Nórsko je známe svojou divokou a všadeprítomnou prírodou, členitým pobrežím a horami, čo výrazne ovplyvňuje jeho dopravnú infraštruktúru. Napriek náročným geografickým podmienkam má Nórsko efektívny a moderný dopravný systém, ktorý zahŕňa cesty, diaľnice, železnice, trajekty, leteckú dopravu aj cyklotrasy.

Cestná doprava v Nórsku je veľmi dobre organizovaná. Krajina má rozsiahlu sieť kvalitných ciest a diaľnic, vrátane mnohých tunelov, ktoré uľahčujú prechod cez hory a pod fjordmi. Niektoré tunely, ako napríklad Lærdalský tunel, patria medzi najdlhšie na svete (24,5 km). Boknafjord Tunnel bude najdlhší (27km) a bude v maximálnej hĺbke 392 metrov pod hladinou mora. Diaľnice a hlavné cesty sú spoplatnené mýtom (AutoPASS), ktoré sa platí elektronicky, manuálne brány boli zrušené. Na diaľniciach je rýchlosť obmedzená na 100–110 km/h, v obciach na 50 km/h, pričom bezpečnostné predpisy sú prísne kontrolované.

Vo veľkých mestách, ako sú Oslo, Bergen a Trondheim, je mestská doprava dobre zorganizovaná. Oslo má jediný metro systém v krajine, známy ako T-bane (Tunnelbane) s piatimi linkami a viac ako 100 stanicami, ktorý spája mesto s jeho predmestiami. Ako podzemná doprava začalo slúžiť už v roku 1928. Bergen je zasa známy svojou električkovou linkou Bybanen, ktorá je populárna medzi miestnymi aj turistami. V mestách aj na vidieku fungujú pravidelné autobusové linky, ktoré pokrývajú väčšinu územia.

Nórsko je svetovým lídrom v používaní elektromobilov, vďaka čomu je krajina známa ekologickou dopravou. Majitelia elektromobilov majú mnohé výhody, ako bezplatné parkovanie alebo prístup do pruhov vyhradených pre autobusy. Vyvracajú tak tvrdenia oponentov elektromobilov.

Železničná sieť v Nórsku je obmedzená, no vysoko kvalitná. Väčšina tratí spravuje spoločnosť „Vy“ (bývalé NSB), ktorá prevádzkuje aj autobusovú dopravu. Najvýznamnejšou železničnou trasou je Bergensbanen, ktorá spája Oslo a Bergen cez horský masív Hardangervidda a je jednou z najmalebnejších železničných tratí na svete. Flåmsbanen je krátka, ale svetoznáma trať a je považovaná za jednu z najkrajších železníc na svete a vedie z Myrdalu do Flåmu popri strmých údoliach a vodopádoch. Takmer všetci klienti BUBO sa o tom pravidelne presviedčajú na našich zájazdoch. Hoci Nórsko nemá vysokorýchlostné vlaky ako v niektorých iných európskych krajinách, vlaky sú pohodlné, presné a ideálne na dlhšie vzdialenosti. 

Lodná doprava je v Nórsku kľúčová, najmä vzhľadom na členité pobrežie s fjordmi a početnými ostrovmi. Preprava trajektmi je bežná, najmä v oblastiach, kde nie sú mosty. Medzi najvyužívanejšie trajekty patria tie, ktoré premávajú cez veľké fjordy, ako napríklad Sognefjord. Slávna pobrežná lodná linka Hurtigruten spája mestá pozdĺž nórskeho pobrežia od Bergenu na juhu až po Kirkenes na severe. Hurtigruten je obľúbená medzi turistami pre svoje panoramatické výhľady a možnosť objavovať odľahlé oblasti. Mnoho obyvateľov pobrežného Nórska využíva vlastné člny na každodenné presuny.

Vzhľadom na veľké vzdialenosti a geografické prekážky je letecká doprava v Nórsku dôležitá, a to aj na vnútroštátnej úrovni. Hlavné letisko je Oslo Gardermoen, ktoré je centrom medzinárodnej dopravy a nachádza sa približne 50 kilometrov z centra mesta a jazda zaberie približne 45 minút autom, alebo 22 minút vlakom. Ďalšie významné letiská sa nachádzajú v Bergene, Trondheime, Svolvære, Kirkeness, Tromsø a Stavangeri. Menšie letiská spájajú odľahlé časti krajiny, najmä na severe, kde sú cesty a železnice menej rozvinuté. Spoločnosti ako Widerøe prevádzkujú lety do menších miest a ostrovov.

Cyklistika je v Nórsku populárna nielen medzi obyvateľmi miest, ale aj medzi turistami, ktorí chcú spoznávať krajinu ekologickým spôsobom. Nórsko má mnoho značených cyklotrás, vrátane dlhých trás, ktoré vedú cez fjordy, hory a údolia. Mestá ako Oslo a Bergen majú rozvinutú infraštruktúru pre cyklistov, vrátane cyklopruhov a požičovní bicyklov.

K

Európa  

Škandinávia, Veľká Británia, Škótsko, Nórsko


náročnosť

14 dní

Trvanie

2637 4395€
K

Polárne oblasti   Európa  

Špicbergy, Škandinávia, Špicbergy (NOR), Nórsko


náročnosť

8 dní

Trvanie

2574 3960€
K

Polárne oblasti   Európa  

Škandinávia, Nórsko


náročnosť

4 dní

Trvanie

1526 1795€
K

Európa  

Škandinávia, Nórsko


náročnosť

8 dní

Trvanie

1734 2890€
Lofoty - magický okruh najkrajšími končinami Nórska
Svolvaer

Svolvaer Lofoty - magický okruh najkrajšími končinami Nórska

Pre mnohých cestovateľov je Nórsko najatraktívnejšou krajinou Európy. Čarovná zem fjordov, hôr, jazier, ľadovcov a prekrásnej prírody dostane snáď…

Severný pól a arktický diplomat Fridtjof Nansen
Prémiový blog

Prémiový blog Severný pól a arktický diplomat Fridtjof Nansen

Hrdina severných polárnych oblastí. Dobrodruh, vedec, nudista, nositeľ Nobelovej ceny. Po stopách Fridtjofa Nansena som putoval od Osla cez…

Ľuboš Fellner 30 min. čítania
Roald Amundsen - cestovateľ, objaviteľ
Prémiový blog

Prémiový blog Roald Amundsen - cestovateľ, objaviteľ

Prvý na južnom póle a zrejme aj prvý na tom severnom. Keďže som sa bezmála narodil ako Nór, mám k Amundsenovi úzky vzťah a tento blog píšem od…

Ľuboš Fellner 46 min. čítania
Longyearbyen - hlavné mesto Špicbergov
Longyearbyen

Longyearbyen Longyearbyen - hlavné mesto Špicbergov

Nórsko sa nekončí Nordkappom, dá sa vybrať ešte severnejšie, ďalej za polárny kruh - na súostrovie Špicbergy, ktoré ležia na polceste medzi Nórskom…

Robert Taraba 26 min. čítania