Panamský prieplav - technický div sveta

Panamský prieplav - technický div sveta

Ak existuje jedna vec, ktorú musíte urobiť, keď cestujete do Panamy, je to návšteva ikonického Panamského prieplavu. Hovorí sa, že je to jeden z najväčších a najťažších inžinierskych projektov, aké kedy dokončili. Najlepším miestom, kde môžete vidieť skutočné lode prechádzajúce Panamským prieplavom, je návštevnícke centrum Miraflores Locks pri meste Panama City, ktoré v tomto blogu spoločne navštívime.

Panamský prieplav je umelá vodná cesta, ktorá spája Tichý oceán s Atlantickým oceánom. Kanál má komorový systém, ktorý zdvíha a spúšťa lode k jazeru Gatun - veľkému sladkovodnému umelému jazeru, ktoré leží 26 metrov nad morom. Dĺžka Panamského prieplavu od pobrežia k pobrežiu je asi 65 km a od hlbokej vody v Atlantiku (konkrétnejšie Karibského mora) po hlbokú vodu v Pacifiku asi 82 km. Prieplav, ktorý dokončili v auguste 1914, je jedna z dvoch najstrategickejších vodných ciest na svete, druhou je Suezský prieplav.

Lode plaviace sa medzi východným a západným pobrežím inak Spojených štátov, ktoré by museli obísť mys Horn v Južnej Amerike, si skracujú plavbu o približne 15 000 km využitím prieplavu. Úspora až 6 500 km sa dosiahne aj pri plavbách medzi jedným pobrežím Severnej Ameriky a prístavmi na druhej strane Južnej Ameriky. Lode plaviace sa medzi Európou a východnou Áziou alebo Austráliou môžu vďaka prieplavu ušetriť až 3 700 km.

Od svojho otvorenia v roku 1914 až do roku 1979 bol Panamský prieplav pod príslušnými Spojenými štátmi, ktoré ho postavili. V roku 1979 však kontrola nad prieplavom prešla na Panamskú komisiu pre prieplav, spoločnú komisiu USA a Panamskej republiky. Úplná kontrola prešla na Panamu napoludnie 31. decembra 1999. Za správu prieplavu je dnes zodpovedný Úradu pre Panamský prieplav a spravuje ho výlučne Panama.

História Panamského prieplavu #

Poďme si v krátkosti zhrnúť históriu tohto kanála. Panamské úžiny používali už predkolumbovskí domorodci, aby mohli prechádzať medzi oceánmi. Všetky tieto poznatky sa počas dobýjania Južnej Ameriky preniesli do Španielska. Až tak Kráľ Karol V. v roku 1534 navrhol vytvorenie kanála, ktorý skráti prepravný čas medzi Peru a Španielskom. Ale technologická a finančná situácia Európy výstavbu v danom okamihu nedovolila.

V priebehu storočí vznikla myšlienka vybudovania kanála na úrovni mora v Nikarague, ale celý tento stavebný proces sa musel z politických dôvodov zastaviť. Časom sa táto myšlienka oživila. Bol to práve francúzsky podnikateľ a inžinier Ferdinand de Lesseps, ktorý sa rozhodol o desať rokov neskôr podujať sa na výstavbu Panamského prieplavu. V tom čase mal už za sebou úspešný projekt výstavby Suezského prieplavu v Egypte. Mal už viac skúseností a chcel ich uplatniť v Panamskom prieplave.

Týmto spôsobom sa práce začali v roku 1881. Uprostred všetkých epidémií žltej zimnice čelili stavbári výzvam, ktoré predstavoval samotný terén a objav korupcie spoločností, ktorá je dnes známa ako Panamský škandál. Financovanie projektu ukončili v roku 1888 a kanál bol úplne opustený. Odhaduje sa, že počas týchto neúspešných pokusov zomrelo asi 22 000 ľudí, väčšinou v dôsledku chorôb, ako je žltá zimnica (ďalších 5 000 zomrelo počas neskoršej stavebnej éry).

V roku 1904 prevzali kontrolu USA a výstavba bola v plnom prúde. Kanál oficiálne otvorili v roku 1914, ale v skutočnosti ho odovzdali Paname až 31. decembra 1999. V roku 2007 sa začal projekt rozšírenia Panamského prieplavu, ktorý navrhli tak, aby mohol zvládnuť dnešné megalode. Cieľom projektu bolo zdvojnásobiť kapacitu kanála pridaním novej lodnej cesty a zväčšením šírky a hĺbky plavebných komôr, aby cez ňu mohli prechádzať väčšie lode. Prvá komerčná operácia cez rozšírený kanál sa uskutočnila v roku 2016.

Vidieť panamský prieplav na vlastné oči je unikátny zážitok

Vidieť panamský prieplav na vlastné oči je unikátny zážitok

Panamský prieplav a zahraničná politika #

Prezident Theodore Roosevelt dohliadal na realizáciu dlhodobého cieľa Spojených štátov – transistmického kanála. Počas 19. storočia chceli americkí a britskí vodcovia a obchodníci dopravovať tovar rýchlo a lacno medzi pobrežiami Atlantiku a Tichého oceánu. Za týmto účelom v roku 1850 USA a Veľká Británia uzavreli Clayton-Bulwerovu zmluvu, aby skončili so súperením o vybudovanie prieplavu v Nikaragui. Anglo-americký prieplav však nikdy neprekročil fázy plánovania. Francúzske pokusy o vybudovanie prieplavu cez Panamu (provincia Kolumbia) pokročili ďalej. Francúzi pod vedením Ferdinanda de Lessepsa – staviteľa Suezského prieplavu v Egypte – začali s vykopávkami v roku 1880. Malária, žltá zimnica a iné tropické choroby sa sprisahali proti Francúzom a po 9 rokoch a strate približne 20 000 životov ich pokus o výstavbu skrachoval.

Napriek takýmto neúspechom americký záujem o výstavbu prieplavu neutíchal. Zmluva Hay-Pauncefote z roku 1901 zrušila skoršiu zmluvu Clayton-Bulwer a poskytla USA licenciu na výstavbu a správu vlastného prieplavu. Po búrlivej diskusii o umiestnení navrhovaného prieplavu 19. júna 1902 americký Senát hlasoval za vybudovanie prieplavu cez Panamu. Do 6 mesiacov podpísal minister zahraničných vecí John Hay s kolumbijským ministrom zahraničných vecí Tomásom Herránom zmluvu o vybudovaní nového prieplavu. Finančné podmienky boli pre kolumbijský kongres neprijateľné a túto ponuku odmietli. Prezident Roosevelt reagoval vyslaním amerických vojnových lodí do Panama City (v Tichomorí) a Colón (v Atlantiku) na podporu nezávislosti Panamy.

Kolumbijské jednotky neboli schopné vyjednávať v džungli v okolí Darienského zálivu a Panama vyhlásila nezávislosť 3. novembra 1903. Novovyhlásená Panamská republika okamžite vymenovala Philippea Bunaua-Varillu (francúzsky inžinier, ktorý sa podieľal na predchádzajúcom pokuse o výstavbu prieplavu) za mimoriadneho vyslanca a splnomocneného ministra. Vo svojej novej úlohe Bunau-Varilla vyjednal Hay-Bunau-Varilla dohodu v roku 1903, ktorá poskytla USA 16 kilometrov široký pás pôdy pre výstavbu prieplavu, jednorazovú platbu 10 miliónov dolárov Paname a ročnú anuitu 250 000 dolárov.

USA tiež súhlasili s garanciou nezávislosti Panamy. Panamský prieplav, dokončený v roku 1914, symbolizoval technologickú zdatnosť a ekonomickú silu USA. Aj keď sa americká kontrola nad kanálom nakoniec stala dráždivou pre americko-panamské vzťahy, v tom čase to bolo ohlasované ako hlavný úspech zahraničnej politiky.

Ako funguje Panamský prieplav? #

Ako teda presne funguje Panamský prieplav? Veľmi jednoducho povedané, lode vstúpia do plavebnej komory a okolo nej sa zatvoria brány, čím sa vytvorí vodotesná komora. Voda tečie dovnútra, aby vyplnila priestor, čo spôsobí, že loď stúpne až na hladinu vody ďalšej plavebnej komory. Akonáhle je loď na správnej hladine vody, brány sa otvoria a loď prejde k ďalšej plavebnej komore a proces sa začína odznova. Keď navštívite Panamský prieplav, budete mať možnosť vidieť toto všetko v akcii. 

Tri plavebné komory kanála riadia tok vody, zdvíhajú a znižujú hladinu vody, aby umožnili lodiam prejsť z Atlantického oceánu do Tichého oceánu a naopak. Plavebné komory sú potrebné, pretože Atlantický oceán a Tichý oceán sú na rôznych úrovniach. Plavebné komory Miraflores zdvíhajú a spúšťajú lode o 16 metrov, plavebné komory Pedro Miguel o 9 metrov a plavebné komory Gatun zdvíhajú a spúšťajú plavidlá o 26 metrov.

Keď lode prechádzajú plavebnými komorami, musia odovzdať riadenie pilotovi z úradu pre tranzit Panamského prieplavu. Toto je jeden z mála prípadov, kedy sa to na lodi stane! Množstvo sladkej vody, ktoré sa vyplaví do mora pri prechode každej lode, je ohromujúce: 100 miliónov litrov, podotýkam, že je to priemerné množstvo vody pri prechode jednej lode.

Lode sú navrhnuté a postavené tak, aby sa zmestili cez kanál – a s teraz dokončeným rozširovaním sa stavajú väčšie lode. Plavba lodí cez 80 kilometrov dlhý Panamský prieplav trvá 8 až 10 hodín, prejazd každou plavebnou komorou približne 15 minút. Cez kanál ročne prejde okolo 13 000 tankerov, kontajnerových lodí a výletných lodí. Panamský prieplav je z väčšej časti obojsmerná cesta, ale existujú úseky, ktoré sú príliš úzke na to, aby sa lode mohli navzájom míňať, takže na zvládnutie tohto problému existuje prísny harmonogram. Lode prechádzajú zo severu na juh 12 hodín denne a potom sa smer zmení na ďalších 12 hodín.

Každá loď, ktorá prejde, musí zaplatiť mýto. Tieto poplatky prinášajú približne 2 miliardy dolárov ročne. Najvyššie mýto, aké kedy zaplatila kontajnerová loď, ktorá prešla cez novo rozšírené plavebné komory, bolo 829 468 dolárov. Najnižšie mýto, aké kto kedy zaplatil, bolo iba 36 centov v roku 1928, zaplatil ho dobrodruh Richard Halliburton, ktorý preplával kanál.

Väčšina ľudí mieri priamo k plavebným komorám Miraflores, aby navštívili Panamský prieplav, ktorý je najjednoduchšou plavebnou komorou. Má skvelé múzeum so štyrmi výstavnými sálami, ktoré zdieľajú kopu faktov o Panamskom prieplave, divadlo, ktoré zobrazuje krátke historické video (v angličtine aj španielčine), reštauráciu a tri vyhliadkové terasy s výhľadom na kanál. Samozrejme, so všetkými týmito zariadeniami a blízkosťou mesta Panama City je to tiež najrušnejšia z troch plavebných komôr.

Návštevnícke centrum Miraflores má kino IMAX, v ktorom sa premieta film „Panamský prieplav v 3D a Land Divided a World United“. Za sledovanie tohto filmu sa účtuje príplatok. 3D film sa nám páčil a odporúčame ho. Dozviete sa tak viac o histórii Panamského prieplavu a výzvach, ktorým čelili počas výstavby, je to zaujímavý príbeh.

3 fotografie

Lode prechádzajú cez Panamský prieplav

Všimnite si hladinu vody v prednom a zadnom kanáli. Loď na zadnej strane sa chystá prejsť cez plavebné komory Panamského prieplavu. Ročne Panamský prieplav využije približne 14 000 lodí. Plavba ním trvá približne 10 hodín v závislosti od zostavy plavebných komôr. Veľká nákladná loď vstupuje do zámkov Miraflores. Toto je posledná plavebná komora na Panamskom prieplave pre lode plaviace sa na západ z Atlantického oceánu do Tichého oceánu. Lodná doprava prúdi ráno z východu na západ a popoludní zo západu na východ.

Najlepší čas na návštevu Panamského prieplavu je skoro ráno, vtedy máte vysokú pravdepodobnosť, že sú tu lode častejšie. Okolo 11:00 Panamský prieplav mení smer, čo chvíľu trvá, takže v tomto čase tu nebudú žiadne lode. Aj keď predstava, že budete sledovať loď prechádzajúcu plavebnou komorou, nemusí znieť vzrušujúco, verte mi, bola som úplne ohromená týmto neuveriteľným pohľadom.

Pozrite si webovú kameru Panamského prieplavu tu.

10 zaujímavostí o Panamskom prieplave:

1. 192 000 ton ocele potrebnej na stavbu tretej plavebnej komory by sa dalo použiť na stavbu 19 Eiffelových veží.

2. Nové plavebné komory merajú na dĺžku takmer 430 metrov, čo je dostatočný priestor na umiestnenie ikonickej budovy Empire State Building v New Yorku.

3. V roku 1914 sa Panamský prieplav pripojil k Atlantickému a Tichému oceánu a navždy zmenil medzinárodný obchod. Sedemdesiatsedem kilometrov dlhá cesta cez Panamskú šiju vytvorila významnú skratku pre lode, ktoré predtým museli absolvovať nebezpečnú cestu okolo južného cípu Južnej Ameriky.

4. Najčastejšie prieplav využívajú Spojené štáty, nasledujú Čína, Japonsko, Čile a Severná Kórea.

5. Prví plánovači prieplavu múdro mysleli dopredu a očakávali, že šírka nákladných lodí sa v budúcnosti pravdepodobne zväčší. Súčasné šírky nákladných lodí vo všeobecnosti však teraz prekračujú takzvanú referenčnú hodnotu „Panamax“, takže existujú prísne limity pre lode, ktoré sa chcú plaviť cez komory.

6. Na vyhĺbenie a výstavbu kanála sa použilo viac ako 60 miliónov libier dynamitu.

7. Najrýchlejší tranzit dokončil za 2 hodiny 41 minút hydrofoil Pegasus amerického námorníctva v roku 1979.

8. Kanál prepravuje 6 % svetového obchodu, približne 60 % všetkého nákladu, ktorý prechádza Panamským prieplavom, pochádza alebo smeruje do USA.

    9. V roku 1963 bolo nainštalované žiarivkové osvetlenie, ktoré umožnilo spustiť kanál 24 hodín denne.

    10. Ročne Panamským prieplavom prepláva 13 000 až 14 000 lodí – približne 40 denne.

    Panamax, lode stvorené pre Panamský prieplav #

    Panamax je označenie používané pre najväčšie rozmery lode, ktorá ešte dokáže preplávať Panamským prieplavom. Veľkosť je obmedzená rozmermi plavebných komôr a hĺbkou vody v Panamskom prieplave. Väčší počet lodí má rozmery na hranici Panamax, aby pri plavbe Panamským prieplavom dokázali naložiť maximálne množstvo nákladu. Rastúci počet plavidiel dosahujúcich veľkosť Panamax kladie zvýšené nároky na presnosť manipulácie s plavidlami pri preplávaní plavebných komôr.

    Panamax je určený hlavne rozmermi plavebných komôr, z ktorých každá je 33,53 m, široká a 320,04 m dlhá. Využiteľná dĺžka každej plavebnej komory je 304,8 m. Využiteľná hĺbka vody v plavebných komorách sa líši, ale najplytší je Panamský prieplav pri plavebnej komore Pedro Miguel (12,56 m). Maximálna výška plavidiel je limitovaná výškou mosta Bridge of Americas pri meste Balboa na Tichomorskej strane Panamského prieplavu.

    Maximálne povolené rozmery pre lode plávajúce Panamský prieplav sú:

    • dĺžka 294,13 m
    • šírka 32,31 m
    • ponor 12,04 m
    • výška 57,91 m
    • merané od čiary ponoru plavidla na najvyšší bod.

    Zvyčajná nosnosť Panamax nákladnej lode sa pohybuje medzi 65 000 - 80 000 BRT (Brutto registrovaná tona).

    Aj takto môže vyzerať nákladná loď, ktorá si razí svoju cestu naprieč Panamským kanálom.
    Foto: depositphotos

    Plnou parou vpred na Gatunské jazero #

    Jazero Gatun bolo v čase svojej výstavby v roku 1913 najväčším umelým jazerom na svete. Bolo vytvorené prehradením rieky Chagres a je kľúčovou súčasťou Panamského prieplavu, pretože jeho vody zásobujú plavebné komory Panamského prieplavu zakaždým, keď ním prejde loď. Poskytuje tiež integrálnu komunitnú vybavenosť pitnej vody pre Panama City a mesto Colon. Zaberá približne 470 štvorcových kilometrov a je dôležitou tropickou ekologickou zónou v koridore Atlantického lesa.

    Jazero Gatun, známe svojou zachovalosťou a krásou, obklopujú nepreniknuteľné oblasti dažďového pralesa, čo vytvára bariéru pre oblasti okolo Panamského prieplavu. Dnes sú to niektoré z posledných nedotknutých oblastí na svete, kde môžu pôvodné živočíšne a rastlinné druhy prekvitať bez ujmy.

    V jazere sídli Smithsonian Tropical Research Institute, ktorý sídli na ostrove Barro Colorado, najväčšom ostrove v jazere Gatun. Niektoré z najdôležitejších prelomových vedeckých a biologických výskumných objavov sa udiali na ostrove Barro Colorado.

    Jeden z najobľúbenejších výletov na jazero Gatun je spojený práve s rybolovom. Peacock Bass z rodu Cichla, miluje vody Gatunského jazera a koncom 60. rokov ho náhodne predstavil miestny obchodník. Nazývajú ho Sargento a nie je pôvodnou rybou z Panamy. Pochádza z povodia riek Amazonky a Rio Negro v Južnej Amerike a do jazera sa dostal náhodne. 

    My sa v Paname vydávame na plavbu po jazere Gatun, aby sme sa po ňom mohli plaviť spolu s obrovskými nákladnymi loďami, ktoré si razia svoju cestu naprieč oceánmi. Ich obrovské rozmery nám často vyrážajú dych. Návšteva Panamského prieplavu je čerešničkou na torte na našom zájazde a rozhodne je to zážitok, ktorý nesmiete pri návšteve Panamy vynechať.

    Pri návšteve Panamy sa môžete inšpirovať našimi blogmi

    • Panama Viejo - prejdite sa historickým miestom s pirátskou minulosťou
    • Francis Drake - pirát v službách kráľovnej a jeho fantastický príbeh
    • Portobelo - vydajte sa do prístavu, ktorý sa spája s postavou Francisa Drakea

    Zažite Panamu na vlastné oči a vyberte sa k tomuto technickému divu sveta! Poďte sa nami na zájazd do Panamy, kde ulovíte množstvo zážitkov

    Eva Andrejcová

    Eva Andrejcová

    Eva Andrejcová

     
    Vyštudovala Finančný manažment a už počas štúdia trávila väčšinu času v zahraničí. Precestovala celú Európu a polovicu Ameriky, kde ju uchvátila Jamajka a Kajmanie ostrovy. Ak nie je na cestách, určite ju nájdete na horách alebo na dobrom festivale. Rada si vychutná kvalitné jedlo, rockovú hudbu a severské krimi. V cestovnom ruchu začala pracovať v Turecku, no po tom čo sa medzi tisíckou uchádzačov prebojovala na miesto sprievodkyne v BUBO a prešla skúškami v BCA, cestuje a cestuje. Opakovane navštevuje škandinávske krajiny, kde si vychutnáva dánsku pohodičku v Kodani, mäsové guľky v Štokholme, túlanie sa stredovekými uličkami v Taline a nakupovanie v Rige. Nedá dopustiť ani na Nórsko a dychberúcu polárnu žiaru.

    Indočínu prešla zo severu na juh, spoznávala život miestnych rodín v horách na severe Vietnamu, brodila sa ryžovými políčkami a oddychovala na plážach v Nha Trangu. Prešla celé Japonsko, odkiaľ si doniesla kimono a myšlienku zenového budhizmu, ktorou sa riadi doteraz: Naučme sa byť spokojný!

    Za oddychom na najkrajšie pláže sa rada vracia na ostrovy v Indickom oceáne. Na Seychelských ostrovoch prešla viac než len hlavný ostrov. Učaroval jej divoký Réunion s prekrásnou prírodou. Rovnako uhladený a bezpečný Maurícius s nádherným tropickým morom. Vie oceniť luxus 5* hotela, ale rovnako si dokáže užiť aj stanovačku v horách. Vo všetkom ide ďalej, tak ako sa to vyžaduje v BUBO, a dôkazom je aj to, že neustále pomáha klientom loviť nové zážitky, lebo raz zažiť je viac ako stokrát počuť.

    Obľúbený zájazd z BUBO katalógu
    Vanilkové ostrovy

    Zo zájazdu:

    Eva Andrejcová

    Posledná úprava článku | Prečítané: 1750

    Mohlo by Vás zaujímať

    Panamský prieplav - technický div sveta Blog

    Blog Panamský prieplav - technický div sveta

    Ak existuje jedna vec, ktorú musíte urobiť, keď cestujete do Panamy, je to návšteva ikonického Panamského prieplavu. Hovorí sa, že je to jeden z…

    Eva Andrejcová 10 min. čítania
    Francis Drake: Pirát v službách kráľovnej Blog

    Blog Francis Drake: Pirát v službách kráľovnej

    Za posledné roky sa Sir Francis Drake stal obľúbenou postavou mnohých dobrodružných románov, filmov a videohier. Aká je však skutočná osobnosť…

    Štefan Bielik 18 min. čítania
    Panamá Viejo a piráti z Karibiku Blog

    Blog Panamá Viejo a piráti z Karibiku

    Panama na brehu Tichého oceánu je moderné a pulzujúce mesto s 1,5 miliónmi obyvateľov. Väčšina turistov sa počas prehliadky hlavného mesta Panamy…

    Panama - základné informácie Blog

    Blog Panama - základné informácie

    Krajina Strednej Ameriky, o ktorej ste už určite počuli. Je známa hlavne vďaka Panamskému prieplavu a mnohí ju nazývajú daňovým rajom. Zoznámte sa…

    Panama - Perla Strednej Ameriky Blog

    Blog Panama - Perla Strednej Ameriky

    Obmývaná zo severu Karibským morom a z juhu Tichým oceánom a lemovaná z východu Kolumbiou a zo západu Kostarikou, Panama. Miesto opradené…

    Portobelo, prístav, kde zomrel Francis Drake Blog

    Blog Portobelo, prístav, kde zomrel Francis Drake

    Panama láka svojich návštevníkov hlavne na multikultúrne hlavné mesto Panama City, Panamský prieplav ako jeden zo 7 moderných divov sveta, príjemné…

    Katarína Líšková 7 min. čítania
    Blogov

    Odporúčame tieto zájazdy

    K

    Amerika  

    Južná Amerika, Panama, Kolumbia


    náročnosť

    13 dní

    Trvanie

    4164 4899€
    K

    Amerika  

    Panama, Kostarika, Nikaragua, Honduras, Salvador, Mexiko, Guatemala, Belize


    náročnosť

    22 dní

    Trvanie

    5112 6390€
    K

    Amerika  

    Panama, Kostarika, Nikaragua


    náročnosť

    12 dní

    Trvanie

    3736 4670€
    K

    Amerika  

    Panama, Kostarika


    náročnosť

    11 dní

    Trvanie

    6659

    Získajte prístup
    k exkluzívnym ponukám
    a informáciám.