Zájdite si v Minsku na večeru a drink do Nemigy. Ide o časť mesta, ktorá sa nachádza vo štvrti Svätej Trojice (Trojeckaje Pradmiescie). Nejde o žiadne predmestie, je to absolútne centrum mesta. Je to jediný kopček široko ďaleko a jediná časť, ktorá nebola zbombardovaná. Nemiga sa volá podľa rieky Nemiga, ktorá tiekla na tomto mieste a vlievala sa do rieky Svislač. A rieka sa volala podľa dcéry ducha vôd. Ide o pekný zamilovaný príbeh. Teraz je rieka schovaná v trubkách pod cestou a chodníkmi. V kronikách sa spomína bitka pri Nemige z roku 1067. Nemiga teda znamenala a stále znamená pre Minsk veľa. V Nemige strávim dva večery, piatok a sobotu. Je tu bar za barom, piváreň za pivárňou. Všade hrá hudba, v podchodoch metra, na každom rohu ulíc gitara či klasika. Ľudia mi pripadajú značne otvorení, mnohí spievajú akési protestné songy v ruštine. Musím povedať, že mám z atmosféry veľmi dobrý pocit, ako keby tu bola sloboda a taká ťa sloboda, ktorú si vážite a užívate. Kultivovaná, kultúrna sloboda plná umenia a kvality. Nevidel som ani jedného ožratého človeka. Na druhý deň som na Nemige opäť. Koná sa tu koncert vážnej hudby, je plno. Všade polícia, vojaci. Sprvu sa čudujem prečo. Terorizmus, Lukašenko sa poisťuje, aby zo zhromaždenia nevznikla demonštrácia? Možno zo všetkého trochu, no základom je tragédia, ktorá sa tu udiala nedávno 30 mája 1999 kedy pri koncerte pod otvoreným nebom začalo liať a mladí ľudia, ako utekali do metra, tak dievčatá na vysokých podpätkoch popadali. To viedlo k 150 zraneným a 53 mŕtvym (40 dievčat a 13 chlapcov – vek 14 až 20 rokov). Prechádzam tým podchodom metra mnoho razy a neviem si to dosť dobre predstaviť, všetko je krásne rovné, široké. No stalo sa. Preto ťa polícia. Podávajú tu zadarmo kávu, no v tej rade ja štát nebudem, radšej si vedľa kúpim. Kvalita kávy ako u nás, cena 2 eura, ako u nás. Pivo v reštaurácii je 3.5 x drahšie než na Ukrajine a drahšie než u nás. Bielorusko v Nemige vôbec nezapadá do toho lacného šedivého obrazu. Presný opak. Dobre oblečení mladí ľudia, blond a tmaví pol na pol so smiechom na “tour de bar”. Pouliční umelci, speváci, ktorí sa snažia zarobiť si na pivo, skupina 50 ľudí tancujúcich zumbu. Hore na Námestí Slobody koncert filharmonického orchestra a operný spev. Ja odporúčam začať na bicyklovej cestičke (veladarožka) popri rieke Svisloč od mosta – ulice Maksima Bogdanoviča. To bol bieloruský génius, poet, ktorý zomrel veľmi mladý. Rozlietaná umelecká myself, nespútaná mladosť sa k večeru hodí. Tu je bar za barom, skôr také lacnejšie, ale pritom veľmi fajn. Hrá živá hudba (Spirit bar)– bieloruské rokové kapely, pivárne kde si však najlepšie stoly na víkend musíte rezervovať vopred, no aj baríky kde podávajú výborne víno (Charošij god či 4-4-2) v pekných pohároch. Nazval by som to vkusná avantgarda a fajn na rozbeh večera. Potom prejdite na ulicu Zibickaja, čo je 30 sekúnd chôdze a tam nájdite vchod (schody a do dvora) do pubu Malt and Hops. Vo vnútri ale hlavne na terase je super a tu si dajte večeru a pritom pokračujte v jourke. Trošku schované, ale veľkolepé na TOP úrovni vysoko presahujúce Irish puby. Áno je to trendy a vy tu stretnete vyššiu triedu Minska a uvidíte ako sa obliekajú a čo je teraz v Minsku in. Musím povedať, že vkus by som prirovnal skôr k Bratislave než k Balkánu či Moskve. Po večeri sa vyberte smerom hore ulicou Hiercena a zastavte sa v Staromestskej pivárni na in-house varené pivko. Tu už budete počuť hudbu a budete sa medzi ľuďmi tlačiť. V lete je tu svetlo veľmi dlho, no je prekvapujúco zima. Tak ako bolo cez deň teplo, teraz ak chcete sedieť na terase, majte svetrík (domáci nemajú. Sú to severania a vydržia. Hlavne devušky sú značne naľahko). Potom ešte 100 metrov a zabočíte doprava; ste na námestí v takzvanom Vrchnom meste. To je marketing na tento jediný kopček, ktorý tu majú. Všetko je pár 100 metrov a nenachodíte sa. Tu ste na námestíčku pri bielom kostole svätého ducha a pri radnici. Ak máte deti alebo v sebe veľa pív, môžete vysadnúť na sochu koná. Potom si prejdite ulice Lenina a Engelsa a dajte si drink v nejakom “caffe” už len kvôli názvu týchto ulíc. Veľmi vkusné je zariadená pekáreň Paul oproti Palácu Republiky a to je ideálne miesto na posedenie s partnerom. A potom opäť zbehnite späť k Svislaču, kde sú tanečné bary a kluby ako Mad Rabbit a asi 50 iných barov až po komplex Žuravinka. Pre fotografov je nutnosť vybehnúť hore na most lebo na druhej strane pod Trojičným kopčekom sú 3 najstaršie domy, ktoré sú fotogenické a taktiež je čarovný západ slnka nad Ostrovom sĺz (spojený s pevninou mostom) s vkusným pamätníkom na obete vojny v Afganistane. Vybehnite večer do Nemigy a zažijete krásny, svetlý, slobodný a kultivovaný večer v Európskom meste. Foto: z koncertu vážnej hudby, o ktorý bol veľký záujem aj medzi mládežou.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Bielorusko
- Pravda o Lukašenkovi
- Leninove sochy v Bielorusku
- Čo si pozrieť v Minsku?
- Zámok v Mire - výlet z Minsku
- Čo si pozrieť v Hrodne?
- Brestská pevnosť a operácia Barbarossa
- Červený kostol v Minsku
- Námestie víťazstva v Minsku
- Bieloruský skanzen Dudutki
- Zámok Niasviž - bieloruské UNESCO