F1 - veľká cena San Marína

F1 - veľká cena San Marína Z histórie európskeho mikroštátu

Pýtate sa, ako môže štát o rozlohe 61 kilometrov štvorcových mať vlastnú veľkú cenu formule 1? Vysvetlenie je jednoduché. Historicky prvá veľká cena San Marína sa konala v roku 1981. Do roku 1979 sa tradičná veľká cena Talianska konala na svetoznámej trati v Monze. Tá však potrebovala rekonštrukciu, a tak sa prestížne talianske preteky v roku 1980 presťahovali dočasne práve neďaleko San Marína, do Imoly. Okruh pochádza pôvodne zo začiatku šesťdesiatych rokov a svoje dobré meno si získal hlavne ako testovacia trať, no sporadicky sa tu konali aj automobilové či motocyklové preteky. V tejto lokalite totiž majú svoje fabriky legendárne Ferrari, ale aj Maserati, Lamborghini či bývalý tím Minardi, dnešné Alpha Tauri, ktoré Imolu považujú za svoju domovskú trať. Po rekonštrukcii Monzy sa však prestížne podujatie kolotoča F1 vrátilo na tento rýchly preslávený okruh a majitelia trate v Imole, povzbudení úspešným podujatím v roku 1980, ostali smutní. Dostali však zaujímavý nápad. Oslovili malebný štát San Maríno, obklopený zo všetkých strán Talianskom, či by nechcel zorganizovať vlastné podujatie F1 a ponúkli im svoju trať v Imole. Vedenie San Marína ponuku prijalo a tak sa v roku 1981 konala historicky prvá veľká cena San Marína práve tu, v Imole. Ako prvý sa do histórie zapísal Kanaďan, legendárny Gilles Villeneuve, ktorý tu so svojim Ferrari získal pole position a prvých 19 kôl aj viedol, po návšteve boxov sa prepadol a víťazstvo si nakoniec vybojoval Brazílčan Nelson Piquet. Podujatie sa stalo rovnako prestížnym ako preteky v Taliansku a v kalendári F1 sa objavovalo až do roku 2006, kedy sa pomaly začali v kalendári objavovať trate Hermana Tikleho a F1 expandovala na svetové trhy a do nových krajín. Poslednú veľkú cenu San Marína vyhral v roku 2006 rekordér v počte majstrovských titulov (dnes už dorovnaný aktuálne tiež 7-násobným šampiónom Lewisom Hamiltonom) legendárny Michael Schumacher, ktorý je aj zároveň najúspešnejším pretekárom tejto trate, keď tu vyhral až 7x v rokoch 1994, 1999, 2000, 2002, 2003, 2004 a 2006. Po tri víťazstvá tu majú na konte Ayrton Senna a Alain Prost a po dve Nigel Mansell a Damon Hill. Veľká cena San Marína patrila 25 rokov k najprestížnejším podujatiam kráľovskej triedy motošportu a nám iba ostáva veriť, že tu ešte niekedy preteky, pod hlavičkou najstaršej republiky na svete, uvidíme. Bola by to krásna spomienka na velikánov tohto šialeného športu a oslava najvznešenejšej republiky San Marína, ako tento malinký štát volajú Taliani.

K

Ázia  

Thajsko, Singapur, Malajzia


náročnosť

15 dní

Trvanie

2097 3495€
K

Amerika  

Karibik, Mexiko


náročnosť

16 dní

Trvanie

2471 4050€
K

Amerika  

Južná Amerika, Uruguaj, Paraguaj, Brazília, Argentína


náročnosť

10 dní

Trvanie

2758 4310€
TOP 10: Najzaujímavejšie stopy kresťanstva vo svete
Blog

Blog TOP 10: Najzaujímavejšie stopy kresťanstva vo svete

Kresťanstvo na siedmich kontinentoch je prekvapujúco sexi témou. Prešiel som celý svet a tu pre vás vyberám nielen najkrajšie kresťanské pamiatky…

Ľuboš Fellner 27 min. čítania
Lávové polia Islandu – krajiny zrodenej z ohňa
Blog

Blog Lávové polia Islandu – krajiny zrodenej z ohňa

Island je skutočný geologický zázrak – ostrov, ktorý vznikol z ohňa a lávy. Táto severská krajina je domovom niektorých z najúchvatnejších lávových…

Terézia Sabóová 16 min. čítania
Hokkaido – najsevernejší ostrov Japonska
Blog

Blog Hokkaido – najsevernejší ostrov Japonska

Na severe Japonska, v blízkosti Ruska a ruských ostrovov, sa nachádza najsevernejší zo všetkých štyroch hlavných ostrovov krajiny vychádzajúceho…

Erik Almáši 28 min. čítania