Fórum

10 príspevkov

16

16:59

dec

2019

Trinidadské čierne zlato

Trinidadské čierne zlato

Trinidadské čierne zlato Na juhozápade karibského ostrova Trinidad sa nachádza unikátny prírodný jav - najväčší depozitár asfaltu na svete. S rozlohou 41 hektárov a maximálnou hĺbkou takmer 80 metrov ohromí svojou veľkosťou. Je to jedno z troch prírodných asfaltových jazier na svete (ďalšie nájdete vo Venezuele a USA), no jediný svojho druhu: vďaka tvrdému povrchu sa návštevníci môžu poprechádzať priamo na ňom. Už pri vstupe do dedinky La Brea, ktorá leží priamo na tomto tzv. Pitch Lake si všímame zvlnený a zdurený asfalt na vozovke. Okolité domy sú kvôli nerovnosti povrchu naklonené, a do nejednej záhrady sa asfalt priam vlieva na pozemok. Napriek ťažbe, ktorá na jazere neustále prebieha, je dôležité pri prehliadke počúvať miestneho sprievodcu , ktorý vás vždy usmerní, kam šliapnuť a kde to môže byť nebezpečné, aby ste nedopadli ako dvaja nešťastníci, ktorí sa rozhodli jazero preskúmať sami a dopadli veľmi zle. Celé telo od hlavy po päty mali obalené tekutou smolou, ktorú následne lekári museli odstraňovať benzínom. Držíme sa ako skupina teda pohromade a dávame si pozor na každý krok. Tekutá smola, mazľavý bitúmen, či prenikavý zápach sírovodíka, metánu, etánu či oxidu uhličitého ... niekde to dokonca bublá, tekuté pasáže vzbudzujú rešpekt. Nielen my, ale aj ťažobné stroje majú čo robiť. Zahliadneme niekoľkotonovú mašinu, ktorá sa začína prepadávať dole. Ak by nedostala impulz od druhého bagra, prepadla by sa a navždy by ju pohltila táto čierna diera. Prichádzame do srdca jazera k plytčine zaplnenej vodou s obsahom síry s blahodarnými účinkami na kožu, v ktorej je možné sa dokonca okúpať! História trinidadského asfaltu siaha do roku 1545, kedy britský bádateľ Walter Raleigh toto jazero vynašiel a asfalt použil na zaplátanie dier na svojej lodi. Chýry o kvalitnom asfalte s dlhou životnosťou sa rozšírili do Anglicka a celej Európy, neskôr do Spojených štátov amerických či Ázie, kde z neho stavali cesty, chodníky, mosty, letiskové dráhy atď. Legenda o vzniku jazera však odkazuje na miestne boje medzi indiánskymi kmeňmi. Keď silnejší kmeň Caribov premohol Arawakov, na počesť víťazstva indiáni zjedli posvätného vtáka - kolibríka, o ktorom verili, že je nositeľom duší ich zosnulých predkov. Opereného Boha to tak nahnevalo, že otvoril zem a vytvoril veľkú čiernu dieru, ktorá pohltila celú dedinu, aby navždy pripomínala ich hriechy. Dôkazom pravdivosti tejto legendy môžu byť rôznorodé artefakty nájdené v jazere - lebky zvierat, kosti ľudí či posvätné predmety.

04

21:12

dec

2019

Kúsok karibského raja

Kúsok karibského raja

Kúsok karibského raja Trinidad a Tobago sú najjužnejšie ostrovy Karibiku vzdialené od seba 30 km a od územia Venezuely len 11 km . Tisíce rokov dozadu boli ešte súčasťou juhoamerického kontinentu a svojou biodiverzitou by sme ich mohli zaradiť skôr ku guyanskej či venezuelskej prírode. Síce hovoríme o jednej krajine, ale o dvoch veľmi rozdielnych ostrovoch, ktoré až do konca 19.stročia fungovali nezávisle. Až do získania nezávislosti bola Trinidad & Tobago najviac kolonizovaná krajina Karibiku. Európske koloniálne veľmoci ako Španieli, Briti, Francúzi, Portugalci, Holanďania či dokonca Lotyši si krajinu podali až 32-krát. Domorodé indiánske obyvateľstvo nahradili černošskí otroci dovezení z Afriky, a po zrušení otroctva v 19.st doviezli na územie Trinidadu lacnú pracovnú silu z Indie a Indonézie. Po objavení ropy v 60.tych rokoch minulého storočia sa z Trinidadu stalo USA Karibiku. Export ropy a zemného plynu, asfaltu, amoniaku či metanolu tvorí základ ekonomiky. V hlavnom meste Port of Spain sa do výšky týčia sídla nadnárodných spoločností, finančných centier či bánk. Atmosféra na Tobagu, mladšom bratovi, sa nesie v znamení hakuna matata. Na všetko je čas, každý sa s každým pozná, kriminalita je takmer nulová, zato bezpečnosť je jedna z najlepších spomedzi všetkých karibských ostrovov. Odvšadiaľ sa rozlieha hudba, a miestni tancujú do rytmu karibských nôt. Turizmus je hlavným ťahačom ekonomiky. Niet sa čomu diviť, severné pobrežie ostrova ukrýva jednu fantastickú pláž za druhou. Čím viac idete do vnútrozemia, tým viac sú pláže panenskejšie a nedotknuteľnejšie, s minimom turistov. Bielučký piesok s azúrovo modrou vodou a zelenými špicatými kopcami v pozadí vytvára neuveriteľné scenérie. Máme požičaný mikrobus a miestneho šoféra, speváka a DJ-(3v1) Mr. Tita! Tobagčania majú hudbu v krvi. Púšťa nám svoje obľúbené pesničky africko-karibského calypsa, reggae, soca, reggaeton či indo-karibského chutney. A keď nie je signál, tak nám pesničky svojím mocným hlasom v plnej paráde zaspieva. Nechávame sa unášať karibskou atmosférou až sa dostávame to chutnučkej rybárskej dedinky Charloteville. Neďaleko dedinky sa nachádza moja najobľúbenejšia pláž - Pirate's bay (na obrázku). Môžete sa na ňu dostať len loďou miestneho rybára, alebo pešo, ak prekonáte zhruba 100 schodov. Je úmorné teplo, vysoká vlhkosť vzduchu, pár metrov pešo a potíte sa aj za ušami. Ale ten pocit, keď dorazíte na nádhernú karibskú pláž a ste tam úplne sami, je na nezaplatenie!

04

20:28

dec

2019

Exotický zvuk tobažských panvíc

Exotický zvuk tobažských panvíc

Exotický zvuk tobažských panvíc Národný hudobný nástroj steel pans = oceľové panvice alebo steel drums = oceľové bubny vznikli na ostrovoch Trinidad a Tobago v 30.rokoch 20.storočia. História však siaha až na začiatok 18.storočia, kedy boli na ostrovy dovezení africkí otroci. Títo otroci si so sebou priniesli ručné bubny, ktoré sa používali počas karnevalu, no v roku 1877 ich britská vláda zakázala, keďže ich považovala za útočné. Nástroje boli nahradené trubicami z bambusu, kovovými nádobami či kuchynským riadom. Neskôr začali používať miestne afrotrinidadské pouličné kapely bubny zo sudov od nafty. Tie vtedajšia vláda zakázať nemohla a tak vznikol nový hudobný nástroj, ktorému sa hovorí Steelpan alebo Steel drum. Oceľové panvice boli zvyčajne recyklované z 55 galónového olejového bubna. Do nástrojov postupne kladivkom zatĺkali rôzne veľké oválne priehlbiny. Každá z nich vytvára inú notu v závislosti od jej veľkosti a polohy. Do jednotlivých vyhĺbených častí hudobníci udierajú gumenými paličkami, ktorými možno docieliť rôzne výšky, tóny, basy. V zásade platí - čím väčšia plocha, tým nižší tón. Jedná sa o jediný hybridný bicí nástroj, a jediný nástroj na svete, ktorý vznikol vďaka priemyselnému odpadu. Je nedeľa a náš večerný plán v tomto tropickom raji je jasný. Každú nedeľu sa na Tobagu odohráva tzv. Sunday school! Netreba si pod týmto pojmom predstaviť nič kresťanské či edukatívne. Ide o pravidelné nedeľné stretnutie miestneho zboru Buccooneers steel orchestra, kde hudobníci nacvičujú pred zrakmi zvedavých turistov notoricky známe pesničky rozličných hudobných žánrov od jazzu, calypsa, latino hudby, reggetonu, samby, klasickej až po modernú popovú hudbu. Sú tu stánky s miestnym jedlom, nemôže chýbať vychladený Carib, a všetci si nohou pohupkávajú do chytľavého rytmu tejto karibskej exotiky. Mladí či starí, miestni či turisti, rastafariáni či belosi - všetci sa pohybujú do rytmu melódie a ohromne si užívajú neopakovateľnú atmosféru karibskej noci. Všetko toto snaženie o pár mesiacov vyvrcholí na Trinidadskom karnevale - udalosti roka, ktorá je dejiskom Panoramy - najväčšej steelpan súťaže našej planéty.

17

14:26

jún

2019

10 vecí čo ste netušili

10 vecí čo ste netušili

10 vecí čo ste netušili Trinidad a Tobago Dva ostrovy, kde je každý z nich úplne iný. Aj ľudia sú iní, pláže a more je iné, príroda je iná. Ako je to možné? Základ je v absolútne autonómnej histórii. Obidva ostrovy síce objavil Krištof Kolumbus v roku 1498 (aj keď na ostrov s ideálnym tvarom pripomínajúcim cigaru, Tobago nevystúpil), no o Tobago sa Španieli nezaujímali a ujali sa ho iní kolonizátori. Briti, Holanďania, Francúzi, Portugalci, Lotyši, od roku 1704 to bol raj pirátov. Niet iného ostrova v Karibiku, ktorý by majiteľa zmenil toľko razy. “Teraz nás vlastnia Indovia” povzdychne si mama Gloria Steward, u ktorej bývam. Trinidad s hlavným mestom Port of Spain (s 300 ročnou španielskou históriou) je teda katolícky a Tobago, s hlavným mestom Scarborough, je protestantsky Britské. V tomto je Karibik zaujímavý, každý štát je vzhľadom k histórii iný, ale ako vidíte, aj v jednom štáte viete nájsť úplne rozdiely. V roku 1889 boli tieto dva ostrovy ešte dve nezávislé krajiny. Preto je fajn navštíviť obidva ostrovy, je to ako keby ste navštívili dva rôzne štáty. Trinidad -Tobago je najindustriálnejšou krajinou Karibiku. Je to hlavne kvôli značným náleziskám ropy, ale aj kvôli “vízii 2020” ministerského predsedu Patricka Manningsa, ktorý sa rozhodol zmeniť mentalitu “mañana” na “we can” No po prehratých voľbách (asi z nešťastia) umrel. Jeho stranu volili Afroameričania a opozícia, ktorá po jeho odchode prevzala moc - Indovia. Dnes je na čele opäť Afroameričan - vraj najhorší šéf na svete, hovoria Indovia, no černosi sú nadšení. Tak to je všade. Žiadna skutočná demokracia, žiadne skutočné rozhodovanie. Média a rasa (Maďarské strany u nás taktiež volia väčšinou etnickí Maďari a čitatelia New York Times volia demokratov) - dobré je to vedieť. Patrick chcel zmeniť mentalitu svojich, asi sa bál, že ich Indovia prevalcujú, čo sa aj strane, tak ako nás v Európe prevalcujú Číňania a následne Indovia =). No zmeniť mentalitu je nemožné, veď ak majú oba ostrovy čosi spoločné, tak to, že milujú zábavu. Karneval je tu vraj lepší než v Rio de Janeiro, ale o toto prvenstvo bojuje aj Haiti, Antigua a viac ostrovov... Hudba ako kalypso a soca vás budú sprevádzať na každom kroku. Tu na Trinidade vymysleli takú činelu “steelpan” (Steel Pán), a dokážu s tým divy... “Do you wanna see downtown, or liming..” “Your are getta lime?” Lime (lajm) ma doprevádza Trinidadom na každom rohu. Existuje dokonca stránka lime.tt a ide o chlast a baby a karneval a hudbu a “dobrý život”, každopádne, nie o prácu. Pracovať namiesto vegetovania? Zmeniť sa po zopár sto rokoch, kedy bolo vrcholom umenia iba tak ležať? Načo? Napíšem vám paralelu so Slovenskom a verím, že sa neurazíte: To je ako keď “porobenému Slovákovi” poviete “choď za svojím cieľom, dosiahneš to” Nevie o čom to točíš, v skutočnosti si neverí. Veď v génoch má zakorenené zašívať sa niekde na poli, ohovárať a maximálne závidieť, poprípade kradnúť zo štátneho, využívať (štátnu) sociálnu pomoc. Preto sú populárne strany ako Smer a (bude) Progresívne Slovensko, ktoré na tomto poznaní stavajú, aj keď je to pre stále príliš socialistické Slovensko nevýhodné. Medzi nami, ja som od štátu nikdy nič nezobral a už 30 rokov, keď sa ma opýtajú, akú podporu chcem, hovorím “nechajte ma tak” No považujú ma za šibnutého. Veriť v silu myšlienky? Veriť v seba? Nepridať sa k žiadnej skupine, žiadnej strane a ísť sám. Stelesnenie individualizmu. Čítame o tom, aj sa nám to trochu páči, no v skutočnosti to nezapadá do našich hodnôt. No Slovensko je na tom 100x lepšie než Karibik. Tu individualizmus nefunguje vôbec, ľudia (Afroameričania) žijú v komunite, lebo komunitný život vás robí šťastnejším, a o čo vlastne v živote ide? Zmeniť mentalitu je ťažké a Patrick z toho umrel. No niečo tu zanechal, jeho viera priniesla ovocie a Trinidad je dnes najindustriálnejším ostrovom Karibiku. Nie všetci černosi lajmujú... Jeho ekonomika, ako jediného ostrova, nezávisí od turizmu. HDP na obyvateľa pri porovnaní kúpnej sily je obdobný ako na Slovensku. V tomto ukazovateli ide o najvyššie HDP/obyvateľa zo všetkých štátov Karibiku. Tretie najvyššie HDP/na obyvateľa (PPP -Purchasing Power Parity) v celej Severnej aj Južnej Amerike - po USA a Kanade. Z ničoho - no OK, majú ropu - to dotiahli tam, kam sa to nikomu inému zo susedov/ súperov nepodarilo. Majú však múdrych a pracovitých Indov. =) Tobago ma najstaršiu prírodnú rezerváciu v celom Karibiku ( Tobago Forrest reservé) Ostrovy ležia ( podobne ako Barbados) mimo takzvaného hurikánového opasku a tak sú tu hurikány naozaj vzácnosťou Tobago zmenilo koloniálneho vládcu najviac razy zo všetkých ostrovov Karibiku 3. najvyššie HDP/obyvateľa v Amerike (po USA a Kanade) Ceny: Za 1 Euro dostanete vyše 7 TTD. Taxík z letiska do Port of Spain 300 TTD Grilovaný žralok v slušnej reštaurácii 60 TTD Silná perfektná káva 10 TTD Pivo 0.3. 10 až 15 TTD v reštaurácii a 6 či 7 TTD v supermarkete Na Trinidad chodí BUBO dlho. Lietavali sme z Caracasu a keď sa situácia zhoršila, tak z Georgetownu v Guyane. Každoročne sme realizovali niekoľko zájazdov a za desaťročie sme vychytali chybičky. Ja som letel teraz po dlhej dobe z Caracasu (letenky za posledné 3 roky vzrástli 6 násobne - toľko ľudí chce utiecť z Venezuely). Leteli sme popri pobreží a pilot to stočil na ostrovy až po prelete cez deltu rieky Orinoco. To bolo nádherné. Tmavé vody Orinoka sa vlievajú do modrého Karibiku. Všade džungľa, nad ktorou vo dvojiciach lietajú farebné papagáje, v Orinoku plávajú obrovské krokodíly, anakondy, kapibary, lesom sa predierajú jaguáre a utečenci z Venezuely. Venezuela je od Trinidadu iba 11km a práve dnes sa Trinidad rozhodol utečencov registrovať. Povedali si, že proti migrácii nemajú šancu a tak ju využijú. Pokiaľ budú Venezuelčania tvrdo a lacno pracovať, sú vítaní! Niektoré lety sú fantastické, a ten pohľad by som prial každému, úžasné. Geografia a počasie. Ide o najjužnejšie ostrovy Malých Antíl, no väčšina ich sem ani neradí, a radia sa často k Južnej Amerike. Najvyšší vrch je na severe Trinidadu (El Cerro del Aripo), s výškou 940 metrov, čo je bezmála 2x vyššie než vrchy Tobaga. Najvyšší vrch Tobaga Pigeon Peak je na severe a je vysoký 549m. Holubov majú na Tobago radi, všetko unikátne sa volá pigeon. Najvyšší vrch Trinidadu sa nachádza na severe ostrova, kúsok od mesta Arima, čo je štvrté najväčšie mesto štátu. Trinidad má tvar zuba- stoličky a Tobago tvar cigary. Zo severu ostrov Trinidad ohraničuje Karibik, zo západu zátoka Paria, kde sa Trinidad skoro dotýka na dvoch miestach Venezuely, z juhu ho ohraničuje Kolumbov kanál a z východu za bažinami je to nedozerný nebezpečný Atlantik. Tobago je na juhu obmývané Atlantikom a na severnej strane Karibikom. Čo sa týka počasia, prvých 5 mesiacov v roku je sucho, potom 7 mesiacov prší. No hurikány nehrozia a to je veľká výhoda Trinidadu. Ja som tu v dažďovej sezóne, ale mám krásne slnečné počasie. Domáca pani mi hovorí “je dažďová sezóna a napriek tomu je tak hrozne teplo..” s tým, že ona má dažďovú sezónu radšej. Let na Tobago Je víkend, a tak Trinidadčania utekajú na Tobago, kde sú krajšie pláže. Pristávam na letisku vo vnútrozemí Trinidadu, vítajú ma plagáty s maskáčmi a upozornenie, že takéto oblečenie je tu ilegálne a môže ho nosiť iba armáda. Nemám letenku na Tobago, ale to tu nie je problém. Nemám veľkú batožinu, na colnici som prvý a prechádzam za 3 minúty ako po masle. Ukazujem iba letenku ďalej, pani sa smeje, že nevedela, kde leží Slovensko, a púšťa ma. Vychádzam von, prechádzam okolo duty free shopov plných rumu, odbáčam vpravo a idem úplne na koniec ku okienku číslo 1. Tu stojí letenka na Tobago 300 TTD (trinidadsko tobažský dolár), no keďže je víkend a plno, tak kupujem stand by letenku s tým, že neviem, kedy odletím za polovicu 150 TTD, čo je neuveriteľných 25 USD, dokonca trochu menej. V Caracase som čakal dlhé hodiny, madurovci ma prezreli od hora dole, a ani si nepamätám, či ma niekedy niekto v živote dôkladnejšie prezrel; Severná Kórea je nula oproti dnešnej paranoidnej Venezuele. Tu, aj keď mám stand by letenku, som nečakal vôbec a po tom, čo som dosadol, do hodiny sedím už v druhom lietadle. Lieta sa ATR 72 s Caribbean Airlines, domáca aerolinka, ktorá sa presadila a je teraz najsilnejšou domorodou karibskom značkou v letectve. Z bankomatu som si vybral 500 TTD, a letím. Všetko perfektne funguje. Tobago Keďže som sem doletel skôr, začnem týmto malým ostrovčekom, ktorý tvorí iba 5.8 % plochy štátu. Ostrov nazvaný vraj podľa tabaku, “tabaco”, “tabago” “Tobago”, ktorý leží v Karibiku značne východne, a ďalej je už iba drahý Barbados (strávil som tu viac týždňov a zápisky prídu čoskoro). Ostrov, ktorý bol dlho veľmi ďaleko a väčšina cestovateľov, čo poznám, skončila na Trinidade a sem sa nedostala Je to ako keď ste v štáte Samoa a väčšina skončí na ostrove Upolu, a na Sawaii sa už nedostanú. V oboch prípadoch je to škoda. Čo sa týka prírody aj autentickosti domorodcov, práve tie vzdialenejšie ostrovy sú lepšie. Kým Trinidad je industriálnom ostrovom, Tobago je prírodným skvostom a chce ísť smerom k turizmu. Kým na Trinidade sa presadili Indovia, na Tobago je 90% obyvateľstva afroamerického pôvodu. Z letiska vystúpite na juhu ostrova v oblasti nazvanej Crown Point. Nie je priveľa miest na svete, kde môžete ísť z letiska do hotela či na pláž peši. No Tobago tým miestom je. Prvý hotel Mike’s holiday resort máte 2 minúty pešo. Pláž so slnečníkmi, ležadlami, sprchou, tuctom reštaurácií a obchodíkov máte z letiska 5 minút peši - Store Bay. Najlepšie pláže sa ťahajú od Crown Point, niekde po Fort James či Arnos Vale, čo je 10km. To je všetko. Ostrov je v najväčšej šírke 12km široký. Auto sa dá ľahko prenajať a taxíky (aj keď neoznačené) chodia v kuse (cez deň každých 15 sekúnd). Tobago nie sú iba pláže. Ja som ešte zbehol o pár kilometrov ďalej do Tobago Forest Reserve, keďže ide o najstaršiu rezerváciu Karibiku. Videl som cocrico, čo je vták, ktorý je endemický práve pre Tobago. Vyrazil som neskôr a bolo otrasne teplo, nepomáhal ani tieň stromov. Následne som sa stočil do Scarborough, odkiaľ som chcel ísť späť trajektom (cesta trvá cca 3.5hodiny), no kvôli tomu, že je svetový deň jogy a na Trinidade sa dejú špeciálne akcie, som sa rozhodol späť letieť (a ušetriť takto čas). Scarborough je diera, má asi 1000 obyvateľov a nedá sa porovnať s Port of Spain na Trinidade. Na Tobagu sa odporúčam zamerať na prírodu. Moja domáca, stará pani Gloria, sa mi priznala, že by sa chceli odtrhnúť. Vie, že Trinidad má ropu, no oni chcú byť ako ostatné krajiny Karibiku, oni sa uživia, ´no problem man´. Pláže: prešiel som 6 pláží, pýtal som sa domácich. Máme tu roky známeho, Jerome Persad je bankár. Statný černoch s predkami z východnej Kene a Juhoafrickej republiky, je vzdelaný, scestovaný a s rodinou lieta na Tobago každý druhý víkend. On chodieva na pláž do Store Bay a za najlepšiu pláž považuje Pigeon Point. Ja som prešiel ešte Buccoo Bay, Great Courland Bay a Arnos Vale Bay. A ako jedničku by som vybral Pigeon Point. Lokalita, upravenosť pláže, výbava a čistota. Vstup je tu asi 3 USD a pláž je 30 minút chôdze z Crown Point, respektíve, 5 minút taxíkom. Ak pôjdete pešo, tak po ceste po ľavej strane máte kilometre krásneho mora. Bez spŕch, ale zadarmo. Miestni iba tak zastavia, piknikujú a do pása sú vo vode. Nevidel som plávať nikoho. Nabudúce by som na šnorcheling skúsil ešte dva ostrovčeky na severozápade pri mestečku Speyside, ostrovy Little Tobago a Goat Island. Gloria tam nikdy nebola, nevie mi povedať čo a ako. No keď tu budem nabudúce, tak vyrazím tam kvôli šnorchelingu. Ďalším zážitkom, ktorý som nevidel, sú preteky kôz. Nikdy ste nepočuli? No to je to, čomu sa BUBO venuje. Objavili sme tisíce zážitkov, ktoré sa dnes zdajú normálne. No často sú normálne iba pre Slovákov. Preteky kôz v Buccoo sú podobné. Preteky som nevidel, no aspoň som si dal v Buccoo kozľacinu. Aj z najpopulárnejšej pláže- Store Bay či Pigeon Point- vás vyvezú k útesu Buccoo Reef na šnorcheling, či lodičkou so sklenným dnom. Buccoo reef chráni dané pláže, a preto je voda tak príjemná a pláže sú bezpečné. Koralový útes Buccoo hodnotil Jean Jacques Cousteaau ako tretí najspektakulárnejší na svete. Vy ho máte kúsok z Pigeon Point. Tobago je jedným z posledných miest sveta, kde hniezdi korytnačka kožatka ( Dermochelys Coriacea). Ide o najväčšiu korytnačku sveta, vážiacu až 500 kg. Na Tobago zrejme chodí už posledných 200 miliónov rokov, tak je stará. Aj toto je dôkaz o panenskosti Tobaga. Hotely: toto nie je rozhodne silná stránka ostrova. Myslím si, že sa to bude meniť, ale zatiaľ je to bieda. Mike’s holiday resort by u nás dostal maximálne 1 hviezdičku, a pripomína Leropoldovskú väznicu vymaľovanú na žlto. Domáci (väčšina klientov) preferuje apartmánové bývanie s kuchynkami, kde si donesú nakúpené jedlo, ktoré si ohrejú. Je tu veľa guest houseov s domácou pani, a tá prenajíma izbičky okolo tej spoločnej kuchyne. Je to dosť zúfalé. Prešiel som najlepšie hotely ostrova, aby sme ich vedeli našim klientom odporučiť a venoval som tomu veľa času. Na krátky oddych má výbornú polohu Coco reef. Grandiózny vstup cez klenutú bránu, strážnika s rampou, kľukatá aleja kokosovníkov, všade zlaté sošky a pred dverami zlatý Rolls-Royce. Gýčové a predražené, ideálne pre černochov, čo nevedia dobre plávať. Ak chcete prísť na dlhšie, ste väčšia skupina, ktorá je ochotná tráviť čas spolu, tak tipom sú vilky vo Villas at Stonehaven. Pozor, nie ste pri mori, varíte si sami. Nie je to pre každého. No ani Tobago dnes nie je rozhodne pre každého. Na druhej strane než všetky ostatné hotely leží bývalý Hilton, teraz hotel Magdalena. Je ďalej, je mimo, ale je na zváženie. Coco reef a Magdalena. Coco reef má polohu tak, že viete byť v dotyku s domácimi. Ak sa nebojíte, ste scestovaný turista a iný by sem ani nemal prísť, tak Coco reef je lepšou voľbou. Musíte prekúsnuť prvoplánový luxusný gýč- násilný pocit luxusu - a pritom kvalita nikde. Ceny luxusné sú. Pre Gloriu je Coco reef najlepším hotelom sveta a nechápe, že mne sa nepáči. K tomu, aby Indovia dosiahli to čo na Maurítiuse, potrebujú aby ceny ropy ešte klesli (a oplatilo sa robiť turizmus), potom urovnať situáciu s černošskou väčšinou, a dobrých 10 rokov budovania infraštruktúry. Trinidad Zaberá 93% plochy štátu, bohatší brat s indickým vplyvom. Ak počítame Guyanu do Karibiku, potom iba ona vie v počte Indov konkurovať Trinidadu. Ostrov Trinidad Krištof Kolumbus pomenoval podľa svätej trojice. Ostrov má perfektné diaľnice a ľahko sa budete pohybovať okolím. Na hornatom severe je nádherná príroda a chodí sa sem hľadať do krvavočervené sfarbenými ibisov a plameniakov. BUBO sem roky chodieva na pláže. Mestá smerom na juh naozaj vyzerajú ako mestá a San Fernando je možno o trošku krajšie než hlavné mesto. Hlavné mesto je tvrdý oriešok. Sú tu určité pekné miesta, ale nevidím ambíciu, že by toto mesto chcelo uspokojiť turistu. V centre down townu je zopár mrakodrapov, všetko finančné inštitúcie, ropné firmy. Najznámejšími sú “dvojičky” Twain Tower. Z letiska okolo pôjdete. Cestou z letiska prejdete polovicu ostrova. Centrum mesta je Woodford square, ktoré je akýmsi Hyde parkom, kde sa môžete postaviť a rečniť. Ste kňaz, politik, alebo iba tak chcete niečo povedať? Tak sa zapíšete na tabuľu a potom môžete rečniť. Vedľa sa nachádza Červený dom - renesančný parlament, budova radnice, nádherná katedrála (Angličan Trinity Catedral), justičný palác. Zvyšok života sa odohráva okolo obrovského parku (kedysi plantáž cukrovej trstiny) : Queens Park Savannah. Tu nájdete múzeum, ZOO, ale hlavne 7 úžasných historických domov. Nafotíte si ich cez plot, lebo prístup dovnútra nie je, no toto je to najkrajšie z mesta. Mne sa najviac páči park pri západe slnka, ľudia behávajú, prichádzajú hrať futbal, kriket, púšťajú šarkanov. A tie úúúžasné stromy, obrovské, prekrásne. Keď slnko presvitá cez ohromné koruny, cítite sa fajn. Aj v tak hnusnom meste. Mne sa páči oblasť južne od parku. Na park pozerá zopár ambasád, aj ambasáda USA, ktorú keď odfotíte, vybehne strážnik =). Vyskúšajte. Funguje to na 100%. Vydajte sa ulicou Picton či Woodford a okolo vás bude zrazu najtypickejším Trinidad. Drevené domčeky s malými záhradkami a veľkými nápismi Zákaz parkovať. Toto je podľa mňa to najtypickejšie. Nie je tu skoro nikto a vy sa prechádzate a zasnívate, ako to tu bolo pred 50 či 100 rokmi. Večer si odložte drahocennosti v hoteli a poprechádzajte sa jedným smerom po Tragarete Road smerom na západ, a potom zbehnete dole na Ariapita Avenue, ktorej domáci nijako inak nepovedia ako “Avenue”. Toto je miesto, kam chodia “lajmovať”. Najlepšia časť je od parku Adama Smitha (áno, toho predstaviteľa kapitalizmu a “neviditeľnej ruky trhu”) smerom na západ. Tímu je po oboch stranách Avenue krčma za krčmou, bar za barom. Dajte si pivo Carib, či Stag sále, určite aj Angostura. Dajte si “bitter” iba tak do vody. No vyskúšajte aj rum. Angostura tvrdí, že vyrábajú najdrahší rum na svete od roku 1824. Ak Vám zachutí (je vás viac než 8), môžete ísť cez pracovné dni od 9.30 do 13.00 na prehliadku a ochutnávku. Angostura sa vyslovuje “Angostura” Na Avenue nájdete aj viacero stánkov s arabskou stravou či kebabom. Prevádzkujú ho Sýrčania. Je známe že 20 až 25% HDP Trinidadu je z drogovej činnosti Libanonsko - Sýrskej mafie. Kokaín je tu blízko a niekde sa musí prekladať a distribuovať. Táto mafia platí vládu, každý o tom vie..no libanonská strava je jednou z najlepších na svete. Trinidad je dobrý v basketbale, futbale, bejzbale, a hneď vedľa letiska je dostihová dráha, ale už to nie je to, čo bývalo. Národným športom je, samozrejme, kriket. Trinbago Knight Riers hrajú karibskú Premiere league. Štadión v Port of Spain je grandióznych rozmerov a konkuruje tým v Indii. Queen’s Park Oval je najväčším medzi karibskými ostrovmi, v blízkosti hotela, kde bývam. Ak prídete v čase karnevalu, rezervujete si hotel dlho dlho dopredu. Toto je najlepší čas zažiť rytmus, kultúru, hudbu a krásu Trinidadu. Politika vs jedlo. Ľudia na ostrove Tobago sa chcú odtrhnúť. Logika? Žiadna. Trinidad má ropu a peniaze, Tobago nič. No Trinidad ovládli Indovia a Tobago je černošské, a rastafariani sú silní. Tobago, to je ako za starých dobrých čias. V nedeľnom kostole sú všetci krásne vyobliekaní. Moja domáca pani sa tam tiež vybrala, zaspievať a zatancovať si. Nezjednáva sa tu. Ceny sú vysoké a platí sa hotovosťou. Nie je to ten vyjednávací spôsob ako na Trinidade. Na Tobago sa nekradne, tu je bezpečne, nie ako v Port of Spain. Všetko je tu pokrivené, černošsky nedotiahnuté. Na jedlo na Tobago jem kraby s kari pikantnou omáčkou a akési knedličky z kasavy. Potom rôzne druhy gulášu s chlebovníkom, ryžou. Je tam mastné bravčové, koža, ale je to veľmi dobré. Totálna Afrika, aj keď áno, trošku Indie sem už vniklo, do omáčky ku krábovi určite. Morské príšerka veľmi medzi lokálcami nefrčia, iba malé vyschnuté rybičky. Na Trinidade ochutnajte indické roti a, pri toľkých venezuelských utečencoch, na raňajky cachapa (kačapa) so syrom a na obed Pabellon. No vyskúšajte homáre, krevety či žraloka. Zákaz nosiť maskáče 220 až 450 druhov vtákov Neuveriteľne silné čili a super čokoláda Preteky kôz v Buccoo Najdrahší rum z Angostura Trinidad =najindickejší ostrov Karibiku Lime (lajm) je základné slovo a znamená čosi ako: chlast, baby a veget Perspektíva turizmu? Tento štát má ropu a ľudia nie sú najmilší. Nepotrebujú byť orientovaní na turistov. Zatiaľ nepotrebovali.. no s klesajúcimi cenami ropy sa situácia rýchlo mení. Ak si zoberú príklad z iného “indického” ostrova, Maurítiusu, ktorí Indovia prerobili na raj na zemi s množstvom skutočne luxusných hotelov a perfektných služieb, potom sa turisti budú cítiť dobre. No dnes tu budete pred ostatnými, a to je obrovská výhoda. Trinidad a Tobago má obrovský potenciál. Indom sa nechce budovať na černošskom Tobago infraštruktúru, keďže stále počuť (psst) hlasy o odtrhnutí Tobaga. “Nebudeme predsa investovať niekde, kde nám to zoberú” hovorí mi taxikár Dinesh, s ktorým sa počas hodinovej jazdy z letiska do Port of Spain rozprávam o situácii. Je taxikár, no brahman, najvyššia kasta, a jeho dcéra vyštudovala v USA za zubnú lekárku a syna práve zamestnali v Goldman Sachs po tom, čo dokončil MBA na Yale. “Ak nežiješ život brahmiána, nežiješ slušný, vznešený, pokojný život, nie si cnostný, nejdeš príkladom, tak brahmánom nie si” hovorí mi. No ja mu odpovedám: “Tisícročia genetického kódu sa presadili v úspechu tvojich detí” Usmeje sa, je hrdý otec. Dnes je totižto Father’s day, a to sa na Trinidade-Tobagu oslavuje viac než u nás MDŽ. Jedlo: Tobago: kraby v kari omáčke. Guláš z kozy, s kasavou a chlebovníkom Trinidad: vegetariánske roti. Žralok so zemiakovým Pure s cesnakom. -ak si pridávate čili, pozor! Je fakt silné - Ako zákusok ochutnajte jednu z najlepších čokolád sveta. A dajte si Angostura.  

19

04:51

mar

2010

Trinidad - posledny den

Trinidad - posledny den

Ked pridete na Trinidad na vyletnej lodi Karibikom, zostane Vam cas na to najdolezitejsie. My sme dnes chceli vidiet viac. A dockali sme sa! Asfaltove jazero na juhu ostrova. Ako sprievodca BUBO cestujem uz 15 rokov, no nikdy som nic podobne nevidel (tuto vetu som na tejto ceste vyslovil asi desatkrat). 40 hektarov asfaltu do hlbky 75 metrov. Na tejto obrovskej ploche traktory, ktore naberaju surovy asfalt a odvazaju ho do nedalekej rafinerie, aby ho zbavili bahna a vody a vyrobili z neho povrch ciest. Boli ste pred Buckinghamskym palacom v Londyne? Pristavali ste na letisku La Guardia v New Yorku? Asfalt na tychto miestach pochadza prave z Trinidadu. Svetovy unikat, o ktorom si indiani mysleli, ze je pomstou boha za to ze tunajsi kmen po vyhratej bitke hodoval na posvatnych kolibrikoch, dnes prinasa ostrovu velke peniaze. A nam otvoril program dnesneho dna. Potom piknik, ktory pripravila mama nasho moslimskeho sprievodcu Omara, ktory nas po cely den sprevadzal na luxusnom Lincolne. (Zajtra nim zopar z nas odvezie na letisko). Kuracie kolaciky, syrove gulky a cucoriedkovy zavin a k tomu melonova alebo mandarinkova stava. Omarova mama vstavala kvoli nam o stvrtej rano... Stalo to zato. Potom spat na sever okolo hlavneho hinduistickeho chramu ostrova (40 percent obyvatelov Trinidadu tvoria Indovia, ktorych predkov sem Briti prilakali na pracu na otrokmi opustenych plantazach). Prva a najvacsia vtacia rezervacia Karibiku – Asa Wright Centre. Obed s vyhladom do dazdoveho pralesa. Vtaky s roztomilymi nazvami ako kvetomil ci pipra. Kakaovniky a citronova trava. Cez dazdovy prales sme sa po cestach-necestach dostali az na severne pobrezie Trinidadu a na zaver dna sa vykupali vo vlnach najkrajsej plaze Maracas Bay, ochutnali miestnu specialitu Bake and Shark (zralok v cesticku a zemli s kopou dalsich priloh) a zapili ju studenym Caribom. Dvanasthodinova jazda Trinidadom nam ukazala maximum. Sme v cielovej rovinke. Zajtra sa nasa cesta z Cayenne do Caracasu dostane do posledneho bodu. Piatok stravime na plazi Maracas Bay, rozlucime sa s Karibskym morom a vecer letime na kontinent. Caka nas hlavne mesto Venezuely. Zdravime domov!

18

04:35

mar

2010

Port of Spain - Trinidad

Port of Spain - Trinidad

Rozlucili sme sa s plazami Tobaga a pohodlna rychlolod nas za necele tri hodinky preniesla na najjuznejsi ostrov Karibskeho mora. Sme 11 kilometrov od Venezuely na ostrove svatej trojice. Sme na Trinidade. V hlavnom meste Port of Spain sme si prenajali dom len par krokov od najvacsieho parku mesta, ktory obkolesuje (podla miestnych) najvacsi kruhovy objazd na svete (ma 3,8 kilometra). A vyrazili. Este vzdy vladzeme, hoci Cayenne a Paramaribo spred par dni sa nam uz zda neskutocne daleko. Ked koncom 18. storocia po 300 rokoch zobrali Spanielom Trinidad Briti, urcite netusili, ze ostrov o niekolko desatroci zbohatne z ropy. Dnes prave vdaka rope a zemnemu plynu Trinidad patri k najbohatsim ostrovom Karibiku a je to citit. Port of Spain casto nazyvaju aj New Yorkom karibskych ostrovov. Nuz... Manhattan este bude chvilu dohanat, no mrakodrapy na Waterfronte su carovne uz teraz. Neobisli sme ani carovnu Magnificient seven - sedmicku krasnych britskych stavieb z polovice 19. storocia, pozreli sme sidlo prezidenta aj parlament, vyhliadku na mesto a zaliv, kde v roku 1498 pristal Kolumbus, aby tu dva tyzdne so svojimi namornikmi oddychoval a dospaval cestu. Na Independence Square a Promenade Briana Laru (kriketoveho boha ostrova) sme sa zamiesali medzi miestnych. Vecer si vychutnali v thajskej restauracii pri tom yame a som tame ako vystrihnutymi z uliciek Bangkoku. Jednou vetou, vsetko ide ako po masle a chystame sa na zaverecny finis. Zajtra najvacsie asfaltove jazero na svete, najvacsia vtacia rezervacia Karibiku a bozska plaz Maracas Bay. Zdravime domov (a Mata na Martinik).

17

05:23

mar

2010

Tobago a Robinson Crusoe

Tobago a Robinson Crusoe

Asi ste citali slavny roman Robinson Crusoe. Alebo videli film. Kazdy pozna pribeh najslavnejsieho stroskotanca a jeho oddaneho Piatka. No nie kazdy vie, ze pribeh romanu Daniela Defoa sa odohrava na karibskom ostrove Tobago. A my sme sa dnes vydali po jeho stopach. Nasu expediciu sme zacinali vo Francuzskej Guyane s francuzskym trestancom Motylom a pokracujeme s britskym stroskotancom. Niektori po vcerajsej rybacke oddychovali na Pigeon Pointe, ostatni sme si prenajali auto a vydali sa do chaotickej premavky malickeho Tobaga. Hned na uvod hlavne mesto ostrova Scarborough, trh a britska Pevnost krala Juraja, pomenovana po slavnom kralovi Jurajovi III postavena prave na kopci, odkial Robinson po prvy raz zrakom prehliadal svoj novy domov, nad zalivom, kam ho morske vlny na jeho ceste z Brazilie vyniesli na breh. Potom dalej na sever, po Karibskom mori kupanie v Atlantiku a vyborny obed v Speyside na konci ostrova. Po cely den Bob Marley – boh Karibiku. Krizom cez tropicky dazdovy prales (najstarsi chraneny dazdovy prales na svete sa nachadza prave tu – od roku 1776) spat na juh. A vecer sladucky cerveny melon, chilske biele a dvadsatpercentne miestne cervene vino na terase nad Karibikom. Z tohto cernosskeho ostrova sa nam bude odchadzat tazko. No nasa cesta pokracuje. Zajtra na Tobagu posledny krat kupeme a o 12:00 pokracujeme lodou na Trinidad. Ideme dalej!

16

16:40

mar

2010

Cesta po Karibiku pokracuje

Cesta po Karibiku pokracuje

Zatial co jozova skupina este dnes spoznava ostrov Tobago, naberam postupne smer Martinik, kde zacne zajtra dalsi zajazd po karibiku. Najprv zacneme na ostrove kde staci obciansky preukaz - vedeli ste ze Martinik je sucastou europskej unie?, potom Dominika kde sa natacali Pirati z karibiku a nakoniec opat europska unia Guadeloupe. Kde je krajsia plaz? Kde lespi rum ci kokosova palma? Aku teplotu ma karibske more? Sledujte nas a dozviete sa viac.

15

23:38

mar

2010

Tobago - zapad slnka a Nylon Pool

Tobago - zapad slnka a Nylon Pool

Na Tobagu, ostrove Robinsona Crusoa, zapada dnes slnko o 18:11. Vieme to presne. Na dokonaly zaver dna nad Karibskym morom sme mali vyhlad priamo z teras nasich izieb. Vonku sme sa stretli vsetci. Chilske vinko a absolutny gyc. Den oddychu sa chyli ku koncu. Vyuzili sme ho ako treba. Snorchlovanie na najjuznejsich koraloch Karibskeho mora, gycovy veget v Nylon Pool, piesocnej plytcine s krasne tyrkysovou vodou daleko od pobrezia, pivka Carib, behanie na plazi. Dvaja nasi rybari sa prave vratili z mora. Nechytili sice nic, no vecera v najlepsej seafood-restauracii ostrova im snad naladu napravi. V Europe vraj opat snezi, my vas zdravime z horuceho ostrova Tobago. Zajtra si ho prejdeme napriec na prenajatych autach. Mato rano odchadza lodou na Trinidad a potom dalej na Martinik. Uz sa tesi na vas, ktory s nim prejdete ostrovy Martinik, Dominica, Guadeloupe. My pokracujeme dalej. Zdravime domov aj novy C3!

15

04:19

mar

2010

Tobago a steelpans

Tobago a steelpans

A sme v civilizacii. Tobago. Pristali sme na jednom z najmenej navstevovanych ostrovov Karibiku. Opustili sme tri Guyany, ktore nas nadchli svojou pestrostou a neskutocnou prirodou a oddychujeme na brehu Karibskeho mora. Nas hotel lezi priamo na jednej z najkrajsich plazi ostrova. Vsetky izby maju balkon a terasku s vyhladom na karibsky zapad slnka, uplny gyc. Zasluzili sme si ho. Tobago nas vsetkych prekvapilo. Mladsi brat velkeho Trinidadu, zijuceho z ropy, je cierny ako Afrika. Zije si svojim tempom a turisticky ruch okolitych ostrovov v pohode ignoruje. Skryta perla zopar kilometrov od juhoamerickeho pobrezia, ktoru treba zazit. (Hoci nam sa po Guyanach aj to malo turistov zda vela. Guyany nas neskutocne rozmaznali) Oddychli sme si na plazi, presli Pigeon Point a dali si prvy Karib a vecer vyrazili do mesta. Tradicna Sunday School, koncert ako z filmu na sudoch a panviciach – steelpans a dusa Tobaga pretavena do hudby. Cierni tanecnici a zeny okruhle ako sudok v rezkom tempe. Dost dobre. Nasa intenzivna dovolenka pokracuje aj v Karibiku. Zajtra snorchlujeme v Nylon Pool a chytame zasluzeny bronz. Zdravime domov (Piestany, Bratislavu aj Buenos Aires).

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test aj domácu karanténu