Na úvod by bolo fajn keby sme si ukázali aká veľká časť obyvateľstva sa tu hlási k budhizmu. Na nasledujúcej mapke môžete vidieť zastúpenie rôznych náboženstiev na území Srí Lanky.
Etnické a s tým priamo súvisiace náboženské zastúpenie v krajine je do značnej miery spôsobené historickými udalosťami, ktoré sa tu odohrali za posledných bezmála 2500 rokov.
Budhizmus si na Srí Lanku našiel cestu už v polovici 3. storočia pred našim letopočtom, keď sem indický kráľ Ashoka poslal svojho syna Mahindu, aby tu predstavil tento filozofický smer vtedajšiemu kráľovi menom Devanampiya Tissa. Kráľa budhizmus oslovil natoľko, že naň konvertoval a o pár rokov neskôr prijal od kráľa Ashoku cenný dar. Bol ním výhonok posvätného stromu Bódhi, pod ktorého materským stromom sa podarilo Siddhartovi Gautamovi dosiahnuť osvietenie a stať sa Budhom. Tento výhonok v roku 288 pred našim letopočtom na Srí Lanku priniesla Ashokova dcéra Sanghamitta. Okolo roku 200 p.n.l. sa budhizmus stáva oficiálnym náboženstvom Srí Lanky a svoju pozíciu si ešte viac upevnil v 4. storočí, prijatím ďalšieho významného daru z Indie v podobe Budhovho zubu. Ten je dodnes považovaný za najposvätnejšiu relikviu Srí Lanky.
Budhizmus v skratke
Budhizmus je často krát nie úplne správne nazývaný náboženstvom, hoci ide skôr o životnú filozofiu. Tá sa začala formovať už v 6. storočí pred našim letopočtom a jej zakladateľom bol Siddharta Gautama, neskôr pomenovaný Buddha. Siddharta sa narodil do významnej rodiny panovníckej kasty v mesta Lumbini vo vtedajšej Indii, dnes na území Nepálu. Počas života sa vzdal materiálnych vecí, bohatstva a prepychu a odišiel za poznaním. Niekoľko rokov žil asketickým životom, neskôr pochopil tzv. strednú cestu. Hovorí sa že 7 rokov sedel pod dnes už posvätným stromom Bódhi (ficus religiosa) až napokon dosiahol osvietenie. Svoje myšlienky a poznatky potom po zvyšok života predával svojim žiakom a nasledovníkom. Po jeho smrti títo začali zakladať rôzne školy a šírili jeho odkaz ďalej. Dnes sa budhizmus považuje za štvrté najväčšie "náboženstvo" s viac ako 520 miliónmi nasledovateľov.
Hinduizmus je druhým najzastúpenejším srílanským náboženstvom a jeho príchod sa datuje do obdobia 10. storočia, kedy sem zároveň s útokmi indickej dynastie Čólov, migrovali aj obyvatelia južnej Indie. Na mapke vyššie môžete preto vidieť ich najväčšie zastúpenie práve na severe Srí Lanky.
Islam je náboženstvom ktoré tu má zastúpenie približne od 7. storočia, kedy tu arabskí obchodníci kontrolovali väčšinu obchodu v Indickom oceáne. Usadili sa tu, založili rodiny a prirodzene tak šírili svoju vieru.
Hoci sa predpokladá, že kresťanstvo sa na ostrove objavilo už v 1. resp. 6. storočí, za jeho skutočné rozšírenie môžu Portugalci, ktorí Srí Lanku, alebo aspoň jej časť, kolonizovali v 15. storočí. Po nich v tejto snahe pokračovali Holanďania v 17. storočí a neskôr začiatkom 19. storočia Briti, ktorým sa podarilo získať kontrolu nad celým ostrovom. Napriek týmto snahám však je Srí Lanka dodnes majoritne budhistickou krajinou.
Percentuálne zastúpenie náboženstiev na Srí Lanke:
Budhizmus - 70.2%
Hinduizmus - 12.6%
Islam - 9.7%
Kresťanstvo - 7.4%
Iné/žiadne - 0.1%
Čo treba vidieť v 331 mestách sveta.
Vráťme sa ale do Dambully a poďme si najprv vysvetliť ako sa do jaskynných chrámov dostanete. Vždy je výhodou mať ubytovanie na dobrom mieste. My sme si na Srí Lanke zvolili za svoj strategický bod mestečko Habarana, kde využívame služby krásneho hotela Sungreen Resort & Spa. Z tohto miesta máme všetky významné pamiatky a zaujímavosti "na dostrel" a vieme sa k nim dostať približne do 30 minút. Toto platí aj o meste Dambulla, ktoré je od nášho hotela vzdialené približne 25 kilometrov. Vyrazíme teda po raňajkách a po polhodine budeme z hlavnej cesty odbočovať doľava.
Prichádzame k dambullskej skale #
Keď odbočíte z hlavnej cesty - samozrejme odbočka je značená - a prejdete popod štýlovú budhistickú bránu, pokračujte po kamenistej ceste ďalej, po chvíľke prídete k miestu kde si kúpite vstupenky. Lístok na osobu stojí 1500 LKR, čo je približne 7 €. Tu odporúčam zájsť aj na toaletu, počas výstupu a prehliadky chrámov túto príležitosť už mať nebudete. Odtiaľto vedú na skalu - v ktorej sa jaskyne nachádzajú - viaceré cesty. Na mapke som ich pre lepšiu orientáciu farebne rozlíšil. Cesta označená červenou farbou je síce najkratšou, no zároveň najnáročnejšou. Čaká vás totiž výstup po schodoch, my volíme radšej trasu označenú modrou farbou. Môže sa vám zdať že je to zbytočná obchádzka, no nedajte sa oklamať, od stánku s lístkami sa môžete ešte kúsok odviezť a výstup začínate až tesne pod samotnou skalou. Táto trasa je rozhodne pohodlnejšia a okrem peknej prechádzky vás čakajú aj pekné výhľady.
Zelenou farbou som označil trasu ktorou sa na našich zájazdoch vraciame, pretože náš autobus nás čaká na parkovisku a tiež preto, že na druhej strane skaly môžeme vidieť veľkého zlatého Budhu a miestne budhistické múzeum. K tomu sa však ešte dostaneme. My sa teraz prejdeme "modrou" trasou a tu už na nás čakajú zvedavé makaky.
Pozor na batohy, makaky vás sledujú #
Srílanské makaky (Macaca sinica) sú endemické, čo znamená že žijú iba na Srí Lanke. Od iných druhov ich odlišuje napríklad aj výrazne červené sfarbenie tváre, hlavne u starších samičiek. Hoci sa makaky všeobecne považujú za drzé a na niektorých miestach planéty až za agresívne, tunajšie sú pomerne kľudné. Rozhodne však neodporúčame makaky hladkať, ani sa ich snažiť dotknúť. Pod milou tváričkou sa skrývajú ostré tesáky, ktoré tieto zvieratá potrebujú hlavne pri bránení svojho teritória.
História jaskynných chrámov v Dambulle
Vznik tohto komplexu sa datuje až do tretieho storočia pred našim letopočtom. Už vtedy tieto jaskyne slúžili mníchom a ich rituálom či meditáciám. Ich význam však narástol až v prvom storočí pred našim letopočtom, keď vtedajší kráľ Valagamba bol vyhnaný z Anuradaphury útočníkmi z južnej Indie a práve tu našiel na 15 rokov pomoc a skrýšu. Keď znova získal svoje hlavné mesto, z vďaky miestnym mníchom dal vybudovať ďalšie jaskyne a spraviť z nich "kláštor". V jeho tradícii pokračovali aj ďalší králi, ktorí prejavovali úctu a náklonnosť k budhizmu tým, že dávali tesať ďalšie sochy Budhu a maľovať ďalšie fresky. O najväčší rozvoj sa zaslúžil kráľ Nisanka Malla, známy podporovateľ budhizmu, ktorý do tohto komplexu dal vyrobiť ďalších 70 sôch. Počas 18. storočia, za čias kráľovstva Kandy boli jaskyne niekoľkokrát zrenovované.
Po pár minútovom výstupe prichádzame ku vchodu do areálu. Tu sa budeme vyzúvať, na Srí Lanke totiž platí pre posvätné miesta prísny dreskód. Okrem toho že sa musíme vyzuť a topánky odovzdáme za malý symbolický poplatok (20 LKR) do úschovne, musíme mať zahalené aj ramená a kolená. Miestne zvyky si vyžadujú rešpekt pred symbolmi najrozšírenejšieho náboženstva ostrova. Ďalšia vec ktorú dodržiavame, je nefotiť sa otočení chrbtom k soche Budhu. "Selfie" s Budhom je takisto považovaná za hrubé porušenie etiky a nerešpektovanie miestnych pravidiel. Poviete si, ako sa teda mám s Budhom odfotiť? Nebojte sa, stačí ak sa postavíte jemne bokom, natočíte sa aspoň v 90 stupňovom uhle, aby vaše telo smerovalo niekde medzi fotoaparát a Budhu. My v BUBO tieto pravidlá striktne rešpektujeme a ukážeme si ako si spraviť pekné fotky a neuraziť pritom miestne tradície a zvyky.
Vchádzame na jedno z najvýznamnejších miest srílanskej histórie a kultúry #
Po kontrole lístkov vchádzame do samotného areálu, kde nesmie chýbať posvätný strom Bódhi. Srílančania si ho za tie stáročia namnožili z prineseného stromu z Indie a dnes je súčasťou každého posvätného miesta. Už pri vstupe stretávame domácich, ktorí tieto miesta s obľubou navštevujú. Prečo sú celí v bielom? Biela farba v budhizme symbolizuje čistotu, cestu k oslobodeniu, bez časovosť.. a miestni ňou prejavujú rešpekt a úctu symbolom svojej viery. Ak uvidia v bielom aj vás, budú veľmi potešení.
V prvej budove okolo ktorej pôjdeme je hinduistická svätyňa zasvätená bohovi Višnuovi. Pýtate sa prečo hinduistická, keď sa celý čas bavíme o budhizme? Nuž je to z jednoduchého dôvodu. Počas svojej bohatej histórie síce Srí Lanka často musela odolávať vpádom a útokom z Indie, ale takisto uzatvárala s indickými dynastiami aj prímeria z čoho mnohokrát vznikli manželské zväzky. No a keď sa kráľ budhista vybral do svätyne so svojou manželkou hinduistkou, tá tu nemala žiadne hinduistické božstvá ku ktorým by sa modlila. A tak začali králi do budhistických chrámov pridávať aj hinduistické svätyne a sochy hinduistických bohov. V dnešnej dobe aj samotní budhisti mnohých z nich obľubujú a modlia sa k nim. Veľmi populárny je napríklad známy Ganéša, boh s ľudským telom a sloňou hlavou, ktorého nájdete v mnohých domácnostiach budhistov.
V Dambullskej skale vysokej 160 metrov sa nachádza vyše 80 zdokumentovaných jaskýň s výjavmi zo života Budhu, my si však v tomto areáli pozrieme päť najvýznamnejších a najkrajších, patriacich pod patronát UNESCO.
Prehliadku začneme v prvej, najmenšej jaskyni, pochádzajúcej z 1. storočia. V nej sa nachádza 14 metrov dlhá socha ležiaceho Budhu, vytesaná priamo do skaly. Jej názov je Devaraja lena, "Cave of the Divine King" - jaskyňa duchovného kráľa".
Do prvej jaskyne sa niekedy čaká v rade, je totiž naozaj malá. Je dokonca možné že ak ste väčšia skupina, budete sa musieť vystriedať. Počkáme sa a pôjdeme spolu do druhej, najväčšej jaskyne. Tu sa chvíľku zdržíme, je tu naozaj čo obdivovať. Okrem desiatok sôch tu môžeme vidieť aj nádherné maľby na stenách, zobrazujúce rôzne výjavy zo života Siddhartu Gautamu. Všetky sú maľované prírodnými farbami, ktoré sa získavajú z rôznych kvetov, rastlín či driev. Hoci niektoré fresky boli viac krát premaľované, dodnes sú pastvou pre oči. Okrem sôch Budhu v tejto jaskyni nájdete aj sochy dvoch kráľov ktorí sa najviac zaslúžili o budovanie tohto komplexu, spomínaní Valagamba a Nissanka Malla. Názov tejto jaskyne je Maharaja lena, "Cave of the Great Kings" - jaskyňa veľkých kráľov.
Tretia jaskyňa s názvom Maha Alut Vihara, the "Great New Monastery" - veľký nový kláštor pochádza už z obdobia kráľovstva Kandy, konkrétne z obdobia polovice 18. storočia. Zdobená je v typicky kandyjskom štýle a tiež tu nájdeme sochu kráľa Kirti Sri Rajasinha ktorý ju dal vybudovať. Všimnite si jeho zvláštne oblečenie. Bol to totiž kráľ ktorý prišiel z Indie a konvertoval z hinduizmu na budhizmus. Pokrývka hlavy pripomínajúca korunu je dodnes tradičným kandyjským doplnkom.
Predtým než si prezrieme ďalšie jaskyne, môžeme sa trochu vyvetrať a povedať si niečo o exteriéri jaskýň. Zaujímavých je tu hneď niekoľko vecí. Všimnite si napríklad ako jednoducho a dômyselne je spravená "rímsa" na presmerovanie vody stekajúcej po skale. Je fascinujúce že v období približne 1. storočia dokázali tak jednoducho zabrániť vode aby sa dostala do jaskýň. Tento odhad potvrdzuje aj nápis v obdĺžniku bledšej farby, ktorý je ale už dnes žiaľ veľmi slabo viditeľný. Nápis je v jazyku staršom ako sanskrit a víta návštevníkov nech prichádzajú z ktorejkoľvek svetovej strany. Dodatočnú ochranu jaskýň v podobe murovanej verandy postavili takisto už kandyjskí králi a patrí medzi novšie časti tohto komplexu.
Z tohto bodu si dávame rozchod a dáme si dostatok času na ďalšie dve jaskyne. Tu však neobjavíme už nič historicky cennejšie ako sme videli doteraz, obe jaskyne sú totiž "nové", pochádzajú zo 17. a 18. storočia. Čas sa dá využiť aj na podrobnejšie preskúmanie prvých troch jaskýň.
Prehliadka jaskýň sa nám pomaly končí, no určite nevynecháme ešte jednu zaujímavosť. Tou sú zvyšky pôvodnej sadrovej omietky, ktorou bol previs pod rímsou pokrytý a podľa predpokladov archeológov aj honosne zdobený. Dnes už žiaľ ostali len malé fragmenty, no aj na nich môžete vidieť bohatosť pôvodných kresieb.
Jaskyne sme preskúmali, môžeme sa pomaly pobrať na cestu dolu #
Po prehliadke opúšťame areál, v stánku si vyzdvihneme obuv a vydávame naspäť do autobusu. Pôjdeme však inou cestou, na mapke som ju vyznačil zelenou farbou. Na druhej strane dambullskej skaly si totiž ešte pozrieme palác zlatého Budhu a na neďalekom parkovisku nás bude čakať náš autobus. Ak by ste mali vlastný odvoz, rovnako odporúčam dohodnúť si stretnutie na tomto parkovisku. Cestou dolu nás ešte čaká výhľad na legendárnu Sigiriyu, ktorú takisto na našich zájazdoch navštevujeme, ale napríklad aj všadeprítomné makaky a pozornejšie oko si všimne aj agamu na kaktuse.
Chrám, či reštaurácia? #
Schádzame zo skaly a prichádzame na "námestie" s výhľadom na zlatý palác alebo palác zlatého Budhu. V tejto budove sa nachádza múzeum budhizmu. Vďaka vchodu cez otvorené ústa draka, mnohí miestni tento palác posmešne prezývajú "chinese restaurant" alebo "čínska reštaurácia“. My si tu spravíme pár záberov, navštívime toalety napravo od chrámu a odchádzame do autobusu.
Čo dodať na záver? Pri návšteve Srí Lanky určite nevynechajte Dambullu. Jaskynné chrámy patria k najvýznamnejším kultúrnym a historickým pamiatkam, aj vďaka nim spoznáte túto nádhernú krajinu bližšie. Pre nás v BUBO je to "povinná" zastávka. Pridajte sa a dozviete sa viac!
Čo vidieť navyše? #
1., Fascinujúca Sigiriya
Fantastickým miestom, ktoré môžete v okolí Dambully objaviť je aj ikonická Sigiriya. Patrí k najznámejším miestam celého ostrova a jej krásnu panorámu vidíte aj odtiaľto z Dambully. Vyberte sa k masívnej skale, objavte nádherné fresky a napokon vyšliapte schody až na samotný vrchol, kde sa pred vašimi očami rozprestrie niekdajší palávocý komplex. Okrem ruín vás dostanú aj krásne panorámy na vnútrozemie Srí Lanky.
2., Megalitické hrobky v Ibbankatuwa
Neďaleko Dambully sa nachádza aj málo známe, no svojim spôsobom unikátne miesto, kde môžete vidieť stopy megalitických hrobiek na lokalite zvanej Ibbankatuwa. Na celom ostrove sa nenašlo veľa podobných miest a tak nám dáva Ibbankatuwa zaujímavý pohľad do prehistórie Srí Lanky.
3., Vzácna pagoda Kaludiya
Len pár kilometrov od Dambully nájdete aj miesto zvané Kaludiya, kde v okolí hustého lesu môžete pohľadať vzácnu pagodu. Ak sa vám to podarí, môžete si byť istí, že tu budete takmer úplne sami.