Na konci sveta pri Barentsovom mori #
Prichádzame do centra mesta, kde sme ubytovaní v tradičnej sieti škandinávskych hotelov Scandic Kirkenes. Náš hotel má výbornú polohu a drobné centrum mesta spolu s malou pešou zónou a prístavom máme hneď na skok. Zložíme si veci na hoteli a vyrážame na krátku orientačnú prechádzku. Ak sem dorazíte cez víkend, zvyknú sa tu v centre mesta konať farmárske trhy, ktoré lákajú miestnych obyvateľov ale aj návštevníkov mesta. Mesto je naozaj malé a iba v roku 1998 získalo štatút mesta. V Nórsku je mesto známe hlavne preto, že tu končí transeurópska medzinárodná cesta E6 a viac než dva tisíce kilometrov dlhá pobrežná lodná trasa Hurtigruten. Možno vás prekvapí aj fakt, že názvy ulíc v centre mesta sú uvádzané okrem latinky aj v azbuke pretože 10 % obyvateľstva celej aglomerácie tvoria niekoľko storočí Rusi. Podľa posledného sčítania ľudu v roku 2013 malo mesto približne 3,5 tisíca obyvateľov, pričom s okolitými obcami Hesseng a Bjørnevatn má celá aglomerácia vyše 7 tisíc obyvateľov. Kirkenes je administratívne stredisko okresu Sør Varanger v kraji Finnmark. Za posledné roky tu svoj dočasný domov našlo aj veľa utečencov, ktorých Nórsko prijalo a umiestnilo okrem iného aj do odľahlých regiónov Nórska. Vzhľadom na vysoké percento tu žijúcich a pracujúcich Rusov má mesto výrazný prisťahovalecký charakter.
Výbežok zeme medzi ústim rieky Pasviken a Landfjordom sa v minulosti nazýval Piselvnes. Po tom, čo tu bol v roku 1862 postavený nový kostol, dostalo celé miesto názov Kirkenes. Počas mnohých rokov bola hlavným hospodárskym odvetvím v celej oblasti ťažba nerastných surovín ako železná ruda, ropa a zemný plyn v pobrežnom šelfe Barentsovho mora. Ešte do nedávna tu miestna ťažobná spoločnosť zamestnávala až 1500 pracovníkov. Po určitom útlme ťažby ku ktorej došlo v roku 1996 sa stala hlavným odvetvím miestneho hospodárstva turistika. Vďaka austrálskym investorom vznikla však z pôvodnej spoločnosti Sydvaranger nová firma Northern Iron Limited, ktorá začiatkom roku 2009 zahájila rekonštrukciu ťažných zariadení železnej rudy a v priebehu roku 2010 jej ťažbu opäť podstatne rozšírila. Na to využila aj súkromnú železničkú trať Kirkenes - Bjørnevatnbanen pre dopravu k najbližšiemu prístavu.
Mesto a jeho mestská aglomerácia Kirkenes bola výrazne poznačená 2. svetovou vojnou. Kirkenes bol mnohokrát bombardovaný spojencami. Náletov bolo celkovo 320, čo zo Kirkenesu urobilo druhé najčastejšie bombardované miesto na celom svete po ostrove Malta. Mesto oslobodila v roku 1944 sovietska armáda a stalo sa tak prvým oslobodeným mestom v Nórsku.
Uprostred mesta sa nachádzajú dva veľké pomníky druhej svetovej vojny (Russemonumentet a Krigsmødremonumentet), na tie narazíte hneď vedľa nášho hotela. Ak je ešte otvorené hneď neďaleko od pamätníkov máte možnosť navštíviť protiletecký jaskynný kryt Andersgrotta, ktorý bol počas vojny najväčším krytom pre civilné obyvateľstvo a v súčasnosti je sprístupnený pre verejnosť.
Každý posledný štvrtok v mesiaci sa v meste koná “ruský trh”. Turisticky zaujímavým miestom je rovnako aj kopec Prestefjell (Kňazova hora), ktorý sa nachádza na sever od centra. Je z tadiaľ pekný výhľad na celé mesto aj veľký fjord Varangerfjord.
V centre mesta máte niekoľko možností, kde sa môžete ísť najesť. Dobré reštaurácie ponúka väčšina hotelov a tak ak sa vám nechce nikam chodiť doprajte si obed/večeru na hoteli Scandic Kirkenes. Našim obľúbeným miesto je však Surf & Turf Restaurant, kde si môžete dať klasické jedlá, tradičnú nórsku kuchyňu a čerstvé dary mora. Pre tých náročnejších je tu SALT Restaurant & Bar kde si dáte kvalitnú morskú kuchyňu a dobré drinky.
Výlet k Barentsovmu moru #
Čas v Kirkenese si spríjemníme aj výletom do okolia. Opustíme hranice mesta a vydáme sa spoznávať krásu prírody v okolí Barentsovho mora a nie len to.
V Kirkenese sídli tzv. Barentsov sekretariát (Barentssekretariatet). Bol založený v roku 1993 - pol roku po podpise tzv. Kirkeneskej deklarácie, teda zmluvy o spolupráci medzi Nórskom a Ruskom pri využívaní Barentsovho mora. Hlavnou úlohou Barentsovho sekretariátu je spoluprácu medzi krajinami trvalo rozvíjať, pričom z nórskej strany financuje spoločné projekty priamo ministerstvo zahraničných vecí.
Národný park Øvre Pasvik nasjonalpark v lesnatom údoli rieky Pasvik na juh od Kirkenes smerom k ruským hraniciam je domovom najväčšej kolónie hnedých medveďov v Nórsku. Z 96 metrov vysokého kopca vo vnútri parku je dobrý výhľad nielen do údolia Pasvkdalen, ale aj na ruské pohraničné mesto Nikel. Ak ste rybári rozhodne by ste mali viedieť, že približne 45 km západne od Kirkenes sa nachádza mestečko Neiden, kde nájdete siedmu najlepšiu lososovú rieku v celom Nórsku. Pre lov v lososových riekach potrebujete mať vybavený špeciálny rybársky lístok, pričom v ostatných vodách po celom Nórsku sa dá voľne rybárčiť bez povolenia.
V Kirkenese sa dá viac než inde pozorovať obrovský rozdiel medzi jednotlivými ročnými obdobiami. V zime sa tu dá pekne pozorovať polárna žiara, jazdiť na snežných skútroch, alebo na psích záprahoch, či loviť ryba cez otvory v ľade. V lete sú tu vynikajúce možnosti pre pešiu turistiku (okrem niektorých pásiem v blízkosti ruských hraníc), zber lesných plodov a dokonca aj kúpanie v prírodných vodách na mnohých udržiavaných plážach. K jednej takejto teraz smerujeme. Autom prichádzame pozdĺž hranice s ruskom až prichádzame na miesto s názvom Grense Jakobselv. Krásne prostredie drobných kopcov, hustého lesa sa tu stretáva s pobrežím Barentsovho mora. Na konci nás čaká príjemná skalnaté pobrežie, ktoré je lemované drobnými piesočnými plážami. Krásne výhľady na okolitú prírodu, no ale tak isto nórski vojaci, ktorí sa v tejto oblasti premávajú. Sme predsa len blízko Ruských hraníc. Zastavte sa určite aj v kaplnke, ktorá tu bola na tomto mieste vystavaná. Ide o zrekonštruovaný pôvodný kostol, ktorý bol postavený a otvorený kráľom Oskarom II. v roku 1873.
Krabie safari v Kirkenese #
Vylovte si svojho vlastného kráľovského kraba. 3 hodiny zábavy, poučenia a koniec koncov aj gurmánskych hodov. Vedeli ste, že lov týchto krabov sa označuje za najnebezpečnejšie povolanie na svete? Vyskúšajte si to aj Vy v arktických vodách počas dlhých dní polárneho leta alebo aj v zime ak navštívite túto oblasť v tomto ročnom období.
Presúvame sa do prístavu, kde si na seba obliekame špeciálne nepremokavé overaly. Už samotné vybavenie naznačuje, že bude o zábavu postarané. Na vode nás čakajú pristavené špeciálne upravené člny Zodiac. Začíname divokou jazdou popri pobreží Barentsovho mora. Zručnosť našich kapitánov pri prudkých manévroch na vode v nás vyvolávajú pocit vzrušenia, adrenalínu a skvelej zábavy. Zastavujeme sa na jednotlivých miestach, kde ideme skontrolovať veľké klietkové pasce, z ktorých ideme vybrať dnešný úlovok. Rybári do týchto pascí každý deň umiestňujú návnadu v podobe potravy. Kraby do takejto klietky vlezú, ale nevedia sa z nej už dostať von. Nebezpečné je obzvlášť vyberanie týchto krabov z klietok. Stačí chvíľka nepozornosti a môžete veľmi jednoducho skončiť bez niektorého z prstov. Toto povolanie je obzvlášť nebezpečné aj kvôli tomu, že hlavné miesta, kde žijú najkvalitnejšie a najväčšie arktické kráľovské kraby sú naozaj nehostinné a zároveň je to v miestach, kde sú silné podmorské prúdy, veľké vlny a často krát zlé počasie. No my máme krásny deň a tak jednoducho vyberáme náš úlovok do už pripravených nádob na našich člnoch. Prechádzame popri pobreží a pristavujeme sa na miestach, kde v minulosti mali Nemci svoje vojenské základne. Tie strážili vody Barentsovho mora a snažili sa svojou činnosťou prerušiť trans Atlantické konvoje, ktoré smerovali do ruského Murmansku.
Naše člny sme zakotvili pri jednej z tradičných drevených chát, ktorých je tu pri pobreží množstvo. Naši kapitáni vyberajú naše úlovky. Jednoduchým a rýchlym spôsobom prostredníctvom noža kráľovský kraby zabíjajú a začínajú s ich prípravou. Kráľovské kraby patria k jednej z najväčších pochúťok v tých najlepších reštauráciach sveta. Ich cena sa vie vyšplhať do astronomických čísiel. Záleží od miesta kde si ich dávate a samozrejme aj od množstva. Sven dáva zohriať vodu, ktorá po pár minútach prechádza do varu. Pridáva len trochu soli a vraví, že to je všetko, čo na prípravu tejto lahôdky potrebujete. Pár minút varenia a my vchádzame do príjemného interiéru drevenej chaty, kde nás už čaká čerstvo nakrájaný chleba, maslo, citróny a pitie podľa nášho výberu. Sven nás rýchlo učí ako máme kraby nastrihnúť, zlomiť v kĺbe a spolu so špicatou chrupavkou vytiahnuť z klepiet kraba to najdelikátnejšie mäso. Obrovský gurmánsky zážitok, ktorý sa len ťažko dá opísať slovami. Toto musíte ochutnať.
Na ruské hranice až do Murmansk #
Ráno pre nás prichádza na aute Sergej. Opúšťame Kirkenes a vydávame sa neďalekú, len 15 km vzdialenú ruskú hranicu. Po príchode nás čaká kontrola pasov na nórskej strane hranice a prechod na tú ruskú. Vypĺňame vstupný formulár a colníkom ukazujeme naše pasy v ktorých máme dopredu vybavené vstupné víza do Ruskej federácie. Na hranicu si so sebou z auta prinášame aj našu batožinu, ktorá musí prejsť skenerom. Vybavenie týchto formalít nám napriek tomu, že je hranica úplne prázdna zaberá približne hodinu. Nezabudnite, že na hranici je prísne zakázané fotiť a točiť videá. Porušenie týchto pravidiel vám môže spôsobiť problémy a skomplikovať vstup do Ruska.
Nasadáme do nášho auta a vyrážame smer Pečenga. Tu nás čaká naša prvá zastávka v krásnom na novo zrekonštruovanom drevenom opáctve. Oblasť v okolí Pečengy, bola pôvodne osídlená Sámami. V roku 1533 bol prí ústí rieky Pečenga založený ortodoxný Pečengský kláštor a oblasť sa tak stala súčasťou Archanielskej gubernie, v roku 1920 prešla pod Fínsko a po “Pokračujúcej vojne” pripadla v roku 1944 Sovietskemu zväzu. Pečengský kláštor bol založený svätým Trifonom, ktorý sa snažil pokrešťančiť sámske obyvateľstvo. V roku 1572 obývalo kláštor asi 50 mníchov. V roku 1583 bol ale kláštor zničený Švédmi. Územie bolo následne osídlované Pomormi a inými Rusmi. V 19. storočí bol kláštor obnovený. V roku 1920 po zmluve z Tartu pripadla Pečenga Fínsku, pričom v roku 1916 sa začala stavať cesta z Sodankylä cez Ivalo do prístavu Liinahamari, ktorá bola dokončená v roku 1931. Pečenga sa tak stala turisticky vyhľadávanou destináciou, pretože sa stala jediným prístavom u Barentsovho mora dosiahnuteľným automobilom.
Po tom čo boli v roku 1921 v Pečenge nájdené zásoby niklu tu v roku 1934 začali s ťažbou francúzske a kanadské spoločnosti. Počas zimnej vojny okupoval Pečengu Sovietsky zväz. Po následnej mierovej zmluve z Moskvy pripadla ZSSR len časť Rybárskeho polostrova. Počas 2. svetovej vojny bola Pečenga využívaná nacistickým Nemeckom ako základňa pre útoky na Murmansk. V roku 1944 Pečengu opäť okupovala červená armáda. Po Parížskej zmluve z roku 1946 pripadla Pečenga opäť Sovietskemu zväzu. V súčasnosti je Pečenga stále dôležitou oblasťou vďaka nezamŕzajúcemu prístavu v Liinahamari a vďaka zásobám niklu. Avšak po vojne ZSSR zvýšila jeho ťažbu, čo malo zlý dopad na životné prostredie. Neďaleko hraníc s Nórskom sa nachádza mesto s príznačným názvom Nikeľ, asi viete prečo sa tak volá.
Cestou ďalej sa zastavíme aj na miestnom cintoríne a pamätníku, ktorý spomína na padlých hrdinov počas bojov v tejto oblasti počas 2. svetovej vojny. Tak isto sú tu vyobrazené postupy armád a operácií, ktoré viedli k oslobodeniu oblasti červenou armádou. Počas cesty sa môžete zastaviť aj na odpočívadle, kde okrem platenej toalety, ktorú zaplatíte rubľami, eurami, nórskymi korunami si môžete dopriať aj trochu čaju, kávy alebo niečoho malého na jedenie. Zaujímavosťou sú tu pozostatky sústavy lanoviek, ktorými sa dopravoval materiál počas vojny. Prechádzame cez mestečko Sputnik a mierime do najväčšieho mesta za polárnym kruhom - Murmansk.
Polostrov Kola a mesto Murmansk #
Prichádzame na okrej mesta Murmansk. Mesto leží na polostrove Kola, na skalnatom pobreží Barentsovho mora v Kolskom zálive. Nachádza sa za polárnym kruhom, v oblasti tajgy. Je to najväčšie mesto za severným polárnym kruhom v ktorom žije cez 300 tisíc obyvateľov. Nachádza sa 1967 km od Moskvy a jeho vzdialenosť od Petrohradu po železnici je 1445 km. Mesto je dôležitým prístavom, jediným ruským v Barenstovom mori, ktorý po celý rok nezamŕza, za čo vďačí teplému Golfskému prúdu. Mesto leží v subarktickom podnebnom pásme. Priemerná ročná teplota sa tu pohybuje okolo 0,1 °C, pričom v lete je tu priemerne niečo nad 12 °C. Jeho strategický význam sa prejavil najmä počas oboch svetových vojen, kedy potrebovalo Rusko, resp. ZSSR spojenie so západnými krajinami, predovšetkým Spojeným kráľovstvom.
Mesto sa rozšírilo asi 20 km do vnútrozemia, nachádza sa asi 50 km od ústia zálivu do otvoreného mora. Asi 16 km na sever od Murmanska sa nachádza vojenský prístav Sveromorsk. Medzi oboma mestami leží niekoľko menších obcí (Rosľakovo, Safonovo, Safonovo- 1). Najbližší sused z južnej strany je mesto Kola, predmestia oboch miest sa v súčasnosti takmer spojili. Okolie Murmanska je zo západu a juhu obkolesené lesmi. Najvyšším miestom je bezmenná výšina na východnej strane mesta s nadmorskou výškou 305 m n. m.
Prichádzame do centra mesta, kde sa ideme ubytovať na náš hotel. Najčastejšie využívame dva najlepšie hotely v meste, ktorými sú Park Inn Polarne Zory alebo hotel Azimut. Jedná sa o pre nás veľké komunistické hotely, ktoré v sebe ukrývajú istú exotickosť. Pri ubytovaní si spravia kópie našich pasov, pričom skenerom prejde každá jedná stránka. Vitajte v Rusku. Na hoteli je bankomat, kde si môžete vybrať peniaze, zameniť vašu hotovosť na recepcii, ale inak v reštauráciach v meste nie je problém platiť s platbou kartou. Je to len na vás ktorú formu si zvolíte. Po krátkom oddychu vyrážame na večeru. Od hotela Park Inn Polarne Zory schádzame na hlavnú ulicu Prospekt Lenina, kde hneď na druhej strane vstupujeme do reštaurácie Kruzhka Traktir, ktorá sa nachádza na druhom poschodí malého nákupného centra. Okrem medzinárodnej kuchyne tu nájdete tradičné ruské jedlá. Vo vnútri to vyzerá ako vo veľkom kine, plátno, pódium a obrovská miestnosť, kde nájdete jednotlivé stoly akoby v takých privátnych boxoch. Práve sem sa chodia zabávať a navečerať domáci. Ochutnať by ste mali palacinky - blini s kaviárom, lososom a rôznymi inými plnkami. Vodku samozrejme majú. Vodka sa kupuje na gramy. 100 gramov vodky je deci a menej sa nekupuje.
Vyrážame na prehliadku Murmansku #
Prehliadka Murmansku nám zaberie skoro celý deň a napriek tomu, že na prvý pohľad Murmansk nie je pekné mesto, má rozhodne čo ponúknuť. Je to mesto plné kontrastov a obzvlášť po krásnej Škandinávií je to totálna exotika.
Stručná história Murmansku – Prvé snahy o založenie mesta v tejto oblasti začali v roku 1912, aj keď prvé plána založiť v týchto miestach za polárnym kruhom prístavné mesto sa objavili už v 70. rokoch 19. storočia. Mesto bolo založené pod názvom Romanov-na-Murmane 4. októbra 1916 ako dôsledok snáh Ruska získať vhodnejší vstup do Severného ľadového oceánu. Práve nezamrźajúci Kolský záliv poskytoval najjednoduchší prístup zásob od spojeneckých krajín Dohody zo Západnej Európy. Čierne a Baltské more boli totiž v období prvej svetovej vojny blokované krajinami Trojspolku. Názov Murmansk mesto získalo po februárovej revolúcii v roku 1917. Vo februári 1920, krátko po odchode Dohodových vojsk v meste prebrali kontrolu boľševici. V tom období vo vojnou poškodenom meste žilo iba okolo 2500 obyvateľov. S nárastom zahraničného obchodu, zásobovaním a opravami plavidiel severnej flotily začal významný rozvoj mesta. To viedlo k postaveniu prvej mnohoposchodovej tehlovej stavby a vyasfaltovaniu prvých ulíc v meste. Začiatkom veľkej vlasteneckej vojny už Murmansk nadobudol ráz skutočného mesta s desiatkami tehlových a betónových stavieb a 120 000 obyvateľmi. Počas 2. svetovej vojny sa mesto stalo dôležitou spojnicou so západnými Spojencami a strategicky dôležitým mestom pre zásobovanie ZSSR. O obasadenie mesta sa pokúšala 150 000 členná nemecká armáda operujúca za polárnym kruhom v oblasti Fínska a Nórska. Dve nemecké ofenzívy v júli a septembri 1941 boli odrazené. Mesto bolo však intenzívne bombardované. Najťažší nálet 18. júna 1942 spôsobil silný požiar, ktorý sa vďaka silnému vetru rýchlo rozšíril ťažko poškodil celé mesto. Počas vojny boli zničené až 3/4, väčšinou drevených stavieb v meste. Sovietske vojská uskutočnili 7. októbra 1944 petsamo-kirkenesskú operáciu, ktorá vytlačila nemecké vojská ďaleko z dosahu mesta. Murmansk bol počas vojny cieľom zásobovania desiatok spojeneckých zásobovacích konvojov. V meste sa pohybovalo množstvo britských a amerických námorníkov. Dokonca sem boli vyslané aj dve stíhacie perute Spojeného kráľovstva, ktoré prakticky ako jediné dočasne bojovali na východnom fronte. Po skončení vojny bol Murmansk za zásluhy pri obrane krajiny vyznamenaný titulom mesto-hrdina. Bolo tiež vyčlenených 100 miliónov rubľov na jeho ďaľší rozvoj. V roku 1952 mesto opäť dosiahlo rovnakú rozlohu obytnej plochy, akú dosahovalo pred vojnou. Začala sa výstavba panelovej zástavby, výrazne sa rozšírila priemyselný výroba. Osídlenie mesta dosiahlo vrchov polovici 80. rokov.
Ľadoborec Lenin #
Našu prehliadku začneme na ľadoborci Lenin, ten je na rozdiel od ďaľších štyroch nukleárnych ľadoborcov vyradený z prevádzky a slúži k reprezentačným účelom a ako múzeum. Ľadoborec bol vyradený zo služby v roku 1989, pretože jeho trup bol opotrebovaný trením o ľad. Bol uložený v Atomflote, základni atómových ľadoborcov v Murmansku. Jeho oprava a premena na múzeum bola dokončená v roku 2005. Čaká nás približne hodinová prehliadka s miestnym sprievodcom, ktorý nás prevedie všetkými prístupnými časťami ľadoborca. Múzeum obsahuje aj interaktívne časti a poskytuje množstvo zaujímavých informácií o prvom nukleárnom ľadoborci na svete vôbec. Počas prehliadky nevynecháme reprezentatívne kajuty, kapitánsky mostík, strojovňu a tak isto nazrieme do časti, kde v minulosti bol nukleárny reaktor.
Lenin bol spustený na vodu v roku 1957 a je tak prvou hladinovou loďou a zároveň prvou civilnou loďou poháňanou jadrovou energiou. Lenin začal svoju službu v roku 1959 a bol oficiálne stiahnutý zo služby v roku 1989. V neskoršej verzií dva jadrové reaktory dodávali paru do ôsmich turbín a tie roztáčali generátory, ktoré poháňali tri sady elektrických motorov napojených na tri lodné šróby. Zaujímavosťou je aj nehoda chladiaceho systému reaktoru č. 2 ku ktorej došlo v roku 1965. K tej došlo pri odstávke spojenej s výmenou paliva, keď bola z reaktoru vypustená chladiaca kvapalina predtým, než z neho bolo vybraté vyhorené palivo. V dôsledku toho sa roztavili a zdeformovali niektoré súčasti paliva. Pri následnom vyberaní paliva nešlo až 60% vybrať, pretože sa vzpriečilo. Nakoniec bolo rozhodnuté, že sa vyhorené palivo vybralo aj s riadiacimi tyčami a tie boli následne umiestnené do špeciálneho kontajneru. Uskladnené boli tak na dva roky a potom vyhodené neďaleko Novej zeme. Druhou nehodou bol únik z chladiaceho systému v roku 1967, krátko po zavedení paliva. Poškodenie v dôsledku záchrany situácie bolo také, že nakoniec museli byť tri reaktory vymenené za dva nové výkonnejšie. Všetky detaily týchto nehôd boli zverejnené až po rozpade ZSSR.
Pamätník Aljoša #
Nasadáme do nášho pristaveného auta a vydávame sa nad mesto k najznámejšiemu pamätníku v Murmansku. Na kopci nad Murmanskom sa vyníma socha vojaka v nadživotnej veľkosti. Familiárne sa mu hovorí Aljoša. Túto sochu nechala ruská vláda postaviť na pamiatku námorníkom, ktorí chránili mesto a prístav počas druhej svetovej vojny.
Murmansk bol taktiež vyznamenaný čestným titulom Mesto-hrdina. Okrem sochy sa pri pamätníku nachádza aj väčný oheň, ktorý spomína na všetky obete týchto bojov a zároveň aj tabuľe označujúce všetky mestá-hrdinov v Rusku. Je z tadiaľ pekný panoramatický výhľad na mesto, rieku, jeho časti a tak isto priemyselnú zónu s prekládkou uhlia medzi železničným a lodným spojením.
Presunieme sa k jednému z pravoslávnych kostolov, do ktorého aj nazrieme. Kostol svätého spasiteľa na vodách má význam pre hlavné povolanie obyvateľov mesta. Postavený bol v roku 2002 z milodarov a je súčasťou pamätníka venovanému murmanským námorníkom, ktorí zahynuli v čase mieru. Súčasťou komplexu je aj maják a tak isto pamätník katastrofy jadrovej ponorky Kursk z roku 2000. Práve z časti ponorky je dnes postavený pamätník obetiam tejto tragédie. Pri meste sa dodnes nachádza najväčšia vojenská námorná základňa celého Ruska. Monument, ktorý ešte môžete navštíviť je monument čakajúcej ženy, ktorej socha vyzerá z kopca smerom na prístav a čaká vracajúcich sa námorníkov.
Centrum mesta a päťrohé námestie #
Presúvame sa do centra mesta k hotelu Azimut. Práve tu sa nachádza najznámejšie námestie Murmansku, ktoré sa volá päťrohé námestie. Preťaté je hlavnou ulicou mesta, ktorou je Prospekt Lenina. Od roku 1977 až do roku 1990 sa nazývalo ako Námestie sovietskej ústavy, ale tento názov nebol nikdy v meste obľúbený.
V blízkosti námestia sa nachádzajú tieto významné budovy:
- Budova regiónálnej Dumy (parlamentu)
- Hlavná pošta
- Kirovové kultúrne a technologické centrum
- Hotel Azimut
- Hotel Meridian
- Volna (Vlna) - supermarket
- Hlavná železničná stanica mesta
- Park s pamätníkom treska
- Ale nájdete tu aj McDonald’s
Ak sa vydáte po Prospekte Lenina, narazíte aj na sochu Lenina, ktorá nesmie chýbať v každom väčšom ruskom meste dodnes.
Rybí trh a oceanárium #
Oplatí sa navštíviť aj jeden z rybích trhov alebo obchodov. Obzvlášť ak ste priaznivci rýb a kaviáru, ktorý tu dostanete kúpiť za výhodné ceny. Ak máte radi podmorský život môžete sa ísť pozrieť do Murmanského oceanária, ktoré sa nachádza hneď pri jazere Semyonovskoye.
Záverečná časť našej cesty Laponskom je fascinujúca. Či už je to mesto Kirkenes s pôvabným okolím a s neopakovateľným zážitkom v podobe krabieho safari. To všetko v kontraste s najväčším mestom za polárnym kruhom, ktoré vás rozhodne prekvapí svojou exotickosťou.
TOP 10 #
1. Grense Jakobselv - Výlet k Barentsovmu moru neďaleko hraníc s Ruskom. Krásna príroda, scenérie a zaujímavý kostol kráľa Oskara II.
2. Krabie safari Kirkenes - Nezabudnuteľný zážitok. Vylovte si svojho vlastného kráľovského kraba. 3 hodiny zábavy, poučenia a koniec koncov aj gurmánskych hodov. Vedeli ste, že lov týchto krabov sa označuje za najnebezpečnejšie povolanie na svete?
3. Kláštor a vojenský pamätník v Pečenge - Pečengský kláštor bol založený svätým Trifonom, ktorý sa snažil pokrešťančiť sámske obyvateľstvo. V roku 1583 bol ale kláštor zničený Švédmi a neskôr obnovený a dnes zrekonštruovaný. Jedná sa o unikátne miesto. Pôsobivý vojenský pamätník, ktorý spomína na slávne boje v tejto oblasti počas druhej svetovej vojny.
4. Ľadoborec Lenin - Prehliadka prvého nukleárneho ľadoborca na svete, ktorý dnes slúži ako skvelé múzeum.
5. Aljoša monument - Na kopci nad Murmanskom sa vyníma socha vojaka v nadživotnej veľkosti. Familiárne sa mu hovorí Aljoša. Túto sochu nechala ruská vláda postaviť na pamiatku námorníkom, ktorí chránili mesto a prístav počas druhej svetovej vojny.
6. Prospekte Lenina - Hlavná ulica mesta, na ktorej nájdete ako každom väčšom ruskom meste aj sochu Lenina.
7. Pamätník ponorky Kursk - Pamätník katastrofy jadrovej ponorky Kursk z roku 2000. Práve z časti ponorky je dnes postavený pamätník obetiam tejto tragédie.
8. Kostol svätého Spasiteľa na vodách - Postavený bol v roku 2002 z milodarov a je súčasťou pamätníka venovanému murmanským námorníkom, ktorí zahynuli v čase mieru.
9. Monument čakajúcej ženy - Pamätník v podobe vyzerajúcej ženy čaká na šťastný návrat všetkých námorníkov. Pamätník je umiestnený na kopci z ktorého je pekný výhľad na mesto.
10. Päťrohé námestie - Hlavné námestie mesta pri ktorom nájdete viacero významných budov a tvorí centrum mesta, ktoré sa nachádza neďaleko železničnej stanice.
5 tipov čo vidieť navyše #
1. Murmanské oceanárium - Návšteva Murmanského oceanária, ktoré sa nachádza hneď pri jazere Semyonovskoye.
2. Námorné múzeum Severskej flotily - Rozsiahla zbierka ruského námorníctva. Množstvo exponátov zahŕňa všetko od založenia prvého ruského námorníctva v Arkhangelsku, cez arktický prieskum 17. a 18. storočia, až po Murmanské konvoje z druhej svetovej vojny.
3. Rybí trh - Navštívte jeden z rybích trhov a kúpte si kvalitný kaviár za dobré ceny.
4. Bliny s kaviárom alebo lososom - Navštívte jednu z reštaurácií alebo drobných bufetových výdajní a ochutnajte túto ruskú klasiku, ktorú by ste pri návšteve Ruska nemali vynechať.
5. Murmanská filharmónia - Ak ste priaznivec umenia nenechajte si ujsť vystúpenie regionálnej Murmanskej filharmónie, ktorá napríklad spolupracuje aj s nórskou národnou operou v Osle.
Niekoľko luxusných tipov #
1. Večera v hoteli Azimut - Večera v luxusnej reštaurácií hotela Azimut s výhľadom na celé mesto
2. Gray Goose - Výborné špeciality tejto reštaurácie vás nadchnú. Moderne spracovaná tradičná ruská kuchyňa spolu so svetovou klasikou. Napriek tomu, že reštaurácia patrí k tým drahším v meste, po škandinávskych cenách sa iba zasmejete.
3. Rybačka na otvorenom v mori v blízkosti Murmansku - Vyberte sa na organizovanú rybačku v blízkosti Murmansku a v okolí polostrova Kola.
4. Lyžovačka a jazda na snežných skútroch - Ak ste tu v zimných mesiacoch, doprajte si lyžovačku a jazdu na snežných skútroch so skúseným tímom.
5. Pozorovanie polárnej žiary - V zimných mesiacoch sa okolie Murmansk stáva ideálnym miestom pre pozorovanie polárnej žiary. Prespať môžete aj v moderne upravených chatách, z ktorých si viete priamo užiť toto nezabudnuteľné divadlo severu.