Pozorujeme západ slnka na lodi, počasie nám praje, táto loď nám ponúka miesto na oddych, my sa stretávame na palube, aby sme sa pokochali výhľadom na okolité ostrovčeky. Pred nami je šesťnásťhodinová plavba, tento čas nám tu ubehne ako voda. Ráno nás budú čakať raňajky s výhľadom na more a Helsinki - hlavné mesto Fínska s charakteristickou modernou architektúrou, známe ako dcéra Baltu.
Po prehliadke Štokholmu sme si ešte odskočili do Uppsaly, veci máme naložené v autobuse, lúčime sa so Švédskom a mierime do prístavu Värtahamnen. odkiaľ sa vydáme na našu úchvatnú plavbu loďou. Berieme si so sebou veci, pripravíme doklady, na 1. poschodí si vyzdvihneme palubné lístky, všetky sú vystavené na meno a majú čiarový kód, ktorý vám oskenujú pri raňajkách, na kartičke máte heslo od wi-fi a takisto sa bez nej nedostanete do svojej kajuty. Naše kajuty sú celkom priestranné, cestujúci má na výber medzi plne vybavenými kajutami bez okna, s oknom smerom do interiéru lode, s výhľadom na more či s balkónom. Na našich cestách si môžete kajutu vybrať v rámci doplnkových služieb.
Keď máme lístky (na našich cestách sa o všetko stará skúsený sprievodca), vydáme sa cez kontrolu, naša loď vypláva 16:45 na minútu presne, odporúčame vám, aby ste boli v prístave dve hodinky pred odchodom, ak cestujete s motorovým vozidlom alebo autobusom, potrebujete byť v prístave v predstihu. Prechádzame cez chodby, riadime sa šípkami smer Helsinki, až kým sa ocitneme na palube našej lode a už nás za sprievodu príjemnej hudby srdečne víta personál.
Niečo o našej lodi #
Loď bola pôvodne objednaná 26. októbra 1987 spoločnosťou Effoa, mala revolučné usporiadanie interiéru, promenáda viedla pozdĺž centrálnej osi lode takmer po celej svojej dĺžke. Toto umožnilo okrem iného aj väčší počet kajút s oknami (dnes sa takéto promenády nachádzajú na najnovších lodiach Royal Caribbean a Color Line). Pred dokončením lode sa majitelia spoločností Silja Line zlúčili do spoločnosti Effoa a Johnson Line a lod Silja Serenade začala svoju službu na trase Helsinki - Štokholm. Jej pôvodným domovským prístavom boli Helsinki, ale v roku 1992 bola preložená na nórsku lodnú dopravu, jej domovský prístav a trasy boli mnohokrát zmenené. V roku 1995 sa rozhodlo, že európske a serenádové trasy sa menia a vracajú sa na svoju pôvodnú cestu, opäť plaviacu sa rovnobežne so svojou sesterskou loďou Silja Symphony. S cieľom zachovať bezcolný predaj na lodiach Štokholm - Helsinki, keď EÚ zmenila svoje právne predpisy o oslobodení od dane, bola na trase v júli 1999 pridaná zastávka na Mariehamne.
Medzi Serenádou a jej sestrou Symfóniou sú určité menšie rozdiely. Lievik Serenade je vyrobený z ocele, zatiaľ čo jej sesterská loď Symphony je vyrobená z hliníka. Existujú aj niektoré čisto kozmetické rozdiely: vonkajšie paluby Serenády sú natreté zelenou farbou (modrá na Symfónii), svetelný box s názvom lode je modrý (biele na Symfónii) a oko pečate v lieviku je biele s modrým obrysom (na Symfónii je modrá). V roku 2014 bolo oceľové tesnenie nahradené lakovaným. V januári 2014 bola loď zakotvená v opravárskom dvore Turku, a na lodi pribudli nové obchody, prerobil sa bar a bistro a lode tak ponúkajú moderný komfort, či už na svojich cestách stretnete jednu alebo druhú bude to zážitok. Kapacita lode je 2852 cestujúcich, 450 áut a 60 autobusov.
More možností #
Presne to nás čaká na tejto lodi, more možností. Loď je naozaj obrovská. Obchody so suvenírmi, oblečením a reštaurácie sú na siedmom poschodí a duty free obchod je na palube čislo šesť. Správni námorníci pijú rum, domov si ho môžete kúpiť v duty free obchode, takisto tú kúpite hygienické potreby, lokálne maškrty ale aj sobie či medvedie mäso v konzervách, majú tu lepšie ceny ako v iných obchodoch, takže rozhodne sa tu nákup oplatí.
Raňajky majú naši klienti už v cene. Podávajú sa na lodi formou bufetu v reštauráci Grande Buffet na šiestom poschodí, ráno bývajú obchody zatvorené, takže je dosť možné, že sa budete musieť prejsť krížom cez siedmu palubu a na jej konci zísť na šiestu a tak sa dostanete na raňajky, ktoré bývajú od 07:30-10:00, časy raňajok sú uvedené všade vo výťahoch, skontrolujte si hodinky a nezabudnite na časový posun, vo Fínsku je o hodinu viac, takže ráno si posuňte hodiny.
Do Grande Buffet viete isť aj na večeru, treba si ju však rezervovať v predstihu. Môžete večerať v dvoch časových intervaloch v trvaní 90 minút. Cena večere pre dospelú osobu je 39 eur v predstihu alebo 43 eur na mieste (ceny v roku 2020), pre dieťa od 12 do 17 rokov 16,50 eur v predstihu alebo 17,50 eur na mieste a pre dieťa od 6 do 11 rokov 11,50 eur v predstihu alebo 12,50 eur na mieste. Kvalita predjedál, hlavných jedál a dezertov je zabezpečená starostlivo vybranými dodávateľmi a kvalitnými zručnosťami kuchárov. Lahôdky získavajú priamo od malých výrobcov v regióne Turku, Ålandy a Štokholm.
V cene jedla je zahrnuté neobmedzené množstvo piva, bieleho a červeného vína (Škandinávci preto tieto večere milujú) a nealkoholické nápoje.
Na lodi sú aj iné dostupné možnosti, napríklad talianska reštaurácia Tavolata a Happy Lobster, ponúkajúca morské plody z Baltického mora, Grill house a fast food. Môžem odporúčať taliansku reštauráciu a takisto bufetové večere.
Raj pre deti #
BUBO rado cestuje do Škandinávie s deťmi. V Silja Land, detskej herni s rozlohou 290 m2, nájdete všetky druhy zábavných aktivít od loptového bazéna po hry, kresliaci materiál a Lego, hračky a samozrejme veľa nových priateľov, s ktorými sa môžete zahrať. Na herňu dohliadajú profesionálni výletní asistenti. Tu si tiež môžete pochutiť na zmrzline v bare. Silja Land sa nachádza na palube 5.
Počas letnej sezóny sa konferenčný priestor premení na detské letné centrum.
Slnečnicová oáza #
Tropická atmosféra v slnečnicovej oáze na palube 12 je relaxačná zóna pre celú rodinu. Jednoducho si užite relaxáciu v bublinách jacuzzi, v saune alebo v bare pri bazéne. Počas letnej sezóny si môžete posedieť aj na slnečnej terase. K dispozícii sú súkromné sauny pre 1-10 osôb. 12. paluba alebo Sun deck, slnečná terasa je miesto, kam sa treba vydať, či už sa chcete pozerať, ako loď vypláva zo Štokholmu, alebo ako prichádzame do Helsínk, alebo len vychutnávať slnko a popíjať drink na terase v sprievode živej hudby. Treba si dávať pozor na slnko, predsa len sme dosť vysoko, a takisto nie všetky výťahy idú na 12. palubu, je dosť možné, že budete musieť prestúpiť na šestke. Pokojná plavba cez šéry po vyplávaní zo Štokholmu je odtiaľto úžasný zážitok.
Určite večer vystúpte na palubu, aby ste si vychutnali západy slnka nad Botnickým zálivom. V dlhé švédske letné večery tu bývajú naozaj krásne. Ak máte kajutu s oknom, príroda sa vám môže postarať o pekné večerné divadlo. Plavba je pokojná, vlny takmer necítite, a tak si môžete scenérie naokolo vychutnať naplno.
Umenie, divadlo, kasíno #
Nebudete stíhať ani vnímať, čo sa deje, keď sa to celé rozbehne, program býva rôznorodý a často sa mení, informácie zvyčajne nájdete aj v svojej kajute. Rozhodne však odporúčam nevynechať otváraciu šou, viacero z nich som zažila a bola to akčná kombinácia tanca a akrobacie, odohráva sa na ôsmej palube v priestoroch Starlight, tu je bar aj divadlo, ku ktorému smerujú schody, ktoré určite nájdete. Dá sa sem dostať z paluby čislo sedem, na konci ktorej uvidíte nápis Starlight, hneď nad kasínom sú priestory divadla, kde je pódium a niekedy tu býva aj diskotéka pre deti, alebo živá latino hudba pre dospelých. Na lodi môžete hrať bingo, spievať karaoke, tancovať alebo jednoducho oddychovať. Každý tu nájde niečo pre seba.
Ålandy #
Ešte predtým, než sa doplavíme do Helsínk, máme medzizastávku na súostroví Ålandy. Hlavné mesto súostrovia je Mariehamn, tu budú ľudia nastupovať a vystupovať, my však ostávame na palube lode. Je to autonómne uzemie, ostrovy patria Fínsku, ale rozpráva sa tu po švédsky, jediný oficiálny jazyk je švédčina. Ålandy predstavujú viac ako 6500 ostrovov a sú situované bližšie k Švédsku než k Fínsku, žije tu približne tridsaťtisíc obyvateľov. Ålandy boli celé storočia súčasťou Švédska, Švédsko ich po prehratej vojne v roku 1809 muselo spolu s celým územím Fínska odstúpiť Rusku. V rokoch 1809 až 1917 tak boli ako časť Fínskeho veľkokniežatstva súčasťou Ruskej ríše. Keď Fínsko získalo roku 1917 nezávislosť, požadovali švédski obyvatelia súostrovia takmer jednomyseľne (96%) pripojenie ku Švédsku. Spor medzi Švédskom a Fínskom o ostrovy prerokovala Spoločnosť národov, ktorá sa nakoniec uspokojila s fínskym prísľubom rozsiahlej autonómie. Podľa jej rozhodnutia z roku 1921 tak Ålandy zostali autonómne súostrovie. Alandy majú vlastný parlament, ktorý má právomoc vydávať zákony v oblastiach školstva, kultúry, zdravotníctva, životného prostredia, dopravy, podpory priemyslu, pošty a telekomunikácií. Fínsky štát má ale právo okrem iného vyberať na Ålandoch dane.
Iba občania Åland majú právo vlastniť na Ålandoch pozemky. Občanom sa môže stať človek, ktorý sa narodil občanovi Åland. Imigrant môže po piatich rokoch a preukázania znalosti švédčiny požiadať o status občana, rovnajúci sa zároveň fínskemu občianstvu. Práva občana človek stráca, ak žije viac ako päť rokov mimo ostrovov. Občania Åland, ktorí sa na ostrovoch narodili, alebo sa na ne prisťahovali pred svojim dvanástym rokom, sú vyňatí z povinnej vojenskej služby. Ålandy majú výnimočný vzťah k Európskej únii. Aj keď medzinárodná politika patrí fínskej vláde, Ålandy majú v EÚ celý rad výnimiek. Nepodliehajú, napríklad, daňovému systému EÚ. Ekonomika Åland je veľmi malá, na ostrovoch funguje asi 2 600 firiem, z ktorých 700 podniká v poľnohospodárstve. Iba asi 20 spoločností má viac ako 50 zamestnancov. 40 % HDP vytvára námorný priemysel. Na ostrovoch je nedostatok pracovných síl, ktoré tak dochádzajú z Fínska a Švédska. Ålandy sú obľúbeným turistickým cieľom, lebo sú najteplejšou časťou Fínska a možno na nich prežiť pokojnú dovolenku. Turisti veľmi často jazdia po ostrovoch na bicykli. Nie sú tu totiž žiadne veľké kopce a ostrovy sú malé. Medzi ostrovmi tiež fungujú pravidelné bezplatné prevozy.
Neostáva nám nič iné iba vydať sa plnou parou vpred...