Fórum

10 príspevkov

10

08:27

júl

2020

Slávna aténska Akropola plná zážitkov a bez turistov!

Slávna aténska Akropola plná zážitkov a bez turistov!

Slávna aténska Akropola plná zážitkov a bez turistov! Po čase sa naše cesty opäť pomaličky ale isto rozbiehajú a svet už nie je tak tesný ako pred dvomi či tromi mesiacmi. Snívali ste niekedy o tom, ako asi vyzerajú najslávnejšie miesta, trebárs Európy, bez turistov? Teraz tá možnosť je. Samozrejme, sú krajiny, kde je situácia horšia, sú také, kde svieti zelená a presne takou krajinou je krásne, staroveké a aj súčasné Grécko. Akropola bez turistov? Grécka Agora, kde namiesto ľudí počujete len vietor odrážajúci sa od starovekých ruín či cikády? Pred rokom či piatimi to bolo nemožné zažiť a dnes je to realita. Samozrejme, nebude to dlho trvať a turisti sa vrátia, ale toto leto je ešte šanca vidieť svetoznáme miesta ponorené do ticha, pokoja a kľudu, a to je obrovským zážitkom. Kráčame hore na Akropolu, a Propylae sú krásne prázdne. Vynárajú sa prvé stĺpy: maličký, no fotogenický chrám Athény Niké z bieleho pentelského mramoru a o pár krokov za nimi sa otvorí pohľad na slávny Parthenón. V celých Aténach či v Grécku niet slávnejšej stavby ako práve Parthenón. Patril Athéne, ochrankyni mesta, a vdýchli mu dušu v priebehu 5.storočia pr.Kr., kedy sa dostal do rúk umelcom, akými boli Iktínos a Kallikratés, no génius tejto stavby bol Feidias, ktorý neskôr zhotovil aj slávnu sochu Dia Olympského. Bola tak fantastická, že sa prebojovala na zoznam 7 starovekých divov sveta! Ako Feidias napokon dopadol a kam sa stratili jeho výtvory z Akropole? To všetko si povieme priamo na mieste, priamo tu na Akropole, pretože počúvať staroveké príbehy na miestach, kde sa tvorili je zážitok, na aký nezabudnete. Parthenón si nepamätá vojská nebojácneho Xerxésa, ktorý v roku 480 pr.Kr. vypálil Atény, ale od svojho postavenia a dokončenia v roku 438 pr.Kr. si pamätá všetko, čo sa pod Akropolou aj priamo na nej odohralo. Parthenón videl, ako upadá grécka demokracia, pamätá si Rimanov, ktorí si na Atény aj helénsky svet robili už pridlho chúťky, pamätá si aj na to, ako sa odrazu zo sveta vytratili grécki aj rímski bohovia a nahradili ich kríže, ktoré sa začali objavovať na nových stavbách, no pamätá si aj polmesiace, Osmanov, sklad pušného prachu a benátsku loď, ktorá vystrelila do jej útrob. Tam pamäť Parthenónu končí, no neskôr sa prebral chrám k životu a dnes opäť ochotne rozpráva svoje príbehy! Nikoho tu niet! Žiadne davy, žiadna zápcha na ceste k chrámu. Nikto; takúto prázdnu Akropolu si človek ani len nevysníva. Kráčame jej rozpálenou cestičkou a ani za rohom nikto nie je. Strávime tu hodinu a za ten čas sa tu okrem nás vystrieda ani nie desať ľudí. Toto je luxusný zážitok, ktorý sa ešte stále zažiť dnes dá! Akropola je úžasné miesto. Celé Atény máte ako na dlani. Rozlievajú sa od zálivu, od prístavu v Pireu a už medzi oboma miestami nie je hranica, všetko splýva do jednej bielej, snehobielej kopy utkanej z domov či domčekov. Výškové budovy nekazia panorámu, a tak dokážu vyniknúť pahorky. Z jednej strany Fillopapos s pomníkom, odkiaľ je na Akropolu najkrajší výhľad v meste, a na strane opačnej Lykavittos, pripomínajúci pyramídu, na ktorom sa zaleskne malý biely kláštor sv.Juraja. Kedysi tu podľa povesti žili vlci, a tu si človek spomenie na Rím, jeho bájne založenie... Romulus, Remus, vlčica Rhea. Pavučina starovekej mytológie vystreľuje ďalšie vlákno. Krásne Karyatídy držia na svojom tele nádherný chrám Erechteion a sú symbolom ženskej krásy. Vedeli ste, že aj vo Viedni ich viete nájsť? Akropola je miesto, ktoré by mal každý človek zažiť na vlastnej koži a my sa sem koncom augusta vraciame. Tak čo, budeme spoločne odkrývať príbehy a tajomstvá starovekých Grékov priamo na tomto mieste?

26

22:12

aug

2016

Čriepky postrehov z dnešnej Kréty

Čriepky postrehov z dnešnej Kréty

Čriepky postrehov z dnešnej Kréty Na obed v taverne na pláži Mataly -pomarančový džús, tzatziki a grécky šalát –horiatiki - a potom úžasné jahňacie (ofto) a musaka. „Tam do tej diery chodila za svojím milým Careyim folková speváčka Joni Mitchell”, ukazuje prísne sa tváriaci 60- ročný čašník smerom k 50m vzdialeným dieram. Kanaďanka Joni Mitchell je mojou obľúbenkyňou. „Dajte si ešte kalamáre a souvlaki..”, a ani sa nepýta, zapíše si to a naozaj to donesie. Donesie o porciu jahňacieho navyše. Keď sa sťažujem, tvári sa, že nepočuje. Začneme jesť a je to tak dobré, a hlavne to jahňacie, že naozaj zjeme dve porcie. Otec si dáva pivo, ja ako šofér čaj z byliniek s krétskym medom. Yannis je spokojný. Nie je majiteľ, tou je stará žena, ktorá celý deň vysedáva v šatke v neutrálnom priestore medzi hosťami a kuchyňou. Odfotím bar a aj fotografiu fúzkatého čierneho “Gréka Zorbu” a tu mi stará pani začne vysvetľovať, že to bol zakladateľ, jej rodina. Bítnikov priveľmi nechápali, no biznis je biznis, a vtedy sa to všetko rozbehlo. Dovtedy bol v mestečku jediný obchod: pekáreň a zároveň výroba jogurtov. Po tom, ako dostali sprepitné, sa im oči rozžiaria a začnú rozprávať o xanthies touristries –väčšinou ide o blondínky a čiernych nabijákov kamakia, ktorí tu v skalách obšťastnia každú. Yannis dodáva: „ Blondínky po pár rokoch utekajú kade ľahšie…” Vplávame do jaskyne, vyštveráme sa hore a cítim sa ako v hrobke, a áno, hrobky tu mali už pred 2000 rokmi Rimania. Pozor na morských ježkov! A potom skáčeme asi z 8m výšky z nádhernej pieskovcovej skaly pri jaskyni. „Máte tu v reštaurácii zbrane?” pýtam sa. Nevidel som žiadnu dostrieľanú značku ako na Korzike, ale na Kréte je vraj zbraní ešte viac. “Ne”, točí negatívne hlavou babička. To znamená jednoznačne ÁNO. Na Kréte sa nepije Ouzo ale Raki –rakija, tuhá vínovica, ktorá je rovnako drsná ako okolitá krajina. Kréta je piatym najväčším ostrovom Stredomoria, ešte tento mesiac som bol na najväčšom na Sicílii a musím konštatovať, že nevedieť, že práve tu vznikla civilizácia,  povedal by som, že som v Afrike, alebo kdekoľvek u barbarov.. Každá budova je tu iná, slovo architekt ako keby nepoznali, v talianskych mestách nájdete úžasné ulice, vysokú kultivovanosť, na Kréte nenájdete nič. Nič tu nie je “poš”, hranolky a škaredé vývesné štíty, jednoduché stoly a prútené stoličky - ale je to proste to,  čo to má byť. Jogurt je tu druhý najlepší na svete, po tom kurdskom a pred nórskym a švajčiarskym. Neviem sa ho dojesť. Farba je jednoznačne modro-biela, všade, hrdo. Neznášajú Turkov, aj keď najlepší kebab – gyros som jedol tu a aj šiš kebab je akýsi lepší než v Dubaji či Istanbule. Slnko pečie a ja chápem, že sa Ikarovi roztopili krídla práve tu. Toto sú moje postrehy. To isté si myslí aj Jennifer Aniston, ktorej otec sa na Kréte narodil. Keď som doštudoval, skladal som Hippokratovu prísahu a tento lekár lekárov tvrdil, že krétsky vzduch je zázračný a lieči. Plus teda k tomu tá rakija...

26

17:33

aug

2016

Tajomný Festos

Tajomný Festos

Tajomný Festos Zdravím vás z Kréty kde sa podľa mytológie narodil Zeus a kam uniesol svoju lásku, krásavicu Európu. No nielen mytológia stavia Krétu za pramatku Európy. Mínojská kultúra je základom modernej Európy a Mykénčania práve to čo vynašli Minojci preniesli na kontinent po tom čo ich civilizáciu zničil výbuch sopky Thera, po ktorej dnes ostalo Santorini. To sa udialo niekedy v polovici druhého tisícročia pred našim letopočtom. Grécko bolo jedna z prvých krajín, ktorú som po “nežnej revolúcii” navštívil. Mykény ešte v roku 1992 a aj pred dvoma rokmi. Na Krétu som doletel prvý raz niekedy v roku 1994, či 95. Je fascinujúce prechádzať vykopávkami Heinricha Schliemanna, ktorý tak veril eposu o Odyseovi, že sa zadlžil a predal poslednú vec čo rodina vlastnila –náhrdelník svojej ženy, aby objavil neuveriteľný poklad a ako on veril zlatú masku kráľa Agamemnona. Mykény svoju najstaršiu históriu datujú tak do roku 1600 prnl. Práve do obdobia, kedy výbuch sopky rozvrátil Mínojskú civilizáciu, zničil nepremožiteľné loďstvo. Tá tu však bola dlho dlho pred Mykénami. Gréci sú na to, že stvorili europsku civiláziu patrične hrdí a sú presvedčení, že my všetci ostatní im vela dlžíme… Aj ja sa chcem o našich začiatkoch dozvedieť viac. Tak som si včera požičal auto, zaplatiť sa dalo iba cash a bločik som nedostal- “žiadne dane, EU- tým hajzlom, ktorý nevedia pochopiť čo sme pre Európu urobili nedáme nič” jasne zahlási dáma, ktorá má jednu z tucta autopožičovní v mestečku. Je to jasné a tak sme vyrazili. V archeologickom muzeu v Iraklione sme videli objekty staré až 5500 rokov. To muzeum sa oplatí, nádhera. My sme do neho mierili hlavne kvôli jednej 19 cm hlinenej placke- disku z Festosu (Phaistos) –na obrázku. Festos bolo druhé najväčšie minojské mesto, ktoré vraj založil veľký kraal Minos (po ňom sa celá civlizácia nazýva mínojskou). Pred 20 rokmi som prešiel najväčší a najznámejší palác v Knosose gýčovito “zreštaurovaný” nachádzajúci sa kúsok od hlavného mesta a teda plný turistov. Teraz som prvý deň navštívil palác položený na brehu mora v Malia. Je zakrytý otrasnou plechovou strechou –aj keď Hlinená armada v Xi ane je “ošetrená” ešte škaredšie. Najprv som myslel že je to akési poľnohospodárske družstvo a tie plechové hangáre sú skladisko na zrno či olivy. Poloha Malie je nudná aj keď v múzeu v Iraklione nájdete z Málie nádherné artefakty. Festos ma však lákal tým, že je najďalej, na opačnej strane ostrova a má vraj nádhernú polohu. Áno, je to pravda! Festos sa nachádza v úrodnej vrchovine Messara, všade olivovníkové háje a vinohrady a nádherný výhľad do nekonečna, ktorý na severozápade zastavujú vysoké vrchy. Je kúsok (6km) od Lýbijského mora, kde mali prístav v dnešnej dedinke Matala, známej hipisáckou plážou a dierami-obydliami v pieskovci kde býval napríklad Bob Dylan. Keď bojachtiví Achájci z pevniny napadli minojskú ríšu boli šokovaní. Aj po zemetrasení na nich budovi palácov pôsobili ako labirint. Oni dovtedy bývali v jednoduchých “pastierskych” domčekoch a tu našli obrovské palácové komplexy aj keď to už nebolo to čo kedysi (pred zemetrasením). Vykopávky vo Festose sú stare vyše 5000 rokov. Je vidieť staroegyptskú inšpiráciu aj čo sa týka fresiek na sádre, ktorou bol pokrytý vápenec z ktorého stavali domy. Surovina, ktorá tejto civilizácii došla ako prvá bolo drevo. Na výroby vápna ho potrebovali a okolité vrchy boli čoskoro vylesnené a zerodované. Vieme ako v biznise zlá idea rýchlo zanikne, niekedy je to do dvoch, troch rokov. No som fascinovaný ako dlho pretrvávajú civilizačné nápady a ako všetko so všetkým súvisí. V Mezopotámi mali napríklad nie decimálnu, ale číselnú sústavu založenú na čísle 60 a tohoto dedičstva sa nevieme zbaviť doteraz. Epos o Gilgamešovi má so Starým zákonom mnoho spoločných čŕt, Veľká noc je pohanskou oslavou jari…. Aj Festos prebral mnohé od faraónskeho Egypta a naopak mnohé mi pripadalo podobné s tým v Pompejach (Taliansko) či Apollónii (Albánsko). Disk z Festosu slúži amatérskym vysvetlovačom archeologie k rôznym špekuláciam, božskej či mimozemskej pomoci, sú známe desiatky vysvetlení festoských hieroglyfov. Každopádne spojiť návštevu originálnheo disku v Iraklione s konkrétnou pamiatkou v horách Kréty bol dobrý nápad a takto vám to cvakne dokopy.

26

08:24

sep

2009

Dakujeme

Dakujeme

Prave cakame na odchod z hotela na letisko a vyuzivame cas. Prezili sme nadherny tyzden na Rodose a za to, ze odchadzame plni zazitkov a spokojnosti vdacime nasej Andy (sprievodkyni). Starostlivost, s akou sa nam venovala, profesionalny pristup a vklad vlastnej duse do organizacie tejto narocnej akcie bol vidiet kazdu minutu. Priznavam, sme naozaj narocna skupina a nikdy to s nami pocas takychto pobytov organizujuce firmy nemali jednoduche. To, ze dnes musime odist, je jedine negativum tejto akcie. Este raz velka vdaka, tak dobre sme sa pocas firemneho pobytu nikdy necitili. Dakujeme Expedii a zvlast Andy.

S

Spokojny team z Rodosu

24

07:18

sep

2009

Rezidencia pre Mussoliniho aj prezidenta

Rezidencia pre Mussoliniho aj prezidenta

Opat pozdravujeme v Rhodosu. Vcerajsia prehliadka nas opat naucila, ako sa menia dejiny a ako sa daju prestavat vyznamne stavby a menit ich ucel. Johanity svojim velmajstrom postavili palac, ktory vyuzivali az do r.1522, kym ich turecke sable z tohto strategickeho ostrova nevyhlanali Europou a moriami dalej, az nakoniec skoncili na Malte a dnes ich vsetci pozname podla "maltskeho kriza"na hrudi. Turci Rhodos islamizovali, bezne grecke obyvatelstvo pre nich v meste pracovat mohlo, ale na vecer museli za hradby. Ale super, ze mame rok 2009 a my sme prave v noci mohli cez hradby do stareho mesta uzivat krasy osvetlenych stredovekych uliciek. Naozaj, Ulica rytierov je najkrajsou stredovekou ulicou Europy. A vecer pri tlmenom osvetleni dokonca tusite dupot koni a dostojnu poziciu rytiera na chrbate svojho kona... No viaceri po dobrom greckom pivku s fantaziou problem nemame :-)) Palac velmajstrov Turci vyuzivali ako vazenie, az do r. 1912, kedy skoncila turecka okupacia a bola zamenena za Taliansku okupaciu. Taliani vsak pozitivne pristupili k rekonstrukcii vsetkych pamiatok, medziinym aj ppalaca, ktory bol znacne poskodeny po vybuchu pusneho prachu v susediacom kostole Sv. Jana. Palac zvonku postavili ako vernu kopiu stredovekeho palaca, vnutri vsak najdete aj centralne vykurovanie a vsetky saly boli prisposobene potrebam Mussoliniho a neskor prezidenta Vittora Emanuella ako ich letne rezidencie. Aj takto historia meni vyznam stavieb. Dnes je v palaci muzeum. Opalati sa urcite vstupit. Ak budete dnu, nezabudnite pozerat pod nohy, nie nehrozi tam ziedne nebezpecie, ale uvidite az 1500 rokov stare naaadherne mozaikove dlazby, ktore boli dovezene z ostrova Kos. Je tam meduza, 9 ochrancov umeni, a rozne ine vyjavy z greckej mytologie. Cestou mestom do pristavu vidime 8 maxi vyletnych Cruise ships, ozaj viete, ze konferenciu mozete v plnom komforte a pri objavovani roznych kutov Europy alebo sveta zazit aj na palube?? Poobede ideme objavovat Lindos a jeho Akropolu. Ufff, esteze slnko uz je mierne jesenne, inak ten vystup na kopec... Tesime sa, pozdravujeme. Kalimera na Slovensko.

23

19:13

sep

2009

Po stopach johanitov aj tureckych sabli

Po stopach johanitov aj tureckych sabli

Opat pozdravujeme z Rhodosu, perly greckych Dodekaskych ostrovov. Dnes skupina objavovala a skumala stopy rytierov radu svateho Jana, teda Johanitov. Nasu prehliadku mesta sme zahajili s uzasnym panoramatickym vyhladom na najvyssom mieste starovekeho mesta, na Akropole. Mesto Rhodos onedlho oslavi svojich 2400 rokov existencie, takze pamiatky na ludsku kulturnu cinnost sa tu nachadzaju naozaj na kazdom mieste. Planuje sa tu prijat zakon, ze pri stavbe domu, po predchadzajucom archeologickom vyskume, bude moct dom stat iba na stlpoch, tak aby archeologicke vykopavky a stopy po predchadzajucich chramoch alebo domoch boli pristupne oku dnesneho turistu. Prechadzame okolo chramu, teda jeho ruin, smerom k starovekemu divadlu Odeon. Hudobne vystupenia tu kedysi mohlo sledovat az do 700 divakov. Hned pod divaslom sa zastavujeme na stadione, kde dnes uz moze vstupit aj zenska noha (kolka to diskriminacia bola v minulosti ??), kedze v staroveku sportu holdovali len muzi. V skupine vsak padla poznamka, ze mozno to tak bolo lepsie... Kto tu asi vyhral pred 2000 rokmi beh na 100 metrov? Nevieme, rozhodne sa vsak z divadla nazvuceneho uzasnou starovekou akustikou zabezpecenou domyselnym podorysom a specifickym tvarom sedadiel ozyva Slovenskoooooo.... samozrejme dalej pokracuju vychodoslovenske ludove.... Pokracovali sme dalej do mesta ku hradbam, ktore v dlzke 4km ochranovali staru cast mesta. Vstupili sme branou d Amboise postavenou v 15.storoci a pomenovanej podla jedneho z vyznamnych velmajstrov radu johanitov. Pocas pobytu johanitov na Rhodose od r. 1306 do r. 1522 tu sidlilo 19 velmajstrov volenych celozivotne. Johaniti mali v meste velmajsterskt palac, nemocnicu - najmodernejsiu v stredoveku a svoj kostol. Na ulici rytierov zase kazda z 8 narodnosti mala svoj utulok. Ano, Rhodos ma naozaj co ponuknut. My ideme pokracovat v nocnej prehliadke hlavneho mesta. Kalispera, pekny vecer na Slovensko.

21

13:33

sep

2009

Sutaz v studiu grectiny

Sutaz v studiu grectiny

Ahojte opat zo slnecneho Rhodosu. Najvacsieho z Dodekanskych ostrovov, ktoreho meno je odvodene od nadherne vonajucej kvetiny ruze. Rhodos , ako to dokazuje aj spokojnost tejto skupiny je idealnou destinaciou, ak chcete spojit uzitocne s prijemnym, teda zorganizovat pracovne stretnutie v atraktivnom prostredi s tyrkysovou farbou mora na brehu plazi, ktore su urcite jednymi z najkrajsich v Europe. Okrem ineho sme vyhlasili sutaz, kto sa najrychlejsie nauci po grecky.... v restauracii vitazia slova ako tzatziki, souvlaki, mousaka... v bare opat samozrejme ouzo a metaxa. Tu este mozeme pridat sutaz o pocet hviezdiciek - zaciname s tromi, hotel ma 5 a skoncit nadranom mozete aj so siedmimi.... Tesime sa z uzasneho pocasia, vecer sa ideme pozriet do uliciek stareho mesta. Pozdravujeme na Slovensko, kalimera, teda dobry den :-)

20

16:30

sep

2009

Kalimero z Rhodosu

Kalimero z Rhodosu

Kalimero alebo dobry den z Rhodosu. Na rozdiel od vcerajsieho uprsaneho dna v Thesalonikach nam dnes nadherne, i ked uz asi trochu jesenne svieti slniecko. Vcera sme oslavili menili Konstantina, jedneho zo Sulunskych bratov, ktori k nam priniesli hlaholiku a krestanstvo, oslavili prave v miestach odkial k nam doputoval v roku 863 so svojim bratom Metodom. Kracali sme po zemi, kde pred nami presli a zanechali vyznamne stopy byzantinci, Rimania, krestania, moslimi, aj zidia. Na Rhodose zase objavime svet johanitov, ktori tu po sebe zanechali velmajstersky palac, ale aj ine pamiatky.... Ale o tom neskor, to sme este nestihli objavit. Aktualne skupina testuje konferencne saly a vynikajucu grecku kuchynu. Ouzo vraj nemusime, no ale ochutnat sa to predsa patri. Eucharisto, dakujeme :-} Pozdravujeme na Slovensko, ja konkretne aj na Dunajsku 31.

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test