BUBO vzniklo ako startup v roku 1993. Ako si udržiavate už tri desaťročia svoju pozíciu? #
Začiatky sú vždy a všade ťažké, no ak robíte veci s láskou, ak je vaša práca zároveň vaším hobby a ste ochotní roky tvrdo drieť, obmedzuje vás len hranica vašej fantázie a snov. Tri desaťročia posúvame každý rok svoje hranice, staviame si nové ciele, za ktorými tvrdo ideme a chceme sa neustále zlepšovať. Tým sa roky skúseností stávajú našou obrovskou výhodou a nie brzdou, ktorá by nás viedla k lenivosti a uspokojeniu sa.
Aj počas dvoch rokov covidu sme zaťali zuby a dreli v pevnej viere, že sa to raz skončí. Extrémne sme zlepšili interné procesy, firma sa ozdravila a keď sa covid končil, investovali sme všetky usporené financie a energiu do najväčšej kampane BUBO v histórii. Mohlo nám to nevyjsť, ale hádajte čo. V priebehu dvoch dní sme predali dvakrát toľko zájazdov ako predtým za dva roky. A na tej vlne sa vezieme dodnes.
Keď cestujete s BUBO, máte istotu v tom, že vyťažíte z daného miesta maximum. My do vašej vysnívanej krajiny nechodíme raz do roka, ale raz do týždňa. A každá naša cesta prehlbuje know-how, čím rozdiel len ďalej narastá. Naši sprievodcovia sú starostlivo vyberaní a školení v exkluzívnej BUBO cestovateľskej akadémii (BCA) a následne trávia viac než deväť mesiacov v roku na cestách. Môžu sa tak plne koncentrovať na to, aby podali pre vás ten najlepší výkon.
Za 30 rokov sa nepochybne zmenilo aj Slovensko. Zmenili sa požiadavky klientov v priebehu rokov? #
Dlhé roky boli mnohí Slováci zvyknutí cestovať na plážové dovolenky a nechápali, v čom je čaro každodenného presunu z miesta na miesto. Kvalitu dovolenky hodnotili podľa metrov štvorcových izby v rezorte, množstva šunky na ranných švédskych stoloch či značky čapovaného piva v bare. Ale to sa totálne zmenilo.
Slováci oveľa viac cestujú a na dovolenke hľadajú zážitky. Chcú spoznávať miestnu kultúru, ochutnávať lokálne gastro špeciality, túžia zažiť niečo nevšedné. A sú ochotní si za zážitok priplatiť. Začínajú tiež dbať na luxus. Sledujeme nárast požiadaviek na letenky v business class, klienti si priplácajú luxusnejšie hotely, ktoré ponúkame v doplnkových službách v každom zájazde. Snažíme sa tu byť pre každého, a preto ponúkame nevídané možnosti individualizácie vašej dovolenky.
Pred dvadsiatimi rokmi sa k dôchodcom pristupovalo tak, že si už svoje odžili, nemajú míňať peniaze vnúčat a radšej sedieť na gauči, maximálne sa starať o záhradku. Dnes s nami cestujú na Madagaskar či do Vietnamu. Medzi klientmi máme stovky sedemdesiatnikov, ktorí sú často ďaleko vitálnejší a zvedavejší ako generácia mileniálov.
Na Slovensku už asi nemáte veľmi kam rásť. Pohrávate sa s myšlienkou, že by ste expandovali ďalej do Európy? #
Úspech BUBO je v rámci Európy vskutku nevídaný. A radi by sme naše služby a know-how ponúkli aj v okolitých krajinách. Sledujeme dianie v Nemecku, v Maďarsku, v Poľsku. A pripravujeme sa na veľký vstup k našim najbližším susedom. Už dnes Česi tvoria asi pätinu našich klientov a toto číslo má potenciál rásť a rásť..
Ako vnímate konkurenciu s nižšími cenami? Čo hovoríte na pripomienky, že cestoval som sám a stálo ma to polovicu? #
Hm... Kde je lacnejšie dať si pohár vína – na záhrade alebo vo vinárni? Kedy človek ušetrí? Keď si kúpi cestoviny v Lidli, alebo si vyjde na večeru do reštaurácie? A predsa mnoho ľudí uprednostňuje druhú možnosť. Individuálne cestovanie považujeme za krásne, podobne ako pohár vína doma na terase či spoločnú večeru pri sviečkach v domácej kuchyni, ale vždy, keď nás ľudia oslovia, chceme im ukázať, že výnimočný zážitok ulovia práve na ceste s nami.
Vďaka nášmu obratu si môžeme dovoliť neustále znižovať našu maržu, šetríme na letenkách sprievodcov, ktorí nelietajú hore-dole, vďaka našej sile máme dohodnuté exkluzívne zmluvy s partnermi, garancia zájazdov nám umožňuje prístup k lepším cenám leteniek či transferom. Z týchto výhod čerpá náš klient a som presvedčený, že za rovnakú cenu získa BUBO kvalitu iba u nás.
Niečo zo zákulisia. Takto sa Ľuboš Fellner prihovára svojmu BUBO tímu:
Naši klienti nám dôverujú, aj preto sa k nám vracajú opakovane. Prídu do destinácie a vedia, že informačne aj zážitkovo spoznajú krajinu ako s nikým iným. Veď si pozrite recenzie na Google, dnes ich tam už máme vyše štyristo a každým týždňom pribúdajú po desiatkach. Pre človeka je normálne skôr kritizovať. Aký nadšený musí byť klient, aby si našiel čas a vôľu napísať a podpísať sa pod chválu firmy, u ktorej si objednal služby? My takých klientov máme stovky.
Na čo ste najviac hrdý vo firme? #
Na spoluprácu v tíme a oduševnenie v každom jednom z nás. Do každej jednej vašej cesty vložilo energiu množstvo extrémne scestovaných ľudí s cieľom pripraviť tú najlepšiu dovolenku. A je to cítiť.
Napriek tomu, že rastieme a ekonomicky sa nám nevídane darí, úlohou každého člena môjho tímu je zlepšovanie produktu. Každý z mojich zamestnancov by vám potvrdil, že oveľa viac než počty klientov či obrat ma zaujíma spokojnosť našich klientov. Na každotýždňových poradách, vždy v utorok o 8:30, sa stretávajú desiatky ľudí z BUBO a nebavia sa o náraste počtu klientov, ale o náraste počtu pozitívnych referencií a úspešných zájazdov. Myslím si, že takáto firemná kultúra je na Slovensku výnimočná, a som hrdý na to, že sme ju u nás presadili a vieme ňou nakaziť každého nového člena tímu.
Destinační manažéri, ktorí niekoľkokrát obleteli svet, nadšený front office pre kontakt s klientom, precízny back office, ktorý vie, že každé nesprávne číslo vo vízovom formulári či preklep v mene na letenke spôsobuje problém za tisíce eur. Som hrdý, ako sa nám aj pri obrovskom raste darí udržiavať a zvyšovať kvalitu nášho základného tábora.
Naše marketingové oddelenie nie je zamerané len na predajný úspech (ako je to často vo firmách), ale buduje aj nekomerčné BUBO médiá. Chceme šíriť našu lásku k cestovaniu formou blogov, podcastov Uchom po mape a bezplatných rád na cesty.
Máme aj vlastné IT oddelenie, stránka stojí na našej exkluzívnej platforme, ktorá nás v ničom nebrzdí a môžeme si ju upravovať na mieru.
No a záverečnú bodku tomu dodávajú naši sprievodcovia. Pracujú dlhé mesiace dvadsaťštyri hodín denne v plnom nasadení. Keď ide všetko hladko, šíria nadšenie, no vo chvíli, keď vznikne problém, menia sa na dobrých kapitánov v zlom počasí.
Viem o vás, že ste už v deväťdesiatych rokoch, keď to ešte nebolo módne, venovali pomoci svetu, nosili ste charitu do dolín v Kašmíre, na Sumatru či do Barmy. V roku 2020 ste postavili nemocnicu v Kambodži... #
Chcem, aby naša práca mala hlbší zmysel. Posúvame hranice slovenského cestovateľstva, chodíme do regiónov, kde naše peniaze umožňujú ľuďom zostať žiť doma a nesťahovať sa za prácou do miest. Opakovane zažívame scenár, kde sa vo svete udeje nejaká tragédia, médiá o nej píšu tri-štyri dni, kým ľudí baví roniť slzy, a potom sa k nej obrátia chrbtom.
Zažili sme to po tsunami v Thajsku, po zemetrasení v Nepále či nepokojoch na Srí Lanke. My do krajiny často prichádzame ako prví nie s cieľom oplakávať, ale priniesť nádej, že sa veci vrátia do normálu. Ľuďom dávame prácu, možnosť postaviť sa opäť na nohy a ísť ďalej. A to funguje najlepšie.
Venujeme sa však aj ekológii. Sadíme cestovateľský les pri Sysľovských poliach na slovensko-maďarsko-rakúskom trojhraničí, na oslavu slobody cestovania organizujeme cyklomaratón z Bratislavy do Viedne (Open Border Ride), lákame turistov do Bratislavy a Bratislavčanov učíme ľúbiť náš veľtok v rámci akcie plávania cez Dunaj (Trans Danube Swim).
Naposledy sa ho zúčastnili aj najscestovanejší ľudia sveta, ktorí túto akciu zaradili medzi najväčšie atrakcie našej planéty. Už mnoho rokov spolupracujeme s humanitárnou organizáciou MAGNA, ktorá pomáha v tých najťažších oblastiach sveta. Práve s nimi sme postavili v Kambodži spomínanú nemocnicu. V našich azylových domoch dodnes žije dvesto ukrajinských žien a detí...
Charitatívne aktivity sa snažíme robiť aj na našich zájazdoch. Pri návšteve miestnych komunít či škôl sa pomáhame miestnym aj priamo, ale – opakujem – najmä tým, že dávame prácu miestnym ľuďom.
Vedeli by ste odhadnúť, čo bude ďalším trendom v cestovaní? #
Ľudia chcú cestovať ekologicky. Uvedomujeme si, že s cestovaním sa spája problematika s uhlíkovou stopou. Aj preto ako prvá cestovná kancelária na Slovensku umožňujeme kompenzáciu uhlíkovej stopy, čo nám pomáha financovať výsadbu stromov pri spomínanom chránenom vtáčom území Sysľovské polia.
Ide o jediné hniezdisko dropa veľkého a sokola kobcovitého na Slovensku. O tomto budete ešte veľa počuť a veríme, že urobíme radosť aj Bratislavčanom a návštevníkom Bratislavy.
Ľudia radi spoznávajú svet s partnerom či partnerkou, ale čo ak takého spolucestujúceho nemám? #
Na to je BUBO ideálne. Až tretina našich klientov cestujú sami a aj preto už roky ponúkame možnosť bezplatného doubytovania každému, kto nemá chuť priplácať si za jednoposteľovú izbu. Na našich cestách ľudia rýchlo vytvoria partiu skrz zážitky a sprievodca po pár dňoch ani netuší, kto sa pred cestou poznal a kto nie.
Čím sme starší, tým ťažšie sa zoznamujeme a také priateľstvá normálne vznikajú možno ešte na gymnáziu. BUBO cesty sú teda skvelá možnosť aj pre individuálnych cestovateľov.
Veľa ľudí zvykne mať predsudky ohľadne cestovania do krajín, ktoré oni sami nepovažujú za bezpečné. Čo by ste takým ľuďom odkázali? Treba sa báť zlých ľudí? #
Ľudia nie sú zlí, len situácia ich núti konať zlo. A keď viete, kde ich čo poháňa, nerobíte chyby a nič sa vám nestane. Na to vydávame každý rok mapu bezpečnosti pre cestovateľov. Lebo strach je najväčší nepriateľ človeka.
Precestovali ste všetky krajiny sveta, dnes už posúvate svoje cestovateľské hranice návštevou najizolovanejších ostrovov planéty. Ešte máte nejaké cestovateľské sny či výzvy? #
Máte pravdu, minulý rok bol u mňa v znamení návštevy izolovaných ostrovov typu Tristan da Cunha, Pitcairnove ostrovy, Ascencion či exotické japonské ostrovy Ogasawara. Na takýchto cestách trávi človek často celé týždne bez blízkej osoby, zvádza boj sám so sebou. Aj toto je škola životom, ktorá vás niekam posunie.
Momentálne sa zamýšľam nad tým, že keď som bol na južnom aj severnom póle, bol som na Kilimandžáre, na najvyššom vrchu Amazónie, v novembri sa chystám na Aconcaguu, pred viac než tridsiatimi rokmi na najnižšom bode našej planéty (Mŕtve more, -398 m), nezameriam sa na ten najvyšší?
Za najväčšiu výzvu však považujem ďalší rozvoj tejto skvelej firmy s cieľom oslovenia klientov v iných krajinách. Lebo som úprimne presvedčený, že misia BUBO si to zaslúži.
Titulné foto: Matej Kalina / Plus 7 DNÍ