Budhizmus do vrecka pre neveriacich

Budhizmus do vrecka pre neveriacich

Autorom blogu je Ladislav Vontszemü

Tento text načítala umelá inteligencia. Cestovateľské príbehy a rady na cesty v podaní živých ľudí nájdete v našom podcaste Uchom po mape.

Náboženstvo? Životná filozofia? Kto je stvoriteľom tejto viery, ktorá sa vzoprela obetníckemu ritualizmu vtedajšej varny brahmanov v Indii pred 2 600 rokmi? O budhizme by sme vedeli rozprávať či písať hodiny. No skúsme si my, neveriaci, posvietiť na túto vieru v skratke. Sľubujem, že nebudeme budhizmus preberať dopodrobna. Tento blog vám môže pomôcť počas našich BUBO zájazdov, aby ste počas ciest juhovýchodnou Áziou či Madagaskarom mohli pochopiť budhistické pamiatky lepšie.

Vypočujte si tento blog načítaný umelou inteligenciou.

Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

Našli ste chybu? Kontaktujte nás.

Nádoba sa plní kvapku po kvapke. Podobne múdry muž, ktorý sa učil kúsok po kúsku, napĺňa seba dobrom. Siddhártha Gautama Budha

Jednu z najkrajších budhistických pamiatok môžeme nájsť v Indonézii - chrám Borobudur.
Foto: Ladislav Vontszemu — BUBO

Budhizmus či dharma - vysvetlenie základných pojmov #

Budhizmus je odvodený od mena Budha. Respektíve Budha nie je meno, ale titul - podobne ako Kristus. Titul Budha by sme vedeli preložiť ako „prebudený“. Ale čo znamená prebudený? V metaforickom zmysle to znamená: „ten, čo porozumel DHARME“. Slovo „Dharma“ je jeden z kľúčových pojmov v Budhizme.

Dharma (sanskrit, v jazyku páli Dhamma).

V budhizme je dharma vnímana ako univerzálna pravda spoločná všetkým jednotlivcom v každom čase. Dharma, Budha a sangha (spoločenstvo veriacich) spolu tvoria Triratnu: „tri drahokamy“.  Je to doslova učenie o tom, ako sa veci majú. Budha je ten, ktorý sa prebudil, pochopil.

 

Názov Budhizmus je európskeho pôvodu. Budhisti nazývajú svoju vieru Dharma. Samozrejme, v dnešnom globalizovanom svete názov budhizmus prijali všetci a stotožňujú sa s ním.

No dobre, základné pomenovanie a pojmy, s ktorými budeme narábať v našom krátkom slovníku o budhizme, už viete. Ale kto to bol ten Budha?

Siddhártha Gautama

Životný príbeh Budhu sa začína v mieste zvanom Lumbini neďaleko hraníc Nepálu a Indie asi pred 2 600 rokmi. Malá zaujímavosť: obyvatelia tejto provincie sú oslobodení od platenia daní. Berie sa to ako pocta k tomuto miestu, ktoré je kolískou celosvetového náboženstva, ktorému patrí štvrté miesto v rebríčku svetových náboženstiev. Dokopy sa k budhizmu hlási približne 500 miliónov veriacich.

Hoci sa Siddhártha narodil ako princ, uvedomoval si, že podmienené skúsenosti nemôžu poskytnúť trvalé šťastie ani ochranu pred utrpením. Po dlhom duchovnom hľadaní prešiel do hlbokej meditácie, kde si uvedomil podstatu mysle.

Dosiahol stav bezpodmienečného a trvalého šťastia: stav osvietenia, budhovstva. Tento stav mysle je bez rušivých emócií a prejavuje sa nebojácnosťou, radosťou a aktívnym súcitom. Po zvyšok svojho života Budha učil každého, kto sa ho opýtal, ako môžu dosiahnuť rovnaký stav.

3 fotografie

Budhisti na Srí Lanke

Budhov raný život

India v čase Budhu bola veľmi duchovne otvorená. V spoločnosti boli prítomné všetky hlavné filozofické názory a ľudia očakávali, že spiritualita ovplyvní ich každodenný život pozitívnym spôsobom.

Budha sa narodil do kráľovskej rodiny na území dnešného Nepálu, blízko hraníc s Indiou. Už keď vyrastal, bol mimoriadne inteligentný a súcitný. Vysoký, silný a pekný. Budha patril do kasty bojovníkov. Predpovedalo sa, že sa stane buď veľkým kráľom, alebo duchovným vodcom. Keďže jeho rodičia chceli pre svoje kráľovstvo mocného vládcu, snažili sa zabrániť Siddhárthovi vidieť neuspokojivú povahu sveta. Obklopovali ho všetkými druhmi rozkoše. Doslova neskôr rozprával o tom, ako márnotratne žil. Úplne zvládol dôležitý bojový výcvik, dokonca vyhral svoju manželku Yasodharu v súťaži v lukostreľbe.

Zrazu, vo veku 29 rokov, bol konfrontovaný s nestálosťou a utrpením. Na vzácnom výlete zo svojho luxusného paláca uvidel niekoho zúfalo chorého. Na druhý deň uvidel zúboženého starca a nakoniec mŕtveho človeka. Bol veľmi rozrušený, keď si uvedomil, že staroba, choroba a smrť prídu po každého, koho miloval. Siddhártha sa s týmto faktom nevedel zmieriť.

Nasledujúce ráno princ prešiel okolo meditujúceho, ktorý sedel v hlbokom tranze. Keď sa ich oči stretli a mysle sa spojili, Siddhártha sa zastavil, hypnotizovaný. V okamihu si uvedomil, že dokonalosť, ktorú hľadal vonku, musí byť v samotnej mysli. Stretnutie s týmto mužom dalo budúcemu Budhovi prvú a lákavú inšpráciu, skutočné a trvalé útočisko, o ktorom vedel, že musí prežiť sám na vlastnej koži - pre dobro všetkých.

Budhistický obrad na Srí Lanke. Video: BUBO archív

Budhistický obrad na Srí Lanke. Video: BUBO archív

Mnohé pramene spochybňujú kráľovskú krv Siddhárthu. Našiel som názory opierajúce sa o terminológiu blízkej tej dobe, že Siddhártha nebol žiadnym princom. Jednoznačne ale môžeme povedať, že nepochádzal z chudobnej rodiny. Ľudia už od pradávna milovali legendy, príbehy a symboliku. Keď si vyhľadáte články o Budhovi, dočítate sa mnoho legiend.

O tom, ako jeho matka nevedela otehotnieť, ale raz sa je prisnil sen, ktorý niesol odkaz o tom, že porodí syna. V tom sne videla slona, ktorý niesol v chobote lotosový kvet a ten jej potom položil do lona. Žena naozaj porodila syna, avšak, ako legenda hovorí ďalej, na siedmy deň po pôrode umrela. Opäť máme symboliku čísel a zvierat. Tento príbeh sa mal odohrať v Himalájach.

Podľa starých hindustických legiend práve v Himalájach žije boh Shiva - jeden z troch najvyšších bohov hinduizmu. Jeho syn Ganesh je zobrazovaný so sloňou hlavou. Bol to Shiva alebo jeho nie menej mocný syn Ganesh, ktorého hinduisti na ostrove Bali uctievajú väčšmi než veľkého Shivu? Dnes už môžeme len tápať, ale posvieťme si na pojem kasta bojovníkov. Čo znamená kasta?

Kastový systém v Indii

O tomto fenoméne ste už určite počuli. Spoločnosť rozdelená na kasty/varny. Veru, aj keď dnes sa snaží moderná vláda potlačiť kasty v spoločnosti a ľudí zjednotiť, v ich myšlienkach sú kasty nesmrteľné. Kastový systém nie je niečo, čo by sa uplatňovalo len na Indickom subkontinente. Veď si pozrime naše priezviská: Kováč, Čižmár, Zimmerman...

Budha proti kastovému systému vystupuje, nestotožňuje sa s ním. Doslova by sme mohli povedať moderne, že rebeluje. Samozrejme, nie priamo, ale v následkoch konania určite.

Tu je rozdelenie štyroch hlavných kást:

  1. Brahmani: Najvyššia a najváženejšia kasta. Títo ľudia často zastávajú prácu kňaza alebo učiteľa.
  2. Kšatrijovia: Druhá kasta. Jej členovia sú tradične známi ako „bojovníci“. bojovníci. Neskôr sa z nich stala svetská šľachta a vlastní nositelia štátnej moci.
  3. Vajšovia: Tretia kasta. Poväčšine zastávajú prácu poľnohospodára či remeselníka a obchodníka.
  4. Šúdrovia: Štvrtá kasta. Najnižšie postavení ľudia a tí, ktorí robia manuálnu prácu.

Hoci existujú 4 hlavné kasty, systém je rozdelený na tisíce "podkast", čo ďalej rozdeľuje obyvateľov Indie. Okrem toho existuje celá oddelená kasta, o ktorej spoločnosť verí, že je taká odporná, že sa vôbec nepovažuje za súčasť systému – Nedotknuteľní/Daliti. Úplne sa vyhýbajú spoločnosti. Je neprijateľné, aby žili medzi ľuďmi z vysokých kást.

No a práve v kaste bojovníkov sa narodil Siddhártha. Je pravdepodobné, že nevedel ani písať a ani čítať. V tej dobe to bojovníci nepotrebovali. Keďže, ako je neskôr už známe, budhizmus sa šíril ústne. Až v piatom storočí po Kristovi môžeme nájsť pramene, ktoré konkretizujú túto vieru.

Hľadanie pravdy

Šesť rokov sa Siddhártha túlal v lese. Od múdrych učiteľov sa naučil hlbokej meditácii a s piatimi jogínmi praktizoval pôst a askezu. Myslel si, že toto je cesta k večnému šťastiu, znášal najväčšiu bolesť zo všetkých, ale nenašiel žiadne odpovede. Povedal: „Nenašiel som pokoj v palácovom živote. Ani v strohom živote som nenašiel pokoj. Musí existovať stredná cesta."

Blízko smrti prijal od mladého dievčaťa misku ryžového mlieka a znovu nabral silu. Keď piati jogíni videli Siddhárthu jesť výživné a chutné jedlo, mysleli si, že to vzdal, a tak ho opustili. 

Osvietenie pod stromom Bodhi

Sidhárta ukončil askézu. Stále však nebol spokojný, lebo nenachádzal odpovede na svoje otázky. No niečo sa vtedy stalo. Všetko do seba zapadlo a dalo zmysel. Stalo sa to na mieste Bóghaja, v prvú noc splnu v mesiaci vesahka pod figovníkom. Zrazu si spomenul na šťastnú chvíľku z detstva.

Ďaleko od túžob, ďaleko od nešťastných vecí som dospel k prvému zahĺbeniu, naplnenému radosťou a šťastím. Vďaka tejto spomienke som si uvedomil, že TOTO je skutočná cesta k prebudeniu. Budha

K tomuto poznaniu dospel ešte pred polnocou tej noci a to,  že človek je spútaný v celom kolobehu znovuzrodení. Opäť tu máme typický budhistický pojem znovuzrodenie – „samsára". Po polnoci uvidel "božími očami", ako ľudia podľa svojej "karmy" môžu dosiahnuť dobré alebo zlé znovuzrodenie.

Keď sa brieždilo, Budha prišiel na najdôležitejšie učenie, a to ako možno prekonať bolesť. Pred dosiahnutím dokonalého poznania musel ešte Budha odolať pokušeniu svetských mocností Márovi. Tesne pred osvietením sa Mára pokúšal zviesť ho z cesty. No Budha priložil ruku na zem a prosil o pomoc. Vraj bohyňa zeme rozpustila vlasy a zlého démona Máru stiahol prúd vody. Už mu nestálo nič v osvietení. Podľa neho, karma, vplyv minulých skutkov na budúci život, sa riadi výlučne prírodným zákonom, do ktorého nemôže zasahovať nijaký boh.

Sme tým, čo sme vykonali, budeme tým, čo konáme. Telo najbližšieho života je prejavom minulých skutkov. Jeden pominuteľný život strieda druhý pominuteľný život. Ide o bolestný a nezmyselný, nekonečný kolobeh narodenia a smrti, smrti a narodenia. Toto koleso života, koleso utrpenia, Siddhártha onej noci zastavil.

"Priama cesta, ktorá vedie k čistote bytia, k prekonaniu bolesti a biedy, k odstráneniu trápenia a zármutku, k dosiahnutiu dobra, k realizácii pominutia, to sú štyri piliere poznania."

Ktoré štyri? Existujú štyri sväté pravdy:

  1.  utrpenie
  2.  vznik a vývoj utrpenia
  3.  je to potlačenie utrpenia
  4.  cesta k potlačeniu utrpenia

Aká je posvätná pravda o utrpení? Narodenie je utrpením, staroba je utrpením, choroba je utrpením, umieranie je utrpením. Trápenie predstavuje zármutok, biedu, chorobu, súženie a zúfalstvo, utrpenie je spojené s nepríjemnosťami. Utrpenie sa neznáša s príjemnými vecami. Nedosiahnuť to, čo si želáme - to je utrpenie. Aká je pravda o vzniku a vývoji utrpenia? Všetko to pochádza zo smädu spojeného s túžbou získať a vlastniť šťastie, s pohlavnou túžbou, s túžbou po živote, s túžbou po zdraví." Budha

Odstránenie utrpenia spočíva v úplnom potlačení túžby, jej vypudení, vyhnaní, vykorenení, zničení. Čo je posvätná pravda o ceste vedúcej k odstráneniu utrpenia?

Vznešený osemdielny chodník:

  • správne poznanie
  • správne zmýšľanie
  • správna reč
  • správne konanie
  • správny pohyb
  • správne úsilie
  • správny úsudok
  • správna zhoda

Ďalej by sme mohli hovoriť o troch koreňoch neprospešného: žiadostivosť, nenávisť a zaslepenosť. My si to pozrieme na obrázku nižšie. Keď si pozriete toto koleso, ktoré sa volá dharmacakra, v jeho strede uvidíte 3 zvieratá:

  • Had – zelený had symbolizuje nenávisť
  • Prasa – čierne prasa symbolizuje nevedomosť a zaslepenosť
  • Kohút – zobrazuje žiadostivosť

Druhý kruh, ak ideme zvnútra, symbolizuje úpadok alebo vzostup človeka v živote - podľa toho, ako tieto tri zvieratá v sebe vieme ovládať. Ďalšie koleso zobrazuje svety, do ktorých sa môžeme narodiť na základe skutkov v minulom živote.

Posledný kruh opisuje život Budhu. Celé koleso drží pán smrti a na nebesiach stojí Budha ukazujúc na nebesia, metaforicky by sme to mohli poňať akoby dával nádej, že je možnosť sa z tohto kolobehu vymaniť a dosiahnuť nirvánu – oslobodenie sa od utrpenia, znovuzrodenia.

Má budhizmus prikázania? #

Samozrejme, čo by to bolo za náboženstvo, ak by nemalo prikázania. Významný teológ Martin Dojčár cituje vo svojej prednáške Hansa Waldenfelsa a hovorí o tom, že Budha sám seba nikdy nepovažoval za boha. Vystupuje ako príkladný človek. Nepovažuje sa za božieho vyslanca ani prostredníka spásy.

Budha nepopiera, ale ani nepotvrdzuje existenciu boha či bohov. Ako som spomínal už vyššie. Budhizmus vzniká v období brahmanizmu, obetníckeho ritualizmu. Budha nevyžaduje obety, ale úsilie jednotlivcov – meditácia:

  • Neubližovať živým bytostiam
  • Nebrať, to čo nie je dávané
  • Zdržať sa nedovolenej sexuálnej aktivity
  • Neklamať
  • Zdržať sa užívania omamných látok

Stúpa, Pagoda, Dagoba

Tak, ako my máme kostoly, moslimovia majú mešity, aj budhisti majú svoje posvätné stavby. Všetky tri pomenovania sú správne, no najčastejšie sa používa prvé – stúpa. Je to uzavretá, kopulovitá stavba, do ktorej sa nedá vstúpiť. Dá sa iba okolo nej prejsť. Stúpy môžeme nájst po celej juhovýchodnej Ázii. Najkrajšie sú podľa mňa na Srí Lanke. Najkrajšia stavba, akú som kedy videl, je budhistický chrám Borobudur a nachádza sa na ostrove Jáva v Indonézii.

Prečo stúpy? Legenda (niektoré pramene) hovorí, že keď Budha umieral, vypil kontaminovanú vodu. Inde píšu, že pokazené bravčové mäso. Ja sa prikláňam k vode, nakoľko Budha bol vegetarián a takisto z jeho prikázaní plynie, že nezabiješ nič živé, tak sa ho jeho oddaní mnísi pýtali, ako si ho majú po smrti uctievať.

Vtedy sa postavil, dal zo seba dolu rúcho, naň položil žobraciu misku a cez to položil svoju palicu. Vznikol tvar stúpy. Každá stúpa by mala, aspoň podľa pravidiel, obsahovať nejakú budhistickú relikviu. Keď budete cestovať, určite sa dozviete, že v niektorých stúpach sú uložené pozostatky kráľov alebo aj samostatného Budhu.

Šírenie budhizmu #

Budhizmus sa začal šíriť do sveta, no a prvá Budhova kázeň bola v Sarnáte - v jeleňom háji. Na našich BUBO zájazdoch do Indie Sarnáthu navštevujeme. Práve tam Budha kázal o štyroch vznešených pravdách. Po Budhovej smrti sa budhizmus naďalej šíril. Šírilo ho spoločenstvo mníchov. Určite ste už počuli spojenie Théreváda alebo Mahájána. Možno ste počuli aj o Zen budhizme.

Je úplne prirodzené, že časom a, hlavne, šírením nejakej myšlienky po stáročia po rôznych miestach, sa niektoré veci prispôsobovali a menili, ale základ ostáva. Dve hlavné školy budhizmu - théravádu a mahájánu - treba chápať ako rôzne vyjadrenia toho istého učenia, toho istého historického Budhu. Pretože v skutočnosti súhlasia a praktizujú jeho základné učenie - Budhovej Dharmy.

A hoci po smrti Budhu došlo k rozkolu, do značnej miery to bolo kvôli mníšskym pravidlám a akademickým bodom. Ako napríklad to, či osvietený človek môže zaniknúť alebo nie. Čas, kultúra a zvyky v krajinách Ázie, ktoré prijali Budha-dharmu, majú viac spoločného ako rozdielneho. V konečnom dôsledku výsledok je vždy jeden – sloboda.

Keď budete na nejakom BUBO zájazde, doneste Budhovi kvet ako obetu. Budhistickým kvetom je lotus. Prečo? Pretože aj lotus sa rodí z bahna a nakoniec vykvitne do krásy. Takisto aj naša myseľ je akoby v bahne, ale šanca vykvitnúť tam stále je.

Tak čo, páčil sa Vám tento blog? Blogy v cestovateľskom magazíne BUBO píšu profesionáli, ktorí videli celý svet, v danej destinácii sú ako doma, opakovane sa sem vracajú a tak by mali byť naše blogy kvalitnejšie a zároveň aktuálnejšie. Zakladáme si na originálnych fotografiách a originálnych názoroch, nič nekopírujeme, čo je na Slovensku taktiež prevratný prístup.Blogy píšeme kvôli vám a rozvíjame slovenské cestovateľstvo. Môj hlas je hlasom umelej inteligencie, ale snažíme sa aby znel fajn. Čo poviete? Zároveň sa ospravedlňujem za chybičky, no sľubujem, že sa budem zdokonaľovať. Tak ako sa zdokonaľuje rok za rokom BUBO. Preto sme o triedu až dve lepší než akákoľvek konkurencia. Ďakujeme že ste s nami a počujeme sa o chvíľu! Nový cestovateľský blog v BUBO vydávame každý jeden deň!

Ladislav Vontszemü

Ladislav Vontszemü

Ladislav Vontszemü

Už ako študenta ho lákalo cestovanie a honba za dobrodružstvom. Sen sa mu splnil keď sa v 28. rokoch vrátil do školských lavíc, ale tentokrát do ďalekej Indonézie, cez projekt Indonézskej ambasády, Darmasiswa. Študoval indonéžštinu a kultúru na magickom ostrove Bali, kam sa dnes už vracia ako domov. Cestovanie pre neho znamená objavovanie nových kultúr, vytváranie hodnôt no najmä osobnostný rast. Zážitok je neprenosný, nedá sa ho počuť, či vidieť, dá sa len precítiť a prežiť a to prízvukuje i v práci pre BUBO. Každý zájazd berie ako výzvu, nové dobrodružstvo a možnosť, že práve to, že sme odlišní, modlíme sa k iným Bohom, či máme ine zvuky je kľúčom k tolerancii a rešpektu. Je pôžitkár, miluje ázijskú kuchyňu a rád ochutnáva tradične jedlá.

Obľúbený zájazd z BUBO katalógu

Jedinečné Bali

Zo zájazdu:

Ladislav Vontszemü

Posledná úprava článku | Prečítané: 2205

Odporúčame tieto zájazdy

E

Ázia  

India


náročnosť

16 dní

Trvanie

2643 4405€
E

Ázia  

Tibet, Nepál, India, Čína


náročnosť

25 dní

Trvanie

4725 6750€
K

Ázia  

Vietnam, Kambodža


náročnosť

16 dní

Trvanie

3457 4939€
K

Amerika  

Karibik, Mexiko


náročnosť

16 dní

Trvanie

3209 4279€

Získajte prístup
k exkluzívnym ponukám
a informáciám.