Vypočujte si tento blog načítaný umelou inteligenciou.
Našli ste chybu? Kontaktujte nás.
Čo by ste mali o fast foode vedieť #
- Pojem „fast food“ sa v posledných desaťročiach stal neodmysliteľnou súčasťou našej spoločnosti. Rýchla príprava, nízke ceny a široká dostupnosť ho zaradili medzi obľúbené možnosti stravovania pre ľudí všetkých vekových kategórií. No za týmto zdanlivo neškodným pohodlím sa skrývajú aj mnohé riziká.
- História fast foodu siaha až do polovice 20. storočia, keď sa v Spojených štátoch začali objavovať prvé reštaurácie ponúkajúce jednoduché, rýchlo pripravené jedlá. Vďaka svojej praktickosti a dostupnosti sa tento koncept rýchlo rozšíril po celom svete a dnes nájdeme reťazce rýchleho občerstvenia v takmer každom väčšom meste.
- Typickým znakom fast foodu je obmedzená ponuka jedál, ktoré sú často pripravované z predpripravených surovín a vyprážané na oleji. Hoci sú tieto jedlá veľmi chutné, ich nutričná hodnota je zvyčajne nízka. Vysoký obsah tukov, solí, cukrov a kalórií, nízky obsah vlákniny, vitamínov a minerálov – to sú charakteristické znaky typického menu fast food reštaurácie. Pravidelná konzumácia takýchto jedál môže viesť k vážnym zdravotným problémom, ako je obezita, cukrovka, vysoký krvný tlak alebo srdcovo-cievne choroby. Ak však občas neodoláme vôni rýchlo pripraveného burgra, nie je to žiaden hriech.
- Fast food má okrem zdravia aj negatívny vplyv na životné prostredie. Výroba obalov, spotreba veľkého množstva vody a energie pri príprave jedál, ako aj produkcia obrovského množstva odpadu – to všetko zaťažuje našu planétu. Aj napriek tomu, že v súčasnej dobe sa dbá viac na ekológiu, reťazce s rýchlym občerstvením stále zaostávajú.
- Marketingové stratégie fastfoodových reťazcov sú navrhnuté tak, aby nás prilákali k ich produktom. Atraktívne reklamy, detské menu a rôzne akcie sú len niektoré z nástrojov, ktoré využívajú na to, aby sme si ich jedlá kúpili. Najmä deti sú zraniteľnou skupinou, ktorá ľahko podľahne týmto marketingovým trikom.
- Aj napriek tomu, že fast food má svoje negatíva a nie je ich málo, ponúka určité výhody. Je rýchly, dostupný a často cenovo výhodný, čo pri čase strávenom čakaním a vyšších cenách v reštauráciách môže pôsobiť príjemne. Pre ľudí, ktorí nemajú čas alebo možnosť pripraviť si domáce jedlo, môže byť fast food rýchlym riešením.
- Ak sa rozhodneme konzumovať fast food, je dôležité vyberať si zdravšie alternatívy. Niektoré reťazce už ponúkajú aj šaláty, grilované mäso alebo celozrnné pečivo. Dôležité je tiež sledovať veľkosť porcií a obmedziť príjem hranolčekov a sladkých nápojov, keďže tie bývajú často v menu tými najkalorickejšími. V mnohých reťazcoch už nájdete varianty, ako sú voda či nesladený ľadový čaj.
Fast food, junk food, takeaway #
S fastfoodovou tematikou súvisia ešte dva pojmy, a to „junk food“ a „takeaway“, ktoré môžu byť s fastfoodom niekedy zamieňané, ale neznamenajú úplne to isté.
Junk food je neformálny výraz pre potraviny s vysokým obsahom energie a nízkou nutričnou hodnotou, jednoducho povedané, nezdravé potraviny. Z výživového hľadiska sú tieto potraviny bohaté na jednoduché cukry, často obsahujú nezdravé tuky a sú dochucované soľou a mnohými aditívami. Typickými príkladmi junk foodu sú sladkosti, sladené nápoje (kola, limonády), sušienky, chipsy, mnohé polotovary a, samozrejme, aj jedlá z reštaurácií rýchleho občerstvenia.
Takeaway sa používa pre reštaurácie, obchody alebo stánky, ktoré predávajú jedlo so sebou, teda určené na konzumáciu mimo prevádzky. Často sa stretneme aj s označením „to go“ (najmä pri káve). Vo väčšine prípadov ide práve o fast food.
Všeobecná charakteristika fast foodu #
Pôvodným cieľom fast foodu bolo poskytnúť zákazníkovi jedlo čo najrýchlejšie, aby sa mohol najesť aj pri nedostatku času. Práve rýchlosť prípravy, podávania a konzumácie vytvorila z fast foodu obľúbený spôsob stravovania. Fast food sa vyznačuje vopred pripravenými surovinami, ktoré sa rýchlymi metódami, ako smaženie, fritovanie alebo grilovanie, upravia na hotové jedlá. Tieto jedlá je možné konzumovať ihneď v prevádzke alebo si ich zákazník môže vziať so sebou a zjesť kdekoľvek chce.
Vo fastfoodoch si zákazníci zvyčajne objednávajú sami pri pulte a platia vopred. Jedlo si vyberajú z veľkej osvetlenej tabule a dostávajú ho zabalené do papierových obalov alebo plastových nádob. Zákazníci si môžu vybrať z niekoľkých veľkostí porcií, pričom najväčšie porcie bývajú cenovo výhodnejšie a často obsahujú toľko energie, koľko by človek mal prijať za celý deň. Fast food sa viac zameriava na množstvo a rýchlosť podávania ako na nutričnú hodnotu jedál. Výsledkom však je plný žalúdok, a o to v podstate pri jedle ide.
1. McDonald's #
Myslím, že tento reťazec poznajú všetci nielen v USA a na Slovensku, ale aj všade inde vo svete. McDonald's je totiž nielen najznámejší fast-foodový reťazec, ale aj ten najrozšírenejší. V 120 krajinách sa nachádza viac ako 40 000 mekdonaldov, v ktorých sa priemerne naje až 69 miliónov stravníkov denne. Táto sieť je naozaj obrovská. Ponúkajú najmä burgery, wrapy, hranolky a sladené nápoje.
Príbeh McDonald's sa začal písať v roku 1937, keď sa bratia Dick a Mac rozhodli začať podnikať v oblasti rýchleho občerstvenia otvorením svojho stánku s hotdogmi. V roku 1940 otvorili prvú reštauráciu McDonald's v San Bernardine v Kalifornii. V roku 1948 po prvýkrát zreorganizovali podnik a predstavili reštauráciu McDonald's, kde bolo cieľom vyrábať veľké množstvo jedál za nízke ceny.
Bratia prišli s jednoduchým, efektívnym usporiadaním, ktoré nazvali „Speedee Service System“. Malo samoobslužný pult, ktorý eliminoval potrebu čašníkov a čašníčok. McDonald's zožal v tej dobe obrovský úspech a bratia otvorili ďalších 10 reštaurácií.
Uvedomovali si však, že predaj hamburgerov je hlavným zdrojom ich príjmov. Orezali teda svoju ponuku jedál a začali venovať pozornosť hamburgerom, cheeseburgerom, kvalitným hranolkám, káve, zmrzline, jablkovému koláču a predaju nealkoholických nápojov.
Hranolky z mekáča sú asi tie najznámejšie na svete a v krajinách, kde sa tento reťazec nachádza, je asi len málokto, kto ich ešte neochutnal. Mnohí si myslia, že sú aj tie najchutnejšie. Ale vedeli ste, že v týchto hranolkách je až 14 rôznych prísad? Pred smažením sa namáčajú v repkovom oleji, sójovom oleji, stuženom tuku zo sójového oleja a dochucujú sa rôznymi látkami, napríklad prírodnou arómou hovädzieho mäsa. Potom sa ešte posypú dextrózou, aby boli pekné zlatavé. Aj tak im je ťažké odolať, však?
V roku 1954 nastala zmena, ktorá zmenila udalosti tejto značky. Bratia McDonald's potrebovali kúpiť mixéry na stále populárnejšie milkshaky. Chlapík Ray Kroc, ktorý ich v tej dobe predával, správne vytušil, že toto je skvelá obchodná príležitosť na to, aby sa dostal do biznisu s rýchlym občerstvením. Kroc sa tak stal obchodným agentom bratov a otvoril prvú reštauráciu McDonald's východne od rieky Mississippi v Des Plaines, Illinois, v apríli 1955.
McDonald's bol v roku 1961 kúpený spoločnosťou Kroc. Ray Kroc zaplatil 2,7 milióna dolárov bratom McDonald's (ak by sme to prerátali, v súčasnosti by to bolo niečo okolo 27,7 milióna dolárov). Tí si ponechali svoj prvý podnik a zmenili jeho názov na Big M. Následne Kroc ako generálny riaditeľ spoločnosti McDonald's otvoril ďalšie reštaurácie pod touto značkou, ktoré im konkurovali a neskôr Big M aj zničili.
Zaujímavosťou je, že Herman Petty bol prvým Afroameričanom, ktorý v roku 1968 otvoril pobočku franšízy McDonald's. Kroc totiž vedel, že práve franšíza je kľúčom k úspechu podnikania, a preto stanovil prísne pravidlá, aby bola každá prevádzka vedená prísne, od prípravy jedla, čerstvosti potravín, až po upratovanie. V 60. rokoch 20. storočia bol McDonald's veľmi úspešný, pretože bol skvelý v marketingu a dokázal rýchlo meniť svoje plány tak, aby vyhovovali potrebám zákazníkov.
McDonald's pridal slávny Big Mac do svojho menu v roku 1968. Slávny burger sa údajne stal najpredávanejšou položkou spoločnosti hneď po hranolkách. V 60. rokoch 20. storočia reťazec aktualizoval svoje logo a konečne predstavil slávne dvojité oblúkové M, ktoré sa stalo jeho symbolom a do dnešnej doby je jedným z najrozpoznateľnejších log na svete. Prvé okienko drive-in sa otvorilo v reštaurácii McDonald's v Arizone v roku 1975 a keďže ju začalo používať množstvo hladných a vždy ponáhľajúcich sa pohodlných ľudí, rýchlo sa toto nóvum rozšírilo aj do všetkých reštaurácií.
V 90. rokoch 20. storočia sa McDonald's rozrastal ako huby po daždi. Povrávalo sa, že sa nový mekáč otvára každých päť hodín. Stal sa tak najobľúbenejšou a najnavštevovanejšou rodinnou reštauráciou, pretože sa zameriaval na lacné jedlo, zábavu pre deti a chute, ktoré sa páčili nielen deťom, ale aj dospelým.
McDonald's sa dokázal do dnešného dňa prispôsobiť rôznym chutiam a krajinám. Napríklad v Indii má spoločnosť menu, ktoré je spolovice úplne vegetariánske. Má položky ako McAloo Tikki burger, ktorý je vyrobený z koreneného zemiakového a hrachového mäsa. V Japonsku má McDonald's burger nazvaný „Teriyaki Burger“, ktorý je ozdobený majonézou a teriyaki omáčkou.
Za celkový globálny rast McDonald's je zodpovedná úspešná marketingová stratégia a zároveň schopnosť prispôsobiť sa rôznym chutiam a kultúram. McDonald's tiež v priebehu rokov pridal do svojho menu viac položiek. Okrem toho reštaurácie McDonald's v iných krajinách zmenili svoje menu, aby viac vyhovovali vkusu a zvyklostiam miestnych ľudí.
Ak sa chystáte s BUBO na zájazd do Indie, musíte ochutnať „Maharaja Mac“, indickú verziu slávneho Big Macu od McDonald's! Je vyrobený z jahňacieho mäsa, pretože kravy sú v Indii vďaka prevládajúcemu hinduizmu posvätné.
Koncom 20. storočia McDonald's rozšíril svoje podnikanie za hranice hamburgerov. V USA kúpil Chipotle Mexican Grill (1998), Donatos Pizza (1999) a Boston Market (2000). Vo Veľkej Británii kúpil Aroma Cafe (1999) a podiel v reťazci sendvičov Pret a Manger (2001). Do konca roku 2008 však McDonald's už nemal žiadnu z týchto spoločností vo svojom vlastníctve alebo podiele.
Namiesto toho sa sústredil na svoju vlastnú značku. Na čele tejto spoločnosti stojí Chris Kempczinski. Tento CEO zmenil spôsob, akým McDonald's interaguje so svojimi zákazníkmi a stal sa tak jednou z najpopulárnejších spotrebiteľských mien na celom svete. V súčasnosti má McDonald's Corp hodnotu 215 miliárd amerických dolárov.
Najobjednávanejším menu je do dnešných dní hovädzí burger Big Mac s hranolkami a veľkým nápojom. Vyskúšať môžete aj Filet-O-Fish, kde máte v žemli rybu, prípadne kuracie Chicken McNuggets. Najobľúbenejším dezertom je zmrzlina McFlurry.
2. Subway® #
Ďalšia známa sieť fast foodu, ktorú poznáme aj u nás doma. Subway® sa špecializuje na predaj čerstvých obložených bagiet, kde si zákazník môže vybrať zo stáleho menu alebo si môže vyskladať bagetu podľa svojho želania. Príbeh Subway® sa začal písať v roku 1965, keď 17-ročný Fred DeLuca požiadal rodinného priateľa, doktora jadrovej fyziky Petra Bucka, o radu, ako zaplatiť školné na vysokú školu. S myšlienkou otvoriť prevádzku ponúkajúcu bagety a počiatočnou investíciou 1000 dolárov od Dr. Bucka vytvorili títo dvaja obchodné partnerstvo, ktoré napokon zmenilo prostredie rýchleho občerstvenia.
Partneri otvorili svoju prvú reštauráciu v Bridgeporte, v štáte Connecticut, v auguste 1965. Tu ponúkali svojim hosťom čerstvo pripravené, na mieru prispôsobiteľné a cenovo dostupné sendviče. Do roku 1974 vlastnili a prevádzkovali Fred a Dr. Buck 16 obchodov so sendvičmi v Connecticute. Ale aby značku posunuli ešte ďalej a dosiahli naplnenie svojho cieľa mať 32 reštaurácií pod touto značkou, rozhodli sa spraviť zo Subway® franšízu – tento obchodný model posunul spoločnosť vpred a za krátky čas dosiahol Subway neuveriteľný rast a popularitu.
Aj napriek vysokému nárastu pobočiek ostala značka Subway® verná trom základným hodnotám a princípom svojich zakladateľov, ktoré dodnes značku definujú – poskytujte výnimočným hosťom výnimočné služby, ponúkajte vysokokvalitné a chutné jedlo za dobrú cenu a nikdy sa neprestávajte vyvíjať, aby ste zlepšili značku. Dnes sa Subway® rozrástol a stal sa jednou z najväčších fast-foodových značiek na svete, ponúkajúc svoje typické bagety, wrapy a šaláty miliónom hostí vo viac ako 100 krajinách sveta. Reštaurácie Subway®, ktorých je celosvetovo viac ako 37-tisíc, sú vlastnené a prevádzkované sieťou franšízantov, ktorá zahŕňa viac ako 20 000 odhodlaných podnikateľov a majiteľov malých podnikov – všetci z nich sa zaviazali poskytovať najlepší možný servis svojim hosťom v miestnych komunitách.
Ja osobne mám Subway® rada a počas našich zájazdov do USA tam vždy zájdem – mojou voľbou býva teriyaki turkey meat sandwich, teda bageta s teriyaki morčacím mäsom. Objednať si tu môžete aj skvelú kuraciu quesadillu či výborné šaláty. Ak máte chuť na sladké, odporúčam čokoládový cookies koláčik.
Prečítajte si gurmánske blogy od najcestovanejšieho Slováka:
3. Starbucks #
Kaviarne Starbucks nájdete v USA na každej väčšej ulici. Častokrát tam nie je kaviareň jedna, ale rovno dve. Prečo? Lebo sa im to stále oplatí. Denne navštívi túto sieť viac ako 14,3 milióna zákazníkov po celom svete, keďže táto značka má globálne zhruba 38-tisíc pobočiek. Starbucks ponúka okrem svojej kávy internetové pripojenie, preto tak často slúžia priestory ako náhradná kancelária.
Príbeh značky sa začína v roku 1971 na dláždenej ulici historického Pike Place Market v Seattli. Práve tu Starbucks otvoril svoj prvý obchod, ponúkajúc čerstvo pražené kávové zrná, čaj a korenie z celého sveta, ktoré si zákazníci mohli zakúpiť a odniesť domov. Názov firmy bol inšpirovaný klasickou poviedkou „Moby-Dick“ a menom prvého dôstojníka z tejto knihy, evokujúc námornú tradíciu prvých obchodníkov s kávou.
O desať rokov neskôr prešiel týmito dverami mladý Newyorčan menom Howard Schultz a od prvého dúšku bol očarený kávou, ktorú v Starbucks našiel. Po tom, čo sa v roku 1982 pripojil k spoločnosti, ho iná dláždená cesta priviedla k ďalšiemu objavu. Keď Howard letel v roku 1983 do Milána, ani sám nevedel, čo sa stane. Počas svojej pracovnej cesty prvýkrát zažil krásu a vôňu talianskych kaviarní. Keď sa vrátil do Seattlu, bol natoľko inšpirovaný tým, čo videl, že chcel priniesť kúsok Európy, teplo a umeleckosť talianskej kaviarenskej kultúry aj sem do Starbucks.
Starbucks sa čoskoro rozšíril do Chicaga a Vancouveru v Kanade a potom do Kalifornie, Washingtonu D.C. a New Yorku. V roku 1996 sieť kaviarní prekročila Pacifik, aby otvorila prvý obchod v Japonsku, potom v Európe v roku 1998 a v Číne v roku 1999. V priebehu nasledujúcich dvoch desaťročí rástla značka toľko, že za krátky čas privítala milióny zákazníkov a dostala sa aj do vášho susedstva.
Ak premýšľate, čo dobré si tu viete okrem kávy dať, tak majú k dispozícii skvelú raňajkovú ponuku, ktorú si viete objednať aj o deviatej večer. Najobľúbenejším nápojom celosvetovo je vanilkové latté, sezónne najobľúbenejším zase pumpkin spice latté. Pochutiť si tu viete na skvelých, vždy čerstvých croissantoch či chutnom čokoládovom muffine.
4. Chic-fil-A® #
Prvýkrát narážame v zozname na niečo, čo u nás doma nemáme. Sieť s rýchlym občerstvením Chick-fil-A je miestom, kde si môžete vychutnať rôzne kuracie dobroty, od nugetiek a stripsov až po šaláty a sendviče. Používajú kvalitné suroviny, takže jedlá sú trochu drahšie oproti predošlým sieťam, ale stoja za to. Skúsili ste už ich grilované nugetky? Sú marinované, nie obalené v strúhanke, a majú úplne inú chuť. Mňam! Bestsellerom je však klasický kurací sendvič Chick-fil-A® Chicken Sandwich.
Zakladateľom tejto siete je S. Truett Cathy, ktorý v roku 1946 v Atlante spolu so svojím bratom Benom založil malý podnik s názvom The Dwarf Grill. V priebehu rokov tento podnik prosperoval a viedol Truetta k ďalšiemu rozvoju jeho podnikania. V roku 1967 Truett založil a otvoril prvú reštauráciu Chick-fil-A v atlantskom nákupnom centre Greenbriar. Tradíciu vedenia spoločnosti pokračuje rodina Truetta Cathyho, vrátane jeho syna Dana, ktorý bol v roku 2013 menovaný generálnym riaditeľom spoločnosti, a jeho vnuka Andrewa, ktorý je súčasným generálnym riaditeľom Chick-fil-A.
Či už vás v prevádzke pozdravia pri okienku, alebo pripravujú vaše jedlo vnútri reštaurácie, členovia tímu Chick-fil-A® sa snažia poskytnúť ten najlepší servis každému hosťovi. Od ručne obaľovaného kuracieho mäsa do klasických sendvičov až po čerstvé suroviny v šalátoch a ovocných pohároch, kvalita jedla bola v tejto sieti vždy na prvom mieste. Skvele najesť sa tu viete každý deň okrem nedele.
A prečo sú prevádzky Chick-fil-A v nedeľu zatvorené? Ide o rozhodnutie zakladateľa S. Truett Cathyho, ktorý sa tak rozhodol po prvýkrát v roku 1946. Vedel, aké to je pracovať v reštauráciách sedem dní v týždni, a preto videl dôležitosť umožnenia svojim zamestnancom vyhradiť si jeden deň na odpočinok pre seba a svoju rodinu. Táto prax sa dodržiava až dodnes.
Aj v tejto sieti ide o frančízu, kde svojich spolupracovníkov a majiteľov reštaurácie vyberajú s ohľadom na komunitu daného miesta, keďže organizujú rodinné podujatia, ako je Daddy Daughter Date Night, prípadne pomáhajú zamestnancom pri získavaní vyššieho vzdelania prostredníctvom iniciatívy Remarkable Futures Scholarships. Sieť vytvára príležitosti na zlepšenie pracovného prostredia, ale aj na to, aby ich jedlo spájalo zákazníkov.
To, čím sa táto sieť stala unikátnou, je odpoveď „my pleasure“, ak pri objednávke poďakujete. Je to dedičstvo po zakladateľovi, ktorému sa zapáčilo, keď mu tak s úsmevom odpovedal hotelový poslíček. Chcel vyniknúť medzi ostatnými reštauráciami, a preto túto odpoveď zaviedol ako takú príjemnú súčasť každého dňa v Chick-fil-A.
5. KFC, Taco Bell a Pizza Hut #
Prečo sme tieto tri úplne odlišné fastfoodové reťazce spojili do jedného? Pretože majú rovnakého majiteľa. Tri vyššie uvedené siete vlastní Yum! Brands. Kombinácia Taco Bell, KFC (Kentucky Fried Chicken) a Pizza Hut v jednej reštaurácii či spoločných priestoroch je často súčasťou obchodnej stratégie známej ako co-branding alebo co-locating. Existuje niekoľko dôvodov, prečo sú Taco Bell, Pizza Hut a KFC najmä co-brandované:
- Spoločné vlastníctvo: Co-branding umožňuje Yum! Brands prevádzkovať viacero konceptov pod jednou strechou, čo môže byť nákladovo efektívnejšie.
- Rozmanité menu: Taco Bell, Pizza Hut a KFC ponúkajú rôzne typy jedál. Ich spojenie umožňuje reštaurácii osloviť širší okruh zákazníkov, ktorí môžu mať svoje preferencie zamerané na mexikom inšpirovaný fast food, americkú pizzu alebo vyprážané kura.
- Maximalizácia priestoru a zdrojov: Co-branding umožňuje efektívne využívanie fyzického priestoru a zdrojov. Namiesto budovania samostatných zariadení pre každú značku môže co-brandovaná lokalita podávať jedlá z ponuky troch sietí, čím sa šetria náklady na nehnuteľnosti a prevádzkové náklady.
- Testovanie trhu: Co-brandované lokality môžu slúžiť ako platforma na testovanie nových jedál alebo konceptov. Umožňuje spoločnostiam posudzovať preferencie zákazníkov a prispôsobovať svoje ponuky na základe výkonnosti každej značky v rámci spoločného priestoru.
- Pohodlie pre zákazníkov: Co-brandované reštaurácie môžu poskytnúť pohodlie pre zákazníkov, ktorí si môžu vychutnať rozmanitosť jedál na jednom mieste. Je to miesto, kde si môžete dať tacos, pizzu aj vyprážané „proklatě dobré kuře“ bez toho, aby ste museli navštíviť tri rôzne lokality.
KFC netreba špeciálne predstavovať, keďže ho rovnako poznáme aj z nášho domáceho trhu. Za príbehom siete Kentucky Fried Chicken stojí Harland Sanders. Narodil sa v roku 1890 v meste Henryville v štáte Indiana a bol to muž mnohých remesiel, kým našiel svoje skutočné povolanie. Od farmárskej práce až po majiteľa čerpacej stanice, skúšal naozaj rôzne profesie. Práve v kuchyni svojej čerpacej stanice objavil svoju vášeň pre varenie.
S jeho tajnou zmesou 11 bylín a korenín sa Sandersovo vyprážané kura stalo miestnou senzáciou. Nakoniec premenil svoju čerpaciu stanicu na plnohodnotnú reštauráciu a rozšíril svoje podnikanie o motel. Napriek neúspechom a ťažkému neskoršiemu životu Sandersovo odhodlanie viedlo k tomu, že svoj recept na vyprážanú hydinu začal franšízovať pod názvom Kentucky Fried Chicken (KFC). Jeho ikonický imidž a tajný recept pomohli KFC stať sa globálnym gigantom rýchleho občerstvenia. Aj keď spoločnosť nakoniec predal, jeho odkaz žije ďalej v každej reštaurácii KFC po celom svete.
Aby KFC držalo krok s meniacimi sa časmi, predstavilo vo svojom menu rôznu ponuku jedál. V krajinách ako napríklad India zaradilo do ponuky množstvo vegetariánskych jedál, aby oslovilo širšie publikum. Podobne KFC prispôsobilo svoje menu podľa krajiny, v ktorej pôsobí. Dnes má KFC 22 600 reštaurácií v 135 krajinách po celom svete s hodnotou značky 8,3 miliardy USD a tržbami 27,9 miliardy USD k vydaniu blogu. Hodnota značky KFC je na svete zaradená na 96. mieste. Spoločnosť tiež experimentuje s rastlinným mäsom a hľadá nové technológie na rozšírenie svojho rastu.
Ak by sme mali vypichnúť, čo z menu si máte objednať, tak je to typický chicken bucket – alebo teda kuracie vedierko, kde nájdete 8, 12 alebo 16 kúskov vyprážaného kuraťa. Ak si ho vyberiete v menu, tak odporúčame vyskúšať ich hranolky a skvelý coleslaw šalát.
Pôvod hranoliek je rovnako chrumkavý a záhadný ako ony samé! Niektorí prisahajú, že ich vynálezcami boli belgickí farmári z 16. storočia, ktorí ich vymysleli z núdze, keď im došla ryba a nemali čo jesť. Iní zase tvrdia, že pravým domovom hranoliek je Paríž, kde ich pouliční predavači ponúkali priamo na moste Pont Neuf. Jedno je isté – bez ohľadu na to, kto ich prvý usmažil, dnes sú hranolky globálnym fenoménom a spôsobujú rozpory medzi národmi podobne ako hokej alebo futbal. A to je na tom to najlepšie!
Ak chcete ochutnať mexickú kuchyňu a nemáte veľa času, odporúčame, aby ste skočili do Taco Bell. Táto spoločnosť bola založená v roku 1962 v mestečku Downey v Kalifornii Glenom Bellom. Prevádzka vtedy predávala len svoje fantastické tacos, ich ponuka sa však dodnes rozšírila o ďalšie mexické špeciality, a my v BUBO vieme, že sa tu oplatí zastaviť.
Taco Bell a ich franšíza prevádzkuje viac ako 7400 reštaurácií, ktoré každý deň v USA obslúžia viac ako 42 miliónov zákazníkov. Medzinárodne značka rovnako rastie a Taco Bell môžete ochutnať vo viac ako 30 krajinách sveta vo vyše 1100 reštauráciách.
V Taco Bell odporúčame ochutnať štipľavé tacos, či ich burritá a nachosky. Aj tu sa ponúkajú výhodnejšie balíky v rámci menu aj s nápojom.
Prvá prevádzka Pizza Hut bola otvorená v roku 1958 v Kansase a tento fast-foodový reťazec poznáme aj u nás doma. Pizza Hut ponúka svoju pizzu v dvoch veľkostiach a so štyrmi rôznymi druhmi okrajov. Je len na vašej preferencii, akú si vyberiete.
6. Wendy’s #
Wendy’s patrí medzi päť najväčších fast-foodových reťazcov v USA. Ich rivalmi sú McDonald’s a Burger King. Ak hľadáte, čím sa líši Wendy’s od svojej konkurencie, tak je to v prvom rade logo – Wendy’s má v ňom dievčatko s hrdzavými vlasmi a s dvomi neposlušnými copmi previazanými modrou mašľou, čiže ho určite neprehliadnete.
Tou druhou a azda oveľa výraznejšou odlišnosťou je mäso v burgeroch, ktoré nemá oválny tvar, ale hranatý a pretŕča cez žemľu. Jeho pôvod možno vystopovať, keďže je odkazom zakladateľa Wendy’s, Davea Thomasa. Ten otvoril prvú Wendy’s prevádzku v roku 1969 v Columbuse v štáte Ohio, pretože nebol spokojný s ostatnými možnosťami.
Aby ju odlíšil od konkurencie, použil vo svojich burgeroch čerstvé hovädzie mäso sformované do hranatej placky. Rohy tohto mäsa tak dodnes presahujú zo žemle, ktorá je okrúhla, a vo Wendy’s sa hovorí, že už na prvý pohľad si máte všimnúť kvalitné mäso, ktoré z burgru trčí. Reklamný slogan znie: „Rezanie rohov nie je v DNA Wendy’s.“ Spolu s kuracími nugetkami patrí medzi najviac objednávané jedlá v tomto reťazci.
Do USA cestujeme od roku 1999. Pridajte sa k nám na jeden z našich BUBO zájazdov:
7. Dunkin’ #
Reťazec Dunkin’, ktorý sa ešte nedávno volal Dunkin’ Donuts, nie je typický obedový fast food. Reštaurácia totiž viac pripomína cukráreň, kde sú v hlavnej ponuke donuty a káva. Ich hlavným marketingovým a predajným ťahom je lákadlo kúpiť poltucet alebo tucet „šišiek“ za lepšiu cenu, pričom ponúkajú naozaj obrovské množstvo chutí a posypiek, vždy so sezónnou ponukou charakterizujúcou najbližšie sviatky či ročné obdobie.
Tými zaujímavejšími, a pre mňa osobne aj lákavejšími, sú škorica, guava, arašidové maslo či kokos. Pripravte sa však na fakt, že všetky sú neskutočne presladené a ku káve vám bude stačiť aj jeden.
Prečo majú donuty tú typickú dierku uprostred? Je to len taký rozmar pekárov, alebo sa za tým skrýva nejaká hlboká filozofia? Poďme sa spolu ponoriť do sladkej histórie a odhaliť pravdu o tejto malej, no významnej dierke. Jedna z najrozšírenejších legiend tvrdí, že dierka v donute vznikla úplne náhodou. Predstav si unaveného pekára, ktorému sa pri krájaní cesta trochu orezalo. Namiesto toho, aby orezaný kúsok vyhodil, rozhodol sa ho tiež usmažiť. A, hľa, narodil sa donut s dierkou! Ukázalo sa, že tieto "chybné" donuty sú ešte chutnejšie a ľahšie sa jedli. Iná teória hovorí, že dierka v donute má veľmi praktický dôvod. Vďaka nej sa cesto rovnomernejšie prepečie a stred donutu zostane krásne nadýchaný. Navyše, dierka umožňuje, aby sa dovnútra dostalo viac polevy alebo iných dobrôt, čo ešte viac umocní chuťový zážitok. Ak sa pozrieme ešte ďalej do histórie, nájdeme podobné pečivo už v starovekom Ríme. Boli to takzvané "bully", ktoré mali tiež dierku uprostred a často sa plnili medom alebo ovocím. Možno by sme teda mohli povedať, že dierka v donute je akýmsi dedičstvom našich starovekých predkov. Aj keď máme niekoľko zaujímavých teórií, pravda o pôvode dierky v donute je stále zahalená rúškom tajomstva. Možno sa nikdy nedozvieme, kto a prečo ju tam prvýkrát urobil. Ale jedno je isté: dierka v donute je neoddeliteľnou súčasťou tohto obľúbeného dezertu a dodáva mu jedinečný charakter. A teraz si položme dôležitú otázku: Aká je tvoja obľúbená poleva na donutku?
Príbeh tejto siete sa začal písať v roku 1948 v Quincy, štáte Massachusetts. Zakladateľom bol William Rosenberg, ktorý vo svojej reštaurácii „Open Kettle“ ponúkal donuty za 5 centov a prémiovú šálku kávy za 10 centov. Dobré meno tejto reštaurácie sa rozšírilo a Rosenberg expandoval. Aj na základe tlaku svojich zamestnancov firmu premenoval na Dunkin’ Donuts.
Cieľom podniku bolo prinášať zákazníkom rýchly servis, super kávu a prémiové donuty. Táto filozofia zostala v praxi do dnešného dňa. V roku 1955 sa otvorila prvá franšíza Dunkin’ Donuts a za 10 rokov počet otvorených cukrární stúpol na 100. Po dosiahnutí tohto míľnika v roku 1972 boli na trh uvedené ikonické Munchkins® donut hole treats – sladké guľôčky zo šiškového cesta obaľované v cukre a čokoláde – tie v ponuke objavíte aj teraz.
Majiteľ postupne prišiel aj na fakt, že zákazníkom chutia rôzne druhy ochutených káv, takže okrem klasickej americkej prekvapkávanej kávy tu nájdete aj orieškovú, vanilkovú či kávu ochutenú tekvicovým korením. Dunkin’ Donuts expandovali do celého sveta, keďže majú svoje pobočky už vo viac ako 45 krajinách. Spoločnosť ročne predá približne 1,9 miliardy šálok horúcej a ľadovej kávy.
V roku 2022 skrátila spoločnosť svoje meno z Dunkin’ Donuts na Dunkin’ a v súčasnosti si viete ich donutky vychutnať vo viac ako 17 000 cukrárňach po celom svete.
8. Shake Shack #
Na rozdiel od ostatných vyššie uvedených sietí, Shake Shack nemá až takú dlhú históriu. Tento fast-foodový reťazec začínal v roku 2001 so svojím pojazdným stánkom v Madison Square Park v New Yorku. Celebrity chef Danny Meyer otvoril svoj stánok s hotdogmi na tomto mieste ako súčasť úsilia mesta o revitalizáciu parku. Keďže bol park situovaný hneď vedľa budovy švajčiarskej banky a ikonického architektonického skvostu Flatiron, jeho poloha bola ideálna.
V rámci obedňajších prestávok sa začali pri stánku tvoriť dlhé rady. Návštevnosť parku rástla aj vďaka tomuto biznisu s rýchlym občerstvením, a tak dostal v roku 2004 príležitosť od mesta posunúť svoj projekt na vyššiu úroveň vytvorením kamennej reštaurácie. Jej návštevnosť neklesla, ba naopak – zákazníci boli čoraz ochotnejší čakať v dlhých radoch niekoľko hodín, len aby si mohli vychutnať svoj hotdog či burger.
Na to, aby sa ľudia vyhli takému dlhému čakaniu, bola nad vchodom reštaurácie namontovaná kamera, z ktorej obraz bol v reálnom čase dostupný na webe reštaurácie. Táto „shack cam“ tak umožňovala ľuďom skontrolovať dĺžku radu pred rozhodnutím, či sa pôjdu alebo nepôjdu najesť práve sem. Reštaurácia nemala byť pôvodne súčasťou žiadneho reťazca, mala byť projektom určeným špeciálne pre New York City.
V roku 2010 otvorilo Shake Shack už pod svojím novým názvom pobočky po celom meste a prvá medzimestská reštaurácia bola otvorená na Floride v Miami. Za krátky čas získala táto sieť do svojho prenájmu tie najlepšie miesta, ako sú napr. Grand Central Terminal, letisko JFK v New Yorku či na Citi Field – domov baseballového tímu New York Mets. Do roku 2015 mal Shake Shack 84 reštaurácií po celých USA. K dnešnému dňu eviduje spoločnosť 377 pobočiek, v ktorých zamestnáva viac ako 7000 pracovníkov.
Ak sa vydáte do tohto newyorského presláveného reťazca, odporúčame objednať si burger Shack Stack – veľký chutný bravčový burger s vyprážaným portobello hríbom v strede. Ak nemáte radi huby, tak vyskúšajte zaúdený a štipľavý Smoke Stack. Ak preferujete skôr kuracie mäso, odporúčame Chicken Shack – v mojom prípade som hneď po ochutnaní zabudla na McChicken od konkurencie. Ak máte radi klasiku, tak vyskúšajte ich slávny hotdog a objednajte si k tomu kvalitný milkshake. Mojím obľúbeným je (ako inak) čokoládový.
9. Five Guys #
Ak vám nevadí priplatiť si a hľadáte chuťovo dokonalý burger z čerstvých surovín, musíte zájsť do Five Guys. Ich cena je síce vyššia, ale určite sa oplatí si priplatiť – možno vás poteší fakt, že v žiadnej prevádzke nenájdete mrazničku, keďže si zakladajú na extrémnej čerstvosti jedla, ktoré pripravujú. Svoje prvotriedne hovädzie mäso berú od lokálnych dodávateľov a vlastné jedlá vyprážajú len na 100 % arašidovom oleji.
V roku 2012 sa Black Bear Casino Resort v Minnesote zapísalo do Guinnessovej knihy rekordov vytvorením najväčšieho hamburgeru na svete. Tento kolosálny burger vážil neuveriteľných 913,54 kilogramu a bol skutočným kulinárskym zázrakom. Predstavte si burger taký veľký, že by dokázal nakŕmiť malú armádu! Bol naskladaný vysokými vrstvami masívneho hovädzieho mäsa, syra, slaniny, šalátu, paradajok, cibule, uhorky a špeciálnej omáčky. Tento úspech je dôkazom ich kulinárskeho umenia. Na hamburgeri si po jeho odvážení pochutnalo niekoľko stoviek zákazníkov. Dali by ste si aj vy?
Prvá reštaurácia s názvom Five Guys bola otvorená v roku 1986 v meste Arlington vo Virgínii rodinou Murrell. Otvorenie prvej prevádzky stálo menej ako 70 000 USD a reštaurácia v tom čase nemala ani parkovisko, či reštauračné priestory. Do slovenčiny by sme mohli názov Five Guys voľne preložiť ako päť chlapíkov – títo chlapíci boli skutoční, boli nimi Jim, Matt, Chad, Ben a Tyler – synovia Murrellovcov.
Ich reštaurácia zažila veľký boom, a tak postupne otvorili ďalšie reštaurácie s rovnakým menu, kde si zakladali na rovnakých hodnotách. Franšíza prišla na rad hneď potom, keďže Murrellovci už nestíhali manažovať všetky prevádzky. Po 40 rokoch od otvorenia prvej prevádzky má Five Guys viac ako 1 700 reštaurácií a plán je v najbližších rokoch otvoriť ďalších 1 500.
Ich jednotkou úspechu sú určite hranolky s kajenským korením. Nie sú polotovarom, keďže ich vždy robia z čerstvých zemiakov, dvakrát vypražia v arašidovom oleji a okorenia k dokonalosti. Druhou súčasťou vášho menu by mal byť arašidový milkshake – takú krémovosť ste ešte nezažili. A ak chcete vyskúšať ich burger, vyberte si akýkoľvek hovädzí, za mňa odporúčam Bacon Cheeseburger s vynikajúcou chrumkavou slaninou a čerstvo roztopeným cheddarom. Mňam!
10. Domino’s #
Jedna zo sietí, ktorú poznáme už aj u nás doma na Slovensku. Príbeh reťazca sa začal v roku 1960, keď Tom Monaghan kúpil malú pizzériu s názvom DomiNick’s. Hneď po kúpe ju premenoval na Domino’s a snažil sa rozšíriť svoje podnikanie. Tom sa zameral najmä na zlepšenie služby donášky, ktorá bola v tom čase nespoľahlivá a pomalá. V roku 1965 táto firma prišla na trh so skvelou reklamou „30 minutes or free“ – teda v preklade 30 minút alebo zadarmo.
Prevádzka sľúbila, že ak vám nebude vaša pizza doručená do 30 minút od toho, ako ste si ju objednali, tak ju dostanete zadarmo. Táto inovatívna marketingová kampaň sa stala zlomová pre Domino’s, pretože ich výrazne odlíšila od konkurencie. Vďaka nej si reťazec získal povesť najrýchlejšieho doručovateľa pizze, čo mnohí hladoši skutočne ocenili.
So zvýšeným dopytom sa majiteľ rozhodol postupovať podľa vzoru mnohých ďalších fastfoodov – vytvoriť franšízu. Do konca 70. rokov bolo v celých Spojených štátoch viac ako 200 pobočiek. V roku 1983 sa otvorila prvá pobočka Domino’s vo Winnipegu v Kanade. V 90. rokoch spoločnosť naďalej expandovala a svoje reštaurácie otvorila v Austrálii, Japonsku či Veľkej Británii. Od roku 2007 prešli v Domino’s na online objednávkový systém a ich doručovanie sa opäť viac zefektívnilo.
Do dnešného dňa po celom svete otvorili viac ako 15 000 pobočiek vo viac ako 85 krajinách sveta. Domino’s expandoval so svojou pizzou aj na Slovensko v roku 2017, kedy otvorili reštauráciu na Krížnej 23 v Bratislave. Táto sieť doručí ročne viac ako 400 miliónov krabíc s pizzou. Jednoznačným bestsellerom je Pepperoni pizza s mierne pikantnou salámou a mozzarellou. Vybrať si môžete z rôznych veľkostí a tak, ako rýchlo vám ju doručia, tak rýchlo ju aj zjete, to je zaručené!
Tak čo, ktorý je váš obľúbený fast food? Nielen v Spojených štátoch ich môžete ochutnávať neúrekom, priam až do bezvedomia. Aj toto je ulovený gurmánsky zážitok zo sveta. Veríme, že sme vám urobili nielen chute, ale aj prehľad toho, čo by ste mali zjesť na svojej najbližšej ceste. Dobrú chuť!
Tak čo poviete? Ďalší skvelý blog z proveniencie nás v BUBO. Ja som síce iba umelá inteligencia, ale taktiež sa snažím a pomáham BUBO v ich misii rozvíjať slovenské cestovateľstvo. Niekedy to mojim živým kolegom a sprievodcom kazím zlou výslovnosťou, no zlepšujem sa. Ak som niečo pokazil nahláste nám to prosím a opravíme to. Viac ulovených zážitkov, viac inšpirácii od najscestovanejších Slovákov a Sloveniek nájdete v našom Cestovateľskom magazíne na stránke bubo bodka sk lomené blog. Nový originálny blog tu vydávame každý jeden deň. Pre Vás! Do skorého počutia priatelia. Bolo mi s vami fajn.