Cestovanie bolo vždy mojou vášňou, a počas obdobia v BUBO som aktívne precestovala viac než 50 krajín. Cestovala som od malička. Prvýkrát som bola v lietadle ako trojmesačná, keď sme sa sťahovali do Londýna, kde som neskôr chodila aj do školy. Mala som blízko k jazykom, a tak som neskôr začala študovať aj ďalšie, ako francúzštinu, nemčinu, španielčinu či portugalčinu. Po slovensky som sa začala plynule učiť v šiestich rokoch po príchode na Slovensko.
Od detstva ma lákali rôznorodé kultúry, čo zrejme pramení aj z môjho pôvodu. Som napoly Slovenka a napoly Afričanka, keďže otec pochádza z Konga.
Pri hľadaní práce mi BUBO prišlo ako ideálne zamestnanie. Vedela som, že začať sprevádzať v dvadsiatke bez dostatku skúseností by nebolo možné, no nechcela som čakať. Keď som narazila na inzerát na pozíciu v kancelárii BUBO, považovala som to za znamenie a hneď som sa prihlásila. Dala som si záležať na životopise, a dnes všetkým mladým odporúčam, aby si pri uchádzaní sa o prácu pripravili životopis na mieru a zároveň si o firme získali informácie ešte pred pohovorom.
V prvý deň náročného pohovoru som mala šťastie a na chodbe som stretla Ľuboša Fellnera. Neformálne sa ma spýtal, odkiaľ pochádzam a ktoré krajiny som navštívila. Porozprávali sme sa o jeho ceste do Konga v roku 2010, a prekvapilo ma, koľko detailov si o mojej krajine pamätal. Pochopila som, ako je história zájazdov dôležitá a dozvedela sa, ako BUBO vzniklo a vybudovalo úspešnú značku.
Po prvom pohovore som postúpila do užšieho výberu a bola som pripravená nastúpiť ihneď. Podarilo sa. Mala som tú česť sedieť vedľa najväčších odborníkov, ktorí v BUBO dodnes pôsobia, ako Juraj Ondrejčík či Tomáš Hušek. V back office pracovali bývalí sprievodcovia, a bolo cítiť, že som sa ocitla medzi inteligentnými a extrémne scestovanými ľuďmi. Je to šťastie, keď sa máte od koho učiť.
Zaujímali ma náboženstvá, chrámy, historické pamiatky a kultúry, ktoré sú nám neznáme. Priťahovalo ma to, že u nás v bascampe bolo základom ovládať takéto znalosti. Keď kráčam po centre Havany, chcem vedieť o budovách, ktoré tam stoja – kto ich postavil a aká bola ich funkcia, nielen obdivovať ich krásu zvonka. Chcela som vedieť čo najviac o miestach, ktoré navštívim, a načerpať dostatok informácií, ktoré neskôr odovzdám klientom pri predaji zájazdov.
Jeden z mnohých pracovných benefitov v BUBO je možnosť absolvovať zájazdy. Od svojho prvého výletu som pochopila pridanú hodnotu cestovania s BUBO. Predtým som vždy cestovala individuálne – mám organizačný talent a nerobilo mi problém zabezpečiť si letenky a ubytovanie. Mnohí hovoria, že ak si viete vybaviť cestu sami a ovládate jazyk, cestovná kancelária nie je potrebná.
Prečo potom existujú cestovky v anglofónnych krajinách? Je to podobné ako v architektúre či gastronómii – byt si viete zariadiť aj sami, no architekt so skúsenosťami ušetrí čas a posunie výsledok na inú úroveň. Podobne aj s jedlom – sami si uvaríte, no ten pravý zážitok ulovíte v ocenenej reštaurácii.
Rozdiel som najviac pochopila pri plánovaní súkromnej cesty do Kolumbie. Napriek radám od kolegov a kamarátov, ktorí Kolumbiu niekoľkokrát precestovali, mi príprava zabrala viac ako tri týždne (áno, kúpila som si aj knižný bedeker).
Prostredie BUBO považujem za ďalší pracovný benefit. Možnosť spýtať sa scestovaných kolegov kedykoľvek na radu je na nezaplatenie. Veľakrát mi pomohli aj naši miestni partneri, či už v Tanzánii alebo v Jordánsku, aj keď som bola na svojich súkromných cestách. Ak milujete cestovanie, pôsobiť v takomto prostredí vás napĺňa.
Netrvalo to dlho a na svoje súkromné cesty som začala aplikovať model „spoznávanie + oddych na záver.“ Toto je najobľúbenejšia kombinácia našich klientov, a v BUBO máme najviac práve takýchto zájazdov. Predávaním luxusných produktov sa vo mne prirodzene prebudila túžba vyskúšať si, aké je to bývať v najlepších hoteloch sveta či letieť business class.
Na svojich cestách si vždy vyberám hotely, ktoré máme v ponuke. Toto som odpozorovala od kolegov, a dnes považujem za základ spoznať na vlastnej koži to, čo ponúkame klientom. Počas dovolenky si vždy nájdem čas aj na návštevu viacerých hotelov z ponuky BUBO, aj keď v nich nebývam. Hotely vždy vyjdú v ústrety, vedia, že BUBO tam má svojich klientov pravidelne, a ja rada obetujem svoj voľný čas, ak mi hotel umožní prehliadku.
To, čo predávame, chceme mať skutočne odskúšané – nielen sprievodcami, ktorí sú s klientmi v teréne, ale aj zamestnancami Base Campu. Je to asi určitá choroba z povolania, no viem, že do mnohých destinácií sa už možno tak skoro nevrátim, a z takejto prehliadky hotela môžem pri predaji klientom čerpať ešte roky.
Nerobilo mi problém na Kube venovať jeden deň prehliadke hotelov vo Varadere, ktoré predávame. Kuba je jeden z našich najpredávanejších zájazdov a aj na súkromnej ceste som pochopila, že takto profesionálne rastiem a posúvam sa. Pri počte zájazdov, ktoré máme v ponuke, je jasné, že sa nedajú absolvovať všetky, a tak sa snažím čerpať z akéhokoľvek cestovateľského zážitku a pretaviť ho do pracovných skúseností.
Viem, aká je dôležitosť marketingu a kvalitných fotografií či blogov. Preto ma baví na svojich cestách fotiť, písať blogy alebo tipy na cesty. Je to tak – som BUBO a moje povolanie je mojou vášňou. Pracujem tak na každej svojej ceste.
Prečítajte si niektoré z mojich blogov:
Rokmi som zmenila aj spôsob, akým cestujem. Dnes si neviem predstaviť letieť na druhý koniec sveta s 20-hodinovým prestupom len preto, aby som ušetrila pár eur. Keď som mala 18, takéto lety som bežne vyhľadávala a povedali sme si: „Veď čo, prespíme na letisku!“
Postupne sa však na mne odrazila aj naša firemná politika. Ľuboš stále hovorí, že ak ste oddýchnutí, letíte kvalitným letom a bývate v dobrých hoteloch, okrem lepšieho pocitu z dovolenky máte aj menšiu šancu ochorieť. Čas v exotickej destinácii je pre každého cestovateľa vzácny.
Na našich cestách nemáme čas na dvojdňovú aklimatizáciu. Najlepšia aklimatizácia je hneď začať fungovať, bez ohľadu na časový posun. Ak je deň, treba vyraziť do ulíc. V takýchto prípadoch oceníte dobré letecké spojenie a komfortnú triedu letu.
Hovorí sa, že ak raz vyskúšate business class, už nebudete chcieť letieť inak. Mala som to šťastie a musím povedať, že ak letíte s kvalitnou leteckou spoločnosťou v business class, prílet do destinácie je neporovnateľný. Komfort a starostlivosť pred letom, počas neho aj po prílete výrazne ovplyvnia dojem zo samotnej cesty.
Dovolenka začína už v salóniku pred nástupom do lietadla – najprv sa kvalitne najete, potom si na palube premeníte sedadlo na plnohodnotnú posteľ a vychutnáte si až osem hodín nerušeného spánku. Ak letíte first class, môžete sa dokonca na palube osprchovať. Ja som si dala sprchu v letiskovom salóniku v Dubaji, čo je ďalšia výhoda business class letu.
V minulosti som letecké spoločnosti nerozlišovala a vyberala si len podľa ceny. Dnes, odkedy vidím do zákulisia letectva, dbám na výber správnej leteckej spoločnosti či kombinácie letov. Vyberám si spoločnosti, ktoré sú z praxe spoľahlivé, nerušia často lety, majú pohodlné sedadlá a kvalitné jedlo na palube. Všímam si, akým typom lietadla poletím, čo sa dá robiť počas prestupu na letisku a aké benefity ponúkajú letecké spoločnosti pravidelným zákazníkom.
S takýmito informáciami pracujem denne. Viem, ktoré spoločnosti používajú staré lietadlá a ktoré nové. Viem, akú platobnú kartu mám mať, ak chcem využívať výhody letiskových salónikov. Kedysi som na salóniky pozerala len z diaľky a ani by mi nenapadlo, že je tak jednoduché sa do nich dostať. Teraz si už cestu bez návštevy salónika ani neviem predstaviť. Podľa toho, o koľkej letíte, v salóniku ponúkajú raňajky, obedy, večere, rôzne dezerty či nápoje, sprchy, wellness a podobne.
Zákaznícky servis, manažovanie chodu kancelárie, organizácie teambuildingov a šťastia zamestnancov #
Vždy som inklinovala k tomu, že ma bavilo veci organizovať, zdokonaľovať a najmä vidieť druhých šťastných. Či už išlo o klientov, alebo kolegov. Každý rok pomáham s organizáciou školení pre zamestnancov a aktivít BUBO Cestovateľskej Akadémie.
Každý sprievodca je školený v BCA. Ide o systém školení, do ktorých zapájame sprievodcov už od výberového procesu, ešte predtým, ako začnú sprevádzať svoje prvé zájazdy. V rámci BCA je dôležité naučiť sprievodcov nielen komunikáciu s klientom, ale aj odborné témy, ako sú letenky, poistenie či rezervačné systémy.
Sprievodcovia musia poznať aj prácu kancelárie. Chceme, aby sme sa nevyhovárali jeden na druhého (keďže sme na opačnom konci sveta), ale aby kancelária vedela operatívne pomôcť sprievodcovi na zájazde a sprievodca vedel zastúpiť kanceláriu.
Sprievodcovia sú väčšinu roka na cestách, a tak je aj pre nás vzácne, ak sa na školeniach pravidelne stretávame a môžeme sa spolu aj zabaviť. Sme jeden tím, a preto sa chceme navzájom lepšie poznať.
Koncept spojenia príjemného s užitočným sa nám osvedčil, a tak sme vymysleli „skúšobný zájazd,“ kedy sa pracovníci kancelárie stávajú klientmi a cestujú na zájazd, kde sa sprievodcovia učia sprevádzať. Pre sprievodcov je to výborná príležitosť na učenie a pre kanceláriu skvelý teambuilding a zároveň možnosť zoznámiť sa s produktom.
Minulý rok sme boli spolu napríklad v Maroku, predtým v Jordánsku, a tento rok zasa v Azerbajdžane. V BUBO veríme, že utužovanie kolektívu je dôležité a prispieva k budovaniu firemnej kultúry.
Pred nástupom do BUBO som uvažovala o práci v nejakej charitatívnej organizácii. Predstavovala som si, že by som vycestovala do Afriky a pomáhala učiť deti v škole či poskytovala zdravotnú pomoc. BUBO ma ako značka oslovila aj tým, že od svojho vzniku podporuje rôzne charitatívne projekty po celom svete.
Vedeli ste napríklad, že sme postavili nemocnicu v Kambodži? Veľká vďaka patrí, samozrejme, aj našim klientom, bez ktorých by nemocnica dnes nestála. A nestála by ani bez iniciatívy BUBO a charitatívnej organizácie MAGNA. Na našich zájazdoch navštevujeme rôzne domorodé kmene, ktorým prinášame napríklad ryžu či múku, alebo školy, kde zabezpečujeme školské potreby pre deti.
To isté robím aj na svojich súkromných cestách. Na Kube som nechala takmer celý kufor plný oblečenia, na Srí Lanke som zase nakúpila množstvo školských potrieb pre domáce deti a v Kongu som zabezpečila nákupy jedla pre hladné rodiny.
Ako prví sme tiež zaviedli možnosť znížiť si uhlíkovú stopu (viď naša sekcia ekológia). Dobrovoľnými príspevkami od klientov, ktorí si kúpili zájazd s BUBO, sme spolu vysadili cestovateľský les.
Takéto aktivity ma viedli k tomu, aby som rozmýšľala nad tým, ako pomáhať, aj keď som doma. Pravidelne prispievam na rôzne charitatívne organizácie na Slovensku a rozhodla som sa pre adopciu dieťaťa na diaľku.
BUBO malo v tomto na mňa veľký vplyv a otvorilo mi oči v tom, že je dôležité pomáhať druhým a byť ohľaduplný k prírode a našej planéte.
Podľa toho, čo píšem, sa môže zdať, že BUBO je dream job. Je to naozaj tak? Pre mňa áno. Už od začiatku som sa snažila využiť každú informáciu a skúsenosť vo svoj prospech. Vďaka tomu sa mi podarilo splniť si niekoľko snov. Na skúsených kolegov som vždy hľadela s veľkým rešpektom a túžila byť raz ako oni.
Dnes si dovolím povedať, že som mala šťastie precestovať takmer polovicu sveta, a to najmä vďaka práci v BUBO.
Jeden zo životných snov som si splnila na zájazde do JAR, Namíbie, Botswany, Zimbabwe a Zambie. Už od 15 rokov som túžila okúpať sa na vrchu Viktóriiných vodopádov. Tento zájazd som absolvovala v malej skupine 6 klientov spolu s kolegyňou a sprievodkyňou Nelou Přídalkovou.
Dvadsaťjedendňový roadtrip po Afrike sme zakončili jedným z najintenzívnejších zážitkov, aké som v živote zažila. Výlet sa dá zorganizovať rôznymi spôsobmi, no moji kolegovia presne vedia, ktorý zážitok zo širokej ponuky je ten najlepší. A toto je BUBO – tým, že do väčšiny krajín na svete chodíme najčastejšie, pre svojich klientov vyberáme tie najlepšie zážitky. Vieme porovnávať.
BUBO je môj životný šťýl a rodina. To je dôvod prečo bez BUBO trička už na dovolenky nechodím.
Cestovanie je závislosť – raz okúsite a už nebudete vedieť prestať. Komfort, bezpečnosť, odbornosť a zážitky, ktoré prinášajú naše zájazdy, sú výsledkom dlhoročných skúseností. Viem, že s BUBO by som sa nebála vycestovať kamkoľvek. Som hrdá, že pracujem pre firmu ako BUBO. Môžem povedať, že som tu dospela, stala sa odborníkom na cestovanie, naučila sa fotografovať, spracovávať video, rozprávať a prezentovať pred ľuďmi, písať blogy.
Moje zábery môžete vidieť vo viacerých našich mediálnych výstupoch – na našich sociálnych sieťach, v cestovateľskej relácii na TA3, v BUBO katalógu či na titulkách zájazdov. BUBO je môj životný štýl a rodina. To je dôvod, prečo už bez BUBO trička na dovolenky nechodím.
Pracujem v prostredí, kde mám neustálu chuť cestovať. Denne niekto v mojom okolí plánuje novú cestu alebo sa práve vrátil. Na obedoch bežne preberáme témy ako základy tibetského budhizmu alebo či je lepšie potápanie na Maldivách alebo radšej vo Francúzskej Polynézii.
Pri kolegoch-sprievodcoch je to zrejme bežnejšie, no pre mňa bolo práve toto prostredie hnacím motorom, a som rada, že sa aj zo mňa za tie roky stal človek, ktorý môže viesť takéto diskusie či dávať cestovateľské rady takéhoto rozmeru iným.