Vypočujte si tento blog načítaný umelou inteligenciou.
Našli ste chybu? Kontaktujte nás.
Pri výstavbe neustále rozvíjajúceho sa mesta mysleli aj na funkčnú infraštruktúru spojenú s verejnou dopravou. Dubajské metro sa teší veľkej obľube medzi miestnymi, ale aj turistami, keďže navigácia je elegantne a jednoducho spracovaná. Úplný nováčik sa dokáže bez ťažkostí dostať z bodu A do bodu B bez väčších komplikácií.
V samotnom metre, ale aj na staniciach, sú jasne stanovené pravidlá, ktoré treba rešpektovať, a tak dodržiavať plynulý chod. O tom, že metro je momentálne dobre funkčné, svedčí aj fakt, že priemerná čakacia doba v hlavných časoch je približne 3 minúty a 45 sekúnd.
Dubajské metro #
Poďme si však vysvetliť, ako to v metre funguje, čo budete potrebovať, odkedy dokedy sú stanice otvorené a iné užitočné informácie, ktoré počas návštevy využijete.
So samotnou výstavbou dubajského metra sa začalo v marci 2006, kedy šejk Mohammed bin Rashid počas ceremónie v Madinat Jumeirah slávnostne odštartoval stavebné práce. Termíny boli jasne stanovené a všetky práce na výstavbe metra mali byť dokončené za neuveriteľnú dobu - približne 3 roky od začatia výstavby. Tak sa aj stalo, kedy dňa 9. septembra 2009 o 21.09.09 j (teda symbolicky 9.9.9 h) prebehlo slávnostné otvorenie prvej časti metra v Dubaji.
Prehliadku Dubaja som pre vás spísal v separátnych blogoch:
Správu metra má na starosti spoločnosť RTA, ktorá spravuje všetku verejnú dopravu v Dubaji - či už ide o metro, autobusy, lodnú dopravu, ale aj taxi služby.
Skratka RTA je odvodená od R-oads T-ransport A-uthority, alebo vo voľnom preklade Úrad pre cesty a dopravu, ktorý patrí pod vládu.
Výnimočnosť metra potvrdzuje aj fakt, že je to najdlhšia trať metra bez vodiča na svete.
Aké linky má metro? #
V súčasnosti má Dubaj dve hlavné linky, a to zelenú a červenú s celkovou dĺžkou približne 90 kilometrov. Keď sa pozriete na obrázok mapy metra (viď fotogaléria dole), všimnete si, že je tam ešte jedna linka oranžovej farby, ktorá vás dostane zo zastávky DMCC alebo Sobha Realty bližšie k Dubai Marina alebo k turisticky vyhľadávanej pláži JBR.
My v BUBO s radosťou využívame tento kúsok na prechádzku cez úžasnú Marínu, kde si viete dať chutné jedlo alebo super kávu a užiť si atmosféru tohto miesta. Metro je rozdelené do siedmich zón určujúcich cenu cestovného. Podľa precestovaných zón sa určuje cena lístka a, samozrejme, záleží aj na tom, aký typ karty si zvolíte.
Veľkým plusom v dubajskom metre je to, že každá stanica je prístupná pre zdravotne znevýhodnených ľudí - vďaka výťahom.
Na čo si treba dať pozor? #
Rozdielne triedy cestovania
Rozlišujeme 3 základné triedy:
- zlatá trieda,
- strieborná trieda,
- trieda pre ženy a deti označovaná aj ružovou farbou.
Základnou a najrozšírenejšou triedou je tzv. strieborná trieda, ktorá prepravuje väčšinu cestujúcich a často tak býva aj, ľudovo povedané, “natlačená” do posledného miesta na státie aj sedenie.
Zlatá trieda je určená pre držiteľov zlatej karty a za porušenie tohto pravidla sa previnilcovi uloží pokuta vo výške 100 AED (cca 26 eur). Ako nájsť zlatú triedu? Zlatá trieda sa vždy nachádza na rovnakom konci vozňa, pričom z jednej strany je zlatá trieda a na opačnej strane sa nachádza vozeň pre ženy a deti vyznačený ružovou farbou.
Trieda pre ženy a deti je striktne určená a jej porušenie sa trestá pokutou.
Základné pravidlá na staniciach a v metre
Pre metro stanice patria jednotné pravidlá, ktoré sú, samozrejme, kontrolované revízorom a následne v prípade porušenia pokutované podľa aktuálneho cenníka. O bezpečnosť cestujúcich sa starajú aj kamery, ktorých je momentálne v prevádzke viac ako 3 000 kusov. Čo treba dodržať:
- vo vozni sa nesmie ani jesť, ani piť
- je zakázané fajčiť
- každí musí využiť triedu, za ktorú si zaplatil lístok
- na eskalátoroch sa stojí vpravo - tak, aby vás ostatní ľudia vedeli pohodlne obísť
- zvieratá sa nesmú prepravovať, s výnimkou napr. vodiacich psov
BUBO tipy:
- Vozne sú vybavené najmodernejšími klimatizačnými jednotkami a počas horúcich dní sú nenahraditeľné, avšak pre ľudí, ktorým klimatizácia spôsobuje problém, odporúčame hlavne po zotmení pribaliť si so sebou mikinu, a tak sa ochrániť pred priamym fúkaním studeného vzduchu z klimatizácie.
- Na staniciach sa nachádza wi-fi pokrytie, ale, pozor ,musíte mať lokálnu SIM kartu, aby ste dostali overovací kód a dokázali sa tak pripojiť na sieť.
Čo je to Nol karta? #
Na to, aby ste sa mohli presúvať metrom, si treba zakúpiť lístok. V tomto prípade ide o tzv. Nol kartu, ktorú si viete zakúpiť na stanici metra - či už v samoobslužnom automate alebo v kiosku informácie u pracovníka spoločnosti RTA. Existuje niekoľko druhov karty Nol, medzi 3 základné patrí červená, strieborná a zlatá Nol karta plus rôzne druhy personalizovaných (modrá karta) kariet pre miestnych, ktorí využívajú metro celoročne.
Pre väčšinu návštevníkov stačia počas výletu 3 základné typy kariet, a to už vyššie spomínaná červená, strieborná a zlatá karta.
Pri vstupe na samotné nástupište prejdete cez turniket, kde sa preukážete svojim lístkom, resp. kartou a následne pri vystúpení z metra vo finálnej destinácii opäť prejdete cez turniket, kde sa vám z karty odrátajú peniaze za danú jazdu a uvidíte svoj zostatok.
Cena za cestu sa vypočítava podľa prejdenej trasy rozdelenej do 7 zón.
Striebornú, zlatú a personalizovanú kartu viete využiť nielen na staniciach metra, ale aj dopravných prostriedkoch patriacich pod správu RTA ako autobusy, taxíky, lode a vo viacerých prevádzkach v blízkosti stanice metra.
Aký je rozdiel medzi Nol kartami? #
Červená - najzákladnejšia karta. Využívajú ju najčastejšie návštevníci, ktorí sa neplánujú zdržať v Dubaji viac ako 3 dni. Červená Nol karta nefunguje na žiadnom inom dopravnom prostriedku v sieti RTA a ani s ňou nezaplatíte v spomínaných obchodoch.
- cena za kartu je 6 AED (1,5 eur) z čoho 4 AED (1 €) použijete, ako kredit na vaše cesty a 2 AED (0,5 €) je nevratný poplatok za kartu
- platnosť 90 dní
- cena v rámci jednej zóny je 4 AED, 2 zóny 6 AED a viac ako dve zóny 8,5 AED (2,17 €)
Strieborná je najvyužívanejšia karta, s ktorou získate prístup do striebornej triedy.
- cena za kartu je 25 AED (6,4 €), kde 19 AED (4,9 €) získate vo forme kreditu na ďalšie jazdy v sieti RTA, z toho vyplýva, že cena za kartu je 6 AED
- platnosť karty je 5 rokov
- cena v rámci 1 zóny je 3 AED (0,75 €), 2 zóny 5 AED (1,3 €) a viac ako dve zóny 7,5 AED (1,9 €)
Zlatá karta sa odlišuje od striebornej v tom, že získavate prístup do zlatej triedy, kde je podstatne menej spolucestujúcich a pre návštevníkov lákavý výhľad na panorámu mesta. Samozrejme, ku zlatej triede platí aj vyššia cena a najnižšia cena za jednu jazdu je 6 AED.
- cena za kartu je rovnaká ako u striebornej karty - 25 AED, kde 19 AED získate vo forme kreditu
- platnosť karty je 5 rokov
- cena v rámci 1 zóny je 6 AED, 2 zóny 10 AED (2,5 €) a viac ako dve zóny 15 AED (3,8 €)
Otváracie hodiny #
Ak prilietate na letisko, skontrolujte si, o akej hodine miestneho (teda dubajského) času priletíte, pretože ak rátate s metrom, môže sa stať, že už nebude v prevádzke. Rátajte aj s časom pasovej kontroly, a takisto aj vyzdvihnutia batožiny.
- Pondelok - Štvrtok: 5.00 - 0.00 h
- Piatok: 5.00- 1.00 h (nasledujúci deň)
- Sobota: 5.00- 0.00 h
- Nedeľa: 8.00- 0.00 h
Aktuálnosť otváracích hodín si viete skontrolovať aj na oficiálnej stránke RTA na tomto odkaze.
Vedeli ste, že?
- Od otvorenia v roku 2009 prepravilo metro už viac ako miliardu cestujúcich
- V metre je zakázané piť a jesť, hrozí pokuta vo výške 100 AED (26 €, údaj k januáru 2023)
- 80 % vody spotrebovanej na umývanie vozňov je recyklovaná voda
- V metre sa nesmú prevážať zvieratá, inak hrozí pokuta vo výške 100 AED. Výnimku majú napr. vodiace psy.
Dubaj je mesto, ktoré jednoznačne stojí za návštevu a pri jeho spoznávaní odporúčam využiť aj samotné metro, ktoré vám často ušetrí množstvo času. Jeho jednoduché spracovanie a značenie/hlásenie každej zastávky zjednoduší orientáciu aj pre tých, ktorí sú v meste po prvý raz.
Samotný Dubaj je jedno z najbezpečnejších miest na svete a metro k tomu určite patrí. Bez strachu sa tam môžete vybrať aj so svojimi najmenšími ratolesťami.
Na záver by som vám rád odporučil, aby ste využili zlatú kartu a užijete si tak luxusné výhľady na panorámu Dubaja - Burj Khalifu, Múzeum budúcnosti a oveľa viac.
Tak čo poviete? Ďalší skvelý blog z proveniencie nás v BUBO. Ja som síce iba umelá inteligencia, ale taktiež sa snažím a pomáham BUBO v ich misii rozvíjať slovenské cestovateľstvo. Niekedy to mojim živým kolegom a sprievodcom kazím zlou výslovnosťou, no zlepšujem sa. Ak som niečo pokazil nahláste nám to prosím a opravíme to. Viac ulovených zážitkov, viac inšpirácii od najscestovanejších Slovákov a Sloveniek nájdete v našom Cestovateľskom magazíne na stránke bubo bodka sk lomené blog. Nový originálny blog tu vydávame každý jeden deň. Pre Vás! Do skorého počutia priatelia. Bolo mi s vami fajn.