Pristátie na letisku Lilongwe, ktoré otvorili v 80 rokoch. Predtým bolo letisko v Blantyre. Keď sme sa dostali pod oblaky, tak vidím všetko iba zelené, žiadny asfalt, žiadna známka civilizácie, iba dedinka za dedinkou a políčka a červené hlinené cestičky. Áno, Malawi patrí medzi najmenej rozvinuté krajiny sveta- vid tabuľka. Priemerný vek Malawijčanov je nízky, detská mortalita vysoká. Napriek tomu ide o značne zaľudnenú krajinu. Pred 50 rokmi mali 3 milióny obyvateľov, teraz 18. Malawčania nemajú podnikateľského ducha. Iba opakujú to, čo ich naučíš. Domáci nadávajú, že belosi ťažia ich drevo, ale takto dostávajú aspoň nejaké peniaze. Jazero Malawi je plné ropy, dole pod vodou (v severnej časti jazera) je veľa ropy, ale keď začnú ťažiť, začne vojna. V Nkhata Bay sa zastavujeme natankovať. Na prvej pumpe nemajú diesel, nevadí, ešte je tu jedna, a tak ideme tam. Tam natankujú doplna, no nedá sa platiť kartou. No vedľa je zmenáreň, super, no dievčina má kurzy, ale nemá cash, nemá ani jednu kvaču. Načo tu sedí, je ťažko odpovedať. Tak nakoniec platím 50 USD, aj keď to je horší kurz. V Malawi je akákoľvek služba problémom. V USA si požičiame auto do 5 minút, tu sú to 3 hodiny. U nás natankujete za 3 minúty, tu je to hodinka. A nikdy nemáte istotu. Ak nič nechcete, stačí Vám ten dolár na deň a, dokonca, ani ten nepotrebujete. Ryby a maniok tu proste sú a vody je v jazere a riekach dosť. OK, rýb niet, keď sú vysoké vlny, a dnes sú, ale proste netrpíte hladom. Potvrdilo sa mi mnoho razy, že Malawi je extrémne nepodnikateľské, nikto tu radšej nič neurobí, aby neprerobil. Preto tu každý podpriemerný beloch uspeje, kráľ medzi jednookými. Malawi sa dostáva do svetových správ sporadicky a často v zvláštnych súvislostiach. Minule tu policajt zatkol kozu, dal ju do basy a čakal 24 hodín, že sa zmení na hľadaného zločinca. O deň, smutný, kozu vypustil. Čo potom nelogické daňové kontroly? Alebo, keď na deň martýrov na predĺžený víkend s kamarátmi grilujete na záhrade a na druhý deň príde polícia a vyhostí Vás z krajiny (okamžitý odchod), lebo ste si mali martýrov uctievať dôslednejšie. No pravdou je, že o dva roky im bol povolený návrat a dnes žijú v Monkey Bay. Južne od Nkhata Bay (vyslov Kata bej) sa vynorí les gumovníkov - kaučukovníkov. Odbočíme do továrne. Majú tu fabriku na drevo a na prírodnú gumu. Sprevádza nás Emmanuel Misuse - Vuma. Je z kmeňa Tonga, rybárov, ktorí dali jazeru Nyasa meno. Robotníci vo fabrike zarábajú 1.5 USD na 8 hodinovú zmenu. Leje sa do toho akási kyselina, smrdí to tu a je jasné, že žiadne pravidlá “čistej” výroby sa tu nedodržiavajú. Balíky prírodnej gumy sa exportujú do Botswany, Zambie a Tanzánie- teda k susedom. Dane tu platí tak 20, max 25% obyvateľov. DPH je 16,5%, to z ľudí dostanú, inak moc nie.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Malawi
- Lilongwe - hlavné mesto Malawi
- Sexuálne tradície Afriky a albinizmus
- Veľké jazerá Afriky
- Naj krajina roka - Malawi
- Mzuzu a sever Malawi
- David Livingstone – Blantyre
- Hastings Banda – história Malawi
- Charita Malawi
- Najkrajší hotel na jazere Malawi
- Jazero Malawi a Monkey Bay
- Madonna – adopcia z Malawi