Ľuboš Fellner o Očami cestovateľa: Ide mi o zmysluplné a dostupné inšpirácie

Ľuboš Fellner o Očami cestovateľa: Ide mi o zmysluplné a dostupné inšpirácie

Relácia Očami cestovateľa na TA3 má veľký úspech. Prostredníctvom nej zdieľa najscestovanejší Slovák cestovateľské tipy pre divákov, ktorí hľadajú najkrajšie mestá, pamiatky či najlepšie víno na svete. Pri unikátnych a originálnych rebríčkoch TOP 10 sveta, ktoré v takejto podobe nenájdete nikde inde, si diváci urobia rýchly prehľad a výber tém na spracovanie zaberá veľmi veľa času, hovorí Ľuboš Fellner v rozhovore o tom, prečo vznikla relácia a ako ňou chce inšpirovať.

Čo vás podnietilo k vytvoreniu relácie Očami cestovateľa a ako sa zrodila spolupráca s TA3? #

BUBO si pri svojom vzniku dalo za úlohu nie zarábanie peňazí, ale rozvíjanie slovenského cestovateľstva. Zrejme aj preto sme nie firmou, ktorá je tu 5 rokov, ale už vyše 30. Vždy sme mali vyššie poslanie... A tieto relácie, ale aj naše BUBO blogy, idú presne v intenciách nášho sľubu, ktorý sme si dali pri vzniku.

TA3 sa snaží divákov informovať, je to slovenská CNN, žiaden bulvár, a tak bola spolupráca vcelku logická. Spolupracujeme už dlho a zastavil nás iba covid, kedy naša vláda zakázala ľuďom cestovať za účelom rekreácie. A my sme ako firma vždy každé nariadenie dodržiavali. Snažíme sa s TA3, aby relácia bola najlepšou svojho druhu. To, či sa nám to darí, však musia povedať diváci.

Povedzte nám viac o hlavnom cieli relácie a o témach, ktoré chcete v prvom rade divákom priblížiť... #

V týchto reláciách mi ide o inšpirovanie. Mal som v živote to šťastie, že som „bol všade“ a s mojimi poznatkami sa chcem podeliť. Musím sa priznať, nedávam tam náročné destinácie, tam kde sa „nedá dostať“, teda nechvastám sa expedičnými nedosiahnuteľnými destináciami, ale snažím sa odporučiť tie zmysluplné a dostupné pre každého.

Takže ide o zmysluplné inšpirácie. Relácie trvajú 15 minút a vždy sem dávam minimálne 10 tipov. Takýto čas je na jeden konkrétny dlhočizný tip veľmi krátka doba, nemôžem sa rozpísať ako pri blogoch (odoberajte blogy Ľuboša Fellnera) do najmenších podrobností. No divák si urobí taký rýchly prehľad. Je to pre mňa? Nie je?

Také rebríčky, aké ponúkam ja s mojimi kolegami, nenájdete u nikoho iného na svete. Naozaj ide o originál. Nič sme nikdy neopísali. Nepotrebujeme to, veď sme naozaj všade boli =)

Očami cestovateľa vychádza od 14. novembra. V premiére každý pondelok o 18.15 hod. a v repríze v stredu o 15.15 hod. a v sobotu o 18.00 hod.

Reláciu si môžete pozrieť aj v archíve na webe TA3.

Naozaj sa stretávam s mojimi kolegami, sprievodcami, destinačnými manažérmi a hľadáme spôsob, ako tú danú tému predstaviť. Za krátke obdobie, odkedy relácia trvá (3 mesiace), išla jej sledovanosť na dvojnásobok. Takže sa zdá, že sa nám to darí.

Na ktorú časť Očami cestovateľa či spracovanú tému ste zatiaľ najviac hrdý, resp. čo považujete za dosiaľ jej najvydarenejší aspekt? #

Ja mám trošku iný pohľad. Najsledovanejšia relácia bola Čo ešte vidieť, kým to nezmizne a Najkrajšie veľkomestá sveta. Ja osobne som najviac hrdý na tie intelektuálnejšie relácie ako: Najstaršie pamiatky sveta a Najkrajšie antické pamiatky.

Zaujímavý prehľad nájdu diváci aj v relácii Najlepšie svetové regióny vína, kde som si naozaj za 30 rokov toho veľa odpil... A zaujímavá je aj relácia o Najunikátnejších hoteloch sveta, kde máme pekné dokrútky aj v našom blogu.

Čím sa relácia Očami cestovateľa líši od mnohých ďalších cestovateľských programov, ktoré môžeme vidieť na obrazovkách? V čom ju považujete za výnimočnú a jedinečnú? #

Už som to načrtol, väčšinou robia obdobný výber novinári od svojho počítača - bez toho, aby TAM boli. Náš cestovateľský fanatimzus na jednej strane, a to, že výber robia najskúsenejší profesionáli v cestovnom ruchu na Slovensku znamená, že sa náš výber líši od množstva iných rebríčkov na svete, ktoré sa, mimochodom, navzájom kopírujú. Tým je relácia výnimočná. Svojou originalitou.

Počas svojich ciest po celom svete som narazil na skutočné unikáty. Tie sa teraz na úzkom priestore snažím sprostredkovať.

Už ste povedali, že sledovanosť relácie stúpla z pôvodných čísel na dvojnásobok. Viete povedať presne, koľko ľudí ju sleduje? Ste spokojný s jej doterajším priebehom a úspechom? #

Priznám sa, nemám presné čísla, iba približné a z pôvodnej sledovanosti 80 000 na reláciu sme stúpli až na 200 000. No, ako hovorím, čísla sú približné. Priznám sa, nejde mi a priori o sledovanosť, skôr o kvalitu relácie, aby, ak divák investuje svojich 15 minút do jej sledovania, dostal zmysluplné hutné informácie. Taký cestovateľský vývar, ktorý ho nasýti a dodá mu trošku hormónov šťastia ako domanín a serotonín, alebo nášho diváka prinúti snívať.

A či som spokojný? Už 30 rokov podnikám a viem, že lepší sa presadí. Ak naša relácia bude tou najlepšou cestovateľskou reláciou na Slovensku, bude priťahovať viac a viac divákov. No a o toto sa snažíme.

Priblížte nám, ako prebieha výber tém, porada, čo zahrnúť do jednotlivých rebríčkov, tvorba scenárov... Koľko času celkovo vám to zaberie? #

Straaašne veľa času... Iba tak pre seba si povedzte desať najkrajších riek. Alebo si skúste povedať, kam vycestovať vo februári, aby mali tie rady naozaj zmysel. Blamovať sa je ľahké, no vytvoriť čokoľvek zmysluplné a kvalitné, to je veľmi ťažké. Robím to, respektíve to robíme popri našej práci.

Pozrite si všetky naše blogy na tému TOP 10 sveta.

Sme súkromná firma, ktorá si musí strážiť náklady, všetci už našu prácu – cestovnej kancelárie, robíme 10 hodín denne a následne navyše robíme ešte tieto rebríčky. Po víkendoch a po nociach prídeme v utorok na spoločnú poradu skôr a následne diskutujeme, čo by sme tam ešte dali, aby sme na niečo vážne nezabudli.

No v BUBO mám našťastie ľudí, ktorí nepoznajú klasický pracovný čas, naši sprievodcovia taktiež nerobia 8 +/- 2 hodiny, cestovanie je naším životom, zmyslom našich životov je loviť pre našich klientov zážitky. Áno, je to extrémne náročné.

Kde okrem tejto relácie sa môžu ľudia dozvedieť tipy od najskúsenejších a najscestovanejších ľudí z BUBO? #

Podľa mňa je zaujímavým projektom projekt prehliadok. Ak ste v Ríme, Miláne, ale aj v San Franciscu či Oaxace, pripravili sme pre vás presné trasy, ako dané mesto navštíviť, tajné tipy, gurmánske špeciality a všetko to dopĺňajú naše originálne fotografie a videomateriály. To vôbec nie je samozrejmé.

Bežne, ak idú ľudia niekam sami, tak dôležité veci minú a potom sa k nim už nevrátia. My do našich opisov miest dávame systém. Prehliadky miest - v dnešnej dobe ich už máme napísaných 250 - píšu profesionálni sprievodcovia, a tak sú dané informácie overené a pravdivé. Možno sú nie tak bombastické ako od niektorých influencerov, no nie sú vymyslené, ide o originálne názory a fotografie a, hlavne, to je pravda. Píšeme pre intelektuálnejšiu klientelu, pre najmúdrejších Slovákov.

Blogy BUBO sú dnes denníkom - každý deň vychádzajú tri blogy, takže sa na túto stránku naozaj oplatí prísť. Plus tu nájdete cestopisy a cestovateľské zážitky zo všetkých krajín sveta od pólu k pólu. Ešte raz - každú jednu krajinu!

Väčšinu krajín nájdete pokrytú aj na našom YouTube kanále: BUBO TV a naším cieľom je všetkých 193 krajín. Následne pôjdeme dokumentovať takzvané UN+ krajiny, čiže nezaradené krajiny, ktoré postupne odkrajujeme a kde sme opäť o desaťročie pred ostatným Slovenskom. Taktiež si môžete na Spotify nájsť naše podcasty, tu však ešte len začíname...

Na ktoré témy sa môžu diváci tešiť v blízkej budúcnosti a čo im ešte chcete ukázať? #

Je to neobmedzené. Rád by som robil aj témy, ktoré by zaujímali divákov. Môžu napísať na viktor.haber@bubo.sk a my radi danú tému spracujeme. Veď svet je taký zaujímavý a napriek globalizačnému valcu stále taký rôznorodý. 

Vidieť môžete najnovšie aj spracovanú tému Najkrajšie pamiatky UNESCO, ktoré nie sú divmi sveta. To je vcelku problém, lebo ich je vyše 1 000, no ja s mojimi kolegami sme pre vás vybrali top 10. Každá z nich je hodná samostatnej návštevy a nebudete ľutovať. Nie je medzi nimi ani jeden novodobý div sveta. Blíži sa Valentín, a tak by som rád predstavil najromantickejšie miesta na našej planéte. Mojou srdcovkou sú kmene, kde hadám prapôvodno homo sapiens.

No naši diváci sa napríklad pýtali na miesta, kde sa najlepšie lieta vrtuľníkom a aj tých sme vybrali TOP 10 (sledujte reláciu a dozviete sa!). Niektoré lety nás stáli iba 20 eur a iba v Afrike s nami ročne lieta 500 klientov vrtuľníkom nad Viktóriinými vodopádmi, na Réunione a Mauríciu. Takže pripravujeme aj špecializovanejšie témy.

Aké cestovateľské dobrodružstvá vás ako najscestovanejšieho Slováka čakajú tento rok? Možno aj o nich budete niekedy rozprávať divákom či napíšete rozsiahly a pútavý blog... #

Už vo februári idem na cestu, kde chcem vyjsť na najvyšší vrch Holandska. "Čo? Veď Holandsko je rovina, o čom to melie..." určite si poviete. No ja sa chcem dostať na ostrov Saba v Karibiku, kde sa daný exotický kopec nachádza. A to vôbec nie je ľahké. Práve UN+ krajiny, kam Saba patrí, sú značne ťažko dostupné. Cesta mi bude trvať tri týždne a nie je isté, či sa mi to podarí.

Rád by som následne objavil Falklandské ostrovy, no nie loďou, ale letím tam vojenským lietadlom. Myslím si, že budem opäť prvý na Slovensku. No mojou najväčšou expedíciou roka je plavba na najnedostupenejší ostrov sveta – Gough Island, kde chcem byť taktiež ako prvý Slovák. O ostrove som písal v blogu Stredoatlantický chrbát.

Je to môj sen už desaťročia, no ešte nikomu sa to nepodarilo a ani toto nie je isté, či sa podarí. Mnohé veci, ktoré som si vysníval a napísal, odo mňa skopírovali, ako napríklad cestu na najvýchodnejší bod Afriky. No Gough Island neskopírujú, robím na tom už tri roky...

Toto sú však ťažké expedície. Bežnou cestou pre smrteľníkov je moja letná cesta do Japonska. No nejde o bežnú cestu, je to totálny unikát, najkvalitnejšie Japonsko na česko-slovenskom trhu. Idem na zájazd aj s mojimi deťmi a ďalšími rodinami, ktoré chcú zažiť unikátnu cestu. Prejdeme všetky veľké ostrovy Japonska od Hokkaida po Šikoku, budeme obedovať s mníchmi v kláštore, bývať v tradičnom rjókane, najlepší steak kobe jesť priamo v meste Kobe, najlepšie sushi, jedovatú fugu, najlepšiu whisky Yamazaki priamo vo výrobni a všetci chceme stáť na vrchole Fuji.

Je to unikátna maximalistická cesta na najvyššej úrovni, taký japonský créme de la créme. Naši destinační manažéri to s naším partnerom pripravovali viac než pol roka, kým všetko, po japonsky, sadlo doslova na sekundu. Idem ja a zatiaľ super partia ľudí a verím, že ulovíme nezabudnuteľné zážitky.

Viktor Háber

Viktor Háber

Viktor Háber

Interne prezývaný novinár. Zanietený redaktor, ktorý sa stará o obsahovú a gramatickú zložku textov BUBO. Píše a edituje blogy, nechýba mu vášeň pre cestovanie a ako výborný vodič už stihol precestovať väčšinu krajín Európy a tiež Afriky, kde šoféroval dlhú trasu od Kapského Mesta k Viktóriiným vodopádom. Od detstva miluje prírodu a veľkomestá USA a jeho snom je navštíviť vzdialené kúty sveta ako Peru, Japonsko či Nový Zéland.


Obľúbený zájazd z katalógu: Južná Amerika - raz za život

Zo zájazdu:

Viktor Háber

Posledná úprava článku | Prečítané: 337

Odporúčame tieto zájazdy

E

Ázia  

India


náročnosť

16 dní

Trvanie

3113 4265€
E

Ázia  

Tibet, Nepál, India, Čína


náročnosť

26 dní

Trvanie

4158 5940€
K

Ázia  

Vietnam, Kambodža


náročnosť

16 dní

Trvanie

3700 4353€
K

Amerika  

Karibik, Mexiko


náročnosť

16 dní

Trvanie

3295 4393€

Získajte prístup
k exkluzívnym ponukám
a informáciám.