Fórum

46 príspevkov

12

17:19

jan

2020

Veľký sultán je mŕtvy!

Veľký sultán je mŕtvy!

Veľký sultán je mŕtvy! Ak by som mal odporučiť len jednu jedinú arabskú krajinu z Perzského zálivu, bol by to rozhodne Omán. Nepochybne ma na tom zásluhu aj jeho (už bývalý) sultán, s ktorým sa v týchto dňoch lúči celá krajina i arabský svet. V piatok – 10. januára 2020 – vo veku 79 rokov zomrel veľký ománsky sultán Qaboos (Kabus). Ak by ste si čítali o dnešnom Ománe pred sultánom Qaboosom, možno by vám pripadala táto krajina neuveriteľná a položili by ste si otázku – toto ešte niekde existuje v 20. storočí? Legálne otroctvo či zákaz počúvania hudby, zákaz pozerať futbal... aj takéto pre nás absurdity by sme tu našli len pred pár desaťročiami. No nový panovník Qaboos mnohé tieto prvky poslal tam, kam zrejme patria... do časov minulých a spravil viacero reforiem. Akoby preniesol krajinu z temného stredoveku na svetlo dnešného sveta. A z Ománu spravil pre turistov jednu z najlákavejších krajín, ktorá sa bežne umiestňovala v cestovateľských rebríčkoch ako top skokan roka. Qaboos nemal rodinu. Nezanechal teda dediča. Mnohí Arabi mi o ňom šeptom rozprávali, že je homosexuál... a tí teda v tomto arabsko-moslimskom svete vítaní nie sú. Táto téma je radšej tabu. No aj tí, čo si to o ňom mysleli, nehovorili o ňom zle. Obľúbený sultán je teda mŕtvy. Novým panovníkom Ománu sa len pár hodín po jeho smrti stal jeho bratranec Hajsam bin Tarík. Ľudia pôsobia bez obáv, bo nový sultán bol po boku toho predošlého, a teda bude mať rovnaké či podobné zmýšľanie a bude viesť krajinu ďalej dobrým smerom – tak hovoria prvé ohlasy. Snáď sa nemýlia, a Omán bude naďalej (nie len pre mňa) tou najlákavejšou perlou zálivu.

28

12:03

okt

2019

Príjemná vôňa kadidla a úžasná atmosféra tradičného ománskeho trhu Souq Muttrah

Príjemná vôňa kadidla a úžasná atmosféra tradičného ománskeho trhu Souq Muttrah

Príjemná vôňa kadidla a úžasná atmosféra tradičného ománskeho trhu Souq Muttrah Rozvoniavajúce kadidlá, vôňa rôznych druhov korenín, arabské parfumy, množstvo suvenírov, či ochutnávka ďatlí a arabskej kávy. Toto všetko nás čaká počas návštevy tradičného arabského trhu Muttrah Souq v hlavnom meste Ománu, v Maskate. Pred objavením ropy bol Muttrah centrom obchodu v Ománe. Stále je obchodným centrom, keďže sa tam nachádza jeden z najväčších námorných prístavov regiónu. Muttrah Souq je jedno z najstarších trhovísk v arabskom svete. Nachádza sa v tesnej blízkosti prístavu Maskat, ktorý je strategicky umiestnený na ceste do Indie a Číny. V minulosti bol trh postavený z blata a palmových listov, ktoré vyhovovali vysokým teplotám a tvrdým klimatickým podmienkam. Desiatky obchodíkov sa špecializujú na ručnú výrobu šperkov, ďalší vám ponúkajú zlato, koreniny či parfumy, a krajčíri v malých dielňach šijú oblečenie pre Ománčanov. Tradičný ománsky odev pre mužov sa nazýva „dišdaša“, čo je biela dlhá košeľa rovného strihu s okrúhlym vyšívaným golierom. Ženy si obliekajú čierny plášť „abáju“, no rady nosia aj rôzne iné pestré farebné kombinácie tohto odevu. Súčasťou mužskej „dišdaši“ je typická ománska strieborná dýka „chandžar“, ktorá má zakrivený tvar do 90-stupňového uhla a ostré obe hrany. Je to symbolická zbraň, ktorú nosia miestni muži ako súčasť formálneho oblečenia počas rôznych dôležitých stretnutí, osláv a festivalov. Dýka vyjadruje ich mužnosť, odvahu i úctu k tradíciám, ale je aj symbolom spoločenského postavenia jej majiteľa. Rukoväť je zo striebra, puzdro väčšinou zo slonoviny ozdobenej strieborným filigránom. Muži si ju pripevňujú na opasok. Už v minulosti bolo vytiahnutie dýky z puzdra tabu, mohlo sa tak urobiť len vtedy, keď išlo naozaj o život. Uličkami trhu rozvoniava kadidlo, ktoré miestni pália v kombinácii s myrhou a balzamom. Živica sa páli nad žeravými uhlíkmi v špeciálnych nádobách rôzneho tvaru s názvom „muchbar“ , ktoré sú vyrobené z hliny, mosadze alebo striebra. Táto vonná živica sa získava z kmeňa kadidlovníka, ktorý sa pestuje v najjužnejšej časti Ománu, v oblasti Dhofar, kde sa začal pestovať kadidlovník pravý (Boswellia sacra) už v staroveku. Spolu s inými vonnými esenciami sa zrná tejto živice používali v kadidelniciach chrámov po celom svete - v Egypte, na Blízkom východe a taktiež v antickom Ríme. Bol to veľmi dôležitý produkt pre náboženské obrady, ktorý je používaný až dodnes. Kadidlo je spomenuté v Biblii ako jeden z troch darov, ktoré mudrci priniesli narodenému Ježišovi, čo ukazuje, ako cenné v tej dobe bolo. V dávnych dobách sa kadidlo z antických ománskych prístavov prevážalo loďami do južného Jemenu. Tu začínala „kadidlová cesta“, ktorá viedla pozdĺž Arabského polostrova cez Saudskú Arábiu popri Mekke a Medine do jordánskej Petry a potom ďalej do Svätej zeme a do Alexandrie. Druhá vetva smerovala do Mezopotámie. Najväčší rozmach zaznamenal obchod s kadidlom v období medzi 5. storočím p. n. l. a 1. storočím n. l. Ďalším produktom typickým pre tento sultanát sú ďatle. V čase najväčšieho rozmachu lodnej prepravy boli najdôležitejším obchodným tovarom, dokonca aj kapacita starých drevených lodí sa určovala podľa počtu vriec s ďatľami, ktoré sa na loď zmestili. Podľa gréckych písomných záznamov sa ďatle z Ománu vyvážali už v roku 80 n. l. a ešte v 19. storočí to bol najdôležitejší vývozný artikel tejto krajiny. Vyvážali sa hlavne do USA a Indie. Ománske ďatle sú známe na celom svete pre svoju vysokú kvalitu, v krajine rastie vyše 150 rôznych druhov ďatľových paliem. Podľa toho, čo pripomína ich chuť (banán, maslo a pod.), majú aj svoje názvy. Tú najlepšiu sortu nájdete pod názvom „khalas“, chutia ako maslo s karamelom. Ďatle sú symbolom ománskej pohostinnosti a tradične sa podávajú ku arabskej káve namiesto sladidla. Šálku s arabskou kávou vždy servírujú pravou rukou, a ďatle sa jedia v nepárnom počte (1, 3, 5...), tak ich jedol prorok Mohamed, a preto sa táto tradícia dodržiava aj dnes. Nielen v Ománe, ale rovnako aj v ostatných arabských krajinách je typické pitie kávy. Tradičná ománska káva sa pripravuje z čerstvo upražených kávových zŕn a kardamovej múčky, BUBO vám ju odporúča vyskúšať, bude to pre vás nová a zaujímavá chuť. Počas prechádzky v prístave môžete vidieť ukotvené dve sultánove jachty a drevenú plachetnicu. Jachty sultána Qaboosa Al Said patria k najvyšším nadjachtovým prepravným lodiam. Souq Muttrah je čarovný, či už počas dňa, tak pri západe slnka; keď sa zapadajúce slnko odráža vo vodách Ománskeho zálivu, a vy si môžete vychutnávať atmosféru tohto historického centra Ománu.

28

09:28

okt

2019

Očarujúca mešita sultána Qaboosa v Muscate

Očarujúca mešita sultána Qaboosa v Muscate

Očarujúca mešita sultána Qaboosa v Muscate „As-salāmu ʿalaykum, Marhaba“, takto nás zdravia Ománčania hneď po prílete do „krajiny kadidla“, ako nazývajú Omán. Prechádzame medzinárodným letiskom v Maskate, ktoré bolo slávnostne otvorené 11. novembra 2018, počas osláv štátneho sviatku, za prítomnosti Jeho Veličenstva Sultána Qaboosa bin Saida a pod záštitou podpredsedu vlády Sayyida Fahda bin Mahmuda Al Saida. Nový terminál na medzinárodnom letisku v Maskate je navrhnutý v osmanskej architektúre a skonštruovaný podľa najvyšších štandardov kvality a služieb. Omán ležiaci pri Arabskom mori vďaka celoročne vysokým teplotám vytvára ideálne podmienky na dobrodružnú dovolenku, oddych i spoznávanie arabskej kultúry. Na severe susedí so Spojenými arabskými emirátmi, na juhozápade s Jemenom a na západe so Saudskou Arábiou. Celková rozloha krajiny je 309 500 km², čo je približne 6 krát viac ako má naše Slovensko. V tejto krajine nenájdete žiadne mrakodrapy, keďže Omán sa na rozdiel od svojich susedov zameriava na bohaté kultúrne dedičstvo a vychádza zo svojich tradícií. Výhodou Ománu je veľa slnečných dní, teplé more, bezpečnosť a priateľskí ľudia. Klíma Ománu je rozmanitá, vlhké prímorské oblasti sa striedajú so suchým vnútrozemím. Takmer celý rok prevláda vysoká vlhkosť vzduchu, čo pociťujeme hneď, ako opúšťame letisko a prechádzame do autobusu. V Ománe som žila 4 roky a vždy ma fascinuje, ako sa táto krajina každým mesiacom mení, napreduje a tak sa stáva obľúbenou destináciou pre kultúrnu turistiku a spoznávanie arabského sveta. Môžete tu vidieť rozmanitú prírodu, nádherné pláže, ktoré sú obľúbeným miestom na potápanie, a taktiež tu môžete obdivovať desiatky pamiatok zapísaných na zozname svetového dedičstva UNESCO. Dominantou hlavného mesta je mešita Sultan Qaboos Grand Mosque, ktorú dnes lovci zážitkov navštívia. Mešita je verejnosti sprístupnená na 3 hodiny od 08:00 do 11:00 okrem piatku, kedy sa tu konajú spoločné modlitby, ktoré vedie islamský duchovný vodca - imám. V roku 1992 ománsky sultán Qaboos bin Said nariadil výstavbu tejto mešity, a stavebné práce začali v decembri v roku 1994. Mešitu dokončili o šesť a pol roka neskôr, kedy bola slávnostne otvorená 4. mája 2001. Jeho Veličenstvom Sultánom Qaboosom bin Saidom. Stavba je majestátna už z diaľky. Zlatá kupola pohlcuje slnečné lúče a zo štyroch rohov sa vypínajú vysoké minarety, ktoré siahajú do výšky 45,5m. V strede sa nachádza piaty minaret, ktorý je so svojou výškou 90 metrov najvyšším z nich. Celá mešita je ladená do snehobielej farby a na jej výstavbu minuli 300 000 ton indického pieskovca. Mešita sa rozkladá na 40 000 m² a celková plocha areálu je 10 krát väčšia (416 000 m²). Súčasťou tohto komplexu je okrem miestností na modlenie aj knižnica, záhrada a priestranný dvor. Mešita môže prijať až 20 000 veriacich vrátane 6500 v hlavnej modlitebnej miestnosti. Z námestia, ktoré pretína zavlažovací kanál, jazierko a množstvo nádherných stromov prechádzame dláždeným nádvorím z mramoru do ženskej modlitebne. V miestnosti potiahnutej kobercami sa môže naraz stretnúť až 750 žien. Na stenách vidieť dve obrazovky, ktorými sa vysiela v čase hlavnej modlitby obraz miestneho imáma. Ženy ho vidia len cez televízne obrazovky, pretože on sedí pochopiteľne v mužskej časti, do ktorej sa práve presúvame. Vchádzame do hlavnej modlitebne a naša pozornosť bola hneď upriamená na očarujúci 14 metrov dlhý luster zo Swarovského krištáľov. Kráčame po ručne robenom perzskom koberci s rozmermi 70 x 60 metrov, skladajúci sa z 1,7 miliardy uzlov a vážiaci 21 ton. Použili naň 28 rôznych odtieňov farieb získaných z tradičných prírodných farbív. Až šesťsto ženských tkáčok z iránskej provincie Khurasan vyrábalo tento koberec, trvalo im to štyri roky. Vychutnávame si sakrálnu atmosféru tejto „Veľkej mešity“, ako ju nazývajú miestni, a vysvetľujeme si rozdiely medzi koránom a bibliou. Vedeli ste, že Ježiš a jeho matka Panna Mária sa spomínajú aj v koráne? Moslimovia uznávajú Ježiša ako jedného z prorokov, no nepovažujú ho za Božieho syna. Je pozoruhodné, že hoci je islam pomerne rozšírené náboženstvo, nepatrí svojou históriou medzi najstaršie. Veľmi málo ľudí vie, že islam vznikol až v 7. storočí nášho letopočtu. Islam sa na ománske územie rozšíril ešte počas života proroka Mohameda. Konverzia Ománcov na nové náboženstvo je prisudzovaná Amrovi íbn al-Asovi, ktorý krajinu navštívil v polovici 7. storočia. Ománčania patrili k prvým, ktorí prijali islam dobrovoľne. Omán sa stal ibádíjskou krajinou, čo z Ománu robí unikátny moslimský štát, pretože tu neprevládajú ani sunnitskí, ani šíitskí moslimovia. Omán sa radí medzi nábožensky konzervatívne krajiny, medzi tunajšími rôznorodými náboženskými skupinami však panuje veľká tolerancia. Nachádzajú sa tu aj hinduistické, budhistické či kresťanské chrámy, a práve tolerancia a rešpekt robia túto krajinu jedinečnou, a my v BUBO Vám radi ukážeme jej najväčšie bohatstvá.

28

14:49

feb

2017

Emiraty vs Dubaj Viac o krajine

Emiraty vs Dubaj

Emiraty vs Dubaj UAE...Spojene arabske emiraty. Tato krajina je pre vatsinu ludi zhmotnena Dubajom. Nie je to vsak iba toto mesto. Nasa mala skupinka sa dostala do roznych zakuti tejto zaujimavej krajiny. Z Omanu sme presli cez severny hranicny prechod a ocitli sa v Emirate Fujaira, o chvilku Ras al Khaimah. Je tu jedinecne miesto na Zemi. Omanska enklava v ramci Emiratov a v tejto omanskej enklave je este enklava Emiratu Sharjah. Taketo miesto najdete uz iba v juznom Holandsku, kde su v malickej belgickej enklave enklavy holandske. Tu v emiratoch to vzniklo na zaklade sympatii obyvatelov tejto oblasti k inemu vladcovi - emirovi alebo sultanovi. My sme presli do vnutra a zas von a pokracovali po peknom pobrezi, kde sa zacinaju budovat nove hotelove rezorty. Z emiratu Fujaira sme presli do Ras al Khaimah. Rano vyrazame na zaujimavu cestu. Dnes postupne prejdeme vsetky emiraty, okrem Fujairy. Po Ras al Khaime nasleduje maly a na pohlad chudobny Umm al Quwain. Tu je vidiet najmensi rozvoj, aj ked vystavba Domoveho rozvoja Sejka Zayeeda je tu v plnom prude. Stojime na rybom trhu, kde sa turisti nezastavuju a miestni sa radi odfotia. O par minut zo stareho mesta a od pevnosti prichadzame do emiratu Ajman. Tu je obchod vidiet vsade. Nova vystavba, obrovsky pristav a Volna zona obchodu. Tu maju semafory na sebe srdiecka...ich motto je #LoveAjman. Za kruhovym objazdom skoro v strede mesta vstupujeme do emiratu Sharjah. Tretie najvacsie mesto a treti najbohatsi emirat zo siedmych. Navstevujeme Muzeum islamskych civilizacii, krasnu a hypermodernu trznicu na maso, ryby a zeleninu, v starej Qasbe si davame pravy arabsky obed a kavu v Starbucku... Odchadzame a krizom cez Dubaj (emirat aj mesto) vchadzame do emiratu Abu Dhabi. V meste Al Ain ideme pozriet narodne muzeum s artefaktami aj z rokov 8000 p.n.l. V miestnom shopping malle obdivujeme korculujuce sa deti a sortiment, aky sa u nas len tak nevidi. Je to zaujimavejsie ako v Omane. Rano ideme pozriet tavi trh, kam prichadzaju tavy predavat az z Pakistanu. Jeden afgansky predavajuci pekne hovoril anglicky a prezradil nam ceny. Mlada tava 2000aed (570€) a dobra zavodna aj 16000aed (5000€). Vyvezieme sa na krasnu vyhliadku na Jabal Hafeet po ceste, ktora je motoristami hodnotena ako jedna z najlepsich na jazdu do vrchu. Nadhera. Prichadzame do Abu Dhabi (mesto). Hlavna statna mesita sejka Zayeeda je naozaj jedinecna stavba. Najvacsi koberec na svete a treti najvacsi luster na svete. Skratka jedinecne. Po nabrezi sa dostavame cez centrum do najlepsieho hotela na strednom vychode, Emirates palace. Dostal toto ocenenie a predbehol tak Burj al Arab. Bol aj drahsi ako Burj al Arab aj ked oba su novinarmi povazovane za jedine 7* hotely na svete. Kapucino s tavim mliekom, alebo cokoladovy dezert nemali chybu. Potom hura k prezidentskemu palacu a na molo s krasnou vyhliadkou na panoramu mesta. Dnes sme z Abu Dhabi vyrazili a pozreli novovznikajuci Louvre - pobocku toho parizskeho. Este nie je otvoreny, ale stavba uz teraz vyzera zaujimavo. Pozreli sme sa na okruh Yas Marina, kde sa jazdi nocna F1. Cesta do Dubaja uz trva iba hodinu. Stojime pred Burj al Arab, nakolko sem uz navstevnikov nepustaju. Inak by sme ho sli porovnat. Teraz sme uz na najvyssej otvorenej plosine na akejkolvek stavbe na svete. Zo 148 poschodia (zo 154) sa pozerame na Dubaj a cakame na zapad slnka. Potom si vychutname vodnu fajku s pohladom na fontany a pojdeme sa vyspat. Zajtra nas caka stare mesto a nejaky ten shopping v Mall of the Emirates, kde sa da lyzovat...mozno aj na to pride. Pridete sem aj Vy?

24

20:22

feb

2017

Čo to vlastne je Omán? Viac o krajine

Čo to vlastne je Omán?

Čo to vlastne je Omán? Vola sa Jeho Velicenstvo Sultan Qaboos. ON je Oman. Od roku 1970, kedy prevzal pokojnou cestou kontrolu nad krajinou Muscat and Oman, sa tu pod jeho vedenim vela zmenilo. Z jednoduchej krajiny sa stalo jedno uzasne, vybudovane a prosperujuce miesto. Samotny Muscat je fascinujuci. Stare mesto je bez pohybu. Akoby tam ani vanok nebol. Je tu "iba" palac a dalsie vladne budovy. Ani kavu si tu poriadne nemate kde dat. Toto nie je miesto pripravene pre turistov. To najdete o 4km dalej v Matrah. Tu je promenada na nabrezi pod pevnostou, je tu suk s typickou komoditou akou je kadidlo a mnozstvo restauraci a podobnych veci, ktore zaujimaju turistov, ale hlavne domacich. Infrastruktura je fascinujuca. Dialnicny system prechadzajuci mestami a dedinami je dokonaly. Rychlost? Cez dedinu 120km/h. A ak pojdete viac? Nameria Vas jeden z radarov, ktore su tu nainstalovane na kazdych cca 2-4 kilometroch. Neprehanam. Nikde na svete som nevidel tolko radarov. A funguju. Vecer je vidno, ako tych rychlejsich fotia do policajneho albumu. V Muscate prekvita obchod. Nakupne centra a obchody su vsade kam sa len pozriete. A vsade je plno ludi, ktori minaju peniaze. Priblizne polovica ludi zijucich v Omane su cudzinci,zvacsa z Indie, Pakistanu a Iranu. Necela polovica su Omanci, ktori tu su "chraneni" a stat sa o nich velmi dobre stara a zabezpecuje im lacnu pracovnu silu z indickeho subkontinentu. Aj takto dokaze vyzerat krajina, o ktorej si myslime...alebo vlastne nemyslime nic. Toto musite vidiet iba na vlastne oci.

24

19:58

feb

2017

Slepa ryba na pusti? Viac o krajine

Slepa ryba na pusti?

Slepa ryba na pusti? Znie to ako zly vtip, ale my sme ju videli. A nie jednu. Ale poporiadku. Pristali sme na letisku v meste Muscat, v hlavnom meste Omanskeho sultanatu. Nikto nevedel co ocakavat. Krajina je uzasne vybudovana a to co tu na nas dva dni dycha, je nefalsovany sen. Presli sme sa starym Muscatom pri Al Alam, co je sultansky palac, pozreli Narodne muzeum, ktore otvorili pred 6 mesiacmi. Ochutnali prvu shawarmu na ulici v pristave Matrah a po navsteve suku (trhu), kde sme nakupili kadidlo,skocili do vynikajucej restauracie Bait Al Luban na typicke omanske jedla. Dalsi den mame co robit. Kedze sme iba styria so sprievodcom, mame volnejsiu ruku. Skoro rano vyrazame do vnutrozemia, do pohoria Hajar. Tu sa ukryvaju skvosty zo stredoveku. Hrady a pevnosti, ake by ste v tejto casti sveta necakali. Pripominaju stredoveku Europu. Miestny vladcovia, imamovia, ich tu vybudovali desiatky. My sme dnes videli Jibreen a Bahla. Jibreen je nadherne zachovaly s vnutornou vyzdobou, aku inde v Omane nenajdete. Bahla nam zas pripomenula Spissky hrad. Rozlohou, usporiadanim, aj skalou, ktora sa crta uprostred pevnosti. Obrovsky labyrint z 13 storocia. Fascinujuce. Nenadarmo bol tento hrad zapisany na zoznam UNESCO. Presli sme sa okolo hradu Nizwa, poohliadli sa po miestnom suku a skontrolovali aj dobytci trh. Ochutnali sme datle z miestnej oazy a nasli si tie prave pre seba. Mali sme cas a tak sme sa rozhodli ist pozriet do jedinej zpristupnenej jaskyne na arabskom poloostrove. Al Hoota je klasicka vapencova jaskyna objavena roku 1960. Vyzdoba je na mensich priestoroch ako sme zvyknuti z nasho krasoveho systemu, ale aj tak nas to dostalo. Vnutri bolo vca 25 stupnov, vysoka vlhkost a mnozstvo kvaplovej vyzdoby. Ziju tu tri endemicke druhy zivocichov. Jeden druh netopiera, jeden druh pavuka a v 900m dlhom jaskynnom jazere slepa a bezfarebna ryba. Uprostred omanskej puste je oaza, v nej jaskyna, v nej velke jazero a v jazere slepe ryby. Nedava to zmysel...ale je to tak a my sme ich v jazierku videli neurekom. Z jaskyne sme sa este vystverali autom do vysky 2300m.n.m. a pozreli sa z hrebena najvyssieho omanskeho pohoria Al Jabal Al Akhdar na planinu pod nami a na nahornu planinu, kde sa pestuju broskyne, granatove jablka a dalsie ovocie. Nadherne scenerie boli vsade naokolo a uchvatna a osvetlena cesta serpentinami spat dolu nas doviedla spat do Muscatu. Dopriali sme si v najvacsom shopping malle v Omane uzasne palacinky s ovocim a teraz uz oddychujeme a chystame sa na dalsie zazitky.

19

18:17

mar

2011

...co viac dodat

...co viac dodat

13...allah je vzdy pri nas...nasa mala skupinka, ktora putuje jedinecnou arabiou sa dnes od rana nezastavila. najskor trh s rybami, ovocim, kobercami, kadidlom...nakupili sme z kazdeho rozku trosku a potom uz sup hned na nadhernu plaz potapacskeho centra v muscate. jedinecne miesto. teplota vzduchu v tieni 29stupnov, teplota vody 27stupnov. internu sutaz o najcervenejsiu pokozku vyhrala veronika a najpripalenejsi nos...hmmm, ja. zajtra pokracujeme po stopach milovaneho sultana, mozno sa v najvacsej mesite omanu aj s nim stretneme. kto vie, v omane je totiz vsetko ako v rozpravke. sledujte nas a dozviete sa viac....i z nasich internych sutazi. cestovanie v malej skupinke napera charakter prijemneho rodinneho vyletu. vsetci sa maju super a pozdravuju domov.

23

19:47

nov

2010

sultan Qaboos

sultan Qaboos

Sultan oslavuje okrem svojich 70 narodenin aj 40 rokov vladnutia...A s nim oslavuje aj cely Oman. Vsetky budovy, dialnice, cesty hociktorej triedy - vsetko je vysvietene vo farbach zelena-biela-cervena a teda omanskych farbach. Sultan Kabus je na kazdom rohu, na bilboardoch, na taxikoch, autobusoch, dokonca na magnetkach. Sadnem do taxika a prve co pocujem je hrde: "Pozri to je nas sultan. A odkial ste Vy?" Potom dostavame kurz arabciny. Sultanov palac uz obliehaju policajti, straze a zahradnici - ved pride na navstevu kralovna. Nikto nevie kedy presne, lebo je to tajne. A ked prechadzate pesi popri ceste taxikar Vas presviedca ze prave teraz sa mame ist do palaca pozriet(samozrejme taxikom), lebo poobede bude uz urcite zavreta prijazdova cesta kvoli anglickej kralovnej. Urcite sa nemame teraz prechadzat, lebo potom uz sa taxikom nikam nedostaneme, vraj chodit mozme aj poobede. Oslavy potrvaju do 18 decembra, presne mesiac od narodenin sultana, lebo to je ta spravna dlzka oslavy hodnej 70tin. Vo vzduchu visi otazka co s pokrocilym vekom sultana...Nema potomkov a tak sa polemizuje kto bude nastupcom. Ale len v duchu, alebo za zavretymi dverami. Inak je tato tema tabu. Ved sultan je vsadepritomny, usmieva sa z plagatov a zadnych skiel taxikov..Pozdravujeme cela skupina, Marta s Danom zdravia Kosice.

23

09:27

nov

2010

Omanske oslavy

Omanske oslavy

Niekedy tento tyzden ma prist kralovna Alzbeta. Prva oficialna navsetva z Velkej Britanie v omane vobec. Viete ako je tu vsetko nasvietene? No ni len kvoli nej. Je to hlavne kvoli SULTANOVI!! SUltan vladne uz 40 rokov tejto krajine a to je dovod na oslavy! Keby ste videli co za ten cas zvladol...kazdy 40 rocny clovek by sa mal zamysliet ci pocas svojho zivota dokazal co i len stvrtinu z toho :) Oman JE UZASNY!!!

23

15:54

júl

2010

Kto ma pravdu???

Kto ma pravdu???

Vy ste zo slovenska? Ach jaj, kvoli vam som prisiel o vela penazi, stavil som na taliansko, ach aj... Ale teraz uz tusis kde je slovensko ze? Velmi dobre. Asi nasi futbalisti urobili pre nasu krajinu viac nez hocikto iny, uz nas poznaju a nemusime vysvetlovat odkial sme, aj v pristave v Omane. Ozaj a vies nejakeho futbalistu naseho? Ehm neviem, ale ceskych poznam!!! Vies vymenovat? Kto by nevedel. Nedved, jankulovski a ten skvely brankar nooo Cech a Baros... Takmer nam vymenoval celu jedenastku. Tento taxikar nam pekne rozdelil skupinu a tak rozhovor pokracoval. Kto je lepsi? Citil ze to musi vyriesit diplomaticky... Nevyriesil. CESI su lepsi... Podla mna sa nemylil:) Ale cast skupiny je presvedcena, ze sa mylil. Nuz kto ma pravdu??? Zo slnkom zaliateho omanu, kde okrem islamu riesime tieto spolocensko globalne otazky, ktore nikomu vo svete nedaju spat.

22

14:10

júl

2010

Osvieteny panovnik Qabus

Osvieteny panovnik Qabus

Este nie tak nedavno, pred 1972 vtedajsi omansky sultan vladol nielen neobmedzenou mocou ale aj neuveritelnymi zakazmi. Zakazal nosit okuliare proti slnku, dazdnik, zakazal spev a hru na hudobnych nastrojoch, citanie novin, pocuvanie rozhlasu a fajcenie. Dokonca na dozeranie svojich nariadeni pozeral z okien svojho palaca dalekohladom ci jeho obcania dodrzuju tieto zakony, este pred 40 rokmi mal oman len dve stredne skoly, 14 kilometrov dialnic, telefonny takmer neexistovali... Az nastupil osvieteny panovnik Qabus, ktory peniaze z ropy, plynu dal do stavieb dialnic(dnes oman ma vraj napreprapacovanejsiu siet dialnic a akych dialnic), do skol, univerzit, zdravotnictva... Dnes Oman je medzi vyspelymi krajinami pred slovenskom... Co dokaze jedna mudra hlava. Ked Omanec ochorie tak ma zdravotnu starostlivost zadarmo(ok plati rocne 2 eura ako poplatok) a ked omanska vlada nedokaze sa postarat o miestneho, preplati mu liecenie v zahranici. 55 zasob ropy si oman ponechava na horsie casy... Omanci Qabusa miluju a zajtra ma sviatok - narodeniny (teraz je v Salalahu. A my sme dnes pozreli jeho nadherny palac, jeho pychu a jeho hlavne mesto. Zajtra smer omanske plaze a potapanie sa, uvidime zralokov, raje a inu morsku haved, ktoru sme vidlei na dnesnom rybom trhu? Omanske ryby su vyhladavane na celom arabskom poloostrove. Omanska rozpravka pokracuje

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test