F1 - veľká cena San Marína

F1 - veľká cena San Marína Z histórie európskeho mikroštátu

Pýtate sa, ako môže štát o rozlohe 61 kilometrov štvorcových mať vlastnú veľkú cenu formule 1? Vysvetlenie je jednoduché. Historicky prvá veľká cena San Marína sa konala v roku 1981. Do roku 1979 sa tradičná veľká cena Talianska konala na svetoznámej trati v Monze. Tá však potrebovala rekonštrukciu, a tak sa prestížne talianske preteky v roku 1980 presťahovali dočasne práve neďaleko San Marína, do Imoly. Okruh pochádza pôvodne zo začiatku šesťdesiatych rokov a svoje dobré meno si získal hlavne ako testovacia trať, no sporadicky sa tu konali aj automobilové či motocyklové preteky. V tejto lokalite totiž majú svoje fabriky legendárne Ferrari, ale aj Maserati, Lamborghini či bývalý tím Minardi, dnešné Alpha Tauri, ktoré Imolu považujú za svoju domovskú trať. Po rekonštrukcii Monzy sa však prestížne podujatie kolotoča F1 vrátilo na tento rýchly preslávený okruh a majitelia trate v Imole, povzbudení úspešným podujatím v roku 1980, ostali smutní. Dostali však zaujímavý nápad. Oslovili malebný štát San Maríno, obklopený zo všetkých strán Talianskom, či by nechcel zorganizovať vlastné podujatie F1 a ponúkli im svoju trať v Imole. Vedenie San Marína ponuku prijalo a tak sa v roku 1981 konala historicky prvá veľká cena San Marína práve tu, v Imole. Ako prvý sa do histórie zapísal Kanaďan, legendárny Gilles Villeneuve, ktorý tu so svojim Ferrari získal pole position a prvých 19 kôl aj viedol, po návšteve boxov sa prepadol a víťazstvo si nakoniec vybojoval Brazílčan Nelson Piquet. Podujatie sa stalo rovnako prestížnym ako preteky v Taliansku a v kalendári F1 sa objavovalo až do roku 2006, kedy sa pomaly začali v kalendári objavovať trate Hermana Tikleho a F1 expandovala na svetové trhy a do nových krajín. Poslednú veľkú cenu San Marína vyhral v roku 2006 rekordér v počte majstrovských titulov (dnes už dorovnaný aktuálne tiež 7-násobným šampiónom Lewisom Hamiltonom) legendárny Michael Schumacher, ktorý je aj zároveň najúspešnejším pretekárom tejto trate, keď tu vyhral až 7x v rokoch 1994, 1999, 2000, 2002, 2003, 2004 a 2006. Po tri víťazstvá tu majú na konte Ayrton Senna a Alain Prost a po dve Nigel Mansell a Damon Hill. Veľká cena San Marína patrila 25 rokov k najprestížnejším podujatiam kráľovskej triedy motošportu a nám iba ostáva veriť, že tu ešte niekedy preteky, pod hlavičkou najstaršej republiky na svete, uvidíme. Bola by to krásna spomienka na velikánov tohto šialeného športu a oslava najvznešenejšej republiky San Marína, ako tento malinký štát volajú Taliani.

K

Ázia  

Srí Lanka


náročnosť

11 dní

Trvanie

1885 3141€
K

Ázia  

Macao, Hongkong, Čína


náročnosť

15 dní

Trvanie

2769 4615€
K

Afrika  

Egypt


náročnosť

11 dní

Trvanie

2112 2975€
Treky v Grónsku - ako prežiť
Blog

Blog Treky v Grónsku - ako prežiť

„Strieľaj! Zastreľ ho!“ Takáto hystéria inde vo svete vôbec nie je pri túrach bežná. Grónsko je však iné a pre milovníkov prírody je dnes super…

Ľuboš Fellner 22 min. čítania
Cestný prechod z Tibetu do Nepálu, alebo ako som si začal vážiť slovenské cesty
Blog

Blog Cestný prechod z Tibetu do Nepálu, alebo ako som si začal vážiť slovenské cesty

Na našej najpopulárnejšej expedícii Čína, Tibet, Nepál, India absolvujeme hraničný prechod z čínskeho Tibetu do hlavného mesta Nepálu, Káthmandu.…

Erik Almáši 19 min. čítania
Sokotra - zabudnutý vesmír uprostred oceánu
Blog

Blog Sokotra - zabudnutý vesmír uprostred oceánu

Instagram znovu objavil prastarý ostrov Sokotra v Arabskom mori. Písal o ňom už Herodotos, vraj práve tu dvakrát vstal z popola bájny Fénix.…

Ľuboš Fellner 76 min. čítania