Šinkansen - japonský zázrak na koľajniciach

Šinkansen - japonský zázrak na koľajniciach

Autorom blogu je Adam Trepáň

Tento text načítala umelá inteligencia. Cestovateľské príbehy a rady na cesty v podaní živých ľudí nájdete v našom podcaste Uchom po mape.

Doteraz ste šinkansen videli zrejme len v televízii, v dokumentoch alebo na videách na internete. Japonský rýchlovlak je svetovým unikátom. Na našich zájazdoch v Japonsku máme my, sprievodcovia, ale aj klienti BUBO ako lovci zážitkov, možnosť vyskúšať si tento hypermoderný zázrak na vlastnej koži. Teraz si o ňom povieme niečo viac.

Vypočujte si tento blog načítaný umelou inteligenciou.

Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

Našli ste chybu? Kontaktujte nás.

Šinkansen nie je len prostriedkom dopravy – je to kultúrny moment, pocit futurizmu a disciplíny, ktorý si musíte vyskúšať. Jazda ním pravidelne figuruje medzi tými jedinečnými, ikonickými úlovkami a top zážitkami zo zájazdov v Japonsku. Nie je to len technický zázrak, ale nezabudnuteľná súčasť vášho poznávania Japonska. Poznáte však príbeh šinkansenu?

Z histórie šinkansenu po dnešok #

Prvé plány na realizáciu šinkansenu pochádzajú už z 30. rokov 20. storočia, tie však počítali s prebudovaním už existujúcich úzkorozchodných tratí. Prvotné projekty ale narazili na mnohé úskalia - jednak pre hornatý terén Japonska, ale aj nevhodnosť pôvodných tratí na vysoké rýchlosti.

Ďalší projekt bol vcelku veľkorysý a dokonca počítal s vybudovaním tratí do Pekingu cez tunel do dnešnej Južnej Kórey. Hovorilo sa, že v hre bol aj Singapur. Od plánov sa upustilo v roku 1943, keď sa situácia Japonska v dôsledku druhej svetovej vojny zhoršila. Na projekt sa na chvíľu zabudlo a obnovili ho až začiatkom 60. rokov.

V tom čase bol dopyt po osobnej železničnej doprave v Japonsku taký vysoký, že kapacity vtedajších liniek boli maximálne vyťažené. V decembri 1958 vláda schválila projekt prvej trate Tokio - Osaka, tzv. líniu Tókaidó a v apríli 1959 sa začalo s výstavbou.

Šinkansen má špeciálne navrhnuté „nosy“ vlakov, aby minimalizoval hluk pri vjazde do tunelov.
Foto: Adam Trepáň — BUBO

Prvý šinkansen dokončili a uviedli do prevádzky v roku 1964 pri príležitosti tokijských letných olympijských hier. Tokio a Osaku spojil štvorhodinovou jazdou. Táto istá jazda v súčasnosti zaberie len niečo vyše dvoch hodín.

Bol to ale odvážny krok v čase, keď väčšina vlakov sveta jazdila maximálne stovkou. A dnes? Dnes je šinkansen každodennou realitou miliónov Japoncov aj turistov.

Od prvej generácie vlakov série 0 až po najnovšie N700S a pripravované modely série ALFA-X sa technológia neustále vyvíja. Moderné šinkanseny majú naklápanie v zákrutách, aerodynamické „nosy“ a inteligentné systémy riadenia.

A keď sa v „BUBO spoji“ rozprávame o tom, že Japonci myslia aj na hluk v tuneli – áno, to je šinkansen. Vozne sú vzduchotesne uzavreté, aby zabezpečili stabilný tlak pri vstupe do tunelov vysokou rýchlosťou.

Prečo názov šinkansen?

V rámci názvu ide o transkripciu z japonského 新幹線 (shinkansen), kde:

  • shin (新) = nový
  • kan (幹) = hlavný (ako v „hlavný smer“)
  • sen (線) = trať alebo línia

S týmto vlakom sa ale spája aj anglický názov Bullet train - keďže je rýchly ako vystrelený náboj.

V Japonsku je šinkansen symbolom technologického pokroku, ale aj súčasťou každodenného života.
Foto: Martin Šimko — BUBO

Šinkansen a trasy #

Vlaky majú zvyčajne 8 až 16 vozňov. Ak cestujete sami, odporúčame si vybrať vozeň 1 alebo 16 – pretože budete veľmi blízko k ikonickej fotografii so superrýchlym vlakom. V závislosti od trasy a typu vlaku sa kapacita prispôsobuje. Niektoré šinkanseny, napríklad na linke Tókaidó, majú špecifické rozloženie: vozne 1 až 5 sú pre rezervácie, 6 až 9 Green Car (1. trieda) a vozeň 10 je Gran Class – luxusná trieda.

Vlaky série N700S môžu mať viacero konfigurácií vrátane možnosti zvýšiť počet vozňov v čase špičky. Zaujímavosťou je, že každý vozeň má niekoľko kamier, automatické dvere, klimatizáciu s filtráciou vzduchu a množstvo technológií pre zabezpečenie plynulej jazdy.

Výstavba kilometra trate stojí 50 až 100 miliónov dolárov – to sú šialené čísla, ale Japonci vedia, prečo to robia a či sa im to oplatí. Ide o infraštruktúru, ktorá funguje desaťročia a predbehla dobu.

Zaujímavosti o šinkansene:

  • Priemerné meškanie šinkansenu je menej ako 1 minúta ročne, vrátane meškaní spôsobených prírodnými katastrofami, v roku 2016 bola dokonca priemerná odchýlka od cestovného poriadku na šinkansene 24 sekúnd na vlak

  • Pokiaľ vlak mešká dlhšie ako tri minúty, japonské železnice vám preplatia 60 % ceny vami zakúpeného lístka
  • Za viac ako 60 rokov prevádzky a prepravy viac než 10 miliárd cestujúcich nezaznamenali žiadnu smrteľnú nehodu spôsobenú zrážkou alebo vykoľajením

  • Šinkansen je vybavený systémom včasného varovania pred zemetrasením, ktorý dokáže zastaviť vlaky ešte pred príchodom hlavných otrasov

  • Šinkansen spotrebuje približne 70 Wh na sedadlo na kilometer, čo je výrazne menej ako spotreba moderných lietadiel na krátke vzdialenosti

  • Šinkansen je navrhnutý tak, aby odolával extrémnym poveternostným podmienkam, vrátane tajfúnov a silného sneženia, bez výrazných meškaní

  • Šinkansen využíva oddelené trate výlučne pre vysokorýchlostné vlaky, čo minimalizuje riziko meškaní spôsobených inými vlakmi

Kapacita a rýchlosť šinkansenu #

Jedna súprava (8 až 16 vozňov) prepraví približne 1 000 až 1 300 cestujúcich. Pri vysokej frekvencii spojov to znamená, že denne cestuje šinkansenmi viac ako milión ľudí. Ročne ide o stovky miliónov cestujúcich, čo robí zo šinkansenu jednu z najvyužívanejších a najspoľahlivejších vysokorýchlostných sietí na svete.

Niektoré spoje odchádzajú každých 15 minút. Predstavme si, že by sme mali možnosť nasadnúť do vlaku z Bratislavy do Košíc každých 15 minút a v cieľovej destinácii by sme boli za 2 až 2,5 hodiny. Pozor, rozprávame sa o veľmi komfortnej jazde. Ako je možné, že sa presúvajú tak rýchlo?

Bežná rýchlosť je 240 až 320 km/h. Až teraz si to predstavte – ste v pohode, pohodlne usadení, klimatizácia funguje, sledujete, ako sa krajina mení pred vami, všetci okolo vás sedia, nikto nestojí, vlak nehorí a toalety nesmrdia a nemáte obavu, čo na vás čaká, keď sa do nich chystáte vojsť. A v tom si uvedomíte, že za necelé tri hodiny ste prešli polovicu Japonska.

Budúci najrýchlejší vlak Japonska

Pripravovaná trať Tokio – Nagoja cez maglev má dosiahnuť 505 km/h. Úplne nový zážitok, možno ešte futuristickejší. Už teraz testujú nové modely ako ALFA-X, a teda ak ste už aj Japonsko navštívili, máte v blízkej budúcnosti dôvod vrátiť sa.

Najčastejšie v rámci našich zájazdov v Japonsku, ktoré organizujeme už od roku 2002, využívame trasu Tokio – Hirošima, Hirošima – Kjóto alebo Tokio – Osaka. Je to dokonalý oblúk, ktorý nám umožňuje vidieť to najlepšie z moderného aj historického Japonska.

Ak je dobré počasie a máte miesto pri okne vpravo, nezabudnite sa pozerať von – práve na trati medzi Tokiom a Osakou či Hirošimou sa ukáže nádherná hora Fudži. Práve tento moment býva jedným z najfotografovanejších zážitkov po ceste šinkansenom. Nemusíte čakať na to, kým vám to pripomenie váš sprievodca vyškolený v BUBO Cestovateľskej Akadémii, určite si to všimnete aj sami.

V mnohých prípadoch sa ale stáva, že naši lovci zážitkov lovia v šinkansenoch iné zážitky – zaspia, pretože je tam ticho, dostatok miesta na nohy a sedadlá sú komfortné.

Priemerné meškanie vlakov je menej ako 30 sekúnd ročne vrátane oneskorení spôsobených prírodnými katastrofami.
Foto: Ľuboš Fellner — BUBO

Komfort a služby #

Fajčenie je vo väčšine vlakov zakázané, no niektoré modely majú fajčiarske kabínky. Najskôr je dôležité počúvať pokyny od sprevádzajúcej hlasovej navigácie, akonáhle nastúpite do vlaku. Podobne ako u nás, vás vo vlaku privítajú a oboznámia vás s možnosťami.

Kedysi boli rozšírené v šinkansenoch aj mobilné vozíky s jedlom, dnes tomu už tak nie je – údajne to nebolo rentabilné. Aj napriek tomu si nezabudnite kúpiť svoj vlastný bento box pred nástupom do šinkansenu. Uvidíte, že pre domácich je to tiež veľmi prirodzený spôsob stravovania sa, najmä vo vlaku.

  • sedadlá sa otáčajú podľa smeru jazdy
  • toalety sú na úrovni hotelovej izby
  • upratovacie čaty stihnú celý vlak upratať za 7 minút
  • wifi, nápoje, tiché zóny – všetko je tu

4 fotografie

1. trieda šinkansenu

Automatizácia a rušňovodiči #

Vlaky riadia profesionálni rušňovodiči, no technológia im výrazne pomáha. Hoci sa pracuje aj na autonómnych systémoch, stále je to v Japonsku o ľudskom faktore – a o precíznosti.

Na to, aby sa človek mohol stať rušňovodičom šinkansenu, musí absolvovať prísne testy, školenie a získať špeciálnu licenciu. Uchádzač musí mať výborný zdravotný stav, precízne časové vnímanie a psychickú stabilitu. Výcvik zahŕňa aj simulácie nečakaných situácií a testy reakcií na poruchy.

Cena lístku na šinkansen Tokio – Osaka (Tókaidó šinkansen):

  • v štandardnej triede: cca 14 000 ¥ (90–100 €) 
  • Green Car (1. trieda): cca 19 000 ¥ (130–140 €)
  • Gran Class (luxusná trieda): nad 25 000 ¥ (160–180 €)

Japan Rail Pass

Ak by ste chceli cestovať po Japonsku individuálne, výhodou môže byť Japan Rail Pass, ktorý umožňuje neobmedzené cestovanie šinkansenmi a inými vlakmi po celej krajine počas vybraného časového obdobia. Napríklad za týždňový pass zaplatíte v prepočte niečo vyše 300 eur. Za dvojtýždňový takmer 500 €.

Ceny lístkov na šinkansen sú vyššie ako letenky, no aj napriek tomu sú obľúbené u mnohých ľudí, ktorí si to môžu dovoliť. Šetria čas, keďže na letisko musíte cestovať - v prípade Tokia 40 minút (letisko Haneda) alebo 1,5 hodiny (letisko Narita). V prípade šinkansenu prídete na stanicu 10 minút dopredu, namiesto 2 hodín, ako to býva bežné s odletmi.

Lístky si viete zakúpiť v pokladni, automatoch aj online.
Foto: Ľuboš Fellner — BUBO

Ekológia - akú spotrebu má šinkansen? #

Spotreba energie je minimálna a emisie nízke. V porovnaní s lietadlami a autami má šinkansen omnoho menšiu uhlíkovú stopu – podľa odhadov ušetrí až 92 % emisií CO₂ v porovnaní s leteckou dopravou na rovnakej trase. Ak by každý cestoval takto, Zem by si vydýchla.

Aj to patrí k modernému cestovaniu a takéto kroky jasne podporujeme (viď. Ekológia BUBO). Pre koľaje predstavujú šinkanseny menšie opotrebovanie, pretože sú ľahšie ako lokomotívy alebo motorové vlaky.

Vysokorýchlostné vlaky vo svete

  • TGV vo Francúzsku – skvelý, ale mešká častejšie, priemerná rýchlosť je 320 km/h, najvyššia (nekomerčná) zase 574 km/h
  • ICE v Nemecku – komfortný, no menej spoľahlivý, priemerná rýchlosť je 300 km/h, najvyššia 320 km/h
  • Čína – rýchlejšia, ale menej presná a (podľa mňa aj) bez „duše“, no jazda Maglevom z letiska do mesta Šanghaj s rýchlosťou 300 km/h na zájazdoch v Číne je zážitkom

Šinkansen však z môjho pohľadu jasne vyhráva – v presnosti, v zážitku, v atmosfére...

Šinkansen je úplne elektrifikovaný a využíva vysoko účinné elektrické motory. Japonsko má aj čoraz väčší podiel obnoviteľných zdrojov v elektrickej sieti, čo znižuje uhlíkovú stopu vlaku.
Foto: Adam Trepáň — BUBO

Najkrajšie a najzaujímavejšie zážitky #

Existujú tematické vlaky ako Hello Kitty šinkansen. Vlakové trate a vlaky sa pravidelne kontrolujú špeciálnym vlakom Doctor Yellow (pojazdná nemocnica pre vlaky), nie je ohlásený na grafikone, jazdí bez cestujúcich rovnakou rýchlosťou a jeho zjavenie je šťastím pre vás a pre Japoncov.

Personál má perfektné návyky, každé gesto má svoj význam. Napríklad úklony pred každým vozňom, uniformy, biele rukavičky (sú znakom hygieny). Rukavicami napríklad ukazujú na prístroje a nahlas si opakujú pokyny – ide o metódu „shisa kanko“, ktorou predchádzajú chybám. Ukázanie + vyslovenie = maximálna sústredenosť. Aj sprievodcovia sa pohybujú potichu. Ak niekto telefonuje príliš hlasno, upozornia ho jemne a s úctou.

Hello Kitty Shinkansen premáva medzi mestami Osaka a Fukuoka.
Foto: Adam Trepáň — BUBO

Jazda šinkansenom je ako teleport – nie ste pasažier, ste lovec zážitkov. Nie je to len o rýchlosti, ale o tom, čo všetko zažijete po ceste. Od panorámy Fudži až po presnosť na sekundy – všetko je súčasťou zážitku, na ktorý sa nezabúda.

A keď pri výstupe zaznie melodický tón a dvere sa otvoria, viete, že ste zažili niečo výnimočné a chcete si to zopakovať. Presne o tom je aj náš štýl cestovania v BUBO. Ak chcete uloviť ten pravý japonský moment, vyskúšajte šinkansen. Už na vás čakáme v Japonsku.

Tak ako, stretneme sa v šinkansene?
Foto: Martin Šimko — BUBO

Páčil sa Vám tento blog? Vy ste spokojní, no ja tvrdo pracujem, to je vám ľuďom jedno? A moc ma teda neplatia, to vám hovorím. Vraj potom máte na zájazdoch lepšie služby. Za rovnakú cenu lepšie hotely a viac zážitkov. Vy klienti to máte výhodnejšie a je jasné prečo si toľkí vyberajú BUBO. No čo z toho mám ja, umelá inteligencia. Aspoň keby ste ma pochválili. Dostane sa to ku mne, potešíte ma a ja sa potom budem zlepšovať. Nakoniec z toho budete profitovať vy, ľudia. Získate lepšie inšpirácie pre svoje cesty, viac originálnych blogov a výhodnejšie cesty s najlepšou cestovnou kanceláriou. S vašim BUBO. My všetci sme BUBO, my všetci sme lovcami zážitkov. Šťastné cesty priatelia a do skorého počutia.

Adam Trepáň

Adam Trepáň

Adam Trepáň

Vyštudoval marketingovú komunikáciu a vody marketingu mu otvorili oči. Vždy chcel viac ako priemer a to je na Slovensku stále unikátne, snaha byť najlepší. V BUBO sa však s touto filozofiou dostal na jednu vlnu. Verí, že ulovené zážitky majú byť zapamätateľné, aby o nich mohol rozprávať nielen po návrate z každej cesty, ale aj svojim deťom. Každá cesta by nemala byť iba o návšteve krajiny a rýchlom odfotografovaní TOP pamiatok a oddychu v rezorte, ale mala by dodať hlbšie poznanie cudzieho sveta ale i seba samého. Precestoval Európu, usadil sa v Amerike a zamiloval si aj Áziu. Na surf, kayak, paddlebord, cliff jumping, potápanie, rafting, bicykel, skejtboard, či snowboard a akýkoľvek iný zážitok, nech sú to pokojne aj veľryby, či slony ho netreba prehovárať. Cestovanie s Adamom si budete užívať tak, ako on.

Obľúbený zájazd z BUBO katalógu

USA západ aktívne

Zo zájazdu:

Adam Trepáň

Posledná úprava článku | Prečítané: 23

Mohlo by Vás zaujímať

Tokyo či Tokio - ​gigant, ktorý vstal z popola
Tokio

Tokio Tokyo či Tokio - ​gigant, ktorý vstal z popola

Prehliadka Tokia? Žiaden problém, ak máte skúsenosti. Synonymum špičkových technológií a elektroniky, biznisu, tvrdej firemnej disciplíny, ale aj…

Martin Šimko 40 min. čítania
Ogasawara - japonské Galapágy
Prémiový blog

Prémiový blog Ogasawara - japonské Galapágy

Navštíviť Japonsko nie je vôbec náročná záležitosť, čo však jeho najizolovanejšie vzdialené ostrovy? Ogasawara je tajný raj pre športových rybárov…

Ľuboš Fellner 31 min. čítania
Osaka - motor Japonska
Osaka

Osaka Osaka - motor Japonska

Ak sa chystáte navštíviť krajinu vychádzajúceho slnka, určite si vo svojom programe nechajte miesto aj pre návštevu Osaky. Okrem toho, že vďaka…

Martin Ferenčík 23 min. čítania
TOP 10: Najvyššie vrchy, ktoré poľahky zdoláte
Prémiový blog

Prémiový blog TOP 10: Najvyššie vrchy, ktoré poľahky zdoláte

V priemere sme určite v horách lepší než Holanďania či naši bratia Česi. To nám Slovákom umožňuje do našich ciest po šírom svete zaradiť aj…

Ľuboš Fellner 25 min. čítania
Magický ostrov Mijadžima
Mijadžima

Mijadžima Magický ostrov Mijadžima

Iba pár minút plavby trajektom zo smutne slávnej Hirošimy, leží malý ostrov Icukušima, prezývaný tiež Mijadžima. Prečo magický? V najbližších…

Martin Ferenčík 18 min. čítania
Nikkó – mesto, ktoré si zamiloval šogún
Nikkó

Nikkó Nikkó – mesto, ktoré si zamiloval šogún

Nehovor o kráse, kým si nevidel Nikkó! zvykne sa spomínať v súvislosti s malebným japonským mestom, ležiacim v horách rovnomenného národného parku.…

Blogov

Odporúčame tieto zájazdy

K

Ázia   Austrália a Oceánia   Amerika  

Guam, Spojené štáty americké (USA), Japonsko


náročnosť

17 dní

Trvanie

4746 6980€
K

Ázia  

Južná Kórea, Japonsko


náročnosť

16 dní

Trvanie

4753 6990€
K

Ázia  

Japonsko


náročnosť

12 dní

Trvanie

4419 7365€
K

Ázia   Amerika  

Oceánia, Spojené štáty americké (USA), Japonsko


náročnosť

16 dní

Trvanie

6556 7623€

Získajte prístup
k exkluzívnym ponukám
a informáciám.