Pokhara - Nepál pod Annapurnou

Prehliadka

Naša cesta južným Nepálom, skvelý adrenalínový zážitok v podobe raftingu na rieke Trisuli a cieľ v mystickom meste pod Annapurnou.

Pokhara Počasie

zamračené

27°C

Predpoveď 29.Mar

Východ slnka 06:02

Západ slnka 18:24

Táto cesta bola vybudovaná medzi rokmi 1967 až 1974, za výraznej pomoci od čínskej vlády s celkovou dĺžkou 174 kilometrov a spája dve najväčšie mestá Nepálu. Až do roku 2011 to bola jediná asfaltovaná cesta, ktorá spájala Kathmandskú kotlinu so zvyškom Nepálu. Táto cesta nesie pomenovanie po jednom z najvýznamnejších panovníkov z dynastie Shah, ktorá vládla v Nepále až do roku 2008, kedy bola oficiálne vyhlásená republika a kráľ bol zosadený.

Prithvi Narayan Shah sa narodil 7. januára 1723 v kráľovstve Gorkha. Už ako dvadsaťročný sa v roku 1743 ujal trónu po smrti svojho otca Nara Bhupala. Postupne začal rozširovať územie a vplyv kráľovstva Ghorka, ktoré sa stalo jedným z najmocnejších na území dnešného Nepálu. Jeho hlavným cieľom bolo získanie kontroly nad Káthmandskou kotlinou a podrobenie si celého územia na čo využíval tak výboje, ako aj nadväzovanie priateľských spojenectiev. Víziu sa mu podarilo naplniť v septembri 1768, kedy slávnostne vstúpil do Káthmandu, kam o pár mesiacov preniesol aj hlavné mesto.

Podvečer prichádzame do Pokhary, ktorá sa vďaka svojej skvelej polohe, v srdci Himalájí, stala populárnou a vyhľadávanou destináciu. Hneď môžeme vidieť výraznú zmenu oproti Káthmandu, či už z pohľadu vybudovanej infraštruktúry pre turistov, respektíve čistejšieho okolia a vzduchu, ktorý je nasiaknutý vôňou okolitých hôr. Zložíme sa na našom hoteli, ktorý má strategickú polohu, keďže sa nachádza v blízkosti centra mesta a päť minút chôdze od Phewa, druhého najväčšieho jazera Nepálu, po ktorom sa budeme zajtra spoločne plaviť. Odporúčame zájsť na večeru do reštaurácie Hungry Eye, kde si môžete vychutnať výbornú nepálsko-indickú kuchyňu a špeciality z rýb čerstvo vylovených z jazera Phewa.

Panoráma jazera Phewa s Pokharou v pozadí
Foto: Marek Rybár- BUBO

Pokhara sa ako mesto preslávila v priebehu 18. storočia, kedy sa z nej postupne stalo významné obchodnícke mesto, keďže ležala priamo v strede obchodnej trasy medzi Indiou a Tibetom. Jej strategickú polohu si veľmi dobre uvedomoval aj už spomínaný Prithvi Narayan, ktorý ju včlenil do kráľovstva Ghorka v 1786. Zaslúžil sa o jej zveľadenie a pracoval ďalej na vylepšovaní jej obchodnej pozície. Na pozvanie kráľov sa tu usídlili rôzne kmene ako, napríklad, Newarkovia, ktorí prišli z Bhaktapuru. Dokonca si tu britská armáda vybudovala jedno zo svojich náborových centier, čo ešte viac podtrhlo atraktivitu mesta aj pre ľudí z okolitých dedín a miest. Nič však netrvá večne a Pokhara začala strácať na svojej dôležitosti, kvôli odklonu pôvodných obchodných trás a celkovo zhoršeniu čínsko–indických vzťahov.

Na politickej mape sa opäť objavila v roku 1959, kedy slúžila tisíckam utečencov z Tibetu, ktorí tadeto utekali do Indie, kde v Dharamshale začali budovať svoju novú utečeneckú komunitu. Odhaduje sa, že za prvé tri roky okupácie Tibetu Čínou migrovalo touto trasu 300 000 Tibeťanov a za posledných dvadsať rokov tadeto uteká v priemere 2 500 ľudí ročne. Na území Nepálu žije celkovo 50 000 až 60 000 utečencov a štyri (Jampaling, Paljorling, Tashi Ling a Tashi Palkhel) z celkovo dvanástich táborov sú vybudované v okolí mesta. Vďaka týmto všetkým faktorom sa obyvatelia Tibetu stali významnou menšinou v tejto oblasti, o čom svedčí aj viacero reštaurácií s autentickou tibetskou kuchyňou.

Vyhľadávanou turistickou destináciou, akou je dnes, sa stala o niečo neskôr ako Káthmandu, keďže bola relatívne odrezaná od zvyšku sveta a dalo sa do nej dostať iba na koňoch. Toto sa však zmenilo v roku 1968, keď už bola v plnom prúde výstavba spevnenej cesty. Pokhara tak mohla naplno začať rozvíjať svoj obrovský potenciál, ktorý mala vďaka skvelej polohe a blízkosti troch majestátnych osemtisícoviek: Dhaulágirí, Annapurna a Manaslu.

Prehliadka mesta #

Pokhara je obklopená majestátnymi horami v prírode a pri dobrej viditeľnosti si tento luxus treba užiť naplno. Preto začíname netradične ešte za tmy v skorých ranných hodinách. Náš autobus nás čaká pred hotelom o 5:40, hodinu pred východom slnka. My v BUBO vieme, že toto miesto je veľmi obľúbené a vyhľadávané mnohými turistickými skupinami, a preto sme tam vždy medzi prvými a máme tak garanciu najlepších miest na získanie jedinečných záberov. Ešte je chladno a tak máme dlhé rukávy aj bundu proti vetru. Smerujeme na Sarangkot, serpentínami do nadmorskej výšky 1600 metrov. Na zahriatie si doprajeme čierny čaj s čili práškom alebo klasický masala čaj od tety z blízkeho stánku a už nám nič nebráni v sledovaní tohto unikátneho divadla. Po tom ako sa slnko ukáže vo svojej plnej kráse, odchádzame naspäť na hotel, aby sme sa v kľude naraňajkovali.

Prečítajte si náš článok o Himalajách, ktorý vám o týchto veľhorách prezradí viac

3 fotografie

Za takýmito krásnymi výhľadmi cestujeme do Sarangkhotu

Po raňajkách začíname priamo pred naším hotelom o 9:30 a presúvame sa pešo smerom k prístavu na jazere Phewa, kde nastúpime na lodičky, ktoré  nás odvezú k našej prvej zástavke, pagode Tal Barahi. Táto pagoda patrí k jedným z najposvätnejších miest pre hinduistov v Nepále a je opradená mnohými legendami. Je zasvätená bohyni Durga, ochrankyni bohov pred démonmi a zlými silami, v jej prevtelení Barahi. Barahi je avatar s hlavou diviaka a štyrmi rukami, ktorý využíva na boj s nepriateľmi  svoje ostré kly.

Legenda hovorí, že Barahi prišla do krásneho mesta Phewa, ktoré tu kedysi dávno ležalo, prevtelená do tela žobráčky, aby zistila, aké je správanie a charakter miestnych ľudí. Navštívila veľa miestnych domov a žiadala ľudí o niečo na jedenie, ale každý sa jej len otáčal chrbtom. Až raz prišla k domčeku chudobných starčekov, ktorí ju privítali vo svojom skromnom príbytku a podelili sa s ňou so svojou varenou ryžou a zeleninou. Keďže sa chystala pomstiť celému mestu, tak starčekov varovala, že sa na mesto blíži pohroma, ktorá zničí celé mesto a požiadala ich, aby bezodkladne zobrali svoje veci a utekali sa schovať na vrch neďalekého kopca. Poslúchli ju zbalili si veci a vydali sa na cestu, keď dorazili na vrchol a obzreli sa, videli ako sa zo všetkých okolitých hôr valia prúdy vody, ktoré pustošia celé mesto. Jediné čo ostalo nedotknuté bol ich dvor, na ktorom zazreli bohyňu Barahi, ktorá sa navrátila do svojej podoby. Na jej počesť, tak na svojom pozemku postavili malinký chrám, ktorý bol jej zasvätený. Súčasnú podobu dvojposchodovej pagody nabral v roku 1416, keď existujúci chrám nechal upraviť kráľ z kráľovstva Kaski.“

Po krátkej zástavke a nasatí mystickej atmosféry tohto miesta a vzhliadnutí rôznych posvätných rituálov nasadáme naspäť do lodičiek a plavíme sa na druhý breh, aby sme sa mohli vydať na zhruba hodinkový trek k Pagode svetového mieru. Cesta hore nie je vôbec náročná a zvládne to naozaj ktokoľvek, stačí, ak pôjde každý svojím tempom a počkáme sa hore. Trasa k pagode je dosť dobre značená, takže nie je šanca, aby sa niekto po ceste stratil. Treba byť pripravený na to, že väčšinu našej túry budeme absolvovať po schodoch a pomedzi to budú určite úseky s kamienkovou cestou. Zhruba po pol hodine chôdze prídeme k takej malej kaviarni, kde si môžeme dopriať trochu oddychu a aj nejaké to malé občerstvenie, napríklad, v podobe chladeného pivka. Pokračujeme ďalej a naplno si vychutnávame krásne scenérie a výhľady na majestátne štíty Himalájí. Vynárame sa z lesa a po pravej strane sa nám už ukazuje vrchná časť samotnej pagody, a keď prídeme na križovatku dáme sa doľava a po sto metroch zabočíme doprava a vojdeme do areálu. Základným pravidlom je, že v celom areáli, ale hlavne v blízkosti Shanti Stupy, musíme byť po tichu, a keď chceme ísť na stupu musíme sa, samozrejme, vyzuť a prechádzať v smere hodinových ručičiek.

Pagoda Svetového Mieru, Pokhara, Nepál

Shanti Stupa (Pagode svetového mieru) ako už samotný názov prezrádza, tieto stupy sa stavajú po celom svete ako pripomienka potreby zjednotenia ľudí v spoločnej snahe vytvorenia svetového mieru. Nositeľom tejto myšlienky je Nichidatsu Fujii (1885–1985), budhistický mních z Japonska, ktorý založil vlastnú školu Nipponzan-Myōhōji. Fujiiho  výrazne inšpirovalo osobné stretnutie s Mahatma Gándhím v roku 1931, od ktorého prebral jeho zásadu o nenásilí a rozhodol sa zasvätiť svoj život šíreniu a propagácii tejto myšlienky vo svete. Práve stupa v Pokhare je prvá takáto stupa, ktorá bola vybudovaná na území Nepálu a okrem nej sa nachádza ešte jedna v Lumbini, rodisku Siddharthu Gautamu.

Jej výstavba ukrýva v sebe zaujímavý príbeh, keďže od počiatku výstavby do momentu oficiálneho otvorenia ubehlo viac ako päťdesiat rokov. S plánom výstavby stupy na tomto mieste prišiel majster Fujii v roku 1947 a spolu s jeho budhistickou školou získali veľkú podporu miestnej komunity. To sa však nedá povedať o vláde v Káthmandu, ktorá počas prvých rokov výstavby nechávala zatýkať robotníkov, ktorí na jej stavbe pracovali. V roku 1973, keď sa rozhodli dobudovať ubytovňu a svätyňu, vláda dokonca rozhodla o zbúraní celej stavby, keďže nemala udelené oficiálne stavebné povolenia. Tento spor sa tiahol skoro 18 rokov, kedy napriek nariadeniam centrálnej vlády ľudia pokračovali v obnove a údržbe. Zmena prišla až 21. mája 1992, keď vtedajší nepálsky premiér G.P. Koirala prišiel na vrchol Anadu a znova položil základný kameň. Stupa bola sprístupnená verejnosti o sedem rokov neskôr, 30. októbra 1999.

Po tom, čo sme sa potichu prešli po oboch poschodiach pagody a poobzerali sme si plastiky, ktoré zobrazujú dôležité výjavy zo života Budhu a boli darom z Japonska, Srí Lanky a Thajska, sme sa išli pokochať okolitými výhľadmi na mesto a majestátne hory týčiace sa nad mestom. Naplnení pozitívnou energiou, ktoré toto miesto zo seba vyžaruje ideme na obed do našej obľúbenej reštaurácie Elite Organic House, odkiaľ si môžeme pri vychutnávaní miestnych špecialít naplno užiť výhľad na jazero Phewa, kde sa naše dnešné putovanie začalo. Keď sme sa najedli, tak smerujeme na parkovisko, kde nás už čaká autobus, ktorý nás odvezie naspäť k nášmu hotelu. Po zvyšok dňa treba naplno využiť šancu nakúpiť suveníry, respektíve športové oblečenie alebo si oddýchnuť na nejakej kvalitnej masáži respektíve dobrom drinku na brehu jazera Phewa.

Pokharu sme si užili naplno a tak je čas vyraziť za naším posledným nepálskym dobrodružstvom, do kráľovského národného parku Chitwan. Tam nás očakáva, zaujímavá vegetácia, ktorá nie je úplne obvyklá pre džungľu a ak budeme mať šťastie stretneme sa tam s nosorožcami a inými divokými zvieratami.

Krása jazera Phewa s drevenými lodičkami
Foto: Tomáš Kubuš — BUBO

Top 5 Pokhary #

1. Phewa patrí k výnimočnému koloritu mesta, bez ktorého si Pokharu ani nevieme predstaviť. Je to druhé najväčšie jazero v Nepále kde sa okrem rôznych vodných atrakcií nachádzajú aj výskumno-chovné stanice rýb.

2. Shanti Stupa je jednou z najposvätnejších stavieb v Pokhare. Aj napriek kontinuálnej podpore mníchov a miestnej komunity bola Pagoda svetového mieru zbúraná z rozhodnutia vlády v Káthmandu keďže nemala potrebné stavebné povolenia. Samotný mních Nichidatsu Fujii predpovedal, že stupa bude opäť vybudovaná a stalo sa tak v máji 1%%2 kedy bol znovu položený základný kameň.

3. Sarangkot aj vďaka svojej jednoduchej dostupnosti a blízkosti dediny sa preslávil ako skvelé miesto na sledovanie východu a západu slnka s dych berúcou panorámou Himalájí. Priamo pred našimi očami máme doslova na dosah ruky majestátne osemtisícovky Dhaulágirí, Annapurnu a Manaslu.

4. Tal Barahi stojí podľa legendy na mieste, ktoré ostalo zachované po veľkej potope, ktorú zoslala na obyvateľov mesta nahnevaná bohyňa Barahi. Je to miesto, ktoré stojí za návštevu lebo ukrýva v sebe magickú atmosféru najposvätnejšieho miesta hinduistov v Pokharskej kotline a každý deň tam prúdia tisícky veriacich, aby sa poklonili a uctili si bohyňu Barahi.
  5. Annapurna I so svojou výškou 8091 m.n.m je desiatou najvyššou horou na svete a aj napriek tomu, že dodnes patrí k jedným z najťažších vrcholov na lezenie, bola spomedzi osemtisícoviek zdolaná ako prvá v roku 1950. Podľa hinduistickej tradície sú Himaláje sídlom rôznych bohov. Bohyňa Annapurna je bohyňou jedla a výživy a jej meno sa dá zo sanskritu voľne preložiť ako "večné jedlo."

Čo vidieť navyše: #

Rafting na rieke Trisuli

Mnohými označovaný za jeden z najlepších adrenalínových zážitkov, ktorý je vhodný pre všetky vekové kategórie. Vďaka terénu, ktorým Trisuli preteká je dostupná veľká variácia dostupných trás a výletov. Od dvojhodinového raftu rôznej obťažnosti až po niekoľko dňové splavy s prespávaním v prírode. Nespornou výhodou je aj fakt, že táto zábava je dostupná v akomkoľvek období keďže sa tam nachádza viacero miest, kde je možné pustiť raft na vodu. Pred tým než vyrazíte do vírov rieky absolvujete základný výcvik a kurz bezpečnosti a rieku splavujete so skúseným kapitánom za neustálej prítomnosti záchranného člnu.

Annapurna Base Camp - vrtuľník

Ďalší nezabudnuteľný zážitok do vašej zbierky ak nie ste až v takej dobrej fyzickej kondícii. BUBO odporúča výlet helikoptérou do Annapurna base camp, kde pobudnete zruba pol hodinku. Skoro ráno príde pre vás auto a vyrážate na letisko, kde vás úž čakajú helikoptéry, ktoré vás zavezú do výšky 4 130 m.n.m. Je to neopísateľný zážitok mať Annapurnu na dosah dlane a vidieť jej zasnežený vrchol. Keďže sa nachádzate v takej nadmorskej výške býva tam dosť sviežo, a preto sa treba dobre obliecť.

Trek okolo Annapurny

Ak milujete prírodu a turistiku tak je tento krásny okruh okolo majestátnych kopcov masívu Annapurny určený práve vám. Celá trasa trvá aj s dopravou 12 dní respektíve je tam možnosť rozšíriť si to o 3-dňovú zachádzku k jazeru Tilicho, ktoré je najvyššie položeným jazerom ľadovcového pôvodu na svete. Celá trasa je veľmi dobre značená a po ceste je množstvo ubytovacích kapacít, kde varia teplá stravu a väčšina tých jednoduchých hotelov je vybavená aj platenou teplou sprchou napájanou z plynovej bomby. Keďže celý úsek trasy sa nachádza v národnom parku je na vstup potrebné vybaviť si potrebné povolenia, ktoré následne kontrolujú na pravidelných check pointoch čo im dáva detailné informácie o vašej polohe v prípade nejakého nebezpečenstva. Pri presune medzi jednotlivými miestami je možné využiť prašnú cestu pre autá spolu s turistickými chodníkmi respektíve cestičkami pre nosičov. Ak náhodou nevládzete nosiť svoj vak každé ubytovanie poskytuje aj nosičov, ktorí môžu byť zároveň vašimi sprievodcami.

5 fotografií

Rafting na rieke južného Nepálu

Marek Rybár

Marek je človek, ktorý sa na všetkom snaží nájsť niečo pozitívne. Vyštudoval Fakulte medzinárodných vzťahov na Ekonomickej univerzite v Bratislave. Počas štúdiu bol na výmennom pobyte v Španielsku a Holandsku. Bol členom študentskej organizácie Erasmus Student Network (ESN) kde pomáhal zahraničným študentom, ktorí prišli k nám študovať a organizoval pre nich rôzne výlety po Slovensku a blízkom okolí. Veľmi rád spoznáva nové kultúry a cestovanie mu výrazne rozšírilo obzory a považuje ho za najlepšiu formu odstraňovania predsudkov a stereotypov. Prešiel si skoro všetky štáty Európy bol v Nepále na okruhu okolo Annapurny kde si vyšiel aj na Tilicho Lake,
najvyššie položené ľadovcové jazero sveta. Precestoval západné pobrežie USA a naplno si vychutnal rozmanitosť západného pobrežia Indie, ktorú si Spestril na plážach v Goa. So svojou vášňou pre cestovanie sa chce podeliť aj s ostatnými, aby im ukázal aký je svet pestrý a rozmanitý, a dopomohol im uloviť zážitky na celý život.