Preprava sôch Moai

Preprava sôch Moai Thor Heyerdahl a český inžinier Pavel Pavel

Obrovské sochy Moai, ktoré sú hlavným lákadlom Veľkonočného ostrova, sa stali v minulosti predmetom veľkých dohadov ako ´ako mohli miestni obyvatelia prepravovať tak veľké sochy na tak veľké vzdialenosti?´ Faktom totiž zostáva, že 95% sôch pochádza z kameňolomu krátera sopky Rano Raraku. Sochy vytesané práve tu museli byť potom prepravované až na vzdialené pobrežie po celom ostrove. Keď sem Európania po prvý raz priplávali, bol už Rapa Nui bez stromov. Preto bola preprava sôch po dlhú dobu ozajstnou záhadou. Neskoršie analýzy a výskum však ukázali, že ostrov bol kedysi takmer úplne zalesnený, čo nahrávalo viacerým teóriám. Nie je však presne známe, akým spôsobom boli sochy  vlastne premiestňované. Celý proces si jednoznačne vyžadoval laná, drevené sane či valce a v neposlednom rade veľkú ľudskú energiu. Podľa legiend však niektorí domorodí kňazi boli schopní sochy oživiť a tie sa potom ostrovom samé premiestňovali na predom určené podstavce Ahu. Písal sa rok 1986, keď nórsky experimentálny archeológ, ako by sme ho tiež mohli nazvať, Thor Heyerdahl a český inžinier Pavel Pavel experimentovali s možnosťami presunu päť a deväť tonovými sochami Moai. Na presun využívali povraz uviazaný okolo hlavy sochy a základne sochy. Osem, či šestnásť mužov v prípade väčších sôch dokázalo takýmto kývaním zo strany na stranu premiestniť sochy na vzdialenosti niekoľkých desiatok metrov. Experiment predčasne skončil, kvôli problémom s poškodením základne sochy, ku ktorému pri presune dochádzalo. Thor Heyerdahl však odhadoval, že touto metódou by bolo možné až 20 ton vážiace sochy premiestňovať na vzdialenosti okolo sto metrov za deň. Približne v rovnakom čase archeológ Charles Love prostredníctvom experimentov spochybnil túto teóriu ako veľmi málo stabilnú na presun sôch a prišiel s teóriou dvoch sánkových bežcov, prostredníctvom ktorých sa mali sochy premiestňovať. Neskorší výskum na základe tvaru základní, úlomkov a polohy sôch ukázal, že tieto dôkazy sú v súlade s hypotézou o spôsobe zvislej prepravy sôch. Ako to bolo, s istotu sa pravdepodobne nikdy nedozvieme, ale aj tento fakt dodáva sochám Moai na atraktivite a láka tak každoročne mnoho BUBO klientov navštíviť tento ostrov uprostred Tichého oceánu.


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Amerika  

Južná Amerika, Veľkonočný ostrov, Patagónia, Chile


náročnosť

14 dní

Trvanie

5921 7134€
E

Amerika  

Južná Amerika, Oceánia, Veľkonočný ostrov, Peru, Chile, Bolívia


náročnosť

19 dní

Trvanie

5942 6990€
K

Amerika  

Južná Amerika, Veľkonočný ostrov, Chile, Argentína


náročnosť

11 dní

Trvanie

5851 7599€
Orkneje - ostrovy mladých prasiatok
Blog

Blog Orkneje - ostrovy mladých prasiatok

Orkneje boli nedávno vyhlásené za „najlepší škótsky ostrov". Sú najdostupnejším súostrovím spomedzi trojice Orkneje, Vonkajšie Hebridy a Shetlandy,…

Ľuboš Fellner 27 min. čítania
Mui Ne - vietnamské pláže a exotika
Blog

Blog Mui Ne - vietnamské pláže a exotika

Vietnam má viac než 3 000 kilometrov pobrežia, takže je viac než isté, že tu nájdete skvelé plážové oblasti. Tie najdôležitejšie a najznámejšie sú…

Lucia Pončáková 14 min. čítania
Zo života detí na Islande - od narodenia po školu
Blog

Blog Zo života detí na Islande - od narodenia po školu

Island, krajina ohňa a ľadu, má jedinečné tradície a systémy týkajúce sa výchovy detí. Od prvých chvíľ života až po vstup do školy prechádzajú…

Terézia Sabóová 20 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny: