Fórum

74 príspevkov

23

08:56

júl

2019

Najnovšie živé UNESCO v Barme Viac o krajine

Najnovšie živé UNESCO v Barme

Jedno z najkrajších súborov budhistických pamiatok sa nachádza na centrálnej planine Barmy, v ohybe životodarnej tepny krajiny- rieky Irawadi. Cestujeme tu za históriou a objavujeme jej prvé hlavné mesto v Bagane. Prvá barmská ríša zotrvala do dnešných dní v podobe pamiatky výnimočného rozmeru. Bagan je pre miestnych théravádskych budhistov posvätným miestom. Pre nás cestovateľov ide o početné chrámy, z ktorých každý je iný, má svoj príbeh, výnimočnosť a charizmu. Baganské chrámy a stúpy patria k najkrajšiemu, čo sa dá v Barme navštíviť. Najdôležitejším elementom je však život medzi pamiatkami, ktorý dodáva lokalite iný rozmer. Milujeme Bagan, pretože v okolí pagod, kde nachádzame vzácne fresky i rozličné stvárnenia historického Siddharta Gautamu, sa dostaneme do života miestnych- prechádzame cez ich polia, keď je orba, pasieme s nimi vodných byvolov, vozíme sa na vozoch so zanechaním prašnej stopy, ochutnávame ich tradičné jedlá a popritom si uvedomujeme dôležitosť prítomnosti Irawadi. Vidíme všetko- Shwezigon, Anandu i nádhernú Htilomilno.. avšak odnášame si viac ako suvenír. Pri ceste z Baganu sa nám do duše vpečatil úsmev miestnych, ktorých sme stretli, hoci len na pár chvíľ. Pomohli nám pochopiť Bagan- živú pamiatku, ktorá sa tento rok v júli- týždeň pred naším príchodom- zapísala na Zoznam svetového dedičstva UNESCO. Bagan si to určite zaslúži: stúpy, početné chrámy, budhistická skulptúra, kláštory medzi ruinami z 12.-13.storočia, vzácne fresky a archeologické fragmenty z čias baganského impéria sú dobrým argumentom pre zápis a zaslúžia si pozornosť verejnosti. Verme však, že zostane verný svojmu odkazu živej pamiatky, ktorá ju tak veľmi odlišuje od všetkých ostatných. A že pastierku byvolov stretneme aj nabudúce..  

K

Katarína Pivovarníková, BUBO

22

09:20

júl

2019

Najkrajšie pamiatky Viac o krajine

Najkrajšie pamiatky

Cestovanie po krajinách, akou je napríklad Mjanmarsko, so sebou stále prináša istú dávku dobrodružného objavovania. Krajiny so zložitejšou históriou i súčasnosťou sú stále ukrytými pokladnicami tých najkrajších pamiatok. Krajina je navštevovaná ľuďmi, ktorí túžia po troške oddychu od preplnených turistických atrakcií. Cestovanie po Barme znamená odkrývanie skrytých miest, kde nie je ceduľka UNESCO a ani infraštruktúra k tomu určená. V jednom takom krásnom dni – i keď máme obdobie dažďov, počasie nám veľmi praje- po celodennej plavbe jazerom Inle a objavení remesiel miestneho etnika Intha sme zakotvili pri brehu dedinky Indein. Najprv sme si ju pekne obišli, aby sme si uvedomili, že miestni sú na tom síce ekonomicky slabo, ale to šťastie v ich očiach im môže nejeden z nás závidieť. S BUBO to nie je iba o cestovaní, ale aj porozumení a charite. Rozdali sme šampóniky, zubné kefky, hrebene, potešili sa s detičkami, zakývali mamičkám vykukujúcim z okien a nakazili sme sa ich radosťou. Všade nás volali k nim domov na čaj...Veselí sme pokračovali bambusovým lesíkom k miestu, ktoré našim cestovateľom vždy vyrazí dych. Pagodový les Indein, neznámy, vždy prázdny a nádherný súbor pagod a stúp rozličných veľkostí a tvarov. Koľko ich je? 500? 1000? Načo počítať? Pagody pribúdajú každým rokom, miestni si zvyšujú karmu, a Indein nie je nikdy rovnaký. Strávime tu čas motaním sa medzi nimi, nik na nás nepíska, nik nás nezahriakne, keď sa dotýkame starých sôch Budhov. Je to objaviteľský raj! Cestou späť, cez zakrytú chodbu s nádhernými starými stĺpmi si nakúpime jedny z najkrajších suvenírov. Ďalší deň plný zážitkov na ceste!  

K

Katarína Pivovarníková z BUBO

22

13:13

máj

2019

Zážitkový vnútroštátny let Viac o krajine

Zážitkový vnútroštátny let

Od vnútroštátnych mjanmarských letísk človek nemôže mať žiadne prehnané očakávania. Ale letisku Heho neďaleko jazera Inle nám vyrazilo dych. Odletová hala v horšom stave než autobusová stanica v Užhorode. Nápis Departure je nenápadne situovaný pri reklame na pivo. Informačná tabuľa o odletoch a príletoch? Nie načo, netreba. Odbavenie batožiny prebehlo len uskladnením batožiny do vozíka (niečo medzi fúrikom a vlečkou) pri zriadenkyni. Tzv. „dutyfree“ priestor (viem, že na vnútroštatnom lete nezmysel, ale chápeme sa) oddelený od čakárne len znudeným pracovníkom ostrahy, ktorého viac zaujímal facebook na mobile než nejaké tekutiny v príručnej batožine. Ale najviac aj tak pobavila letenka s pokynom na voľné sedenie. BUBO našťastie vie, ako to tu chodí, a všetko prebehlo tak ako malo. A my sme sa úspešne presunuli k thajským hraniciam a pokračovali v zájazde.  

M

Martin Lipinský z BUBO

17

15:54

apr

2019

Všetko dobré v novom roku do tretice! Viac o krajine

Všetko dobré v novom roku do tretice!

Posledné dni boli mimoriadne intenzívne. V Myanmare sme totižto zažili mimo prvotriednej poznávačky aj oslavy budhistického nového roka Thingyan, známeho ako Songkran v susednom Thajsku. Táto trojdňová slávnosť je trochu podobná našej veľkej noci, ale na rozdiel od Slovenska sa tu neoblievajú len ženy a dievčatá, ale úplne všetci. Voda má očistný účinok a je zároveň požehnaním, ktoré Vás očistí a pripraví na nový rok. Oslavy nás zastihli na viacerých miestach, ale najintenzívnejšie na nádhernom jazere Inle, perle barmského štátu Shan. „Pripravte sa na to, že budete mokrí“, hovorí náš miestny sprievodca Tham „hlavne mládež niekde nie je možné zastaviť“. Rýchlo chápeme, čo mal na mysli. Plavíme sa na našich skvelých rýchlolodiach riekou k pagodovému lesu Indein. Toto odľahlé miesto pri jazere nenájde každý, ale stojí určite za návštevu. Stovky pagod okolo centrálneho chrámu vytvárajú atmosféru ako z ázijskej rozprávky. Môžete sa tu motať a fotiť a z každého uhla sú tieto stovky rokov staré pagody iné. Podľa legendy tu stoja už od tretieho storočia pred naším letopočtom, kedy ich mali postaviť vyslanci slávneho indického kráľa Ashoku. Návštevu si ale musíme zaslúžiť, a cesta nie je ľahká. Je obdobie sucha, a tak je voda nízka, miestami len po kolená. A práve v rámci sviatkov tu na nás striehnu deti s vedrami, ktoré horia nedočkavosťou, aby nás očistili a požehnali do nového roka. Máme síce dáždniky, ale mládež je vynaliezavá a leje na nás vodu z mostov, prípadne striehne na vode rozostavená tak, aby sme im nevedeli ujsť. Voda na nás lieta zo všetkých strán a sme celí premočení. Nikto sa ale reálne nehnevá. Veď je nový rok a miestni to myslia len a len dobre. Ich dobré úmysly ukazuje aj to, že hneď keď vidia ako nám loď uviazla na plytčine, tak odhadzujú vedrá a pomáhajú nám loď roztlačiť. Všade je smiech. V dedinách na jazere sú tribúny s hadicami a všetci sa polievajú. Bohatí alebo chudobní, vzdelaní alebo negramotní, všetci sú mokrí a šťastní. A my, malý ostrov Európy medzi nimi, ktorý sa väčšine vody úspešne vyhýba, ale aj tak je dva krát za deň celý premočený. Skvelý zážitok! Je úžasné vidieť tento sviatok v praxi. Aj okolo jazera na cestách postávajú ľudia a žehnajú vodou všetkých čo prechádzajú okolo. Z nášho autobusu vodíme tieto „vodné checkpointy“ na každom kroku. Dnes sviatky skončili. Všetko sa vrátilo do normálu a už sa viac neoblieva. Všetci sa môžu očistení a požehnaní vrátiť ku každodenným povinnostiam. A tak všetko dobré v novom roku všetkým! Thingyian je za nami!  

S

Samuel Kĺč z BUBO

13

15:56

apr

2019

Nádherná Irrawaddy Viac o krajine

Nádherná Irrawaddy

Bagan je perlou celej Barmy. Toto nádherné miesto je známe tisícmi pagod a atmosférou, ktorej v juhovýchodnej Ázii môže konkurovať jedine Angkor. Dnes sme sa mu venovali naplno. Od krásneho východu slnka na vyhliadkovej veži, kde sa pred vami stovky pagod na Bagnaskej pláni rozprestierajú ako stredoveká tapiséria, cez samotné pagody so zlatenými vrcholmi, z ktorých dýcha história a mystická atmosféra, až po jazdu na konských povozoch, ktoré nás odviezli aj na miesta, kde vás bežný autobus neodvezie. V skratke, nádherný deň, na ktorý len tak ľahko nezabudnete. Korunu sme mu ale nasadili na matke barmských riek, Irrawaddy. Tento nádherný veľtok, pri ktorom Dunaj vyzerá ako potok, je životodarnou tepnou Myanmaru. Tiahne sa centrom krajiny v dĺžke 2100 kilometrov, a bez neho by krajina nebola nikdy tým, čím je dnes. My podvečer nasadáme na našu prenajatú loď a pokojným prúdom obrovskej rieky sa plavíme hore smerom k ostrovom, ktoré sú nad vodou len v období sucha. Okolo nás je pokoj, na brehu vidíme pagody staré stovky rokov a jediné čo nás môže vyrušiť je zvuk motorov miestnych rybárskych lodí. Naším cieľom je plytčina obnažená v prúde majestátnej rieky len teraz, keď je voda nízko. Tu máme pripravené sedenie a luxusný bufet. Dáte si Barmské víno Cabernet Saviougnon alebo Shiraz? Alebo radšej rum Mandalay a pivo Myanmar? Všetko máme! A tak sedíme v tieni tradičných barmských dáždnikov na mieste, ktoré vlastne ani neexistuje, ak je voda v Irrawaddy na bežnej úrovni, a pred nami je jeden z najkrajších západov slnka na planéte. Mlsáme kešu oriešky a popíjame barmský cabernet savignonon a oproti nám do veľtoku juhovýchodnej Ázie zapadá červená guľa, ktorá je slnkom. Okolo je ticho, už ani rybári nepremávajú po rieke. Atmosféra by sa dala krájať. Nádherný zážitok, ktorý sami sebe závidíme. Slnko sa pomaly skryje za hory okolo Baganu, a je čas ísť. Ale každému z nás je to ľúto, a na tento podvečer na nádhernej Irrawady len tak skoro nezabudneme!  

S

Samuel Kĺč z BUBO

11

14:41

apr

2019

V srdci zlatého barmského Budhizmu Viac o krajine

V srdci zlatého barmského Budhizmu

Pagoda Schwedagon, Yangon, Barma. Ak sa bavíme o najkrajších pamiatkach sveta, tak toto miesto nesmieme nikdy vynechať. Nepozná ho každý, ale kto tu bol, bude so mnou isto súhlasiť. My z BUBO sme tu pri tom ako doma. Ale i napriek tomu, že sa sem človek pozrie neraz, tak čistá úchvatnosť tejto 99 metrov vysokej stupy pokrytej 70 tonami zlata človeka zakaždým prekvapí. V lúčoch podvečerného slnka je tento div barmskej architektúry úchvatným pohľadom, ktorý človeku ostane pred očami až do konca života. V prvom rade je to ale posvätné miesto a jeho atmosféra čírej zbožnosti a rituály okolo vás, ktoré evidentne hlboko preciťujú pútnici prichádzajúci sem po stovkách, dostane každého. „Ktorý deň v týždni ste narodení?“ Pýta sa náš skúsený sprievodca Than. Schwedagon je jeho druhým domovom, pohybuje sa tu už od 13tich rokov, keď sa do Yangonu presťahoval z poľnohospodárskej dediny na centrálnych pláňach Myanmaru. Hneď viem, kam otázkou mieri: „Ja som v piatok, poďme nájsť oltárik!“ Okolo hlavnej pagody je totiž oltárik pre každý deň v týždni, kde môžu tí, ktorí sa v daný deň narodili, umyť sochu Budhu vodou, a tým symbolicky očistiť svoju dušu. Či ste Budhista alebo nie je v Barme jedno, miestni sú radi, ak ctíte ich zvyklosti, a tak prechádzame okolo stupy a nachádzame piatok. Rituál je nesmierne jednoduchý – do pripravenej misky naberiete vodu a niekoľko krát opláchnete Budhu a zviera, ktoré sa ku Vášmu dňu viaže. Preto opláchnem sochu aj morské prasiatko pod ňou, a hriechy zo mňa padajú skoro ako pot v horúcom barmskom počasí. Okrem duchovnej očisty rozdávam každému členovi našej výpravy aj plátok zlata a pripájame sa k pútnikom, aby sme ním polepili sochu Budhu v jednom z centrálnych chrámov. Práve vďaka tejto starodávnej zvyklosti je Barma známa ako krajina zlata a nájdete ho tu na každom kroku, a to aj v tých najchudobnejších oblastiach. V skratke, užívame si atmosféru najsvätejšieho miesta Barmy naplno, splývame s davom, ak nie vizuálne, tak minimálne čo sa týka našich aktivít, a preciťujeme exotiku, ktorú toto miesto stelesňuje. Schwedagon je jednoducho zážitkom pre každého!  

S

Samuel Kĺč z BUBO

09

10:20

dec

2018

Najkrajšia pamiatka sveta z vtáčej perspektívy Viac o krajine

Najkrajšia pamiatka sveta z vtáčej perspektívy

Barma je krajina, ktorú sa rozhodne oplatí navštíviť. Krásna príroda, milí ľudia a zachované pamiatky, ktoré ešte stále, po desiatkach rokoch izolácie počas vlády vojenskej chunty, nie sú preplnené turistami tak, ako je to v ostatných krajinách juhovýchodnej Ázie. Nehovoriac o tom, že sa tu nachádza jedno z najzaujímavejších a najmystickejších miest na svete. Na brehu rieky Ayeyarwady je vystavané starobylé mesto Bagan s viac ako dvomi tisíckami budhistických monumentov, veží a stúp, ktoré sú len tak roztrúsené v krajine okolo mesta. Medzi tie najznámejšie patrí chrám Ananda so zlatou stupou na vrchu z jedenásteho storočia, chrám Dhammayangi, Thatbyinnyu alebo pagody Shwezigon a Shwesandaw. Nádherné sú však aj tie menšie, mimo mesta, ku ktorým sa dostanete po kľukatých prašných cestičkách. My však vstávame skoro ráno a ideme si pozrieť túto krásu z vtáčej perspektívy. Ráno o 5:20 nás z hotela vyzdvihne staručký autobus a po pol hodine jazdy vystupujeme na obrovskej lúke, kde sa pripravujú teplovzdušné balóny. Náš pilot Barry, ktorý tu lieta už siedmu sezónu (v letnom období, počas veľkej migrácie odlieta do Serengeti v Tanzánii), nás poučí o bezpečnostných záležitostiach, najmä ako sa pripraviť na pristátie, ponúkne nás čajom alebo kávou a koláčikmi, a po štyroch v skupine nastupujeme do koša rozdeleného na päť sekcií. Štyri sú určené nám, návštevníkom a v strednej s ovládacími prvkami je náš pilot. Po niekoľkých sekundách zohrievania vzduchu pomaličky vzlietneme a vietor nás začne unášať ponad toto magické miesto. Barry dokáže točiť košom a tak máme všetci perfektné výhľady na pagody, chrámy, ale i okolité políčka na ryžu alebo arašidy. Barry nám ukazuje tie najzaujímavejšie stavby a rozpráva o nich tajomné príbehy. Ani nevieme ako, a naša trištvrte hodinka vo vzduchu ubehla a my pristávame na trávnatej ploche jedného z hotelov Nového Baganu. Barry nás pozýva ešte na tradičný pohár šampanského – podľa príbehu z osemdesiatych rokov osemnásteho storočia, kedy pri jednom z prvých úspešných vzletov vtedy ešte ohňom vyhrievaného balóna, tento pristal s posádkou na poli, kde si sedliaci, ktorí tam pracovali, mysleli, že im tam pristali démoni na drakovi (keďže by ich ani vo sne nenapadlo, že tam niekto priletí na balóne) a rozbehli sa ich zlynčovať. Piloti mali našťastie so sebou fľašu šampanského, ktorú si chceli vychutnať po úspešnom pristátí a tá im nakoniec, potom ako ju ponúkli vystrašeným sedliakom, zachránila život. Príjemná tradícia. Vychutnáme si teda náš pohárik, podebatujeme s Barrym a nastupujeme do autobusu, ktorý nás zavezie naspäť do hotela. Práve sme ulovili zážitok, na ktorý nikdy nezabudneme.  

Najkrajšia pamiatka sveta z vtáčej perspektívy

Maťo H. z BUBO

12

06:18

nov

2018

Mount Popa a duchovia Barmy Viac o krajine

Mount Popa a duchovia Barmy

Mjanmarsko vníma každý pred cestou ako budhistickú krajinu, mnohí scestovaní ju považujú za najbudhistickejšiu zem na svete. Percentá jednoznačne súhlasia, až 89% všetkých obyvateľov sa hlási k tradičnému théravadskému budhizmu. V rámci krajín juhovýchodnej Ázie sa tuná človek stretáva s podobizňou Budhu alebo pagodami asi najčastejšie. Jedinečnosť vo vyznávaní budhizmu je v Barme v jeho doplnení o prvky tradičnej viery v nebeských strážcov, či dobrých i menej dobrých duchov. Dejiny uctievania duchov, ktorí sa tu volajú 'náti', siahajú do obdobia staršieho než je budhizmus samotný. V hierarchii nátov existuje 37 hlavných duchov, ktorí boli historickými osobnosťami, prispeli k rozvoju spoločnosti a častokrát zomreli násilnou a predčasnou smrťou. Podobizne nátov sú v Barme súčasťou budhistických chrámov a vyjavujú sa tak ako svätci v kresťanskom ponímaní. Viera v nátov je medzi obyvateľmi veľmi silná. Skĺbenie s budhizmom znamená, že aj náti vyjadrujú rešpekt historickej postave Budhu. Po celej krajine vidíme obetinky i oltáre pre nátov vedľa budhistických monumentov. Najvýznamnejšie miesto pre vyjadrenie úcty k nátom je 700 m vysoká hora Mount Popa. Na jej úpätí je svätyňa s podobizňou všetkých 37 nátov, a hore krásne vybudovaný budhisticky chrám. Všetko presne ako má byť. 

K

Katarína Pivovarníkova z BUBO

09

03:57

nov

2018

Irrawaddy, tepna historickej Barmy Viac o krajine

Irrawaddy, tepna historickej Barmy

Irrawaddy je tepnou Mjanmarska. Jej dĺžka je takmer 2200 km a tečie iba cez Mjanmarsko. Bola spoločníkom obchodných cestujúcich spájajúcich Čínu a Indiu, ktorých cesty sa stretli na tomto území, i nemým svedkom založenia prvého barmského kráľovstva. Tiahne sa od himalájskeho oblúka a končí v Andamanskom mori. V jej povodí žijú desiatky exotických etník, nachádzajú sa tu národne parky s endemickými zvieratami a je domovom väčšiny obyvateľstva krajiny. V širokom koryte rieky Irrawaddy v týchto dňoch objavujeme najznámejšiu pamiatku Barmy- Bagan. Plavba po rieke Irrawaddy je tým najlepším zakončením putovania medzi pagodami. Východy a západy slnka sú tuná akosi krajšie, zapadajúce slnko sme si včera vychutnali na vyhliadke v starom Bagane a dnes ho pozorujeme z našej lode. Ráno vstávame za tmy, aby sme leteli balónom nad medenou zemou pagod, každý sa vrátil so svojimi dojmami a myšlienkami. Bagan je ideálne miesto pre sebareflexiu. Dnešný deň bol prepchatý zážitkami, a teraz na našej súkromnej plavbe máme čas všetko si uvedomiť, aké máme šťastie zažívať ešte stále krásne autentickú až exotickú krajinu v juhovýchodnej Ázii. Rieka Irrawady nás bude sprevádzať aj cestou do kultúrneho a náboženského srdca Barmy- mesta Mandalay, kde sa v jej údoliach písala ďalšia kapitola z histórie. 

K

Katarína Pivovarníkova z BUBO

04

17:47

nov

2018

Inle po našom Viac o krajine

Inle po našom

Jazerá, a najmä tie v odľahlých častiach našej krásnej planéty, obklopené kopcami, majú nevšedné kúzlo. Akoby k nim už nebolo treba nič povedať. Len tak prísť z yangonského chaosu, trúbenia a ulíc, ktoré sú v neustálom pohybe, nastúpiť na čln a plaviť sa jazerom v smere zapadajúceho slnka. Keď na samotné Inle doľahne šero, je čas vrátiť sa na breh. Celé je to magické. Na brehu čakajú s úsmevom, vedia kto sme, čakajú nás s vrelým prijatím starého dobrého priateľa. V Európe sme už zabudli na silu úprimného úsmevu a radosti z prítomnosti. V hoteli má každý svoju súkromnú vilu. Je to ako mať svoje miesto medzi desiatkami mjanmarských etník, zrazu sa cítime v starej Barme viac doma. Takýto zážitok sa vpíše do pamäte nevtieravo, intenzívne. Je to luxus, ktorý posúva náš zážitok z krajiny o ďalšiu novú dimenziu. I tak to najlepšie ešte len príde. Jazero Inle úplne stíchne, po večeri a príjemnom drinku sa každý ocitá na svojich terasách, nad ktorými žiari toľko hviezd a súhvezdí, ako doma vídavame iba zriedka. A zvuk trópov je tá správna kulisa k poháru barmského červeného vína. Inle dáva každému odpoveď na otázku prečo navštíviť Mjanmarsko. Netreba nič dodať, iba prísť. 

K

Katarína Pivovarníková z BUBO

31

17:36

aug

2018

Magický Zlatý balvan Viac o krajine

Magický Zlatý balvan

Opúšťame Yangon a smerujeme na východ do monského štátu smerom k hraniciam s Thajskom. Nadväzujeme totiž na našu históriu v Barme (dnešné Mjanmarsko) a opäť do programu zaraďujeme magický Zlatý balvan. Jedná sa o tretie najposvätnejšie budhistické miesto, ktoré sa rozhodne oplatí navštíviť. Aj preto sem z rôznych kútov krajiny smerujú či už pútnici, ale aj turisti. Cesta k nemu je náročnejšia, ale napriek všetkým prekážkam rozhodne stojí za to. Samotné hory, kde sa nachádza táto pamiatka, sú vzdialené približne 160 km od bývalého hlavného mesta Yangon. Práve sem sme sa dostali naším klimatizovaným a pohodlným autobusom. Prichádzame do Kimpun Base Camp, kde náš autobus opúšťame. Hore by sa totiž nedostal a preto prestupujeme do terénneho auta, no predstavte si pod týmto pojmom skôr nákladné auto, ktoré má korbu s drevenými lavicami na sedenie. Pod túto strechou krytú časť sa zmestí približne 35 ľudí. Čo predstavuje 6, podotýkam miestnych Barmčanov v rade. Alternatívou je približne 6 hodinová túra smerom hore. Keď sem prichádzame práve sa napĺňa auto a my sa do neho dostávame ako poslední. Aj preto sa nám ujdú miesta v prednej časti vedľa šoféra. Náš lokálny sprievodca Thurein mi hovorí, že sme mali šťastie, lebo ďalší autobus pôjde tak o dve hodiny. Je totiž obdobie dažďov a tak sem v tomto čase chodí menej turistov aj pútnikov, a tak si Zlatý balvan môžeme vychutnať bez nutnosti tlačenia sa v dave. Počasie nás rozhodne neodrádza a tak sa vydávame na 45 minútovú cestu smerom hore. Náš šofér je “srandista" a ukazuje nám dopredu aké zákruty nás čakajú a kedy sa máme pevne držať. Je to istým spôsobom adrenalínový zážitok. Ten je prerušovaný malými technickými zastávkami. No tak isto čakaním na to, kým budeme mať zelenú a dostaneme sa cez pár úsekov, ktoré sú jednosmerné. Po necelej hodine prichádzame do hornej stanice, od ktorej je náš hotel vzdialený necelých 10 min chôdze. Po ubytovaní sa na našom príjemnom hoteli si doprajeme trochu oddychu a potom sa stretávame, aby sme sa krátkou 15 minútovou prechádzkou dostali k nášmu cieľu. Po pár metroch sa vyzúvame, tak ako je to zvykom pri všetkých budhistických pamiatkach v Mjanmarsku. Odkladáme si naše topánky do skriniek a na zvyšok cesty sa po mramorovej dlažbe vydávame bosí. Netrvá to dlho a dostávame sa k samotnej pamiatke. Po ceste míňame časti komplexu, ktoré slúžia na modlenie a v teplých mesiacoch, keď je málo zrážok, zabezpečujú častokrát dostatočný priestor pútnikom na prespanie pod šírim nebom. Aká romantika. No ak by pútnici chceli prespať inak, stačí si dať niečo drobné na jedenie v miestnych reštauráciách. Tie zároveň na poschodí ponúkajú veľký priestor, kde sa bez problémov zmestí veľké množstvo pútnikov, ktorí tu môžu zadarmo prespať. Po pár metroch sa z hmly vynára Zlatý balvan. Jedno z najdôležitejších pútnických miest Mjanmarska. Celá skala alebo ak chcete viklan sa volá Kyaiktiyo, čo v preklade znamená zlatá skala. Je to masívny zlatý balvan pokrytý zlatými šupinkami a balansuje na hrane útesu na vrchole Mt. Kyaikto. Práve nimi ho môžu pokrývať iba muži, ktorí majú priamo ku skale prístup. Ženám neostáva nič iné len sa modliť z niekoľkometrovej diaľky. Na vrchole samotného balvanu stojí 7,3 metrov vysoká zlatá malá stúpa. Podľa legendy udržuje viklan svoju dokonalú rovnováhu vďaka absolútne presne umiestnenému Budhovmu vlasu v stúpe. Vlas pravdepodobne získal v 11. storočí kráľ Tissa od pútnika, ktorý ho ukrýval medzi vlastnými vlasmi. Pútnik požiadal kráľa, aby dal vyhľadať kameň, ktorý tvarom odpovedá jeho hlave a do stúpy na jeho vrchole umiestniť posvätný vlas. Kráľ, ktorý zdedil po svojich rodičoch - otcovi zawgyi (skvelý alchymista) a matke princeznej naga (dračí had) - nadprirodzené schopnosti, našiel skalu na dne mora. Po zázračnom presunutí na vrchol hory sa čln, ktorý viezol balvan zo dna mora, zmenil taktiež na kameň. Tento kameň je vidieť zhruba zo vzdialenosti 300 m od hlavného kameňa a hovorí sa mu Kyaukthanban (stúpa Kamenný čln). Atmosféra, ktorá panuje okolo Kyaiktyio je nabitá zbožnosťou a mágiou, hlavne ak sa žiariaci kameň topí v hmlistom svetle pri súmraku. Aj preto sme sa sem ešte vrátili a v hmle si vychutnali pohľad na osvietený zázračný Zlatý balvan. Pôsobivé miesto, čo myslíte? 

Magický Zlatý balvan

Robert Taraba, BUBO

25

08:23

júl

2018

Bagan - najkrajšia pamiatka sveta Viac o krajine

Bagan - najkrajšia pamiatka sveta

Bagan sa o toto prvenstvo bije s Angkor Watom v Kambodži, Petrou na juhu Jordánska, Machu Picchu v horách Peru, Taj Mahalom v indickej Agre. Bagan je zo všetkých týchto TOP pamiatok najmenej navštevovaný. Keď som Bagan pre seba objavil v roku 1996, bol som v šoku. Nadšený. Nič som o Bagane dovtedy nevedel a o to viac ma prekvapil. 2000 pagod veľkých ako naše kostoly natesnané na malej ploche. Prechádzal som sa po pieskových cestičkách pomedzi ne, východy a západy slnka sú tu akosi krajšie, vyliezol som snáď na každú pagodu. V rokoch 1996, 97 a 98 som tu bol úplne sám a BUBO klienti objavili Bagan dlho dlho pred ostatnými turistami. Odvtedy sem chodíme pravidelne a do programu okrem zabehaných klasík pridávame novinky.Angkor či Bagan? Kambodžský Angkor zvíťazil ako najkrajšia pamiatka - “landmark” aj tento rok (napr. TripAdvisor), no u BUBO klientov sa aj tento rok Bagan dostal pred Angkor. Bagan nie je jedna pamiatka ako Taj Mahal, ale stovky, tisíce pagod. Ak chcete Bagan zvládnuť, musíte mať jasnú dramaturgiu s úvodom, jadrom a grandióznym záverom. Ako odporúčam zorganizovať celodennú prehliadku dnes? Východ slnka Ešte za tmy sa vydajte pozorovať východ slnka. Určite! Dobré hotely majú na izbe pre túto príležitosť baterky. Zoberte si taxík, či ak bývate v hoteli v Starom Bagane (Old Bagan), choďte peši. a) Prvou možnosťou je ísť k veži, ktorá je súčasťou hotelového komplexu, zaplatiť vstup 5 USD a vyviezť sa hore a potom ešte dve poschodia vyšliapať. Je to dosť blízko hôr a najlepší výhľad je na samotný hotelový komplex a pagody sú vzdialené. Vežu každý taxikár pozná. Na recepcii vášho hotela si dopravu zajednajte večer predtým. b) Druhou možnosťou je ísť na vyvýšené miesto, ktoré vybudovali ľudia. Poznám dve, ale chodí sa na také, čo sa podľa mňa neoplatí. Je to však zadarmo. c) Pre mňa je najlepšou možnosťou vyjsť na vlastnú pagodu. Po tom, čo v roku 2017 obézna Američanka pri selfie z pagody spadla a zabila sa, je výstup na akúkoľvek pagodu zakázaný. No ja som na pagodu vyliezol aj v roku 2018 – OK, policajti ma potom hnali dole a ledva ledva som sa vyhol pokute. Schody totiž zbúrali, respektíve ich zahradili železnými bránkami s ostňami. Poznám však tri pagody, na ktoré sa dá vyjsť a nemusíte nič preskakovať. Prejdite krížom cez asfaltku spájajúcu Starý a Nový Bagan a po 200 metroch z Anawrahta Road odbočte vpravo na hlinenú cestičku ku chrámu Gu Taw Thit, ku ktorému je to od odbočky iba 130 metrov. Za chrámom vpravo je menší chrám, na ktorý sa dá zozadu vyjsť. Vždy si vyzujte topánky! To je slušnosť… aj keď tu nikdy nikoho nestretnete. Potom sa z chrámu pozrite smerom na juhozápad a tam je 200 m od vás ďalší chrám, ktorý keď obídete, opäť sa na neho dá z východnej strany vyjsť. Schody sú schované, ale sú tam. Ďalší chrám, na ktorý sa dá aj dnes vystúpať, je v blízkosti Anandy. Chrám Lawkaoushaung vám musia otvoriť, ale je tu chatrč a chlapec vám výstup umožní – odporúčam dohodnúť večer predtým, aby ste zbytočne nevstávali. Všetko je to 5 minút peši od Gu Taw Thit. Odporúčam nájsť si svoj vlastný chrám a byť na ňom sám so sebou či so svojimi blízkymi. d) Let balónom. Na barmské pomery je 400-450 dolárov/osobu značne veľa, no napriek tomu sú lety dlho vopred vypredané. Najmenší balón je pre 6 osôb, najväčší pre 12 až 16 osôb. Samotný let trvá 45 minút. Áno, oplatí sa. Čas prehliadky: v letných mesiacoch vyrazte z hotela o 4.45, v zime stačí o 5.15. Raňajky v hoteloch sa začínajú často už od 6.00, ale vy sa vrátite zrejme až o 6.30. Zapíšte si vaše pocity. Možno napíšete prvú báseň v živote? V Bagane sa v každom prebudí romantik Ranný trh v Nyaung U Hneď po raňajkách o 9.30 vyrazte na trh v Nyaung U. Bagan sa delí na 3 mestá: Starý Bagan, Nový Bagan a Nyaung U a práve tu sa nachádza zaujímavý trh. Vojdete bránou z hlavnej ulice a vľavo je veľká krytá plocha trhovníkov. Je to stále veľmi autentické a trh sa oplatí vidieť. Viete zájsť aj po hlinenom námestíčku (tu sa do pick upov nakladá tovar a ľudia) viac dozadu a tam vojsť vľavo dovnútra trhu, trh je rozsiahly. Nenájdete tu kmene, ako napríklad v okolí jazera Inle, ale Barmčania sú aj dnes značne exotickí. Väčšina žien má na lícach a vlastne na celej tvári tanaku. Drevo tanaky na trhu režú, robia z neho prášok, predávajú ho tu. Nájdete tu čerstvé ovocie a každý sa naučí niečo nové, aj čo sa týka byliniek, ktoré sa používajú v lokálnej kuchyni. Pred trhom stáva vozík, kde vám pripravia šalát zo surovej papáje. Ten je tu menej štipľavý než v Thajsku či Laose. Dajte si pre seba zabaliť betel. Trh je plný betelových orechov (areca catechu), ktoré porciujú a v desiatkach stánkov predávajú a balia. Zabalený betel si vložte medzi zuby a líce a pomaličky žuvajte, červené sliny vypľúvajte. Ja osobne som to skúšal viac než stokrát a účinok je asi ako po cigaretke, či malom pive, väčšinou necítite nič. No tých, čo ráno vstávali pred piatou, toto povzbudí ako silná káva či čaj.Čas prehliadky: Z hotela sem cesta trvá 15 až 20 minút a na trhu strávite 45 minút. Schwezigon (Švezigon) pagoda Začíname najdôležitejšou pagodou Baganu. Obchodníci a hlavne obchodníčky na motorkách sú už na vás prilepené a budú vás sprevádzať skoro celý deň. Z parkoviska už vidieť vrch zlatej pagody, vojdete do krytej chodby, kde sa vyzujete (vpravo a topánky vám postrážia. Nemôžete mať ani ponožky) a musíte mať zakryté ramená a kolená. Tu sa kontroluje, či máte zaplatený celkový vstup do Baganu (od roku 2018 sa päťdňový vstup zmenil na trojdňový). Veľký kráľ Anawrahta začal stavať túto pagodu v roku 1059 a tá sa stala prototypom pre všetky ostatné. Je dobré vedieť, že nikdy nebola pozlátená a dnešné pozlátenie je novinkou. Podľa legendy je postavená na mieste, kde zastal biely slon zo Srí Lanky, ktorý niesol Budhove pozostatky. V skutočnosti ju zakladateľ Baganskej ríše postavil na mieste, kde už chrám bol – chrám vzývajúci domorodých bôžikov - natov. Ten sa nachádza vpravo asi 50 metrov. Dá sa vojsť dovnútra stavby, ktorá je skôr podobná maštali, a pozrieť si gýčových bôžikov. Kráľ Anawrahta (toto je jediné meno, ktoré je vhodné si zapamätať) týmto chrámom predstavil nové štátne náboženstvo – theravádsky budhizmus. Tu pri budove pre 37 animistických bôžikov - natov si dáme rozchod a každý si vychutnáva prehliadku samostatne a o hodinu po príchode na parkovisko sa opäť stretneme v autobuse. Ako sa stať natom? Musíte byť za života slávny, musíte zomrieť násilnou smrťou. Iba vtedy váš duch dokáže pomôcť iným. Nájdite si zopár rozprávok o natoch –napríklad tú o vzniku Mount Popa. Dovnútra Švezigonskej pagody sa vojsť nedá, je to stupa. Švezigon je mysterióznou, živou a nádhernou pagodou! Prejdite sa dokola a nasajte tú atmosféru.Čas prehliadky: jedna hodina Chrám Kubyaukgyi Je zo začiatku 12. storočia postavená v štýle chrámu Mahabodhi v Bodh Gayi v indickom štáte Bihar. Bol som aj v Bodgayi a môžem potvrdiť, že malá podobnosť tu je. Nazývaný tiež Gubyaukgyi. Nejde o pagodu ako pri Švezigone, ale o chrám, lebo sa dá vstúpiť dovnútra. Vstupujeme východnou bránou. Hneď vľavo po vstupe sú fresky z 13. storočia, čo je ohromná vzácnosť. Ide o malilinké obrázky zo života Budhu, spolu je ich 547. Tieto fresky sú originál, neboli neskôr premaľované ako v iných chrámoch, kde nájdeme fresky zo 16. a 17. storočia. Je tu prísny zákaz fotenia a ani mne (a to som nafotil teda hocičo) sa nepodarilo nafotiť. Fresky v Kubyaukgyi nie sú impresívne, sú vzácne. Pod freskami sú vysvetľujúce nápisy v starej monštine zapísané v pálí a toto je jeden z prvých zapísaných mjanmarských jazykov. Móni majú omnoho bližšie k Thajcom než k Barmčanom, ich jazyk je podobný kmérčine a unikátnosťou je, že nie je tonálny (ako veľká väčšina tejto oblasti). Ide o chrám pripomínajúci jaskyňu, vieme teda vojsť dovnútra na rozdiel od Švezigonu. Aj tu sú stánky so suvenírmi.Čas prehliadky: cesta zo Švezigonu je 5 minút a prehliadka 15 až 20 minút. Áno, opäť sa treba vyzuť a mať londži.Lacquerware Ešte pred obedom navštívte dielničku lacquerwareu a oddýchnite si na chvíľku od pagod. Odporúčam tú, kde fúzač Ever Stand s hrdosťou a verný tradícii predkov (taktiež boli fúzatí) udržiava tradičné remeslo. Ever výnimočnosť lacquerwaru vysvetľoval aj prezidentovi Barackovi Obamovi pri jeho návšteve Unie Mjanmarska, má dobrú angličtinu a zápal v očiach. Po prehliadke vám nalejú domáci zelený čaj zdarma, čo v tých horúčavách robí telu veľmi dobre. My v BUBO máme v našom Base campe na Dunajskej ulici na prvom poschodí už vyše 20 rokov vzácny stôl z lacqueru a stále vyzerá ako nový. Ide o umeleckú metódu, starú tisíce rokov, ktorá dnes nie je známa – no podľa nás opäť bude. Už Konfucius bojoval proti tomu, aby ľudia míňali všetky svoje úspory na nádherné diela z lacqueru. Technika je známa z Číny, Kórey, Japonska, Vietnamu. Bagan je jediným miestom v Barme, kde môžete ešte túto metódu vidieť, a podľa mňa ide o jedno z najlepších miest na svete. Je to aj vďaka veľmi kvalitnej surovine – živici, ktorá sa získava zo stromu Sa - nie z toxicodendron vernicifluum, ale z melanorrhoea usitata. Výrobky sú robené totálne ručne a sú vysokej kvality. Po zaparkovaní - sami túto dielničku nenájdete, je zastrčená – prejdete krížom cez obchodík a sadnete si na stoličky na dvore, kde je zároveň dielňa. Ever Stand sa pred vás postaví a vysvetlí vám (ak ste objednaná skupina) stručne, ale veľmi fajn za desať minút celý postup. Následne si tento postup môžete pozrieť naživo. Je tu asi 7 až 10 remeselníkov, ktorý každý robí tú svoju časť v náročnej výrobe. Je tu aj pivnica, kde výrobky z lacqueru sušia. Toto je manufaktúra, svetový šperk, metóda, ktorú sa naozaj oplatí vidieť. Nemusíte nič kúpiť... aj keď poháre z bambusu a konského vlasu z chvosta obalené lacquerom sú vcelku praktické. Podobne ako obal na cigary.Čas prehliadky: cesta sem je 5 minút a prehliadka 30 minút aj s fotografiami, čajom a krátkym časom pre tých, čo si chcú niečo kúpiť. Čas upravíte podľa času obeda Obed v Nyaung U Na hlavnej ulici Thirpyitsaya, najväčšieho mestečka Baganu sú desiatky reštaurácii. Dáte hodinku rozchod a každý si nájde tú svoju, dá si jedlo a aj pivko Dagon (takto sa volal kedysi Yangon), Mandalay (druhé najväčšie mesto Barmy je bližšie) alebo ostanete verní pivu Myanmar. Reštaurácie nie sú v žiadnom prípade luxusné, no sú zvyknuté na turistov, varia rýchlo, slušne a hygienicky. Na raňajky aj na obed je bežné dať si polievku. Tie bývajú husté, buď s ryžou či slížami a zasýtia vás ako hlavné jedlo. Červené (štipľavejšie) či zelené kari sú taktiež v menu bežnou záležitosťou. Weather Spoon vyzerá jednoducho, no varia super a pivo majú vychladené. Pre deti majú kvalitné burgre. Wanderfull tasty je hneď vedľa, majú set menu (polievka, šalát, hlavné jedlo s ryžou) s nepálskym a indickým jedlom (tandoori a daal). Obe reštaurácie sú neuveriteľne lacné. Tip: ochutnajte šalát z čaju. Inde sa čaj iba pije, tu sa aj je.Čas: na obed si rezervujte hodinku. Chrám Htilominlo Obrovský chrám vtipného mena so 4 sochami Budhov na každej strane. Je pôvodne postavený v 13. storočí, teda o 200 rokov neskôr než napríklad Švezigon. A tým pádom je zvonku krajší, s prepracovanejšími reliéfmi. V roku 1975 bol pri veľkom zemetrasení poškodený a následne prestavaný. Aj teraz vrchol chrámu opravujú. Má tri poschodia, je 46 m vysoký. Čas prehliadky: cesta sem je 10 minút a prehliadka 15 -20 minút aj s rozchodom na fotografie. Chrám Ananda Prehliadku baganských chrámov končíme tým, ktorý je považovaný za najkrajší. Nechajte si viac času. Paralelné chodby a desaťmetroví stojaci Budhovia (ktorí už dosiahli nirvánu) sú špecialitou veľmi živého chrámu. Ak boli predchádzajúce chrámy skôr múzeami, v Anande podobne ako v Švezigone cítite mystiku. Takže pozorujete nielen umenie umelcov, ale aj život v chráme. Pokojný, decentný s hlbokým prežívaním. V chráme nájdete siete – lapače netopierov. Spojujúce chodby, ktorými viete preliezť z jedného okruhu do druhého. Vo vnútri je chrám, ktorý má napodobňovať svätú himalájsku jaskyňu, iný ako ostatné a preto zaujímavý. Kráľ dal vraj architektov sťať, aby už nikto nemohol nič tak úžasného a krásneho postaviť. Ananda je vysoká 51 m včítane pozlátenej vežičky a dáždnika hti, symetrická s pôdorysom v tvare kríža. Do chrámu prichádzame dlhou chodbou ako pri Švezigone, a tak si dobre pozrite, kadiaľ budete vychádzať, lebo vchody sú štyri a vy musíte nájsť opäť tento, ktorým ste vošli. Všetci štyria stojaci Budhovia sú podobní, ale každý má iné postavenie rúk = ide o inú symboliku. Fotiť vo vnútri môžete a tak si svojho Budhu nafoťte. Jeden z najkrajších chrámov bol postavený samotným kráľom Kyanzitthom na prelome 11. a 12. storočia.Čas prehliadky: cesta sem je 5 minút a prehliadka 30-40 minút. Bagan na koňoch Drožky ťahané koňmi - to vyzerá ako turistická pasca. No ak si zavoláte drožky sem k Anande a skončíte pri vyhliadke... a kone pôjdu cestou, ktorú popisujem, môžete získať úžasný zážitok. Už je neskoré poobedie a slnko je ideálne. Drožky vyrazia od Anandy a všetky sa stretnú pri Nat Taung Kyaung, čo je kláštor z 18. storočia, úplne iný, než by ste v Bagane čakali. Celý z tíkového dreva, nádherne vyrezávaný je pod patronátom UNESCO. Nachádza sa pri dedinke Taung-bi a drožkári ho volajú Léja. Kláštor je bez mníchov, veľký 40x15 metrov a vnútorné ornamentálne vyrezávanie je z obdobia Kon-baung (1752-1885), asi až z 19. storočia. Pred vstupom do vnútra sa vyzujte, pozor na trčiace klince, a určite vás nadchnú drevené sochy jeleňov. Potom opäť nasadnete na drožky a vyrazíte asi desať minút na východ, prejdete cez dedinku a zastanete pod kopčekom. Vybehnete hore a naskytne sa vám úžasný výhľad. Vľavo ohromná rieka Irawady, pred vami pagody Nyaung –U, slniečko svieti zozadu. Nádhera. Následne s drožkami prejdete po hlinených a pieskových cestičkách až k ďalšej vyhliadke pri jazere Min Nan Thu. Tu je koniec. Buď ostanete pozorovať západ slnka tu, alebo budete pokračovať tak ako my na plavbu.Čas, cena prehliadky: 45 minút – 1h a cena cca 12 eur. Plavba po Irawady Okolo prastarých hradieb sa dostaneme k provizórnemu prístavu. V období sucha musíte schádzať hlboko k vode, počas monzúnu iba krátko. Nasadnete na loď, držíte sa živého zábradlia a vyjdete na vrchnú palubu. WC je dole, také lodné jednoduché. Na hornej palube je aj strecha. Loď sa potom pomaličky plaví proti prúdu a potom sa otočí a letí späť. Slniečko zapadá, vy sa vyvaľujete v kreslách. Okúsite majestátnu rieku, ktorá pramení v Himalájach a tu pri Bagane je mnohonásobne širšia než Dunaj v Bratislave.Čas prehliadky: Na loď nastupujeme o 17.30 a plavba trvá 1h. Večera s predstavením Na záver dňa stíhame ešte dve veci v jednom. Typickú baganskú večeru s umeleckým vystúpením. Áno, ide o turistickú atrakciu, no na druhej strane toto robia každý deň a ovládajú svoje umenie. Objednali sme si vopred šalát z čaju – toto je miestna špecialita. Ryžu nám doniesli vo veľkej noši. Potom curry, ako dezert flambovaný banán s horiacimi sviečkami. Popri tom bábkové divadlo, asi 9 vystúpení, príbehov z Ramajany a miestne legendy a potom aj vystúpenie živých tanečníc. Na záver si môžete zatancovať.Čas prehliadky: do reštaurácie vstupujeme o 19.30 a na hotel odchádzame o 2 hodiny. Prehliadka navyše: Pagody: Bagan je o pagodách. Čo teda vidieť naviac? Pagody. Odporúčam si aj ďalší deň ráno privstať a nájsť si vlastnú pagodu. V období sucha je tu mnoho turistov, ale v medziobdobí je to stále možné. V Bagane je množstvo samozvaných sprievodcov, deti, “umelci”, “študenti”, ktorí za svoje služby požadujú bakšiš či aspoň, aby ste si kúpili ich dielo. Odporúčam profesionálneho sprievodcu! S ním pochopíte, na čo sa to pozeráte. Iba vyštudovaný profesionál vám dá veci do súvislostí.Požičajte si elektrickú motorku. A navštívte tieto pagody navyše. Dhammayangyi – najrozmernejšiu pagodu Baganu postavil kráľ, ktorý sa dostal k moci tak, že zabil svojho otca a brata. Thatbyinnyu – najvyššia postavená kráľom, ktorého zavraždil vyššie spomínaný syn Shwesandaw. Kedysi som sem chodieval pozorovať západ slnka. Sulamani Pagoda – smerom na východ, symetrická a opäť ináMount Popa – barmský Olymp Dve hodiny od Baganu sa nachádza miesto, kam budhisti chodia vzývať bôžikov natov. Už samotná cesta kľukatou rozbitou cestičkou je zaujímavá. Každý deň ňou behával jeden z bratov, aby doniesol čerstvé kvety kráľovi do Baganu. Stretol tu krásnu dámu a zamiloval sa, mal s ňou deti a raz zaspal a kvety nedoniesol. Kráľ ho nechal popraviť. Teraz jeho duch býva na Mount Popa. Na vrchole hory teraz žijú barmskí natovia. Na vrchol a späť dokážete vyjsť za hodinu – čo sa spod hory zdá nemožné. V polovici sa musíte vyzuť a ísť naboso. Pozor na opice, dokážu byť agresívne. Od ich fekálií neustále utierajú dobrovoľníci schody a je slušnosť im za to niečo dať – vždy v objeme 10 centov. Mount Popa je skvelý s neuveriteľnou pútnickou atmosférou a stovkami opíc.Toddy cukor a alkohol Cestou do Mount Popa von z Baganu prechádzate okolo polí s búrskymi orieškami a okolo tisícov paliem. Zastavte sa tu, odtrhnite si buráky. Pozrite sa, ako sa z nich vytláča (s pomocou byvola chodiaceho dokola) olej. Pozrite sa, ako domáci vybehnú na palmu a ako z kvetov berú šťavu, z ktorej vyrábajú cukor. Ide o prastarú metódu. Zároveň zo šťavy, do ktorej pridajú kvasnice a ryžu, vyrábajú “lavórovicu”. Kúpili sme si fľašku za 2 eurá a nikto neoslepol.Plavba do Mandalay Väčšinou som sa plavil z Mandalay dole prúdom. No dá sa aj takto. Ide o celodennú plavbu po majestátnej tropickej rieke s vetríkom vo vlasoch. Na asfaltke to hádže, tu si v kresle na lodi vychutnávate krajinu. Môžete si prečítať Road to Mandalay od nositeľa Nobelovej ceny za literatúru od Rudyarda Kiplinga a počúvať Robbieho Williamsa a jeho rovnomennú skladbu. Nikto z nich v Mandalay nebol. Vyrazíte z Nyuang U Jetty, ktorá je 20 minút od Starého Baganu.Bicyklom Vyrazte z Myit Chay do Pakokku, čo je 43 km bicyklovania. Idete po pravom brehu Irrawady po zapadlých cestičkách. Naokolo tisíce paliem, políčka s arašidmi a zeleninou. Nápad pre tých, čo si dali rok voľna. Bicykle sú čínske. Pozor na šoférov. V Barme sa jazdí na pravej strane ako u nás, ale väčšina dopravných prostriedkov má volant tiež na pravej strane. No práve teraz sa volanty začínajú meniť a šoféri si musia zvyknúť.TOP 10 BaganuNájdite si vlastnú pagodu Nájdite si vlastnú pagodu a iba si tak na pol hodinku sadnite a zamyslite sa nad životom, nad rodinou, odkiaľ pochádzate a ako chcete, aby váš život dopadol. Myslite na tých, čo váš život najviac ovplyvnili. Toto je ideálne miesto. Naozaj je veľká šanca, že budete sami pri pagode starej 800 rokov. Okolo vás ohromná krása, muselo to stáť ohromné peniaze a úsilie. A teraz ste tu sami. Bagan je stretnutie s večnosťou. Turistov na svete pribúda a byť niekde sám je najväčší luxus. Pritom každým rokom ide o exkluzívnejší tovar. Priznám sa, ja takéto miesta na našej planéte vyhľadávam a keď to čo i len jeden raz skúsite, ste v tom so mnou – ide o nádherný pocit – akoby osvietenie. V Barme ste v civilizovanom svete, je tu bezpečne a predsa si tento luxus – ktorý na Machu Picchu či Taj Mahale neexistuje- viete zabezpečiť. Toto je najväčšia výhoda Baganu. Využite ju.Východ a západ slnka Chce to energiu. Teraz sa dá do Yangonu priletieť veľmi rýchlo a v Bagane ste o dva dni. Takže ak vstávate na východ slnka o 4.30 je ako keby ste doma vstávali o polnoci. Polnoc máte stále vo svojej hlave a vstať teda nie je ľahké. Plus výsledok nie je zaručený. Ja som za 25 rokov nevidel napríklad v Bagane poriadny východ slnka. No opäť by som išiel. Práve kvôli bodu 1. Teraz ráno je príjemná klíma a aj keď sa obloha nesfarbí na červeno, tak desiatky pagod okolo vás postupne vystupujú z tmy a je to ohromne romantické. Západ slnka je ľahšou záležitosťou. Každý lepší hotel má na izbe baterku, práve pre tieto príležitosti. Cesty od pagod sú totižto pieskové, hrboľaté.Švezigon a Ananda Začnite prehliadku zlatou pagodou - stupou Švezigon, ktorú postavil kráľ Anawrahta a tým prijal za štátne náboženstvo Barmy theravádsky budhizmus. Ukončite prehliadku vraj najkrajšou pagodou - chrámom Ananda, kam na rozdiel od Švezigonu vojdete dovnútra. Okrem toho, že si uvedomíte rozdiely v pagodách, medzi stupou a chrámom, je to z dramaturgického hľadiska najlepšie. Obe pagody sú veľmi živé s množstvom pútnikov, ktorí sa sem denne prichádzajú pomodliť.Let balónom Ak si uvedomíte, že v krajine kde 25 veľmi slušných cigár z čistého tabaku stojí 9 USD za let balónom zaplatíte 400 až 450 dolárov a ste s tým OK, tak do toho. Balóny sú teraz nafotené na každom instagramovom profile, reklama prebila všetko. Lieta sa iba v suchej sezóne a to iba ráno (z hotela sa odchádza o 4.45). Pri monzúne sa všetci boja, že môže prísť cyklón a zaviať balón do Bangladéša. Ide o 45 minút čistého letu, na ktorý však budete dlho spomínať.Drožky s koňami Skopírujte BUBO trasu, choďte neskoro poobede, keď je slnko už nižšie a výhľady a fotografie sú omnoho krajšie. Zastavte sa na vyhliadkach a v drevenom vyrezávanom kláštore. Cena 10-12 eur je omnoho nižšia než pri balónoch a pocit je obdobný.Ranný trh v Nyaung U Mjanmarsko, to je množstvo kmeňov. Mjanmarsko, to sú nádherné pagody v Bagane, ale stále sú to aj neuveriteľne milí a exotickí ľudia. Muži nosia sukne (londži), ženy fajčia ohromné cigary a tvár majú natrenú zvláštnym mejkapom – tanakou. Všetci žujú betel. Toto všetko a omnoho viac uvidíte na exotickom domorodom trhu.Lacquerová dielnička Ide o neuveriteľne náročnú umeleckú metódu. Nájdete ju iba tu v Bagane a remeselníci si predávajú svoje remeslo z otca na syna, z matky na dcéru. Osobne som navštívil tucet dielničiek. Už 25 rokov mám doma či v BUBO Base Campe na Dunajskej ulici výrobky z lacqueru. Sú ako nové. No nejde tu o nakupovanie, ide o to, že je to veľmi zaujímavé, remeselníci sú fotogenickí a o pár desaťročí sa množstvo z ich know-how nenávratne stratí. Tak ako sa to deje u nás. Kvalitný obuvník či tesár u nás už prakticky neexistuje. Pozrite si výrobu, kým sa to dá.Hotel pri rieke V celom Bagane máme stovky ubytovaní, ale iba tri možnosti s výhľadom na Irawady. Ide o najluxusnejšie hotely, kde sa to nekončí výhľadom na rieku. Ak ste druh cestovateľa, ktorý hľadá na jednej strane dobrodružstvo a zároveň máte vkus, plesnite sa po vrecku. Z týchto hotelov máte pagody peši desať minút. Často je osemsto rokov stará pagoda aj súčasťou hotelového pozemku. Jedlo sa podáva vo vzácnych lacquerových nádobách, personál sa ukláňa a neustále usmieva. Zniesli by vám modré z neba.Večera s predstavením Ak máte v živote čo robiť a počas svojej cesty chcete vidieť viac, tak toto je tip ako zabiť dve muchy jednou ranou. Bábkové predstavenie a aj živí tanečníci. My si objednávame špeciálne menu pre nás, pozostávajúce zo šalátu z čajových lístkov a špeciálneho baganského curry – toto robia iba pre nás. Taktiež je dobré vedieť, o čom dané predstavenia sú – často príbehy z Ramajány. Ide o turistickú záležitosť, ale v rámci celého balíka (ak inde, napríklad na Inle predstavenie neuvidíte) vám to barmskú kultúru osvetlí lepšie.Plavba po Irawady Ide o prekvapujúco mohutnú rieku, širšiu než Mekong v Laose, mnohonásobne širšiu než Dunaj v Bratislave. Irawady bola od pradávna dopravnou tepnou Barmy. V jej delte sa v minulom storočí pestovalo najviac ryže na celom svete. Ak sa nebudete plaviť do Mandalay, tak dotknúť sa takto rieky, ktorá je akousi chrbticou Mjanmarska je fajn. Je to zmena, vetrík príjemne pofukuje a nad baganskými pagodami zapadá slniečko. Fotografia: Vľavo ohromná rieka Irawady, pred vami pagody Nyaung-U, slniečko svieti zozadu. Nádhera 

Ľuboš Fellner, BUBO

ODPORÚČANÉ ZÁJAZDY

Priekopníci luxusných expedícií

Najvyššie zľavy teraz!