Preprava sôch Moai

Preprava sôch Moai Thor Heyerdahl a český inžinier Pavel Pavel

Obrovské sochy Moai, ktoré sú hlavným lákadlom Veľkonočného ostrova, sa stali v minulosti predmetom veľkých dohadov ako ´ako mohli miestni obyvatelia prepravovať tak veľké sochy na tak veľké vzdialenosti?´ Faktom totiž zostáva, že 95% sôch pochádza z kameňolomu krátera sopky Rano Raraku. Sochy vytesané práve tu museli byť potom prepravované až na vzdialené pobrežie po celom ostrove. Keď sem Európania po prvý raz priplávali, bol už Rapa Nui bez stromov. Preto bola preprava sôch po dlhú dobu ozajstnou záhadou. Neskoršie analýzy a výskum však ukázali, že ostrov bol kedysi takmer úplne zalesnený, čo nahrávalo viacerým teóriám. Nie je však presne známe, akým spôsobom boli sochy  vlastne premiestňované. Celý proces si jednoznačne vyžadoval laná, drevené sane či valce a v neposlednom rade veľkú ľudskú energiu. Podľa legiend však niektorí domorodí kňazi boli schopní sochy oživiť a tie sa potom ostrovom samé premiestňovali na predom určené podstavce Ahu. Písal sa rok 1986, keď nórsky experimentálny archeológ, ako by sme ho tiež mohli nazvať, Thor Heyerdahl a český inžinier Pavel Pavel experimentovali s možnosťami presunu päť a deväť tonovými sochami Moai. Na presun využívali povraz uviazaný okolo hlavy sochy a základne sochy. Osem, či šestnásť mužov v prípade väčších sôch dokázalo takýmto kývaním zo strany na stranu premiestniť sochy na vzdialenosti niekoľkých desiatok metrov. Experiment predčasne skončil, kvôli problémom s poškodením základne sochy, ku ktorému pri presune dochádzalo. Thor Heyerdahl však odhadoval, že touto metódou by bolo možné až 20 ton vážiace sochy premiestňovať na vzdialenosti okolo sto metrov za deň. Približne v rovnakom čase archeológ Charles Love prostredníctvom experimentov spochybnil túto teóriu ako veľmi málo stabilnú na presun sôch a prišiel s teóriou dvoch sánkových bežcov, prostredníctvom ktorých sa mali sochy premiestňovať. Neskorší výskum na základe tvaru základní, úlomkov a polohy sôch ukázal, že tieto dôkazy sú v súlade s hypotézou o spôsobe zvislej prepravy sôch. Ako to bolo, s istotu sa pravdepodobne nikdy nedozvieme, ale aj tento fakt dodáva sochám Moai na atraktivite a láka tak každoročne mnoho BUBO klientov navštíviť tento ostrov uprostred Tichého oceánu.


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
K

Amerika  

Južná Amerika, Veľkonočný ostrov, Patagónia, Chile


náročnosť

14 dní

Trvanie

4929 6485€
E

Amerika  

Južná Amerika, Oceánia, Veľkonočný ostrov, Peru, Chile, Bolívia


náročnosť

19 dní

Trvanie

4963 6990€
K

Amerika  

Južná Amerika, Veľkonočný ostrov, Chile, Argentína


náročnosť

11 dní

Trvanie

5775 7599€
Netradičné veľkonočné zvyky vo svete
Blog

Blog Netradičné veľkonočné zvyky vo svete

Veľká noc sa v kresťanskom svete slávi rôzne – od tradičných liturgií po oblievačky, deti prezlečené za čarodejnice či obrovské omelety pre tisíce…

Viktor Háber 19 min. čítania
EXPO 2025 Osaka - ako získať vstupenku a čo ponúknu pavilóny
Blog

Blog EXPO 2025 Osaka - ako získať vstupenku a čo ponúknu pavilóny

Chystáte sa na svetovú výstavu EXPO 2025 v Osake? Pripravili sme pre vás niekoľko zaujímavých riadkov o tom, ako to bude vyzerať a čo by ste…

Martin Šimko 13 min. čítania
Vstupná emigračná karta do Thajska - návod na vyplnenie
Blog

Blog Vstupná emigračná karta do Thajska - návod na vyplnenie

Vitajte pri návode k vyplneniu príjazdovej emigračnej karty do Thajska. Tento formulár sa dá vyplniť maximálne 72 hodín pred plánovaným vstupom do…

Martin Lipinský 1 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny: