Fórum

33 príspevkov

16

10:44

sep

2020

Rímske Fiumicino ocenené ako prvé 5-hviezdičkové Anti-Covid letisko na svete Viac o krajine

Rímske Fiumicino ocenené ako prvé 5-hviezdičkové Anti-Covid letisko na svete

Rímske Fiumicino ocenené ako prvé 5-hviezdičkové Anti-Covid letisko na svete Tí, ktorí dychtia po dovolenke, môžu práve teraz zamerať svoju pozornosť ešte viac na Rím. Skytrax totižto vyhodnotil toto letisko ako prvé na svete, ktoré získava ocenenie The Covid-19 5-Star Airport Rating. Uznávaný Skytrax je známy hodnotením najlepších letísk sveta na ročnej báze. Práve pandémia podnietila organizáciu vytvoriť novú kategóriu, kde budú známkovať hygienu na letiskách v súvislosti s pandémiou. Rímske Fiumicino je najvyťaženejšie letisko v Taliansku. 1. septembra otvorili obrovské testovacie centrum na Covid. Nie len kvôli tomuto získalo túto cenu. Získali ju aj vďaka takým fantastickým drobnostiam ako multijazyčné značenie, posilnenie letiskového personálu, ktorý dozerá na nosenie rúšok, dezinfekciu, na čistotu všetkých priestorov, monitorovanie kapacít a čistoty v stravovacích zariadeniach, a aj kvôli tomu, že letisko preorganizovalo čas príletov a odletov tak, aby sa na jednom termináli zbytočne nestretlo príliš veľa pasažierov. Drobností a detailov je príliš veľa, aby sme ich menovali, no Skytrax tvrdo pracuje na tom, aby takýchto letísk mohli oceniť čoskoro čo najviac. Po hygienickej stránke boli vyzdvihnuté už aj letiská v Malage (Costa del Sol) v Španielsku, Nice Côte d'Azur letisko v Nice vo Francúzsku a takisto aj londýnsky Heathrow v Anglicku! Na jeseň sa už môžeme od Skytrax dozvedieť, ako na tom je Blízky východ, Ázia a Severná Amerika: nakoľko veria, ako my všetci, že sa hranice štátov postupne začnú otvárať, a tak sa treba zamerať na kvalitu medzinárodných letísk. Držíme im v tom palce.

17

12:56

sep

2016

Mafiánski zlodeji zo Sicílie - osobná skúsenosť Viac o krajine

Mafiánski zlodeji zo Sicílie - osobná skúsenosť

Mafiánski zlodeji zo Sicílie - osobná skúsenosť Moja dcéra Sára si zabudla v reštaurácii v Trapani iPhone. V tomto caffé na Via Ammiraglio Stait hneď oproti prístavu sme boli po prvý raz a bolo to frekventované a dosť neosobné miesto. Vždy majú plno, veľa turistov a tak kvalita a slušnosť nie sú dôležité. O chvíľu bude 12:00, u nás čas obeda, ale väčšina slušných reštaurácii je ešte zatvorená a otvoria tak tesne pred jednou. Tu v Trapani som pobehal tie najlepšie a teraz som chcel ísť na Via Giudecca do Trattorie Cantina Siciliana. No buhužial zatvorené a o jednej už musíme ísť na lestisko. Tak sme si dali posledný aperol spritz, posledné arančíni a ako dezert posledné cannoli a odišli… Bez mobilu. Ten sme zabudli na stoličke v tom caffé. No smola.No tu sa na Facebook ozval Alessandro “Ahoj našiel som tento telefon v Staiti, kam ho môžem polsať” V obale iPhonu našiel palubenku z trajektu, ktorá bola vystavená na meno. Alessandro tu robí čašníka, pochádza z Trapani, je to Sicílčan ako vyšitý. Čestný, hrdý sicílčan. Telefón poslal a týmto mu verejne ďakujem. Sicília je úžasná - v predposlednom GEO sme o nej napísali článok (aj keď podpísali iba Andrejku Marciovú - stretnete ju v BUBO Front office, písali sme to viacerí) - no táto príhoda mi ešte Sicíliu osladila.

04

19:58

aug

2016

Večera na ostrove Marettimo Viac o krajine

Večera na ostrove Marettimo

Začína sa aperitívom niekedy po 7hod. večer. Uviažete lodičku, zhodíte kyslíkové bomby a turistické topánky, oblečiete si elegantné šaty, kravatu mať nemusíte, ale elegancia je dôležitá aj na tomto zapadnutom ostrovčeku, aby ste sa necítili blbo a zakotvíte v jednej z krčmičiek 3 minúty peši. To je najďalej, kam môžete dôjsť, kde končí posledný na bielo natretý domček. Odporúčam Caffe Tramontana s palmovou alejou (odkiaľ je aj táto fotografia). Dáte si Prosecco z Erice napr. Petali Brut od Fazio, alebo Aperol či Campari spritz. Čerstvé pomaranče, kvalitný sekt a kvalitné poháre ( to je tu úplne samozrejmé) urobia z tohto drinku udalosť a kopa ľadu v tom teple osvieži. Campari spritz je horkejší, tmavšej, červenšej farby, ako aperitív je ešte ideálnejší. No a na 20.00 idete do reštaurácie. Budete síce prví, no o 21.00 nebude ani jeden stôl voľný a  ďalší často čakajú  desiatky minút na usadenie. Ja som vždy objednal stôl. Čím lepšie vás poznajú, tým pre vás obsadia lepší stôl. V Il Veliero v auguste ( talianske dovolenky) rezervácie neberú. V Il Pirata som si dal mečúňa na pomarančoch. Geniálny čerstvý mečúň, čerstvé pomaranče, no jedlo úplne nanič. Táto reštaurácia má geniálnu polohu v prístave s výhľadom na Normanský hrad, pekne oblečených čašníkov, no rozmýšľanie je pirátske a cítil som sa ozbíjaný. Vino de la casa bolo fajn ako aj polievka zo slávok ( zuppa di vongole), tá bola božská. Il Veliero je najospevovanejšia reštaurácia ostrova. Hneď pri mori, na námestíčku pred reštauráciou nie sú zaparkované autá, ale lode a starčekovia plátajú rybárske siete. Ide o rodinnú reštauráciu zameranú,  ako inak, na rybacie špeciality. Piráti vyzerajú luxusnejšie, Veliero vyzerajú vyťaženejší, majú viac stolov aj vonku. Predjedlo - antipasti - si idete nabrať sami, platí sa za tanier. Čierne olivy, artičoky, tuniak, kapary, suché salámy a to aj také rôzne mixy, ako napr. antipasto di tonnara in olio d’oliva. Celkovo, tuniak je v tejto oblasti vyhlásená ryba a je kvalitný a čerstvý. Moja staršia dcéra neje rybu a pasta pomodoro je najľahšou voľbou, veď toto sa nedá pokaziť. Ale dá!  Spagheti majú byť “al dente”, trošku tvrdšie, no tieto boli nedovarené. Keď ste ich prelomili,  vo vnútri bolo vidieť na pohľad - ešte biele- a to nemôže byť. Carpacio z tuniaka bolo perfektné,  ako aj hrniec mušlí s paradajkami zaliatymi vínom a čerstvými bylinkami z hôr na dochutenie. Moja 6 ročná dcéra ten obrovský hrniec zjedla na posedenie. Majú aj super homárov, malých,  ale fajn, 1kg/100 Euro. Je to veľmi dobrá reštaurácia a ryba, ktorú si tu dáte,  bude jednou z najlepších vo vašom bohatom živote. Nádherné je, že tieto reštaurácie nie sú vedľa seba, sú izolované, každá na špecifickom nádhernom mieste,  a to im dodáva ešte unikátnosť. Vyskúšali sme viac razy aj La Scaletta v hlavnom prístave opäť s úžasným výhľadom a náš sused z Turína uprednostňoval práve túto reštauráciu. No pre mňa je to ako Tramontana,  skôr o kávičke, zmrzline, granite či aperitíve. Najlepšia reštaurácia na ostrove bola jednoznačne ,,Carubbo" Predchádzajúce reštaurácie môže turista nájsť náhodne, no Al Carrubo je položené na najvrchnejšej ulici mestečka a vedie k nemu už taká horská prašná cestička. Keď to nepoznáte, zdá sa vám, že idete zle, väčšina sa vráti,  aj keď im neustále ukazujú “choďte hore, stále hore..” Nemôžete sem teda náhodne zablúdiť, ale musíte cielene ísť. Reštaurácia robí iba večere. Patrí dvom slušným majiteľom. Ona je tmavá Sicílčanka, Vito je svetlý, mohutný, nikdy by ste nepovedali, že je to Talian. Sú veľmi milí a tvrdo pracujú. To, čo predvádzajú,  je sicílska či dokonca trapanská kuchyňa a kuchyňa ostrovov Egadi. Žiadne experimentovanie, no recepty od babičky. Mali sme tu 10 rôznych jedál a každé jedno bolo božské. Jediné negatívum bolo červené Vino de la casa, ale biele Grillo bolo za tú cenu neuveriteľne kvalitné. Čo bolo najlepšie? Šalát z mladej chobotnice s mladým zelerom. Polievka? Prišla 3- litrová misa s kilovou rybou. Stejk z tuniaka s praženými  pistáciami. Vo vnútri bola iba uzučká vrstva surového mäsa, no zvonku bol ideálne prepečený. Carrubo milovala aj moja dcéra, lebo pasta alla trapanese bola geniálna. Základom sú cestoviny, busiata trapanese, buď dlhé  alebo krátke a domácej výroby. Pesto nie je to janovské, ale sú v ňom rajčiny a mandle, preto ho volajú aj “červené pesto”. Ja som tu miloval sépie, mušle a ryby, krevety ma nenadchli. Všetko bolo čerstvé a doslova domácky pripravené. No aj obyčajné caprese bolo lepšie než v predchádzajúcich reštauráciách. Ceny spomínaných reštaurácií sú viac -menej tie isté, no v Carrubo dostanete kvalitnejšie jedlo, za ktorým je vidno viac času na prípravy. Aranchine a cannoli si dajte radšej na pevnine. Na záver večere si dajte presso s créma di pistachio a ešte musíte obehnúť ostrov 2 razy, aby ste sa trošku uvoľnili. Stále nechápem, ako môžu byť ti Taliani takí chudí.

04

19:55

aug

2016

Ostrov skoro bez hotelov a áut- prečo treba chodiť? Viac o krajine

Ostrov skoro bez hotelov a áut- prečo treba chodiť?

Asfalt tu nájdete iba po vystúpení z trajektu. No po 50 metroch skončí a viac sa neobjaví. Po mestečku jazdia elektromobily, ale celý ostrov je vlastne bez dopravy, taxík nie je ani jeden. Ak sa chcete kamkoľvek presunúť, musíte ísť peši. A na Marettimo by mali ísť dovolenkovať len tí, ktorí  sa tešia, že budú chodiť peši. Znie to čudne, ale pešie prechádzky a túry budú nakoniec tým najväčším prekvapením na vašej exotickej plážovej dovolenke. Prvá  30- minútová  prechádzka môže viesť ku Casa Romana, k Rímskemu domu. Už pred vyše 2000 rokmi sa Rimania kochali nádhernými výhľadmi a kontrolovali obchodné stredomorské  trasy. Pred cca 900 rokmi tu postavili kostolík. Inde by ste platili drahé vstupné, tu je tak málo turistov, že pamiatky máte v cene. Buď sa vrátite po peknej kamennej ceste späť, alebo vojdete na horskú cestičku a vydáte sa na Carcareda. Odmenou vám budú nádherné výhľady. Následne,  buď pokračujete k  majáku ( Faro),  alebo okolo pláží a cintorína uzavriete kruh a po 1,5 hod. ste späť v mestečku. Jediné nebezpečenstvo je, ak sa zrazíte s divokým koňom, somárom či jeleňom. O úchvatných výhľadoch pri výstupe na najvyšší vrch Pizzo Falcone som už rozprával. No super večernú prechádzku som zrealizoval včera. Na Punta Troia,  kde hore na 200m vysokej skale tróni Normanský hrad. Okolo paliem v Tramontana príjemne stúpam a klesám dobre označenou a upravenou cestičkou. Okolo voňavých stredomorských borovíc, okolo kaktusov rôznych druhov a obrovských oleandrov, všade rozvoniava tymian ( ttimo v Marettimo) Podo mnou je tmavé hlboké more a sem- tam biela jachtička. Na stredovekú pevnosť sa dá vyjsť úplne hore, kde je terasa s výhľadom na skaliská severnej časti ostrova, na ostrovy Levanzo a Favignana, ktoré sú bližšie k pevnine a potom pohľad späť na mestečko a na trasu, ktorou  som išiel. Trvalo mi to 50 minút, a to som urobil 50 fotografií. Späť je to rýchlejšie, viac dolu kopcom. Makám, máme objednaný stôl v Il Pirata a večeru si dnes zaslúžim.

03

10:46

aug

2016

Dovnútra neznámych jaskýň Viac o krajine

Dovnútra neznámych jaskýň

Najhlučnejšie sú kostolné zvony a škrekot čajok. Inak je na ostrove so 700 obyvateľmi ( v zime iba 100) kľud. V európskom letovisku a ešte v preplnenom Taliansku to možno považovať za boží zázrak. Madonna ( panenka Mária) je tu v 10 cm veľkosti vrúbaná po rohoch uličiek, ktoré pripomínajú arabský svet. Sú tu  biele budovy s modrými, riedko osadenými oknami, ktoré má každá budova iných rozmerov a inak uložené. Je to vkusné, celý ostrov je veľmi fajn a aj návštevníci mi pripadajú elegantnejší než inde. Hotel tu na prvý pohľad nenájdete ani jeden a základné heslo domorodcov je " žiadni turisti"  " Vieš, Ľubo, my srdečne vítame návštevníkov, no nechceme, aby nám turisti pokazili náš ostrov" , vysvetľuje mi Diego, ktorý prerobil dom svojej babičky na malý penzión. Za izbičku s raňajkami si pýta v letnej sezóne 250€/ noc a treba objednávať rok vopred. "Malý domček tu stojí viac než penthouse v centre Milána", ukazuje mi ten svoj Fábio, ktorý na ostrove prevádzkuje jednu z potápačských škôl. V jeho dome každé prázdniny od roku 2008 bývajú  dievčatá z Milána a celé prázdniny sa tu potápajú. Ostrov je najvzdialenejším z ostrovov Egadi, položený v centrálnom Stredomorí, známy užasne čistým morom s teplotou vody o mnoho stupňov vyššou než to chorvátske. Potápanie v okolí Scoglio Cammello a v tzv.  Cattedrale  považujú  moje  deti za lepšie než na Maldivách. Na požičanej lodičke brázdime plážičky a nedostupné zákutia ostrova. Všade je tu chránená zóna C, B a na západe pod 300 m vysokými skalnatými stenami zóna najvyššej prírodnej ochrany A. Čln vám dajú aj bez preukazu, len vám musí byť jasné, že tu ste hneď na otvorenom mori a pri Punta Libeccio sú tesne pod hladinou ostré skaliská a mnohí roztrepali svoje lode- no je to hneď vľavo od bieleho majáku Faro a ľahko sa vyhnete, ak máte túto informáciu. Najkrajšia plážička? Taká tá " karibská vodička je za Punta A' Tazza v Cala Blanca a za Punta Troia v Scalo Maestro. Lodičkou vchádzame do jaskýň, v tej " ťavej" je komín a osvetľuje tyrkysové dno. Marettimo je tipom pre tých, ktorí  hľadajú.

02

22:58

aug

2016

Vskutku netradičné Taliansko Viac o krajine

Vskutku netradičné Taliansko

Skoro sme do seba vrazili hlavami. Ja sa nepozerám, makám hore v predklone, beriem to ako tréning na preteky  Od Tatier k Dunaju. On sa evidentne v pokoji pásol. Odskočil si takých 5 metrov smerom nadol a teraz na seba čumíme. Nádherný mufloní samec so zatočenými rohami mi teraz, už s pokojom, hľadí do očí. A ja presne v tejto chvíli viem,  prečo som prišiel na tento ostrov. Je 7hod. večer a jediné mestečko ostrova Marettimo je už v tieni  kopca, kam smerujem. No Normanský hrad z roku 1100, ktorý  vyzerá,  akoby bol súčasťou brala, je práve teraz osvetlený ako v holywoodskych štúdiách. Pozeráme na seba, môj dych sa už ukľudnil,  je absolútne ticho, nikoho som po ceste nestretol. Keby som mal kameň,  zabijem ho. No musel by som za muflónom zlaniť dolu skalou zopár sto metrov. Stojím a snažím sa zapamätať si tuto chvíľu. Muflón je totálne pokojný, vie,  že tých 5 metrov medzi nami je ako 5 km a na kraj útesu nikdy dobrovoľne nevstúpim. Pozriem sa mu posledný krát do očí, otočím sa a šliapem ďalej hore. On ostal a ani keď sa hýbem,  nepočujem jeho pohyb. Šliapem hore, búšim,  čo to dá a myslím na toho muflóna. Nikde nikto, som v Stredomorí na ostrove,  kde niet funkčnej banky, niet diskotéky, izby majú stropy tzv. damuzo, ktoré už 100 rokov nevedia moderní remeselníci napodobniť. Domorodci,  ak chcú pozerať televízor, musia mať kreslo uprostred ulice. Presne toto chcem uloviť - ďakujem za tip Damián. S mojím muflónom sme sa stretli 200 metrov pod vrcholom Pizzo Falcone, čo je tu najvyšší vrch. Ano Marettimo je netradičná  a vôbec nie lacná dovolenka. No je to presne to,  čo BUBO robí. Absolútny unikát!

01

11:55

aug

2016

Je Sicilia iba špina a mafia? Viac o krajine

Je Sicilia iba špina a mafia?

Taliansko juzne od Rima som dlho povazoval za Afriku, nekulturnu, spinavu, chudobnu oblast bez minulosti a buducnosti. Este v roku 1990 som sa v hlavnom meste kachličiek v Sassuolo spoznal s predstavitelmi Ligy severu a ty ma v mojich predsudkoch utvrdili. S takymito postojmi sa stretavam casto. Nase media napriklad roky pisu proti Iranu, Kube, Barme, syrii,Izraelu a hocikomu a vacsinu presvedcia.Pisu a pritom tam nikto z redakcie nebol.Su hlupi ako ja. No potom som Siciliu navstivil. Sedel som hore v Taormine v amfiteatri z 3 str prnl a vychutnaval si uzasne divadelne predstavenie v uzasnom prostredi a neuveritelnou akustikou. V kulturnom a maximalne kultivovanom prostredi. Teraz som stravil par dni na druhej strane ostrova. Trapani mam v nohach. Prekvapilo ma viac nez Palermo, Naxos ci Marsala. Marsala je známa vínom a najmodernejšou farbou dnešnej haute couture- podobnou práve na silné a tmavé až hnedé víno (Pantonovník 18 -1438). No späť k môjmu obľúbenému Trapani, strategicky polozene mestecko na uzuckom polostrove, kde sa stretava Stredozemne a Tyrhenske more, mesto nadhernych barokovych palacov, luxusneho korza, ktore je na vecernej passeggiate uplne plne, mesto hradieb popri mori a hned vedla uzucke ulicky " Magrebu" s tak uzuckym schodiskom, ze aj vacsi nakup sa oplati " vyniest" cez kladku a obrovske okna priamo z ulice. Blizke Erice, vlastne sučast Trapani mi pripomina San Gimignano. Virgiliovi pripominalo duchovny Mt. Atos, no to uz dnes nie je pravda. Nad gotickou katedralou zo zaciatku 14. str letia oblaky smerom k stredovekemu normanskemu hradu. Nespominam si, ze by som take cosi inde zazil. Erice- mesto rychlych oblakov. Erice- akoby ste leteli. Erice s kultom Venuse, kde este Fenicania vyznavali svoju bohynu Astarte. A najvacsia nadhera, ze Trapani nikto neodporuca, maximalne ochutnat cuscus s rybou, nic viac. Trapani je mimo a preto je pre mna dnes IN. Zapadna Sicilia to je genialne vino, zmrzlina v zemli, zmrznute granite a ach tie ryby. Vsade ohromna historia, vsade mramor, kvalitne vybudovane pristavy, evidentne bohatstvo. Pritom ohromna pohoda. Sicilcania sa z nicoho neposeru. Vedia, ze historia je o tom, aby sa o nej dalo pekne rozpravať, nie aby sa dokazovala, nepretrhnu sa a viac sa na priedomi rozpravaju. Prave tu pri Marsale zacali svoj pochod v roku 265 prnl fénicke vojska v prvej punskej vojne, tu v Erice mali svoj hrad Vikingovia, vladli tu arabi aj francuzska slachta. O kulturnosti nemusime diskutovat. Prosim si canolo. Cannolo siciliano! Dorazne ma napomenie Giulia z pasticerie na rohu. Florencia,Milano, Rim su kdesi na druhej strane zemegule. Na chladnom severe, smerom k nemecku, smer polarny kruh. Aj ked Garibaldi je na kazdom hlavnom namesti. Tu sa zije inak, siesty su dlhsie, rodina znamena viac, ako sj tradicie, ktore su vecne, srdcia su otvorenejsie, este viac sa gestikuluje. Inak, ale dobre. Menej cashu, viac spokojnosti.

17

16:36

máj

2016

Toskánsko a Umbria, blízke klenoty Talianska Viac o krajine

Toskánsko a Umbria, blízke klenoty Talianska

Prileteli sme do Florencie a boli sme plní očakávaní. Po ubytovaní v centre mesta neďaleko hlavnej katedrály sme sa prešli po blízkom okolí a dali si neskorý obed na námestí San Marco. Vynikajúca talianska kuchyňa nás oslovila od začiatku. Hneď za rohom na nás čakal Dávid. Vošli sme do vnútra Galleria Academia a okrem mnohých obrazov a sôch tu má svoje miesto asi najslávnejšia socha sveta – Michelangelov David. Famózna socha s neuveriteľnými detailmi. Hlava a ruky sa oprávnene zdajú veľké. Socha mala byť pôvodne umiestnená na katedrále de Fiori, ale odkúpilo ju mesto a postavilo pred Palazzo Vecchio, kde dnes stojí jej kópia. Z galérie sme sa prešli mestom a obdivovali neskutočnú krásu a bohatstvo miestnych palácov a kostolov. Florencia bola na konci stredoveku a počas renesancie (ktorá vznikla práve tu) jedným z najbohatších miest Európy. Pallazzo Medici Ricardo, katedrála Santa Maria Novella, Palazzo Strozzi a námestie Republiky sú ďalšie miesta, ktoré sme stihli pozrieť. Prehliadku sme zakončili pri Ponte Vecchio nad riekou Arno, kde sme si povedali niečo aj o Vasariovom koridore. Druhý deň sme celý strávili vo Florencii. Vošli sme do Duomo, hlavnej katedrály a obdivovali jej výzdobu a zaujímavosti. Okolo Duomo sa nachádza množstvo pamiatok a mnohé z nich sme videli. Paláce, domy, kostoly. Pri dome, kde býval Dante Alighieri sme si dali miestnu špecialitu – kozie držky v žemli so soľou, chilli a pažítkovou omáčkou. Napodiv všetkým chutilo a niektorí sa chystali aj na večeru do tohto malého okienka v jednom z prechodov medzi ulicami. Po obede sme sa pozreli na námestie s kostolom Santa Maria di Croce. Má zaujímavé priečelie a vo vnútri sú pochovaní veľmi významní ľudia z najbohatšieho obdobia Florencie. Medzi mnohými tu sú Michelangelo, Galileo Galilei, rôzni architekti tej doby a politici. Po obede vo voľnom čase sme sa pozreli do galérie Ufizzi, jednej z najlepších galérii na svete. Tu sa dá stráviť veľa času. Ďalší deň sme mali na programe návštevu Sieny a ochutnávku Chianti, známeho vína pochádzajúceho z Toskánska. Siena a jej hlavné námestie Il Campo nás všetkých ohúrilo. Kompaktné a zaujímavo tvarované námestie je neutrálna pôda uprostred 17-tich Contrad. Contrady sú mestské „štvrte“, ktoré medzi sebou zápolia v jazdeckých pretekoch Palio dva krát do roka. My sme mali informáciu, že jedna z contrad práve oslavovala deň ich patrónky (Santa Maria Madonna) a prechádzali mestom v typických kostýmoch s vlajkami a bubnami. Jedinečný zážitok, ktorý sme si dosýta vychutnali. Siena ale nie je iba o contradach, ale aj o histórii. Bola silnou konkurenciou Florencie a jej katedrála bola dôvodom na rozšírenie tej florentskej. Sienska katedrála bola totiž v jednej dobe najväčšou katedrálou Talianska. Po prehliadke mesta sme sa vybrali do vinice Montichello v oblasti Chianti. Patria medzi významnejších producentov tohto typického toskánskeho vína, pozreli sme si vinohrady, miesto, kde sa hrozno spracováva a kde sa skladuje víno. Vysvetlili sme si podstatu štátnej kontroly a nakoniec vínko aj ochutnali. Popri ochutnávke vína sme ochutnali aj miestne salámy, šunky a syry. Veľmi príjemné spestrenie dňa. Neďaleko sa nachádza mestečko San Gimignano, ktoré je na zozname UNESCO a my sme sa tu na krátko zastavili. Jedinečná stredoveká architektúra, ktorá sa tu zachovala dodáva mestečku jeho charakter. Na námestí Cisterny sme ochutnali najlepšiu zmrzlinu v Taliansku a prešli sa stredovekými uličkami. Po príchode do Florencie nás už čakala iba večera a prípravy na odchod do Ríma. Po ceste do Ríma sme sa zastavili v meste Orvieto. Tu istú dobu sídlili pápeži a mali tu vybudované svoje paláce. Katedrála na hlavnom námestí má nádherne zdobenú fasádu. Za hradbami mesta je unikátny cintorín, ktorí tu po sebe zanechali Etruskovia, kultúra o ktorej sa veľa nevie. Navštívili sme studňu svätého Patrika, zišli dole a hore a krútili hlavou nad jednoduchosťou a zároveň zložitosťou tejto studne. Večer nás už čakal Rím...o ňom ale inokedy.

01

08:22

júl

2014

Rozpad katolickej cirkvi vis a vis Viac o krajine

Rozpad katolickej cirkvi vis a vis

Rozpad katolickej cirkvi vis a vis Svajciarska garda vo Vatikane stoji akosi nakrivo. Kaslu na pozor. Cerveno zlto modra uniforma ktoru navrhol v 16 storoci Michelangelo im dnes planta. Ked sa ich spytate na Frantiska, iba cosi odvrknu. Toto tu este nebolo! Je to nasledok minulotyzdnoveho stretnutie Roberta Bezaka s papezom? Rozklad katolickej cirkvi? Nie! Dnes sa v Brazilii hra futbal Argentina -Svajciarsko. Zivot vo Vatikane zastal. Al Kajda aj Dave Brown by si dnes prisli na svoje. Vsetky konspiracne teorie dnes platia. " hmm Messi, no tomu sa hra. Ked mate za sebou modlitby samotneho papeza..." papez je argentincan ako Messi a fanaticky futbalovy fanusik. Papez smeruje Messiho kopy kamkolvek. Super nema sancu... Rim vsak futbalom inak prilis nezije. Nemecko- Nigeria pozerame oproti Spanielskym schodom na obrazovje v akejsi restauracii so strasnym vinom a indickou obsluhou. Zabehane restauracie sa k futbalu neznizia. A co inak? Zajazdu pre rodiny s detmi sa dari. V Siene sme videli zavodit kone okolo Il Campo. Pripravny pretek na zajtrajsie Palio. Bomba!!!!! Jeme ako krali v tych najvyberanejsich restauraciach, od Bologne cez Toskansko... Lizali ste najlepsiu zmrzlinu sveta? My ano! Priamo vo viniciach pijeme najlepsie vinko z 2000 rokov starych etruskych pivnic. Brunelo Montalcino. Vino Nobile di Montepulciano priamo z vinic! Na ranny beh Toskanskom nikdy nezabudnem.  O 3 hodiny by sme mali aj s detmi vsetci vyjst do krateru Vezuvu.  No teraz ide o cosi dolezitejsie. Argentina- Svajciarsko. Sme pri tom. Sledujeme udalosti zblizka a vy sledujte nas. Po rannom kapucinku sa mame vyborne. Zdravime domov.

09

18:42

máj

2013

Florencia Viac o krajine

Florencia

...len včera sme doleteli a už sme zažili toľko krásneho toskanskeho. Doslova renesančný západ slnka a preziarenu rieku Arno zopnutu mostom Ponte di Vecchio. Dnes sa Gurmani po nom prešli vo Vasariho koridore tak, ako kedysi dávno Mediciovci ..ponad hlavy obyčajných smrteľníkov...Duomo alebo lepšie Brunelesciho Santa Mária del Fiori nás prijal pod svoju nádhernú čapicu. Priamo v jej božských útrobách kupoly sme sa prechádzali...a potom sme prišli naozaj do raja. Otvoril sa pred nami slovami neopisatelny vyhlad na kvitnuce mesto. Ach, Florencia! Dnes večer s gurmanmi zasadneme za stôl v michelinovskej restauracii . Už na nás čaka šéfkuchár, vyberané pokrmy a vína. V toskanskej kuchyni a vine sa odráža zmes farieb, vôní a chutí ..radosti a slasti, histórie a kultúry...máme sa na čo tešiť!...Florencia sa musí predviesť dnes večer naozaj velkolepo. Zajtra ju porovnáme zo Sienou, tak ako sa mesta v stredoveku porovnávali, súperili a bojovali medzi sebou. Je nám tu fajn. Čo dodať. Pozdravujeme vás domov. Všetci sme nadšení. Mišo Gaj a Bubaci :-)

08

18:12

máj

2012

uz z domova Viac o krajine

uz z domova

Tak uz sme doma a verim ze cela skupinka spracuvava zazitky z dovolenky v Taliansku pri plnom tanieri gulasu. Do posledneho dna sme si to uzili, v nedelu sa rozhodlo v Rime liat cely den, ale my sme boli na Capri kde nadherne svietilo slnko, pokochali sme sa v modrej jaskyni, kde sme zazili ten spravny juzansky chaos, spev neapolskych ludovych piesni a boj o prepitne a potom sme isli do centra Capri lanovkov a tam sme sa prechadzali ulickami luzusnych obchodov a dobrych miestnych restauracii. Nemohla chybat ani ochutnavka miestneho citronoveho likeru Limoncello, citrony na Capri su jednoducho jedinecne a maju neskutocnu velkost. Zazili sme aj nastvanych miestnych lebo Neapol prehraval vo futbale, no proste atmosfera ako mala byt. Nazvala by som to krasnym zakoncenim nasim tyzdnovym putovanim po Taliansku.

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test aj domácu karanténu