F&Q: Odpovede na najčastejšie otázky o letoch a letenkách

F&Q: Odpovede na najčastejšie otázky o letoch a letenkách

Autorom blogu je Angelika Machová

Tento text načítala umelá inteligencia. Cestovateľské príbehy a rady na cesty v podaní živých ľudí nájdete v našom podcaste Uchom po mape.

Letenka a boarding pass - toto sú dva pojmy, ktoré si často ľudia mýlia. V tomto blogu sa pokúsime každému cestovateľovi priblížiť základné pojmy a vysvetliť procesy medzi leteckou spoločnosťou a cestovnou kanceláriou. Z našich dlhoročných skúsenosti vieme, že práve táto oblasť je najmenej pochopená z celého zájazdu. A jednotlivé časti samotného letu, ale aj rôzne situácie s nimi spojené, vedia v každom skúsenom cestovateľovi vyvolať množstvo otázok. Tieto otázky si zhrnieme a pokúsime sa ich zodpovedať čo najjednoduchšou cestou.

Aký je rozdiel medzi letenkou a boarding passom? #

Po tom ako si zakúpite zájazd a zaplatíte zaňho, letecké oddelenie v BUBO nájde let, ktorý sedí s itinerárom vášho zájazdu podľa dostupnosti letov v daný moment. Cez interný systém vytvorí rezerváciu a následne vystaví letenku.

Letenka slúži ako doklad, aby vaše miesto v lietadlo bolo rezervované aj v leteckej spoločnosti. Letecká spoločnosť vám zároveň aj pridelí tzv. PNR kód - Passenger Name Record, vďaka ktorému vás letecká spoločnosť vie vyhľadať. Takýto doklad je iba orientačný a niekedy ho môžu vyžadovať napríklad ambasády, pokiaľ si vybavujete víza.

Boarding pass, na rozdiel od letenky, je už potvrdenie o vašom mieste na danom lete. Je to doklad, ktorý viete dostať online alebo vám ho fyzicky vytlačia na letisku. Je to niečo ako vstupenka na palubu lietadla. Boarding pass okrem vášho konkrétneho sedadla, samozrejme, musí obsahovať aj číslo letu, čas kedy sa musí dostaviť k odbaveniu na bránu a iné.

Aj takto vyzerá boarding pass. Letenku si viete odložiť a zbierať tak cesty do exotických kútov, ako napríklad aj karibská Antigua.
Foto: Ľuboš Fellner — BUBO

Aký je rozdiel medzi tradičnou a nízkonákladovou leteckou spoločnosťou? #

Tradičné letecké spoločnosti zvykneme nazývať aj spoločnosti „plnoservisované“. Pre pasažiera to znamená, že cena letenky obsahuje plný servis leteckej spoločnosti od batožiny v cene, cez check-in na letisku až po služby spojené na palube lietadla vo forme jedla. Nízkonákladové spoločnosti v cene letenky nemajú takmer žiadny servis, a tak všetky služby spojené s vašim letom sú spoplatnené.

Servis, ktorý ponúka nízkonákladová letecká spoločnosť za poplatok, je pre nich dôležitým zdrojom výnosu. Nízkonákladová spoločnosť vie ponúkať často lacnejšie letenky práve preto, že eliminuje svoje náklady na prevádzku. Nízkonákladové spoločnosti majú mnoho ráz menej výhodné časy na odlet/prílet.

Čo je overbooking? #

Overbooking je známy pojem v leteckej doprave. Znamená to, že letecká spoločnosť predala viac leteniek, ako má v skutočnosti miest v lietadle. Možno sa pýtate, ako je takéto niečo vôbec možné. Letecká spoločnosť si vedie presne pozrieť (aj historicky) štatistiky o tom, aký počet pasažierov reálne nastúpil do lietadla.

Nakoľko sa pravidelne stáva, že sa pasažier nedostaví do lietadla (rodinné dôvody, choroba, smrť, meškanie a iné), v lietadle by ostalo prázdne miesto, ktoré je, paradoxne, pre leteckú spoločnosť to najdrahšie. Tzv. overbooking sa používa aj v iných oblastiach, ako napríklad u zubárov.

Ďalšie BUBO blogy, ktoré vám poskytnú odpovede na dôležité otázky:

Čo je check-in a prečo ho potrebujem? #

Check-in je spôsob, akým dáte leteckej spoločnosti informáciu o tom, že sa plánujete dostaviť na daný let. Pri check-ine vám letecká spoločnosť priradí miesto na sedenie. Check-in viete už pri väčšine leteckých spoločností urobiť online.

Nízkonákladové spoločnosti to majú dnes online check-in už skôr ako povinnosť a check-in na letisku je spoplatnený. Tradičné letecké spoločnosti vám umožňujú spraviť online check-in, ale aj check-in na letisku. Pri check-ine vie letecká spoločnosť, akú má obsadenosť na danom lete.

Kedy je možné urobiť check-in? #

Check-in je možný urobiť spravidla 24 až 48 hodín pred odletom. Toto si spravuje každá letecká spoločnosť samostatne a môže sa to líšiť.

Prečo mi nejde spraviť check-in? #

Môže sa stať, že letecká spoločnosť neumožní spraviť online check-in. Môžu na to mať rôzne dôvody ako napríklad kontrola cestovných víz. Pokiaľ máte zájazd zabezpečený cez BUBO, o check-in sa vám postaráme, pokiaľ to letecká spoločnosť umožní.

Ak je check-in možný, do vášho BUBO kontá vám pribudne boarding pass, s ktorým môžete cestovať - a teda vaše miesto je potvrdené. Pokiaľ online check-in nie je možný, check-in absolvujete priamo na letisku, ktorý je možný približne tri hodiny pred odletom lietadla.

Čo robiť, ak si chcem check-in zabezpečiť sám? #

V prípade, že si chcete check-in urobiť sami, je dobré, aby ste o tom informovali BUBO prostredníctvom poznámky, alebo emailom. Je to dobré urobiť hlavne z dôvodu, aby vám systém nezmenil miesto na sedenie, ktoré ste si už vybrali.

Čo ak mi letecká spoločnosť nepriradí miesto na sedenie? #

V tom prípade odporúčame ísť na letisko s dostatočným predstihom. Musíte sa dostaviť na check-in priamo na letisku, kde vám buď miesto pridelia, alebo vás letecká spoločnosť bude informovať o ďalšom postupe.

Kvalitná letecká spoločnosť sa o vás postará od prvého momentu.
Foto: Ľuboš Fellner — BUBO

Viem si vybrať miesto? #

Letecké spoločnosti spravidla ponúkajú možnosť výberu miesta za poplatok. Takúto požiadavku viete napísať do svojej objednávky. Pokiaľ však vaše miesto nie je vopred zaplatené, letecká spoločnosť môže dať pri check-ine na výber miesto, avšak cestovná kancelária vám nevie zaručiť, že pokiaľ chcete sedieť v uličke alebo pri okne, tak tam budú voľné sedadlá.

Ako postupovať, keď chcem viac miesta na nohy? #

V prípade, že žiadate miesto v lietadle, aby ste mali viac miesta na nohy, môžete si dať žiadosť priamo v objednávke alebo cez email do cestovnej kancelárie. Takéto miesta sú však leteckými spoločnosťami spoplatnené.

Pokiaľ sa viete prihlásiť do svojej rezervácie, môžete si takéto miesto zakúpiť aj sami, avšak v tomto prípade vysoko odporúčame, aby ste o zakúpenom mieste informovali cestovnú kanceláriu. Pri check-ine sa totiž môže stať, že vás systém automaticky prehodí na iné miesto, ako je vami zakúpené.

V luxusnej triede si viete sedadlá prispôsobiť.
Foto: Nikola Deckous — BUBO

Kedy mi príde letenka, ak si objednám zájazd v BUBO? #

Letenka do vášho kontá zvyčajne príde po zakúpení zájazdu a uhradení aspoň 60 % zálohy, avšak najneskôr 7 dní pred odletom. V prípade, že letenka 7 dni pred odletom nebude vo vašom konte, musíte kontaktovať cestovnú kanceláriu.

Prečo sa neviem dostať do svojej rezervácie? #

V prípade, že ste si zakúpili zájazd spoločne s letenkou, letenka je kúpená cez interný systém, ktorý je medzi cestovnou kanceláriou a leteckou spoločnosťou. Preto sa môže stať, že letecká spoločnosť neumožní váš prístup k letenke. Môže to byt z viacerých dôvodov - letecká spoločnosť nemá prepojené systémy, alebo požaduje v tomto prípade iba komunikáciu s cestovnou spoločnosťou, ktorá je kupujúcou letenky.

Prečo letím inak ako zvyšok skupiny? #

Nakoľko letenky sú vystavované hneď, ako je možné (po vašom zaplatení zájazdu), lety pre váš zážitok sú vyberané z aktuálne dostupných možností. Akonáhle si iný klient kupuje zájazd,  dostupnosť môže byť rozličná.

Kto môže za meškanie lietadla alebo za zrušenie letu? #

Za meškanie lietadla alebo zrušenie letu môže viacero faktorov, avšak ani jedným z nich nie je cestovná kancelária. Váš let môže meškať alebo byť zrušený z dôvodu počasia, nedostatku personálu, štrajku, letiskovej kapacity, problému so systémom, aktuálnej situácii v krajine, a tak ďalej. Tých dôvodov môže byť skutočne veľa. Cestovná kancelária let nedokáže ani zrušiť, ani posunúť.

Prečo vidím inú cenu na internete ako mi dáva cestovná kancelária? #

BUBO pracuje s leteckými spoločnosťami cez špeciálny interný systém. V tomto systéme sú ceny mnoho ráz iné ako na webe leteckej spoločnosti, avšak to nemusí znamenať, že sú aj lepšie. Letecká spoločnosť má vlastnú cenotvorbu, ktorú my ako cestovná kancelária nevieme ovplyvniť.

Dlhé lety dokážu byť pohodlné aj luxusné.
Foto: Nikola Deckous — BUBO

Ako postupovať, keď potrebujem špeciálny servis na letisku alebo v lietadle? #

Špeciálny servis na letisku je napríklad sprievod v prípade zdravotných komplikácií, v lietadle to môže byť napríklad špeciálna strava. V prípade, že potrebujete špeciálny servis na letisku alebo v lietadle, je potrebné, aby ste o tom informovali cestovnú kanceláriu - či už priamo v objednávke alebo emailom. Pokiaľ si letenku kupujete priamo cez leteckú spoločnosť, treba leteckú spoločnosť informovať priamo.

Čo znamená, keď mám na letenke alebo boarding passe je napísané ,,waiting list”? #

Pokiaľ si nájdete takýto údaj na vašej letenke alebo boarding passe, znamená to, že v triede ktorou máte cestovať v lietadle momentálne letecká spoločnosť nemá voľné miesto. Takáto situácia sa môže stať aj pokiaľ ste si letenku zakupovali s dostatočným predstihom. Letecká spoločnosť mohla napríklad zmeniť lietadlo na danej linke, alebo z iných dôvodov mohla obmedziť kapacitu na danom lete.

Akou triedou cestujeme s BUBO? #

Pokiaľ sa rozhodnete cestovať s BUBO, automaticky budete cestovať triedou Economy. Cestovná kancelária BUBO pri výbere leteckej spoločnosti uprednostňuje tradičné a plno- servisné luxusné letecké spoločnosti ako je napríklad Qatar, Emirates, Lufthansa, Air China, Austrian Airlines, Swiss Airlines.

Nízkonákladové spoločnosti sú neplno servisované, čo znamená, že často v cene letenky nenájdete ani batožinu, ani občerstvenie, a takisto si musíte priplácať za sedenie spolu. Lacnejšie spoločnosti môžu vďaka účtovaniu takéhoto servisu držať cenu letenky nízko a v podstate si za všetko doplácate.

Medzi takéto spoločnosti sa radia napríklad Ryainair, Wizzair, EasyJet a podobné. Takéto spoločnosti sú vhodnejšie pre cestovateľov, ktorí potrebujú svoj budget držať nízko.

Vždy odporúčame let najkvalitnejšou leteckou spoločnosťou. Business class Qatar Airways.
Foto: Nikola Deckous — BUBO

Ako postupovať, keď chcem mať business class počas mojich letov? #

V prípade, že máte záujem o triedu biznis, takúto možnosť viete zadať už priamo vo vašej objednávke. Pokiaľ však máte záujem o business class, viete to zadať do poznámky vašej objednávky a my vás obratom kontaktujeme.

Ako postupovať, pokiaľ mám záujem o Premium economy? #

Premium economy je trieda v lietadle, ktorá nie je úplne bežná a neponúka ju každá letecká spoločnosť. Je to trieda, ktorá je medzi ekonomickou triedou a business triedou - teda ponúka vyššiu úroveň štandardu. Takýto typ triedy zvyčajne ponúkajú letecké spoločnosti ako Lufthansa, Air France, British Airways. Túto triedu však zvyknú ponúkať iba na diaľkových letoch.

Mohlo by vás zaujímať:

Pokiaľ sa vyberiete na zájazd s BUBO, garantujeme kvalitnú leteckú spoločnosť i sprievodcov vyškolených v BUBO Cestovateľskej Akadémii.

Je možné letenku zmeniť na lepšiu triedu? #

Áno, letenku je možné zmeniť/upgradovať na lepšiu triedu. V tomto prípade vám na letenkovom oddelení na vašu žiadosť prezistia aktuálnu cenu upgradu. Tieto ceny sa však môžu veľmi rýchlo meniť, a tak je potrebné takúto zmenu aj potvrdiť čo najskôr.

Chcem si predĺžiť alebo skrátiť zájazd, je to možné? #

Áno, pokiaľ máte záujem o skrátenie alebo predĺženie zájazdu, je to možné. Avšak v tomto prípade musíme preveriť cenu letu na vami požadovaný dátum. Podľa toho sa bude odvíjať aj cena.

Koľko času potrebujem na prestup? #

Každé letisko má dané minimálne časy, ktoré sú potrebné na prestup. Letecké spoločnosti potom smú predávať na seba nadväzujúce lety, ktoré musia dodržať tento štandardný čas na prestup. V závislosti od letiska to môže byť 1 hodina až 3 hodiny.

Kedy sa mám dostaviť na letisko? #

Na letisko je dobré, aby ste sa dostavili približne 2,5 - 3 hodiny pred odletom. Pokiaľ sa rozhodnete ísť naším BUBO VIP transferom, príde vám informácia o tom, kedy je potrebné odchádzať z miesta stretnutia v Bratislave. Vždy je dobré si dať čas na odchod na letisko, práve z dôvodu neočakávaných udalostí na ceste.

Môžem využiť zákaznícky program pri lete s cestovnou kanceláriou? #

Áno, pokiaľ ste členom vernostného programu niektorej z leteckých spoločností a do vášho konta vám príde letenka s touto leteckou spoločnosťou, na letisku môžete požiadať, aby vám prirátali body za let.

Prečo by som mal mať vernostný program leteckej spoločnosti? #

Letecké spoločnosti dnes čím ďalej tým viac preferujú pasažierov, ktorí majú ich vernostné programy. Takýmto pasažierom dávajú často prednosť napríklad v prípade overbookingu. Mnohé z leteckých spoločností tvoria tzv. aliancie.

Tieto aliancie slúžia pre letecké spoločnosti, aby mohli spolupracovať, poskytovať lepšie služby a aj minimalizovať ich náklady. Aliancie leteckých spoločností majú veľakrát aj spoločné vernostné programy.

Vedeli ste, že...?

BUBO podporuje ekologické aktivity a bojujeme aj proti uhlíkovej stope. Viď sekcia ekológia.

Na letenke som mal napísanú inú leteckú spoločnosť, akou som nakoniec letel. Prečo? #

Môže sa stať, že letecká spoločnosť, ktorá je na vašej letenke, je súčasťou aliancie a spoločne s inými leteckými spoločnosťami zdieľajú daný let. Aj z tohto dôvodu môže mať ten istý let viacero označení a môže sa stať, že let bude prevádzkovať iná letecká spoločnosť.

Angelika Machová

Angelika Machová

Angelika Machová

Letecká inžinierka, ktorá má aj vďaka svojmu vzdelaniu neutíchajúcu túžbu lietať po svete. Napriek svojej útlej postave poskytne pocit bezpečia a bez problémov vymení aj defekt. Nebojí sa prijať žiadnu výzvu života, o čom svedčia aj cestovateľské príbehy z New Yorku, Grécka, rozprávkového Maroka, ale aj exotickej Brazílie, ktoré rada rozpráva. Ako školený somelier a milovník vína vám dokáže odporučiť to najlepšie víno ku každému gurmánskemu zážitku a naučí vás ako vnímať veci aj inými zmyslami ako očami. BUBO ju presvedčilo prijať prácu sprievodkyne nielen vďaka spoločnému zameraniu na lovenie zážitkov na cestách, ale aj exkluzivitou destinácií, ktorej sa ťažko odoláva.

Obľúbený zájazd z BUBO katalógu
Gruzínsko - dobrodružný veľký okruh

Zo zájazdu:

Angelika Machová

Posledná úprava článku | Prečítané: 55

Mohlo by Vás zaujímať

TOP 10: Najmladšie štáty sveta
Prémiový blog

Prémiový blog TOP 10: Najmladšie štáty sveta

Západná civilizácia a mnohí turisti zo všetkých kútov sveta sa naháňajú za tým naj. Ja nie som výnimkou. No čím som starší, tým sa viac zaujímam aj…

Ľuboš Fellner 23 min. čítania
Najhorší rok v mojom biznise
Prémiový blog

Prémiový blog Najhorší rok v mojom biznise

Ak sa práve nemáte dobre, ak vám niečo nevyšlo, ak vás škrie inflácia, nárast cien energií, vyššie úrokové sadzby, máte depresie... tak verte, že…

Ľuboš Fellner 29 min. čítania
TOP 10: Najunikátnejšie rieky sveta
Prémiový blog

Prémiový blog TOP 10: Najunikátnejšie rieky sveta

Pohľad na rieku je čímsi rudimentárnym. My ľudia máme radi výhľad na more, ale akosi podvedome chápeme, že rieka je život. Rieka, to je pitná voda.…

Ľuboš Fellner 27 min. čítania
Ako schudnúť?
Prémiový blog

Prémiový blog Ako schudnúť?

Ako si udržiavajú váhu vo svete? A čo funguje mne? Nechcem vám predať žiadne lieky, mastičky, iba sa podeliť o svoje viacročné skúsenosti. Moja…

Ľuboš Fellner 14 min. čítania
So Štefánikom okolo sveta
Prémiový blog

Prémiový blog So Štefánikom okolo sveta

Štefánik sa bežne vníma najmä ako generál - zakladateľ česko-slovenského štátu. Je nám potešením prezentovať vám ho ako CESTOVATEĽA a pozývame vás…

Ľuboš Fellner 56 min. čítania
Na najväčšej demonštrácii vo Viedni
Prémiový blog

Prémiový blog Na najväčšej demonštrácii vo Viedni

Tento aktuálny článok je z neskorej jesennej soboty vo Viedni. Je o zopár mojich zážitkoch z Viedne, ale hlavne o covide a ide o politické…

Blogov

Získajte prístup
k exkluzívnym ponukám
a informáciám.

Predaj sa končí o

- dní - hod -min -sek