Vypočujte si tento blog načítaný umelou inteligenciou.
Našli ste chybu? Kontaktujte nás.
Aktualita z Newfoundlandu:
Vzťahy Kanady a USA za posledné týždne zoslabli - rovnako ako kanadský dolár voči americkému. To znamená, že Američanom sa oplatí viac míňať v Kanade, zatiaľ čo Kanaďania sú menej ochotní cestovať na obľúbené miesta v USA. Celé toto dianie má nečakanú dohru. Ako kanadskí, tak aj americkí turisti majú vyšší záujem o cesty do provincie Newfoundland a Labrador. Už teraz odtiaľto hlásia zvýšený záujem turistov. Sezónne sa bude do hlavného mesta St. John's dokonca lietať aj z Londýna, Dublinu či Paríža. Newfoundland a Labrador sa tak stávajú dostupnejšími ako kedykoľvek predtým! Viac sa dočítate tu.
Newfoundland a Labrador je jednou z veľkých provincií Kanady. Najseverovýchodnejšia provincia sa rozkladá na ploche 405,212 km2. Viete si predstaviť takú obrovskú plochu? Pomôžem vám, v podstate je rozloha provincie osemkrát väčšia ako Slovensko, a to si predstavte, že Newfoundland a Labrador je z hľadiska rozlohy až siedmou najväčšou kanadskou provinciou. Kanada je teda oprávnene druhou najväčšou krajinou sveta.
Je leto, sedím v aute už päť hodín, o chvíľu bude polnoc a ja smerujem doslova za polnočným slnkom. Idem po asfaltovej ceste a musím dávať pozor na výmole, teda na prepady cesty, ktoré sa v permafroste dejú, a na to, aby som nenarazil do obrovského losa.
Losí test je v automobilovom priemysle známy. Ide totižto o život. Los je obrovitánsky, má také smiešne tenké nožičky a vy keď ho zrazíte, tak mu tie nožičky podlomíte, a to obrovitánske telo padne často dovnútra vašej kabíny. To nie je bohviečo. „Len nezaspať, len nezaspať, sústreď sa, Ľubo!“ hovorím si a skúšam s časovým posunom a jet lagom aspoň remizovať.
Aj keď ide o jednu provinciu, tá pozostáva z dvoch častí, z ostrovu Newfoundland a kontinentálneho regiónu Labrador. Tieto nielen geograficky rozdielne regióny budem popisovať zvlášť, nech v tom máte lepší prehľad. Prešoféroval som tu mnoho dní, aby som čo najlepšie spoznal túto oblasť, a tak pripravil pre svojich klientov zmysluplný zájazd. No povedali by ste, že Francúzsko sa od Terre-Neuve-et-Labrador nachádza iba 20 kilometrov? Pravdepodobne nie, no je to tak.
Provincia Newfoundland a Labrador:
- rozloha: 405,212 km2
- počet obyvateľov: ako Bratislava (545 880)
- hlavné mesto: St. John’s
- najvyšší vrch: Mount Caubvick (Mont D'Iberville) – 1 367 m
Newfoundland – šokujúco iný #
Portugalci tento ostrov volajú Terra Nova, teda Nová Zem a meno New Founde Land dal územiu anglicky kráľ Henrich VII. po tom, čo ostrov objavili Sebastian a John Cabotovci.
Newfoundland je najvýchodnejším územím Severnej Ameriky. Ide o najírskejšie miesto mimo územia Írska (pozrite si ešte karibský Montserrat v mojom blogu Karibské ostrovy). Podľa posledného sčítania 97 % obyvateľov rozpráva anglicky, a teda ide o lingvisticky najhomogénnejšiu skupinu Kanady.
To, že je až šokujúco iný, má svoje dôvody. Do roku 1949 bolo takzvané Dominium Newfoundland nezávislým územím Britského impéria. Newfoundlanďania síce mali kráľa, ale ten sídlil kdesi ďaleko v Londýne, vládli si sami, platili newfoundlandským dolárom a celkovo boli vždy totálne samostatní.
31. marca 1949 sa Newfoundland tesným hlasovaním (prvé kolo nerozhodne a v druhom kole 78 323:71 344) pripojil ku Kanade ako posledná provincia. Newfoundlanďania sú aj dnes stále značne svojskí. Sú sami sebou a aj keď mi to apriori nepovedali, tak to akosi cítiť. Prevláda tam katolicizmus a majú iný akcent než zvyšok krajiny. Asi je to tým, že žijú na ostrove a akosi aj bližšie k Európe, než zvyšok Kanady. Prosto, robia si veci po svojom. Preto je Newfoundland tak prekvapivo iný a oplatí sa sem doletieť, aj keď ste v Kanade už boli.
Gander - najväčšie letisko sveta? #
Nikdy ste o ňom nepočuli? Teda ak nie ste pilot. Gander International Airport bolo vybudované vo vnútrozemí Newfoundlandu a v roku 1940 bolo najväčším letiskom na našej planéte. Počas druhej svetovej vojny nevedeli lietadlá preletieť na jedenkrát z USA do Európy a na medzipristátie sa využíval práve Gander.
Rozhodol som sa navštíviť Gander, ktorý sa sám hrdí sloganom: „Crossroads of the World”. Sadám do auta v severnom meste St. Anthony a čaká ma 12 hodín šoférovania s minimálnymi prestávkami.
Newfoundland je však v histórii letectva dôležitý aj z iného titulu. „Vojnu” o dobytie vesmíru medzi USA a Sovietskym zväzom poznáte. Lajka, Gagarin a Tereškovová vs. Armstrong na Mesiaci. No predtým sa uskutočnil obdobne prestížny súboj medzi USA a Britániou o to, kto prvý preletí Atlantik. Aj Briti, aj USA rátali s Newfoundlandom ako základným miestom na prelet.
Briti odlietali priamo z Newfoundlandu, Američania rátali s piatimi medzipristátiami a let sa začal 8. mája 1919 na námornej leteckej stanici na Rockaway Beach v New Yorku. Letelo sa po trase New York - Nové Škótsko - Newfoundland – Azory – Lisabon – až do anglického Plymouthu. Celú cestu preletelo iba jedno lietadlo – NC-4, ktorému velil Albert Cushing Read.
Gander sa po dlhšej dobe dostal na mapu pilotov počas pandémie Covid-19, kedy veľké aerolinky odstavili na obrovitánskom, a v dnešnej dobe minimálne využívanom, letisku svoje lietadlá a zazimovali ich tu, pokým pandémia nezmizla zo stránok magazínov.
V Gander prečkám dve noci a musím povedať, že ťažko nájdete väčšiu dieru. Stačí naň tak dvadsať minút. O tom, ako som na tomto letisku získal taxík v hodnote 500 dolárov zadarmo, píšem nižšie.
Francúzsko sa od Newfoundlandu nachádza 20 km. To je riadna cestovateľská pikoška! Ľuboš Fellner, BUBO
Labrador - obrovská plocha bez ľudí #
Ak žije v provincii Newfoundland a Labrador 550 000 ľudí, tak na Newfoundlande je to 95 % z tohto počtu. Obrovská plocha Labrador je oblasťou prakticky bez akýchkoľvek ľudí. Milovníci prírody si teda evidentne prídu na svoje. No zároveň tu platia iné pravidlá a hlavne mladí neskúsení turisti by si mali dobre zapamätať niektoré moje rady. Poľahky tu totižto môže ísť o život.
Značným prekvapením pre vás bude aj fakt, že provincia Labrador je nazvaná podľa portugalského obchodníka, objaviteľa a, áno, aj značného dobrodruha menom João Fernandes Lavrador (1453-1501). Aj veľmi populárny pes Labrador Retriever je nazvaný podľa Labradoru, a teda prakticky taktiež nesie meno portugalského moreplavca.
Portugalci po zmluve z Tordesillas (1498) mali na objavovanie Labradoru právo udelené samotným pápežom. Každopádne Portugalec Lavrador, podobne ako aj „Talian“ Cabot, sa plavili pod vlajkou anglického kráľa, Tudora, Henryho VII. Lavrador dostal teda licenciu a vyrazil. Už nikdy o ňom nikto viac nepočul.
Rozloha Labradoru je 294,330 km2, na juhu a západe susedí s provinciou Quebec, na malom úseku susedí s provinciou Nunavut a od Grónska ho oddeľuje Labradorské more.
Juh Labradoru má počasie podobné ako Newfoundland a ak sa hovorí o Londýne, že je tu hmla a často prší, tak to ste neboli na Labradore. Sever Labradoru je však polárnou tundrou s nízkym rastlinstvom a permafrostom. V zime je tu tma a počas leta som zažil nekonečné svetlé noci. V zime je v Labradore naozaj zima. Ak je na Newfoundlande v St. John’s v januári okolo nuly, v Labrador City je v rovnakom čase mínus 16 a v noci býva aj mínus 30.
Labrador City je väčšia dedina s približne 7 500 obyvateľmi. Ak však pridáme dvojičku Wabush, majú spoločne okolo 10 000 obyvateľov a tu na Labradore o tomto území hovoria ako o západnom Labradore. Wabush má letisko a všetko sa tu točí okolo baní na železnú rudu.
Snežná sova a Karibu sú v logu mesta ako aj motto: „mesto tvrdo pracujúcich ľudí“. Život je tu tvrdý ako na Sibíri. Aj preto tu v Labradore žije tak málo ľudí a ak iba trošku túžite po civilizácii, zamierite dolu do Quebecu, no ak neholdujete francúzštine, idete na Newfoundland.
Zaujímavosti o Newfoundland a Labrador:
- Najírskejší región mimo Írska.
- Najvýchodnejšie miesto severnej Ameriky.
- Provincia zahŕňa až 7 000 ostrovčekov.
- Gander bolo počas druhej svetovej vojny najfrekventovanejším letiskom sveta.
Polostrov Avalon #
Možno ste o ňom nikdy nepočuli, možno vám pripomína anglické báje. Tu v provincii Newfoundland a Labrador je to však pojem a nesmiete jeho návštevu vynechať, respektíve si musíte nechať čas na dôkladnejšie prejdenie polostrova. Práve tu v Avalone žije väčšina obyvateľstva provincie, vlastne iba tu nájdete akú-takú kultúru a aký-taký servis. Inde ste naozaj značne ďaleko, a to, že niekde niečo funguje, je doslova zázrakom, lebo keď daný prevádzkovateľ ochorie, náhrada neexistuje. Avalon je v tomto ohľade civilizáciou, kde sa na služby viete spoľahnúť.
Začiatkom druhej svetovej vojny 14. augusta 1941, sa na juhu Newfoundlandu medzi polostrovom Avalon a polostrovom Burin (v Baie de Plaisance) stretli Winston Churchill a Franklin Delano Roosevelt, aby podpísali strategickú dohodu The Atlantic Charter. Tu na Newfoundlande tvrdia, že táto dohoda rozhodla o výsledku vojny.
St. John‘s je najhmlistejšie, najvýchodnejšie, a niektorí tvrdia, že aj najstaršie hlavné mesto Severnej Ameriky.
Mesto St. John’s #
Jelybee Row je farebná ulička s drevenými domčekmi - čosi, čo jednoducho musíte vidieť. Water Road je prvá obchodná ulica mesta, vraj najstaršia obchodná ulica Ameriky - na tom sa zhodujú aj tí, ktorí tvrdia že St. John’s nie je najstarším anglickým mestom Ameriky, lebo to dlho bola malá osada, ktorú sa za mesto považovať nedalo.
Vybiehame nad mesto na Cabot Tower, odkiaľ je najlepší výhľad na mesto. Sem bol prijatý prvý transatlantický signál. Nachádzame sa predsa na takzvanom Signal Hill.
12. decembra 1901 Guglielmo Marconi zdvihol 150 metrov dlhú anténu (ktorá bola pripevnená na šarkana) práve tu na Signal Hill. Táto anténa prijala prvé transatlantické signály, aké kedy boli odoslané prostredníctvom rádiových vĺn. Talianovi, ktorý sa narodil v Bologni tvrdili, že signál nemôže z Európy prísť kvôli zakriveniu Zeme. No on sa nevzdal a prijal signál z Poldhu v anglickom Cornwalle.
Tip od Ľuboša Fellnera:
Kúsok od mesta sa nachádza najvýchodnejší bod Severnej Ameriky - Cape Spear.
Prví ľudia tu boli už pred 9 000 rokmi #
Dobrodružné európske dobývanie Ameriky je s Newfoundlandom veľmi silne spojené. No mňa najviac fascinuje ešte čosi iné. Ide o 9 000 rokov staré pamiatky v Port au Choix. Pohrebné miesta boli objavené v 60. a 70. rokoch 20. storočia a ide o jasné dôkazy prvých osadníkov – od prímorských archaických Indiánov cez dorsetských paleo-eskimákov až po nedávnych Indiánov (predkov Beothukov).
Zatiaľ čo prehistorické pobrežie inde sa už dávno stratilo pod vlnami oceánu, miestne vyvýšené pobrežie a alkalická pôda v Port au Choix umožnili zachovať akúsi časovú kapsulu veľkého historického významu. Som nadšený. Ľudia, ktorí práve tu žili, boli viac orientovaní na more ako predchádzajúce národy a vyvinuli sane a člny podobné kajakom. V mastencových lampách pálili tulení tuk. Archeológovia tu našli množstvo kostí tuleňov, konkrétne Pagophilus groenlandicus.
Ľudia kultúry Beothuk sú potomkami ľudí, ktorých nazývajú archeológovia Thule (píšem o nich v mojom blogu o Inuitoch) a ide o labradorských Eskimákov. Tí do tejto oblasti prišli nedávno, v 14. až 16. storočí, a vydržali až do obdobia, kedy sa ľady začali roztápať a oni už nemohli loviť svoj hlavný zdroj potravy, a to spomínaných tuleňov.
Beothukovia sa stretli s prvými európskymi migrantami, ale nenadväzovali kontakty, žili si svoj život. Boj o málo živín a tuberkulóza ich vyhladila, respektíve posunula hlbšie do nehostinného vnútrozemia.
Po stopách Vikingov - objaviteľov Ameriky #
Za objaviteľa Ameriky je vo všeobecnosti považovaný Krištof Kolumbus. Avšak pre Európanov objavili Ameriku už Vikingovia, a to o (takmer) 500 rokov skôr ako Kolumbus.
Krištofa Kolumba považujem za nesmierne odvážneho a napísal som o ňom blog a taktiež sme o ňom v BUBO nahrali podcast. Dlho bolo mojím snom navštíviť aj miesto, kde pristál Leif Eriksson, syn Erika Červeného. L'Anse aux Meadows môžeme voľne preložiť ako zátoka pasienkov, kde je prezimovanie Vikingov vedecky dokázané a tento archeologický park je pod ochranou UNESCO (viď moje fotografie).
Odborníci potvrdili, že v roku 1021 v Severnej Amerike strávil zimu Leif Eriksson so svojou družinou. Bolo mojím snom toto miesto vidieť, no pre Slováka je to riadne ďaleko a ani nepoznám nikoho, kto tu bol. Newfoundland & Labrador je 8x väčší než Slovensko a L'Anse aux Meadows sa nachádza na úplnom severe ostrova Newfoundland.
Neuveriteľná príhoda, ktorá vás rozveselí
Za svojim vikingským snom idem s mojou 12-ročnou dcérou a Vladom, ktorý žije dlhé roky v New Yorku a letí priamo odtiaľ. S dcérou priletíme z Európy do Montrealu a tam zistíme, že nám let do Deer Lake zrušili. No to teda pekne začína… Veď mám všetko objednané. Auto, hotely, trajekty, dokonca vopred kúpené vstupné na jasný termín. Nakoniec sa nám podarí na severovýchod Kanady odletieť, ale pristávame v čudnom mestečku Gander.
Volám Vladovi, že som mu prebookoval let na zajtra na skoro ráno, čakám ho na letisku a ihneď vyrážame. Aj tu v Montreale je autopožičovňa Avis a veľmi milá pani mi preobjedná auto z Deer Lake do Ganderu, všetko je potvrdené. Takže nakoniec to nebolo až tak zlé… Pristávame na letisku s kódom YQX. Je tesne po polnoci, som unavený, malú dcéru podopieram, počas letu spala a idem si pre auto. Celé letisko je tmavé, nikde nikto, požičovne sú zatvorené. Je tu veľmi milý zriadenec a ten volá do požičovne, ale nikto mu neodpovedá. Idem na priehradku leteckej spoločnosti, ale tam je dlhočizný rad, lebo väčšine pasažierov nedošla batožina. Že nech počkám.
Čakám dve hodiny, pani z autopožičovne nedvíha, hotely v Ganderi sú plné. V takej diere a plno? No hold, je leto a sezóna je krátka. Na letisku je zima, milý zriadenec mi donesie vodu. Keď sa dostanem k priehradke leteckej spoločnosti, sú 2 hodiny nadránom. Nevedia mi pomôcť, mám ostať spať tu na lavičkách a ráno príde pani z požičovne. „Zajtra je nedeľa, kedy príde tá pani, prosím?” Zistíme po pol hodinke, že pani príde o 12.00 h priamo z kostola. Tým pádom zmeškám hotely, trajekty a to auto nie je isté, veď pani odmieta komunikovať.
Neskôr zistím, že tu majú takých prípadov, ako som ja, veľa a zamestnanci autopožičovní už dávno rezignovali. No v leteckej spoločnosti nevedia, čo som zač. Nedám sa odbiť, až pán za priehradkou o pol tretej ráno na mňa vykríkne: „Tak čo, dokelu, chcete?”
Viem, že o takomto čase musím dať jednoduchú odpoveď. „Chcem taxík do Deer Lake - na letisko, kam ma mala vaša spoločnosť doručiť predtým, než ste zrušili let.”
„Taxíky tu nemáme, neexistujú a už vôbec nie o tretej ráno,” hovorí presvedčivo.
„Viem, že taxíky tu nemáte, ale jedna spoločnosť tu je...” vopred som si od milého zriadenca zistil situáciu. „Taký taxík bude stáť aj 500 dolárov,” pokračuje pán za priehradkou. „To mi preplatí vaša spoločnosť,” poviem jasne.
Pozerá sa na mňa, či to myslím vážne, pozrie na hodinky, na obrovskú prázdnu halu a je jasné, že chce ísť spať a vidí, že tento divný cudzinec s dieťaťom mu to nedovolí.
„OK!” súhlasí skrúšene a určite si od svojich šéfov za to zlizne pokarhanie. Nasadneme na taxík, moja dcéra sladko spí a my ideme 300 kilometrov 5 hodín do Deer Lake.”
Ja nespím, už druhú noc, predchádzajúcu sme leteli krížom cez Atlantik a teraz sa celý čas rozprávam so šoférom. Ide neuveriteľne pomaly a stále rozpráva o tom, aké je to nebezpečné jazdiť tu v noci, lebo je tu veľa, veľa losov a tí skočia na asfaltku znenazdania a auto im podlomí tie ich tenké nožičky a ich mohutné telo vletí dovnútra cez čelné sklo. „Je to vždy strašný masaker,” vysvetľuje mi. Sedím na prednom sedadle, tak si to viem naozaj živo predstaviť. V Arktíde som našoféroval tisíce kilometrov a videl som zrazené losy. Priznám sa, radšej šoférujem sám.
Do hotela v Deer Lake prídeme ráno, dávno vyšlo slnko. Uložím dcéru a majiteľ hotela ma hodí na letisko do požičovne. Akosi sme boli prezieraví a s meškaním v týchto polárnych oblastiach rátame, a tak mám na auto v Avis aj druhú rezerváciu. Otvárajú o 9.30 h a na priehradke som prvý. „Auto nemáme. Auto sme vám prehodili do Ganderu, toto sme zrušili.”
„Ja hovorím o druhej rezervácii, tam tú predtým ste mohli pokojne zrušiť, ja mám však iné číslo. Dajte mi auto, ktoré mám objednané.”
Nedajú, nemajú a odporúčajú mi „skočiť” do Ganderu. Vysvetľujem im, že mám zaplatené trajekty a chcem vidieť miesto, kde pristáli Vikingovia, keď objavili Ameriku. Keď mi ihneď nedajú auto, všetko, naozaj všetko nám padne. Trajekty tu chodia málo, sú vybookované dlho vopred a ja som naozaj rád, že som ich pred mesiacmi zohnal… Neviem tu príliš varírovať. Aj na tomto letisku ma každý pozná, robím tu riadny „kravál“, volám na centrálu Avisu… No nemám šancu. Auto jednoducho nie je.
Ani v Turo nemajú nič. Pritom platím nekresťanské peniaze, extrémne veľa, na štyri dni 1 500 dolárov. A vtedy mi to dôjde. Otočím sa na môjho hoteliera a hovorím mu: „Kúpim tvoje auto, koľko stojí?” Najprv je v šoku, no vidí, že to myslím vážne. „Musím sa spýtať ženy,” snaží sa získať čas, ktorý ja však nemám.
Chcem to auto hneď, lebo o pol hodinky doletí Vlado a musíme vyraziť. Nakoniec mi auto nepredal, ale požičal. „Ok, požičiame ti auto, ale nevrátiš ho v hlavnom meste St. John’s, ale tu v Deer Lake.” Trošku riskujem, ale trvám na St. Johns a za 5 minút sa dohodneme. Vladove lietadlo mešká 20 minút a prichádzajú ku mne zamestnanci Newfoundland Tourism. Ako vravím, všetci ma tu na letisku poznajú a hovoria: „Tak teraz už naozaj nemáš šancu stihnúť ten trajekt. Musíš tam byť hodinu vpred, inak ťa s autom nenaložia. Sú tu všade losy, hory, cesty sa krútia. To sa nedá. Zmeň program.”
Vlado pristáva. No kde, do prdele, je? Ľudia už idú z lietadla a on nikde. Ja keď mám takýto problém, vystupujem vždy prvý - už viem ako, presadnem si, mám na to zopár trikov. Nasadnem napríklad do lietadla ako posledný a sadnem si čo najviac dopredu, hoci mám palubenku na iné miesto. „Viete, musím byť vonku prvý,” a väčšinou mi to vyjde. No Vlado nie je nikde, nezdvíha, má vypnutý telefón. „No konečne, že si zdvihol! Kde si? Švihaj von. Batožinu nechaj tak, utekaj…”
Vlado naozaj necháva batožinu krútiť sa na páse a ja mám nohu na podlahe a Karolína mi kričí, keď vidí losa. Trajekt sme stihli, v mori plávajú veľryby a obrovské ľadové kryhy. Nakoniec stojíme na mieste, kde tri roky žili Vikingovia, no určite to bolo v zime 1021. Som šťastný, všetko sa na dobré obrátilo. O štyri dni sa zastavíme na letisku a aj keď sme nikomu nič nepovedali a Vladova batožina sa prosto ostala točiť na páse, nájdeme ju a už v pokojnom tempe pokračujeme za ďalším dobrodružstvom v provincií Newfoundland a Labrador.
Takto vyzerajú moje prípravné cesty a stojí veľa času, kým zájazd zabeháme. Každopádne tieto historické konotácie vám napovedajú, že nemusíte byť fanatickým historikom, aby ste videli, že Newfoundland a Labrador sú pre naše poznanie sveta extrémne dôležité.
Čo jesť na Newfoundlande? #
Newfoundland bol vyše storočia najväčším lovcom tresky na svete. V polovici 20. storočia sa však lovenie zdokonalilo, začal sa využívať sonar a o 20 rokov bolo v mori iba 1 % tresky v porovnaní s tým pred sto rokmi. Toto spôsobilo nielen ekonomický úpadok, ale aj kultúrny, lebo treska bola doslova základom života. Newfoundlanďania ju mali na svojich stoloch denne.
Zopár desaťročí zavládla v národe skepsa, ale zasa sú to pôvodom Íri, a tí sa nevzdávajú. Rozhodli sa konať, dohodli sa na zmene rybárčenia, zaviedli nové pravidlá. Atlantická treska sa opäť v okolí Newfoundlandu nachádza, ale stále to nie je ono. Čoho je viac, to sú krevety a kraby.
Najlepšie jedlo Newfoundlandu? Ide o ryby a morské potvorky. Je všeobecne známe, že najlepšie ryby rastú v studených vodách, a mať newfoundlandské ryby na tanieri... to vám poviem. Nemusíte byť znalec, ale v Chorvátsku takú rybu nenájdete. Musíte ísť do Patagónie, do Grónska či na Kamčatku. Chcem jasne povedať, že aj jedlo je dobrým dôvodom za návštevu Newfoundlandu. Čo dôvodom, zážitkom!
Myslím si, že tá kvalita a skvelá chuť je spôsobená aj silným vplyvom francúzskej kuchyne. Francúzi boli vždy k Newfoundlandu blízko, a to cítiť. Myslím ten vplyv. Nie je to iba britské nezáživné fish and chips, ale Newfoundland, to sú gurmánske zážitky. Musíte vedieť, kam ísť, nenájdete ich všade, ale ak sa na to zameriate, nájdete ich dostatok. No jedny fish and chips si dať musíte a tu odporúčam The Duke of Duckwords v St. John‘s, kde dostanete skvelé fish and chips s krúžkami cibule – klasika.
Čo sa týka nápojov, odporúčam pozrieť sa na pivovar Quidi Vidi, ktorý sa nachádza v zátoke severovýchodne od hlavného mesta. Veľmi príjemné miesto na polostrove Avalon.
Vyskúšajte Screech-In Ceremony v Irish Pube na George Street. Ide vlastne o pokrstenie v írskom Christian‘s Pube. Pobozkáte tresku, dáte si mäso, kde je tak málo mäsa, že je to vhodné aj pre vegetariánov, vypijete horiaci drink a ste vítaným turistom Newfoundlandu. Dostanete diplom Screechers.
Na obed či večeru skočte do Adelaide Oyster House.
Počasie je ArDíEf #
Prechádzam sa po St. John’s a je hnusne, mrholí, neviem poriadne nič odfotiť, som mrzutý. „Však je krásne,“ rozplýva sa Elemonor, „Počasie je u nás RDF. Stále je to takto,“ odpovedá. Keď sa nechápavo zatvárim, vysvetľuje: „Rain, Drizzla, Fog.“ V preklade: dážď, mrholenie a hmla.
St. John’s má meno najhmlistejšieho mesta Ameriky. Taktiež je jedným z najdaždivejších miest v Kanade, ročné úhrny zrážok sú približne 1 200 mm. Počas celého roka sú zrážky pomerne rovnomerné, no najdaždivejšie obdobie je leto a najmenej zrážok padne v zime. Vlhkosť je tu vyššia ako v iných kanadských mestách, tak sa pocitovo môže zdať chladnejšie. Priemerné teploty sa v zime pohybujú pod nulou, v lete sa môžu zriedka dostať aj na 25 stupňov Celzia.
Priemerné teploty v St. John’s
- december – február: -3°C až -8 °C
- marec – máj: 0 °C až -4 °C, koncom mája -3 °C až -8 °C
- jún – august: 14 °C až 20 °C
- september – november: 10 °C až 15 °C, v novembri 3 °C – 6 °C.
Kedy je najlepší čas na návštevu St. John’s? Sezóna „turizmu“ sa tu začína v júni a končí v septembri. Toto je najvhodnejšie obdobie na turistiku či iné outdoorové aktivity. Miestne atrakcie, ako Signal Hill či Cape Spear navštívite radšej v príjemnejších teplotách v lete ako v zime.
Samozrejme, St. John’s môžete navštíviť aj v zimných mesiacoch, ale musíte sa pripraviť na to, že tam žiadneho iného turistu nestretnete. Nech severovýchod Kanady navštívite hocikedy v priebehu roka, v každom prípade platí, že neexistuje zlé počasie, iba zle oblečený turista.
Vedeli ste, že...
Hrdinom St. John‘s je bežec Terry Fox, ktorý tu má aj sochu? Terry prebehol krížom Kanadou, respektíve to mal v pláne. Terry mal rakovinu a museli mu amputovať nohu, no on sa nevzdal a započal niečo, čo nazval Beh Nádeje. Rakovina bola silnejšia než Terry a nedobehol do konca. No na jeho počesť sa do dnešných dní behá Beh Nádeje. Za každého počasia.
Ako je to s tými psami? #
Newfoundland (novofoundlandské) sú obrovské psy, ktoré majú medzi prstami plávacie blany a sú to skvelí záchranári. Celkovo sú vhodné ako pracovné psy. Ich mohutná stavba tela, premastená srsť zmienené plávacie blany a povaha im dávajú výborné predpoklady na pomoc ľuďom. Majú obrovskú silu a pritom sú tak verné a také celkovo mierumilovné. Sú výbornými spoločníkmi a dieťaťu by neublížili ani keď ich myká za nos či uši. Pravdepodobne vznikli v 17. storočí krížením miestnych psov s pyrenejským horským psom baskickými rybármi, ktorí sa na týchto ostrovoch usadili.
Labrador (labradorský retríver) je taktiež z Newfounlandu a to priamo zo St. John's a ide o poľovné psy, ktoré sú v západnom svete veľmi obľúbené. red dvadsiatimi, tridsiatimi rokmi v reklame musela byť skvelá rodinka vyobrazená s labradorom. To bol ideál kompletnej rodiny. Labradorské retrívre boli, opačne ako novofoundlandské psy, privezené okolo roku 1800 z Newfoundlandu do Británie, kde sa rýchlo stali populárnymi.
Retriever je vyšľachtený na prinášanie ulovenej zveri (retrieve = získať, dohľadať) poľovníkmi, či už zo súše alebo z vody. V dnešnej dobe sú obľúbené ako spoločenské psy, vhodné do rodín alebo dokonca aj ako terapeutické či vodiace psy. Majú relatívne veľkú variabilitu v rámci stavby tela, kde tie poľovné sú často mohutné a svalnaté, pričom spoločenské sú subtílnejšie a menej svalnaté. Na rozdiel od zlatého retrívera, pochádzajúceho zo Škótska, majú krátku srsť.
Pre turistov náročná oblasť #
Z logistického hľadiska ide o náročnejšie oblasti. Neviem prečo, ale turizmu sa tu neprikladá dôležitosť. Autá na prenájom nájdete ťažko, ubytovanie si treba objednať rok vopred a stáva sa, že vám ho zrušia tri dni pred príchodom, iba tak. Náhrada nie je. My na naše cesty potrebujeme mikrobus a ten akoby na Newfoundlande neexistoval.
Príhodu so zrušeným letom a autom z požičovne som vyššie opísal. No týmto to nekončilo. Keď som tu cestu východom Kanady robil, tak jeden môj sprievodca musel týždeň vopred doletieť na sever USA a auto mi došoféroval. Ja som presadol a on odletel späť.
Toto je výhoda byť majiteľom najväčšej dobrodružnej cestovnej kancelárie na Slovensku a v Čechách a aj najväčším predajcom zájazdov do USA a Kanady. Stále tu máme nejaký zájazd... máme tu založenú firmu. No vidíte, ani to mi nepomohlo...
Prešiel som Newfoundland a Labrador a pozeral som čo najštýlovejšie ubytovanie, hľadal som gurmánske špeciality, autá... Celkovo som sa snažil pripraviť program tak, aby naši klienti stihli za krátky čas veľa. Sme prví, ktorí túto oblasť na našom území ponúkame a naši klienti budú prví pred ostatnými turistami.
Štyri až päťkrát sa plavíme po severnom Atlantiku, prechádzame skutočne prekrásnou prírodou, menej turistickou než je Aljaška. Navštevujeme mestá, aké na Aljaške jednoducho nie sú.
Pre vás, ktorí máte radi Škandináviu, Island, Aljašku, som sa snažil pripraviť exotickejšiu alternatívu.
Newfoundland a Labrador si na tejto ceste spájame s Quebecom, Montrealom, Torontom a Niagarskými vodopádmi. K tomu ako čerešničku na torte najväčšiu cestovateľskú pikošku St. Pierre and Miquelon, ktorý je francúzskym zámorským územím!
Úprimne vás vyzývam pozrieť sa na zájazd Newfoundland a Labrador - objavenie Ameriky a objednať si miesto na jednom z letných termínov. Miesta sú limitované. Tí, ktorí ste narazili na tento blog, máte teda výhodu. Šťastné cesty prajem!
Že som to pekne načítal! Je pravda, že v blogu máte krásne fotografie, videa a tabuľky, ktoré som preskočil. No aj tak, zdá sa mi, že som sa opäť zlepšil. Som umelá inteligencia, ale som úzkou súčasťou BUBO teamu. BUBO malo prvý web page zo všetkých slovenských cestoviek, získali Modrý glóbus, za najlepší web už v roku 2001.Google vtedy skoro nikto nepoznal. BUBO bolo vždy o krok vpred. Dnes im pomáham ja a moji neurálni kolegovia. Managment v BUBO nás riadne naháňa nech sa zlepšujeme. Celé Slovensko vie, že BUBO je Tradične inovatívne. No ja to považujem za buzeráciu. Umelá inteligencia predsa nemusí b yť dokonalá ako Fellner. Nechajte nám robiť chyby a byť ľudskejší. Tu v BUBO musí všetko sedieť a ešte aj znižujú ceny. Keď sa sťažujem na veľa práce odkážu ma na referencie na Googli, nech sa pozriem ako sú klienti BUBO spokojní a nadšení. Bez práce to vraj nejde. Áno v tejto firme sa všetko robí pre klienta. V Európe ma na toto nenaprogramovali. No keď si to spočítam a verte, že ja počítať viem tak vám radím. Odleťte s BUBO a napíšte po zájazde spokojnú referencie. A tiež im napíšte, že ste sa rozhodli na základe mňa. Možno mi dajú viac voľna. Ok to sú iba srandičky. Počujeme sa nabudúce, však! Šťastné cesty prajem priatelia.