Začítal som sa do veršov Dun Karm Psaila, poeta, ktorý sa v Żebbuġ (ale tom Maltskom) narodil. Bol taktiež kňazom. V nich Malta vyznievala inak. Veľkolepo. Čo ma prekvapilo bolo, že na Malte sa nachádzajú jedny z najstarších budov sveta staré 5600 rokov. Neolitické stavby z obdobia Stonehenge až na to, že nejde o voľne stojace kamene, ale doslova o stavbu, budovu. Tieto chrámy som videl jednak na ostrove Gozo v Ġgantija, ale aj na juhozápade ostrova Malta v Hagar Qim (Ħaġar Qim). “Novodobá” kultúra je ohromná: od Feničanov po Britov, až po dnešnú nezávislosť. Čo má prekvapilo ako druhé bol jazyk; u nás máme ž, č, ä, no maltčina má taktiež mnohé zvláštnosti, a keď ste sa pohybovali v arabských krajinách, hneď vidíte veľkú podobnosť. Maltčina je jediným semitským jazykom v Európe. Boh sa v maltčine povie Ala. S vášňou mi vysvetľujú, že v Malajzii je teraz súd o tom, aby mohli kresťania používať Alah bez „h”, tak ako tu na Malte. Teraz pred veľkou nocou je 40 denný pôst a volajú ho Ramada a nie Ramadán, ako moslimovia volajú svoj pôstny mesiac. Malťania však skracujú aj iné reči. Tu Vám povedia Bonju (vyslov: bondžu) namiesto Bonjour, a Bonswa namiesto Bonne Soirée. 2 roky pobytu Napoleona tu zanechali drobné stopy. Dva dni pijem napríklad Chablis. Maltské víno bolo sladké a vtedy vydržalo, ľudové vína mali málo alkoholu a trebalo ich hneď vypiť. Na kvalitu sa tu nikto nehral, lacnejšie bolo vždy víno importovať. Hrozno a sultánky, ako tu hrozno volajú, sa používalo v mnohých receptoch. Včera večer sme boli na špeciálnej večeri a tu nám čítali vínnu kartu Malty spred 200 rokov, kde bolo Brunello di Montalchino, Amarone della Valpolicella, Champagne, Chablis, Burgundské…, a čo je zaujímavé, aj víno z Južnej Afriky- áno Groot Constantia - kam BUBO vodí svoje skupiny, a kde párujeme víno s čokoládou. Posledne som tam bol osobne koncom tohoto januára… Sedím pri stole s bielym obrusom v kamennej miestnosti s 10m vysokým stropom vedľa pána v modernom obleku s vestičkou, ktorá k obleku perfektne sedí. Je nižší, tmavý s briadkou. Hovorí mi, že vlastní penzión, tu na Gozo ho s priateľom prevádzkujú, majú 4 izby. Nechápe, že sme sa na túto špeciálnu večeru dostali, bolo to iba pre dlhoročných členov spoločenstva... Keď mu poviem že ja robím taktiež v turizme a som lekár, aj z neho vypadne, že aj on je lekár - psychiater. Volá sa Peter Muscat a na Malte nemá priveľa práce. Ľudia sú jednoducho šťastní. Dva dni robí na Malte lekársku prax a zvyšok trávi tu na Gozo. “Malta je vyspelá, Gozo, to je púšť. Malta je Európa, Gozo, to je Afrika. “ rozpráva perfektnou angličtinou, jeho žena bola Angličanka, už umrela. So susedou po jeho pravici, ktorá je Malťanka, sa bavia anglicky a ani nevedia, kedy rozprávajú anglicky a kedy maltsky. Keď sa ich na to pýtam, vidím údiv. U mňa je to podobné, keď čítam českú knihu, ani neviem, že je v češtine. Teda kedysi to tak bolo, keď som sa učil medicínu a väčšina kníh bola v češtine. No nevadilo mi to, nemal som žiaden problém. Pani sa téma zapáčila a sťažuje sa, že čím je jej manžel starší, tým častejšie s ňou rozpráva maltsky. Ona sa mu sťažuje, že to považuje za útok, smeje sa. Majú teraz malé šteniatko a s tým manžel rozpráva anglicky, tak ako zvykol rozprávať s ich deťmi, keď boli malé. Každopádne prednes k tejto špeciálnej večeri je v maltčine, v jazyku, ktorý dnes Malťania presadzujú, jazyku, ktorý tvorí ich identitu. V Indii som takéto prednesy zažil v angličtine, vyššia kasta ani inak nerozpráva. Tu zdá sa je to naopak a aj keď je im angličtina prirodzenejšia, maltčina je v kurze aj u high society. Tento koncept sa mi páči. Volá sa “ochutnajte históriu” a celé menu sa snažilo byť podávané podľa receptov spred 200 rokov. K tomu Champagne Chablis koľko hrdlo ráči, tak ako na šľachtických dvoroch spred 200 rokov. Bolo to príjemné. Išlo o večeru v Citadelle, v hlavnom meste Gozo vo Victorii. Cittadella je hlavnou atrakciou Victorie, tak či tak s výhľadom do nekonečna. No stolovať vo vnútri v priestoroch, kde nie je reštaurácia a kde iba všetko pre vás nainštalujú iba na jeden jediný raz, to je bomba. Do tej miestnosti smerovali únikový východ z kostola- vtedy piráti často bohatú Maltu napádali, a tak únikový východ používali a robili ho všade, kde sa len dalo. Takúto akciu robili na Malte po prvý raz a snažili sa. Kuchár a dokonca aj čašníci boli z Valletty. Blízkosť Talianska tu nezapriete a Hamšík bol pre nich hrdinom. Predslov robil profesor histórie a išlo o to, aby ste si históriu pripomenuli nielen v múzeu, ale ju aj ochutnali. Šéfom podujatia bol Liam Gauci, ktorý je hlavným kurátorom v Heritage Malta.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Malta
- Modrá lagúna-Comino
- Preteky koní v Marsa - Valetta
- Neolitické chrámy a soľné platne - Malta
- Nesúrodé maltské postrehy
- Procesie pred Veľkou nocou - Malta
- Dedinka Pepka námorníka na Malte
- Marsaxlokk
- Azúrové okno ostrova Gozo
- Valletta
- TOP Malty
- Ggantija (Malta) - najstaršia budova sveta