Vypočujte si tento blog načítaný umelou inteligenciou.
Našli ste chybu? Kontaktujte nás.
Predstavte si to. Vstupujete do lietadla – nie do obyčajného dopravného prostriedku, ale do moderného korábu, ktorý vás vynesie ponad oblaky, kontinenty a časové pásma. Pred vami nie je len let, ale aj zážitok – dobrodružstvo s bránou do iného sveta na konci.
Dlhý let pre každého znamená niečo iné. Niekoho do lietadla nikdy nedostanete, nech je let akokoľvek dlhý. Pre iného je dlhý let už z Bratislavy do Londýna, pre niekoho ďaleko ťažšie – napríklad New York. Niekto si krátky let ani neužije – po štarte a po zhasnutí signálu „pripútajte si pásy“ začne lietadlo pomaly klesať a pripravuje sa na pristátie.
Toto bol let? Čo teda považujeme za dlhý let? Napríklad IATA a letecké spoločnosti majú lety rozdelené do kategórií: krátky let – do 3 hodín; stredne dlhý – 3–6 hodín; dlhý – 6–12 hodín; a veľmi dlhý – nad 12 hodín. Tu sa budeme baviť o dlhých a veľmi dlhých letoch. Každá cesta sa začína ešte doma. Príprava na dlhý let nie je len praktická nutnosť, ale súčasť vedomého naladenia sa na dobrodružstvo.
Výber miesta v lietadle #
Hoci sa zdá banálny, vie výrazne ovplyvniť váš zážitok. Prvý moment je voľba cestovnej triedy. Čím dlhší let, tým náročnejšie je ho stráviť v základnej – ekonomickej triede (economy class). Tá je najlacnejšia, i keď s míňajúcimi sa miestami cena sa môže vyšplhať na úroveň najlacnejšej business triedy. Ak hľadáte vyšší komfort, dlhé a veľmi dlhé lety ponúkajú biznis triedu (business class).
Kvalita sedadiel závisí od leteckej spoločnosti, typu a veku lietadla a konfigurácie sedadiel. Najvyššou triedou je prvá trieda (first class) – ponúkaná len niektorými spoločnosťami na určitých linkách.
Napríklad z Viedne do Ázie ju ponúka len zopár priamych letov. Najnovší trend je premium economy – prechodná trieda medzi economy a business, poskytujúca pohodlie, častejší servis a často kvalitnejšie jedlo. Nie všetky lety ju ponúkajú, ale je čoraz vyhľadávanejšia. Samozrejme, ide aj o finančnú stránku: čím dlhší let, tým viac pohodlia by ste uvítali – je len na vás, či je cena za vyššiu triedu primeraná.
V biznis triede už vstupujete do iného sveta – tichého, elegantného, s rozkladacím lôžkom, šampanským a pocitom, že aj vo vzduchu môžete mať svoje súkromie. A ak sa vám niekedy pošťastí letieť vo first class, zistíte, že lietanie môže byť luxusný rituál s atmosférou hotela, kde kabína vonia ako nová kniha a steward vás oslovuje menom.
V každom prípade je lietanie vo vyšších triedach návykové. Nie, upgrade nie je pre každého. Ale ak má byť let súčasťou dovolenky, prečo si ho raz za čas nedovoliť? Je to investícia nielen do pohodlia, ale aj do radosti z cesty samotnej. A keď viete, že vás čaká dlhý let cez celý oceán, každých 5 cm priestoru a každých 5 stupňov sklopenia sedadla má cenu zlata.
Inak záleží už len na vašej preferencii a (ak už máte skúsenosť) na tom, ako chcete čas v lietadle tráviť. Ak sa plánujete hýbať a pravidelne vstávať, siahnite po sedadle pri uličke. Ak túžite po výhľadoch a nerušenom spánku, okno je vaša voľba. Otázka je, či cestujete sami alebo s niekým. A ak si vyberiete sedadlo pri okne, koľko cudzích budete musieť obťažovať, prípadne zobudiť, ak sa vám bude žiadať ísť navštíviť toaletu, alebo si len natiahnuť nohy. To isté sa však môže stať vám, ak si sadnete do uličky a niekto bude budiť vás...
Akonáhle dostanete svoju letenku, pozrite sa na mapu sedenia a vyberte si sedadlo podľa svojich predstáv. V dnešnej dobe býva výber sedadla spoplatnený, na dlhých letoch však pri celkovej cene dovolenky stojí za zváženie aj táto investícia. Pri check-ine býva rovnako možnosť si sedadlo vybrať, avšak rovnako býva výber spoplatnený, pokiaľ nie ste s priradeným sedadlom spokojní. V tomto prípade je však už menej voľných miest.
Najdlhšie lety sveta s najcestovanejšími Slovákmi:
Čo si zbaliť #
Do príručnej batožiny si zbaľte všetko, čo vám pomôže vytvoriť vlastnú malú oázu. Okrem vecí, ktoré by ste v prípade nedoručenia hlavnej batožiny mohli potrebovať prvé 2 dni, pripravte sa na samotný let. Kvalitné slúchadlá s potlačením hluku sú doslova zázrak v hlučnej kabíne. Čo sa týka hluku, v prednej časti je lietadlo tichšie. Hydratácia je absolútne kľúčová – preto si vezmite vlastnú fľašu, ktorú naplníte po kontrole. Škraboška, štuple do uší a cestovný vankúš vám umožnia premeniť sedadlo na provizórne (akoby) lôžko.
Pravdepodobne oceníte aj možnosť sa prezliecť do čistého oblečenia, vrátane spodnej bielizne. Či už priamo na palube, alebo na prestupovom letisku. Ja osobne som sa prezliekal väčšinou na prestupovom letisku, do druhého lietadla som šiel v čistom oblečení, akoby nastal nový deň. Dodržiavajte aj ostatné návyky, ako sú hygyenické. Majte so sebou zubnú kefku a pastu, i keď väčšina leteckých spoločností na dlhé a veľmi dlhé lety poskytuje aj toto vybavenie. Ak ho nedostanete na vašom sedadle, vypýtajte si ho od personálu. Umyté zuby, čistá spodná bielizeň a voňavé tričko či košeľa, spravia veľmi veľa.
A potom tu je čítanie – e-kniha, magazín, offline podcasty (napríklad Uchom po mape s BUBO) či filmy stiahnuté do mobilu alebo tabletu. Nie preto, aby ste zabili čas. Ale aby ste si ho vedome vychutnali. Diaľkové lety majú v dnešnej dobe moderné vybavenie a aj elektronické zariadenia môžete počas cesty nabíjať. Či už cez USB port, alebo sú v sedadle pred vami zabudované univerzálne zásuvky s 220V.
Väčšina leteckých spoločností operujúcich dlhé a veľmi dlhé lety, majú slušné multimediálne vybavenie a obrazovka pred vami ponúka množstvo zábavy. Od filmov (aj tých najnovších kasových trhákov), cez seriály, dokumenty, rozprávky, hudbu rôznych žánrov, cez živé televízne či rozhlasové vysielanie až po hry či možnosť telefonovania si medzi sedadlami, ak vaši priatelia či rodina sedia inde ako vy. Ak chcete ako pár sledovať rovnaký film, systémy často podporujú sledovanie rovnakého programu na dvoch obrazovkách v rovnakom čase.
Oblečenie na dlhý let by malo byť ľahké, vrstvené a pohodlné. Klimatizácia na palube môže niekedy nepríjemne prekvapiť chladom, preto odporúčame pribaliť si mikinu alebo väčší šál. Na väčšine týchto letov sú k dispozícii aj deky, ktoré vám poskytnú na prikrytie. Prekvapivo, lietadlá nemajú klimatizáciu na chladenie, ale na vyhrievanie kabíny. Predsalen, vonkajšia teplota je často na úrovni -80°C, keď letíte vo výške 12 000 metrov.
Kompresné ponožky pomôžu udržať cirkuláciu krvi, najmä ak máte sklon k opuchom nôh. Obujte si pohodlnú a ľahkú obuv, ideálne takú, ktorú ľahko vyzujete aj obujete. Neodporúča sa však chodiť po kabíne naboso alebo len v ponožkách – najmä nie na toaletu. Ak si topánky vyzujete pod sedadlom, majte poruke aspoň cestovné papuče alebo si ich znovu obujte predtým, než sa postavíte. A na toaletu choďte tesne pred tým, ako budú roznášať jedlo, akonáhle všetci dojedia, spustí sa lavína a všetci v jeden moment vyrazia na túto výpravu.
Nezabúdajte na pohyb. Každé dve či tri hodiny sa postavte, prejdite sa po uličke, ponaťahujte si chrbát a nohy. Môžete spraviť zopár nenápadných cvikov aj počas sedenia – krúžte členkami, dvíhajte päty, rozhýbte ramená. Nie je to len prevencia trombózy, ale aj spôsob, ako udržať telo v prirodzenom rytme.
Jedenie a pitie #
Počas letu pite často a po malých dúškoch. Vzduch v lietadle je extrémne suchý, a to sa odrazí na vašej pokožke, perách aj koncentrácii. Vyhýbajte sa alkoholu, káve a sladeným nápojom – telo ich spracúva oveľa ťažšie v suchom prostredí vo výške desaťtisíc metrov. Čo sa týka jedla, ak vám palubné menu nevyhovuje, pripravte si vlastné – napríklad orechy, sušené ovocie, sendvič alebo proteínovú tyčinku.
Mnohé spoločnosti ponúkajú možnosť výberu typu jedla vopred. Vojdite do svojej rezervácie a vyberte si typ stravy. Veľké spoločnosti ako Emirates, Qatar či Etihad majú veľký výber indickej, inej ázijskej kuchyne, bez mäsa, vegánske, bezlaktózové a podobne. Ja osobne preferujem kosher jedlá.
Často vidíte niekoľko dní vopred, aké menu bude podávané počas letu, a viete sa zariadiť aj podľa toho. Ak cestujete s deťmi, výhoda týchto špeciálnych jedál je, že ich donesú ako prvé. Jeden z rodičov (ak si len jeden zvolí takéto jedlo), sa tak naje skôr a môže pomôcť deťom. Jedzte rozumne, nie z nudy. A ak vám niečo chýba, nebojte sa spýtať palubného personálu. V najhoršom vám povedia, že to bohužiaľ nie je možné.
Blíži sa záver letu #
A potom príde čas, kedy sa všetko spomalí. Obrazovky stíchnu, svetlá pohasnú, zrazu sa okolo vás rozhostí pokoj, ktorý sa dnes dá zažiť len málokde. Vtedy nastáva chvíľa spánku – medzi kontinentmi, nad tmavými oceánmi, pod hviezdami, ktoré zrazu svietia bližšie než kedykoľvek predtým.
Ak je aj vonku deň, let je nastavený tak, aby ste mali aj túto odpočinkovú fázu. Zatiahnite roletku na okne a skúste si pospať. Ak zaspíte, prebudíte sa do iného sveta. A ak nie, možno si len vychutnáte tú zvláštnu prázdnotu – čas, kedy vás nikto nepotrebuje, nič od vás neočakáva a vy môžete byť len tak.
Po pristátí sa neľakajte jet lagu, prečítajte si o ňom v našom ďalšom blogu venovanému jet lagu z pera najscestovanejších Slovákov. Nie je to nepriateľ. Je to len reštart. Prvý deň ostaňte hore, vystavte sa dennému svetlu, trochu sa prejdite, jedzte v čase podľa novej zóny. Telo si poradí. Prispôsobí sa. Všetko, čo za to stojí, potrebuje chvíľu.
Zopár tipov, ako si spríjemniť let #
Ak lietate často, vždy zbierajte míle u každej jednej spoločnosti. Aj keď máte letenku v balíku zájazdu (ako majú BUBO klienti už desaťročia), letenka je vaša a rovnako aj míle. Pokiaľ ich máte dostatok, môžete ich využiť napríklad na upgrade (zlepšenie) triedy.
Spýtajte sa na check-ine, či je možný upgrade na mieste a koľko by stál. Občas sa stane, že cena je výhodnejšia ako vopred.
Na letiskách, či už pred prvým odletom, alebo na prestupovom, využite možnosť salóniku. Ak letíte biznis alebo prvou triedou, máte tento servis v cene letenky. Ak letíte ekonomickou triedou a máte míľovú kartu vyššej kategórie (silver, gold), na prestupových letiskách máte často taktiež nárok na salónik.
Ďalšou možnosťou je salónik si zaplatiť, v dnešnej dobe sa ceny pohybujú medzi 30 až 40 eur za osobu. Ak máte platobnú kartu ako napríklad VISA Platinum, informujte sa vo svojej banke, či máte salónik alebo iné služby spojené s lietaním ako benefit. Počas veľmi dlhých letov (napríklad Viedeň – Nový Zéland) určite oceníte možnosť zavítať do tejto oázy oddychu. Väčšina veľkých letísk a ich salóniky ponúkajú aj sprchu. Čo klienti často vyhľadávajú a ocenia.
Pokiaľ máte pocit, že let, ktorý plánujete absolvovať, je príliš dlhý (napríklad spomínaný zájazd na Nový Zéland), rozdeľte si ho. Pri rezervovaní letenky sa informujte na možnosť stráviť deň či dva v prestupovom meste. Po vystavení letenky to môže byť komplikovanejšie, drahšie, alebo nemožné.
Ideálne je niekde v polovici cesty veľmi dlhý let rozseknúť a odpútať svoju myseľ od lietania a zažiť niečo iné. Väčšinou majú cestujúci pocit z dlhého letu, keď smerujú na dovolenku. Cesta domov často pocitovo ubieha rýchlejšie - keď ste plní ulovených zážitkov.
Diaľkový let nie je nepríjemnosť. Je to kapitola sama o sebe. Tichá, skrytá, často podceňovaná – ale práve preto vzácna. Je to prestávka medzi životmi, doba pred explóziou nových zážitkov, úvod do dobrodružstva. Ak ho prijmete s otvorenou mysľou, môže to byť zážitok, na ktorý nezabudnete.
Prečítajte si naše blogy z prostredia letísk a lietadiel:
Tak čo, páčil sa Vám tento blog? Blogy v cestovateľskom magazíne BUBO píšu profesionáli, ktorí videli celý svet, v danej destinácii sú ako doma, opakovane sa sem vracajú a tak by mali byť naše blogy kvalitnejšie a zároveň aktuálnejšie. Zakladáme si na originálnych fotografiách a originálnych názoroch, nič nekopírujeme, čo je na Slovensku taktiež prevratný prístup.Blogy píšeme kvôli vám a rozvíjame slovenské cestovateľstvo. Môj hlas je hlasom umelej inteligencie, ale snažíme sa aby znel fajn. Čo poviete? Zároveň sa ospravedlňujem za chybičky, no sľubujem, že sa budem zdokonaľovať. Tak ako sa zdokonaľuje rok za rokom BUBO. Preto sme o triedu až dve lepší než akákoľvek konkurencia. Ďakujeme že ste s nami a počujeme sa o chvíľu! Nový cestovateľský blog v BUBO vydávame každý jeden deň!