Vodopád. Hrmiaca voda, ktorá vás zamočí na stovky metrov. Neuveriteľný zážitok, ktorý sa v anketách našich klientov často dostáva na prvé miesto. Najkrajšie vodopády planéty sú dôvodom na vycestovanie – ide o prírodné divy sveta. Poďme sa spoločne pozrieť, ktoré sú tie naj!

Tento blog sa chystám napísať už dlho, no nakopla ma až moja 12-ročná dcéra Karolínka. Po krásnom zájazde východom USA som sa jej spýtal: „Čo sa ti najviac páčilo?“ Dostal som odpoveď: „Ako som bola totálne mokrá na lodi pri Niagarských vodopádoch. Tie vodopády boli najkrajšie!“ Niagarské vodopády u úprimného dieťaťa vyhrali a porazili aj New York. A, naozaj, je to neuveriteľná krása a príroda na našich zájazdoch často bije aj najúžasnejšie výtvory ľudstva.

Z USA sme doleteli v strede júla, no ja som tam 10 dní predtým letel z Islandu, kde sa nachádzajú, jednoznačne, najkrajšie európske vodopády. Porovnanie mám teda totálne aktuálne. Tu je môj zoznam najkrajších vodopádov sveta. Verím, že to bude pre vás inšpiratívne.

Poznámka: Naše rebríčky sa od iných odlišujú tým, že ich nepíšeme od počítača, ale autor na všetkých miestach pri všetkých vodopádoch osobne bol. Taktiež naše fotografie nie sú vyphotoshopované z fotobánk, ale ide o naše originály. Projekt blogov BUBO je celkovo založený na originálnych názoroch a originálnom obrazovom materiáli. Už teraz taktiež ako jediní na Slovensku a v Čechách pokrývame všetky krajiny sveta. Našou misiou je rozvíjať cestovateľstvo!

Túra k Tugela Falls
Foto: Juraj Vaníček

10. miesto: Tugela Falls (Juhoafrická republika)

Vodopády v Dračích horách bojujú o status najvyššie vodopády sveta s vodopádmi Salto Angel. Pre mnohých to bude prekvapenie, ale Juhoafrická republika je rozvinutou krajinou, kde si viete dopriať luxusnú dovolenku podobne ako napríklad v Austrálii. Do Dračích hôr v provincii KwaZulu-Natal prichádzame zo Svazijska (eSwatini), po celodennom šoférovaní. Odmenou je vynikajúci hotel v podhorí.

Na druhý deň sa delíme, časť ide do ďalšieho afrického kráľovstva – Lesotho a časť na túru k vodopádom Tugela. Je to krásna túra, ktorú zvládajú aj naše deti. Drakensberg v jazyku Búrov či v jazyku kmeňa Zulu uKhahlamba, čo môžeme preložiť ako ohrada z kopijí, je krásnym pohorím. Stúpame pozvoľna povedľa riečky Tugela. Nie je až tak horúco, je veľmi veľmi príjemne.

12 fotografií

Tugela Falls, JAR

Samotný vodopád Tugela - to sú kaskády, ktoré majú spolu výšku 948 metrov a padajú z takzvaného Amfiteátra. Juhoafričania tvrdia, že výška Anjelskych vodopádov je zle zmeraná, a tak sú najvyššími vodopádmi sveta práve Tugela. Ide o päť kaskád, ktoré sa v krásnych vrchoch juhovýchodu krajiny s hukotom rútia dole do priepasti.

Blízkosť teplého Indického oceánu a tri štáty Afriky na jednej kope robia z Dračích hôr zaujímavú destináciu.

Dračie hory si môžete pozrieť a vychutnať na vlastné oči na našom zájazde Južná Afrika Total.

Múlafossur, Ľuboš Fellner

9. miesto: Múlafossur (Faerské ostrovy)

V tomto prípade nejde o silu ani výšku vodopádu. Ide o veľmi romantický vodopád, ktorého jemnú severskú auru viete, rovnako ako ja, zachytiť na fotografiu. Vodopád steká spod malej dedinky Gasadalur na odľahlých Faerských ostrovoch. Na Faeroch som pristál v prvý deň, keď uvoľnili v júni 2020 covidové pravidlá.

„Vy ste lekárka?“ pýtam sa slečny, ktorá mi značne neohrabane vytiera nos a berie vzorku na PCR test. „Nie, ja robím s kravami. Toto je iba brigáda,“ dozvedám sa a som rád, že sa mi nenabúrala do mozgu.

8 fotografií

Múlafossurm - Faerské ostrovy

Faerské ostrovy – to nie je jeden ostrov, ale viac a my na druhý deň odlietame vrtuľníkom na prekrásny Mykines. No práve na ostrove, kde je medzinárodné letisko - ostrove Vagar - sa nachádza dedinka Gasadalur iba s 25 domčekmi a vodopád, o ktorom hovorím. Je to iba 11 km od letiska, ale musíte prejsť tunelom Gásadalstunnilin. Od parkoviska je to následne peši sotva 5 minút a vy si potom v súkromí vychutnáte vodopád padajúci priamo do oceánu z výšky 30 metrov.

Inak, vodopádov je na Faeroch veľa, veď ide o „krajinu 10 000 vodopádov“ a my ich uvidíme na našom zájazde viac – najväčší je vodopád Fossa.

Zájazdy na Faerské ostrovy, kde uvidíte okrem iného aj vodopád Múlafossur.

Ekom-Nkam, Kamerun
Foto: M. Staroň

8. miesto: Ekom-Nkam (Kamerun)

Nachádzajú sa 150 km severne od najväčšieho mesta Kamerunu - Doualy a 20 km od dedinky Nkongsamba. Domorodci ich poznajú pod menom Chutes d’Ekom Nkam. Keď som tu bol ja, tak sme neplatili žiadne vstupné, ale vodopády sa odvtedy stali slávnejšími, a tak rátajte, že okrem vstupného 5 eur zaplatíte za dron 25 000 XAF. Keď máte k dronu ešte DSLR fotoaparát, rátajte, že vás iba vstupné vyjde na 90 eur.

9 fotografií

Vodopád Ekom-Nkam v Kamerune

Ide o vstup na jednu hodinu. No hold, turizmus sa do Kamerunu vkráda a domorodci na to reagujú po svojom. Kamerun je však krajina, ktorá ma veľmi prekvapila a vášnivý cestovateľ bude nadšený. S luxusom však (okrem veľkých miest) rátať nemôžete. Najviac vody má vodopád medzi decembrom a aprílom, kedy je dažďová sezóna. Dole pod vodopádom sa viete kúpať a my sme vyšli aj hore k jeho hrane.

Zájazd do Kamerunu, kde na vás čaká okrem iného aj Ekom-Nkam. Čo ešte vidieť v tejto krásnej africkej krajine. Prečítajte si cestovateľské tipy na Kamerun.

Klientka BUBO pod vodopádmi Kuang Si
Foto: Ľuboš Fellner — BUBO

7. miesto: Kuang Si (Laos)

Tieto vodopády na mňa osobne veľmi zapôsobili. Bolo to aj preto, že som tu bol v čase, keď mali rekordné množstvo vody. Nebolo dokonca jasné, či nás do parku pustia, no pustili a bol to ohromný zážitok. Veľký zážitok sme mali aj deň predtým, kedy sme splavovali rieku Mekong zo Zlatého trojuholníka do kultúrneho centra Laosu - do mesta Luang Prabang.

Kuang Si sa nachádzajú 32 km od Luang Prabang. V okolí vodopádov sa nachádza množstvo terasovitých ryžových polí a my sme pomáhali domorodcom sadiť ryžu. Skoro ráno sme dali malým mníchom almužnu a ešte sme stihli v sirotinci nakŕmiť sloníky. Taktiež ohromné zážitky a práve cez zážitky sa my v BUBO snažíme pochopiť svet.

9 fotografií

Vodopády Kuang Si v Laose

Oproti ryžovým políčkam sú aj paliarne, kde produkujú „ryžovicu“ a ako Slováci sme nemohli odolať. Pil som tu najlepšiu „ryžovicu“ svojho života, priamo z destilérky. Na tyrkysové kaskády vodopádu Kuang Si nezabudnete a 60 m vysoký vodopád vás zaručene prekvapí, ako aj kultivovaný Laos.

Najkrajšie pamiatky sveta - Mjanmarsko, Laos a Kambodža - zájazd, na ktorom uvidíte aj Kuang Si. Prečítajte si aj cestovateľské tipy na Laos.

Svartifoss - Čierny čadičový vodopád
Foto: Robert Taraba — BUBO

6. miesto: Islandské vodopády (Island)

V prvej desiatke by mali byť najmenej tri vodopády Islandu, a takto túto tému skracujem. Na Islande som bol viackrát, naposledy v strede júla. Na tejto ceste som videl vodopády Zlatého okruhu, potom juhu Islandu, ako aj najväčší single drop vodopád krajiny smerom na Landmannalaugar.

Gullfoss je najznámejším vodopádom Islandu a na videu vyššie vidíte, ako sa turisti k tej ohromnej mase vody dostanú blízko. Dettifoss je najvodnatejší vodopád Európy a je to sila. Okolo vodopádu Seljalandsfosu sa môžete prejsť – áno, dookola aj poza vodopád. Mojím najobľúbenejším je lesný vodopád Skogafoss, kde som bol opakovane úplne sám. Island je cestovateľským hitom a BUBO je, jednoznačne, najväčším organizátorom zájazdom na ostrov ohňa a ľadu.

Jednoznačne najkrajšie vodopády Európy

Cesty na Island sme začali organizovať dve desaťročia pred ostatnými a dnes ponúkame služby o dve úrovne vyššie. Hotely platíme rok vopred, terénne autobusy šoférujú islandskí šoféri – sme jedinou cestovnou kanceláriou na Slovensku, ktorá ponúka takýto servis. Iné cestovky naše kvalitné hotely nemajú. O unikátnych zážitkoch pod patronátom škandinavistov nehovoriac.

Najkvalitnejšie zájazdy na Island - od najväčšieho predajcu Islandu

5. miesto: Anjelské vodopády (Venezuela)

Salto Angel - najvyššie vodopády sveta. Už iba cesta k nim je ohromným zážitkom. Začali sme k nim cestovať už v roku 1998, teda aj tu dlho pred ostatnými. Vždy ide o drsné, no nádherné teriganie sa Venezuelou. Nedávno som bol vo venezuelskom Caracase a napísal som o ňom blog.

Pre západný svet vodopády objavil americký pilot James Crawford Angel v roku 1935 po tom, čo tu havaroval. Po ňom dostali svoje meno.

Musel tu núdzovo pristáť a 11 dní sa predierať džungľou a, poviem vám, presne viem, aké je to tvrdé, lebo kúsok odtiaľto som sa predieral na najvyšší vrch Amazónie - na Pico Neblina. Ide o extrémnu makačku, stále ste v bahne, prší – keď sa začítate do mojich blogov o výstupe na najvyšší vrch Amazónie, urobíte si predstavu.

11 fotografií

Cesta k Angelovým vodopádom a život v dnešnej Venezuele

Ak chcete navštíviť Salto Angel, máte dve možnosti. Buď ide o let nad vodopádmi, alebo sa k ním preplavíte. Plavba je náročnejšia, ale odporúčam práve túto, lebo takto si viac vodopády a celý národný park Canaima užijete a pochopíte ho. Angelove vodopády sa nachádzajú na rieke Rio Churún a voda padá až 979 metrov zo stolovej hory Auyán Tepui. K vodopádom sa chystám na ďalšiu expedíciu a tak sa prihláste cez stránku Fellner expedície, alebo mi napíšte.

V poslednej dobe sa vedie diskusia o tom, či nie sú vyššie už spomenuté juhoafrické Tugela Falls. Ide o to, že Salto Angel sa nachádzajú vo výške 1 500 m a vodopády padajú dole 807 m s ohromným hukotom a je to prosto krása. Následne Angelove vodopády pokračujú do pol kilometra dlhej kaskády, ale už s malou stratou výšky. Spochybňuje sa teda celková výška 979 metrov, ktorú „zmerala“ novinárka Ruth Agnes Robertsonová. Táto novinárka v roku, kedy k vodopádom prišlo BUBO po prvý raz, zomrela.

Cestovateľské tipy a zaujímavosti - čo vidieť vo Venezuele?

Vodopád Kaieteur, dron Daniel Fellner

4. miesto: Vodopád Kaieteur (Guyana)

Priznám sa, dlho som váhal, či tento vodopád nedať do prvej trojky. Štyrikrát (dokonca: 4.5x) vyšší ako Niagarské vodopády, dvakrát vyšší ako Viktóriine vodopády. Kaieteur je veľmi ťažko dostupný vodopád položený v exotickom štáte a v ňom hlboko v nedostupnej džungli a z cestovateľského hľadiska ide o unikát. Práve z tohto dôvodu nedostupnosti videlo vodopád minimum ľudí.

Vodopády Kaieteur (čítajte Kájčr fóls) sa nachádzajú hlboko v Amazonskej džungli a treba sem doletieť privátnym lietadlom. Keďže sa vodopády nachádzajú v exotickom štáte Guyana, kde veci priveľmi nefungujú, lety pravidelne rušia. Vodopád je teda, doslova, pre vyvolených a ja som šťastný, že som ho videl.

Odporúčam vám zaradiť si ho do svojich cestovateľských plánov, je to ohromný zážitok a niečo možno vidíte na našich dronových záberoch (vyššie) a fotografiách. Nádhera je aj to, že tu budete sami, neexistujú tu žiadne zábradlia a vy ste skutočne uprostred džungle.

Vodopád Kaieteur hlboko v Amazonskej džungli

Aj samotný let je vyhliadkový a pilot to naschvál stáča nad vodopád, ktorý je najvyšší single-drop (jednoúrovňový) vodopád sveta (zamerané aj na celoročný prietok vody). Z úctyhodnej výšky 251 metrov sa rúti do rieky Potaro 663 metrov kubických vody za sekundu.

Salto Angel či Tugela padajú z vyššej výšky, ale v jednotlivých skokoch, kaskádach, no Kaieteur padá naraz. Kaieteur je zároveň obrovskou masou vody. Zažijete tu taktiež pravú Amazonskú džungľu.

Zájazd Surinam, Guyany, Tobago, Trinidad je tým, kde uvidíte krásy Amazonskej džungle i vodopád Kaieteur.

Niagarské vodopády, Kanada / USA

3. miesto: Niagarské vodopády (USA, Kanada)

Vodopády na prvých troch priečkach sú úžasné a také výnimočné, že tvoria hranice štátov. Niagarské vodopády sa nachádzajú v USA aj v Kanade a nájdete tu American Falls aj Canadian Falls. Navštívil som ich v rôznych obdobiach a aj som v mestečku Niagara Falls na kanadskej strane (toto je lepšia strana, čo sa týka nočného života) prespal.

Na západe USA si ľudia chodia vyhodiť z kopýtka do Las Vegas. Tu na východe sú to Niagarské vodopády. Nejde teda iba o samotné vodopády, ale celkovo o dobrý steak, ľadové vínko, kasíno, diskotéku či bar s dobrou hudbou. No vodopády sú, samozrejme, úžasné. Američania sú marketingoví profesionáli a Niagarské vodopády sú najznámejšími vodopádmi sveta. Taktiež čo sa týka investovania do infraštruktúry v okolí vodopádov, tak Niagary sú na prvom mieste na svete.

Nudiť sa tu rozhodne nebudete. Základom je polhodinová plavba loďou až tesne pod vodopády. Na strane USA dostanete modré pršiplášte, na kanadskej strane červené. No nepomôže vám to. Znalci sem chodia v šľapkách, lebo tenisky budete mať kompletne premočené. Je to geniálny zážitok a cezeň, cez tú obrovskú silu, a to, že „zmoknete“, pochopíte ohromnú silu vodopádov.

8 fotografií

Niagarské vodopády (USA, Kanada)

Musím povedať, že tentoraz – v júli tohto roka, som bol nadšený. Z vodopádov urobili národný park a pri plavbe vidíte tisíce vtákov, ktoré v okolí vodopádov hniezdia. Najprv vaša loď prechádza okolo American falls vysokých iba 21 metrov, ale sú krásne a široké, Následne okolo ďalších vodopádov, ktoré sa nazývajú Nevestin závoj (Bridal Veil). A nakoniec sa priblížite ku Canadian Falls, ktoré sa volajú Podkova (Horseshoe Falls).

Tu sa naša vcelku veľká loď kolíše ako orechová škrupinka a vy cítite tú obrovskú silu najväčšieho - 51 metrov vysokého vodopádu. Budete úplne mokrí, a toto sa mojej dcére páčilo najviac. Sila vody, ohromná sila vodopádu. Večer sú vodopády pekne nesvietené a o 22.00 h sme zažili krásny ohňostroj.

Zájazd k Niagarským vodopádom - spojte ich návštevu s Torontom, New Yorkom či Washingtonom.

Viktóriine vodopády
Foto: Tomáš Hušek — BUBO

2. miesto: Viktóriine vodopády (Zimbabwe, Zambia)

Vedel som, že ich domorodci volajú Dym, ktorý hrmí, no nevedel som, čo si pod tým predstaviť. Vo februári 2000, kedy sa na Slovensku chodievalo do Chorvátska či na Costa Brava a do Lido di Jesolo, som šoféroval na juhu Afriky džíp. Prešiel som hranicu z Botswany, kde sme prekrižovali na prvej veľkej slovenskej africkej expedícii púšť Kalahari.

V Botswane sa za volantom vtedy bežne pilo pivo, policajti nemali trubičky na detekciu alkoholu a na cestách skoro nikto nejazdil. Zimbabwe bolo vyspelejšie (vtedy, aj keď už padalo ekonomicky dole), a tak som šoféroval po ľavej strane pekne podľa pravidiel. Nikde tu neboli cedule, a tak som dával pozor, aby som neprehliadol odbočku k vodopádom, aby som ju neprešiel. A zrazu som v diaľke videl, ako stúpa z džungle veľký dym, akoby prales horel.

Všade nedozerná zeleň a zrazu dym - obrovský, stovky metrov vysoký. Zastal som a vystúpil som z auta a začul som hukot. Bol som vyše desať kilometrov ďaleko, no bolo to veľmi, veľmi silné a aj po vyše dvadsiatich rokoch si na to pamätám, akoby to bolo včera. Už som nehľadal ceduľu, vedel som, že Viktóriine vodopády sa minúť nedajú. Išiel som podľa zvuku.

Viktóriine vodopády na hranici Zimbabwe, Zambia

Celý čas na expedícii Kalahari sme sa s chalanmi doberali, že si dáme rafting a bungee jumping. „Myslíš si, že to lano Afričania kontrolujú?„Je to jeden z najvyšších bungee na svete“ – v tej dobe to bola pravda. Boli sme rozhodnutí a ideme s chalanmi po moste, ktorý spája krajinu Zimbabwe a Zambiu a z ktorého Viktóriine vodopády dobre vidieť.

Tu sa nás niekto odstrčí, prederie sa cez nás. Je to domorodec, následne si strhne so seba košeľu, prelezie zábradlie doslova niekoľko metrov pred nami a skočí. Nemal lano, bol to samovrah. Všetkých nás chuť na bungee jumping ihneď prešla. No rafting na rieke Zambezi, na ktorej sa Viktóriine vodopády nachádzajú, sme dali a doteraz je to najlepší rafting v mojom živote.

Zájazd, na ktorom uvidíte Viktóriine vodopády - 3x naj Afriky.

Vodopády Iguazu na hranici Argentína, Brazília a Paraguaj
Foto: archív — BUBO

1. miesto: Vodopády Iguazu (Argentína, Brazília, Paraguaj)

„Poor Niagara!“ zvolala pani Roseweltová, keď ich uvidela. A, naozaj, Niagara je oproti vodopádom Iguazu chudáčik. Nachádzajú sa na hranici Argentíny, Brazílie a Paraguaja. Sú úžasné. Po prvý raz som ich uvidel koncom januára 1999, v čase, kedy Slováci potrebovali víza do každej z týchto krajín.

Do Paraguaja sme museli na ambasádu do Viedne priniesť výpis z registra trestov preložený do španielčiny a otlačiť tu náš palec, aby nám vydali víza. Pristáli sme v Asuncióne a odtiaľ sme sa po zemi presunuli na východ do pašeráckeho Ciudad del Este. K vodopádom sme prišli odzadu. Následne sme sem chodili z Argentíny po tom, čo sme si dôkladne pozreli Buenos Aires, respektíve patagónsky ľadovec Perito Moreno.

4 fotografie

Vodopády Iguazu - najkrajšie na svete

Zájazd k vodopádom Iguazu - zistite s BUBO, čo všetko ponúkajú najväčšie juhoamerické krajiny Argentína a Brazília.

V tej dobe, začiatkom roka 1999, nebol názov týchto vodopádov na Slovensku vôbec známy a ja som nič moc nečakal. O to viac som bol nadšený. Neviem, či tento pozitívny šok, ale od chvíle, čo som Iguazu uvidel, sú na prvej priečke môjho rebríčka.

Mohli by Vás zaujímať aj moje ďalšie porovnania:

Ľuboš Fellner

Tento blog sa autor chystal napísať už dlho, no vďačíme za neho jeho 12-ročnej dcére Karolínke, ktorá sa zúčastnila zájazdu východom USA a najviac sa jej páčilo ako „zmokli“ na Niagarských vodopádoch. Videl akú radosť má to úprimné dieťa. Takú Ľuboš často vidí v očiach svojich klientov aj pri menej známych vodopádoch. Tu je blog, ktorý Vám do cestovania prinesie väčšiu radosť.

Rebríčky Ľuboša Fellnera sa od iných líšia tým, že na každom jednom mieste bol. Často opakovane. Nepíše ich teda od počítača, ale priamo na mieste, v teréne. Určite je aj on ovplyvnený markeitngom, ale dáva si na to pozor a do rebríčkov dáva aj inak neznáme cestovateľské body, ktoré nikto nepropaguje. Fotografie sú taktiež naše a nejde o umelé náhražky z agentúr.