Čo to bol Hippie Trail? Hippie Trail bola cesta z Európy až do juhovýchodnej Ázie, ktorá v rokoch 1950–70 priťahovala mladých ľudí túžiacich po alternatívnej kultúre,…

Doprava Nepál
Doprava v Nepále je zážitková. Nepál je horskou a chudobnou krajinou a tomu zodpovedá jeho infraštruktúra. Asfaltové cesty nie sú ani všade v Káthmandu a o diaľniciach mimo mesta môžete len snívať. Keď aj cestu v horách postavia, tak počas najbližšej jari alebo obdobia dažďov ju môže odniesť voda a cestovanie je zas o niečo ťažšie. Situácia sa ale pomaly za pomoci zahraničných investorov (hlavne z Japonska zlepšuje). Asfaltovú vozovku môžete očakávať z Káthmandu do druhého najznámejšieho mesta Pokhara a posledné dva roky už aj do kráľovského národného parku Chitwan. Cestu v Nepále nemeriame na kilometre ale na hodiny. Cesta z tibetskej hranice napríklad trvá 12 hodín. To je hlavná informácia, to že je to 160 kilometrov nie je tak podstatné. Ak sa nastavíte takto a budete operovať s časmi, tak Vám to výrazne pomôže lepšie si naplánovať a užiť Vašu dovolenku.
Na cesty mimo Káthmandu je možné využiť aj leteckú prepravu. Ak by ste sa napríklad chystali do základného tábora Mount Everestu tak odporúčame prelet do Lukly. Podobne ak sa chcete vydať na východ ku Kančenčunge. Lety sú síce o niečo drahšie, ale nie sú to horibilné sumy a viete takto ušetriť desiatky hodín v miestnych dopravných prostriedkoch na cestách, kde niekedy máte pocit, že skončíte v rokline o 200 metrov nižšie. Po tom ako sa otvorilo letisko v Pokhare už viete preletieť aj do tohto zaujímavého mesta na brehu jazera Phewa pod Anapurnami.
V samotnom Káthmandu je doprava večným problémom, mesto je preľudnené, má úzke ulice, malú infraštruktúru a veľa dopravných prostriedkov. Okrem áut sú tu aj tisíce motoriek a rôznych trojkolesových dopravných prostriedkov. Dopravné zápchy sú každodenným problémom. V meste je najlepšie pohybovať sa pešo a ďalej od centra taxíkmi. Vždy si ale dopredu dohodnite sumu, ktorú taxikárovi zaplatíte, inak od Vás určite bude pýtať prehnané peniaze.
Železničná doprava je v Nepále v plienkach, ale pre náročnú povahu terénu sa ani niet veľmi čomu čudovať. Jediná železnica, ktorá funguje (aj to sa jej prevádzka občas preruší) je 52 kilometrový úsek medzi indickým Jainagarom a nepálskym mestom Bhangaha.
Prémiový blog TOP 10: Najnebezpečnejšie zvieratá sveta
Lev, tiger, žralok, byvol, hroch? Nie! Je to komár a všetci naši sprievodcovia v Afrike tento vtip poznajú. No pri toľkých mŕtvych - ročne je to…
Prémiový blog Výšková choroba a aklimatizácia
Prekvapujúco to nie je nedostatok fyzickej pripravenosti, ale výšková choroba, ktorá zabráni ľudom dostať sa na vrchol Mont Blancu, Kilimandžára,…
Káthmandu Valley Kathmandu Valley – Údolie bohov
Káthmandu často ľudia berú ako horské mesto. Opak je ale pravdou. Hlavné mesto Nepálu totižto neleží priamo medzi štítmi Himalájí, ale v…
Prémiový blog Himaláje – rady na cestu do najkrajších hôr sveta
Hima – sneh a alaya domov - dve slová označujúce najvyššie pohorie sveta sa stali globálnym synonymom majestátnosti. Ako ich vnímajú ľudia, ktorí…
Kým na Slovensku a v Česku žijeme podľa gregoriánskeho kalendára a aktuálne máme rok 2025, v Nepále je dnes rok 2082. Nie, nejde o chybu, ani o sci-fi príbeh –…
Thamel je známy ako vstupná brána do Himalájí – plný cestovných agentúr, obchodov s outdoor vybavením a živých barov, kde sa stretávajú cestovatelia a horolezci z celého…
Nepálsky šerpa Kami Rita, prezývaný aj „Muž Everestu“, opäť prepísal svoj vlastný svetový rekord. Už po 31. raz vystúpil na Mount Everest, čím prekonal vlastný rekord v…