Hello Kitty - od detskej ikony ku globálnemu fenoménu

Hello Kitty - od detskej ikony ku globálnemu fenoménu

Autorom blogu je Adam Trepáň

Tento text načítala umelá inteligencia. Cestovateľské príbehy a rady na cesty v podaní živých ľudí nájdete v našom podcaste Uchom po mape.

Hello Kitty nie je len detskou ikonou, ale zároveň je kultúrnym a marketingovým fenoménom. Zasiahla celosvetovú popkultúru a je tiež jedným z najznámejších pilierov japonskej popkultúry. Hello Kitty je nezastaviteľný biznis, kultúrny rozmach, limitovaný artikel a v mnohých smeroch jedinečné prevedenie.

Vypočujte si tento blog načítaný umelou inteligenciou.

Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

Našli ste chybu? Kontaktujte nás.

Nemá ústa, no aj tak komunikuje s miliónmi ľudí po celom svete. Jej tvár je na zápisníkoch, oblečení, mobiloch, kozmetike, dokonca aj na lietadle či najrýchlejšom vlaku sveta. Kto to je? Hádanka s jasnou odpoveďou - Hello Kitty

Dnes už veľmi známa postava nám všetkým, či už zo Slovenska alebo z Česka. Odkiaľ však je táto detská ikona? Mnohí z vás už v tejto krajine boli a ďalší sa ešte len chystajú. Áno, je to Japonsko. A aj po stopách Hello Kitty sa môžete vydať v tejto krajine vychádzajúceho slnka. 

Základy Hello Kitty #

Hello Kitty, vlastným menom Kitty White, pochádza podľa „oficiálneho príbehu“ z Londýna. Má sestru Mimmy a miluje jablkové koláče. Originálny pôvod je však od spoločnosti Sanrio (spoločnosť z roku 1960, ktorá pôvodne predávala hodváb so sídlom v Tokiu).

Zaujímavosťou je, že nemá ústa – aby mohla „hovoriť univerzálnym jazykom emócií“. Vďaka tomu si do nej každý projektuje vlastné nálady. Často sa zamieňa za mačku a samotné Sanrio tvrdí, že ide o malé dievča v tvare mačky. Áno, aj nás - najscestovanejších Slovákov z BUBO - to prekvapilo.

Firma chcela pôvodne vytvoriť postavičku pre dievčenský trh. Autorkou je dizajnérka Yuko Shimizu a prvým tematickým produktom v roku 1975 bola obyčajná malá peňaženka, niekto by povedal mešec na mince. Na nej bol nápis Hello – vtedy ešte nevedeli, že sa začne malé dievčatko nazývať Kitty – a tak vzniklo toto spojenie.

Okrem nápisu sa tam nachádzal aj sáčok s rybou a fľaška mlieka. Tak, ako to má každá malá Kitty rada. Práve 80. a 90. roky boli raketovým odpalom miliardového úspechu.

Tipli by ste si, že prvým tematickým produktom Hello Kitty bola peňaženka?
Foto: Adam Trepáň — BUBO

Najväčší boom - 90. roky #

Hello Kitty sa stala módnou ikonou (nosili ju Gwen Stefani, Mariah Carey, Paris Hilton).

Nie je len „cute“ – dnes je symbolom japonskej kawaii kultúry, ktorá oslavuje roztomilosť, jemnosť a nevinnosť. Jej tvár sa stala v modernite ikonou ženskej identity, rebelstva, nástrojom sebavyjadrenia pre tínedžerky aj dospelé ženy.

Rovnako tak je aj postfeministickým symbolom – balansujúc medzi komerciou a spoločenskou kritikou. Ak ste si prečítali poriadne, akým symbolom sa stala jej tvár, už určite rozumiete, že ide o životný štýl, zrkadlo spoločnosti a o to najdôležitejšie – „pomyselnú vieru“.

4 fotografie

Hello Kitty ako módny doplnok

TOP 5 Hello Kitty vo svete:

  • Hello Kitty lietadlo (EVA Air) – tematické sedadlá, menu aj posádka. Pristávate v Tokiu? Majte oči na stopkách!
    • Hello Kitty nemocnica na Taiwane – nie je to síce v našom (oveľa bohatšom) itinerári zájazdov na Taiwan, ale zaujme.
      • Hello Kitty záchodová misa – áno, naozaj je to tak! V Japonsku sa s ňou stretnete aj na WC.
        • Hello Kitty kozmetika – líčenie, ktoré je k dispozícii pre každú vekovú kategóriu.
          • Hello Kitty šinkansen – ste na zájazde v Japonsku a máte cestu šinkansenom? Z mesta Fukuoka do Osaky vyrážajú denne dva vlaky Kodama 840 a Kodama 851 s vozňami Hello Kitty. Máte ich v cene JR Passu!

            6 fotografií

            Na čom všetkom nájdeme Hello Kitty?

            Japonská kultúra kawaii #

            Japonský fenomén kawaii, čo znamená „roztomilý“ alebo „milý“, je hlboko zakorenený v popkultúre aj každodennom živote. Nejde len o vzhľad, ale aj o štýl správania, obliekania či dizajnu – od známych postavičiek ako Hello Kitty, Pokémon či Rilakkuma až po banky, úrady či vlaky, ktoré používajú roztomilé maskoty ako súčasť identity.

            Kawaii predstavuje únik z prísnej reality japonskej spoločnosti a symbolizuje bezstarostnosť, nevinnosť a hravosť. Toto je na Japonsku zároveň veľmi fascinujúce vnímať, pretože každý tu môže byť kýmkoľvek chce – a to aj spoločne. Minimálne počas prehliadky Tokia na našom zájazde Zlatá cesta Japonskom to uvidíte.

            Najsilnejšie tento únik zažijete v tokijských štvrtiach Haradžuku, Akihabara, Šindžuku – v tematických kaviarňach či v obchodoch, kde dominuje pastelová móda, plyšové doplnky a mašličky. Roztomilosť tu nie je len estetika, ale aj silný marketingový nástroj – predáva, upokojuje a zároveň reprezentuje moderné Japonsko rovnako ako technológie či tradičné čajové ceremónie.

            Zaujímavosť o Hello Kitty:

            V roku 2008 bola vymenovaná za turistickú ambasádorku Japonska do Číny. Roztomilosť ako diplomacia? Prečo nie...

            Akihabara - najšialenejšia štvrť v Tokiu
            Foto: Martin Šimko — BUBO

            Poďte s nami do Japonska na najpopulárnejších zájazdoch:

            V Japonsku sme ako doma od roku 2002. Spoznajte ho s najscestovanejšími Slovákmi - sprievodcami vyškolenými v BUBO Cestovateľskej Akadémii.

            7 fotografií

            Japonsko s BUBO

            Kde nájsť Hello Kitty? #

            Videohry, smart hodinky, technológie, snubné prstene a šperky, prosecco a víno alebo Hello Kitty ako samuraj či Darth Vader? Nájdete ju naozaj v čomkoľvek...

            Pre obchodníkov a marketérov môže byť Hello Kitty vzorom, pretože ovládla svet. Dodnes spoločnosť Sanrio nevyrába takmer nič sama. Len licencujú značku s pravidelne rastúcou krivkou, a to je najkomfortnejšie možné štádium biznisu. Ročne sa predajú s licenciou Hello Kitty produkty za viac než 8 miliárd USD.

            Sú už na trhu dlhšie, ale neustále rebrandujú a dokážu tiež osloviť v rámci demografického cielenia takmer kohokoľvek – či už chcete alebo nie. Klenotom je aj využívanie limitovaných edícií a tiež kolaborácia.

            Hello Kitty má veľmi blízko aj k značkám ako Casio, Adidas, Crocs, Converse, Soulland, Starface, Balenciaga a množstvo ďalších. Tak schválne, koľké zo značiek už aj tak poznáte a aký museli mať ich stratégie vďaka mačičke dosah a úspech?

            Sanrio vytvorilo viac ako 400 postavičiek. Najznámejšou je Hello Kitty.
            Foto: Adam Trepáň — BUBO

            TOP bizáre spojené s Hello Kitty

            • Hello Kitty diamantová kabelka - jej hodnota sa vyšplhala na 400 000 amerických dolárov. Vyrobená bola spoločnosťou Ginza Tanaka (známy výrobca v oblasti šperkov), materiálom bola čistá platina zdobená viac ako 2 000 diamantmi a spolu vážili vyše 19 karátov. Zároveň je kabelka ukážkou toho, ako Hello Kitty prekročila všetky hranice. Aj tie luxusné.

            • Hello Kitty vibrátor (licencovaný aj nelicencovaný produkt) - Pôvodne išlo o masážny prístroj s typickou mašličkou nazvaný aj ako „Massager“. Písal sa rok 1997, keď sa tento produkt objavil a spôsobil rozruch. Produkt nezískal bizarné pomenovanie v Japonsku, ale mimo neho. Vďaka tomuto sa stal ironickým kontrastom medzi nevinnosťou značky a jej „nevinným“ vedľajším použitím. Mimochodom, spoločnosť Sanrio sa dištancovala od akéhokoľvek erotického kontextu a nakoniec produkt stiahli z trhu.

            • Hello Kitty ryža - Áno, naozaj existuje v Japonsku. Kúpite ju aj v niektorých špecializovaných ázijských obchodoch po svete. Ide len o Hello Kity balenie, ktoré vzbudzuje pozornosť, originál je to japonská biela ryža. Okrem uvedených by ste toho našli ešte mnoho, napríklad aj sójovú omáčku, zubárske ambulancie, vína, bankové karty, a tak ďalej…

            Ako Hello Kitty robí EXPO ekologickejším #

            V roku 2025 organizujeme naše cesty Japonskom aj v spojení so svetovou výstavou EXPO v Osake. Ako býva štandardom, hosťujúca krajina má najvyťaženejší pavilón. Presne tak tomu je aj tento rok. S lovcami zážitkov navštevujeme EXPO na zájazdoch Zlatá cesta Japonskom a EXPO alebo Tokio a EXPO 2025 v Osake.

            Tí, ktorým sa pošťastí a dostanú sa do japonského pavilónu, ktorý je neustále vybookovaný, budú mať možnosť vidieť unikát v spojení s Hello Kitty. Japonci svoj pavilón založili a postavili s ohľadom na maximálne možné spracovania odpadu a jeho recykláciu. Zrecyklujú doslova každý malý odpadok, ktorý vznikne na výstave.

            Na EXPO 2025 postavička Hello Kitty symbolicky podporuje tému ,,Priateľte sa s budúcnosťou: Buďte priateľmi budúcnosti“.
            Foto: Adam Trepáň — BUBO

            Rozprávame sa tu aj o biodegradovateľnom odpade. Neskutočné, naozaj. V kombinácii so spracovaním odpadu predstavujú aj jeho proces, počas ktorého využívajú pridávanie rôznych baktérií k rôznym materiálom, a teda majú špecifický prístup pre každú „smeť“. Pre všetky majoritne prítomné baktérie a toxíny vytvorili charakteristický vizuál a pretvorili ho na ikonografie Hello Kitty.

            Tieto Hello Kitty sú dostupné len v japonskom pavilóne a nikde inde na svete ich nekúpite. Od tričiek, cez odznaky, magnetky a mnoho ďalšieho – jednoducho vytvorili ďalšiu limitovanú sériu Hello Kitty, ktorá sa vás určite dotkne a osloví vás, ak budete dávať pri prechode ich pavilónom pozor a čítať pozorne.

            8 fotografií

            Hello Kitty na EXPO 2025

            Mohli by vás zaujímať aj ďalšie japonské blogy:

            Z Hello Kitty sa stal emocionálny produkt #

            Nestarne, ľudia pri nej cítia nostalgiu, radosť, detstvo – a to je na nezaplatenie. Ľudia si do nej môžu vložiť, čo práve potrebujú. Vďaka tomu dnes zarába viac ako niektoré celebrity. Jej hodnota prevyšuje značky ako Barbie alebo Batman. V minulosti bola dokonca súčasťou súdneho sporu.

            V roku 2014 sa skupina mníšok obrátila na súd, pretože sa objavil Hello Kitty ruženec – považovali to za urážku náboženského symbolu. Prípad bol nakoniec stiahnutý. No a na záver, bola dokonca tetovaná na mŕtvom tele ako forenzná kuriozita. Polícia raz použila tetovanie Hello Kitty na identifikáciu obete vraždy, čím sa stala postava (nechcene) súčasťou kriminálnych prípadov.

            Viete si predstaviť, čo by spôsobilo, keby Hello Kitty vytvorili dnes? Ako rýchlo by sa stala našou súčasťou života? Aká by bola jej stratégia na TikToku? Cestovali by sme na jej vlastný čínsky Hello Kitty múr? Dnes je veľmi jednoduché dovoliť umelej inteligencii vytvoriť pre vás aj vašu Hello Kitty BUBO sprievodkyňu. Neveríte? Poďte s nami do Japonska a ukážeme vám to.

            Niekedy sa až divím ako to môžu moji živí kolegovia z BUBO tak super napísať. Viem, že ja im to niekedy trošku pokazím zlou výslovnosťou. Sorry, budem sa zlepšovať. Každopádne informácie, ktoré dostanete v Cestovateľskom magazíne BUBO na bubo.sk lomené blog majú ambíciu byť tými najkvalitnejšími a najinšpiratívnejšími. BUBO od svojho vzniku rozvíja slovenské cestovateľstvo a naše blogy idú taktiež týmto smerom. Každý deň vydávame nový blog a zážitky máme napísané z každej jednej krajiny sveta. V BUBO sme najscestovanejšími Slovákmi a Slovenkami a ako prví sme prešli všetky krajiny sveta od severného po južný pól. Veríme, že naša tvrdá a systematická práca zlepší vaše poznanie sveta a vy pri cestovaní ulovíte viac zážitkov a cez tieto svet lepšie spoznáte a porozumiete mu. Do skorého počutia priatelia!

            Adam Trepáň

            Adam Trepáň

            Adam Trepáň

            Vyštudoval marketingovú komunikáciu a vody marketingu mu otvorili oči. Vždy chcel viac ako priemer a to je na Slovensku stále unikátne, snaha byť najlepší. V BUBO sa však s touto filozofiou dostal na jednu vlnu. Verí, že ulovené zážitky majú byť zapamätateľné, aby o nich mohol rozprávať nielen po návrate z každej cesty, ale aj svojim deťom. Každá cesta by nemala byť iba o návšteve krajiny a rýchlom odfotografovaní TOP pamiatok a oddychu v rezorte, ale mala by dodať hlbšie poznanie cudzieho sveta ale i seba samého. Precestoval Európu, usadil sa v Amerike a zamiloval si aj Áziu. Na surf, kayak, paddlebord, cliff jumping, potápanie, rafting, bicykel, skejtboard, či snowboard a akýkoľvek iný zážitok, nech sú to pokojne aj veľryby, či slony ho netreba prehovárať. Cestovanie s Adamom si budete užívať tak, ako on.

            Obľúbený zájazd z BUBO katalógu

            USA západ aktívne

            Zo zájazdu:

            Adam Trepáň

            Posledná úprava článku | Prečítané: 23

            Mohlo by Vás zaujímať

            Tokyo či Tokio - ​gigant, ktorý vstal z popola
            Tokio

            Tokio Tokyo či Tokio - ​gigant, ktorý vstal z popola

            Prehliadka Tokia? Žiaden problém, ak máte skúsenosti. Synonymum špičkových technológií a elektroniky, biznisu, tvrdej firemnej disciplíny, ale aj…

            Martin Šimko 40 min. čítania
            Ogasawara - japonské Galapágy
            Prémiový blog

            Prémiový blog Ogasawara - japonské Galapágy

            Navštíviť Japonsko nie je vôbec náročná záležitosť, čo však jeho najizolovanejšie vzdialené ostrovy? Ogasawara je tajný raj pre športových rybárov…

            Ľuboš Fellner 31 min. čítania
            Osaka - motor Japonska
            Osaka

            Osaka Osaka - motor Japonska

            Ak sa chystáte navštíviť krajinu vychádzajúceho slnka, určite si vo svojom programe nechajte miesto aj pre návštevu Osaky. Okrem toho, že vďaka…

            Martin Ferenčík 23 min. čítania
            TOP 10: Najvyššie vrchy, ktoré poľahky zdoláte
            Prémiový blog

            Prémiový blog TOP 10: Najvyššie vrchy, ktoré poľahky zdoláte

            V priemere sme určite v horách lepší než Holanďania či naši bratia Česi. To nám Slovákom umožňuje do našich ciest po šírom svete zaradiť aj…

            Ľuboš Fellner 25 min. čítania
            Magický ostrov Mijadžima
            Mijadžima

            Mijadžima Magický ostrov Mijadžima

            Iba pár minút plavby trajektom zo smutne slávnej Hirošimy, leží malý ostrov Icukušima, prezývaný tiež Mijadžima. Prečo magický? V najbližších…

            Martin Ferenčík 18 min. čítania
            Nikkó – mesto, ktoré si zamiloval šogún
            Nikkó

            Nikkó Nikkó – mesto, ktoré si zamiloval šogún

            Nehovor o kráse, kým si nevidel Nikkó! zvykne sa spomínať v súvislosti s malebným japonským mestom, ležiacim v horách rovnomenného národného parku.…

            Blogov

            Odporúčame tieto zájazdy

            K

            Ázia   Austrália a Oceánia   Amerika  

            Guam, Spojené štáty americké (USA), Japonsko


            náročnosť

            17 dní

            Trvanie

            4746 6980€
            K

            Ázia  

            Južná Kórea, Japonsko


            náročnosť

            16 dní

            Trvanie

            4753 6990€
            K

            Ázia  

            Japonsko


            náročnosť

            12 dní

            Trvanie

            4419 7365€
            K

            Ázia   Amerika  

            Oceánia, Spojené štáty americké (USA), Japonsko


            náročnosť

            16 dní

            Trvanie

            6514 6930€

            Získajte prístup
            k exkluzívnym ponukám
            a informáciám.