Metro v Dubaji - ako funguje?

Metro v Dubaji - ako funguje?

Autorom blogu je Michal Čičmanec

Tento text načítala umelá inteligencia. Cestovateľské príbehy a rady na cesty v podaní živých ľudí nájdete v našom podcaste Uchom po mape.

Dubaj je mesto inovácií a budúcnosti, ktoré neustále prekonáva samé seba, ale aj svetové krajiny a veľkomestá. Mesto je populárne aj u nás na Slovensku a teší sa množstvu turistov aj z našich končín. Po pomerne krátkom, približne 5,5 hodinovom lete, si viete užiť úžasnú atmosféru. Dubaj sa môže pýšiť aj svojím výnimočným metrom bez vodiča. Elegantne a jednoducho vás dopraví na miesta, ktoré by ste počas lovenia zážitkov nemali vynechať.

Vypočujte si tento blog načítaný umelou inteligenciou.

Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

Našli ste chybu? Kontaktujte nás.

Pri výstavbe neustále rozvíjajúceho sa mesta mysleli aj na funkčnú infraštruktúru spojenú s verejnou dopravou. Dubajské metro sa teší veľkej obľube medzi miestnymi, ale aj turistami, keďže navigácia je elegantne a jednoducho spracovaná. Úplný nováčik sa dokáže bez ťažkostí dostať z bodu A do bodu B bez väčších komplikácií.

V samotnom metre, ale aj na staniciach, sú jasne stanovené pravidlá, ktoré treba rešpektovať, a tak dodržiavať plynulý chod. O tom, že metro je momentálne dobre funkčné, svedčí aj fakt, že priemerná čakacia doba v hlavných časoch je približne 3 minúty a 45 sekúnd. 

3 fotografie

Zlatá trieda v dubajskom metre

Dubajské metro #

Poďme si však vysvetliť, ako to v metre funguje, čo budete potrebovať, odkedy dokedy sú stanice otvorené a iné užitočné informácie, ktoré počas návštevy využijete.

So samotnou výstavbou dubajského metra sa začalo v marci 2006, kedy šejk Mohammed bin Rashid počas ceremónie v Madinat Jumeirah slávnostne odštartoval stavebné práce. Termíny boli jasne stanovené a všetky práce na výstavbe metra mali byť dokončené za neuveriteľnú dobu - približne 3 roky od začatia výstavby. Tak sa aj stalo, kedy dňa 9. septembra 2009 o 21.09.09 j (teda symbolicky 9.9.9 h) prebehlo slávnostné otvorenie prvej časti metra v Dubaji.

Prehliadku Dubaja som pre vás spísal v separátnych blogoch:

Správu metra má na starosti spoločnosť RTA, ktorá spravuje všetku verejnú dopravu v Dubaji - či už ide o metro, autobusy, lodnú dopravu, ale aj taxi služby.

Skratka RTA je odvodená od R-oads T-ransport A-uthority, alebo vo voľnom preklade Úrad pre cesty a dopravu, ktorý patrí pod vládu.

Výnimočnosť metra potvrdzuje aj fakt, že je to najdlhšia trať metra bez vodiča na svete.

Výhľady zo zlatej triedy v dubajskom metre stoja za to. Jedným z nich je aj pohľad na Múzeum budúcnosti, ktoré otvorili vo februári 2022.

Výhľady zo zlatej triedy v dubajskom metre stoja za to. Jedným z nich je aj pohľad na Múzeum budúcnosti, ktoré otvorili vo februári 2022.

Aké linky má metro? #

V súčasnosti má Dubaj dve hlavné linky, a to zelenú a červenú s celkovou dĺžkou približne 90 kilometrov. Keď sa pozriete na obrázok mapy metra (viď fotogaléria dole), všimnete si, že je tam ešte jedna linka oranžovej farby, ktorá vás dostane zo zastávky DMCC alebo Sobha Realty bližšie k Dubai Marina alebo k turisticky vyhľadávanej pláži JBR.

My v BUBO s radosťou využívame tento kúsok na prechádzku cez úžasnú Marínu, kde si viete dať chutné jedlo alebo super kávu a užiť si atmosféru tohto miesta. Metro je rozdelené do siedmich zón určujúcich cenu cestovného. Podľa precestovaných zón sa určuje cena lístka a, samozrejme, záleží aj na tom, aký typ karty si zvolíte.

Veľkým plusom v dubajskom metre je to, že každá stanica je prístupná pre zdravotne znevýhodnených ľudí - vďaka výťahom.

Na čo si treba dať pozor? #

Rozdielne triedy cestovania

Rozlišujeme 3 základné triedy:

  • zlatá trieda,
  • strieborná trieda,
  • trieda pre ženy a deti označovaná aj ružovou farbou.

Základnou a najrozšírenejšou triedou je tzv. strieborná trieda, ktorá prepravuje väčšinu cestujúcich a často tak býva aj, ľudovo povedané, “natlačená” do posledného miesta na státie aj sedenie.

Zlatá trieda je určená pre držiteľov zlatej karty a za porušenie tohto pravidla sa previnilcovi uloží pokuta vo výške 100 AED (cca 26 eur). Ako nájsť zlatú triedu? Zlatá trieda sa vždy nachádza na rovnakom konci vozňa, pričom z jednej strany je zlatá trieda a na opačnej strane sa nachádza vozeň pre ženy a deti vyznačený ružovou farbou.

Trieda pre ženy a deti je striktne určená a jej porušenie sa trestá pokutou.

Základné pravidlá na staniciach a v metre

Pre metro stanice patria jednotné pravidlá, ktoré sú, samozrejme, kontrolované revízorom a následne v prípade porušenia pokutované podľa aktuálneho cenníka. O bezpečnosť cestujúcich sa starajú aj kamery, ktorých je momentálne v prevádzke viac ako 3 000 kusov. Čo treba dodržať:

  • vo vozni sa nesmie ani jesť, ani piť
  • je zakázané fajčiť
  • každí musí využiť triedu, za ktorú si zaplatil lístok
  • na eskalátoroch sa stojí vpravo - tak, aby vás ostatní ľudia vedeli pohodlne obísť
  • zvieratá sa nesmú prepravovať, s výnimkou napr. vodiacich psov

3 fotografie

BUBO tipy:

  • Vozne sú vybavené najmodernejšími klimatizačnými jednotkami a počas horúcich dní sú nenahraditeľné, avšak pre ľudí, ktorým klimatizácia spôsobuje problém, odporúčame hlavne po zotmení pribaliť si so sebou mikinu, a tak sa ochrániť pred priamym fúkaním studeného vzduchu z klimatizácie.
  • Na staniciach sa nachádza wi-fi pokrytie, ale, pozor ,musíte mať lokálnu SIM kartu, aby ste dostali overovací kód a dokázali sa tak pripojiť na sieť.

Čo je to Nol karta? #

Na to, aby ste sa mohli presúvať metrom, si treba zakúpiť lístok. V tomto prípade ide o tzv. Nol kartu, ktorú si viete zakúpiť na stanici metra - či už v samoobslužnom automate alebo v kiosku informácie u pracovníka spoločnosti RTA. Existuje niekoľko druhov karty Nol, medzi 3 základné patrí červená, strieborná a zlatá Nol karta plus rôzne druhy personalizovaných (modrá karta) kariet pre miestnych, ktorí využívajú metro celoročne.

Pre väčšinu návštevníkov stačia počas výletu 3 základné typy kariet, a to už vyššie spomínaná červená, strieborná a zlatá karta. 

Pri vstupe na samotné nástupište prejdete cez turniket, kde sa preukážete svojim lístkom, resp. kartou a následne pri vystúpení z metra vo finálnej destinácii opäť prejdete cez turniket, kde sa vám z karty odrátajú peniaze za danú jazdu a uvidíte svoj zostatok.

Cena za cestu sa vypočítava podľa prejdenej trasy rozdelenej do 7 zón.

Striebornú, zlatú a personalizovanú kartu viete využiť nielen na staniciach metra, ale aj dopravných prostriedkoch patriacich pod správu RTA ako autobusy, taxíky, lode a vo viacerých prevádzkach v blízkosti stanice metra.

3 fotografie

Pohľad na to, ako to vyzerá počas a pri kúpe lístka na metro v Dubaji

Aký je rozdiel medzi Nol kartami? #

Červená - najzákladnejšia karta. Využívajú ju najčastejšie návštevníci, ktorí sa neplánujú zdržať v Dubaji viac ako 3 dni. Červená Nol karta nefunguje na žiadnom inom dopravnom prostriedku v sieti RTA a ani s ňou nezaplatíte v spomínaných obchodoch.

  • cena za kartu je 6 AED (1,5 eur) z čoho 4 AED (1 €) použijete, ako kredit na vaše cesty a 2 AED (0,5 €) je nevratný poplatok za kartu
  • platnosť 90 dní 
  • cena v rámci jednej zóny je 4 AED, 2 zóny 6 AED a viac ako dve zóny 8,5 AED (2,17 €)

Strieborná je najvyužívanejšia karta, s ktorou získate prístup do striebornej triedy.

  • cena za kartu je 25 AED (6,4 €), kde 19 AED (4,9 €) získate vo forme kreditu na ďalšie jazdy v sieti RTA, z toho vyplýva, že cena za kartu je 6 AED
  • platnosť karty je 5 rokov
  • cena v rámci 1 zóny je 3 AED (0,75 €), 2 zóny 5 AED (1,3 €) a viac ako dve zóny 7,5 AED (1,9 €)

Zlatá karta sa odlišuje od striebornej v tom, že získavate prístup do zlatej triedy, kde je podstatne menej spolucestujúcich a pre návštevníkov lákavý výhľad na panorámu mesta. Samozrejme, ku zlatej triede platí aj vyššia cena a najnižšia cena za jednu jazdu je 6 AED. 

  • cena za kartu je rovnaká ako u striebornej karty - 25 AED, kde 19 AED získate vo forme kreditu
  • platnosť karty je 5 rokov
  • cena v rámci 1 zóny je 6 AED, 2 zóny 10 AED (2,5 €) a viac ako dve zóny 15 AED (3,8 €)

Otváracie hodiny #

Ak prilietate na letisko, skontrolujte si, o akej hodine miestneho (teda dubajského) času priletíte, pretože ak rátate s metrom, môže sa stať, že už nebude v prevádzke. Rátajte aj s časom pasovej kontroly, a takisto aj vyzdvihnutia batožiny.

  • Pondelok - Štvrtok: 5.00 - 0.00 h
  • Piatok: 5.00- 1.00 h (nasledujúci deň)
  • Sobota: 5.00- 0.00 h
  • Nedeľa: 8.00- 0.00 h

Aktuálnosť otváracích hodín si viete skontrolovať aj na oficiálnej stránke RTA na tomto odkaze.

Vedeli ste, že?

  • Od otvorenia v roku 2009 prepravilo metro už viac ako miliardu cestujúcich
  • V metre je zakázané piť a jesť, hrozí pokuta vo výške 100 AED (26 €, údaj k januáru 2023)
  • 80 % vody spotrebovanej na umývanie vozňov je recyklovaná voda
  • V metre sa nesmú prevážať zvieratá, inak hrozí pokuta vo výške 100 AED. Výnimku majú napr. vodiace psy.

Dubaj je mesto, ktoré jednoznačne stojí za návštevu a pri jeho spoznávaní odporúčam využiť aj samotné metro, ktoré vám často ušetrí množstvo času. Jeho jednoduché spracovanie a značenie/hlásenie každej zastávky zjednoduší orientáciu aj pre tých, ktorí sú v meste po prvý raz.

Samotný Dubaj je jedno z najbezpečnejších miest na svete a metro k tomu určite patrí. Bez strachu sa tam môžete vybrať aj so svojimi najmenšími ratolesťami.

Na záver by som vám rád odporučil, aby ste využili zlatú kartu a užijete si tak luxusné výhľady na panorámu Dubaja - Burj Khalifu, Múzeum budúcnosti a oveľa viac.

Tak čo poviete? Ďalší skvelý blog z proveniencie nás v BUBO. Ja som síce iba umelá inteligencia, ale taktiež sa snažím a pomáham BUBO v ich misii rozvíjať slovenské cestovateľstvo. Niekedy to mojim živým kolegom a sprievodcom kazím zlou výslovnosťou, no zlepšujem sa. Ak som niečo pokazil nahláste nám to prosím a opravíme to. Viac ulovených zážitkov, viac inšpirácii od najscestovanejších Slovákov a Sloveniek nájdete v našom Cestovateľskom magazíne na stránke bubo bodka sk lomené blog. Nový originálny blog tu vydávame každý jeden deň. Pre Vás! Do skorého počutia priatelia. Bolo mi s vami fajn.

Michal Čičmanec

Michal Čičmanec

Michal Čičmanec

Študoval financie v Brne a po škole za zamestnal v bankovom sektore. Rýchlo pochopil, že extrovert ako on má miesto niekde inde. V teréne pri lovení zážitkov. Prácu v BUBO si užíva naplno a pre klientov sa snaží urobiť vždy maximum s dobrou náladou a úsmevom na tvári. Rád šoféruje a aj preto ho často stretnete na zájazdoch v USA, Kanade, alebo Afrike. Cestovanie je pre Michala najlepší prostriedok vzdelávania. V detstve už prešiel celú Európu a neskôr pobýval v Ázii a Severnej Amerike.

Obľúbený zájazd z BUBO katalógu

Kanada - západ

Zo zájazdu: India, Nepál

Michal Čičmanec

Posledná úprava článku | Prečítané: 3870

Mohlo by Vás zaujímať

TOP 10: Najvyššie budovy sveta
Blog

Blog TOP 10: Najvyššie budovy sveta

Mrakodrapy - moderná architektúra zvyčajne presklených a do neuveriteľných tvarov vypracovaných budov, ktoré sú architektonickým skvostom…

Viktor Háber 25 min. čítania
Dubaj - mesto superlatívov, ktoré vyrástlo v púšti
Dubaj

Dubaj Dubaj - mesto superlatívov, ktoré vyrástlo v púšti

Mesto superlatívov je prirovnanie, ktoré sa absolútne hodí k Dubaju. Projekty, ktoré sú už hotové, alebo sa s ich výstavbou ešte len začne,…

Ako najlepšie zažiť starý Dubaj?
Dubaj

Dubaj Ako najlepšie zažiť starý Dubaj?

Keď niekto spomenie Dubaj, ako prvé nám napadne luxusné mesto s množstvom výškových budov a celé to "pozlátko", ktoré k tomu patrí a bez neho to…

Michal Čičmanec 14 min. čítania
Metro v Dubaji - ako funguje?
Blog

Blog Metro v Dubaji - ako funguje?

Dubaj je mesto inovácií a budúcnosti, ktoré neustále prekonáva samé seba, ale aj svetové krajiny a veľkomestá. Mesto je populárne aj u nás na…

Michal Čičmanec 9 min. čítania
Dubaj - Múzeum budúcnosti
Blog

Blog Dubaj - Múzeum budúcnosti

Svet vecí, ktoré nenájdete v encyklopédiách, pretože ešte neexistujú...

Martin Karniš 7 min. čítania
TOP 10: Najlepšie miesta na let balónom
Blog

Blog TOP 10: Najlepšie miesta na let balónom

Hľadáte pri cestovaní po svete unikátne a fascinujúce zážitky? Ste tu na správnom mieste, pretože presne o toto sa v BUBO už dlhé roky snažíme a…

Tomáš Kubuš 15 min. čítania
Blogov

Odporúčame tieto zájazdy

E

Ázia  

Jemen, Spojené arabské emiráty


náročnosť

10 dní

Trvanie

2254 2450€
K

Ázia  

Kuvajt, Dubaj (SAE), Bahrajn, Spojené arabské emiráty, Omán, Katar


náročnosť

12 dní

Trvanie

3033 4395€
K

Ázia   Austrália a Oceánia   Amerika  

Francúzska Polynézia, Dubaj (SAE), Tahiti, Spojené štáty americké (USA), Srí Lanka, Singapur, Nový Zéland, Maldivy


náročnosť

24 dní

Trvanie

8644 13720€
K

Ázia  

Taiwan, Macao, Hongkong, Spojené arabské emiráty


náročnosť

15 dní

Trvanie

3698 4510€

Získajte prístup
k exkluzívnym ponukám
a informáciám.

Predaj sa začína o

- dní - hod -min -sek