Odaiba - umelo vytvorený ostrov v Tokijskom zálive

Prehliadka

Odaiba - umelo vytvorený ostrov v Tokijskom zálive

Pravdepodobne ste o Tokiu už počuli všeličo - najmodernejšie mesto sveta, najväčšia a najľudnatejšia aglomerácia sveta, extrémne čisté mesto plné parkov a zelene. Viete ale niečo o jeho umelých ostrovoch? Jedným z najznámejších je práve ostrov Odaiba.

Ostrov Odaiba v Tokijskom zálive
Foto: Google Earth

Japonci v budovaní umelých ostrovov nie sú žiadnymi nováčikmi, a hoci najznámejším projektom na umelom ostrove je asi osacké letisko Kansai, ktorého plány pochádzajú zo šesťdesiatych rokov a otvorené bolo v deväťdesiatych rokoch minulého storočia, podobné projekty robili už celé storočie predtým. Verte alebo neverte, pôvod ostrova Odaiba sa datuje až do päťdesiatych rokov devätnásteho storočia, kedy bolo v tokijskom zálive vybudovaných šesť z pôvodne plánovaných jedenásť obranných ostrovov, na ktorých boli umiestnené delá, ktoré mali chrániť mesto pred útokmi z mora. 

V neskorších dekádach stratili svoj pôvodný význam a nejaký čas slúžili ako prístavy, kým neboli v polovici dvadsiateho storočia masívne rozšírené a koncom deväťdesiatych rokov pospájané kvôli plánovanej komerčno-rezidenčnej štvrti.

Najväčšia zmena prišla koncom dvadsiateho storočia a začiatkom milénia

Na ostrov Odaiba sa najjednoduchšie dostanete dvoma spôsobmi, výletnou loďou alebo plne automatizovanou linkou Yurikamome, ktorú prezývame "nadzemka". Ja osobne preferujem kombináciu oboch druhov dopravy, ideálne nadzemkou na ostrov a loďou naspäť do mesta. V tomto poradí si aj obidva spôsoby vysvetlíme. Na Odaibu sa prepravíme linkou Yurikamome. Jej prvá/konečná stanica je pár krokov od tokijskej stanice metra Shimbashi. Ako všade v Japonsku, aj tu je všetko dokonale značené, takže nástupištia nájdete bez problémov. 

Yurikamome je prvou tokijskou automatizovanou linkou (prvá v Japonsku bola Port Island Line v Kobe, otvorená v roku 1981) operovanou výhradne za pomoci počítačov. Nevyužíva žiadne koľaje, pohybuje sa po betónovej dráhe na gumených kolesách, s vodiacimi kolieskami po stranách. Jej výstavbe predchádzali dlhé debaty a výpočty, o jej profite boli obrovské pochybnosti. Po jej spustení v roku 1995 sa obavy sčasti začali napĺňať. Keďže v tej dobe bol ostrov Odaiba čisto rezidenčnou a biznis zónou, linka prepravila približne 27000 cestujúcich denne, čo bolo hlboko pod hranicou rentability. O rok neskôr však tokijské úrady otvorili ostrov aj zábave, čo hneď v ďalšom roku počet cestujúcich zdvojnásobilo. Dnes linka Yurikamome prepraví priemerne viac ako 160000 pasažierov denne a sama o sebe sa stala atrakciou.

Malá rada pre trpezlivých, určite si na prvej stanici Shimbashi radšej nechajte ujsť najbližší spoj, na ktorý už pravdepodobne bude stáť rad, počkajte na ďalšiu súpravu a chyťte si prvé miesto v rade, budete si môcť sadnúť priamo dopredu, kde by ste za normálnych okolností očakávali vodiča. Odtiaľto si jazdu dokonale užijete, nehovoriac o možnostiach spraviť si pekné fotky, videá, prípadne takýto časozber:

Časozberné video z cesty linkou Yurikamome. Čo poviete, už samotná cesta je uloveným zážitkom, kocháme sa krásnym Tokiom z výšky niekoľkých poschodí. video: Martin Ferenčík - BUBO

Časozberné video z cesty linkou Yurikamome. Čo poviete, už samotná cesta je uloveným zážitkom, kocháme sa krásnym Tokiom z výšky niekoľkých poschodí. video: Martin Ferenčík - BUBO

Z nadzemnej platformy linky Yurikamome je celú cestu pekný výhľad na architektúru Tokia a Odaiby

Ak sa príliš neponáhľate, prevezte sa až na konečnú stanicu Toyosu, areál kam sa minulý rok presťahoval legendárny tokijský rybí trh Tsukiji, respektíve, jeho vnútorná časť, kde každé ráno prebiehajú aukcie najkvalitnejších tuniakov. Ak by ste ale chceli tento trh navštíviť, máte to bližšie zo zastávky Shijo-Mae, ktorá je dve zastávky pred konečnou Toyosu. Dražby však prebiehajú veľmi skoro ráno, už od 5:00, takže si budete musieť privstať a ísť na prvý ranný spoj na Odaibu. Viac informácií sa dozviete priamo z oficiálnej stránky trhu Toyosu Market

Rybí trh Toyosu je preslávený dražbami najkvalitnejších a najdrahších tuniakov ktoré končia v luxusných reštauráciách

My sa prevezieme až na zastávku Toyosu a vychutnáme si pohľad na celý ostrov Odaiba. Na konečnej nemusíme ani vystupovať, stačí sa presunúť do posledného vozňa súpravy, z ktorého sa pri nasledujúcej jazde stane prvý. Samozrejme iba za predpokladu ak chcete znova sedieť vpredu a vychutnať si jazdu z opačnej perspektívy. Tento krát vystúpime na šiestej zastávke, ktorá sa volá Aomi. Odtiaľto si pozrieme najzaujímavejšiu časť Odaiby po svojich.

Zo stanice Aomi po pár krokoch prichádzame k veľkému komplexu budov ktorý pozostáva z nákupného centra plného obchodov a reštaurácií, obrovského showroomu Toyoty s názvom Megaweb, ale aj múzeum starých (nielen) japonských vozidiel nazvaným History Garage.

Atrakcie, ktoré si na Odaibe pozrieme
Foto: Google Earth

Megaweb Toyota City Showcase je veľmi zaujímavé miesto nielen pre milovníkov áut, na svoje si tu príde takmer každý. Skúsite si preteky cez mesto na simulátore ktorý predstavuje najmodernejšie bezpečnostné prvky v automobilovom priemysle, alebo radšej jazdu na e-motokárach? Prípadne si dopredu rezervujte testovaciu jazdu niektorého z aktuálnych modelov Toyoty a prevezte sa priamo v areáli showroomu. Pozrite si prierez hybridného modelu Prius, alebo najnovšie koncepty futuristických vozidiel. Showroom je plný zaujímavých ukážok najmodernejších technológií, informácií a zábavy. Dámy môžu na zvedavých partnerov počkať v miestnej kaviarni. Kompletné informácie nájdete na webstránkach Megaweb Toyota City Showcase.

Na druhej strane okrúhleho átria, oproti vchodu do showroomu Toyoty, vojdeme do nákupného centra Venus Fort. Nakupovanie tu príliš neodporúčam, napriek tomu, že tu dostanete mnoho zaujímavých značiek, ceny sú o dosť vyššie ako za ne zaplatíte u nás. My sa ním prejdeme do múzea automobilov History Garage jednak kvôli zaujímavej architektúre s ilúziou otvorenej strechy a oblohou nad hlavou, či fontánou na "námestí" a cestou sa zastavíme v miestnom obchode s domácimi miláčikmi. 

Japonské "pet shopy" alebo ak chcete predajne s domácimi miláčikmi sú iné ako tie, na aké sme zvyknutí v našich končinách. Keďže Japonci žijú celkovo v menších priestoroch, aj ich domáci maznáčikovia sú väčšinou menšie psíky, mačky a dosť populárne sú aj králiky. Tunajšie predajne ich držia v sklenených "akváriách", čo pre našinca býva zážitok vidieť. Miestny obchod je dosť veľký a okrem živých psov, mačiek a králikov ponúka aj obrovské množstvo doplnkov pre ich chov. Vedeli ste že Japonci vozia svojich psíkov v psích kočíkoch? Pre králikov tu zase majú rôzne dobroty ako sušené ovocie a iné maškrty. Návšteva tejto predajne určite stojí za to. 

Návšteva japonského obchodu s domácimi maznáčikmi je takisto uloveným zážitkom

Naša ďalšia zastávka bude History Garage, čo je niečo ako múzeum automobilov, koncipované je však tak, že máte pocit, že sa prechádzate ulicami tých čias, z ktorých konkrétne automobily pochádzajú. Veľmi príjemné miesto, na ktoré vám bude stačiť polhodinka. Vstupné sa tu neplatí. 

Atmosféru starých čias dotvárajú rôzne doplnky z dôb, z ktorých pochádzajú aj automobily
Foto: Martin Ferenčík — BUBO

Pri každom automobile je stručný popis a samozrejme rok produkcie

Z History Garage vychádzame priamo do najväčšieho a najkrajšieho parku Odaiby. V lete sa tu konajú rôzne festivaly a eventy, ale rušno je tu aj v bežný deň. Prejdeme sa okolo sochy populárnej japonskej komixovej postavičky Unicorn Gundam. 

Moderná architektúra ostrova Odaiba
Foto: Martin Ferenčík — BUBO

V okolí parku je množstvo zaujímavých budov, niektoré sú kancelárske, no nájdete tu aj múzeá, aquapark, reštaurácie a rôzne ďalšie atrakcie. Zaujímavá je napríklad budova Tokyo Telecom Center. 

Prejdeme sa aj hlavnou promenádou a parkom Odaiby

BUBO Tip:

Ak máte pár hodín naviac a chcete zažiť relax v tradičnom japonskom termálnom prameni - tzv. onsene, toto miesto sa vám bude páčiť. Ōedo-onsen-monogatari na Odaibe patrí k najväčším tematickým onsenovým zariadeniam v Japonsku. Keďže Japonsko je krajina vulkánov, onseny sa väčšinou nachádzajú na úpätí vulkanických pohorí kvôli zdroju termálnej vody. Dnes už nájdete onseny aj v mestách, kde ale vodu ohrievajú. V Ōedo-onsen-monogatari však "nepodvádzajú" a vodu čerpajú z hĺbky až 1400 metrov. Môžete tu okúsiť tradičný termálny kúpeľ, perličkový kúpeľ, či si len namočiť nohy. V ponuke tohto zariadenia sú aj rôzne masáže, dokonca aj rybyčková terapia nôh. Jedinečnú atmosféru vytvára aj samotná koncepcia zariadenia ktoré pôsobí ako malá dedinka, ako aj fakt že každý návštevník má na sebe kimono - tradičný japonský odev, ktoré dostanete na recepcii. V areáli nájdete aj množstvo bufetov, kaviarní a reštaurácií. Tri hodiny vám tu ubehnú ako nič. Vstupné pre dospelú osobu stojí 2720 JPY (cca 24). Viac informácií nájdete na stránke Ōedo-onsen-monogatari

Foto: Google EarthFoto: Odaiba Ōedo-onsen-monogatari web

Od sochy Gundama sa prejdeme na nábrežie. Budova s guľou uprostred je sídlom televízie Fuji.
Foto: Google Earth

Z rozhľadne na nábreží je aktuálne takýto výhľad

Od rozhľadne ktorá je akoby zakončením hlavnej promenády parku, vedie drevený mostík pozdĺž pobrežia až na pláž Odaiba. Prejdeme sa po ňom a cestou obdivujeme výhľady na Tokio, prístav či dúhový most. 

Výhľady z Odaiby na Tokio

Cestou na pláž Odaiba po drevenom móle máme ešte jednu zastávku. Nie, nepreniesli sme sa cez oceán do New Yorku, hoci pohľad na sochu slobody s dúhovým mostom v pozadí ho veľmi pripomína. Táto socha je replikou svetoznámej newyorskej ikony, ktorú Japoncom v mierke 1:7 darovali v roku 1998 Francúzi. Pôvodne bola jej inštalácia dočasná v rámci osláv japonsko-francúzskych väzieb, no jej popularita jej osud zmenila a stojí tam dodnes. 

Od sochy slobody na pláž je to pár minútová prechádzka. Na pláži si môžete kúpiť zmrzlinu, dať si kávu na terase, alebo sa najesť v reštaurácii na poschodí s pekným výhľadom. Kúpanie tu príliš neodporúčam z dôvodu blízkosti prístavu, môžete sa ale napríklad previezť na paddleboarde. Videli ste už niekedy takto ryby vyskakovať z vody? 

Z pláže sú na Tokio takisto pekné pohľady, môžeme tu relaxovať pri nápojoch, alebo pozorovať pulzujúci život ostrova. 

Na Odaiba beach je živo.  Časozber: Martin Ferenčík - BUBO

Na Odaiba beach je živo. Časozber: Martin Ferenčík - BUBO

Naša prehliadka ostrova sa končí a z tohto miesta máme dve možnosti ako sa dostať do mesta. Prvou je už spomínaná linka Yurikamome, ktorej používanie sme si vysvetlili. Z Odaiba beach je to na zastávku Odaiba-kaihinkoen do 10 minút chôdze. 

Foto: Google Earth

Ak si ale chcete návštevu ostrova spestriť a dostať sa pohodlne priamo do štvrte Asakusa, kde si môžete pozrieť napríklad najstarší chrám v Tokiu Senso-ji, využite plavbu loďou spoločnosti Tokyo Cruise priamo z pláže. Takáto vyhliadková plavba trvá od 55 do 70 minút a vyjde vás od 1380 do 1720 JPY, podľa kategórie lode (cca 12-15). Kompletné informácie o časoch a cenách plavieb nájdete na stránke spoločnosti Tokyo Cruise

Nateraz sa s Odaibou lúčime, ale vrátime sa s ďalším BUBO zájazdom. Pridáte sa k nám na našej japonskej ceste

Martin Ferenčík

Martin Ferenčík

Martin Ferenčík

Martin si zamiloval ázijskú kultúru, rozmanitú kuchyňu, mentalitu a kaizen, čo je japonská filozofia zameraná na trvalé zlepšovanie vo všetkých oblastiach života.

Je to človek s pozitívnym prístupom k životu, rád rozdáva dobrú náladu pretože, ako tvrdí, s úsmevom ide všetko ľahšie. Zatiaľ sa mu táto filozofia potvrdila vo všetkých budhistických krajinách, ktoré navštívil. Veľmi rád fotí a rovnako rád hrá na gitare. Vyzná sa v kábloch, zvukoch, efektoch a v hudobnej aparatúre všetkého druhu. Pozná sa s mnohými slovenskými a svetovými umelcami, ktorých medzi svojimi cestami do zahraničia sprevádza po Slovensku. Vy ho môžete stretnúť v takmer celej Ázii, no aj na našich Európskych zájazdoch či šoférovačkách po americkom kontinente.

Japonsko prešiel z východu na západ a zo severu na juh mnohokrát. Iba za posledné dva roky navštívil Krajinu vychádzajúceho slnka 10 razy. Stavá na skúsenostiach BUBO, dlhoročného najväčšieho organizátora zájazdov do Japonska. Zároveň však v rámci myšlienok kaizen doťahuje neustále detaily až do dokonalosti. A keď Martin dosiahne dokonalosť, tak si v zmysle filozofie BUBO stanoví novú výzvu a ďalšie zdokonalovanie...

Základom jeho snaženia je pomáhať klientom BUBO loviť unikátne zážitky. Verí že čo počujete to zabudnete, čo vidíte to si zapamätáte, ale iba to čo vyskúšate a zažijete to pochopíte!  S Martinom prejdete Japonsko omnoho efektívnejšie a za rovnaký čas uvidíte viac. No zároveň japonskú kultúru nielen uvidíte, ale ju aj ovoniate, ochutnáte, siahnete si na ňu, požmolíte ju, vyskúšate .... a tým pádom porozumiete a omnoho viac pochopíte.

 

 

 

 

Zo zájazdu:

Martin Ferenčík

Posledná úprava článku | Prečítané: 7

Mohlo by Vás zaujímať

Magický ostrov Mijadžima Mijadžima

Mijadžima Magický ostrov Mijadžima

Iba pár minút plavby trajektom zo smutne slávnej Hirošimy, leží malý ostrov Icukušima, prezývaný tiež Mijadžima. Prečo magický? V najbližších…

Nikkó – mesto, ktoré si zamiloval šogún Nikkó

Nikkó Nikkó – mesto, ktoré si zamiloval šogún

Nehovor o kráse, kým si nevidel Nikkó! zvykne sa spomínať v súvislosti s malebným japonským mestom, ležiacim v horách rovnomenného národného parku.…

Hirošima – kde po bombe rástli oleandre Hirošima

Hirošima Hirošima – kde po bombe rástli oleandre

Hirošimu z neslávne známych dôvodov často prezývajú aj mesto smútku. My si však tomuto prívlastku dovoľujeme oponovať. Poďte sa s nami v štýle…

Osaka - motor Japonska Osaka

Osaka Osaka - motor Japonska

Ak sa chystáte navštíviť krajinu vychádzajúceho slnka, určite si vo svojom programe nechajte miesto aj pre návštevu Osaky. Okrem toho, že vďaka…

Tokyo či Tokio - ​gigant, ktorý vstal z popola Tokio

Tokio Tokyo či Tokio - ​gigant, ktorý vstal z popola

Letenka do Tokia je prirodzenou vstupnou bránou do Japonska. A Tokio stojí za návštevu. S vyše 13 miliónmi obyvateľov je jedným z najväčších miest…

Kjóto - jeho krása zastavila aj atómové bomby Kjóto

Kjóto Kjóto - jeho krása zastavila aj atómové bomby

O vzácnosti a unikátnosti tohto mesta svedčí už fakt, že jeho pôvab a historická dôležitosť zastavili aj ničivú silu atómových zbraní. To, keď bolo…

Blogov

Odporúčame tieto zájazdy

K

Ázia   Austrália a Oceánia   Amerika  

Guam, USA, Japonsko


náročnosť

17 dní

Trvanie

5870
K

Ázia  

Južná Kórea, Japonsko


náročnosť

16 dní

Trvanie

5576
K

Ázia  

Japonsko


náročnosť

12 dní

Trvanie

4190
K

Ázia   Amerika  

Oceánia, USA, Japonsko


náročnosť

17 dní

Trvanie

5990