F1 - veľká cena San Marína

F1 - veľká cena San Marína Z histórie európskeho mikroštátu

Pýtate sa, ako môže štát o rozlohe 61 kilometrov štvorcových mať vlastnú veľkú cenu formule 1? Vysvetlenie je jednoduché. Historicky prvá veľká cena San Marína sa konala v roku 1981. Do roku 1979 sa tradičná veľká cena Talianska konala na svetoznámej trati v Monze. Tá však potrebovala rekonštrukciu, a tak sa prestížne talianske preteky v roku 1980 presťahovali dočasne práve neďaleko San Marína, do Imoly. Okruh pochádza pôvodne zo začiatku šesťdesiatych rokov a svoje dobré meno si získal hlavne ako testovacia trať, no sporadicky sa tu konali aj automobilové či motocyklové preteky. V tejto lokalite totiž majú svoje fabriky legendárne Ferrari, ale aj Maserati, Lamborghini či bývalý tím Minardi, dnešné Alpha Tauri, ktoré Imolu považujú za svoju domovskú trať. Po rekonštrukcii Monzy sa však prestížne podujatie kolotoča F1 vrátilo na tento rýchly preslávený okruh a majitelia trate v Imole, povzbudení úspešným podujatím v roku 1980, ostali smutní. Dostali však zaujímavý nápad. Oslovili malebný štát San Maríno, obklopený zo všetkých strán Talianskom, či by nechcel zorganizovať vlastné podujatie F1 a ponúkli im svoju trať v Imole. Vedenie San Marína ponuku prijalo a tak sa v roku 1981 konala historicky prvá veľká cena San Marína práve tu, v Imole. Ako prvý sa do histórie zapísal Kanaďan, legendárny Gilles Villeneuve, ktorý tu so svojim Ferrari získal pole position a prvých 19 kôl aj viedol, po návšteve boxov sa prepadol a víťazstvo si nakoniec vybojoval Brazílčan Nelson Piquet. Podujatie sa stalo rovnako prestížnym ako preteky v Taliansku a v kalendári F1 sa objavovalo až do roku 2006, kedy sa pomaly začali v kalendári objavovať trate Hermana Tikleho a F1 expandovala na svetové trhy a do nových krajín. Poslednú veľkú cenu San Marína vyhral v roku 2006 rekordér v počte majstrovských titulov (dnes už dorovnaný aktuálne tiež 7-násobným šampiónom Lewisom Hamiltonom) legendárny Michael Schumacher, ktorý je aj zároveň najúspešnejším pretekárom tejto trate, keď tu vyhral až 7x v rokoch 1994, 1999, 2000, 2002, 2003, 2004 a 2006. Po tri víťazstvá tu majú na konte Ayrton Senna a Alain Prost a po dve Nigel Mansell a Damon Hill. Veľká cena San Marína patrila 25 rokov k najprestížnejším podujatiam kráľovskej triedy motošportu a nám iba ostáva veriť, že tu ešte niekedy preteky, pod hlavičkou najstaršej republiky na svete, uvidíme. Bola by to krásna spomienka na velikánov tohto šialeného športu a oslava najvznešenejšej republiky San Marína, ako tento malinký štát volajú Taliani.

K

Európa  

Azorské ostrovy (POR), Portugalsko


náročnosť

8 dní

Trvanie

2027 2895€
K

Ázia  

Thajsko, Singapur, Malajzia


náročnosť

15 dní

Trvanie

1234 3525€
K

Afrika  

Burundi, Uganda, Rwanda


náročnosť

12 dní

Trvanie

3558 5560€
Día de los Muertos - farebná oslava života po smrti
Blog

Blog Día de los Muertos - farebná oslava života po smrti

Sviatok Día de los Muertos patrí v Mexiku medzi najvýznamnejšie a najoslavovanejšie. Je dokonca zapísaný aj do zoznamu nehmotného kultúrneho…

Lucia Liptáková 15 min. čítania
TOP 10: Najkrajšie cintoríny sveta
Blog

Blog TOP 10: Najkrajšie cintoríny sveta

Cintoríny nie sú len miestami smútku. Mnohé z nich sú tichými svedkami histórie, kultúry a krásy. Prezrádzajú, ako si rôzne národy uctievajú…

Ľuboš Fellner 23 min. čítania
Palmýra – nevesta púšte
Blog

Blog Palmýra – nevesta púšte

Rímska ríša bola jednou z najvýznamnejších starovekých ríš v histórii ľudstva. Zanechala po sebe veľa pamiatok. Jednou z nich je aj mesto Palmýra…

Erik Almáši 24 min. čítania