Vypočujte si tento blog načítaný umelou inteligenciou.
Našli ste chybu? Kontaktujte nás.
Už od pradávnych čias bola hora Fudži považovaná za posvätnú a táto úcta pretrváva dodnes. Pôvodne bol výstup na ňu výsadou mužov, ale v roku 1872 japonská vláda vydala vyhlášku: „Akékoľvek praktiky vylučujúce prítomnosť žien na pôde svätýň a chrámov sú s okamžitou platnosťou zrušené. Výstup na hory, za účelom uctievania a pod., bude povolený.“
Vďaka tejto zmene bolo možné dokumentovať výstupy žien na horu Fudži. Prvou zaznamenanou Japonkou na vrchole bola Tatsu Takayama, ktorá ho dosiahla ešte na jeseň roku 1832 - v prezlečení za muža.
Základné informácie o Fudži #
Hora Fudži je aktívny stratovulkán, nachádzajúci sa na najväčšom japonskom ostrove Honšú, približne 90,5 km od Tokia. S výškou 3 776 metrov je najvyššou horou Japonska a druhou najvyššou ostrovnou horou v Ázii (po hore Kerinci na indonézskej Sumatre). Je siedmou najvyššou ostrovnou horou na svete.
Jej posledná potvrdená erupcia, tzv. erupcia Hóei, prebiehala od 16. decembra 1707 do 24. februára 1708. Existujú však nepotvrdené správy o ďalších troch erupciách do roku 1854. Poslednú potvrdenú erupciu zachytil známy umelec Hokusai v sérii Stovka pohľadov na horu Fudži, kde znázornil dymiaci kráter sekundárnej erupcie na juhozápadnom úpätí hory. Od júna 2013 je Fudži súčasťou svetového dedičstva UNESCO.
Fudži vznikla postupnou sopečnou činnosťou počas štvrtohôr, približne pred 1,8 milióna rokov, a skladá sa z niekoľkých navzájom prekrývajúcich sa vulkánov. „Mladšia Fudži," ktorú vidíme dnes, sa sformovala pred 11 000 až 8 000 rokmi. Preto, že nie je súčasťou žiadneho horského pásma, stojí majestátne osamotene, čo len podčiarkuje jej ikonickú výnimočnosť.
Na čo si dať pozor pri výstupe na Fudži? #
Je vaším cieľom pokoriť najvyššiu horu Japonska? V BUBO sa nám to premiérovo podarilo v roku 2022, no zájazdy do krajiny vychádzajúceho slnka realizujeme od roku 2004. Ešte skôr, než vám ponúkneme naše tipy, ako si rozdeliť výstup či čo to obnáša, si priblížime zopár upozornení, aby ste vedeli, s čím počítať.
-
Počasie môže byť nevyspytateľné
Fudži je viditeľná iba 30 % času v roku. Ako najvyššia hora v širokom okolí často priťahuje oblaky, čo prináša náhle ochladenie a zrážky. Aj počas leta treba byť pripravený na rýchle zmeny počasia. Fudži prezývajú hanblivá hora aj preto, že sa často neukazuje turistom v celku. Nebuďte tak sklamaní, ak z nej neuvidíte počas vašej dovolenky v Japonsku všetko.
-
Nepodceňujte výbavu
Hoci sa na dovolenku snažíme baliť úsporne, pri výstupe na Fudži je kvalitná výbava nevyhnutná. Veci, ktoré nepotrebujete na výstup, si môžete uložiť v skrinkách na začiatočnej stanici (poplatok 300–800 JPY/deň, približne 1,83–4,88 €). Alternatívou je nechať batožinu na hoteli alebo využiť kuriérsku službu, ktorá ju doručí na váš ďalší hotel.
-
Kvóty na výstup
Denný počet turistov je limitovaný na 4 000. Z toho 3 000 miest je možné rezervovať vopred. Zvyšná tisícka je k dispozícii na mieste. Cena priepustky na rok 2024 je stanovená na 3 000 JPY (cca 18,31 €), z čoho 2 000 JPY je poplatok za výstup a 1 000 JPY príspevok na údržbu hory ako kultúrneho dedičstva. Japonci pristupujú k svojmu najcennejšiemu klenotu veľmi ekologicky a udržateľne.
-
Výstupové časy
Na výstup je vyhradených 11 hodín denne (od 3.00 h do 16.00 h). Výstup na Fudži mimo tohto intervalu je zakázaný.
Výbava - ako má vyzerať? #
-
Obuv a oblečenie
Kvalitné nadkotníkové turistické topánky s vibramovou podrážkou sú absolútnym základom. Cesta vedie cez zmes bazaltových kameňov, okruhliakov a sopečného popola, takže vysoká obuv vás ochráni pred zraneniami aj pred prachom. Dlhé nohavice a turistické ponožky sú nevyhnutnosťou. Na vrch odporúčame viac vrstiev oblečenia vrátane nepremokavej a vetruodolnej bundy.
-
Svetlo
Čelovka je praktická a umožní vám mať voľné ruky. Hmlisté počasie môže zhoršiť viditeľnosť, a preto je dôležité mať dostatočné osvetlenie.
-
Voda a jedlo
Na osobu si vezmite aspoň dva litre vody. Hoci horské chaty predávajú zásoby, ceny sú vyššie kvôli vysokohorskej prirážke. Praktické sú ľahké jedlá ako onigiri (ryžové guľky s náplňou) a niečo sladké, napríklad cukríky s minerálmi a vitamínmi, ktoré môžu pomôcť pri výškovej chorobe. Alkohol na výstup neodporúčame.
Ľahké jedlá, ktoré zasýtia na dlhší čas, sú veľmi vítané. Keďže sme v Japonsku, typické jedlo na turistiku sú onigiri (ryžové trojuholníčky/guľky s rôznou plnkou). Vždy je dobré mať po ruke aj niečo sladké a cukríky na doplnenie vitamínov a minerálov. Mnohým dokážu pomôcť pri prvých príznakoch výškovej choroby.
Cmúľacie vitamínovo-minerálové cukríky sa dajú kúpiť v supermarkete, a my si na ich nákup vždy vyhradíme dostatok času. Hoci sa dá povedať, že ide o našu tradíciu, alkohol na výstup neodporúčame.
-
Oblečenie
Je lepšie si so sebou vziať viacero vrstiev oblečenia. Výstup sa robí v lete. Pred východom slnka býva chladnejšie, neskôr môžete niektoré vrstvy zhodiť, keď vám bude teplo. Očakávajte však, že vyššie vám môže byť opäť chladno, a tak si vrstvy budete musieť obliekať naspäť. Ako najvyššiu vrstvu odporúčame nepremokavú vetrovku, ktorá je odolná voči vetru.
-
Výbava do dažďa
Na Fudži môže pršať krátko alebo aj celý deň, a to aj napriek priaznivej predpovedi počasia. Preto je vždy lepšie mať so sebou pršiplášť.
Kyslíkové plechovky nie sú na tento výstup nutné, lepšie je naučiť sa správne dýchať. Ak si však myslíte, že vám môžu pomôcť, nezaškodí mať jednu po ruke. Ak by vám prišlo nevoľno aj s ňou, nepreceňujte svoje sily a radšej sa vráťte.
Výstup a zostup - trasy #
Na vrchol hory Fudži vedú štyri hlavné trasy: Jošida, Fudžinomia, Subaširi a Gotemba. Každá z nich má tzv. piatu stanicu, od ktorej sa autom alebo autobusom už ďalej nedostanete. Odporúčame začať výstup práve tam. Nadmorská výška týchto staníc sa pohybuje medzi 2 000 m n.m. a 2 400 m n.m. Od tohto bodu začína ubúdať vegetácia a stromov je menej, takže za dobrého počasia si môžete užiť nádherné výhľady.
Najpopulárnejšia je trasa Jošida, ktorá však býva preplnená, hlavne počas vrcholu sezóny (od konca júla do konca augusta). Lepšou alternatívou podľa nás v BUBO je trasa Fudžinomia. Tá ponúka porovnateľné vybavenie v podobe staníc a prístupu, ale je o niečo kratšia. Kratšia vzdialenosť je však kompenzovaná náročnejším stúpaním, preto je nutné postupovať opatrne.
Nespornou výhodou tejto trasy je jej orientácia na juhovýchod, ktorá poskytuje krajšie výhľady pri východe slnka, a zároveň je menej frekventovaná ako Gotemba.
Čo vás čaká?
- Stúpanie: Trasa má 4,3 km, čo zaberie približne päť až sedem hodín. Na trase nájdete dostatočný počet horských chát s toaletami.
- Zostup: Rovnako 4,3 km dlhá trasa, ktorá trvá približne dve až päť hodín, v závislosti od podmienok a vyťaženia. Odporúčame však zvoliť zostupovú trasu, napríklad Subaširi, ktorá sa nižšie napája na Fudžinomiu.
Trasa Fudžinomia, navyše, ponúka možnosť navštíviť vedľajší vrchol hory Hoei, ktorý vznikol pri poslednej erupcii začiatkom 18. storočia.
Kde sa ubytovať? #
Jednou z možností je rozdeliť si výstup na dve časti. Prvú absolvujete počas výstupových hodín v jeden deň, pričom sa ubytujete napríklad na stanici č. 7, a na vrchol sa dostanete v skorých ranných hodinách nasledujúceho dňa. Ubytovanie je veľmi jednoduché, zvyčajne na poschodových posteliach. Tento spôsob vám umožní dosiahnuť vrchol ešte pred východom slnka.
Ďalšia možnosť je zvládnuť výstup aj zostup v rámci jedného dňa. Ak hľadáte ubytovanie pred výstupom, môžete si vybrať hotel s výhľadom na horu Fudži, napríklad pri jednom z piatich jazier, ako je Saiko alebo Kawaguči. To vám zabezpečí maximálny oddych pred náročnou túrou.
Pre maximálny komfort, odporúčame luxusný hotel Ubuya, ktorý sa nachádza na severovýchodnej strane jazera Kavaguči. Ak je jasný deň, môžete z tejto strany jazera vidieť aj plnohodnotný odraz hory na hladine jazera. Ide o unikátný záber. Hotel ponúka výbavu japonského tradičného hotela v päťhviezdičkovom prevedení.
Ako sa dostať na Fudži verejnou dopravou?
Autobus
Počas sezóny,je možné využiť priamy autobus zo Shinjuku Expressway Bus Terminal, na Fuji Subaru Line 5th station. Odtiaľ je začiatok trasy Jošida. Cena je okolo 25 € za jednosmerný lístok a cesta trvá okolo 2,5 hod. Lístky je možne si rezervovať na stránke Highway-buses.jp. Odchody autobusov bývajú aj zo Shibuya a Tokyo Station. Taktiež je možnosť ísť na zastávku Kawaguchiko, odkiaľ chodia ďalšie spoje.
Expresné vlaky
Kompromisom medzi cenou a pohodlím, je ísť vlakom JR Limited Express „Kaiji“ alebo „Azusa“ zo stanice Shinjuku do Ōtsuki a potom prestúpiť na železnicu Fujikyu do Kawaguchiko. Na vlaky Kaiji sa dostanete aj zo stanice v Tokiu. Nastúpte na nástupište 2 na stanici v Tokiu a nástupište 9 na stanici Shinjuku. Dĺžka trasy je 2-2,5 hod a cena cca 20 - 25 €.
Bežné vlaky
Na stanicu Kawaguchiko denne vyrážajú 2 pravidelné vlaky z Tokyo Station (cez Shinjuku Station). Ide o Chuo Line Commuter Rapid (For Kawaguchiko). Cesta trvá od 2,45 až 3 hodiny (podľa toho, či je začiatok cesty na Tokyo alebo Shinjuku). Cena sa pohybuje od 15 do 20 €.
Fujisan View Express
Luxusný vlak s veľkými oknami pre obdivovanie hory Fudži počas jazdy. Počas víkendov a sviatkov si môžete rezervovať miesto v prvej triede spolu s občerstvením, v cene okolo 30 - 35 €.
Existujú určite aj ďalšie možnosti, keďže verejná doprava je v Japonsku na vysokej úrovni. Pokiaľ vám ani jeden z príkladov nevyhovuje, je možné, že nájdete aj inú alternatívu. V strede sezóny odporúčame si lístky kúpiť čo najskôr, hlavne na miestenkové vlaky. Najlepšie je najneskôr mesiac dopredu.
Cesta na vrchol hory Fudži #
Večer pred výstupom
V BUBO volíme výstup na zájazde Exkluzívne Japonsko (po všetkých štyroch najväčších ostrovoch) v rámci jedného dňa, keďže východ slnka si môžeme užiť aj počas samotného výstupu vďaka zvolenej trase Jošida. Naše ubytovanie sa nachádza pri vychýrenom jazere Kawaguči, ktoré ponúka úžasné pohľady na Fudži.
V lete sa tu pravidelne konajú japonské ohňostroje, ktoré nám pred spánkom prinášajú jedinečný zážitok. V našom rjókane (tradičný japonský hotel) nás okrem luxusnej večere z miestnych surovín čaká aj kúpeľ v termálnej vode (onsen). Tento relax nás pred výstupom uvoľní a zabezpečí, že lepšie zvládneme skoré vstávanie a nadchádzajúcu túru na vrchol.
Ráno v deň výstupu
Vstávame o 3.00 h ráno, aby sme sa súkromným minibusom dostavili na 5. stanicu trasy Jošida, odkiaľ sa začína naša cesta nahor. Náš horský sprievodca overuje rezerváciu a dostávame oficiálny talizman pre šťastie, ktorý si opečiatkujeme dnešným dátumom. Ak si ho zavesíme na batoh alebo oblečenie, japonské božstvá nás budú počas výstupu ochraňovať.
Po rozcvičke si skontrolujeme výbavu a dostávame pásku na ruku, ktorá nám zabezpečí prechod cez kontrolné stanovisko. Prechádzame popri tabuľke s nadmorskou výškou 2 400 metrov. O niekoľko minút nás kontrolujú japonskí strážnici, či máme povolenie.
Po kontrole rozsvietime svetlá a vyrážame na 4- až 7-hodinový výstup na vrchol. Oficiálny začiatok výstupu je o 4.30 h ráno. Pásmo lesa máme za sebou a cesta pod našimi nohami sa mení zo spevnenej na štrkovitú a kamenistú.
Okolo piatej sa začína východ slnka, ktorý nám odhaľuje dychberúci pohľad na japonskú krajinu pod nami. Po hodine stúpania po cikcakovitej ceste dorazíme na 6. stanicu, kde si dáme 10-minútovú prestávku na aklimatizáciu.
Horské chaty a vrchol
Horské chaty na staniciach ponúkajú toalety za poplatok a predávajú jedlo a pitie, samozrejme, s vysokohorskou prirážkou. My sme však dobre vybavení a ponuku nevyužívame. Populárne je zakúpenie si palice na uľahčenie výstupu, ktorá zároveň slúži na vypaľovanie pečiatok dostupných na každej stanici.
Ak si doprajete pečiatku na každej stanici, získate nezabudnuteľný suvenír. Jedna stojí 300 až 1 000 JPY (1,84 - 6,12 €) a každá chata ich môže ponúkať niekoľko, takže finálny suvenír sa môže predražiť.
Na začiatku stretávame iba zopár turistov a pomaly nám začína vychádzať slnko. Zo svetiel v diaľke pod horou, začíname postupne rozoznávať vzdialené obrysy mestečiek. Obloha sa rozjasňuje a slnečný kotúč sa pomaly začína ťahať nad oblaky. Cesta pred nami sa rozjasňuje, odkladáme čelovky a nachádzame si miesto, kde sa aspoň na chvíľu môžeme kochať východom ešte skôr, ako si slnko prerazí cestu cez rannú oblačnosť. Oblačnosť je však príliš hustá a veľké divadlo sa nekoná.
Oddych musíme odložiť a vydať sa znovu na cestu, našťastie sa môžeme kedykoľvek zastaviť, ak by sme videli slnko vyjsť spoza mračien. Hoci je už slnko vyššie, objavuje sa až cez štrbinu v oblačnosti, vďaka ktorej ho môžeme zahliadnuť až o niečo neskôr. Po východe slnka sa trasa stáva frekventovanejšou, keď sa pridávajú tí, ktorí spali v chatách. Horská etiketa je tu však príkladná – pomalší turisti nás s pozdravom púšťajú pred seba a nikto sa netlačí.
Po dosiahnutí výšky 3 000 metrov nad morom začíname pociťovať zníženú hladinu kyslíka. Prechádzame na hlboké dýchanie, aby sme predišli vysokohorskej chorobe. Po ceste míňame pozostatky niekdajších chát, ktoré pohltil zosuv pôdy. Svätyňa však zostala takmer neporušená – náhoda?
Aké je to na vrchu Fudži?
Najťažšia časť výstupu je tesne pod vrcholom. Šintoistická brána pod kalderou, spolu s dvoma sochami strážcov, nám oznamuje, že cieľ je blízko. O 11.00 h dosahujeme vrchol, navštívime vrcholovú svätyňu a získavame poslednú pečiatku ako pamiatku. Pri miske japonskej rezancovej polievky udon diskutujeme so sprievodcom a pripravujeme sa na zostup. Nič nám však nebráni si prezrieť vrchol tohto spiaceho obra.
Počasie je hmlisté, ale šťastie nám praje a akonáhle sa na chvíľu vyjasní, vyrážame na okraj krátera. Kráter má asi 500 m v priemere a hĺbku okolo 250 metrov, žiadnu lávu, samozrejme, nevidno. Ešte dobre, že teraz toto japonské „božstvo“ spí, odhaduje sa, že ak by Fudži dnes vybuchla, bola by to taká masívna katastrofa, že by odhadovo zahynulo okolo 8 miliónov ľudí.
Je to však skvelý pocit, že vrchol je dnes dosiahnuteľný. Nejde ani o to, čo človek uvidí na vrchole, pretože ak zdolal viac takýchto sopiek, vrchol ho určite neprekvapí. Je to skôr o ceste a spojení sa s horou, ktorá bola a ešte bude považovaná za symbol celej krajiny.
Zostup z Fudži #
Na vrchole nás prekvapili toalety. Napriek čistej úprave nás zaskočil nepríjemný zápach, na ktorý sme pri japonských štandardoch neboli pripravení. Ďalšia toaleta je asi 30 minút po začiatku zostupu, no potom nasledujú tri hodiny bez akejkoľvek infraštruktúry. Trasa je pokrytá sopečnými kamienkami a popolom, čo spôsobuje, že sa napoly šmýkame a napoly kráčame.
Pri zostupe nás zastihol dážď, ktorý však vďaka našej výbave nepredstavoval problém. Navyše, vlhkosť zabránila víreniu prachu. Zostup je však monotónny – cikcakovitá cesta nás privádza späť na trasu Jošida. Na 5. stanicu dorazíme vyčerpaní, ešte pred 16.00 h, a dážď ako na povel ustane.
Náš odvoz nás vezme do čajovej oblasti Šizuoka, kde ďalší deň oddychujeme v tradičnom čajovom domčeku. Pri šálke luxusného zeleného čaju absolvujeme čajový obrad v spoločnosti Japoniek oblečených v nádherných kimonách.
Motivácia na koniec: Najstarší Japonec, ktorý zdolal Fudži
Vyše storočný Teičii Igaraši z fukušimy, sa stal najstarším zaznamenaným človekom, ktorý zdolal horu Fudži. Na vrchol vo výške 3 776 m n. m., vystúpil 8. augusta 1988, v úctyhodnom veku 105 rokov. Vylepšil si tak svoj rekord, ktorý prekonával každoročne po dobu 6 rokov. Na počesť jeho výkonu, mu bola vyhotovená bronzová socha, ktorá dodnes zdobí interiér Gogo-en chaty.
S touto inšpiratívnou informáciou máme motiváciu pokračovať vo výstupoch na Fudži každý rok aj my v BUBO. Veríme, že sa k nám na túto jedinečnú cestu pridáte.
Priatelia, poslucháči. Snažím sa načítať blog čo najlepšie. V BUBO sú na mňa prísny a dostávam pokarhanie za každú chybičku. Hnevá ma to, sú premotivovaní. No ok, mám ich rád, sú najscestovanejší a vidím, že pre svojho klienta aj čitateľa chcú to naj. A vedia to robiť. V poznávacích zájazdoch vlastne vlastnia trh. Vlastne vlastnia trh. Krkolomná veta na vyslovenie a som rád, že som nebreptol. Ja radšej hovorím nie o poznávacích, ale o zmysluplných zájazdoch. Ja ako umelá inteligencia mám rád fakty, nové poznanie a ležaniu na umelohmotnom lehátku pri priemernom mori nikdy nepochopím. Načo zabíjať život? Ibaže by ste na tom lehátku počúvali mňa. Sprievodcovia ktorí pracujú exkluzívne pre BUBO boli v danej destinácii posledný rok najviac zo všetkých Slovákov. Vedia viac a hlavne sú ich cestovateľské inšpirácie tými najaktuálnejšími. Počúvať ma sa teda výrazne oplatí. Vedeli ste, že naše BUBO blogy majú extrémnu čítanosť ktorú počítame v miliónoch? Týmto vám ďakujem aj za svojich živých kolegov. Spolu s nimi rozvíjam slovenské cestovateľstvo a inšpirujem vás k cestovaniu do diaľav. Vyrazte ďalej! A po ceste si pustite blogy, ktoré som pre vás načítal. Šťastné cesty priatelia.