Každý deň prichádzajú nové správy o budúcnosti lietania vo svete. Tie najzaujímavejšie pre vás vybral Tomáš Hušek, ktorého rukami prechádza každá letenka nášho klienta.

Každý deň prichádzajú nové správy o budúcnosti lietania vo svete. Tie najzaujímavejšie pre vás vybral Tomáš Hušek, ktorého rukami prechádza každá letenka nášho klienta.

Vystúpia Austrian Airlines zo Star Alliance? #

Korona kríza zasiahla Austrian Airlines veľmi výrazne. Už dva mesiace flotila na zemi a Austrian nelieta. Táto letecká spoločnosť patrí k tým, čo dlhodobo vykazovali zlé výsledky a korona kríza zrejme prispeje k tomu, že Austrian bude zdravšou spoločnosťou, aj keď oveľa menšou, regionálnou. Austrian sú súčasťou Star Alliance a svoj podiel v ňom má aj Lufthansa. Tá túto krízu využije na to, aby z Austrianu spravila to čo Air France z ČSA, malú regionálnu aerolinku. Nad Austrianom krúžia supy. Veľmi zaujímavo zapôsobila ale aktuálne správa, že Etihad a IAG (hlavný akcionár British Airways a Iberie) rokujú s rakúskou vládou o kúpe Austrian Airlines. Prípadné vystúpenie Austrian Airilines z nemecky hovoriacej aliancie Star Alliance, by bol riadny šok. Čo na to hovoríte? IAG žiada v Británii masívnu podporu od vlády pre British Airways a zároveň chcú kúpiť Austrian. Dáva to zmysel? Šéf Ryanairu, ktorý neznáša veľké tradičné letecké spoločnosti, povedal, že štátnu pomoc tieto giganty využijú na kúpu iných a ešte viac sa zväčšia. Mal pravdu?  
Etihad je na druhej strane leteckou spoločnosťou, ktorej ani jedna investícia nikdy nevyšla. Stačí si spomenúť na Air Berlin. Každopádne doráňaný Austrian má aspoň pytačov.

Qatar Airways, posledný gigant na oblohe #

Keď si otvoríte stránku flightradar24.com, veľmi často na nej uvidíte lietadlá Qatar Airways. Počas uplynulých kríz (vojna v zálive, pád Lehman Brothers) držala svet v spojení spoločnosť Emirates. Tentokrát to je Qatar. Ešte aj dnes lieta do štyridsiatich destinácií a koncom júna ich chce mať už osemdesiat, z toho vyše dvadsaťtri miest v Európe. Momentálne sú jediným globálnym hráčom lietadlá s oryxom na palube.

Foto: Archív — BUBO

Airbus A380 je mŕtvy a mŕtvy #

O tom, že Airbus A380 sa už nevyrába, vie každý fanúšik lietania. Kedysi veľká nádej leteckého priemyslu sa stala príkladom zlého dlhodobého strategického plánovania. Ide o nádherné lietadlo, ktoré sa nedá nemilovať. Osobne mi bude veľmi chýbať. O to viac ale zaboleli dnešné slová Tima Clarka, CEO Emirates (áno, práve jeho počúvate na podcastoch Emirates World počas letov s Emirates). Clark je pre Emirates to isté, čo O´Leary pre Ryanair. Tento vizionár v leteckej doprave už plánoval kvôli veku svoj post opustiť. Zdá sa však, že ostane dlhšie, aby pomohol svojmu dieťaťu menom Emirates. Nuž a Tim Clarke práve dnes oznámil, že Airbus A380 bude úplne pochovaný skôr, než si myslíme. Aj Emirates ho začne vyraďovať zo svojej flotily rýchlejšie práve kvôli korona kríze. Je mi smutno pri pomyslení, že už nebudeme kráčať po majestátnych schodoch do first class, nedáme si sprchu a nepokecáme v business bare. Čo si myslí o súčasnej situácii, sa dozviete tu.

Turkish Airlines pridáva lety #

V čase pred koronou Turkish Airlines lietali do vyše 123 krajín a 296 miest. Šok z opatrení bol taký obrovský, že v istých momentoch lietali len do piatich destinácií. Vedenie Turkish Airlines má však ambiciózne plány a plánuje pridávať lety. Aktuálne operuje dvadsaťdva destinácií v devätnástich krajinách a do konca augusta chce realizovať aspoň 60 percent z pôvodného množstva letov.  

Ethiopian Airlines zachraňuje #

Africké letecké spoločnosti tiež zasiahla korona a tí slabší to neprežili. Air Mauritius skončil ako prvý (už predtým boli v brutálnej strate), South African Airways opätovne uvažujú o bankrote. Kenya Airways žiadajú o štátnu pomoc. Vo vzduchu už je len Ethiopian. Veľký hráč v leteckom priemysle lieta a drží Afriku pokope predovšetkým spoľahlivými cargo letmi. Etiópske aerolinky vidia v leteckom priemysle budúcnosť, a preto ponúkli pomocnú ruku vláde Maurícia a Južnej Afriky. Aktuálne prebieha diskusia, ako by Ethiopian mohol týmto aerolinkám pomôcť. Podiely v spoločnostiach? Aj keď je kríza, Ethiopian cíti obchodnú príležitosť a posilnenie pozície na trhu. Bola by to pozitívna zmena, keďže kvalitou Etiópske aerolinky prekonávajú South African aj Air Mauritius. 

Foto: KLM

KLM lieta opäť viac #

Nasaďte si rúško a môžete letieť. KLM opäť lieta do Barcelony, Madridu, Ríma, Milána, Budapešti, Prahy, Varšavy a Helsínk. Od 11. mája má každý cestujúci povinnosť nosiť masku, rúško alebo šál a počas letu mať prikryté dýchacie cesty. Rúška si musí každý doniesť vlastné. Rúška s logom KLM nebudú k dispozícii. 

Ako budeme lietať v novom normále? #

Rovnako, len na istý čas budú odporúčané rúška. Čítali ste iste správy, ktoré potešili economy class pasažierov. Za málo peňazí dostanú ešte viac miesta. Že je to ekonomická blbosť, vie aj sedemročné dieťa. Oveľa pravdepodobnejšia je možnosť, že budete mať možnosť kúpiť si aj stredné sedadlo pre seba (funguje to už napríklad vo Frontier Airlines). IATA (organizácia združujúca leteckých prepravcov) vidí krátkodobú budúcnosť v rúškach a dlhodobú v návrate do obdobia pred koronou. Stále budeme chcieť lietať viac a platiť menej. Nič na svete zatiaľ nezlomilo ľudskú náturu, človek je spoločenský a zvedavý typ. Boli tu už iné epidémie a oveľa horšie a vždy sme sa po nich stretli na pive, v objatí, na štadióne a všetci pokope. Na koronu sa zabudne a o rok budeme lietať tak ako predtým, s tými, čo ekonomicky prežijú.
Tomáš Hušek

Tomáš Hušek

Tomáš Hušek

Riaditeľ produkcie, človek zodpovedný za veľké množstvo našich zájazdov. Rieši skupinové letenky pre našich klientov a spracováva ponuky firemných zájazdov na kľúč. Riadi destinačných manažérov a kontroluje chod spracovateľského centra. Takmer každý klient prechádza jeho rukami a klientov si pamätá aj niekoľko sezón dozadu. Služobne je druhou najdlhšie pôsobiacou osobou v BUBO. Zároveň je výborným sprievodcom do všetkých arabských a afrických krajín, do ktorých sa dá cestovať. Miluje Veľkú Britániu, futbalový klub CHELSEA a Mini. Je ženatý a má dve deti.

Obľúbený zájazd z BUBO katalógu

Saudská Arábia

Zo zájazdu:

Tomáš Hušek

Posledná úprava článku | Prečítané: 115

Odporúčame tieto zájazdy

E

Ázia  

India


náročnosť

16 dní

Trvanie

3113 4265€
E

Ázia  

Tibet, Nepál, India, Čína


náročnosť

26 dní

Trvanie

4158 5940€
K

Ázia  

Vietnam, Kambodža


náročnosť

16 dní

Trvanie

2681 4468€
K

Amerika  

Karibik, Mexiko


náročnosť

16 dní

Trvanie

3295 4393€

Získajte prístup
k exkluzívnym ponukám
a informáciám.