Preprava sôch Moai

Preprava sôch Moai Thor Heyerdahl a český inžinier Pavel Pavel

Obrovské sochy Moai, ktoré sú hlavným lákadlom Veľkonočného ostrova, sa stali v minulosti predmetom veľkých dohadov ako ´ako mohli miestni obyvatelia prepravovať tak veľké sochy na tak veľké vzdialenosti?´ Faktom totiž zostáva, že 95% sôch pochádza z kameňolomu krátera sopky Rano Raraku. Sochy vytesané práve tu museli byť potom prepravované až na vzdialené pobrežie po celom ostrove. Keď sem Európania po prvý raz priplávali, bol už Rapa Nui bez stromov. Preto bola preprava sôch po dlhú dobu ozajstnou záhadou. Neskoršie analýzy a výskum však ukázali, že ostrov bol kedysi takmer úplne zalesnený, čo nahrávalo viacerým teóriám. Nie je však presne známe, akým spôsobom boli sochy  vlastne premiestňované. Celý proces si jednoznačne vyžadoval laná, drevené sane či valce a v neposlednom rade veľkú ľudskú energiu. Podľa legiend však niektorí domorodí kňazi boli schopní sochy oživiť a tie sa potom ostrovom samé premiestňovali na predom určené podstavce Ahu. Písal sa rok 1986, keď nórsky experimentálny archeológ, ako by sme ho tiež mohli nazvať, Thor Heyerdahl a český inžinier Pavel Pavel experimentovali s možnosťami presunu päť a deväť tonovými sochami Moai. Na presun využívali povraz uviazaný okolo hlavy sochy a základne sochy. Osem, či šestnásť mužov v prípade väčších sôch dokázalo takýmto kývaním zo strany na stranu premiestniť sochy na vzdialenosti niekoľkých desiatok metrov. Experiment predčasne skončil, kvôli problémom s poškodením základne sochy, ku ktorému pri presune dochádzalo. Thor Heyerdahl však odhadoval, že touto metódou by bolo možné až 20 ton vážiace sochy premiestňovať na vzdialenosti okolo sto metrov za deň. Približne v rovnakom čase archeológ Charles Love prostredníctvom experimentov spochybnil túto teóriu ako veľmi málo stabilnú na presun sôch a prišiel s teóriou dvoch sánkových bežcov, prostredníctvom ktorých sa mali sochy premiestňovať. Neskorší výskum na základe tvaru základní, úlomkov a polohy sôch ukázal, že tieto dôkazy sú v súlade s hypotézou o spôsobe zvislej prepravy sôch. Ako to bolo, s istotu sa pravdepodobne nikdy nedozvieme, ale aj tento fakt dodáva sochám Moai na atraktivite a láka tak každoročne mnoho BUBO klientov navštíviť tento ostrov uprostred Tichého oceánu.


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Amerika  

Južná Amerika, Veľkonočný ostrov, Patagónia, Chile


náročnosť

14 dní

Trvanie

4929 6485€
E

Amerika  

Južná Amerika, Oceánia, Veľkonočný ostrov, Peru, Chile, Bolívia


náročnosť

19 dní

Trvanie

6305 7689€
K

Amerika  

Južná Amerika, Veľkonočný ostrov, Chile, Argentína


náročnosť

11 dní

Trvanie

5734 6908€
Treky v Grónsku - ako prežiť
Blog

Blog Treky v Grónsku - ako prežiť

„Strieľaj! Zastreľ ho!“ Takáto hystéria inde vo svete vôbec nie je pri túrach bežná. Grónsko je však iné a pre milovníkov prírody je dnes super…

Ľuboš Fellner 23 min. čítania
KVÍZ: Čo viete o Peru?
Blog

Blog KVÍZ: Čo viete o Peru?

Jedna z najatraktívnejších krajín Južnej Ameriky ponúka pamiatky Inkov, vysokohorskú prírodu Ánd, pobrežie Tichého oceánu aj koloniálny odkaz…

Daniela Mihaldová 10 min. čítania
Cestný prechod z Tibetu do Nepálu, alebo ako som si začal vážiť slovenské cesty
Blog

Blog Cestný prechod z Tibetu do Nepálu, alebo ako som si začal vážiť slovenské cesty

Na našej najpopulárnejšej expedícii Čína, Tibet, Nepál, India absolvujeme hraničný prechod z čínskeho Tibetu do hlavného mesta Nepálu, Káthmandu.…

Erik Almáši 19 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny: