Bagan

Bagan Najkrajšia pamiatka sveta z vtáčej perspektívy

Barma je krajina, ktorú sa rozhodne oplatí navštíviť. Krásna príroda, milí ľudia a zachované pamiatky, ktoré ešte stále, po desiatkach rokoch izolácie počas vlády vojenskej chunty, nie sú preplnené turistami tak, ako je to v ostatných krajinách juhovýchodnej Ázie. Nehovoriac o tom, že sa tu nachádza jedno z najzaujímavejších a najmystickejších miest na svete. Na brehu rieky Ayeyarwady je vystavané starobylé mesto Bagan s viac ako dvomi tisíckami budhistických monumentov, veží a stúp, ktoré sú len tak roztrúsené v krajine okolo mesta. Medzi tie najznámejšie patrí chrám Ananda so zlatou stupou na vrchu z jedenásteho storočia, chrám Dhammayangi, Thatbyinnyu alebo pagody Shwezigon a Shwesandaw. Nádherné sú však aj tie menšie, mimo mesta, ku ktorým sa dostanete po kľukatých prašných cestičkách. My však vstávame skoro ráno a ideme si pozrieť túto krásu z vtáčej perspektívy. Ráno o 5:20 nás z hotela vyzdvihne staručký autobus a po pol hodine jazdy vystupujeme na obrovskej lúke, kde sa pripravujú teplovzdušné balóny. Náš pilot Barry, ktorý tu lieta už siedmu sezónu (v letnom období, počas veľkej migrácie odlieta do Serengeti v Tanzánii), nás poučí o bezpečnostných záležitostiach, najmä ako sa pripraviť na pristátie, ponúkne nás čajom alebo kávou a koláčikmi, a po štyroch v skupine nastupujeme do koša rozdeleného na päť sekcií. Štyri sú určené nám, návštevníkom a v strednej s ovládacími prvkami je náš pilot. Po niekoľkých sekundách zohrievania vzduchu pomaličky vzlietneme a vietor nás začne unášať ponad toto magické miesto. Barry dokáže točiť košom a tak máme všetci perfektné výhľady na pagody, chrámy, ale i okolité políčka na ryžu alebo arašidy. Barry nám ukazuje tie najzaujímavejšie stavby a rozpráva o nich tajomné príbehy. Ani nevieme ako, a naša trištvrte hodinka vo vzduchu ubehla a my pristávame na trávnatej ploche jedného z hotelov Nového Baganu. Barry nás pozýva ešte na tradičný pohár šampanského – podľa príbehu z osemdesiatych rokov osemnásteho storočia, kedy pri jednom z prvých úspešných vzletov vtedy ešte ohňom vyhrievaného balóna, tento pristal s posádkou na poli, kde si sedliaci, ktorí tam pracovali, mysleli, že im tam pristali démoni na drakovi (keďže by ich ani vo sne nenapadlo, že tam niekto priletí na balóne) a rozbehli sa ich zlynčovať. Piloti mali našťastie so sebou fľašu šampanského, ktorú si chceli vychutnať po úspešnom pristátí a tá im nakoniec, potom ako ju ponúkli vystrašeným sedliakom, zachránila život. Príjemná tradícia. Vychutnáme si teda náš pohárik, podebatujeme s Barrym a nastupujeme do autobusu, ktorý nás zavezie naspäť do hotela. Práve sme ulovili zážitok, na ktorý nikdy nezabudneme.

Ázia

Mjanmarsko, Laos, Kambodža

Ázia

Mjanmarsko

Marco Polo v Mjanmarsku Prémiový blog

Prémiový blog Marco Polo v Mjanmarsku

Mjanmarsko je jedna z mojich najobľúbenejších krajín. Pritom je krajina bezpečná s dobrými hotelmi a jedlom. No hlavne jej ľudia sú úžasní. Marco…

Bagan - na najkrajšej pamiatke sveta Bagan

Bagan Bagan - na najkrajšej pamiatke sveta

Najkrajšia pamiatka sveta! Bagan sa o toto prvenstvo bije s Angkor Watom v Kambodži, Petrou na juhu Jordánska, Machu Picchu v horách Peru, Taj…

Rangún - najšarmantnejšia metropola Ázie Rangún

Rangún Rangún - najšarmantnejšia metropola Ázie

Bývalé hlavné mesto Barmy, únie Mjanmarska milujem. Zažil som tu nádherné chvíle ešte v čase, keď toto šesť- či sedemmiliónové mesto bolo hlavným…