Fórum

10638 príspevkov

15

19:22

jan

2021

Spomienky na Afrik Viac o krajine

Spomienky na Afrik

Spomienky na Afrik Jeden z najznámejších filmov s tématikou Afriky, ktorý bol natočený na základe knižnej predlohy. Celý príbeh si pripomíname pri návšteve Múzea Karen Blixen v Nairobi. Veď kto by už nevidel tento slávny film v ktorom hlavné postavy stvárnili Meryl Streep a Robert Redford. Alebo ste priamo čítali knihu z pera tejto slávnej dánskej autorky? Návšteva tohto unikátneho múzea nám priblíži koloniálny život zo začiatku dvadsiateho storočia. Aké to bolo sem vtedy prísť a začať nový život na čiernom kontinente? Venovať sa novému biznisu - pestovaniu kávy, ktorý nemusel dopadnúť vôbec úspechom. Zamestnávať a spolupracovať s komunitou miestnych kmeňov Kikuyov a Masajov musela byť rozhodne výzva. No Karen si ich srdce jednoznačne získala. Aj keď jej život nebol jednoduchý, dom ktorý navštívime nám rozpovie viac. No nechá nás zamyslieť sa aj nad tým, či by sme boli schopný toto všetko v tej dobe podstúpiť. Ako múzeum slúži pôvodný dom z roku 1912 do ktorého sa Karen s barónom Blixenom presťahovala v roku 1917 a stal sa ich druhým farmárskym domom pre ich 4500 akrovú farmu, ktorej 600 akrov bolo čisto na produkciu kávy. V dome Karen zostala žiť aj po rozvode s barónom a jeho miesto až do tragickej leteckej nehody zaujal jej priateľ a životná láska Denis. V roku 1931 sa napokon Karen vrátila do jej rodného Dánska a začala sa venovať písaniu. Aký bol príbeh tohto domu po jej odchode a čo prezradí tento dom zo súkromia Karen Blinxen sa dozviete na našom zájazde v Keni.

14

16:21

jan

2021

Tajný tip na skvelý hotel v brazílskom Manause Viac o krajine

Tajný tip na skvelý hotel v brazílskom Manause

Tajný tip na skvelý hotel v brazílskom Manause Hotel Juma Ópera v Manause so 41 luxusnými izbami, ktoré dizajnoval architekt Roberto Vinograd, bol vyhlásený za high-end boutique hotel mesta. Nachádza sa v historickom centre, kde dokonalo splýva s okolitými historickými budovami. Jeho chodbami sa prechádzali hostia ako Theodore Roosevelt alebo Marshall Rondon počas svojej amazónskej expedície. Juma Opera hostila aj zasadnutie ohľadom amazonského kaučukového boomu, vďaka ktorému mesto bohatlo. Na streche hotela oddychujete v otvorenom bazéne s pohárom obľúbeného drinku navyše s výhľadom na historickú budovu Amazon Opera z roku 1896, teda z obdobia kaučukového boomu, kedy bolo vo vzduchu cítiť len veľmi veľké peniaze a na jej atmosfére sa podpísala francúzska Belle Époque. Viac na https://jumaopera.com.br/

14

13:36

jan

2021

Uganda dnes volí bez internetu

Uganda dnes volí bez internetu

Uganda dnes volí bez internetu Dnes prebiehajú v Ugande prezidentské voľby, v ktorých kandiduje aktuálny prezident Yoweri Museweni (76) a opozičný kandidát Bobi Wine (38). Voľbám predchádzali protesty, zatýkania a nepokoje v uliciach celej Ugandy. Dnes pár hodín pred otvorením volebných miestností v celej krajine odstavili internet. Prezident Yoweri Museweni je 9. prezident Ugandy a v úrade je od roku 1986. Nastúpil do úradu po ukončení vlád Idiho Amina a Miltona Obote. V 90. rokoch bol zahraničím považovaný za moderného a novodobého lídra rozvíjajúcej sa Afriky. Uganda sa pod jeho vedením stala relatívne bezpečnou krajinou a veľmi dobre sa vysporiadala s problémom HIV/AIDS. Neskôr bol spájaný s ozbrojenými konfliktmi v západnej časti Demokratickej republiky Kongo a v iných častiach regiónu Veľkých jazier. Rovnako bojuje s LRA (Lord´s resistance army) na severe Ugandy. Je obviňovaný z represii voči opozícii. Tieto problému sú vyhrotené v poslednej dobe, odkedy sa začali predvolebné kampane. Bobi Wine (vlastným menom Robert Kyagulanyi Ssentamu) bol viacnásobne zatknutý a obvinený z rôznych činností, len aby jeho kampaň bola narušená. Bobi je v krajine populárny, je mladý, akčný a medzi mladými veľmi populárny, nakoľko je jedným z najvýznamnejších ugandských rapperov, hercov a podnikateľov. Nakoľko sa obáva o svoje zdravie a o zdravie svojej rodiny, na obdobie počas týchto volieb odcestoval s rodinou do USA, kde bude čakať na výsledky. Iný opozičný kandidát, Patrick Amuriat, ktorý sa pokúšal podať prihlasovacie formuláre kandidáta na prezidenta, bol počas tohto procesu zatknutý, pričom stratil v tomto incidente topánky. Po prepustení všetky verejné vyhlásenia a kampane viedol bosý, aby vyjadril svoj protest. Celkovo sa krajina v posledných týždňoch zmieta v nepokojoch a protestoch. Od novembra bolo pri týchto stretoch s armádou a políciou, ktorá je pod vedením prezidenta Museweniho, zomrelo v uliciach niekoľko desiatok civilistov. Klen počas dvoch dní v novembri 2020 to bolo 54 ľudí, čo je viac, ako podľahlo do tej doby v krajine Covidu. Uvidíme, ako dnešné voľby dopadnú. Zástupca nášho partnera, Stephen Gitari, je presvedčený o víťazstve Museweniho, aj keby bol radšej ak by vyhrala nová krv.

13

15:27

jan

2021

Žirafie centrum v Nairobi Viac o krajine

Žirafie centrum v Nairobi

Žirafie centrum v Nairobi Súčasťou nášho programu v Nairobi je návšteva a podpora žirafieho centra, ktoré bolo založené v roku 1979 rodinou Melville. Jeho hlavnou úlohou je rozmnožovanie a vypúšťanie do voľnej prírody ohrozených žiráf Rothschieldových (Núbijských). Tento druh je pomenovaný po zakladateľovi múzea v Tringu, pánovi Lionelovi Walterovi Rothschildovi, ktorý pochádzal zo slávnej britskej bankárskej rodiny. Všetky žirafy Rothschildove, ktoré žijú vo voľnej prírode sú chránené. V súčasnosti ich nájdeme už iba v chránených oblastiach Kene a Ugandy. V minulosti žili aj v Sudáne, ale tam podľa všetkého vyhynuli. Zatiaľ čo ostatné žirafy sú všeobecne klasifikované ako “menej ohrozený druh”, tento druh je v kategórií “ohrozený” kvôli svojej nízkej populácií. Kvôli tejto skutočnosti existuje iba málo miest na svete, kde sa dá pozorovať v divočine a tým je N.P. Nakuru v Keni a N.P. Murchison Falls v Ugande. Tento druh žiráf sa dá pomerne jednoducho odlíšiť od ostatných druhov (podruhov). Najviditeľnejším rozdielom je sfarbenie srsti. Typické sú tmavohnedé machuľovité alebo obdĺžnikové škvrny so slabšími sfarbenými líniami okolo. Ich počet vo svete sa odhaduje do 2000 kusov. V Keni máme možnosť na našich zájazdoch okrem nich vidieť aj žirafy masajské a sieťované. Samce sú v centre držané samostatne od samíc a pripúšťané sú k sebe cielene pre účely rozmnožovania. Akonáhle mladé žirafy dosiahnu určitého veku sú prevážané do voľnej prírody. V prípade Kene je to najčastejšie do národného parku Nakuru. BUBO so svojimi klientmi navštevuje toto žirafie centrum pravidelne a veľa rokov. Platením vstupného a šírením osvety takto aj naši klienti prispievajú na chod tohto ušľachtilého projektu. Pri návšteve nevynecháme ani možnosť nakŕmiť žirafy rôznych veľkostí a spraviť si tak unikátne fotky. Žirafy kŕmime špeciálnymi granulkami, ktoré sú pre ne doslova ako magnet a tak si veľmi jednoducho získate ich pozornosť. Pri najbližšej návšteve Nairobi toto centrum rozhodne opäť nevynecháme. Pridáte sa k nám a podporíte dobrú vec?

10

11:04

jan

2021

Hanblivé Kili Viac o krajine

Hanblivé Kili

Hanblivé Kili Rok 2021 zahajujeme presunom z Nairobi do druhého najpopulárnejšieho národného parku Kene. Je ním NP Amboseli, ktorý okrem slonov preslávili krásne výhľady na najvyššiu horu Afriky. Práve tú sme koncom roka spolu s našou skupinou zdolali. BUBO Expedícia na Kilimandžáro pod vedením bratov Fellnerovcov bola úspešná a viac sa o nej dočítate vo výbornom Blogu Ľuboša Fellnera: https://bubo.sk/blog/kilimandzaro-bubo-route. Je obed a my prichádzame na bránu NP Amboseli, kde naši šoféri vybavujú formality a platia nemalý vstup do parku. Niektorí vystupujeme z auta, aby sme sa ponaťahovali, využili čas na toaletu, no iní už zjednávajú cenu s vytrvalými masajkami, ktoré okamžite priskočili k nášmu aute, len čo sme zastavili. S miestnymi masajmi a rangermi NP si želáme všetko dobré do nového roku 2021 a smerujeme na našu Ol Tukai Lodge. Tá bola otvorená v roku 1996 a od tejto doby je jedným z najpopulárnejších ubytovacích zariadení v Amboseli. Lodge je charakterizovaná ako eco-friendly (priateľská k životnému prostrediu) a získala za tieto aktivity niekoľko ocenení. Po príchode sa ubytujeme, dáme si výborný obed a pred štvrtou hodinou poobede sa stretávame, aby sme opäť vyrazili; tentokrát na Safari. Hneď neďaleko našej africkej lodge si užívame krásne divadlo presunu sloníc s mláďatami cez močarisko. Míňame plameniakov, množstvo vtáctva, gaziel, pakoní, no stretávame aj šakalov, hyeny a dokonca aj levy. Scenéria Amboseli je úchvatná a rôznorodá, no každý čaká na jediné. Výhľady na majestátne Kili. Nie všetci majú to šťastie a niekedy si treba na neho naozaj počkať, byť trpezlivý, veriť do posledných lúčov zapadajúceho slnka, alebo si privstať na jeho východ. Večer sa nám ukázala aspoň časť Kilimandžára, bude to lepšie ráno? Naši šoféri tvrdia, že áno, a ja im z vlastných skúseností dávam za pravdu. Polovica skupiny sa tak ráno rozhodne privstať si a vyraziť o 6:30 na skoré ranné Safari. Ako nám to vyšlo vidíte na titulnej fotografii. Za hodinku sa Kilimandžáro opäť prikrylo perinou z mrakov a v nás zanechalo jeden z najkrajších pocitov zo zájazdu.

07

11:17

jan

2021

Zaočkujete sa a do krajiny Vás aj tak nepustia - aký bude rok 21?

Zaočkujete sa a do krajiny Vás aj tak nepustia - aký bude rok 21?

Zaočkujete sa a do krajiny Vás aj tak nepustia - aký bude rok 21? Všetko dobré v novom roku prajem. Kto sledujete BUBO Instagram, tak ste s nami pri veľkých oslavách boli. 300 klientov s nami slávilo na Maldivách, 140 klientov na juhu v tropickom voňavom Ománe, plnom kokosovníkových paliem. Viac zájazdov sme mali v Afrike, či už na juhu, alebo na safari v Keni a Tanzánii – je super sezóna a milióny pakoňov tiahnu zo Serengeti do Masai Mara a okrem gepardov sme pri tom boli aj my z BUBO. Karibské pláže Mexika, Kuba ... Naši klienti si aspoň trošku oddýchli, nabrali prirodzene D-vitamín (vedci ho odporúčajú brať perorálne, ako najväčší zabijak aktuálneho driftu coronavirusu). My v BUBO sme boli všade, kde to len išlo, a aj tam, kde to nešlo. Omán sme napríklad vypísali v deň, kedy Omán pre turistov zrušil víza. No všetko sa razom zmenilo a nakoniec som sa značne zapotil, aby všetko prebehlo dobre – išlo samozrejme o covidove formality a hŕbu potvrdení a pečiatok. Na Silvestra som bol preč, a tak chcem aspoň takto popriať všetko dobré pracovníkom BUBO, našim skvelým sprievodcom, našim klientom. Všetko dobré vám v roku 2021 prajem – návrat do normálu a lepšieho normálu! Máme za sebou určite najťažší rok našej existencie - BUBO je tu bezmála 30 rokov. BUBO zo dňa na deň zobrali prácu. Žiadnu pomoc sme nedostali a čo sme dostali bol doslova výsmech. Ja som však rád, že BUBO sa nevzdáva - sme zvyknutí pomôcť si sami. Pripravili sme pre našich klientov a pre ľudí, čo cestovanie milujú, veľký projekt - BLOGY (odklik nižšie, alebo si hore kliknite BLOG). Ja som celý rok tvrdo makal a písal a písal. Plus som rád, že BUBO naďalej realizuje svoje cesty – určite najviac zo všetkých cestoviek v SR. Tiež sme v marci (opäť) zaplatili najvyššie dane zo všetkých cestoviek. Viem, že pre menej zdatné cestovky vypravovanie zájazdov nie je možné, a čakajú na oficiálne otvorenie. Držím palce. My sme nepolitizovali, ale sme cestovali. Ja nerád sedávam na mítingoch, nerád lamentujem nad rozliatym mliekom, a radšej robím, cestujem a píšem (pozrite si moje blogy v našom novom projekte na www.bubo.sk/blog) o cestách. Nikdy som nebol členom žiadneho združenia a nerobil intrigy. Naopak vytváram združenie ľudí, ktorí skutočne milujú cestovanie. A títo ľudia, naši klienti, cestujú aj teraz! Takýchto ľudí som mal aj na ceste do Ománu. Včera sme si pripomenuli výročie troch kráľov, ktorí priniesli do Betlehemu zlato, myrhu a kadidlo. Najviac sa ho v danej dobe urobilo (je to živica kadidlovníka) práve v oblasti Dofar, odkiaľ sme včera prileteli. V dobe narodenia Ježiša sa kadidlo vyvažovalo zlatom, čiže kilo kadidla malo hodnotu ako kilo zlata. Dnes sa Omán snaží získať financie z turizmu. Po smrti sultána Kábusa bin Saíd, ktorý zomrel presne pred rokom (10. januára), vládne nový sultán, ktorý si svoju moc ešte len musí upevniť. A tak je, čo sa týka pandémie covidu -19, opatrný tak ako všetci populistickí vládcovia. Musí byť, inak ho oponenti zničia. A tak sme boli v Salalah na našej dlhočíznej pláži sami. Bielučký piesok, skutočne teplý oceán, z ktorého skáču delfíny. Drinky sme pili priamo z kokosového orecha a chodievali behávať k Al Baleed, čo je pamiatka pod patronátom UNESCO. Kedysi sa tu zastavil aj Marco Polo. Jedlo bolo fantastické, ako aj servis - boli sme tu prvá skupina - a starali sa o nás, ako o kráľov! Poviem vám, bolo fantasticky. Poklona ľuďom, čo si s nami trúfli teraz cez Silvestra vyraziť. Nie je to zrovna populárne. Situácia na Slovensku je pochmúrna a to sa prenáša aj do našich myslí. Myslím si, že ešte len vyjde na povrch zvýšený počet samovrážd, depresií a veľkých (celkových) strát, ktoré dlhodobé lock downy spôsobujú. Nekritizujem našu vládu, nemajú to ľahké. V celom svete, ktorý je, bohužiaľ, väčšinou populistický, je to rovnaké. Politik sa musí chrániť, novinár musí mať na článku kliky a tak dokola; hlava XXII. Keby sultán Kábus žil, tak Omán otvorený ostane, no teraz sa opäť uzavrel, respektíve, vzniklo čosi, čo nie je ani to ani ono. Takéto čosi je však úžasná šanca pre skúsených cestovateľov, ktorí sa dokážu pohybovať na hrane a vychutnávajú si unikát doby. Neviete prečo ešte nie je appka, kde sa bude dať očkovanie proti covidu vložiť, aby sme mohli ľahšie cestovať? Hm? Moja žena je ako lekárka už zaočkovaná a ja by som sa dal ešte dnes. No aj keď je zaočkovaná, musela si v Ománe dať urobiť PCR test. Aj všetci, čo už covid prekonali a majú protilátky. Nechcem kritizovať ani Omán, u nás je to rovnaké. Neexistuje už naozaj žiaden novinár na našej planéte, ktorý napíše o tomto chaose pravdu? Takýto chaos, nedokonalosť nie je iba u nás, chaos je na celom svete. Čiže kritizovať našu vládu je hlúposť. Skôr iba poukazovať na nefunkčné body a pomáhať. Očkuje sa. Ale aj tak Vás do krajín nepustia, lebo to nie je nikde poznačené. To sa však nerobí, a umelo sa vytvárajú tábory „rúškarov“ a „čipovačov“. Nikto nerieši ten chaos, všetci sa boja povedať pravdu. Ani sa niet čo diviť, aj keď ste lekár a vyjadríte sa, tak vás zmetú milióny „znalcov“... No verím, že toto do pár mesiacov skončí a o tri roky niekto pravdu napíše, a lekárov a tých, čo mali odvahu povedať pravdu, omilostia. Pozrite sa, aká strašná situácia je na Slovensku dnes. Kto to spôsobil? Cestovatelia, ktorí cestujú za poznaním a na úrovni, to rozhodne neboli! Ja vás chcem vyzvať na cestovanie!!!! Odvážnym šťastie praje a nemusíte byť extrémne scestovaní, aby ste cítili ten obrovský rozdiel. Na vrchole Kilimandžára som v polovici novembra bol 2 hodiny sám – to sa už podľa mňa nedá zopakovať ani keby ste bol prezident USA. Teraz na Silvestra na ománskych bielych plážach sme boli iba naša skupina. Za týždeň som narátal 3 obláčiky, ktoré boli nad hlavou iba 3 hodinky, inak krásna sýtomodrá obloha a slnko. Bolo to úžasné!! Keď nám na Silvestra zahrali „Mám Ťa rád“ od Duchoňa, tak sme všetci vybehli na piesok a tancovali do rána. Arabská smotánka, ktorá prišla na oslavu Nového roka do nášho hotela, si nás hodiny a hodiny natáčala. Toto ešte nevideli.... Prajem si, aby sa svet otvoril. Prajem si, aby sa svet znormálnil. Už v roku 2021. Viem, že populizmus západných médií a politikov v „západnej civilizácii“ zastaví až to, keď nás kúpia Číňania - ale to nebude dlho trvať. No najbližších 10 rokov tu populizmus a riešenie zbytočných „liberálnych“ tém bude. Ázia pôjde prudko hore a stagnujúca Európa bude upadať. Zastaviť sa to nedá, sami sa z toho už nevieme dostať, sme v pasci. Nevadí... Cestovanie však bude lepšie – svet nebude tak preplnený a cestovanie pre tých, čo vyrazia ihneď, bude prevratné. Pamätajte, scestovaný človek je šťastnejší a žije dlhšie! Nečítajte médiá - znížte svoju prezenciu na sociálnych sieťach. Cestujte! Budete sami sebou a omnoho spokojnejší.

07

09:54

jan

2021

Staroegyptský „južný hárem“ Viac o krajine

Staroegyptský „južný hárem“

Staroegyptský „južný hárem“ Staroveké Téby. Mesto početných chrámov a palácov na obidvoch brehoch Nílu. Mesto slnečného boha Amona, legendárneho faraóna Ramzesa II alebo tajomnej Hatšepsut, ktorá v dejinách vystupovala ako kráľovná faraón. Mesto nekonečných alejí sfíng, grandióznych pylónov alebo „mesto stých brán“, ako ho nazval starogrécky básnik Homér niekedy koncom 9. storočia pred n.l. Starovekí Egypťania poznali mesto Téby ako Waset alebo Weset a za názov Thébai vďačia starovekým Grékom. Dneska ho poznáme pod menom Luxor, ktoré je odvodené od arabského „el- Uqsur“, čo v preklade znamená „pevnosť“. Luxor je magický, je živý, je pulzujúci. Začiatkom 20. storočia zmenil turizmus malé ospalé mestečko, len za niekoľko desaťročí, na rýchlo sa rozvíjajúce turistické centrum, kde denne prichádza mnoho milovníkov dejín a umenia nadýchnuť sa jeho neopakovateľnej atmosféry. Pozdĺž jeho brehov kotvia desiatky lodí, ktoré križujú vody medzi ním a Asuánom. My našu prehliadku začneme v jednom z najväčších staroegyptských chrámových komplexov vôbec a tým je impozantný Karnak, ktorý sa rozkladá na východnej strane mesta. Asi prvá asociácia, ktorá sa väčšine ľudí spája s týmto miestom je veľkolepá stĺpová sieň Amonovho chrámu, tzv. Veľký hypostyl, ktorý opisuje aj Agáta Christy vo svojom románe „Smrť na Níle“. Túto sieň tvorí 134 kamenných stĺpov s hlavicami v podobe papyrusu. Len 12 z nich má tvar otvoreného kvetu a meria 22 metrov, zvyšných 122 stĺpov má kvet zatvorený a meria niečo cez 15 metrov. Sieň je 103 metrov dlhá a 52 metrov široká. Toto miesto má vskutku úžasnú atmosféru a bohatú históriu. Tak začnime pekne od začiatku.. Karnak je niekoľko chrámových komplexov v jednom a na jeho výstavbe sa počas dvoch tisícročí zúčastňovali viaceré generácie panovníkov. Najstaršie osadený stĺp v komplexe vybudovala 11. dynastia Starej ríše (2686-2181 pred n.l.) avšak najväčší rozvoj zaznamenal v období Novej ríše (1550-1069 pred n.l.). Chrámovému komplexu, v ktorom sa nachádza mnoho svätýň, dominoval náboženský kult boha Amona. Od čias Novej ríše považovali Amona za najväčšieho zo všetkých egyptských bohov a bol označovaný ako „kráľ bohov.“ Spájali ho s množstvom iných bohov, najvyšší bol boh Slnka Re, s ktorým splynul do podoby Amon- Re. V jednom z egyptských mýtov o stvorení sveta stelesňoval Amon aj so svojou manželkou AmoNut element „vzduchu“- skrytú silu - a preto bol aj stelesňovaný v rôznych podobách. Často ako muž Amon- Re s korunou na hlave ozdobenou dvoma perami, alebo ako býk Amon- Kametef, čo dokazuje aj alej sfíng s baraním hlavami, ktorá prepájala Karnak s Luxorom. Tiež bol zobrazovaný ako husa, ktorú starovekí Egypťania spájali s tvorivou silou. Pri obradných rituáloch splynul s bohom plodnosti do podoby Amon- Mina. Amonov chrám v Karnaku je jednou obrovskou spleťou nádvorí, stĺpových siení, rôznych kolosov a obeliskov, ku ktorým prispievali panovníci Novej ríše. Pôsobilo v ňom značné množstvo kňazov a kňažiek rozličných hodností a za jeho múrmi sa pripravovala jedna z najvýznamnejších spoločenských udalostí a tou bola oslava sviatku „ipet“. Tento sviatok sa oslavoval každý rok v tom istom čase, v druhom mesiaci achet, teda v období záplav. Zo začiatku tento sviatok trval 10 dní, ale časom sa rozrástol na oslavu, ktorá trvala celý mesiac. V staroegyptských chrámoch bolo totižto verejnosti prístupné iba prvé nádvorie. Vstup do vnútorných priestorov mali len kňazi a faraón. Obyčajný ľud sa teda k posvätným sochám boha Amona nedostal. K soche sa mohol priblížiť len pri výnimočných príležitostiach ako bola napríklad oslava sviatku „ipet“, kedy sa sochy boha Amaona, jeho manželky AmoNut a syna Chonsua prenášali z chrámu z Karnaku do neďalekého chrámu v Luxore. Aj v tomto prípade však boli sochy ukryté pred zrakom ľudí vo svätostánku. Spočiatku sa tieto svätostánky prenášali po súši cestou lemovanou alejou sfíng z jedného chrámu do druhého, neskôr sa však celá púť organizovala po rieke a k tejto príležitosti sa vytvorila špeciálna kráľovská flotila slávnostných lodí, tzv. posvätných bárok. Týchto bárok sa mohli dotýkať len kňazi. Na pleciach ju preniesli k rieke a uložili na veľkú nílsku pramicu, na ktorej pokračovala vo svojej púti. Po Níle sa plavila nielen posvätná bárka božskej rodiny, ale taktiež samotný faraón so všetkými členmi jeho rodiny. Procesiu dopĺňalo množstvo menších, kvetmi a stuhami vyzdobených lodí, s kňazmi, hudobníkmi hrajúcimi na lutnách, tanečníkmi a vojakmi. Po príchode na miesto vytiahli posvätnú bárku za veľkého jasotu davu na breh, všade sa tancovalo a spievalo. Ipet bol sviatok radosti, blahobytu a nespútanej zábavy. Pozdĺž cesty do chrámu ľudia vyložili obetné dary. Taktiež kňazi obetovali kadidlo, zlato a vzácne kožušiny a recitovali posvätné texty. Pred vchodom do luxorského chrámu sa odohrávali uvítacie obrady rôzneho druhu. Bárky bohyne AmoNut a Chonsua sa zložili hneď na prvom nádvorí. Bárka samotného kráľa bohov pokračovala ďalej do posvätnej kaplnky, kde nastalo symbolické spojenie Amona- Mina, boha plodnosti, s matkou faraóna, ako potvrdenie svetskej i duchovnej moci panovníka. A práve od tohto momentu až po súčasnosť je egyptský výraz pre Luxorský chrám „južný hárem“. V túto magickú noc totižto došlo k znovuzrodeniu faraóna, teda aj celého sveta.

04

10:31

jan

2021

Nová luxusná lodge v Patagónii EXPLORA Viac o krajine

Nová luxusná lodge v Patagónii EXPLORA

Nová luxusná lodge v Patagónii EXPLORA Argentínske mestečko El Chaltén má len okolo 1000 obyvateľov, no počas sezóny sem prúdia tisíce turistov. El Chaltén je totižto mekka populárnych trekov do argentínskej časti Patagónie. Je známe aj tým, že tu poväčšine zoženiete iba jednoduché ubytovanie a pre náročných, ktorí si chcú (okrem trekov) vychutnávať aj sofistikovaný luxus a famóznu kuchyňu, tu veľa možností nikdy nebolo. Dnes je tomu koniec. Svoje brány tu otvára luxusný hotel EXPLORA. Čerstvá lodge ešte nie je ani poriadne na mape Argentíny, no už teraz je možné zarezervovať si jednu z 20 izieb v srdci rezervácie Los Huemules, 17 km od preplneného mestečka El Chaltén, na brehu rieky Eléctrico, obklopená pokojnou prírodou a z každej izby je perfektný výhľad do dych berúcej prírody Patagónie. A že tu budete od ruky? Toho sa neobávajte. Okrem toho, že nemáte pod oknami davy turistov, tak z tohto miesta je dostupný patagónsky Campo de Hielo Sur, o ktorý sa delí Chile spolu s Argentínou, a je to tretie najväčšie ľadovcové pole na svete. Explora nenecháva nič na náhodu. Svoje sily spojili s najlepším argentínskym šéfkuchárom Pablom Riverom, ktorý vlastní reštauráciu Don Julio v Buenos Aires, ktorá bola vyhlásená za najlepšiu reštauráciu v Južnej Amerike a v Explora sa postará o Vaše gastronomické zážitky. Presne takto si chcete užívať Patagóniu. O úroveň vyššie. All inclusive balíky s transfermi na letisko (do El Calafate, cesta trvá 3,5 hod.) a aj miestni sprievodcovia s dopredu pripravenými výletmi do okolia na Vás čakajú. Má Patagónia krajšiu prírodu ako Škandinávia? Názor si urobíte už sami. Explora El Chaltén: https://www.explora.com/hotels-and-travesias/el-chalten-patagonia-argentina-new/

03

17:52

jan

2021

Výlet na privátny BUBO ostrov Viac o krajine

Výlet na privátny BUBO ostrov

Výlet na privátny BUBO ostrov Vonku teplo, príjemný vánok, pod nohami biely piesok, pred očami tyrkysové more a v kalendári začiatok januára roku 2021. Aj takto nejako môže vyzerať bežný deň či prebudenie tu na Maldivách, ktoré si naše BUBO skupinky užívajú už od posledných decembrových dní. Rozbalili sme si darček pod stromčekom a odleteli k rajským ostrovom roztrúseným v Indickom oceáne. Maldivy sú dnes jednou z najbezpečnejších destinácií na svete, a tak sme si záver zvláštneho roku 2020 prišli užiť práve sem. Okrem oddychovania, kúpania sa a nečítania správ sme sa vydali aj na objavovanie okolia. Objavovanie maldivských ostrovčekov a klasický „Island hopping“ je v dnešnej dobe takmer nemožný, no odradiť sme sa nenechali a vymysleli sme si náš vlastný BUBO výlet na privátny ostrov spojený s lovením zážitkov. Nasadli sme na loďku na našom Paradise Islande a vydali sa na juh. Z Indického oceánu sa vynárali maličké aj väčšie ostrovčeky s nadmorskou výškou jedného či dvoch metrov. Len zhluk paliem či stromov zapichnutých v piesku a kde-tu príjemný ukrytý rezort s vodnými vílami. Maldivský sen sa zhmotňuje pred očami, a náš cieľ sa približuje. Tým cieľom nie je len samotný privátny BUBO ostrov, ale aj šnorchľovanie na otvorenom mori nad koralovými útesmi. Niektoré sú prázdnejšie, no vďaka naším kontaktom presne vieme, kam treba ísť, aby sme si užili živý koral a vychutnali si jeho krásu. Vzali sme šnorchle, plutvy a vydali sa za podmorskými zážitkami. Z lovcov sa stali objavitelia, a žasli sme nad krásou farebných rybičiek, akoby sme sa ponorili do obrovských akvárií s tropickým životom. Plávate, predierate sa húfmi rýb a sledujete koraly len kúsok od vás. Dokonalá vec! Našli sme aj magické miesto, kde sa nám koralový útes odrazu zlomil a padal do hlbín, ktoré osvetľovali slnečné lúče predierajúce sa cez hladinu. Ponoriť sa do tej temnoty by muselo byť fantastické! Nabažení šnorchľovaním nás naša privátna loď odviezla na BUBO ostrov. Nikde nikoho, len naša skupinka, pretože sme si tento privátny ostrov objednali len pre nás. Všetko sa dá, keď človek vie ako na to. Zaparkujeme loďku, a ostrov je náš! Náš osobný šéfkuchár nám pripravil grilovaný obed: od rýb cez hovädzinu až po kúsky kuracieho mäsa a na záver sme si vychutnali v tieni stromov aj exotické ovocie. Ostrovček, kde sme sa ocitli je malý, ale jeho snehobiele pláže sme odfotili snáď z každého uhla. Najkrajším miestom je biely Sandbank, jemne vykúkajúci z vody, ako raja, čakajúca na kŕmenie. Nasadli sme na kajaky, splavili zopár vĺn a vylodili sa na malom kúsku bieleho piesku. Presne takto ste si Maldivy predstavovali. Ak by ste si mysleli, že je to koniec, tak to nás zrejme ešte nepoznáte! Pred odchodom sme sa vybrali na miesto, kde je plytčina a často sa tam zdržujú delfíny. Toto musíme skúsiť, pretože vidieť z tesnej blízkosti delfínov je unikátny zážitok a po nich ideme. Blížime sa loďkou k miestu a sme tu prvá loďka. Nikde nikoho, len vlny Indického oceánu a oči napnuté na stopkách s jediným cieľom. Delfíny. Ešte chvíľka, ešte minútka, dve a odrazu sa zjavili. Tesne pri nás, vedľa nás, z jednej či druhej strany. Nie jeden, ale celý húf delfínov! Najprv ich bolo pätnásť, dvadsať a neskôr sa ich počet ešte zdvojnásobil. Dve delfínie rodiny sa nám venovali natoľko, že sme k nim mohli skočiť z loďky a plávať aspoň chvíľku v ich blízkosti. Až potom sa objavili ďalšie loďky, no nám už unikátny zážitok nikto nevzal. Maldivy sú plné zážitkov, len ich treba vziať a užiť si ich! So západom slnka sa blížime k nášmu Paradise Islandu s tým krásnym pocitom, že to stálo za to.

27

14:12

dec

2020

Krajina roka 2020?

Krajina roka 2020?

Krajina roka 2020? Economist je magazín, ktorý čítam viac než desaťročie, a novinári tohoto týždenníka píšu skutočne nádherne. Každoročne vyhodnocujú krajinu, ktorá urobila v ostatnom roku najväčší pokrok, najviac prekvapila. Nový Zéland bol vo finále nie preto, že sa tam žije tento rok lepšie, veď vláda mediálnej populistky pani Arden nemôže dlhodobejšie prinášať výsledky, no na Novom Zélande na Covid zomrelo iba 25 Kiwikov, čo je menej než pri pádoch z bicykla. Taiwan je iné kafe. Opäť super výkon pri pandémii Covid-19 (7 mŕtvych) a pritom žiaden lock down (žiadne zatvorenie obchodov, škôl ani reštaurácií). Omnoho lepšie ekonomické výsledky než NZ, geniálny zdravotný systém. Taiwan so svojím zdravým rozumom si zaslúžil byť vo finále! Taiwan obdivujem a som rád, že si začiatkom roka opäť zvolili prezidentku Tsai (蔡英文). Prečítajte si môj článok Slnečnicová revolúcia na str. 72-73 v tejto fotoknihe: https://bubo.sk/katalogy/kniha-lubos-fellner-100-krajin-lovca-zazitkov-1-cast, kde píšem o tom, ako sa pani Tsai dostala k moci. No krajinou roka je Malawi. Je to pre mňa prekvapujúca výhra. Prikladám to tomu, že Briti (Economist je Britský) mali v Malawi od čias Davida Livingstonea vždy svoju nohu... No je to jedno, Malawi sa touto voľbou dostalo na mapu sveta. Takže moje 2 dlhé blogy o neznámej krajine sa teraz oplatí prečítať. Je v nich viac poézie a prastarej africkej múdrosti ako vo Wikipédii. No práve tá múdrosť zrejme dotiahla Malawi na prvú priečku. Vyhrať čokoľvek je ťažké, a Malawi sa to podarilo, a ja som rád. Fandím Afrike. Poradila si s Covidom najlepšie na svete a je to kontinent budúcnosti. Prečítajte si môj blog o Malawi: https://bubo.sk/blog/malawi-lilongwe-stratit-sa-znamena-najst-novu-cestu-cast-2. Niektoré fotografie sa mi fakt vydarili. Súhlasíte? Prajem príjemné čítanie: ,prečo policajti zatkli kozu • dôležitejšie je to, čo naučíte mať svoje deti rád, než to, čo ich naučia v škole • o upíroch a o tom, ako počúvať jazero • ako malawijský chlapec porazil sucho • na čo si máte spomenúť, keď sa cítite slabý a malý...    

24

07:37

dec

2020

Drahá selfie Viac o krajine

Drahá selfie

Drahá selfie Zákon platí pre všetkých - presne toto si povedali v Chile pred pár dňami a udelili prezidentovi Sebastiánovi Piñerovi pokutu 3500 amerických dolárov za to, že porušil nariadenia chilských úradov, pretože na pláži blízko svojho domu v meste Cachagua sa odfotil bez rúška. Jedna miestna obyvateľka, ktorá bola takisto bez rúška, využila prezidentovu prítomnosť a poprosila ho o spoločnú selfie. Prezident súhlasil a fotka sa hneď stala virálnou. Vďaka tomu si ju všimli aj úrady a hneď spozorovali porušenie nariadenia. Prezident Piñera sa následne ospravedlnil a tiež priznal, že mal rúško mať nasadené celý čas, a aj na pláži. Chile má na rozdiel od iných krajín prísne tresty za nedodržiavanie pravidiel, sú udeľované vysoké finančné pokuty a dokonca väzenie. Toto všetko sa deje v čase, kedy v krajine stúpa počet infikovaných a krajina patrí medzi vysoko zasiahnuté v rámci Latinskej Ameriky. Toto ale nie je jediná kontroverzná fotografia, ktorá prezidentovi Piñerovi spôsobila problémy - v apríli pózoval fotografom na jednom námestí, ktoré sa stalo symbolom protivládnych demonštrácií, a následne ho zachytili na jednej “pizza party”, ktorá sa konala po jednom z protestov ;) Foto: slávna selfie prezidenta Piñeru. Zdroj: Twitter La Nación

22

21:01

dec

2020

Vianočný pozdrav z Egypta Viac o krajine

Vianočný pozdrav z Egypta

Vianočný pozdrav z Egypta Ahmed. Ahmed je klasické arabské meno skloňované v egyptských uliciach na každom rohu. Pre mňa osobne to však nie je len meno, ale stelesnenie môjho milého kolegu a priateľa z afrického sveta, s ktorým som už za tie roky previedla Egyptom nespočetné množstvo spokojných BUBO klientov. Ahmed má niečo po tridsiatke, je dobrý, je láskavý a veľmi priateľský. Jeho žena mi vždy napečie egyptské koláče a deti namaľujú farebné obrázky BUBO sprievodkyne pri niektorej z egyptských pamiatok, naposledy to bolo pri sfinge. Ahmed vie, že mám rada vonné tyčinky a preto mi ich vždy prinesie niekoľko, aby som si vybrala; nakoniec mi ich aj tak vždy nechá všetky :) Mám ho rada, vytvoril sa medzi nami pekný vzťah. Je to dobrý človek, ktorý má veľké srdce. Obľúbila som si ho nielen ja, ale aj naši BUBO klienti. Je starostlivý, veľmi starostlivý. Vždy sa pre nás snaží spraviť „niečo navyše“, aby sme sa v jeho krajine cítili ako doma. Vybaví lístky na „Sound and light show“, aj keď sú beznádejne vypredané, dostane nás na let balónom nad Luxorom a Údolím kráľom, aj keď je treba spraviť rezerváciu týždne dopredu. Ešte stále ho mám v živej pamäti z tradičného afrického trhoviska v Asuáne, ako behá medzi miestnymi obchodníkmi a snaží sa nám zohnať ten najkvalitnejší ibištekový čaj, nie ten pre turistov, ale ten najkvalitnejší pre domácich, a v tom je ten rozdiel. Taký je už náš Ahmed. Starostlivý, skromný, priateľský, a kto sa s ním na našich zájazdoch stretol, ostala mu v srdci hrejivá spomienka na jeho milý úsmev. Práve včera mi Ahmed písal a rád by vás touto cestou všetkých pozdravil, celú našu BUBO rodinu - aj sprievodcov aj klientov aj Ľuboša aj Kiku Bulvasovú, našu skvelú destinačnú manažérku pre túto oblasť. Rád by nám všetkým poprial krásne sviatky plné pokoja a porozumenia a zaželal predovšetkým veľa zdravia. Odkazuje, že Egypt je aj v týchto časoch veľmi bezpečná krajina a už teraz sa teší na naše skoré stretnutia na jar pri pyramídach. Pridáte sa k nám? Rozhodne to bude stáť zato; aj pyramídy aj Ahmed :) Vaša Mirka

BUBO Covid garancia

Vrátenie peňazí pri pozitívnom teste