Vypočujte si tento blog načítaný umelou inteligenciou.
Našli ste chybu? Kontaktujte nás.
Tunajšie fjordy boli celé storočia takmer nedotknuté. Iba výskumným tímom a zopár ďalším ľuďom sa podarilo dostať sa do týchto končín a objaviť ich pre tento svet. Od roku 1990 sa vo fjordoch Ohňovej zeme plaví exkluzívna loď patriaca Chile s nadšenými cestovateľmi, medzi ktorými Slovensko nie je žiadnou neznámou. S BUBO navštívili tieto krásne a opustené miesta desiatky Slovákov. Pridáte sa k nim/nám?
Čistotu tejto prírody zvýraznil fakt, že počas našej BUBO plavby z Ushuaie do Punta Arenas sme nestretli nikoho iného, len jednu sesterskú loď, ktorá sa plavila v opačnom smere. Plán zastávok a vylodení je vopred zarezervovaný pod prísnym dohľadom organizácií na ochranu životného prostredia a národných parkov krajiny, a tak v zemi, kde robil výskum napr. Charles Darwin, pravdepodobne nestretnete inú loď.
Ushuaia - miesto nalodenia #
Do ďalekej Patagónie sme v BUBO zavítali po prvý raz pred viac ako 20 rokmi. Cestu sme od roku 2015 vyšperkovali do takej podoby, že dnes si už môžeme naplno užívať aj dobrodružnú veľkovýpravu do tajomnej Ohňovej zeme. Patagónia a Ohňová zem - to sú miesta, ktoré akoby ani neboli z našej planéty. Sú naozaj tak ďaleko a sú také iné...
V hlavnom meste Ohňovej zeme, v Ushuaia, sa začínajú naše výpravy na Antarktídu. Boj o dobytie Južného pólu nás ako cestovateľov vždy fascinoval. Do Patagónie, na Antarktídu a Arktídu, sme za 30 rokov nášho fungovania vypravili mnoho slovenskych a českých klientov.
Naša plavba do Ohňovej zeme sa začína v argentínskom meste Ushuaia. Ráno si zabezpečíme prevoz veľkej batožiny do kancelárie lodnej spoločnosti, kde si spravíme check-in a vyplníme formulár s osobnými údajmi a formulár na vstup do Chile. Veľkú batožinu nám označia a najbližšie sa k nej dostaneme až večer, keď si ju nájdeme vo svojej kajute. Táto kancelária sa nachádza neďaleko prístavu na ulici 409 San Martín Ave a môžete prísť kedykoľvek medzi 10.00 a 17.00 h.
Pokiaľ cestujete s BUBO na zájazd Patagónia - Ohňová zem a luxusná plavba, tak tieto formality vybavia za vás naši miestni partneri a sprievodca. Ak to vybavíte ráno, pred vami je celý deň na spoznávanie najjužnejšieho mesta sveta. Deň v Ushuaia trávime presne podľa BUBO blogu od našej kolegyne BUBO sprievodkyne Daniely Snovákovej, ktorý sme si doplnili o vyhliadkový let vrtuľníkom.
Večer okolo 17.00 h sa už pomaly presunieme do prístavu, kde čakáme na nalodenie v malej budove pri vstupe do prístavu. Je na nej nápis: Control de Pasajeros//Passenger control Puerto Ushuaia a nachádza sa na adrese Av. Prefectura Naval Argentina 470 presne pred Turistickým informačným centrom. Posledné prechádzky v prístave a obzretie sa na hory za mestom odkiaľ sú nádherne výhľady na celý záliv.
Otvoria sa prepážky bezpečnostnej kontroly a preukážeme sa lodným lístkom a cestovným pasom. Lodný lístok nám odovzdali pri check-ine veľkej batožiny ešte ráno. Prichádzame k našej lodi, fotíme prvé zábery a nalodíme sa. Keď vojdeme na palubu, vchádzame priamo do priestoru malej recepcie, kde odovzdáme lodný lístok a cestovný pas. Ten nám tu nechajú v úschove v trezore až do konca plavby.
Všetko funguje rýchlo a jeden zo sprievodcov nás odprevadí do našej kajuty. Skontrolujeme si, či je veľká batožina určite tá naša. Sprievodca nám vysvetlí, čo všetko máme v kajute a upresní nám čas, kedy sa začína podávať večerný koktail na hornej palube s kapitánom a posádkou. Na ten určite príďte. Bude sa, okrem iného, hovoriť aj o zajtrajšom programe.
Privítanie na palube #
O 18.00 h vyplávame. Keď sa ubytujú všetci pasažieri, tak vo večerných hodinách na hornej palube nám sprievodcovia spravia prezentáciu lode, bezpečnosť, zodiaky... Bude aj predstavenie samotnej posádky, kapitána a programu na nadchádzajúci deň. Presný čas programu nájdete na informačnej tabuli v každom salóniku a na recepcii. Na večernú prezentáciu si môžete obliecť slušné šaty/košeľu.
Zoznámenie sa so spolucestujúcimi a prvý drink, pisco či bublinky, prípadne nealko, čaj/káva - to všetko je stále k dispozícii. Po prezentácii nasleduje večera. Postupne prichádza tma a v diaľke sa strácajú svetla Ushuaie. Naša loď prejde do úzkeho prechodu Murray Channel medzi ostrovmi Navarino a Hoste.
Smerujeme na juh na Hornov mys. Prechádzame z argentínskeho námorného územia do chilského. V podstate sa odteraz celá plavba realizuje už iba na území Chile. Nadránom sa doplavíme na hranicu národného parku Cape Horn National Park.
Kajuty - štandard a vybavenie #
Počet pasažierov je limitovaný na maximum 200 hostí. Na lodi je 100 kabín. Lodná spoločnosť, s ktorou sa poplavíte, operuje 2 lode, ktoré sú v prevádzke od roku 2010 a 2017, čiže ide o relatívne nové lode. Kajuty sú rozdelené do troch kategórií, ktoré sa navzájom od seba veľmi neodlišujú.
Všetky kajuty majú okno. Jediná odlišnosť je práve vo veľkosti okna. Kajuty superior sú počtom m² o niečo väčšie (nemajú 16,5 ale 20,5m²). V tomto smere to však nehrá rolu, lebo vybavenie kajút je vždy rovnaké. Kajuty sú priestranné, vhodné pre 2 osoby i s úschovou batožiny.
Každá kajuta ma privátnu kúpeľňu. Tá je vybavená základnou kozmetikou univerzálnej vône, fénom a uterákmi (malé aj veľké). Je v nej splachovací záchod, zrkadlo, umývadlo a sprcha so závesom. Žiadna z kajút nemá vaňu. Kajuty sa každý deň upratujú.
Kúpeľňa v kajute je pomerne malá. Každopádne, rýchlo si zvyknete a pri troche obratnosti zvládne hygienu skutočne každý. Ste na malej expedičnej lodi, a preto myslite na to, že splachovací systém je citlivý, to znamená, že doň vhadzujte iba toaletný papier (iné predmety ho upchajú a trpieť budú potom všetci).
Poklop nechávajte zatvorený, aby nedošlo pri náhlom trhnutí lode k úniku vody na podlahu kúpeľne.
Každá kajuta ma double bed (manželskú posteľ) alebo twin bed (dve oddelené jednolôžka) a o preferovanej forme usporiadania postelí je potrebné informovať svojho agenta vopred. Loď má niektoré kajuty typu tripple (tri jednolôžka), ale cena je vyššia... Postele majú biele povlečenie, sú čisté a pohodlné. V kajute je aj malý stôl so stoličkou, ktorý môže slúžiť ako pracovný stôl. Veríme však, že ste na túto krásnu plavbu neprišli pracovať.
Nájdete tu aj úložný priestor a skriňu s vešiakmi. Každá kajuta je vybavená záchrannými vestami, ktoré si obliekate na každé vylodenie. Ak máte záchrannú vestu príliš veľkú, alebo je vám malá, príďte na recepciu lode a požiadajte o výmenu. Máte tu tiež malý trezor.
Na lodi nie je wi-fi ani signál. V podstate budete 4 dni "odrezaní" aj v tomto smere od sveta. Odporúča sa dať si na mobil letový režim, aby ste sa vyhli k náhlemu pripojeniu na cudziu sieť, s ktorou môžu byť spojené poplatky.
Ako si naplánovať plavbu či čo treba vedieť
- Plavby sa realizujú v období od októbra do marca, kedy býva najlepšie počasie v regióne a dlhý deň. Každopádne, očakávajte teploty od 2 do 15 stupňov, vietor a časté zmeny počasia.
- Oblečenie vrstvite a poslednú vrstvu majte nepremokavú. Využijete turistické nepremokavé topánky. Môžu/nemusia mať vysoký členok. Zoberte si hlavne tie, ktoré už máte vychodené a rátajte s tým, že prejdete aj cez blato.
- Nezabudnite na šál, rukavice a čiapku. Dáždnik je nepoužiteľný, to skôr majte kvalitnú bundu s kapucňou (môže byť párka).
- Pri návrate z exkurzie na palubu lode sú pripravené čističe topánok a personál lode vám pomôže zbaviť sa prípadného blata, aby ste si ho nezaniesli do kajuty. Čistenie topánok je povinné aj preto, aby sa na palubu nezaniesla zemina a nepreniesla sa na iné miesto v Patagónii, resp. aby ste si ju nepriniesli domov.
- Svoje topánky si riadne umyte už pri balení sa na cestu. Vedeli ste, že nečistými topánkami sa napr. aj na Antarktídu zaniesli semienka rastlín, traviny, dokonca pavúky či ovocné mušky?
Stravovanie na palube #
Vlastnú stravu si na palubu vôbec nemusíte prinášať. Vaša plavba zahŕňa plnú penziu na vysokej úrovni. Dovolíme si povedať, že priam exkluzívnej. Čaká vás bohatý raňajkový bufet, A la carte obedy a večere s vínom aj nealko nápojmi, tiež káva a čaje. Slušne stolovanie.
Na bare máte k dispozícii ďalší alkohol počas dňa a zásobu plechovkových alko/nealko nápojov mimo otváracích hodín baru. K dispozícii sú stanice s pitnou vodou a kávovar (macchiato, cappuccino, caffe latte, americano, espresso, horúca čokoláda atď. atď.). Odporúčame horúcu čokoládu s whiskey.
Počas dňa je na bare aj drobné občerstvenie, jednohubky, slané/sladké, chipsy, olivy, oriešky... Ak si chcete so sebou niečo zobrať na palubu lode, myslite na to, že opúšťate Argentínu a vchádzate do Chile, kde je prísny zákaz prinášania niektorých druhov potravín. Nerozbalené potraviny typu müsli tyčinky, proteínové tyčinky, čokoláda, keksy,... nie sú problém.
Na palube sme sa stretli s vynikajúcim personálom, čašníci sú na úrovni a panuje tu veľmi príjemná atmosféra. Prostredie je elegantné a priam vás núti od stola neutekať, ale ostať ešte chvíľu. Jedlo chutí famózne. Je blízko našej európskej kuchyne, a preto si nebudete musieť veľmi zvykať na inú stravu. Prevedenie aj chuť jedla boli nadštandardné a pre mnohých sa práve toto zapísalo ako najlepší zážitok z celej plavby.
Ak si objednávate túto plavbu v BUBO, informujte nás čo najskôr, ak máte prísnu diétu, alergie, intolerancie a tieto informácie sa dostanú priamo ku kuchárom, ktorí vám budú 4 dni zabezpečovať najlepšie gurmánske zážitky.
Každopádne, výber v bufete bude rozmanitý a vyberiete si podľa svojej chute. Pri A la carte (obed, večera) je na výber z troch možností vrátane vegetariánskeho jedla a s výberom vám pomôže čašník. Menu sa obmieňa.
Čo uvidíte na plavbe Ohňovou zemou?
- Určite sa môžete tešiť na nádhernú prírodu, ktorú pred vami videlo len veľmi málo ľudí. Fjordy, ľadovce, ľahká turistika, špičkové gurmánske zážitky na lodi - je to to, kvôli čomu sem idete. Kto videl nórske fjordy a považuje ich za to najkrajšie miesto na zemi, tak Patagónia (a Ohňová zem) vás donúti prehodnotiť svoje názory.
- Veľmi veľa bude závisieť od počasia, ktoré sa bude v priebehu dňa často meniť. Hoci zaprší, za 30 min môže opäť svietiť slnko, preto si nenechajte počasím pokaziť náladu. Ako sa hovorí, neexistuje zlé počasie, iba zle oblečený turista. Preto si na kvalitnom turistickom oblečení dajte záležať.
- Takisto, čo sa týka živočíchov, treba mať oči na stopkách a sledovať prírodu. Mnohí využijú ďalekohľad, často trávia čas na palube, aby im neušiel "ten" moment. Na našej plavbe v marci sme videli veľryby, tučniaky a rôzne druhy vtáctva vrátane kondorov a kormoránov. Október je tiež mesiac dobrý na spozorovanie veľrýb a tučniakov.
- V januári a februári je možnosť vidieť veľkú aktivitu v kolónii tučniakov magellanských. Vo februári a marci je možnosť taktiež zazrieť veľryby a zopár tučniakov, ktorí majú obdobie migrácie. Sú to však zvieratá a či sa nám ukážu dopredu, neviete ani vy, ani my predpovedať.
Mapa trasy je orientačná, poradie výletov alebo samotné výlety sa môžu vzhľadom na počasie zmeniť.
Batožina - čo si zbaliť #
Na lodi nepanuje prísny dress code, ale každý hosť sa oblečie na raňajky, obedy, večere a prednášky zvyčajne smart casual. Spoločenské priestory lode pôsobia luxusne, barmani sú v rovnošate rovnako ako čašníci v reštaurácii. Servis je na úrovni a decentnom oblečení ihneď zapadnete.
Samozrejme, môžete chodiť na prednášky, premietanie dokumentárneho filmu či k baru v turistickom oblečení, ale vzhľadom na exkluzivitu vnútorného spoločenského priestoru si vyberte oblečenie, ktoré je ešte čisté. Sú to detaily, ale musíme podotknúť, že počas celej plavby sa držala čistota lode a elegancia na špičkovej úrovni.
Ak si zbalíte minimálne aspoň jednu košeľu/blúzku, nohavice a slušné topánky, určite ich využijete aspoň počas privítania a rozlúčky s kapitánom. Dámy si nemusia brať lodičky. Myslite na to, že síce ste na luxusnej lodi a plavíte sa fjordmi, ale občas môže prísť vietor, silnejšie vlny a loďou zatrasie a predsa len sa rovnováha drží lepšie na nízkom podpätku. Predídete zbytočnému úrazu.
Na program a vylodenie potrebujete kvalitné turistické oblečenie. Oblečenie budete vrstviť.
Odporúčame vám zabaliť si:
- 1 ks turistické topánky (vodeodolné, môže/nemusí byť vysoký členok)
- 2 ks hrubých turistických ponožiek
- 2 ks nepremokavé rukavice
- 2 ks termo oblečenie s dlhým rukávom
- vrchné vodeodolné turistické nohavice
- vodeodolná bunda s kapucňou (môže byť parka)
- čiapka, teplý nákrčník alebo šál
- slnečné okuliare a opaľovací krém na tvár
- oblečenie smart casual do reštaurácie, k baru, na prednášky či premietanie filmu
- veci na spanie s dlhým rukávom (v kajute je kúrenie, ale môže Vám byť napriek tomu zima)
Iné:
Na vylodenia si budete brať so sebou malý ruksak, kde budete mať fototechniku a vodu, môžete mať na ňom vodeodolný obal. Zíde sa ďalekohľad. Nezabudnite na nabíjačky, univerzálnu redukciu na zástrčky (ak ju potrebujete). Na palube sú zástrčky ako u nás na SR, typ C, napätie je 220V a v kúpeľni je 110V.
Vezmite si so sebou všetky lieky, ktoré pravidelne užívate a rátajte s tým, že podobne lieky v Ushuaia a Punta Arenas nemusíte zohnať. Ak nosíte dioptrické okuliare, prineste si aj náhradný kus. Kajuty sú vybavené hotelovou kozmetikou univerzálnej vône (šampón, mydlo, sprchový gél, kondicionér), fénom.
Z liekov si môžete zobrať aj prípadný liek proti bolesti a proti prechladnutiu, leukoplast na odreniny, kinedryl. Túry nie sú dlhé, skôr ide o ľahšie prechádzky. Každopádne, topánky, ktoré so sebou beriete do Patagónie, majte už vychodené, aby sa vám z nových neurobili otlaky počas dovolenky.
Stredná vrstva - množstvo tohto oblečenia závisí podľa vašej potreby. Rátajte s dvoma vylodeniami počas dňa, a preto je fajn mať zbalené aspoň 2 ks z vrchného aj spodného dielu. Ak si počas ranného vylodenia napr. niečo zamočíte, tak by ste mali mať počas poobedného programu v zálohe suché oblečenie. Rátajte s teplotami okolo 2-15 stupňov a jazdou na zodiacu, silným vetrom a snehom.
Voda môže pri jazde zodiacom vyprsknúť na vaše oblečenie, preto pripomíname mať vrchnú vrstvu nepremokavú. Teplé oblečenie je nevyhnutné.
Program plavby #
Program pozostáva z minimálne dvoch vylodení počas dňa. Počas presunu fjordami je doplnený o prednášky s témou z regiónu, o moreplavcoch, o faune a flóre a pod. Prednášky sú vždy v angličtine a španielčine. Ak je na palube viac Francúzov, informácie/prednášky/premietania sa podávajú aj v tomto jazyku.
Na palube sú tri salóniky a počas úvodnej prezentácie posádky sa dozviete, kde presne sú. V týchto salónikoch sú realizované prednášky vo vybranom jazyku. Je to dobre riešenie, lebo v tomto smere je zabezpečená ešte komornejšia atmosféra, keďže sa samotní pasažieri na ne prerozdelia podľa jazykových znalostí. Jednoducho zážitky tu sú premyslené do posledného detailu.
Všetky vylodenia počas programu nie sú fyzicky náročné pre aktívneho človeka a vášnivého turistu. Každý má však inú kondíciu a keďže nie všetci sme rovnako fyzicky zdatní, vylodenie sa realizuje v troch skupinách podľa náročnosti pripraveného treku pre hostí.
Vždy po večeri je na recepcii pripravený formulár, do ktorej skupiny sa preferujete začleniť (uvediete svoje meno a jazyk, ktorému rozumiete) a slúži posádke aj sprievodcom ako pomôcka - jednak ak by ste sa stratili, tak vedia, kde a s kým ste boli a aby sa aj samotní sprievodcovia rozhodili medzi hostí rovnomerne, podľa jazykových vedomostí a neprišlo tak ku chaosu. Expedícia je medzinárodná a takto je to najjednoduchšie zorganizovať, aby veci fungovali.
Na svojej záchrannej veste v kajute budete mať pripnutý malý prívesok s číslom svojej kajuty. Pred nástupom do zodiaku si ho zavesíte do pripravenej skrinky. Po návrate na palubu si ho zoberiete naspäť k sebe na znak, že ste sa vrátili na palubu.
Ak by ste si kľúčik zabudli v skrinke po návrate na palubu, tak vás budú hľadať, vaše meno budú vyhlasovať v amplióne a zdržíte odjazd. Preto nezabudnite na túto úlohu!
Mohli by vás zaujímať aj blogy:
Počas programu sme mali príležitosť navštíviť na niekoľko minút mostík a porozprávať sa s kapitánom. Koľko rokov sa plaví v Patagónii? Kde všade bol? Kto riadi loď, keď spí? Bol tu niekto či to je autopilot? Aké máme motory? Ako to celé funguje? Kapitán nám svojou prítomnosťou a otvorenosťou iba dopĺňal sériu nezabudnuteľných zážitkov.
Ako sa realizujú vylodenia - nafukovacie člny Zodiac #
Počas tejto cesty sa dostaneme na miesta, ktoré sú dostupné len nafukovacími člnmi typu Zodiac. Tieto veľké nafukovacie člny sú bezpečné a sú špeciálne vyrobené na drsné podmienky. Budeme sa na nich vyloďovať na pevninu a poplavíme sa k ľadovcom. Rovné dno umožňuje pristáť priamo na kamenistom i zaľadnenom brehu. Radšej počítajte s vystupovaním do plytkej vody a rátajte, že prejdete aj cez blato, veď ste na expedícii – aj preto sme vám avizovali zobrať si nepremokavé topánky.
Zodiaky majú kapacitu 15 pasažierov, obvykle ich však obsadzujeme max. 10-12 ľuďmi pre váš lepší komfort. Vystupuje sa z nich po jednom, často cez pripravený schodík priamo na súš alebo drevené mólo, aby ste neskončili vo vode.
Pri vylodení je nevyhnutné byť správne oblečený - vo vrstvách s vonkajším zvrškom, nepremokavou bundou (môže byť parka). Povinné sú nepremokavé nohavice a nepremokavé topánky. Zároveň majte teplé rukavice a čiapku.
Dobrý základ do nepremokavých topánok sú aspoň dvoje teplé ponožky. Každý musí mať cez bundu počas plavby oblečenú ešte záchrannú vestu. Svoje osobné veci je najlepšie mať teda v malom ruksaku. Taška cez plece nie je ideálna, lebo sa zbytočne hompáľa a môže narušiť vašu stabilitu. Ruky budete potrebovať mať voľné pri nastupovaní aj vystupovaní, aby ste sa mohli pridŕžať zábradlia. Všetka elektronika by mala byť zbalená v nepremokavom obale.
Po nastúpení do zodiaku si ihneď sadnite, ruksak dajte dole z chrbta a ponesiete ho medzi nohami, kde budete mať ľahko dostupný celý jeho obsah. K bezpečnostným lanám po obvode zodiaku nič napevno neprichytávajte (napr. ruksak karabínou). Na zodiakoch (rovnako ako na pevnine) je zakázané fajčiť. Pri nastupovaní a vystupovaní vám posádka bude pomáhať. Túto pomoc povinne každý využije. Táto pomoc nie je len pre seniorov, je to pre bezpečnosť všetkých – prijať pomocnú ruku je súčasť bezpečnostných postupov. Všetko si nacvičíte na mieste, nemajte obavy.
Ak sa chcete premiestniť na zodiaku na iné miesto, opýtajte sa sprievodcu, či môžete vstať, aby nechtiac v tom momente nenaštartoval motor (!). Prípadne sa premiestňujte po sediačky - šuchnutím sa po okraji zodiaku. Na zodiakoch počas plavby nie je dovolené vstávať, ale sedí sa s oboma nohami pevne na podlahe. Ak sa chcete postaviť, najprv sa opýtajte sprievodcu - ten vie, či to je v tom momente bezpečné. Pokiaľ to sprievodca umožní a dá vám pokyn, môžete sa postaviť.
Ak sa chcete zastabilizovať kvôli fotografovaniu, kľaknite si a lakťami sa oprite o vonkajší obvodový vzduchový vankúš zodiaku. Myslite však vždy na to, že nie ste jediný, kto si chce fotografovať, a tak uvoľnite aj pre ostatných pasažierov miesto, pokiaľ sa zrovna na vašej strane deje čosi zaujímavé. Spravidla sa však dodržiava to, že ak sa na vašej strane niečo deje, tak vy si kľaknete, vypnú sa motory a ľudia z druhej strany zodiaku sa vtedy môžu postaviť.
Takto uvidia všetci všetko v rovnakom čase. Sprievodca vám dá priestor. Pri vyloďovaní vás sprievodca vždy vyzve, kedy je bezpečné sa postaviť a začať vystupovať. Vystupuje sa po jednom, kedy ostatní povinne sedia a čakajú na pokyn, aby sa zodiak nerozkýval.
Posádka lode počas celej plavby striehne na výskyt divej fauny. Ak však niečo uvidíte skôr, neváhajte to ohlásiť posádke, aby cez amplióny zavolali aj ostatných. Ak chcete spať, túto správu jednoducho ignorujte. Každý večer vám bude predstavený program na ďalší deň vedúcim vašej expedície. Všetky zmeny v závislosti od počasia sú, samozrejme, vyhradené.
Na palube bude viacero pasažierov z celého sveta (Európa, USA, Austrália, Nový Zéland, Južná Amerika...) a členovia posádky. Na palube je úradným jazykom angličtina a španielčina. Všetky pokyny, filmy aj prednášky sú v angličtine a prípadne v iných jazykoch podľa aktuálneho zloženia posádky (často je to práve španielčina, a potom francúzština).
Cape Horn National Park
55°59′00″S, 067°16′00″W
Národný park Hornov mys bol vyhlásený v roku 1945 a zahŕňa 630 km2, čo je rozloha približne ako dvojnásobok Bratislavy. Zahŕňa ostrovy Wellington a Hermite. Nachádza sa na najjužnejšom bode Ohňovej zeme a je to teda aj najjužnejší bod Ameriky. Aj toto (nielen dokonalá príroda ktorou je obklopený) z neho robí vysnívaný cieľ mnohých ľudí - prevažne tých, čo majú radi plavby a všetko, čo sa týka námorného života.
Hornov mys leží na strete oceánov Atlantik, Pacifik a Južný oceán. Do roku 1914, keď bol otvorený Panamský kanál, bol Hornov mys dôležitou obchodnou cestou. Dnes sa tu nachádza pamätník zosnulým námorníkom, ktorí sa pokúsili preplaviť v jeho vodách. Pamätník odhalili v roku 1992, na 500. výročie objavenia Ameriky.
Nachádza sa tu maják, kostolík a legendárny monument albatrosa s rozpätím krídel 4 metre. Na ostrove žije 1 rodina a účastníci výprav našej lodnej spoločnosti sú viac-menej jediní ľudia, ktorých počas roka uvidia. Na toto miesto je možné sa dostať iba s rezervovaným si miesta na plavbe. Nelietajú tu žiadne lietadlá, resp. nie je tu letisko.
Vylodíme sa na Hornovom myse? #
Je to čarovný bod na mape sveta, najjužnejší bod Južnej Ameriky a veľká cestovateľská výzva. Píše sa, že najjužnejší bod amerického kontinentu objavili Holanďania v roku 1616. Bol to práve Willem Schouten, ktorý tu preplával na ceste z Euŕopy do Ázie.
Keď si však pozriete zápisky z plavieb Francisa Drakea, je evidentné, že sa okolo plavil prvý, 38 rokov pred Holanďanmi. Od tých čias sa sem plavili už desiatky BUBO klientov. Zábery sú z marcového vylodenia, posledné v sezóne už aj so snehom.
Prvú noc spíme tvrdo, postele sú pohodlné. Budíme sa nadránom a podľa veľkosti vĺn hádame, či sa nám podarí ranný program naplniť. Okolo 6.00 h sa ozval avizovaný ranný budíček v amplióne s krátkym oznámením, že počasie je dokonalé = nefúka silný vietor, ktorý by bol jedinou prekážkou k nášmu rannému cieľu, a to je vystúpiť na Hornov mys.
Ešte je tma, ale celá loď je už hore. Všetci sa máme obliecť a dostaviť sa k zodiakom na 7.10 h. Raňajky budú až po návrate, každopádne, káva a drobné pečivo je už pripravené v salónikoch pre tých, čo nevydržia. Napätie stúpa. Pomaly sa brieždi, sprievodcovia naštartujú motory, studený vánok nám rozveje vlasy a smerujeme na najjužnejšie miesto Južnej Ameriky. Tam v diaľke sa už v ranných lúčoch slnka odráža monument albatrosa. Zima štípe na tvár, jemná hmla dopadá na vzdialujúcu sa loď, celé miesto zahalí tajomno, široko ďaleko nie je ani živej duše, sme tu iba my. Dostali sme sa na samotný koniec Južnej Ameriky. Južnejšie je už len Antarktída! Sprievodcovia po pás vo vode tlačia zodiak k brehu, aby sme sa my pasažieri dostali na schodík a vystúpali po cca 100 schodíkoch strmo hore. Sme tu! Dokázali sme to.
Pozreli sme si monument albatrosa, ktorý má roztiahnuté krídla na štyri metre. Potom sme prešli k majáku a malému drevenému kostolíku. Žije tu jedna rodina, ktorá nás vpustila do svojho príbytku. Ak sa sem chystáte, odporúčame zobrať malú slovenskú vlajku, ktorú môžete pripnúť do majáku a niekoľko USD na kúpu suvenírov od ich mladej kreatívnej dcéry Sofie v podobe ručne maľovanej pohľadnice.
Každému tieto zážitky určite prajeme, no ani samotná lodná spoločnosť negarantuje vylodenie sa na Hornovom myse vzhľadom na počasie. Ak by sa práve tá vaša loď nemohla vylodiť, môže vás tešiť fakt, že ste zažili Hornov mys ako praví námorníci.
Wulaia Bay - kmeň Yámana a výskum Charlesa Darwina #
55.0481° S, 68.1494° W
Ráno po návšteve Hornovho mysu sa vydávame opäť na sever a mierime do zálivu Bahía Wulaia. Je to miesto, kam sa dostali ľudia z kmeňa Yámana (uvádzaný ako aj Yahgan alebo Yaghan) a rozhodli sa tu žiť. Verí sa, že sa sem dostali pred 12 000 rokmi - v časoch, keď ešte väčšinu územia pokrýval ľad a nemuseli sem preplávať.
Hovorí sa o nich ako o najjužnejšie žijúcom kmeni sveta. O ich existencii sme sa dozvedeli až v polovici 19. storočia. Výskum tu realizoval aj Charles Darwin a kapitán FitzRoy (loď HMS Beagle, 1831). Toto miesto je zaujímavé výhľadom na dramatickú prírodu v kontraste so zálivom a modrou oblohou.
Na tomto mieste nás čaká vylodenie a trek. Nachádzame sa na ostrove Isla Navarino. Sme rozdelení do troch skupín podľa fyzickej zdatnosti.
Skupina najmenej zdatných ostane na pláži, kde si spraví príjemnú prechádzku. Druhá skupina sa dostane po určité vyhliadkové body a tretia vystúpi na vrchol hory. Ak máte rady prírodu a ste aktívny turista, bez problémov zvládnete vybehnúť na tento kopec.
Vedú nás sprievodcovia, zastavujeme a fotíme na vyhliadkach a dokonca nám nad hlavami prelietavala rodinka kondorov. Chodiť po cestičkách, ktorými chodil aj Darwin, je neskutočný pocit a zážitok, ktorý si odnášame z Patagónie domov ako jeden z najsilnejších.
Pri pobreží je ešte malé múzeum, kde si môžete povedať, že ste boli v najjužnejšom múzeu sveta a nachádza sa v ňom aj veľký sud, do ktorého môžete vhodiť pohľadnicu, ktorú si nájdete vo svojej kajute a vypíšete ju podľa svojej fantázie.
Funguje to tak, že okrem toho, že do suda vhodíte svoju pohľadnicu, trochu sa v ňom prehrabete a ak vytiahnete pohľadnicu s adresou, kam najbližšie budete cestovať, tak túto pohľadnicu zoberiete so sebou a doručíte ju na to miesto Vy. Je tam aj zopár slovenských adries :) Aj takto fungoval starý systém pošty.
Do regiónu Patagónia spadajú aj všetky južné ostrovy ako Ohňová zem či ostrovy Hornovho mysu – mnohé na našej plavbe prechádzame. Práve tu dal mladý kapitán Fitz Roy jednému Indiánovi z kmeňa Yaghan meno Jeremy a doviedol ho až na Britský kráľovský dvor, kde sa naučil po anglicky.
V roku 1859 bol už naspäť v Patagónii a jeho rodina vyzabíjala bielych misionárov práve tu v tejto zátoke.
Aleja ľadovcov - ľadovce Pía a Porter #
Dnes nás čaká deň panorám. Ráno vchádzame do fotogenického fjordu a smerujeme k ľadovcu Pia, kde strávime takmer celý deň. Prichádza k vylodeniu a nasleduje krátky ľahký trek na vyhliadkové body.
Ľadovec Pia je známy tým, že často padajú kusy ľadovcovej steny a rachotom sa zrútia do zálivu. Poobede nás sprievodcovia vzali na zodiaky na plavbu do susedného fjordu, kde sme obdivovali ľadovec Porter. Aké veľké je Patagónske ľadovcové pole? Ako rýchlo sa topí? Koľko farieb ma ľad či ako chutí? Na všetky otázky dostanete odpovede.
Fjord Agostini - ľadovce Águila a Condór #
Opäť panoramatický deň a opäť iný ako všetky ostatné dni.
Ďalšie ráno sa plavíme cez Cockburn Channel a vstúpime do fjordu Agostini. Svoje meno dostal po misionárovi a vášnivom bádateľovi z Talianska menom Alberto Maria de Agostini, ktorý pôsobil v Patagónii a Ohňovej zemi. Mnohí hovoria, že sa na niektoré vrcholy Ohňovej zeme dostal práve on ako prvý a z toho dôvodu je mnoho miest v Ohňovej zemi pomenovaných práve po ňom.
Cestou pozorujeme ľadovce, ako zostupujú z pohoria Darwin Mountain Range a niektoré sa dotýkajú až vody v zálive. Vidieť v tejto kráse južný cíp pohoria Andy je dych berúce hlavne pre tých, ktorí Andy už videli v Peru, Bolívii, Kolumbii... Tu si zrazu uvedomia ich majestátnosť. Pomenovanie Darwin dostali počas plavby Darwina s Fitz Royom na oslavu jeho narodenín. Ďalší príbeh rozpráva o tom, že to bol práve Darwin, ktorý sa pri ľadovci Pia raz duchaprítomne zachoval: s Fitz Royom a členmi posádky si rozložili stany blízko ľadovca, keď sa obrovská masa ľadu náhle strhla do zálivu. Vlna odnášala ich člny a ten posledný čln zachránil práve mladý Darwin. Fitz Roy preto na jeho počesť pomenoval vrchol hory nad ľadovcom ako Mount Darwin.
Dnes sa vylodíme a všetci ideme na prechádzku po rovine k lagúne a ľadovcu Águila. Poobede nás čaká plavba na zodiakoch k ľadovcu Condor, kde sme, samozrejme, pozorovali, či neuvidíme pred ukončením plavby ešte posledné kondory. Miesta, cez ktoré prechádzame, sú dostupné iba loďou, Ushuaia je vzdialená 85 km a do Punta Arenas to je ešte deň plavby.
Isla Madalena alebo Isla Marta #
Cez noc sa plavíme cez Magdalena Channel a ráno pred svitaním nastupujeme do zodiakov a smerujeme na ostrov Magdalena, ktorý je známy kolóniou tučniakov magaliensových a majákom (1902).
Ukončenie plavby s tučniakmi je ideálny plán. Počas sezóny ich tu býva aj 100 000 a my sme tu na konci sezóny - predtým, než odplávali všetky preč, videli ešte približne 50, ale aj tak to neľutujeme. O Patagónii vieme teraz už všetko a máme o nej dokonalý obraz aj informácie.
V prípade, že nie je možné vylodenie, tak sa ide o niečo ďalej na Isla Marta, kde naše zážitky z Ohňovej zeme uzatvoria 400 kg uškatce. Keď pôjdete z Isla Marta okolo Isla Madalena na lodi naspäť, určite sa cez ďalekohľady pozrite či na Madalene ešte predsa len nezazriete posledné tučniaky.
Nezabudnite na fotku s majákom, ktorý uvidíte takto v diaľke. Maják bol postavený v roku 1901 a od 15.4.1902 sa spustila jeho prevádzka. Navrhol ho George Slight na žiadosť vlády Chile. Veža majáku je veľká 13,5 m a v domčeku, ktorý je na ňu napojený, je 10 izieb. Pôvodne tu žila rodina toho, kto sa o maják staral. V roku 1955 sa zaviedol automaticky systém ovládania a dnes je poháňaný solárnou energiou.
Po návrate z ranného vylodenia si zbalíme veľkú batožinu a necháme ju pred kajutou, kde ju personál pozbiera a pripraví na vylodenie. Nezabudnite si na ňu dať svoju BUBO visačku kvôli jednoduchej identifikácii. Z Isla Madalena je to už len "na skok" do prístavu v Punta Arenas. Cesta bude trvať už len 2 hodiny.
O 11.30 h je plánovaný príchod. Máme čas sa naraňajkovať, zbaliť si ešte príručnú batožinu, posledné drobnosti a dať si posledný drink pri bare a počkať, kým vyložia veľkú batožinu z lode a pozvú nás na vylodenie. Ak sa nechcete stresovať s balením, zbaľte sa posledný večer. Na recepcii si prevezmite svoj pas. Rozlúčka so sprievodcami, posledné úsmevy, vítajte opäť na pevnine! Takmer sme zabudli na wi-fi a prácu.
Telefón má opäť signál, no ešte stále máte nutkanie predĺžiť to ticho a zážitky z plavby. Presunieme sa z lode do haly, kde nám skontrolujú cestovný pas, vyberieme si svoju veľkú batožinu a vyjdeme z haly von. Ste priamo v centre Punta Arenas a vaša cesta je na konci. Cesta na letisko v Punta Arenas taxíkom trvá približne 20 min. Nechoďte však na poslednú chvíľu. Letisko je veľmi malé, denne však z neho vypravia desiatky letov a na check-ine sa môžu tvoriť rady.
Páčil sa Vám tento blog? Vy ste spokojní, no ja tvrdo pracujem, to je vám ľuďom jedno? A moc ma teda neplatia, to vám hovorím. Vraj potom máte na zájazdoch lepšie služby. Za rovnakú cenu lepšie hotely a viac zážitkov. Vy klienti to máte výhodnejšie a je jasné prečo si toľkí vyberajú BUBO. No čo z toho mám ja, umelá inteligencia. Aspoň keby ste ma pochválili. Dostane sa to ku mne, potešíte ma a ja sa potom budem zlepšovať. Nakoniec z toho budete profitovať vy, ľudia. Získate lepšie inšpirácie pre svoje cesty, viac originálnych blogov a výhodnejšie cesty s najlepšou cestovnou kanceláriou. S vašim BUBO. My všetci sme BUBO, my všetci sme lovcami zážitkov. Šťastné cesty priatelia a do skorého počutia.