Fórum

7 príspevkov

14

23:18

apr

2019

Modrá lagúna a Akapela svätej Kataríny

Modrá lagúna a Akapela svätej Kataríny

Modrá lagúna a Akapela svätej Kataríny Modrá lagúna na ostrove Comino má skutočne takú farbu. Je to však turistická atrakcia a čakajte ohromné davy. No oplatí sa. Určite odporúčam 20 minútovú vychádzku k pozorovacej veži svätej Márie postavenej v roku 1618. Je to najväčšia pozorovacia veža a idete okolo útesov, pod vami burácajúci oceán, a celkovo je to fajn. Naša lodička predtým ako zamierila späť na Gozo nás vzala na malú obhliadku jaskýň, a tak sme videli tie útesy zospodu. Ešte raz, veľa turistov, ale je to pekné. Pri vstupe do Citadelly vo Victorii, na mieste chrámu venovanému rímskej bohyni Juno dnes stojí nádherná katedrála. Tu sme mali možnosť vypočuť si hodinový koncert a-kapely Sanctae Catahrinae. Boli to skladby pred veľkou nocou, pašie. Kapela svätej Kataríny je jediný mužský maltský chór. Milujú renesančnú a barokovú polyfóniu. Cantus, tenor, barytón, bas. Fantastické.  

14

23:03

apr

2019

Po kostole hazard

Po kostole hazard

Po kostole hazard Veľmi dobré sú aj nedeľné preteky koní v Marsa, južne od Valletty. Táto štvrť je už čierna a cítiť, že Malta má problémy s migráciou z Afriky. Keď som tu oslovil nejakých černochov, boli z Darfuru a pred necelým týždňom (11- apríla) po 30 rokoch zvrhli nimi nenávideného Omara al- Bashira, neprejavili žiadne veľké emócie. Áno, nemajú radi Bashira, ale boli v dosť veľkom šoku, že ich oslovil beloch. Oni nevedia posúdiť, že sme turisti, v tej štvrti priveľa turistov nie je. Tu v Marsa je závodná dráha pre kone, a pre môj objektív je tu všetko naokolo exotické. Okolo dráhy sú domy a pod nimi “garáže”, kde parkujú promótori svoje kone. Normálne plechové dvere, čakali by ste tam nejakú vetriesku, ale namiesto toho kôň so závodnou odľahčenou drožkou. Po uliciach naokolo sa autá predierajú pomedzi kone. „Džokeji tu povedala domov jazdia smerom na draho …no boba!“ Ľudia, ktorí sa okolo stáviek pohybujú sú drsní, náušnice v uchu, starí chlapi, ktorí sa ešte nestihli uchlastať, no o to vášnivejšie vsádzajú na toho svojho obľúbenca. Jazdí sa na 2 kolá, zhromaždilo sa 15 pretekárov (jeden zrušil svoj štart) rozbehávajú sa- rozcvičujú kone. Potom ide auto s takou radnicou, kone sa zoradia za radnicu a auto im utečie a pretek sa začne. Je to super a jeden kôň predbieha druhého a naopak, ja som zažil výhru 1:6 a 1: 7/4. Máte tu 4 až 5 brokerov a každý má vypísaný svoj kurz na každého koňa. Postávajú v betónových kójach, nevidia na svoje čísla, ale vonku pred kójami stoja majitelia a tí im bez hanby kričia, aký kurz majú dať a oni si konkurujú najtvrdšie ako to len ide. Keď stanovíte kurzy ako prvý, tak to tak proste je a môžu k Vám prichádzať záujemci, ktorí si chcú staviť. No ten druhý vedľa tie kurzy ihneď skopíruje a sem tam dá niekde trošku lepšie. No ten prvý zrazu úplne pomení kurzy, to blufoval a všetko je zrazu inak. A stávkujúci prichádzajú, hádajú sa, že ešte pred chvíľou bol iný kurz a oni chcú ten pôvodný. Je to ohromná sranda pozorovať tú melu… Presviedčajú bookera, že stáli v rade a majú právo na ten kurz, čo bol na tabuli pred 10 sekundami. Stávky sú prijaté, uzavreté, a zrazu sa vyráža. Prestojov je minimum. Pretek trvá krátko, dve kolá to je nič, no pri poslednom kole ľudia vstávajú zo sedadiel a počujete šum. Ráno do kostola pomodliť sa a poobede staviť na kone, toto je nádherný život. Fotografie nebudem mať najlepšie, slnko bolo vysoko, ale zážitok to bol ohromný. A nedostal som po papuli, veď som fotil tých tvrďasov z metra, ich rozhadzovanie rukami, keď bankovky menili majiteľa.... Niekedy vložím aj tieto fotografie do mojej výstavy. Zatiaľ iba slovne, a foto z iPhonu.  

14

22:47

apr

2019

Neolitické chrámy a soľné platne

Neolitické chrámy a soľné platne

Neolitické chrámy a soľné platne Čo bolo pre mňa fascinujúce, to boli predhistorického neolitické chrámy. Ide o jedny z najstarších chrámov na našej planéte, tvrdí sa, že staršie než Stonehenge a v maltskom prípade nejde iba o voľne stojace kamene, ale o budovy, plus, Malťania tvrdia, že maltské chrámy z epochy Ġgantija, sú staršie.“ Máme najstaršie chrámy na svete.” Počúvam hrdo hovoriť Malťanov. Tieto chrámy som videl jednak na ostrove Gozo - práve tie Ġgantija, ale aj na juhozápade ostrova Malta v Ħaġar Qim. 5600 rokov fascinujúcej histórie. Exponáty nájdete v múzeu Archeológie vo Vallette. Keď vo Vallette vstúpite do biznis lounge, tak na stene nájdete veľký plagát soľných platní- prezentujú to tu ako špecialitu. A majú pravdu. Slnko práve vychádza a ja idem na prechádzku - keby som mal tenisky, je tu popri mori krásna promenáda- z mestečka Marsalforn. Soľné platne sú menšie ako to vyznie na fotografiách, ale bol som rád, že som v Mansalfornskej zátoke bol. Sme na severnom pobreží ostrova Gozo a táto tradícia je tu okolo 350 rokov a zdá sa, že sa proces výroby vôbec nezmenil. Na Malte sa platí všetko, všade sa platí vstup, no tieto soľné platne sú ešte bez poplatku. Sú ďalej a málokto to sem dá. Soľ sa ďalej procesuje v jaskyniach, ktoré sú vysekané v útesoch. Sedeli sme v Marsalforne v reštaurácii postavenej v troch dokoch. V priestoroch Il Kartell sa už 400 rokov vyrábali lode a v roku 1973 lodné doky zakryli a vytvorili vkusnú a luxusnú reštauráciu. Jedlo je celkovo ďalšou pozitívnou témou Malty. Akési spojenie Sicílie s kuchyňou Magrebu. A v Taliansku je verejným tajomstvom, že sicílska kuchyňa je tou najlepšou. Maltská je ešte lepšia. Jedlo je tu rovnakým kultom, recepty sa dedia z generácie na generáciu. Jednoduché a dokonalé. Foto: Ġgantija, UNESCO  

14

22:21

apr

2019

Nesúrodé postrehy

Nesúrodé postrehy

Nesúrodé postrehy Postreh 1: automobilová doprava Na Malte je veľmi veľa áut; na kvalitu si na Malte nepotrpia, a tak ide o malé autá nízkej kvality. Na Gozo som naozaj nevidel ani jedno kvalitné auto. Počet obyvateľov na km² je európskym rekordom. 23x hustejšie osídlená než je svetový priemer (bez Antarktídy), Malta ako štát to sú tisíce asfaltových uzučkých cestičiek. Čosi medzi Toskánskom a Tuniskom. Keď priletíte na Maltu a šoférujete prvé kilometre, zdá sa Vám, že ste v totálne zaostalej krajine. Rozbité cesty plné zákrut, otrasné značenie. No keď sa na Maltu vrátite z Gozo, zdá sa Vám ten ostrov vyspelý. Kvalita áut sa zvýši rádovo, Na Gozo neboli semafory, tu sú všade. Na Gozo neboli zápchy, tu sú všade. Postreh 2: katolicizmus Extrémne katolícka krajina. V ortodoxných moslimských krajinách ako Pakistan, Afganistan, Sudán, Kašmír, Saudská Arábia ma budil muezín a zdalo sa mi, že je riadne nekultivované miešať sa bežnej populácii do života. No dnes v nedeľu zvony vyzváňajú vo Victoria ( hlavnom meste Gozo) od rána, a prakticky vkuse. Postreh 3: najjužnejšie hlavné mesto Európy Valletta je najjužnejším hlavným mestom Európy. Toto mesto pod patronátom UNESCO nebolo osídlené do 16 storočia. Bol to pustý polostrov na ktorom stál jediný maják. No keď rád svätého Jána (Maltézski rytieri) dostal Maltu do daru, začala sa ohromná výstavba. Zadanie prišlo už v roku 1524 a malo ukázať silu a lesk tohto rytierskeho rádu. Názov Valletta je odvodený od mena veľmajstra La Valette, ktorý stál v čele vojska, ktoré obránilo Maltu pred nájazdom Otomanskej ríše. Valletta je úžasná. Keď máte vlastné auto a vojdete do tunelov, či prechádzate okolo vysokánskych stien pieskovej farby a okolo vás mohutné budovy, nádhera za nádherou. Naozaj klobúk dole. Postreh 4: slovenské lúčenie so slobodou Malta je krajinou, kde sa chodia mladí sympatickí Slováci lúčiť so slobodou. Nadávajú síce na ubytovanie, že recenzie sú príliš pozitívne a je to otrasné, no vlastne je to jedno, lebo si moc nepamätajú. Lúčiť sa so slobodou je teraz módne, ako to robia Briti. Holandské partie a dievčenské partie Sloveniek to roztočili ad maximum. “Po nejakom tom drinku ani nerátaš a iba dávaš kartu” reagujú na ceny, a že je to v pohode. “Boli sme na tej ich mariahikferstrase. Do šiestej ráno v piatok aj sobotu.” Postreh 5: Svätý Pavol stroskotal v najväčšom meste ostrova Valletta nie je najväčším mestom štátu, ale Saint Paul´s Bay severnejšie. Práve tu vraj stroskotal Pavol -Saul z Tarsu- a priniesol na Maltu kresťanstvo. Tarsus v Turecku bol v tej dobe obchodným centrom omnoho dôležitejším ako vtedajší Londýn. Pavol bol zo židovskej rodiny, bol Rímskym občanom. Bol to on kto vytvoril kresťanstvo. Postreh 6: Peniaze nesmrdia Na Malte sú nízke dane, teda zahraničné firmy ich majú nízke. Zaplatia dnes 30% a štát im následne vráti 20% až 25%. To je aj dôvod prečo si Maltu vybrali za svoje centrum spoločnosti zaoberajúce sa hazardom na internete. Gambling prispieva do Maltskej kasy ročne vyše miliardy Euro. Keď namietnem, že to nie je zrovna najčistejší biznis, aj slušní ľudia sú prekvapení. Ministerský predseda totižto robí hazardu veľkú reklamu a propaguje toto odvetvie nie ako čosi na hrane, ale ako IT a hovorí viac o Blockchaine a o tom, že z Malty vytvorí technologického predátora. Podobne unikátny nápad majú aj politici na Slovensku. Malá krajina sa takto môže dostať do celého sveta, a to je lákavé. Ľahšie sa povie, ťažšie sa vykoná. Postreh 7: Na Malte môže byť ukrutná zima Malta je malá a všade sa dostanete hneď. Za 4 dni prejdete všetko. OK, musíte makať, ale dá sa to. Na toto je ideálne vybrať sa na Maltu mimo hlavnej sezóny. Vtedy sa kúpu iba otužilci a ak v noci nezakúrite klimatizáciou, tak Vám bude taká zima, akú ste dlho nezažili. Kúrenie logicky neexistuje a Malťania hovoria, že vo Francúzsku je dnes 22 stupňov a tu 7, že všetko je v dnešnej dobe naopak. Keď som na Špicbergoch či na Antarktíde, so zimou rátam, no tu mi chýbala teplejšia bunda. V noci mi bolo skutočne dosť zima. A to je tesne pred Veľkou nocou, dnes je Palmová nedeľa (u nás nazývame Kvetná). Tento postreh mala aj teta mojej ženy, ktorá tu dlhšie žila. No keď to nevyskúšate, neveríte. V tých kamenných domoch strašne fučí a naozaj si radšej pribaľte teplejší sveter. Postreh 8: Malta za 4 dni Trajekt na Gozo funguje perfektne. Cestou tam si ani nemusíte kúpiť lístok, skasírujú vás na ceste späť za iba smery. Za celé 4 dni sme prejazdili 20€- jednak autá z požičovne majú slabé motory a skoro nič nežerú a naozaj sa o moc viac prejazdiť nedá. Boli sme na najsevernejšom aj najjužnejšom bode, prešli všetky 3 obývané ostrovy. Ak si vopred naštudujete niečo o katakombách svätého Pavla, tak je to zaujímavé. Uličky bývalého hlavného mesta Mdina – áno, je to maltská skratka pre Medinu - sú romantické. Z Rabatu, kde sú katakomby vedúce až do Mdiny, prejdete pešo za 10 minút- toto je Malta: všetko je blízko. Urobili sme viac prechádzok, nájdete tu mapky a cesty sú vcelku dobre značené. Problém je v tom, že väčšina tých ciest je aj cestou pre autá, aj keď rozbitou, ale predsa len cestou. No ľahko sa takto dostanete na miesta, kde ste sami, nad útesy s bielym príbojom. Všetko je privátne, žije tu najviac ľudí na km², a tak odporúčam dodržiavať turistickú trasu a neukracovať si cestu. Na 99% vás zastaví plôtik a skratka je teda predĺžením.                                                               

14

21:57

apr

2019

Aj históriu môžete spoznať cez žalúdok

Aj históriu môžete spoznať cez žalúdok

Aj históriu môžete spoznať cez žalúdok Začítal som sa do veršov Dun Karm Psaila, poeta, ktorý sa v Żebbuġ (ale tom Maltskom) narodil. Bol taktiež kňazom. V nich Malta vyznievala inak. Veľkolepo. Čo ma prekvapilo bolo, že na Malte sa nachádzajú jedny z najstarších budov sveta staré 5600 rokov. Neolitické stavby z obdobia Stonehenge až na to, že nejde o voľne stojace kamene, ale doslova o stavbu, budovu. Tieto chrámy som videl jednak na ostrove Gozo v Ġgantija, ale aj na juhozápade ostrova Malta v Hagar Qim (Ħaġar Qim). “Novodobá” kultúra je ohromná: od Feničanov po Britov, až po dnešnú nezávislosť. Čo má prekvapilo ako druhé bol jazyk; u nás máme ž, č, ä, no maltčina má taktiež mnohé zvláštnosti, a keď ste sa pohybovali v arabských krajinách, hneď vidíte veľkú podobnosť. Maltčina je jediným semitským jazykom v Európe. Boh sa v maltčine povie Ala. S vášňou mi vysvetľujú, že v Malajzii je teraz súd o tom, aby mohli kresťania používať Alah bez „h”, tak ako tu na Malte. Teraz pred veľkou nocou je 40 denný pôst a volajú ho Ramada a nie Ramadán, ako moslimovia volajú svoj pôstny mesiac. Malťania však skracujú aj iné reči. Tu Vám povedia Bonju (vyslov: bondžu) namiesto Bonjour, a Bonswa namiesto Bonne Soirée. 2 roky pobytu Napoleona tu zanechali drobné stopy. Dva dni pijem napríklad Chablis. Maltské víno bolo sladké a vtedy vydržalo, ľudové vína mali málo alkoholu a trebalo ich hneď vypiť. Na kvalitu sa tu nikto nehral, lacnejšie bolo vždy víno importovať. Hrozno a sultánky, ako tu hrozno volajú, sa používalo v mnohých receptoch. Včera večer sme boli na špeciálnej večeri a tu nám čítali vínnu kartu Malty spred 200 rokov, kde bolo Brunello di Montalchino, Amarone della Valpolicella, Champagne, Chablis, Burgundské…, a čo je zaujímavé, aj víno z Južnej Afriky- áno Groot Constantia - kam BUBO vodí svoje skupiny, a kde párujeme víno s čokoládou. Posledne som tam bol osobne koncom tohoto januára… Sedím pri stole s bielym obrusom v kamennej miestnosti s 10m vysokým stropom vedľa pána v modernom obleku s vestičkou, ktorá k obleku perfektne sedí. Je nižší, tmavý s briadkou. Hovorí mi, že vlastní penzión, tu na Gozo ho s priateľom prevádzkujú, majú 4 izby. Nechápe, že sme sa na túto špeciálnu večeru dostali, bolo to iba pre dlhoročných členov spoločenstva... Keď mu poviem že ja robím taktiež v turizme a som lekár, aj z neho vypadne, že aj on je lekár - psychiater. Volá sa Peter Muscat a na Malte nemá priveľa práce. Ľudia sú jednoducho šťastní. Dva dni robí na Malte lekársku prax a zvyšok trávi tu na Gozo. “Malta je vyspelá, Gozo, to je púšť. Malta je Európa, Gozo, to je Afrika. “ rozpráva perfektnou angličtinou, jeho žena bola Angličanka, už umrela. So susedou po jeho pravici, ktorá je Malťanka, sa bavia anglicky a ani nevedia, kedy rozprávajú anglicky a kedy maltsky. Keď sa ich na to pýtam, vidím údiv. U mňa je to podobné, keď čítam českú knihu, ani neviem, že je v češtine. Teda kedysi to tak bolo, keď som sa učil medicínu a väčšina kníh bola v češtine. No nevadilo mi to, nemal som žiaden problém. Pani sa téma zapáčila a sťažuje sa, že čím je jej manžel starší, tým častejšie s ňou rozpráva maltsky. Ona sa mu sťažuje, že to považuje za útok, smeje sa. Majú teraz malé šteniatko a s tým manžel rozpráva anglicky, tak ako zvykol rozprávať s ich deťmi, keď boli malé. Každopádne prednes k tejto špeciálnej večeri je v maltčine, v jazyku, ktorý dnes Malťania presadzujú, jazyku, ktorý tvorí ich identitu. V Indii som takéto prednesy zažil v angličtine, vyššia kasta ani inak nerozpráva. Tu zdá sa je to naopak a aj keď je im angličtina prirodzenejšia, maltčina je v kurze aj u high society. Tento koncept sa mi páči. Volá sa “ochutnajte históriu” a celé menu sa snažilo byť podávané podľa receptov spred 200 rokov. K tomu Champagne Chablis koľko hrdlo ráči, tak ako na šľachtických dvoroch spred 200 rokov. Bolo to príjemné. Išlo o večeru v Citadelle, v hlavnom meste Gozo vo Victorii. Cittadella je hlavnou atrakciou Victorie, tak či tak s výhľadom do nekonečna. No stolovať vo vnútri v priestoroch, kde nie je reštaurácia a kde iba všetko pre vás nainštalujú iba na jeden jediný raz, to je bomba. Do tej miestnosti smerovali únikový východ z kostola- vtedy piráti často bohatú Maltu napádali, a tak únikový východ používali a robili ho všade, kde sa len dalo. Takúto akciu robili na Malte po prvý raz a snažili sa. Kuchár a dokonca aj čašníci boli z Valletty. Blízkosť Talianska tu nezapriete a Hamšík bol pre nich hrdinom. Predslov robil profesor histórie a išlo o to, aby ste si históriu pripomenuli nielen v múzeu, ale ju aj ochutnali. Šéfom podujatia bol Liam Gauci, ktorý je hlavným kurátorom v Heritage Malta.  

14

21:41

apr

2019

Procesie pred Veľkou nocou

Procesie pred Veľkou nocou

Procesie pred Veľkou nocou Poznám maltských rytierov, vynikajúci maltský šalát s kapary a olivami, strýko mojej ženy trénoval maltskú futbalovú reprezentáciu. Mnohí sa sem chodia učiť anglicky napriek tomu, že na Malte rozprávajú akýmsi divnými jazykom. Napriek tomu, že ide o baštu kresťanstva, je tu silný vplyv islamu a arabského sveta. Úzke uličky miest, kľukaté cesty pripomínajúce Peloponéz či Sicíliu, alebo Toskánsko, ale zasa nie až tak vyspelo. Možno Tunisko. No aká je Malta v skutočnosti? Zaparkujeme auto pred kostolom v Żebbuġ. Dnes sme v Żebbuġ spali, ale na ostrove Malta. Tu na ostrove Gozo sa volá mesto rovnako a nie je to jediný prípad. Napríklad mesto Rabat nájdete aj tu na Malte, aj na Gozo, a nielen v Maroku. Żebbuġ v maltčine znamená olivovník, a toto mesto je zapadákovom. Chcem povedať, že je v minimálnom počte turistických itinerárov. Pritom mestečku Żebbuġ patrí na Gozo najväčšia municipalita a jeho kostol je najstarším (ak nerátame tie v hlavnom meste Victoria) na celom ostrove. A práve kvôli nemu sme prišli, respektíve, kvôli Panenke Márii, matke zármutku. Práve dnes 12. apríla začínajú na Gozo predveľkonočné procesie a Żebbuġ je prvým mestom, a ako som písal vzdialeným, a tak predpokladám minimum turistov. A tak aj bolo. Pred kostolom je kapela, asi 30 hudobníkov (neskôr je ich až 50) so svojimi nástrojmi v rovnošate. V tak malom meste toľko hudobníkov? No áno, ide o tradíciu. Jeden starý pán nesie modrú zástavu, ten už na hudobný nástroj nevládze hrať. Chystajú sa, keď sa opýtam kadiaľ pôjdu, hovoria, že každý rok je to iná trasa. V kostole sa nič nedeje. Malí zlatí miništranti sa prechádzajú, idem pred odchodom ešte nafotiť poslednú foto a zrazu cítim, že čosi bude. Dando sedí v aute, už je na odchode, ale vyvolám ho von. Hudobníci hrajú na svoje dychové nástroje a idú prví. Hrajú veľmi veľmi dobre. Potom ide farár John Sultana, ktorého minulý rok v novembri nachytali ako kýva ovečkám s Porsche kabrioletu, a to sa vraj nemá. No ľudia zo Żebbuġ o ňom rozprávajú iba to najlepšie. A za ním 10 malých nevinných detičiek v bielom. Za nimi 4 silní chlapi nesú Matku Zármutku. Každá obec na Gozo má inú sochu, procesia vyzerá trochu inak. Hrá sa iná hudba. Túto kapelu vedie dáma Judith Zammit. Je veľmi milá a všetci ju na slovo počúvajú. Ona jediná nemá uniformu a zabezpečuje, aby všetko prebiehalo podľa starých tradícií. A to aj predbieha, sme nadšení. Potom mi hovorí: “ty si ošťatý”, to v reči dnešných mladých znamená, že mám neuveriteľné šťastie. Ale vie, že šťastie neexistuje… No naozaj neviem, či to z tých fotografií bude vidieť, ale išlo o skutočný zážitok. Sme tu sami a iba táto procesia, tak ako pred dvesto, dvestopäťdesiat rokmi.  

18

20:50

okt

2004

z vyhriatej Malty

z vyhriatej Malty

asi posledna sprava z Malty, ale o to horucejsia. A to myslim doslova, lebo zakial vy tam mrznete, len dve hodinky letu na juh mame 30oC a stale nam tu svieti slnko. Zajtra sa chystame na prehliadku hlavneho mesta, ktore bolo zalozene maltezskymi rytiermi a porozpravame si o europskej historii. Zajdeme aj do starodavneho hlavneho mesta Mdina, ktore sa vola aj "tiche mesto", kde nie su ziadne auta, ani diskoteky. Ale to vsetko az potom, ako sa pojdeme rano vykupat do bazena s morskou vodou. Ozaj skusali ste uz zajaca na pive, alebo tuniaka s citronovou travou-typicke maltske jedlo? Vrelo odporucam Tak sa majte krasne a v stredu sa uvidime, aj ked sa nam do tej zimy moc nechce, radsej si teraz idem dopit to pivo v tomto horku :-)

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test