Fórum

4 príspevky

27

11:31

apr

2015

Zvlaštnosti

Zvlaštnosti

Sa- medzi. 6 a 7 vecer sa na Samoa nesmie chodit po dedine. Je cas modlitieb a porusenie sa berie ako silna urazka. Okrem Pago Pago a Apie si vsade inde musite sadnut a cakat na treti gong. Luda su pochovavani s honorom, pred vlastnym domom. Potomkovia ich maju stale na ocuach. Velky šef ma hrob s mnozstvom poschodi. Homosexualita je na Samoa povazovana za normalnu. Tzv. Fa' afine sa obliekaju do ženskych siat a spravaju sa ako zeny. Rodina ( aiga) ich povazuje za cennych. V spolocnosti, kde su muzsje a zenske pracovne ulohy striktne rozdelene oni totizto robia za obe pohlavia. Samojcania hivoria " ak chceš at vec dobre urobenu, požiadaj fa' afina" Aggie Grey zomrela v roku 1988 vo veku 91 rokov a urobila pre turizmus Samoa viac nez akakolvek vlada. Aj my byvame v hoteli pomenovanom a zalozenom touto damou. A ano ide o najlepsi hotel krajiny a daleko ju presahuje. Najlepsi hotel, lety biznisom = mame viac energie na zazitky. Plus to dodava ceste dalsi rozmer. Inak rozpraval som o Fia Fia- ohnivych tancoch a o potapani? Potapanie nic moc. Takze nam nemusite zavidiet. No sledujte nas. Zajtra na obed letime na Fiji.

27

11:23

apr

2015

Nedela

Nedela

Nedela je vzdy velkou udalostou, posvatnym dnom.  " vtedy nepracujeme" hrdo vyhlasuju Samojcania akokeby to ine dni bolo inak. Rano sa pripravi Umu. Na kamene sa rozlozi ohen a zeny predpripravia potraviny a ide sa do kostola. Dym stupa nad stovkami samojskych domov. Vsetci sa oblecu do bieleho, ak su bohate z dobrej rodiny nasadia si nadherny biely, rucne vysivany klobuk. Kostolov je na Upolu viac nez ludi a kazdy si vkutku moze vybrat. Ludia casto chodia jeden tyzden do jedneho a druhy do druheho. My sme sa zastavili v katolickom, u svatej Anny. Naherna statna biela stavba s modrym oramovanim. Pred vchodom nas vita do polpasa odety starsina s rozstrapkanym  bicikom v ruke odety iba v kvalitnom  lavalava a nahrdelnikom z cervenych kvetov okolo krku. S usmevom nam podava ruky. Cakaju nas mame tu objednane lavice  v prednej tretine kostola. Zrazu zacne hudba a dovnutra vkracaju ministranti a za nimi farar, vsetci nadherne spievaju, rozlieha sa to dodaleka a clovek musi byt nadseny. Je to katolicka omsa aku pozname my, no ovela viac spevu, ovela viac nadsenia rytmusu a ovela viac pôvodnych zvykov, ktore kostol prevzal a vstrebal. Zivelnost tne do podstaty clovecenstva. Ked je to o podstate, je to cool a zrejme aj preto kostol praska vo svikoch. Potom sa pokojnym ostrovom vydane kol dokola. Cesty su dnes prazdne a my prejdeme krizom cez ostrov 2 a pol krat. Policka tara, stromy chlebovnika, bananovniky, mangovniky, maniok a kokosove palmy. V prostriedku iotrova sa zastavime v chrame Bahaii s prihemnou klimou a nadhernou zahradou- niektori tvrdia, ze najkrajsou aku videli. No a potom obrovska pralesna roklina a nadherny vysokansky vodopad. Juzna strana ostrova s nadhernymi plazami je este pokojnejsia a chudobnejsia. No rovnako nadherne upravena a cista. V tomto je Samoa svetovou jednickou. Potom nas sprievidca hlada miesto obeda. Pred 3 dnami som to zacal vybavovat a az vcera mi to definitivne potvrdil. Mierime cestou necestou od mora do vnutrozemia kdesi pri Kufeleli. Okrem klasickych plodin sa objavia okolo cesty, ktora uz davno nema asfalt kakaovniky. No a potom jeden vzdusny domcek utopeny v zeleni. Sem k rodine Tufule sme pozvani na To' onai, na nedelnu hostinu. Toto mozete v Polynezii zazit iba raz do tyzdna a tu na Samoajhe to este to prave kokosove-, neturusticke. Nas sprievodca ten domcek nevedel najst,.. Jedol som uz v kamennej peci na Cookovych ostrovoch, Tahiti a na Novom Zealande, no tu je pec nad zemou a ziadna jama sa nevykopava. pani domaca je velmi mila a ked odkryje hostinu co pripravila obe deti nad tym mavaju prutenymi vejarmi a s usmevom odhanaju muchy. Palusami chuti ako spenat s tavenym syrom, no su to mlade listy tara s kokosovym kremom. Oka je polynezske "seviče" teda surova marinovana ryba v citronovej a kokosovej stave. Je to bomba. No velkym prekvapenim pre mna bolo Faaiai podavane v skrupine od kokosoveho orecha s kuskami ryby. Bolo to lahodne a davam Michelinsku hviezdicku. Pecene ryby, pecene taro a aj bravcove co som vsak ja nejedol.. Papaja, cerstve male banany a mladucky kokosovy orech. No a kazdy mal dalsi orech- iny druh- na zapijanie. Jedli sme v ibyvacke a spalba bola oddeena zavesmi. Ziadna izba nemala zasklenne okna, vsetko bolo totalne vzdusne.  Zasklenne okna tu nemaju ani autobusy. Vsetko je vzdusne. Tak ako u mna doma. Toto je najlepsia architektura- otvorena - nezvadzujuca- podporujuca predstavivost- slobodna.  Vecer sme mali stretnutie a prebrali sme to co sme videli a co nas caka. Slnko tu blizko rovnika zapada rychlo, no stale je teplo a dusno. Uz nemozem dlhsie cakat a idem hrat. Som slaby golfista no hral som v Severnej Korei a ato destinacia je pre nas Slovakov obdobne vzdialena. Trosku vyssia trava- zrejme by ju v tychto podmienkach museli strihat 3xdenne, no celkom scenicke. Slnko rychlo zapadlo, všetko je sfarbene do cervena  a ja nevieml najst  odpalene loptičky. 

27

11:21

apr

2015

Americka Samoa- ako sa maju veci dnes

Americka Samoa- ako sa maju veci dnes

Americku Samou dotuje USA ved je to nezaradene uzemie USA podobne ako napr, Guam. . Samoa je samostatnou krajinou, je nadherna, a kto je za tym? Samoa je sponzorovana BOHOM, hlasaju početne grafity. Kazdopadne ked boh povedal " a bude svetlo" musel byt na Samoa, ved prve svetlo noveho dna sa zjavi tu.  Dnes sme vstavali o 4.40 rano. Je to inak jedno, kazdy ma v hlave tak poprehadzovany cas, ze vacsina bola hore uz o tretej. Je sobita 25. aprila a my mierime na male letisko hodinku cesty taxikom. O 6.33 vychadza slnko a my sme prvi obyvatelia nasej planety, ktori sme TO zažili !!! Na letisku sme jedni z prvych, nech sa do toho  lietadielka dostaneme. Na check ine som teda prvy, davam im vsetkych 10 pasov nasej skupiny a oni zacnu vydavat palubenky, no skocia s pasmi dozadu a potom sa vrati chlap s tenkym hlaskom ( zrejme fa' atafine) " bohuzial nemozete letiet, nemate permit" idem dozadu a volam s Imigracnym z Americkej Samoa. " Sme obcania EU, vsetci mame ESTA, kazdy z nas bol mnoho razy v USA, Polynesian airlines nam vybavil permit" z druhej strany sa ozve " My nepotrebujeme viza, my nepotrebujeme ESTA ( co to vlastne je?), my sme Americka Samoa a mame vlastne zakony a vy potrebujete permit. Ten vam bol prave zamietnuty". Uff. Tresnem sluchadlom tak, ze skoro rozpolim ten telefon. Vstavali sme skoro rano, mame zaplatene lety hore- dole a su to masne lety a my sme sa predsa pytali aeroliniek na povolenia na vstup a oni nam " papiere" garantovali. No zrazu je vsetko inak. Je rano, este prilis skoro, aby mal hlavny office aeroliniek tu v Apii otvorene a prilis neskoro, aby bolo otvorene v Europe. Signal nema nikto z nas. Som ochotny zaplatit cokolvek no nikto nema pozadovany kredit a ani z pevnej linky sa neda vytocit Europa.  " Neletite. Nemate permit!" je jasny verdikt a ja som v pasci bez akehokolvek kontaktu. Za mnou je Novozelandanka, jej manzel ma na Americkej Samoa pracu a ona takto lietava casto, dnes je to patnasty raz, no aj ona ma problem a vola manzelovi ze neprileti. Cez jej mobil sa neviem dovolat, nefunguje to. Nikto na celom letisku nema taky telefon z kt sa da zavolat. Keby ste videli to letisko tak viete ze ani nemoze mat. Ujme sa ma elegantna starsia pani " co je? Vy ste lekari?" " no ja som povodne lekar.." a vysvetlim jej situaciu. Vybavuje mi telefon no nepochodi. No zrazu to s jedneho mobilu ide a ja volam Bubo Base Camp. Volam kratko 2razy-cena 100$. Vsetci su uz odbaveni v letistnej hale niet ani nohy iba my, lietadlo malo uz odletiet... Vojdem dnu a urobim tam riadnu scenu. Je jasne ze ked teraz neodletime, tak nam vsetko prepadne. Zoznamym sa s pilotom a toho si strazim, cakam, ze sa kazdu sekundu zdvihne a zamieri k lietadlu, uz je vyse pol hodiny po odlete. Pilota si strazim jednym okom. Permit bez lietadka je nam nanic. Neviem co budem robit, ist opat hodinu spat do hotela? Taxik na letisku nie je ani jeden. Toto je zapadakov. Je vikend a vsetko je tu zatvorene, stazovat sa mozem az v pondelok, no my mame nabity program. Elegantna pani ktora tiez leti si este raz vypocuje moju storry. Na tomto letisku sa vsetci dusuju ze oni chcu, aby sme leteli, no imigracne American Samoa nechce. A tak elegantna pani zavola svojej dcere, ktora je toho sefkou ( boss of HQ). Doriti, to nemohla volat skor? Nemohla. Sme v Polynezii a tu ma vsetko svoj cas. O dalsich 15 minut sa veci pohnu a my ideme. Kazdy hop na vahu aj s prirucnou batozinou a podla toho rozdeluju miesta v lietadle. Ten prskolet musi byt vyvazeny. Nasadneme, v lietadle este ludi presadia, aby bolo ok a vrtule sa rozkrutia. Je vyse hodiny po planovanom odlete no domaci sa na nas usmievaju a nikde ani znamka, ze sme ich zdrzali. Pohoda, nadhera, vegetik az na to ze ja som po infarkte. Je sobota 25.aprila a my mame nadherny vyhliadkovy ket nad Upolu, najludnatejsim ostrovom Samoa. Letime 30 minut cez hlbocizne more a pristavame na Tutuila, hornatom tropickom ostrove, centre Americkej Samoi. Je rano 24.4, piatok. Prvy ma odchyti hned policajt: " Vy ste ti zo Slriviqieahch?" mysli tym Slovensko. " Musite zaplatit permit, vstup 50$. Tam!" ukazuje na dvere. Tu bojujem s pani uradnickou, kt ma evidentne cas a ktora mi vysvetluje ze oni aj ked ano ich prezidentom je Barack Obama, tak maju pravo rohodovat koho do svojej krajiny pustia. No a teraz sa sef imigracneho rozhodol, ze nas teda pustia, no kazdy da zelenu patdesiatku. Vydava nam spat z takej tigrovanej kabelky a ked jej hovorim, ze pri takomto zaobcgadzani im sem ziadni turisti nepridu odpovie, ze jej ne to uplne jedno. A fakt. Americka Samoa je dotovana USA, maju najvacsie percento na svete nabranych ( recruiting) americkych vojakov a maju tu tri obrovske fabriky na spracovanie tuniakov. Hotely nestavaju a domaci robia v statnych sluzbach a evidentne miluju " poriadok a predpisy" Ich bratia z Apie a Savaii tu robia namedznych robotnikov aj v tej fabrike. Je to ten isty narod, s tym istym jazykom, rozdeleny cisto politicky, no teraz chapem preco nas nechceli pustit. Aerolinky patria tej druhej Samoa a oni si robia napriek a naschval. Na Oahu na Hawaii boli mojimi sofermi taxiku vacsinou Samojcania, prave odtialto z Tutuila. No tu robia vodicov Apijcania a ti Hawajski taxikari tu hraju kralov na obrovskych americkych pick upoch. Z letiska bezim prvy. Mam u Avis zajednane 3 auta a tu vsetko strasne dlho trva, ako v spomalenom filme a aj ked som si rezervaciu overoval z Fiji ( tam som mal auto tiez z Avis) a vsetko sedi, tak šviham von. " Ta-lo faa, tu mam referencne cisla" hovorim s usmevom do okienka a vyzera ze som ich zobudil. Prekvapene sa na mna pozeraju co od nich chcem. Evidentne roky nemali zakaznika. V pohode cakam. Su v tej kutici dve a jedna celkom rychlym tempom vybieha von. Po 20 minutach ich uz stopnem, cas nam bezi a ja som proste Europan a nemam " väčny cas" ako oni. " no hmm nemame auta" namietam ze som si tu rezervaciu potvrdzoval este pred troma dnami, ze je vsetko zaplatene. " ano, mate pravdu, no my nemame auta. A kontaktovala som vsetky Rent a car a nikto na celom ostrove nema ani jedno auto"  Oni si tu sedia vo svojich kancelariach, beru plat, no nikto nema co ponuknut. Predavaju pozicanie aut no nemaju ani jedno. Bubakov poslem na pivo ( tretinka 5$) a a zhanam nahradne riesenie, na letisku mame byt spat o 13.00 povedali nam z imigracneho. Taxik tu neni ani jeden. Ani jeden turista. Kedysi turisticky ruch chceli rozbehnut, postavili tu lanovku na kopec, no vsetkojhe schatrane, nic nefunguje, turizmus opustili, sme tu samy. Na letisku aj v tom dusne urobim riadny vietor a jedna mlada pani s krasnou tvarou a 100 kg zivej vahy ma opat napad. Jej manzel je vodic autobusu, linkoveho, donesie ho, byvaju tu hned vedla a vyrazite, cena pohodovych 500$ Oceania je neuveritelne predrazena. Rychlo si nadtupte, manzel je tu do minuty. Pride po tom co ju nutim 10 razy mu zavolat o pol hodinu. To je na Samoa rychlostny rekord. Je to nsdherny stroj, cely z dreva, podlaha, sedadla, cela konstrukcia. Najkrajsi autobus na svete, najvacsi zazitok. Naprace sa do neho 80 deti no nas je spolu 10. Vyrazame popri nespocetnych zalivich, hustou dzunglou krizom cez cely ostrov. O polhodinku sme v Faga ' itua a ha zabrzdim kebo sa cosi deje: pohreb. Spytam sa do pol tela vyzleceneho a potetovaneho zapasnika ci sa mozeme zucastnit. Ked dostanem od neho pozehnanie viem, ze nam uz nikto neda na budku- tento je najsilnejsi. Uklonime sa vsetkym. Stare panie v bielych klobukoch prave prijimaju dary. Vacsinou ide o nadherne originalne rohože rucne tkane z vysušenych listov Pandamusu. No dostavaju aj peniaze. Zoznamym sa s čífom a ten potom recni... Toto bolo prave, neamericke, vsak pridete na moje premietanie... O dalsiy pol hodinku autobus stupa prutko do kopcov a potom ako v Dysney parku pada smyklavou cestou dolu k moru. Cesta zrazu konci na pieskovej plazi , sme na uplnom severovychode ostrova v Onenoa. Potom sa vraciame, minane ostrov Aunu kde by sa dalo trajektikom dostat a zastavujeme sa oproti fabrike na tuniaky v Pago Pago (" Pango Pango"). Davam si genialnu mahimahi so zeleninou a vyprazane taro. Potom peso prejdeme celym mestom, v infirmacnom centre narodneho oarku si pozrieme film a Pago pozname dokonale. Nie je tu nic. Bolo toho vela: na Samoi som uz vypil 5 kokosovych orechov a zazil este v tento den okrem pohrebu aj svadbu. Presli sme krizom cez celu Apiu a ta je 100x krajsia nez Pango. No Americka Samoa je zda sa v tejto dobe riadnou specialitou! A my - BUBACI- sme TAM boli. Dali sme to!

23

23:09

apr

2015

24.4. je dlhy BUBO den. Zijeme jednoducho intenzivnejsie!

24.4. je dlhy BUBO den. Zijeme jednoducho intenzivnejsie!

Samoa sa zopar razy zviditelnila. V septembri 2009 sa vlada rozhodla ze zmenia strany po ktorych sa jazdi.  Premier Tuilaepa Sailele Lupesoliai Malielegao v rozhlase vyhlasil  "od dnesneho dna sa meni nasa historia, vodici od teraz mozete zmenit stranu" 3 dni bol zakazany alkohol a cely narod dostal dvojdnovu dovolenku "aby si zvykol"  Boli samozrejme aj protesty, Soferi autobusu argumentovali ze odteraz sa ich dvere budu otvarat do cesty. No pohodovi Samojcania vsetko ustali. Aj ked par dni po tomto rozhodnuti prislo k najvacsiemu zemetraseniu (29.9) a tsunami v novodobej historii. Bohovia sa ozvali. Podobna drasticka zmena sa udiala ked na Samoe zmenili cas- posunuli datovu hranicu. Jeden den v roku proste preskocili. Zda sa to jednoduche zrusit den no skyste sa zamysliet nad praxou.... Plus nad tym ako to funguje dnes.  Teraz je medzi Samoa a Americkou Samoou vzdialenymi 100 km DEN rozdiel. A toto sme sa rozhodli otestovat. Napriklad. V ruke mam letenku a ked som zacal citat tak prva letenka je 24.4. o 16.30. Skoro ma porazilo. Ved Bubacka skupina doleti na Samou o 16,45. ( a este na ine letisko) a tento let teda zmeskame. No potom som sa zacital podrobne..ten let 24.4 je Pago Pago- Apia. Teda ide o spiatocny let. My mame vystavene spravne letenky! Tam odletime 25.4, no spat letime 24.4. A udaje v systeme sa zobrazuju podla datumu, takze najprv mam zobrazenu spiatocnu letenku.  Dnesny den 24.4 si teda zapamatam. Prezijem ho cely na Samoa a zajtra prezijem ten isty den na Americkej Samoa.

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test aj domácu karanténu