Pri riešení korony v BUBO prechádza tvojimi rukami takmer každý klient. Chcel som ťa vyspovedať už skôr, no dlho si sa bránil. Prečo? #

Bolo mi jasné o čom sa budeme baviť a akákoľvek odpoveď v tej dobe by bola len tip a nemala by žiadnu hodnotu. Situácia sa tak dynamicky menila, že odpoveď z večera by neplatila ráno. Bolo lepšie počkať.

V BUBO si už vyše 20 rokov. Zažil si už takú situáciu, ktorú priniesol nový koronavírus? #

Som tu už presne 26 rokov. Zažili sme všeličo, ale taký totálny kolaps všetkých služieb k akému prišlo začiatkom marca tak to nie. Problémy, nešťastia, katastrofy, krízy sprevádzali cestovanie vždy, ale vždy bolo možné niekam ísť. Po tsunami v Ázii cestovali klienti viac do Južnej Ameriky, po prasacej chrípke zas viac vyhľadávali Afriku atď. Vždy bolo kam vyraziť. Teraz sa tiež dá, ale výber je extrémne obmedzený. Každopádne každý týždeň už pribúdajú krajiny, ktoré vysielajú veľmi pozitívne signály pre budúce cestovanie.

Ako prebiehal ten „čierny týždeň“? #

Čierny týždeň začal presne na moje meniny 7. marca. Okolo 14:00 mi prišiel email, že dcérina spolužiačka je pozitívna a deťom zrušili školu. (Inak, teším sa a deti ešte viac, že 1. júna sa vracajú do škôl. Sú šťastné ako blchy.) V pondelok sme mali stretnutie s jedným našim významným korporátnym partnerom, kde sme preberali cesty na zvyšok roka. Stretnutie sa nieslo vo veľmi optimistickom duchu a tak prešli aj prvé tri dni toho týždňa. Zájazdy sa vracali zo sveta s výbornými výsledkami. Počty klientov narastali a na porade 10. marca sme zistili, že náš cieľ mať najúspešnejší rok histórie by sme mali splniť už začiatkom júla. Proste všetko šlapalo ako hodinky. Odišiel nám ešte aj zájazd do Thajska, Ľuboš si akurát kúpil letenku do Kambodže na 30. marca, kde mal otvárať BUBO nemocnicu, ktorú sme dva roky stavali.

HĽADÁME ELITNÝCH SPRIEVODCOV

VYPLŇTE DOTAZNÍK

A prišiel deň D, 11. marec. Ako blesk z jasného neba sa zjavili informácie o mimoriadnej situácii. V prvom momente to ešte nevyzeralo nejak zle, ale prichádzali stále nové informácie a obmedzenia. Týkali sa však len Slovenska a v mnohých iných krajinách neboli. Stáli sme pred dilemou čo spraviť. V dňoch 12. a 13. marca nám odchádzalo množstvo zájazdov, spolu okolo 270 ľudí. Niekedy okolo 14:00 sme sa rozhodli podľa destinácie umožniť klientom zmeniť zájazd. Do odchodu ostávalo 24 hodín, letenky boli vystavené a v tej chvíli sa dal robiť len veľmi obmedzený počet zmien a aj to len za peniaze. Riskli sme to. Takmer všetci klienti sa prehodili na iný termín. Z práce sme odchádzali po polnoci, klienti mohli zájazdy meniť do 02:00 ráno. Tím v práci bol ale skvelý. Všetci makali. O tom, aký bol chaos svedčí aj fakt, že dvom klientom, ktorí nám nedali vedieť, že si idú zmeniť zájazd, sme preventívne zrušili letenky. Klienti ale nevolali, lebo chceli cestovať. Na letisku vo Viedni ich pustili do lietadla, takisto aj v Paríži a prileteli do cieľa. Boli sme v šoku, lebo letenky boli zrušené. To už ale na letiskách začínala totálna panika.

Ako domino začali štáty uzatvárať hranice a bez varovania zavádzať karantény. Stále sa ale lietalo. Lety Emirates a Qatar fungovali bez väčších problémov, no európske aerolinky začali radikálne znižovať množstvo letov a pridávať rozličné obmedzenia. Jeden deň ste z Amsterdamu mohli letieť do Viedne, na ďalší deň pustili na palubu už iba Rakúšanov atď. Počet letísk, cez ktoré sa dalo dostať domov, sa zúžil na Dublin, Dűsseldorf, Frankfurt a Mníchov. Ešteže máme Nemcov a Arabov.

Lietanie bude bezpečné. Podľa množstva výskumov je riziko nákazy vo filtrovanom vzduchu v kabíne minimálne.
Foto: Archív

Ostali nejakí klienti uviaznutí v zahraničí? #

Nie. Neuviazol ani jeden. Tu sa vždy prejaví sila CK. Ak cestujete s renomovanou kanceláriou, ako je aj BUBO, tak sa o Vás vždy postarajú. Novinové príbehy batôžkárov sediacich na dunách v Erfoude s podtextom „Čo len s nami bude“ Vám s CK nehrozia. Mnohí sólo cestovatelia ostali stáť bezradne a nevedeli čo robiť. My sme niečo takéto nezažili prvýkrát a okamžite sme pracovali na tom, aby klienti buď zájazdy dokončili alebo, ak sa nedalo, tak sme pracovali na ich návrate domov. Mali sme zájazdy v Ekvádore, Peru, Argentíne, Brazílii, Hondurase, Thajsku, Indii, Kube, Mexiku, USA a určite som ešte niečo zabudol. Automaticky sme hľadali cestu domov. Pri takýchto situáciách hrá rolu čas a preto sme konali rýchlo. Voľných miest bolo ako šafranu a vo väčšine prípadov boli cesty domov komplikovanejšie a dlhšie, lebo kapacity mali dostupné takmer len Emirates vďaka už vytrácajúcim sa obrovským Airbusom A380. Rýchlo sme museli rozdeliť naše skupiny a postupne sme všetkých dostali domov. Najneskôr do 72 hodín od momentu, keď sme sa rozhodli pre návrat.

Ktorý návrat bol najkomplikovanejší? #

Najjednoduchší a jediný otvorený smer bol z Ázie. Všetci, ktorí prilietali cez Dubaj a Dohu, boli ok. Leteli bez stresu a v komforte dvoch najlepších leteckých spoločností na svete. Mnoho klientov letelo aj v business class a o to bola cesta jednoduchšia. Takže tu sme boli OK. Najhoršie boli lety z USA, Panamy a Kuby. Jednu skupinu klientov nepustili späť do Guatemaly (boli na dennom výlete v Hondurase), okamžite sme im presmerovali autobus do Teguicalpy a odtiaľ sme kúpili letenku do Panama City. Tam išli do hotela Tryp a počas čakania na let stihli viacero výletov. Honduras ale deň po odlete zatvorili. Bolo to o chlp. Suverénny víťaz bol let z Kuby. Let do Madridu sa uskutočnil ale let Madrid – Viedeň zrušili. Iberia odmietla dať akýkoľvek náhradný let, ale keďže sme to aj očakávali, tak sme preventívne rezervovali aj let Madrid – Amsterdam – Viedeň. Len čo sme to spravili, sprievodcovia, ktorí prechádzali cez Amsterdam, nám volali, že už neberú Slovákov, aj keď majú platné letenky. Tak sme rezervovali aj ďalší let: Amsterdam – Mníchov a v Mníchove sme mali pripravené auto na transfer. Ako to skončilo? KLM zrušilo let do Amsterdamu a napokon leteli Madrid – Londýn – Dublin a Dublin – Viedeň. Toto bolo najhoršie. A nepomohlo nám ani to, že sme už pre nich pripravovali súkromný let Amsterdam-Bratislava. Do Amsterdamu sa nedostali.

Platili klienti za nové letenky? #

Nie, neplatili. Všetko sme hradili my. Zatiaľ nás to stálo okolo 116 000 eur, t.j. náklady na repatriáciu našich klientov. Bolo ju ale nutné spraviť. Nemali sme na výber.

Chodili ľudia po návrate do povinnej štátnej karantény? #

Nie. My sme od 12. marca nechali v Rakúsku nášho šoféra, ktorý tam bol do 23. marca a robil všetky dopravy. Klientov doviezol vždy len na hranicu, tú museli prejsť peši a na druhej strane si zobrali taxi. Náš BUBO transfer tu spravil úžasnú prácu a ešte raz by som mu rád poďakoval. Na úvod mohol viezť v mikrobuse sedem ľudí, deň nato iba piatich a napokon iba troch, takže neustále točil trasu Schwechat – hranice. Profesionálne a bezpečne napokon všetkých priviezol. Okrem našich klientov vozil BUBO transfer aj klientov iných CK aj individuálnych cestovateľov na slovenské a české hranice bez nároku na odmenu. Všetci sme sa zomkli a pomáhali si, ako sa dalo. Bolo desivé sledovať, ako prvé dni letisko ešte bzučalo a postupne sa začalo vyľudňovať, lety miznúť, až napokon ostalo iba torzo. V tomto čase do štátnej karantény museli iba tí, ktorí nemali zabezpečenú dopravu a využili pomoc od štátu v zberných autobusoch.

Prečo ste nezrušili zájazdy skôr? #

Ach, no to je tá otázka, na ktorú sa najľahšie odpovedá frázou, že po vojne je každý generál. Zájazdy sa nedali zrušiť skôr. Respektíve zrušiť sa dajú vždy, ale vznikajú obrovské finančné straty, keďže v tej dobe ešte všetky zmluvy, podmienky leteniek atď platili. To si nemôže dovoliť nijaká firma sveta. My sme sa zaviazali poskytnúť služby, tie sa v tom čase poskytnúť dali. Lietalo sa, hranice boli otvorené, hotely, reštaurácie a ľudia normálne chodili po ulici. Policajti Vám ukázali smer, keď ste zablúdili, a nikto nikoho nevyhadzoval. V daných destináciách neboli žiadne obmedzenia. Služby boli pod stornom a tak platili štandardné stornopodmienky. Často mi klienti argumentujú, že veď bolo jasné, čo sa stane. Nie, nebolo. Nikto nič nevedel a každý dúfal do poslednej chvíle, že to prejde. O tom, že vírus je, sme informovali okamžite, ešte koncom januára sme apelovali na zvýšenú hygienu. Preberali sme to so zástupcami thajského tourism boardu na veľtrhu v Bratislave. Všetci očakávali lokálny a kontrolovateľný vývoj. Ten model bol podobný ako pri SARS, prasacej chrípke či ebole. Vždy nás to obišlo a verili sme, že to pôjde nejak mimo nás. Nešlo.

Baracoa na Kube. Už aby sme tam zas boli.
Foto: Ľubor Kučera

Ako reagovali na situáciu letecké spoločnosti? #

Zle, veľmi zle. Robím s letenkami už 26 rokov a treba povedať, že nič horšie som nezažil. Povedal by som, že skutočný charakter sa prejavil až v kríze. Naše firemné motto je "Dobrého námorníka spoznáš v zlom počasí". Spoznali sme veľmi zlých námorníkov, ale našli sa aj výnimky. Skvele na situáciu zareagoval Qatar Airways, ktorý dodnes lieta a spája svet. Qatar odviedol úžasnú prácu až nadprácu. Dobre sa s nimi komunikovalo, veľmi férovo jednali a robia aj úžasné veci ako 100.000 leteniek pre zdravotníkov zdarma atď. No proste Qatar 100 bodov. Emirates ma doslova sklamalo. Z bojiska ušli veľmi rýchlo, hoci práve u nich som čakal, že ostanú. Svoj rast si vybudovali práve na tom, že vždy lietali aj v ťažkých situáciách. Túto pozíciu im prebral Qatar. Austrian sa okamžite skryl a nekomunikoval vôbec. Air France/KLM rovnako. Pár dní na to zas prestali refundovať peniaze za nezrealizované lety a spustili lavínu, ktorá sa valí dodnes. A ak si mám vybrať najhoršiu spoločnosť, tak jednoznačne TAP Air Portugal. S niektorými leteckými spoločnosťami by som najradšej už nechcel mať nič spoločné, ale, žiaľ, v budúcnosti sa im nevyhneme. Dokopy nám aerolinky dlžia v tejto chvíli 2,4 milióna eur.

Keby si vrátil čas späť, spravil by si niečo inak? #

Inak by sme si nastavili niektoré procesy a menej peňazí by nás stál návrat klientov domov. Ostatné veci nie. Nedajú sa predvídať a neexistuje tá ideálna reakcia.

Ako sú na tom teraz zájazdy? Predávajú sa? #

Som milo prekvapený, že áno. Ľudia chcú doslova vypadnúť z domu a cestovať. Mnohí plánujú cestu na jeseň, keď sa už aj na letiskách, hoteloch ale aj doma zabehnú procesy, s ktorými budeme vedieť krátkodobo žiť a vďaka nim cestovať. Procesy ako testovanie, monitoring, dezinfekcia, sociálny dištanc. Svet sa opäť otvára.

A čo tí, ktorí nechcú? #

Mysleli sme aj na tých. Je nám jasné, že hoci sa každý teší na svoju vysnívanú dovolenku, tak zároveň korona mohla prekaziť plány. Pracovné povinnosti, pozastavenie výučby v školách, firemné problémy spravili škrt mnohým. Dali sme im preto včas možnosť presunúť si zájazd na iný termín, kedykoľvek do konca roka 2021. Cena zájazdu sa pre nich nezmenila, len termín. Alebo sa mohli rozhodnúť pre voucher a použijú ho neskôr, možno na inú destináciu. Aj tu ale bolo vidieť, ako sa situácia vyvíjala. Vouchery sme najprv umožňovali iba do konca roka 2020, potom do 30. apríla 2021 a teraz je to už do konca 2021. Mnohé sa odvíjali aj od podmienok leteckých spoločností, ktoré tiež na začiatku verili, že obmedzenie bude krátkodobé, ale postupne sa všetko zhoršovalo a tým sa zvyšovala flexibilta. To je pre klienta výborná správa.

Máte nejaké spory s klientmi? #

Žiaľ, áno. Beží viacero sporov. Všetky sú rovnaké v tom, že klienti žiadali vrátenie peňazí a my sme im ich vrátiť nemohli. Nám zas peniaze blokujú naši partneri, letecké spoločnosti a hotely a tok peňazí sa úplne zastavil. Nie je to správne ani férové. Ale taká je situácia. Preto sme ani my nepristupovali k refundáciám. Ono tie peniaze klient, čo nechce cestovať, napokon dostane, len my nevieme kedy. Vraj žijeme z peňazí klientov lebo ich nevraciame. To nie je pravda. Ten istý pocit, aký majú klienti, t.j že nás úverujú, máme aj my voči ďalším partnerom. Ako som už spomenul všetko sa zastavilo, zamrzlo a tieto dva mŕtve mesiace narobili veľa zla. Napokon sa to ale aj tak všetko vyrieši.

Vláda schválila akurát novelu zákona o zájazdoch. Vyrieši to situáciu? #

Ten zákon vyčistí nejaké vzťahy, ale celkovo nikomu nepomôže. Prišiel neskoro, je slabý. Pozitívom je, že štát nemusí nijak nalievať peniaze aj do cestovných kancelárií. Mnohým tento zákon umožní preklenúť zlé obdobie a postupne prídu aj vratky z aeroliniek (niekde až o rok) a vyrovnajú sa s klientom. Áno, klienti tie peniaze uvidia neskôr, ale uvidia. Zároveň majú peniaze kryté ako málokde inde, keďže CK sú poistené proti insolventnosti, a peniaze sú tu teda povinne zo zákona chránené. 

Nádhernú Afriku zatiaľ korona postihla minimálne. Namiesto turistov prichádzajú do národných parkov lupiči a lovci. Aj tu turistický ruch veľmi chýba.
Foto: Tomáš Hulík

Ako je na tom BUBO? #

Otrasené, ale v pohode. Ako zvykneme, napočítali sme do jeden a postavili sme sa na nohy. Nastavenie máme výborné, z tohto roka vznikne mŕtvy rok a ďalší už bude opäť OK. BUBO je jedna z mála cestoviek v dobrej finančnej kondícii, stačí si pozrieť finstat a preto sme na tieto kritické mesiace pripravení. Jeden úder do  nosa nás predsa nezloží. Ešte aj teraz sme jedinou otvorenou kanceláriou na Dunajskej ulici. Všetky ostatné majú na dverách, že zatvorené do odvolania. My sme tu, žijeme, robíme a lovíme zážitky. Zatiaľ s dezinfekciou na rukách a rúškach, ale lovíme. Sme tu od roku 1993, ja osobne od 1994 a baví nás to. Ľuboš prešiel všetky krajiny sveta, pomaly bude končiť už druhé kolo 😊 Veľa sme videli, zažili a aj korona napokon bude len krátkou zmienkou v našej histórii Počas týchto dvoch mesiacov sme pripravili pre klientov oveľa lepší predzájazdový servis a na webe máme množstvo nových, jedinečných informácií. Rozšírili sme našu ponuku a nové hotely z našej edície Najlepšie hotely sveta a pribudlo viacero nových zájazdov. Je na čo sa tešiť. Nezúfali sme, ale tvrdo pracovali.

Ako vidíš budúcnosť cestovania? #

Ružovo. Pozri, ľudia sú spoločenský tvor a žiadna nová realita nepríde. Chvíľu si budeme dávať väčší pozor, ale extrémne rýchlo sa vrátime späť. Každý má inak silnú odvahu žiť, ale máme ju všetci. Postupne budeme v reštaurácii, na skvelej večeri s kamarátmi, s firmou, za jedným stolom, potom v lietadle, v hoteli, na party. Bok po boku. Hlava na hlave a nič sa nezmení. Takéto problémy tu boli a budú a treba sa k nim stavať pragmaticky. Treba žiť. Postupne sa všetko obnoví a vráti späť. Krátkodobo treba hľadať riešenia a ľuďom vrátiť odvahu, ktorú im strašenie (nie vírus) zobralo. Preto budú rúška a odstupy, väčšie testovacie kapacity, dezinfekcia atď. Treba ale zdôrazniť, že hygiena ako taká je kľúčom a nič sa tu nové nevymyslelo. BUBO od svojho vzniku dôrazne odporúča dodržiavať cestovateľskú hygienu, očkovať sa, (dokonca ak sa nemýlim, tak ako jediná CK propagujeme aj očkovanie voči chrípke, chráni to vaše peniaze aj zdravie... tak prečo nie?) a dodržiavať staré koloniálne pravidlá Ošúp to, prevar to, ugriluj, alebo to zahoď.Platili pred stáročiami a platia doteraz.
Treba tiež zvýšiť nároky na ubytovanie a bývať kvalitne, oddýchnuť si. Oddýchnuté telo reaguje lepšie na všetko. Aj preto dramaticky rozširujeme ponuku v našej edícii Najlepšie hotely sveta a business class. Tu leží budúcnosť cestovania. Ja to volám v čestnej cene a v špičkových službách. Trošku dúfam, že masové cestovanie za 50 eur do celého sveta sa skončilo a tá preplnenosť cestovateľmi tiež. Všetci vieme, že to bolo neúnosné, trpeli mestá, miestni ľudia, príroda, no nikto to nevedel zastaviť. Na cesty sa vydávali aj ľudia, ktorí nepoznajú dané krajiny, zle spávajú, nedodržiavajú hygienu a znižujú úroveň cestovania.
No najviac som zvedavý na to, ako budú vnímať cestovanie prví klienti, ktorí vyrazia na cesty. Divočina bude ešte divokejšia, pláže prázdnejšie, more čistejšie a zážitky intenzívnejšie. Jednoznačne odporúčam vyraziť ešte tento rok a zažiť niečo unikátne. A sledovať ako rastie odvaha žiť.

Budú zájazdy drahšie? #

Myslím si, že ultralacné zájazdy a ceny zaniknú. Nemali nikdy ani žiadny význam, prínos a devastovali hodnotu cestovania. Každý by mal mať možnosť pozrieť si svet za čestnú cenu t.j nepredávať letenky, ubytovanie, nerobiť zájazdy do mínusu. Trh sa vyčistí a ostanú tu finančne zdravé a zodpovedné firmy. Ale môj tip je, že do konca roka budú ešte aj mnohé staré dumpingové ceny a v priebehu 2021 už pôjdu hore. Opäť ale o tom všetkom rozhodnú klienti. Ak by všetci dostali chuť žiť hneď, tak sme na pôvodných číslach veľmi rýchlo.

Takže overturizmus sa vráti? #

Vráti, ale určite nie hneď. Na úvod ho vystrieda takmer isto elitný turizmus alebo teda high end turisti. Tento formát chce na úvod tlačiť napríklad aj inokedy veľmi otvorené Thajsko. Otvára iba luxusné rezorty, kde sa platia vyššie sumy, chodí tam menej ľudí, ale míňajú v krajine oveľa viac peňazí. Viem, že to nie je populárne tvrdiť, ale ak niekto povie, že toto nie je cesta, ja si neviem predstaviť žiadnu inú. Bhután to robí, napríklad, už desaťročia a nikto to krajine nevyčíta.

Kam si naposledy cestoval? #

Posledná cesta bola na Maldivy, odtiaľ sme sa vrátili 23. februára, a potom som ešte letel do Londýna na Champions League, kde Chelsea prehrala s Bayernom 0:3. Kamarátovi som ešte vravel, že som si istý, že v odvete neprehrá. Hm, a došlo na moje slová. Neprehrala, lebo už nehrala ☹

Plánuješ teraz niekam ísť? #

Ja osobne len čakám na 1. júla a prvý let s Emirates z Viedne. Poletím kamkoľvek, kam to aktuálne regulácie budú umožňovať. A koncom júla plánujem s rodinou Seychely, Dubaj alebo Indonéziu a potom jesenné a vianočné prázdiny 😊 Vynechali sme cestovanie cez túto Veľkú noc, ale toto si už nenecháme ujsť. Samozrejme, v rámci aktuálnych možností so zreteľom na bezpečnosť. Vo svete je vyše 130 bezpečnejších krajín (čo sa týka korony) ako Slovensko, takže výber je obrovský.

Seychelské ostrovy
Foto: Archív

Tomáš Hušek

Tomáš Hušek

Tomáš Hušek

Človek zodpovedný za veľké množstvo našich zájazdov, pravá ruka BOSSA, je tiež zodpovedný za skupinové letenky pre našich klientov a spracováva ponuky firemných zájazdov na kľúč. Je zodpovedný za hodnotenie sprievodcov, prípravu nových zájazdov a za činnosť celého BUBO back office. Takmer každý klient prechádza jeho rukami a klientov si pamätá aj niekoľko sezón dozadu. Služobne je druhou najdlhšie pôsobiacou osobou v BUBO. Zároveň je výborným sprievodcom do všetkých arabských a afrických krajín, do ktorých sa dá cestovať. Miluje Veľkú Britániu, futbalový klub CHELSEA, Mini. Je ženatý a má dve deti.

Posledná úprava článku | Prečítané: 5354x

Mohlo by Vás zaujímať

Blogov

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test