Čakajte prosím...

Recept na homára z Anegada

L

Lubo z BUBO

Vyťahujeme plachty a sailujeme cez nedozerné tropické more. Našim cieľom je dať si najlepšieho homára sveta. Tak ako poznáte belgickä čokoládu, či Angus steak, Blue Mountain coffee, tak je vraj najlepším homárom sveta Anegada lobster. Nikdy ste nepočuli? Nevadí – čítajte – ide o tajný super TIP z dielne BUBO. Plachtíme na severovýchod Britských panenských ostrovov, je najvyššia sezóna a väčšinu času prší, obloha je desivo tmavá a o to viac sa vynímajú tyrkysové vody okolo nás. Anegada bola postrachom námorníkov, ten koralový ostrovček je tak nízky, že ho prehliadli a keď už boli v objatí jeho koralovej bariery bolo neskoro. Pred Anegadou skončilo potopených vyše 300 lodí. Presne v čase keď náš Chorvátsky kapitán Zlatko kotví, Veles Zuzulová a Petra Vlhová obsadzujú v Zagrebe prvé a druhé miesto vo WC slalome. Juchuuuuuu…. Na Slovensku je dnes kalamita, toľko snehu nebolo v Tatrách roky, no tu je už ráno okolo 30 stupňov. Dinghy nás hodí na breh na 2x. Ja ešte balím vodu a šnorchlovací výstroj, veď Anegada je šperkom a má jedny z najkrajších pláži sveta – iba o tom nikto nevie, lebo ten ostrov je slušne nedostupný, mimo klasických trasí cruise ships. Kým sa vylodím, zisťujem, že naša partia už objavila bar… To sú najväčšie pasce Karibiku. Keď pozriem do ich veselých očí vidím, že pasce na homáre, ktoré som chcel vidieť neuvidím. Dohadujeme sa či berieme bicycle či skútre, a kým sa dohodneme tak na mňa ostane ten najmenší bicyklík. Zvyšok dňa sa cítim ako cirkusový medveď. Dando ide s Karolínou na skútri. Trošku sa o ňu bojím, no Karolína po chvílke vyhlasuje, že ona už je veľká veď má 6 rokov a nie je malá, už nemá 5, a že čo sa o ňu bojíme…o chvíľu zaspí a v akomsi opičom krčí sa drží Danda, ktorý si to nevšíma a šinie si to čo to dá. Prejdeme ostrovom krížom až po Loblolly Bay beach. Pred nami sú nádherné pláže s bielučkým pieskom, tyrkysové more a potom obrovské vlny Atlantiku. Tam niekde je koralový ríf, dlhý 29 km, ktorý je najväčším koralovým rífom celého ostrovného Karibiku (okrem toho v Belize – Yucatane), ktorý je 4. najväčším koralovým rífom sveta. Toto je prečo sa sem chodí. Skočím do vody, aj tu je more teplučké. Hneď sa na mňa zavesí rodinka asi 30 až 40 cm rybičiek. Skúšam sa dotknúť jednej rybky a na moje počudovanie sa nechá pohľadkať. Nemá besnotu? Čo to je? Potom tie ryby chytám, oni sa vôbec neboja dokelu. To sa mi stalo po prvý raz, pokojne by som ich mohol všetky pochytať. Obchádzame saliny. Najprv z juhu a potom zo severu. Vidíme hejná plameniakov, no nepodarilo sa mi k nim dostať blízko. Kedysi ich lovili na mäso, teraz sú chránené. Šliapem do bicyklíka po piesku, kolená mám pri brade, žiaden pol ročný tréning mi nepomáha. Je to ako behať so zviazanými nohami, ktoré vám dovolia 30cm kroky. Slnko svieti, nikde ani palma, toto je jediná vec čo mi tu chýba. Prechádzam okolo tabulky, ktorá radí s evakuáciou pri hurikáne 1. Hrabni pivo 2. Utekaj o život. Keď je tu hurikán vraj sa domorodci (je ich okolo 200) privezujä k mangrovníkom, aby ich neufúklo. Pomaličky začína slnko zapadať. Dostávame sa na západ k tzv. Cowś Wreck. Kým dobicyklujem na svojom cirkusovom bicyklíku tak ostatní už majú drink. Cow killer. A naozaj, to vás dá dole. No na druhej strane toto je omnoho lepší drink než Painkiller ktorý je tak známy a ktorý sme pili na Jost Van Dyke. Cowkiller vymyslela majitelka Bell a pozostáva ako inak z karibského rumu a potom passion fruite a ginger ale. Sedíme na drevených farebných stoličkách na bielučkom piesku a okolo nás modrá. Plotiky sú tu z kaktusov a obrovitánskych mušlí. Toľko mušlí som videl iba na Tonge v Pacifiku inde nikde. Tisíce obrovitánskych nádherných ružových lastúr… Nikto nevie prečo je na Anegada toľko homárov. Nevedia čo s nimi. Robia dokonca festival homárov, jedia ich na večeru ale aj na obed a so slaninkou na rańajky. Každý jeden človek, čo pride na Anegada musí Anegada lobster ochutnať. Najväčšieho lobstra som jedol v Mauritánii, mal vyše 7kg, ale v tej krajine ide o život. Tu na Anegada je najväčším nebezpečenstvom rum, koktejl z rumu a potom jazda na minibicyklíku, kde 20 minutovú trasu idete hodinu a ide vás poraziť “Prečo je Anegada lobster najlepší?” pýtam sa Sama, ktorý tu vlastní Potters, reštauráciu na koloch nad zátokov namalovanú v tých najsýtejších gýčových farbách, ktoré sa sem úžasne hodia. “Ochutnaj a uvidíš!” a má pravdu to je v životer vždy najlepšie- vyskúšať si TO. Sam nás už čakal, keď sme priplávali a išiel nám člnom naproti. Zdá sa mi, že nás prehovára a že tento biznis potrebuje. Keď večer prídeme do reštaurácie zisťujem, že môžeme byť radi, že sme si zajednali miestečko, je úplne plno. Cítim sa ako v Slovenskom Grobe až na to, že husy tu vystriedali homáre. Sam dnes pripravuje 65 homárov. Toto číslo je presné, je to obrovská kopa kôrovcov a má na to pomocníkov. A tu je najväčšie tajomstvo Anegady. Živé ich vyťahuje z krabíc a z klientky, ktorú ma vedľa “jedálne”, zaživa im odsekne klepetá a tykadlá s kúskom hlavy, potom ich otočí, položí na brucho nôž a závažím rozotne homára na polovicu. Potom ho dôkladne natrie roztopeným maslom a posype tajným korením (piri piri a trošku soli a čierneho korenia je super ale aj nič je super.) Pozor -kuchár musí popíjať pivo Carib. Do roztopeného masla môžete dať rozpučený strúčik cesnaku. Potom Sam zabalí polovicu homára do alobalu, a homár ide do plechového sudu (tak typické pre britský Karibik či Jamaiku) na gril. Ak ho chcete dať na gril priamo, tak tou rozpolenou časťou dole, predtým ešte narežte chvost, aby sa Vám nekrútil a jedna strana na stredne horúcom grille je tak 5 minút (záleží od veľkosti homára, čím väčší tým dlhšie a naopak). Potom vytlačte na homára zopár limetiek a ešte hoďte na gril. Spolu to bude tak 15-17 minút kedy je mäsko úžasné. Vypite ďalší Carib. Takto necháte homára pred servírovaním vychladnúť na akurátnu teplotu. Podávate s mištičkou roztopeného masla, limetkou a karibským úsmevom. Vyhľad na more či akúkoľvek vodnú plochu je “must”. Bol to jeden z najlepších homárov akého som kedy mal a jedol som ich viac než 100x. Jeden obrovský zážitok ako husacia pečienka v Slovenskom Grobe. Čerstvý homár a obrovská skúsenosť robia z homára na Anegada obrovský gurmánsky zážitok. Málo kto o tom vie. Zrejme ani vy ste do dnešného dňa o ostrove Anegada nevedeli. Pláže s bielučkým pieskom, homáre a cowkiller. Niekedy sa zastavte!



Zobraziť viac príspevkov z krajiny Britské panenské ostrovy