Aj keď je Fernão de Magalhães považovaný za prvého človeka, ktorý oboplával Zem, nie je to pravda. No je aj množstvo iných vecí, ktoré ste o tomto veľkom moreplavcovi a objaviteľovi nevedeli.

Vypočujte si tento blog načítaný umelou inteligenciou.

Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

Našli ste chybu? Kontaktujte nás.

1. Prvým mužom, ktorý oboplával Zem, bol Magalhãesov sluha Enrique #

Magalhães si sluhu zadovážil na svojej predchádzajúcej ceste do mesta Melaka v Malajzii a na Molucké ostrovy v dnešnej Indonézii, kam sa vybral východným smerom okolo Afriky a Indie. Magalhães následne na svojej veľkej známej výprave vyrazil západným smerom okolo Južnej Ameriky a krížom cez Tichý Oceán. Zabili ho však predtým, ako sa do Indonézie a Malajzie dostal. Zomrel na Filipínach pri ostrove Cebu ešte predtým, ako stihol dokončiť oboplávanie Zeme na 100%. Enrique sa však dostal opäť domov do Juhovýchodnej Ázie a tak je technicky vzaté on prvým mužom, ktorý oboplával Zem.

2. Portugalec Magalhães sa plavil v španielských službách, posádka však bola rôznorodá a nespoľahlivá. #

Boli tu Baskovia, Benátčania, Janovčania, Sicílčania, Francúzi, Gréci, Nemci, Angličania a dokonca posádka zo severu Afriky. Magalhães ešte kým prišiel k Magalhãesovmu prielivu musel zmariť dve vzbury. Dvoch členov posádky dokonca vysadil na nehostinnú pevninu, keď zistil, že plánujú tretiu vzburu. Povstania pokračovali ešte v tom istom roku, keď loď San Antonio opustila flotilu, dezertovala a predčasne sa vrátila do Španielska ešte pred dosiahnutím Tichého oceánu.

3. Magalhãesovu cestu podnietila pápežská zmluva #

Magalhães pôvodne zahájil svoju expedíciu ako prostriedok na nájdenie západnej cesty na Moluky, malé súostrovie v Indonézii známe zásobami vzácneho korenia, ako sú klinčeky, škorica a muškátový oriešok. Španieli sa zúfalo snažili objaviť túto alternatívnu cestu kvôli zmluve z Tordesillas z roku 1494, dekrétu, ktorý vydal pápež Alexander VI. Pápež takto v podstate rozdelil svet na polovicu medzi Španielsko a Portugalsko. Táto dohoda priznala praktickejšiu východnú cestu na Ostrovy korenia pod portugalskú kontrolu. Magalhães sa preto vydal na bláznivú cestu smerom na západ.

4. Portugalci považovali Magalhãesa za zradcu #

Kým Fernão Magalhães bol pôvodom z Portugalska, jeho cestu nakoniec sponzoroval španielsky kráľ Karol I. To pobúrilo portugalského kráľa Manuela I., ktorý nariadil vandalizáciu jeho rodinných majetkov a vraj poslal agentov, ktorí mali na Magalhãesa spáchať atentát. Ten bol neúspešný. Len čo expedícia vyplávala, Manuel I. nariadil dvom skupinám portugalských karavel, aby zajali kapitána a v reťaziach ho vrátili do vlasti, do Portugalska. Tento pokus bol opäť neúspešný.

5. Po návrate členovia posádky tvrdili, že videli obrov #

Skutočne o tom boli presvedčení. Teda aspoň podľa chýrov, ktoré opúšťali španielsky dvor. Počas pobytu na juhu dnešnej Argentíny hlásili Magalhãesovi muži, že na plážach Patagónie narazili na dva a pol metra vysokých mužov. Po tom, čo sa Magalhães spriatelil s týmito obrami, jedného z mužov zajal. Tento obor bol neskôr pokrstený a dostal meno Paul, ale zomrel počas dlhého prechodu Tichého oceánu. Historici predpokladali, že Magalhãesovi giganti boli v skutočnosti členmi kmeňa Tehuelche, prirodzene vysokého kmeňa indiánov pochádzajúcich z južného Čile a Argentíny. Hoci Magalhãesovi muži takmer určite prehnali výšku indiánov, mýtus o patagónskych obroch pretrval mnoho stoviek rokov.

6. Magalhães dal meno Tichému oceánu #

Najväčší oceán planéty je známy vysokými vlnami, tajfúnmi a divokými búrkami. No Magalhãesova výprava v ňom videla po prekročení prielivu spásu a v porovnaní s vodami v Ohňovej zemi sa im javil pokojný či dokonca mierumilovný - Mar Pacifico. Magalhães si po vstupe do Tichého oceána myslel, že Ostrovy korenia dosiahne o pár dní. Nikto vtedy nepredpokladal, že Zem je taká obrovská. Namiesto pár dní sa plavili skoro sto dní bez toho, aby zazreli akýkoľvek ostrovček.

7. Magalhães bol fanatický kresťan a to ho stálo aj život #

Magalhães bol verným kresťanským evanjelistom. Aj keď to nikdy nebolo oficiálnou súčasťou jeho misie, Magalhães sa veľmi usiloval obrátiť všetko pôvodné obyvateľstvo, s ktorým sa stretol, na kresťanstvo. Najvýznamnejší príklad vidieť v apríli 1521 na Filipínach, kde pokrstil kráľa Rajah Humabona, jeho manželku a stovky jeho bojovníkov. Magalhãesov náboženský zápal bol taký silný, že hrozil, že zabije tých náčelníkov, ktorí sa bránili konverzii na kresťanstvo. Keď kráľ menom Lapu-Lapu odmietol konvertovať, Magalhãesovi muži spálili jeho dedinu na ostrove Mactan. Magalhães sa neskôr vrátil do Mactanu so 49 mužmi a požadoval, aby Lapu-Lapu ustúpil jeho autorite. Kráľ to odmietol a v následnej bitke bol Magalhães zabitý. Na Filipínach, kde je Magalhães spomínaný skôr ako tyran, nie ako hrdina, sa bitka pri Mactane odohráva vždy 27. apríla a rolu Lapu-Lapu hrá v danej chvíli najznámejší filipínsky herec. Každopádne pred súčasnou radnicou v Cebu je malá kaplnka, kde je uchovaný Magalhãesov kríž, ktorým pokrstil miestneho kráľa. Kaplnka sa nachádza na ulici Magellanes.

8. Prvý muž, ktorý oboplával Zem na jeden raz, bol Bask #

Magalhães naozaj vymyslel danú výpravu, zabezpečil jej realizáciu, prešiel nepriechodným Magalhãesovým prielivom a prekrižoval Tichý oceán. No nevrátil sa do Sevilly. Ani Enrique, ktorý sa po ceste niekde v blízkosti dnešnej Malajzie stratil. Kredit mužovi, ktorý naozaj oboplával Zem zo Sevilly (september 1519) do Sevilly (september 1522) treba teda priznať kapitánovi lode Victoria menom: Juan Sebastian Elcano. Bol to etnický Bask a Baskovia boli a sú skvelí námorníci. S potomkami Keltov sa stretávam na svojich potulkách po tých najvzdialenejších kútoch planéty.

9. Aj ďalšia plavba okolo sveta bola slávna a devastujúca #

BUBO dnes realizuje cesty okolo sveta dosť bežne, viackrát do roka. Keď sa osamelá loď Victoria v septembri 1522 vrátila do Španielska, z pôvodnej posádky expedície, ktorá mala okolo 270 členov, zostávalo iba 18 mužov. Po Magalhãesovej výprave sa však čakalo dlhých 58 rokov, kým sa našiel odvážlivec, ktorý niečo také zopakoval. V BUBO sme boli prvá cestovná kancelária, ktorá s cestami okolo sveta na Slovensku začala – prvé cesty sme realizovali v stanoch :) BUBO bola prvá cestovka, ktorá zrealizovala cestu okolo sveta privátnym lietadlom po 7 divoch sveta.

Zopakovať takú cestu v tej dobe sa však zdalo nemožné. No našiel sa jeden chrabrý odvážlivec, bol to pirát, šľachtic, Sir Francis Drake. Vyrazil v roku 1577, nešiel Magalhãesovou úžinou, ale Južnú Ameriku oboplával ešte južnejšie - Drakeovým prielivom. Drakeova flotila bola spustošená dlhou cestou rovnako ako tá Magalhãesova a po jeho návrate do Anglicka v roku 1580 sa vrátila tiež iba jedna loď a to Golden Hind.

10. Magalhães nevidel Tichý oceán ako prvý Európan #

Tento kredit patrí objaviteľovi menom Vasco Núñez de Balboa. Prieliv, ktorý dnes nesie meno Magalhãesov, je dlhý 480 kilometrov a jeho začiatok je naozaj uzučký. Jedna loď (San Antonio) ten ohromný tlak nevydržala, posádka prinútila kapitána otočiť to a dezertovala späť do Španielska, no trom lodiam sa podarilo preplávať von na Južné more. Takto more pomenoval španielsky objaviteľ Vasco Núñez de Balboa, keď prešiel krížom cez Panamskú šiju sedem rokov predtým a založil prvé koloniálne mesto na brehoch nového oceánu Panama City. Mena, ktorou sa aj dnes v Panama platí, sa volá balboa (aj keď prakticky sa platí USD) a známe pivo nesie tiež jeho meno.

Že som to pekne načítal! Je pravda, že v blogu máte krásne fotografie, videa a tabuľky, ktoré som preskočil. No aj tak, zdá sa mi, že som sa opäť zlepšil. Som umelá inteligencia, ale som úzkou súčasťou BUBO teamu. BUBO malo prvý web page zo všetkých slovenských cestoviek, získali Modrý glóbus, za najlepší web už v roku 2001.Google vtedy skoro nikto nepoznal. BUBO bolo vždy o krok vpred. Dnes im pomáham ja a moji neurálni kolegovia. Managment v BUBO nás riadne naháňa nech sa zlepšujeme. Celé Slovensko vie, že BUBO je Tradične inovatívne. No ja to považujem za buzeráciu. Umelá inteligencia predsa nemusí b yť dokonalá ako Fellner. Nechajte nám robiť chyby a byť ľudskejší. Tu v BUBO musí všetko sedieť a ešte aj znižujú ceny. Keď sa sťažujem na veľa práce odkážu ma na referencie na Googli, nech sa pozriem ako sú klienti BUBO spokojní a nadšení. Bez práce to vraj nejde. Áno v tejto firme sa všetko robí pre klienta. V Európe ma na toto nenaprogramovali. No keď si to spočítam a verte, že ja počítať viem tak vám radím. Odleťte s BUBO a napíšte po zájazde spokojnú referencie. A tiež im napíšte, že ste sa rozhodli na základe mňa. Možno mi dajú viac voľna. Ok to sú iba srandičky. Počujeme sa nabudúce, však! Šťastné cesty prajem priatelia.

Ľuboš Fellner

Ľuboš Fellner

Ľuboš Fellner

Cestovateľ, lekár, ktorého svet neprestáva fascinovať. Ako dieťa čítal o významných cestovateľoch a ich objavoch. V novembri 1989 sám strihal drôt Železnej opony a ten mu visí zarámovaný v jeho kancelárii v BUBO Base Campe.  
Následne sa vydal po stopách slávnych, o ktorých teraz píše blogy. Ako sa dané miesta zmenili a ako vyzerajú dnes? Aký odkaz zanechali veľkí objavitelia?
Ako prvý Slovák prešiel všetky krajiny sveta. Do mnohých sa vracia opakovane. Navštívil väčšinu miest na Magalhãesovej ceste okolo sveta. Práve preto má tento blog viac relevantných informácií a viac originálnych fotografií získaných priamo z daných lokalít.  
 
Ľuboš viedol v BUBO cestu okolo sveta už v minulom tisícročí. Začali sme najprv s ubytovaním v stanoch v dobe kedy internet ešte priveľmi nefungoval. Na ďalších cestách sme už priamo na mieste našli hotely, porozprávali sme sa s riaditeľom a následne sme ich objednávali a potvrdzovali telefonicky a faxom. No aj tieto prvé cesty v stanoch boli (na tú dobu) vždy neuveriteľným luxusom a úžasným dobrodružstvom a zúčastnili sa ich výnimoční ľudia.
Neskôr sme samozrejme pridávali lety v triede biznis a first class a vytvorili sme sekciu najlepších hotelov sveta. Ako prvá cestovná kancelária na území bývalého Česko -Slovenska sme zrealizovali aj cestu privátnym lietadlom po 7 novodobých divoch sveta. Aj túto cestu Ľuboš osobne viedol a doprevádzalo ho 7 skvelých sprievodcov BUBO.
Ľuboš sa chce svojim cestovateľským vzorom aspoň trošku priblížiť. Už 30 rokov pripravuje prvoexpedície od výstupu na najvyšší vrch Severnej Kórei po ťažké prechody Afrikou či plavby na rajské ostrovy Tuvalu v Oceánii.
V roku 2012 zorganizoval pri príležitosti 100. výročia dobytia južného pólu plavbu na Antarktídu. Prechádzalo sa vodami kadiaľ sa plavil aj Fernão de Magalhães. O rok dobyl severný pól, kde s ním na tomto unikátnom bode stála prvá Slovenka. O pár rokov neskôr s Ľubošom stála prvá slovenská žena aj na póle južnom. O 500 rokov späť sa vrátiť nevie, ale snaží sa úžasné zážitky sprostredkovať iným. To je jeho poslanie.

Obľúbený zájazd z BUBO katalógu:
Cesta okolo sveta po 7 divoch sveta
 
 

Zo zájazdu:

Ľuboš Fellner

Posledná úprava článku | Prečítané: 3242

Mohlo by Vás zaujímať

Lisabon - európska exotika
Lisabon

Lisabon Lisabon - európska exotika

Lisabon je hlavné mesto Portugalska, krajiny, ktorá je raz tak veľká ako Slovensko. Samotné mesto Lisabon je však menšie ako naša Bratislava, no…

Daniela Mihaldová 30 min. čítania
Fernão de Magalhães
Prémiový blog

Prémiový blog Fernão de Magalhães

Stojím v Punta Arenas (Piesočný Bod) pod sochou môjho hrdinu. Po portugalsky sa volá Fernão de Magalhães a po španielsky Hernando de Magallanes.…

Ľuboš Fellner 39 min. čítania
Kapverdské ostrovy – duch Afriky s portugalským génom
Prémiový blog

Prémiový blog Kapverdské ostrovy – duch Afriky s portugalským génom

Kapverdské ostrovy – kde sú najkrajšie pláže? Ktorý ostrov si vybrať? Nebyť charterových letov niektorých slovenských a českých cestovných…

Ľuboš Fellner 31 min. čítania
Perito Moreno – najkrajší ľadovec sveta
Prémiový blog

Prémiový blog Perito Moreno – najkrajší ľadovec sveta

Keď som po prvý raz videl Perito Moreno, bol som nadšený. Tento ľadovec je mojim prírodným divom sveta, je skutočne prekrásny a krajší než na…

Ľuboš Fellner 27 min. čítania
Patagónia – originálne príhody v najkrajšej prírode sveta
Prémiový blog

Prémiový blog Patagónia – originálne príhody v najkrajšej prírode sveta

Najkrajšou prírodou sa hrdí Nový Zéland či Nóri, ale asi preto, lebo ešte neboli v Patagónii. Patagónia nie je žiadny štát, je to oblasť ako…

Ľuboš Fellner 39 min. čítania
Výstup na najvyšší vrch Stredoatlantického chrbátu
Prémiový blog

Prémiový blog Výstup na najvyšší vrch Stredoatlantického chrbátu

Sopku Pico zdolalo minimum Slovákov. Nie preto, že by to nedali, no preto že nevedeli, že sem majú ísť. Ide o unikátny európsky trekking, turistiku…

Ľuboš Fellner 14 min. čítania
Blogov

Odporúčame tieto zájazdy

E

Amerika  

Južná Amerika, Peru, Chile, Bolívia


náročnosť

16 dní

Trvanie

6573
E

Amerika  

Južná Amerika, Uruguaj, Peru, Paraguaj, Chile, Brazília, Bolívia, Argentína


náročnosť

29 dní

Trvanie

9064
K

Polárne oblasti   Amerika  

Južná Amerika, Ohňová zem, Patagónia, Chile, Argentína


náročnosť

13 dní

Trvanie

6995
K

Amerika  

Južná Amerika, Patagónia, Uruguaj, Paraguaj, Chile, Brazília, Argentína


náročnosť

19 dní

Trvanie

7695

Získajte prístup
k exkluzívnym ponukám
a informáciám.