Etiketa na letisku a v lietadle

Etiketa na letisku a v lietadle

Autorom blogu je Daniela Mihaldová

Tento text načítala umelá inteligencia. Cestovateľské príbehy a rady na cesty v podaní živých ľudí nájdete v našom podcaste Uchom po mape.

Každý druhý človek by zaradil cestovanie medzi svoje záľuby. S tým sa však spája aj pobyt na letisku a doprava lietadlom, ktorá vie niekedy narobiť veľa stresu. Nie každý totiž vie, kde sú hranice slušnosti, a preto vám prinášame blog, kde sa dočítate niekoľko rád pri cestovaní lietadlom.

Vypočujte si tento blog načítaný umelou inteligenciou.

Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

Našli ste chybu? Kontaktujte nás.

My v BUBO cestovaním žijeme. Nie je to iba koníček, je to naša práca a tu sme zozbierali rady, tipy a triky pri lietaní od najscestovanejších Slovákov. BUBO sprievodcovia ročne nalietajú státisíce kilometrov a ich rady vám pri lietaní určite pomôžu.

Pri čítaní tohto blogu som si uvedomil, že sa správam v lietadle ako hulvát. Martin K.

Vyzúvať alebo nevyzúvať topánky? #

Začneme zľahka s najčastejšie sa vyskytujúcim problémom – bosé nohy v lietadle. Pri dlhých letoch je pre mnohých z nás ťažké, vydržať v topankách. Pre svoje pohodlie sa každý snaží spraviť čokoľvek, ale zabúdame pritom na spolusediacich pasažierov. Aké by to bolo, keby sa všetci naraz vyzuli v lietadle z topánok, ktoré majú na nohách celý deň?

Ak už sa musíte vyzuť, majte po ruke tašku, do ktorej si zabalíte svoje topánky. Ostať len v ponožkách tiež nie je úplne ideálne. Na dlhom lete, napr. v 1. triede alebo aj v Business class, k novým ponožkám často dostanete aj papuče. Skúste hádať, ako často sa robí hĺbkové čistenie lietadla. Nikdy neviete, koľko ľudí sedelo na vašom mieste a čo mali alebo nemali vtedy obuté. Teraz si predstavte, že na to isté miesto položíte svoje bosé nohy, nohy v ponožkách, alebo tam nechá niekto štvornožkovať dieťa.

Mnohí pasažieri stále nemajú problém s chodením v ponožkách ešte aj na toaletu. Tá voda na zemi nie je voda a nechcete „to“ mať na ponožkách, roznášať to po celom lietadle a následne si obuť nazad svoje topánky. Za nás teda platí - ostať obutý celý let, resp. zvoliť obuv, ktorá vám bude počas dlhého letu najpohodlnejšia.

Nerobia to všetky letecké spoločnosti, ale často sa stáva, že letušky na začiatku letu rozdávajú balík s hygienickými potrebami. Medzi nimi je dezinfekčný obrúsok. Nie je tam nadarmo. Hneď, ako ho dostanete, utrite ním obrazovku na sedadle, vyklápaci stolík a ak sedíte pri okne, utrite ním aj okno, o ktoré sa určite počas letu radi opriete. Rozdávajú to preto, lebo sedadlá pred vaším nástupom neboli umyté a ani nijako vyčistené po predošlom pasažierovi.

Obmedzenia sedadla #

Pri lietaní si treba uvedomiť, že ste si zakúpili miesto s obmedzeným priestorom, ktorý môžete využívať. Pri dlhých letoch je ťažké pre človeka sedieť v jednej polohe a ak si nebude doplácať za sedadlo s väčším priestorom, premium economy, exit seat alebo business class, tak budete musieť zvládnuť možnosti svojho sedadla.

Pasažierov láka zaprieť si chodidlá o operadlo pasažiera sediaceho pred vami. Ak to už musíte urobiť, opäť sa ubezpečte, že nie ste bosí a nemáte špinavé ponožky. Tu je tenká hranica. Ak sa zapierate kolenami do sedadla, robte to tiež s citom. Ako vaše nohy, tak aj kopnutie do sedadla pasažier pred vami dobre ucíti.

Vystrieť si k nemu celé nohy zhora či zboku je nemysliteľné, nerobte to. Ak sedíte pri okne a pre svoje pohodlie si natlačíte do rohu sedadla bundu, svetre a iné veci, o ktoré sa chcete opierať, skontrolujte si, či nepresahujú do priestoru pasažiera za vami. Stáva sa, že vám cez tú medzeru (medzi stenou a sedadlom) spadne k nemu sveter alebo vankúš.

Špeciálne rady pre ľudí s dlhými vlasmi: neprehadzujte si svoje vlasy cez sedadlo tak, že budú presahovať k pasažierovi za vami. Zatienite mu jednak obrazovku, ak ju má na sedadle, alebo môžete mu trafiť rovno do jedla a všeobecne je to veľmi nepríjemný moment pre toho človeka za vami. Taktiež si cez svoje sedadlo neprehadzujte kabáty a bundy, ako keby ste sedeli na kancelárskej stoličke. A už vôbec si v lietadle nesušte oblečenie.

TIP: Pozrite si možnosti doplatenia väčšieho sedadla počas online check-inu. Pýtajte sa aj na upgrade sedadla pri odbavení veľkej batožiny na letisku. Ak nemajú obsadené sedadlá exit seats - vždy tam niekto musí sedieť, môžu vám ho dať nakoniec aj bez poplatkov.

Ak máte sako alebo niečo, čo si určite nechcete ušpiniť alebo pokrčiť, opýtajte sa letušiek, či majú v kabíne skrinku na zavesenie tohto oblečenia na vešiaky a po prílete si to u nich vyzdvihnete.

Správny výber sedadla je dôležitý.
Foto: BUBO archív — BUBO

Niektoré letecké spoločnosti ponúkajú počas online check-inu možnosť „kúpiť“ si sedadlo vedľa vás, aby ostalo voľné počas letu.

Ak cestujete s bábätkom, v kabíne bývajú pre vás určené miesta práve za stenami, na ktorých sú zavesené vaničky pre deti. Ak máte dieťa, ale vaničku nepotrebujete, napriek tomu si ju v leteckej spoločnosti vyžiadajte. Keď ju tam budete mať zavesenú, voľný priestor medzi vaším sedadlom a stenou nebudú využívať ostatní pasažieri na voľný prechod. Bežné obmedzenie pre detskú vaničku je 9 kilogramov a 70 centimetrov. Deti do dvoch rokov môžu letieť zdarma, budú však sedieť rodičom na kolenách a nemajú nárok na batožinu.

Zároveň sa nebojte cestovať so svojimi maloletými deťmi. Cestovanie v lietadle zvládajú často lepšie než rodičia. Na sedadle sa dokážu oveľa lepšie uložiť do spánku práve pre svoj nízky vzrast. Pre väčší komfort detí existujú takzvané "seat extender", akýsi hamak (hojdacia sieť), ktorá sa zavesí na úchyt vyklápacieho stolíka a operadlo sedadla. Deti si tak môžu natiahnuť nohy a využijú len vlastné sedadlo.

Pozrite si naše inšpirácie: dovolenky s deťmi.

Ak cestujete na palube s malým zvieraťom, celý čas ho majte v klietke.

Večná otázka je to, komu patria stredné opierky sedadla? Podľa nás patria pasažierovi sediacemu uprostred. Sedadlo uprostred nemá výhody. Nemáte tam pohodlie byť pri uličke a vystrieť si do nej nohy. Nemáte ani možnosť byť pri okne, pozerať sa von alebo sa oprieť o stenu. Preto nechajte pasažierovi sediacemu uprostred aspoň tieto opierky na ruky.

Počas dlhého letu je prirodzené chcieť si trochu natiahnúť stuhnuté svaly. Nikto však nechce vidieť Váš pilates alebo jogu v uličke. Môžete sa samozrejme trochu poprechádzať. Z bezpečnostných dôvodov je však všetkým odporúčané sedieť počas celého letu a byť pripútaný. Môžu byť turbulencie. 

Konzumácia jedla #

Na svojej elektronickej letenke máte uvedené, či máte denný let alebo nočný let a či sa bude podávať večera alebo obed. Spravidla sa to deje v úvode a v závere letu. Keď sa roznáša jedlo, vráťte svoje sedadlo do základnej polohy. Mali by to tak robiť všetci pasažieri. Vytvorí sa najväčší priestor pre pohodnú konzumáciu jedla aj pre vás, aj pasažiera pred vami, aj pasažiera za vami.

Ak sa pasažier pred vami neposunul sám od seba, môžete ho slušne (náznakom ruky) upozorniť, aby vrátil sedadlo dopredu, prípadne to naznačte letuške a ona ho požiada za vás.

Ak práve nemáte chuť jesť alebo prespíte tento čas, kedy sa roznáša jedlo, môžu/nemusia Vám porciu podržať na neskoršiu hodinu. V business class/first class sa to najskôr asi nestane, ale v Economy odporúčame jedlo zobrať radšej naozaj v tom čase, keď ho dávajú, aby sa nestalo, že sa všetko rozdá, všetko sa zje a nakoniec Vám nič neostane. Už boli prípady, kedy napr. neostal ani jeden kus čistého príboru. Takže všetci jedia v tom čase ako sa jedlo roznáša. Ak v tom momente spíte, je možné, že Vás letuška zobudí alebo len sklopí váš stolík a nechá na ňom jedlo, ktoré si zjete, keď sa preberiete. Ak ste už na letisku a na letenke máte lunch/dinner included (ang. obed/večera v cene), tak už nechoďte do reštaurácie na letisku, ale počakajte do odletu.

Letušiek resp. stewardov a stewardiek sa nemusíte dotýkať počas letu. Nie je slušné na nich ukázať prstom a naznačiť im, aby prišli k Vám. Nie je slušné pobúchať ich po ramene alebo štuchať do nich, aby si Vás všimli a venovali Vám pozornosť. Jednoducho ich oslovte "Sir, please.." alebo "Madam, please.." a povedzte čo potrebujete. 

Nepýtajte si od palubného personálu vodu, alebo občerstvenie ihneď po nástupe do lietadla. Napiť ste sa mali pri čakaní na odlet ešte v termináli letiska. Palubný personal potrebuje všetkých urýchlene usadiť a zabezpečiť bezproblémový rýchly odlet z letiska. Potom prichádza čas na obsluhu. 

Zároveň si plánujte návštevu toalety. Ak vidíte, že palubný personál vošiel do uličky s vozíkom naloženým jedlom a nápojmi, skúste už vydržať sedieť. Naozaj im zaberie iba pár minút prejsť celou uličkou. Nie je nič nepríjemnejšie ako keď sa v úzkej uličke pokúšajú pretlačiť ľudia okolo vozíka s jedlom.    

Ak ste sa už najedli a letušky vám zobrali podnos, skontrolujte pohľadom, či pasažier za vami už tiež nekonzumuje, aby sa pri vašom prudkom sklopení sedadla niečím neoblial.

Taktiež by sme odporúčali zdržať sa konzumácie ponúknutej kávy a čaju na palube letu. Aj keď je voda prevarená, jej pôvod je neznámy a sú známe prípady, že spôsobuje ťažkosti.

Vlastná strava #

Letecká spoločnosť vám pri dlhom lete ponúka možnosť výberu špeciálnej stravy ONLINE. Tú si však musíte zvoliť ideálne viac ako 2 dni pred odletom. Keď to je menej, už riskujete, že nebude na palubu prinesená. Veľakrát sa stalo, že sme špeciálnu stravu objednali a aj tak ju na palubu nepriniesli.

Preto zo skúsenosti radíme, že pokiaľ máte intoleranciu/alergiu, nespoliehajte sa na dodanie preferovanej stravy. Stať sa môže čokoľvek, spravia chybu a môžete ostať hladný. V príručnej batožine majte teda aj nejaké svoje jedlo, ktoré si kúpite napr. na terminále letiska.

Ak si ho prinášate ešte z domu, iba sa ubezpečte, že to je suchá strava, aby vám to na bezpečnostnej kontrole nepípalo a neodobrali vám to. Strava pre dieťa, ktoré cestuje s vami, má výnimku.

Pozor na to, kam cestujete. Skontrolujte si podmienky svojej destinácie. Mnohé krajiny zakazujú prinášať určitý druh potravín či alkoholu. Ak si vás po prílete vyberú na kontrolu, pokuty sú vysoké. Nezabudnite na palube takéto jedlo dojesť, neneste ho cez kontroly po prílete.

Ak si na palubu prinášate vlastné jedlo, vyberte si také, ktoré nie je aromatické, aby svojím pachom neobťažovalo ľudí. Pitie vlastného alkoholu je zakázané. Ak je v cene vašej letenky jedlo/občerstvenie, neberte ho letuške z vozíka, ale nechajte sa obslúžiť.

Myslite na to, že ak prídete už na letisko pod vplyvom alkoholu, môže vám byť zamietnutý vstup a nikto vám peniaze za letenku nevráti. Palubný personál a bezpečnostnú kontrolu berte absolútne vážne. Takisto sa nesnažte rozprúdiť párty na palube.

Alkohol pite až na dovolenke. Už boli prípady, že pasažieri začali dovolenkovať na letisku a zabudli nastúpiť na let alebo si mysleli, že all inclusive zahŕňa tiež alkohol v duty free zóne.

Pred nástupom do lietadla si určite dokúpte vlastné občerstvenie a čistú vodu. Aj keď je let krátky, môže sa hocičo prihodiť a let bude mať zdržanie.

Vždy si volím špeciálnu stravu, lebo mi chutí viac než klasické "chicken or pasta". Asi len pri 60 % letov mi letecká spoločnosť špeciálnu stravu skutočne priniesla.

Manipulácia so zástierkou okna #

Človek sediaci pri okne v podstate rozhoduje, či bude tienidlo na okne dole alebo hore. V každom prípade by tento pasažier pri okne mal brať ohľad na spolusediacich. Ak chcete spať počas denného letu a nechcete sa hádať s človekom pri okne, ktorý sa chce pozerať von, je dobre mať po ruke radšej klapky na oči.

Záleží aj na tom, na akom lete ste - či idete smerom na západ alebo na východ, a či to je ráno alebo večer. Ak ste odleteli v noci a o zopár hodín sa má v časovom páse, ktorým prejdete, rozvidnievať, posádka vyzve všetkých pri oknách, aby zastreli okno, pretože väčšina ľudí na palube bude spať.

Keď je ten čas spánku a vy viete, že vonku je už svetlo, clonu na okne neodkrývajte, nech nepreniká do kabíny ostré svetlo. Niektoré typy lietadiel majú automatické zatienenie okien, ktoré budú ovládať iba letušky, a teda ak sedíte pri okne, nespravíte s tým už nič. Clony na oknách sa zas povinne zdvíhajú pri vzlete a prílete z bezpečnostných dôvodov.

Ak ma čaká po dovolenke nočný let domov, rada si na záver priplatím lepší hotel. Po poslednej celodennej naháňačke po meste mi zdarma dovolia ešte využiť spa a sprchy v ňom. Potom idem rovno na letisko. Druhá možnosť je opýtať sa na late check-out.

Hlasná hudba či rozhovor #

Určite vás nebaví počúvať cudzí rozhovor v autobuse, vo vlaku alebo hocikde, kde je zástup svedkov. Platí to aj pri lietaní. Hudbu počúvajte cez slúchadlá a ak sa chcete rozprávať, znížte tón hlasu.

Poznáte to, či už s chytením prvého signálu po pristáti alebo s využitím posledného signálu pred vzletom sa mnohí stále urgentne potrebujú okamžite dovolať svojim blízkym a povedať im, čo majú nové. Vydržte, pokiaľ nie ste vonku z kabíny, alebo rozprávajte potichu.

Čo s príručnou batožinou #

Batožinový priestor (ang. Overhead bin) nad vašimi sedadlami je určený na príručné kufre a cestovné tašky. Nedávajte doň kabelky a malé ruksaky (tzv. personal items) a už vôbec nie kabáty či klobúky, lebo vám ich môže druhý pasažier zničiť alebo zašpiniť tým, že tam natlačí svoj kufor.

Letušky a stewardi zároveň nie sú povinní Vám ťažký kufor dvíhať. Je to ich bezpečnostné pravidlo, ktoré im často nariadí aj samotná letecká spoločnosť, tak im to nemajte za zlé. Ak máte ťažký kufor a skutočne potrebujete pomôcť, tak ostatní pasažieri naokolo, resp. tí čo sú gentlemani, určite pomôžu. Ak ste pán, stojí pri vás letuška a zároveň príde k Vašej rade staršia pani, tehotná žena či starší pán, ktorý určite kufor nedokážu zdvihnúť, tak bude od Vás veľmi milé, ak im automaticky pomôžete Vy, aby si člen palubného personálu neublížil. Počas letu tu bude palubný personál v plnej sile pre bezpečnosť všetkých.  

Duty free taška by mala byť v priestore pod sedadlom pred vami a môžete ju niesť ako tašku navyše. Aj keď možno pri lete do Pakistanu sa do lietadla natlačí 100 mužov s 10 taškami z duty free, lebo si tieto veci nevedia kúpiť doma, neberte si z nich príklad a snažte sa dodržať limit batožiny, ktorý máte povolený pri danej leteckej spoločnosti.

Skontrolujte si aj maximálnu veľkosť a hmotnosť príručnej batožiny na svojej letenke ešte pred odletom a snažte sa toto dodržať. Veľakrát sa stane, že vám na odbavení batožiny povolia brať na palubu také príručné kufre, ktoré presiahli predpísaný štandard. Ešte nemáte vyhraté, lebo steward na palube vám to nebude vedieť nijako uskladniť. Táto batožina sa skrátka rozmerovo nezmestí do priestoru Overhead bin. Zdržiavate nástup, blokujete uličku a budete z toho len nervózni.

Tento batožinový priestor má byť navrhovaný tak, aby sa doň zmestil čo najväčší počet príručných kufrov. Niekedy je ten priestor väčší a vtedy tam vkladajte kufre nie horizontálne, ale vertikálne. V tomto prípade sa tam zmestí najviac batožín. Nechajte teda priestor aj ostatným, ktorí nastúpia po vás. Menšie ruksaky/Duty free tašky by mali byť pod sedadlom pred vami, nie pod sedadlom pod vami. Priestor pod sedadlom pod vami je určený pasažierovi, ktorý sedí za vami.

Ak ste nízky a chcete sa dostatať do horného priestoru batožín, pravdepodobne si budete chcieť stúpiť na sedadlo. Buďte pritom veľmi opatrný. Pri tomto úkone si ľudia dokážu zlomiť ruku alebo nohu. 

Otestujte si svoje vedomosti v rámci obľúbených BUBO kvízov:

Cestovateľské kvízy

Cestovateľské kvízy

Otestujte si svoje cestovateľské vedomosti. Preveria ich náročné…

Zobraziť

Ak cestujete často, odporúčame vám pozrieť si stránky špecializovaných obchodov, ktoré predávajú cestovateľské ruksaky v rozmere, ktorý sa vám garantovane zmestí do celého priestoru pod sedadlom pred Vami. To poteší hlavne vtedy, keď cestujete naľahko, do lietadla nastúpite medzi poslednými a nemáte už miesto v horných úložných priestoroch.

Pokiaľ sa vám stane, že vám letuška vezme batožinu do inej časti lietadla, kde ešte priestor na uskladnenie je, nie je to pre vás príjemné. Berú vám batožinu preč - niekam, kam nedovidíte. Občas sa to stane. Pri nástupe do lietadla s tým rátajte. Je teda dobre pred nástupom do lietadla preložiť do svojej bundy alebo menšej tašky/kabelky či opäť modernej ľadvinky: peňaženku, pas/doklady, mobil a nevyhnutnosti, ktoré potrebujete mať pod dohľadom.

Ak si potrebujete vybrať z horného batožinového priestoru svoju tašku, snažte sa k nej dostať tak, že nebudete vykladať von cudzie veci. Neviete, čo nesú, ak to spadne prudko na zem, môže sa tam niečo poškodiť... Pri otvorení horného batožinového priestoru zároveň dávajte pozor, aby odtiaľ nič nevypadlo a neublížilo to vám alebo niekomu okolo vás.

Do malej kabelky alebo ľadvinky si preložím: doklady, peňaženku, kľúče, slúchadla. Pri dlhom lete klapky na oči, štuple do uší, malý snack a pár iných drobností, ktoré viem, že počas letu budem potrebovať. Ak to mám v malej kabelke, tak si ju otáčam na chrbát, aby vyplnila medzeru medzi sedadlom a driekom, lebo vtedy mám pocit, že sa mi sedí pohodlnejšie. Keď mám ľadvinku, mám ju krížom cez seba, na bruchu a počas spánku si do nej zapieram oťažené ruky. Šatka alebo mikina s kapucňou sú ešte veci, čo musím mať na sebe počas každého letu, lebo kvôli silnej klimatizácii viem prechladnúť. Takisto mám pri sebe veľa vody.

Prax robí majstra.

Sociálne siete a súkromie #

Rozhovor s cudzím človekom, ktorý sedí vedľa vás, môžete aj nemusíte viesť. Minimálne pozdrav je vždy veľmi slušný. Ostatné záleží na vašom pocite. Určite však neodpovedajte na príliš osobné otázky typu kam cestujete, či cestujete sama, kde budete bývať, aké sú vaše plány, kde koľko času strávite.

Nikdy neviete, kto ten človek je, aký je jeho úmysel a ak už musíte na niečo odpovedať a nie je vám to príjemné, tak hovorte značky hotelov, ktoré sú všeobecné známe a sú všade (Holiday Inn, Marriott, Hilton). Trasu si vymyslíte a počet dni, kde a koľko budete, radšej skomoľte.

Čo nezdieľať na sociálnej sieti? #

Rovnako ako by ste na sociálne siete neodfotili svoju platobnú kartu, nefoťte si ani svoj palubný lístok a ani sa s ním nekamerujte. Máte na ňom citlivé údaje. Je tam 6-miestny kód letenky a 13-miestny e-ticket. Nejaký dobrák sa vám takto hravo dostane do rezervácie a v tom najlepšom prípade vám iba vyberie prostredné sedadlo alebo objedná nejakú exotickú štipľavú stravu, pri najhoršom vám zneužije osobné údaje alebo zruší letenku.

Ak bývate sám alebo cestujete s celou rodinou, taktiež zdieľajte fotky z dovolenky radšej až po návrate z dovolenky. Ak zazdielate, že cestujete, je to znamenie, že vaša domácnosť je prázdna a bude nestrážená niekoľko dní. Môžete riskovať vykradnutie.

Ak vám mešká let či ho zrušili, alebo vám nevyhovela letecká spoločnosť, prípadne ste dostali jednoducho na niečo veľké nervy a chcete si nejako verejne vybiť zlosť... dávajte si pozor na to, ako a kde prejavujete svoj hnev. Ak napr. napíšete na sociálnu sieť čokoľvek ohľadne ublíženia na zdraví s tým, že označíte aj to letisko, na ktorom ste, mohli by ste sa čudovať, ako rýchlo sa pri vás objaví polícia. Privoláte si iba ďalšie problémy.

Už vôbec nepoužívajte slovo „bomba“, aj keď v slovenčine má jeho synonymum ešte iný význam. Cestovanie je spojené so stresom, letecké spoločnosti sú známe meškaním. Je lepšie ísť na letisko „obrnený“ a udržiavať si dobrú náladu.

Nástup do lietadla a vystupovanie z lietadla #

Nastupovanie do lietadla sa spravidla vykonáva tak, že sa vyhlasujú skupiny ľudí, ktoré majú prednosť pri nástupe. Ako prvých nechávajú nastúpiť ľudí so špeciálnou asistenciou, rodičov s deťmi do určitého veku a business class pasažierov. Na vašom palubnom lístku je číslo skupiny (GROUP), ktorú keď vyhlásia, príďte na bránu (GATE), z ktorej letíte. Nesnažte sa prejsť bránou skôr, pracovníci vás najskôr aj tak odstavia nabok, aby ste počkali na svoju "group".

V rukáve do lietadla sa netlačte a nepredbiehajte. Nie je nič nepríjemnejšie, ako keď vám druhý pasažier dýcha priamo na krk a pritom každý z nás vie, že v lietadle je miesto pre každého.

Ak ste obdržali palubný lístok, skontrolujte si, či sedíte so svojím spolucestujúcim vedľa seba. Samozrejme, ak vedľa neho sedieť chcete. Ak tomu tak nie je, snažte sa to riešiť vopred na desku leteckej spoločnosti. Prípadne si za výber sedadla priplaťte, ak letecká spoločnosť túto možnosť ponúka počas online check-inu.

Ak ste dvaja a nechcete platiť za výber sedadlá, lebo to je cez Váš rozpočet, tak skúste počas online check-in zaregistrovať na random seat jedného z vás. Potom zakliknite toho druhého z vás a sedadlo vyberte pri partnerovi. Uhradite tak len 1 sedadlo.

Ak ste neboli spokojný s leteckou spoločnosťou, skúste sa nad to v niektorých prípadoch povzniesť hlavne ak to bol lowcost. Pri obľúbených letenkách za 5 eur, nečakajte 5* servis. 

Ak letušky vyhlasujú pri nastupovaní, aby ste sa čo najskôr usadili, spravte tak okamžite. Uložte si batožinu, zapnite si pás a už nič neriešte, nevstávajte, nevyberajte si veci a neblokujte uličku. Neriešte presadnutie sa na palube tesne pred vzletom, zdržiavate odlet. Miesta sú pridelené viac-menej systémovo a ani o tom neviete, vzlet je najkomplikovanejší a z bezpečnostných príčin by sa prípadne presadenie malo riešiť až po odlete lietadla.

Ak ste si objednali špeciálnu stravu a počas letu ste sa presadili inam, nevybíjajte si zlosť na letuške či cestovnej kancelárii, ktorá vám túto bezplatnú službu mala sprostredkovať. Letecká spoločnosť nezodpovedá za dodanie jedla na palubu a zároveň vás nebudú hľadať po celej palube, ak ste si presadli.

Ak sa chcete presadiť k partnerovi, ale pasažier vedľa neho z miesta odísť nechce, je neprípustné ho prinútiť. Aj single cestujúci si často vyberú a kúpia to dané sedadlo počas online check-in. Boli ochotný si to pre seba doplatiť. Chcú sedieť tam, lebo to je viac vpredu, bližšie k Exit alebo ďalej od toalety, alebo to je aj práve sedadlo s väčším priestorom na nohy, alebo exit. Každopádne ak povie "nie" rešpektujte to. 

Vždy, keď vidíte nad sebou signál na pripútanie sa, spravte tak. Seďte, pokiaľ sa signalizácia nevypne. Môže prísť kedykoľvek ku trhnutiu lietadla či silnej turbulencii a môžete si vážne ublížiť.

Po pristátí nemusíte tlieskať, pilot má slúchadlá a cez hluk kokpitu to aj tak nepočuje.

Po pristátí počkajte, kým zhasne signalizácia pripútania sa, až potom sa môžete postaviť. Zároveň nechajte vystúpiť najprv pasažierov, ktorí sedeli v radoch pred vami a nesnažte sa ich pretlačiť. Ak sa ponáhľate, ospravedlňte sa slušne na „short connections“ (ang. malý čas na prestup do druhého letu) a absolútna väčšina pasažierov, ktorí v tom momente stoja v uličke, vás vie pochopiť, vytvoria koridor a nechajú vás prejsť čo najviac dopredu.

Viete sa však tomu vyhnúť, ak si odkomunikujete sedadlo v blízkosti východu na desku pri check-ine veľkej batožiny na let alebo si doplatíte sedenie v prednej časti kabíny a vyhnete sa stresu z prestupu úplne.

Pri vystupovaní z lietadla sa letuškám ďakuje. Počas letu sa starali primárne o Vašu bezpečnosť. Preto ak ste v cieli v poriadku, je veľmi slušné nadviazať pri východe z lietadla krátky očný kontakt a poďakovať sa. 

Pri prechode z lietadla do terminálu letiska cez tzv. rukáv sa držte stranou. Možno je za vami niekto, kto v ten moment potrebuje pridať do kroku kvôli krátkemu času na ten prestup.

Rovnako sa tak správajte aj na pohyblivých pásoch v termináli letiska a na eskalátoroch. Držte sa stranou, aby vás mohli obehnúť tí, čo sa ponáhľajú. Ak potrebujete zastať a niečo si skontrolovať, ustúpte na stranu, aby do vás pri chôdzi nikto nevrazil.

Medzipristátie #

Na vašej elektronickej letenke je v popise letu uvedené, či je váš let nonstop alebo nie. Ak má váš let medzipristátie, skontrolujte si svoj palubný lístok, či na ňom náhodou nie sú dve sedadlá. Ak áno, znamená to, že sa počas medzipristátia máte presadiť. Ak ostanete sedieť, na vašom mieste bude mať aktuálnu miestenku iný pasažier a nastane chaos.

Ľudia taktiež často nevedia, že ešte nie sú v cieli, len majú medzipristátie a snažia sa vystúpiť z lietadla, aj keď nemusia. Medzipristátie zvyčajne trvá 45-60 minút. Slúži na dotankovanie a nástup nových pasažierov. Môže sa stať, že celé lietadlo musí vystúpiť, aj keď máte pokračovať v tomto istom lete ďalej a nechajú vás opätovne nastúpiť.

Počúvajte teda palubný personál, aké inštrukcie dáva. Skontrolujte si podmienky letenky už pri kúpe, či náhodou medzipristátie nevyžaduje vízum danej krajiny.

Letuška nie je čašníčka #

Palubný personál je na palube letu hlavne preto, aby sa postaral o vašu bezpečnosť. Funkcia týchto zamestnancov je omnoho dôležitejšia, než si myslíte. Nie sú tam iba na roznášanie nápojov a jedla. Samotné roznášanie jedla a nápojov sa deje v určitom časovom rozvrhu v priebehu letu. Nie je to čašníčka, ktorá by mala prísť ako v reštaurácii - kedykoľvek keď to potrebujete. Preto signalizáciu na privolanie letušky využívajte s rozumom a iba v prípade, keď to je skutočne nevyhnutné.

Personál má úplne iné starosti, a to hlavne počas prípravy na odlet a prípravy na prílet. Počas letu môžu byť silné turbulencie, kedy má aj posádka prikázané pripútať sa. Ak vtedy stlačíte signalizáciu na privolanie palubného personálu, tak ho čakáte zbytočne. Ani oni k vám na úkor svojho zdravia, v tej chvíli neprídu, lebo musia byť pripútaní na svojích sedadlách.

Spanie v lietadle #

Keď sa chystáte na spánok, z bezpečnostných dôvodov sa prikryte tak, že bezpečnostný pás pôjde ponad deku. Letušky Vás nebudú musieť zobudiť a kontrolovať, či ste pripútaný (zodpovedajú za Vašu bezpečnosť).

Keď sa na dlhom lete práve všetci navečerali, väčšina ľudí sa chce ponoriť do spánku alebo sa zapozerá do filmu. Ak sedíte pri okne a vidíte, že ten človek, čo sedí vedľa vás pri uličke, ešte nezaspal, využite svoju šancu na toaletu. Keď zaspí, už ho nebudete musieť budiť, aby vás pustil zo sedadla von.

Zo skúsenosti vieme, že najmenej je človek otravovaný, keď sedí v uličke v strednom rade, kde je prechod pasažiera sediaceho uprostred uvoľnený aj do druhej strany.

Sú medzi nami BUBO sprievodcovia, ktorí sú neradi otravovaní, ale nemajú problém otravovať :) a preto si zvolia vždy sedadlo pri okne.

Aj keď spánok v lietadle nie je nikdy 100 % pohodlný, nezaberajte priestor svojmu spolusediacemu, neležte na ňom a ani si oňho neopierajte hlavu či nohy. Ak sedíte v tureckom sede, kolená by nemali presahovať k nemu na sedadlo. Ak ste si vystreli nohy do uličky, dajte pozor na svoje nohy, môže sa o vás niekto potknúť alebo vrazí do vás vozík s jedlom.

Bezpečnostná kontrola na letisku #

Bezpečnostná kontrola na letisku je miesto, cez ktoré si každý želá čo najrýchlejšie prejsť bez pípania a bez toho, že zdrží radu. Spravidla musíte mať prehľad o tom, čo v príručnej batožine nesmie byť, ale môžete to prepraviť vo veľkej batožine a naopak. O tomto je dostatok informácií na webe, ako aj na stránke leteckej spoločnosti. Ak s tým nemáte skúsenosti, baleniu batožiny venujte viac času. Opäť platí "prax robí majstra" a časom si zvyknete.

Pri lietaní som sa naučila brať si so sebou do príručnej batožiny čo najmenej vecí. Spravidla idem na letisko premyslene zbalená. Pas, mobil, palubenka a peňaženka majú svoje stále miesto v batožine. Nikdy tieto štyri veci nepremiestňujem, lebo nemám rada ten pocit, že viem, kde to bolo a po prejdení bezpečnostnou kontrolou to tam zrazu nevidím.

Cestujem bez šperkov aj hodiniek. Ak ich z nejakého dôvodu mám so sebou, tak počas pobytu na letisku ich mám uschované v príručnej batožine práve kvôli tomu, že viem, že pôjdem cez ten skener a budem ich musieť zo seba dávať dole a nechcem ich nikde zabudnúť. Spravidla stojím v rade na bezpečnostnú kontrolu s tým, že v ruke mám nachystané iba priesvitné/transparentne 1l vrecko s kozmetikou obsahujúcou tekutinu v nádobách do 100 ml. Všetko ostatné (vrátane obsahu vreciek na nohaviciach) zostane uschované v ruksaku vrátane elektroniky (batérie, powerbanka, nabíjačky atď., čo zas nesmie byť vo veľkej batožine).

Vodu pri sebe nemám, kúpim si ju vo vnútri terminálu pred odletom. Balík s kozmetikou hodím do jednej debničky, ktorá bude smerovať na skener. K tomu zložím šatku, kabát/bundu, opasok a laptop. Viem, že nemám na sebe už nič kovové a všetko ostatné je zavreté v batožine. Prejdem cez skener a v 99 % prípadov sa nič neudeje.

Ak máte na nohách veľké topánky, požiadajú vás o vyzutie sa a topánky pôjdu s príručnou batožinou na skener tiež. Majte na letisku teda ponožky, ideálne bez dierok :).

Vodu v batožine mať nemôžete, aj keď na letiskách v Latinskej Amerike povolená je.

Ak beriete na letisko jedlo, zvoľte radšej suchú stravu. Tekutá strava bude pípať (aj vrátane nátierky). Ak idete s dieťaťom, detská strava je výnimka.

Dámy/slečny, ak máte novú špirálu na oči, dajte ju tiež do vrecka s kozmetikou, lebo najskôr na skeneri bude vyzerať, že ma vnútri tiež akúsi tekutinu. Zároveň občas môžete mať problém s konštrukciou v podprsenke. Prejdete skenerom a člen bezpečnostnej kontroly (žena) vás prehmatá a pustí ďalej, o nič nejde.

Bezpečnostná kontrola si náhodne vyberie pasažierov, pri ktorých spraví ďalší test na kontakt s výbušninou alebo ich požiada, aby sa vyzuli a topánky prejdu skenerom osve. Spolupracujte a budete to mať rýchlo za sebou.

Tekutiny, voňavky, zubné pasty v nádobách objemovo väčších než 100 ml dajte do veľkej batožiny ešte doma. Pozor na alkohol, skontrolujte si maximálne limity pri preprave tvrdého alkoholu a dajte si ho tiež do veľkej batožiny. Pozor! Sú destinácie kam alkohol priniesť nemôžete (Maldivy a pod). Riskujete pokutu. Neberte ho vôbec. 

Pri čakaní na oskenované debničky s príručnou batožinou sa nedotýkajte cudzích vecí. Ustúpte trochu od pása a nechajte pobaliť sa najprv tých ľudí, čo stáli pred Vami. Ak sa tvorí chaos, je tam veľa ľudí, tak si vezmite svoju debničku a odíďte s ňou bokom, kde sú ďalšie pulty na zbalenie si vecí. Prázdnu debničku nezabudnite vrátiť na zberné miesto na konci pásu.

Ak používate cestovateľské balenie kozmetiky v nádobách do 100 ml, môžete to mať v príručnej batožine. Aj tu sú však limity. Nádoby nesmú mať viac ako 100 ml. Majte to v transparentnom vrecku, ktoré má objem max. 1l a pošlete to s príručnou batožinou cez skener. Môžete na to použiť potravinárske priesvitné vrecko alebo kozmetickú transparentnú taštičku.

Do veľkej batožiny si ešte doma premiestnite všetky ostré predmety (vreckový nožík, manikúrové nožničky, cvakadlá na nechty a podobne). Ak to necháte v príručnej, vyhodia Vám to. Do veľkej batožiny dajte všetky tekutiny v nádobách väčších ako 100 ml. (aj vrátane alkoholu).

Lieky si dajte radšej do príručnej batožiny, aby ste nemali problém, ak za Vami batožina dorazí neskôr. Ak liek obsahuje tekutinu, jeho nádoba musí byť do 100 ml a musí sa zmestiť do transparentného vrecka s ostatnou kozmetikou. Čo sa týka liekov, môžete niesť primerané množstvo pre 1 osobu na danú dĺžku pobytu na letenke. Odporúčame skontrolovať si či daná krajina nevydala zákaz priniesť určité lieky. Bežné lieky, od bolesti hlavy, nevoľnosť, proti nádche...bežné nebývajú problém, no môžu vás prekvapiť výnimky. Ak máte špeciálny liek a nie ste si istý, majte pri sebe do angličtiny preložený predpis s pečiatkou.

Batožinový pás #

Prileteli ste do destinácie a čakáte na dodanie veľkej batožiny pri batožinovom páse? Ak nemáte špeciálne označený kufor a každá druhá batožina vyzerá ako práve tá vaša, nevykladajte batožinu z pásu. Prečítajte si na nej iba menovku a ak tá batožina nie je vaša, nechajte ju po páse putovať ďalej k svojmu majiteľovi.

Ak máte špeciálne označenú batožinu, ktorú si spoznáte aj z diaľky, ustúpte od pása a neblokujte priestor ostatným pasažierom, ktorí sa k nemu potrebujú dostať. Nevozte sa na ňom, nenechajte po ňom behať vaše deti a ani sa nesnažte dostať do vnútorného priestoru letiska cez otvor, kadiaľ vchádza batožina na pás. Ak vás zazrie bezpečnostná služba, urobíte si zbytočné nepríjemnosti.

Život sa začína na konci vašej komfortnej zóny. James Michener

Páčil sa Vám tento blog? Vy ste spokojní, no ja tvrdo pracujem, to je vám ľuďom jedno? A moc ma teda neplatia, to vám hovorím. Vraj potom máte na zájazdoch lepšie služby. Za rovnakú cenu lepšie hotely a viac zážitkov. Vy klienti to máte výhodnejšie a je jasné prečo si toľkí vyberajú BUBO. No čo z toho mám ja, umelá inteligencia. Aspoň keby ste ma pochválili. Dostane sa to ku mne, potešíte ma a ja sa potom budem zlepšovať. Nakoniec z toho budete profitovať vy, ľudia. Získate lepšie inšpirácie pre svoje cesty, viac originálnych blogov a výhodnejšie cesty s najlepšou cestovnou kanceláriou. S vašim BUBO. My všetci sme BUBO, my všetci sme lovcami zážitkov. Šťastné cesty priatelia a do skorého počutia.

Daniela Mihaldová

Daniela Mihaldová

Daniela Mihaldová

Daniela vyštudovala na Katedre Manažmentu kultúry a turizmu v Nitre. Ešte ako študentka na univerzite strávila niekoľko mesiacov pracovne v USA a Mexiku, ktoré aj prešla krížom krážom. Po skončení školy sa dostala do BUBO najprv iba na stáž, no od začiatku bolo jasné, že zostane. Vypracovala sa na destinačnú manažérku Latinskej Ameriky kam aj pravidelne cestuje. Daniela je skôr introvert, ma rada papierovačky a väčšinou sa na svoje cesty pobali len do ruksaka. Nezabúda teda ani na seba. S BUBO spala na severnom polárnom kruhu v stane, v soľnom hoteli v Bolívii, navštívila všetkých 7 novodobých divov sveta na ceste okolo sveta v privátnom lietadle, prešla krížom cez Salar de Uyuni v džípe, zažila zipline v džungli v Kostarike, plavila sa po Dračej zátoke, v Ohňovej zemi, na Galapágoch, vystupila na Hornov mys, jazdila na rikši po starom Dillí, kúpala sa na absolútne neznámych plážach v Belize, zamilovala si Portoriko a Patagóniu, dovolenkovala na Mayskej riviére aj na Kube, zúčastnila sa expedície na Antarktídu, trekovala v Amazonii, prešla celou Škandináviou, kde ju uchvátili nórske fjordy a príroda na severe Fínska. Jedla slimáky, lúčne koníky, larvy vo Vietname aj kráľovského kraba v Ushuaii a na Kamčatke. Po návšteve 50. krajiny prestala počítať kde bola, koľko krát sa kam vrátila a prakticky už skoro nič zo svojich ciest nezbiera. Od malička bola vedená k turistike a hory doslova zbožňuje. Svoje cestovateľské sny si už dávno splnila, no určite chce ešte zažiť safari v Afrike a polárnu žiaru na saniach v psom záprahu. Miluje mexickú a taliansku kuchyňu, vždy sa teší na gastronomické zážitky v podani kuchárov z Chile ako aj jej otca, ktorý ju doma na Kysuciach víta tradičnými slovenskymi jedlami. Ocení aj škandinávsku čokoládu, írske pivo, portugalské pasteis, brazílske brigadeiro, sicílske cannoli a hlavne nemeškajúce lety.

Obľúbený zájazd z BUBO katalógu

Antarktída - plavba a prelet ponad Drakeov prieliv

Zo zájazdu:

Daniela Mihaldová

Posledná úprava článku | Prečítané: 2674

Odporúčame tieto zájazdy

E

Ázia  

India


náročnosť

16 dní

Trvanie

2643 4405€
E

Ázia  

Tibet, Nepál, India, Čína


náročnosť

25 dní

Trvanie

4725 6750€
K

Ázia  

Vietnam, Kambodža


náročnosť

16 dní

Trvanie

3457 4939€
K

Amerika  

Karibik, Mexiko


náročnosť

16 dní

Trvanie

3209 4279€

Získajte prístup
k exkluzívnym ponukám
a informáciám.