Fórum

78 príspevkov

06

15:58

nov

2019

Thanaka - aby sme boli krásne Viac o krajine

Thanaka - aby sme boli krásne

Kozmetický svet sa v Mjanmarsku stále spája s thanakou. Ide o kultúrnu špecifickosť, niečo, čo Vám hneď napovie, v ktorej krajine sa nachádzate. Thanaka = barmská tvár. Ide o žltkavú pastu, ktorú si ženy, dievčatá a deti natierajú na citlivé oblasti tváre - najčastejšie na líca, nos, čelo... Tváre malých detičiek sú často celé potreté thanakou. Tradičný barmský „make-up“ je čisto bio, eko, raw produkt. Vyrába sa z dreva stromu thanaka. Pod týmto pojmom sa ukrýva viac ako jeden druh stromu, najčastejšie však ide o dulu bengálsku alebo, latinsky, Limonia acidissima, ktorej plodom je tzv. drevené jablko. Drevo stromu thanaka sa nastrúha - namelie na kameni na jemný prášok, ktorý sa následne zmieša s vodou - a make-up je pripravený. V obchodoch i pouličných stánkoch po celej krajine môžete kúpiť už vopred pripravenú pastu, nepotrebujete vláčiť drevený klátik so sebou. Thanaka je najlepší spôsob, ako si ochrániť pokožku tváre pred silným barmským slnkom. Najmä počas dní, kedy sme v Bagane medzi tisíckami pagod, alebo na jazeru Inle; keď ho brázdime na otvorených loďkách, siahneme po thanake, ktorá chladí naše líčka po celý deň a zanecháva pokožku krásne vláčnu a jemnú. Miestne ženy ju používajú aj ako medicínu pri uštipnutí hmyzom, komárom, a s pridaním napríklad šťavy z limetky je thanaka účinná pri boji s akné. Thanaku sme si zamilovali aj my, a cestujeme s krásnymi lístočkami na líčkach.

K

Katarína Pivovarníková z BUBO

06

07:53

nov

2019

Mandalay Hill Viac o krajine

Mandalay Hill

Mandalay, mesto umenia, duchovné centrum celého dnešného Mjanmarska. So svojimi 1,5 miliónmi obyvateľov je druhým najväčším mestom krajiny, ale jeho význam hľadáme v nie tak dávnej minulosti. V priebehu 18. a 19. storočia bol hlavným mestom Hornej Barmy. V čase, keď sa na juhu pomaly udomácňujú britský kolonialisti, na severe ešte všetko funguje ako za starých baganských čias - budujú sa paláce z tíkového dreva, a vzácne zobrazenia Budhov sú olepované zlatými papierikmi. Dnes je z paláca umelý skanzen, a mesto vybudované na rovine je zaprášené od množstva automobilov i bicyklov, a na prvý pohľad nie je najromantickejšou destináciou. Avšak Mandalay je o objavovaní a dobýjaní. Treba poznať históriu. Samotné mesto vzniklo na základe predpovede astrológa, že len v Mandalay bude posledné barmské kráľovstvo úspešné. Poverčivý, no rovnako schopný kráľ Mindon Min nezaváhal. Staré pomenovanie mesta Yadanarborn znamená mesto drahokamov, ktoré objavujeme každou hodinou strávenou v povodí toku rieky Iravadi. Chrám so sochou Mahamuni Budhu je druhým najposvätnejším budhistickým pútnickým miestom. So svojou vzácnou sochou s 15 cm vrstvou zlata zanecháva v našich mysliach akýsi pokoj. Po všetkých chrámoch, ktorými sme počas putovania Krajinou zlata a budhizmu prešli, je pomyselnou čerešničkou na torte. Celý chrám je akosi iný, a na rozdiel od veľkolepej Shwedagonskej pagody, dobre ukrytý aj pred turistickými autobusmi. A po ňom pomaly vystupujeme kľukatými cestičkami až na Mandalajskú horu. Pozorujeme západ slnka, a ako Siddharta Gautama pred 2500 rokmi, i my si vravíme, že toto mesto raz bude veľké a slávne.

K

Katarína Pivovarníková z BUBO

06

07:37

nov

2019

Mekong, Matka rieka Viac o krajine

Mekong, Matka rieka

Mekong je najväčšou riekou juhovýchodnej Ázie. Matka rieka, tak sa jeho názov prekladá, je dlhá 4350 km. V rámci Ázie je na siedmom mieste, a celosvetovo je 12.najväčšou riekou. Z Tibetskej náhornej plošiny prechádza z Číny cez Mjanmarsko, tzv. horný Mekong, ďalej cez Laos, Kambodžu - dolný Mekong. Skrze deltu rozvetvenú až na sedem ramien vo Vietname ústi do Juhočínskeho mora. Svoju rodičovskú úlohu v regióne realizuje na 100% - voda z jej toku zabezpečuje potravu pre 100 miliónov ľudí. Ročne z Mekongu vylovia rybári 1,3 miliardy ton rýb, čo je 4x väčší úlovok než v Severnom mori. Je tu zaznamenaných viac ako 1300 druhov rýb, mimo iných tu možno zazrieť delfína irawádskeho. Na brehoch rieky žije viac ako 800 druhov hadov, 430 druhov cicavcov, a nad Mekongom lieta viac ako 1200 druhov vtáctva. Matka rieka preteká etnicky veľmi diverzifikovaným územím. V jej povodí žije obyvateľstvo, ktoré môžeme začleniť do viac ako 100 odlišných etník. Povodie rieky sa zapojilo do ekologického projektu "interceptors". Ide o stroj na solárny pohon, ktorého úlohou je vyčistiť najznečistenejšie vodné toky od plastového odpadu.  V rámci našej cesty Najkrajšie pamiatky sveta splavíme Mekong na úseku dlhom viac ako 300 km. Plavba na rodinnej drevenej loďke nám zaberie celý deň. Prináša nám však absolútne novú skúsenosť, na ktorú v našich zemepisných šírkach nie sme zvyknutí. Čas strávený na rieke je jedinečným zážitkom. Vyrážame z Thajska, ale hneď vidíme brehy Laosu, do ktorého vnútrozemia plavbou postupne prenikáme. Scenéria je ako z prírodopisného filmu. Prudké kopce zarastené nepriechodnou bujnou džungľou, vodné byvoly , ktoré sa lenivo pasú na brehu, a niektoré z nich sa chladia kúpeľom v rieke, deti horských etník, ktoré skáču do vody a šantia na piesočnatých násypoch, ostré kamenné ostrovy trčiace z hladiny... Niekedy nevieme posúdiť, či je to realita, alebo len snenie. Plavba po rieke Mekong prichádza vo chvíli, kedy opúšťame prvú krajinu - Mjanmarsko. Sme plní dojmov a zážitkov, a ako plynie rieka, tak sa aj naše spomienky ukladajú, a prežívame ich skrze spoločné rozprávanie ešte raz. Neviem si predstaviť lepšie utužovanie a spoznávanie na cestách. Zlatým klincom je obed pripravený rodinou, ktorej patrí loď. Pre mnohých z nás je to najlepší gastro‒zážitok na ceste. Jedlo pripravené pre BUBO skupinku zo srdca a s takou láskou, že to cítime v každom súste. Mekong sme si zaslúžili a užili sme si ho naplno. Ako sa pomaly stmieva, prichádzame do prístavu v mestečku Luang Prabang. Výborný začiatok spoznávania Laosu, každý deň na tejto ceste prináša nové, jedinečné zážitky! 

K

Katarína Pivovarníková z BUBO

12

14:02

okt

2019

Festival svetiel v Barme Viac o krajine

Festival svetiel v Barme

Navštíviť Zlatú Barmu v čase jedného z najvýznamnejších sviatkov v krajine je neuveriteľným zážitkom. Október by sme tu mohli nazvať mesiacom úcty k starším. K tomu všetkému sa všetci tešia, že sa končí monzún a prichádza obdobie krásnych slnečných dni. V tomto roku sa októbrový splnový deň koná 13.10.. V podvečer sa v Šwedagonskej pagode uskutočnil otvárací akt festivalu svetiel - slávnosti , ktorou sa končí budhistický pôst. Toto obdobie, kedy budhistickí mnísi necestujú- alebo len výnimočne, a kedy je možné zdržiavať sa večere, je pripomienkou cesty historického Budhu k svojej matke. Budhistický pôst je v monzúnovom období. Festival svetiel, alebo thagyut po barmsky, sa dnešným pochodom Nebeských strážcov oficiálne začal. Sviečky boli rozostavané a rozsvietené okolo celého obvodu Shwedagonskej pagody a celé mesto - ulice i obchodné domy - sú ozdobené rozličnými svietidlami, lampiónmi i sviečkami. Najposvätnejšie budhistické pútnické miesto Mjanmarska bolo o niečo viac čarovné a zaujímavé. Mohli sme celým telom vnímať, ako žije krajina v čase svojho náboženského sviatku. Na jeho pokračovanie sa tešíme cestou k jazeru Inle.

K

Katarina Pivovarníková, BUBO

23

08:56

júl

2019

Najnovšie živé UNESCO v Barme Viac o krajine

Najnovšie živé UNESCO v Barme

Jedno z najkrajších súborov budhistických pamiatok sa nachádza na centrálnej planine Barmy, v ohybe životodarnej tepny krajiny- rieky Irawadi. Cestujeme tu za históriou a objavujeme jej prvé hlavné mesto v Bagane. Prvá barmská ríša zotrvala do dnešných dní v podobe pamiatky výnimočného rozmeru. Bagan je pre miestnych théravádskych budhistov posvätným miestom. Pre nás cestovateľov ide o početné chrámy, z ktorých každý je iný, má svoj príbeh, výnimočnosť a charizmu. Baganské chrámy a stúpy patria k najkrajšiemu, čo sa dá v Barme navštíviť. Najdôležitejším elementom je však život medzi pamiatkami, ktorý dodáva lokalite iný rozmer. Milujeme Bagan, pretože v okolí pagod, kde nachádzame vzácne fresky i rozličné stvárnenia historického Siddharta Gautamu, sa dostaneme do života miestnych- prechádzame cez ich polia, keď je orba, pasieme s nimi vodných byvolov, vozíme sa na vozoch so zanechaním prašnej stopy, ochutnávame ich tradičné jedlá a popritom si uvedomujeme dôležitosť prítomnosti Irawadi. Vidíme všetko- Shwezigon, Anandu i nádhernú Htilomilno.. avšak odnášame si viac ako suvenír. Pri ceste z Baganu sa nám do duše vpečatil úsmev miestnych, ktorých sme stretli, hoci len na pár chvíľ. Pomohli nám pochopiť Bagan- živú pamiatku, ktorá sa tento rok v júli- týždeň pred naším príchodom- zapísala na Zoznam svetového dedičstva UNESCO. Bagan si to určite zaslúži: stúpy, početné chrámy, budhistická skulptúra, kláštory medzi ruinami z 12.-13.storočia, vzácne fresky a archeologické fragmenty z čias baganského impéria sú dobrým argumentom pre zápis a zaslúžia si pozornosť verejnosti. Verme však, že zostane verný svojmu odkazu živej pamiatky, ktorá ju tak veľmi odlišuje od všetkých ostatných. A že pastierku byvolov stretneme aj nabudúce..  

K

Katarína Pivovarníková, BUBO

22

09:20

júl

2019

Najkrajšie pamiatky Viac o krajine

Najkrajšie pamiatky

Cestovanie po krajinách, akou je napríklad Mjanmarsko, so sebou stále prináša istú dávku dobrodružného objavovania. Krajiny so zložitejšou históriou i súčasnosťou sú stále ukrytými pokladnicami tých najkrajších pamiatok. Krajina je navštevovaná ľuďmi, ktorí túžia po troške oddychu od preplnených turistických atrakcií. Cestovanie po Barme znamená odkrývanie skrytých miest, kde nie je ceduľka UNESCO a ani infraštruktúra k tomu určená. V jednom takom krásnom dni – i keď máme obdobie dažďov, počasie nám veľmi praje- po celodennej plavbe jazerom Inle a objavení remesiel miestneho etnika Intha sme zakotvili pri brehu dedinky Indein. Najprv sme si ju pekne obišli, aby sme si uvedomili, že miestni sú na tom síce ekonomicky slabo, ale to šťastie v ich očiach im môže nejeden z nás závidieť. S BUBO to nie je iba o cestovaní, ale aj porozumení a charite. Rozdali sme šampóniky, zubné kefky, hrebene, potešili sa s detičkami, zakývali mamičkám vykukujúcim z okien a nakazili sme sa ich radosťou. Všade nás volali k nim domov na čaj...Veselí sme pokračovali bambusovým lesíkom k miestu, ktoré našim cestovateľom vždy vyrazí dych. Pagodový les Indein, neznámy, vždy prázdny a nádherný súbor pagod a stúp rozličných veľkostí a tvarov. Koľko ich je? 500? 1000? Načo počítať? Pagody pribúdajú každým rokom, miestni si zvyšujú karmu, a Indein nie je nikdy rovnaký. Strávime tu čas motaním sa medzi nimi, nik na nás nepíska, nik nás nezahriakne, keď sa dotýkame starých sôch Budhov. Je to objaviteľský raj! Cestou späť, cez zakrytú chodbu s nádhernými starými stĺpmi si nakúpime jedny z najkrajších suvenírov. Ďalší deň plný zážitkov na ceste!  

K

Katarína Pivovarníková z BUBO

22

13:13

máj

2019

Zážitkový vnútroštátny let Viac o krajine

Zážitkový vnútroštátny let

Od vnútroštátnych mjanmarských letísk človek nemôže mať žiadne prehnané očakávania. Ale letisku Heho neďaleko jazera Inle nám vyrazilo dych. Odletová hala v horšom stave než autobusová stanica v Užhorode. Nápis Departure je nenápadne situovaný pri reklame na pivo. Informačná tabuľa o odletoch a príletoch? Nie načo, netreba. Odbavenie batožiny prebehlo len uskladnením batožiny do vozíka (niečo medzi fúrikom a vlečkou) pri zriadenkyni. Tzv. „dutyfree“ priestor (viem, že na vnútroštatnom lete nezmysel, ale chápeme sa) oddelený od čakárne len znudeným pracovníkom ostrahy, ktorého viac zaujímal facebook na mobile než nejaké tekutiny v príručnej batožine. Ale najviac aj tak pobavila letenka s pokynom na voľné sedenie. BUBO našťastie vie, ako to tu chodí, a všetko prebehlo tak ako malo. A my sme sa úspešne presunuli k thajským hraniciam a pokračovali v zájazde.  

Zážitkový vnútroštátny let

Martin Lipinský

17

15:54

apr

2019

Všetko dobré v novom roku do tretice! Viac o krajine

Všetko dobré v novom roku do tretice!

Posledné dni boli mimoriadne intenzívne. V Myanmare sme totižto zažili mimo prvotriednej poznávačky aj oslavy budhistického nového roka Thingyan, známeho ako Songkran v susednom Thajsku. Táto trojdňová slávnosť je trochu podobná našej veľkej noci, ale na rozdiel od Slovenska sa tu neoblievajú len ženy a dievčatá, ale úplne všetci. Voda má očistný účinok a je zároveň požehnaním, ktoré Vás očistí a pripraví na nový rok. Oslavy nás zastihli na viacerých miestach, ale najintenzívnejšie na nádhernom jazere Inle, perle barmského štátu Shan. „Pripravte sa na to, že budete mokrí“, hovorí náš miestny sprievodca Tham „hlavne mládež niekde nie je možné zastaviť“. Rýchlo chápeme, čo mal na mysli. Plavíme sa na našich skvelých rýchlolodiach riekou k pagodovému lesu Indein. Toto odľahlé miesto pri jazere nenájde každý, ale stojí určite za návštevu. Stovky pagod okolo centrálneho chrámu vytvárajú atmosféru ako z ázijskej rozprávky. Môžete sa tu motať a fotiť a z každého uhla sú tieto stovky rokov staré pagody iné. Podľa legendy tu stoja už od tretieho storočia pred naším letopočtom, kedy ich mali postaviť vyslanci slávneho indického kráľa Ashoku. Návštevu si ale musíme zaslúžiť, a cesta nie je ľahká. Je obdobie sucha, a tak je voda nízka, miestami len po kolená. A práve v rámci sviatkov tu na nás striehnu deti s vedrami, ktoré horia nedočkavosťou, aby nás očistili a požehnali do nového roka. Máme síce dáždniky, ale mládež je vynaliezavá a leje na nás vodu z mostov, prípadne striehne na vode rozostavená tak, aby sme im nevedeli ujsť. Voda na nás lieta zo všetkých strán a sme celí premočení. Nikto sa ale reálne nehnevá. Veď je nový rok a miestni to myslia len a len dobre. Ich dobré úmysly ukazuje aj to, že hneď keď vidia ako nám loď uviazla na plytčine, tak odhadzujú vedrá a pomáhajú nám loď roztlačiť. Všade je smiech. V dedinách na jazere sú tribúny s hadicami a všetci sa polievajú. Bohatí alebo chudobní, vzdelaní alebo negramotní, všetci sú mokrí a šťastní. A my, malý ostrov Európy medzi nimi, ktorý sa väčšine vody úspešne vyhýba, ale aj tak je dva krát za deň celý premočený. Skvelý zážitok! Je úžasné vidieť tento sviatok v praxi. Aj okolo jazera na cestách postávajú ľudia a žehnajú vodou všetkých čo prechádzajú okolo. Z nášho autobusu vodíme tieto „vodné checkpointy“ na každom kroku. Dnes sviatky skončili. Všetko sa vrátilo do normálu a už sa viac neoblieva. Všetci sa môžu očistení a požehnaní vrátiť ku každodenným povinnostiam. A tak všetko dobré v novom roku všetkým! Thingyian je za nami!  

S

Samuel Kĺč z BUBO

13

15:56

apr

2019

Nádherná Irrawaddy Viac o krajine

Nádherná Irrawaddy

Bagan je perlou celej Barmy. Toto nádherné miesto je známe tisícmi pagod a atmosférou, ktorej v juhovýchodnej Ázii môže konkurovať jedine Angkor. Dnes sme sa mu venovali naplno. Od krásneho východu slnka na vyhliadkovej veži, kde sa pred vami stovky pagod na Bagnaskej pláni rozprestierajú ako stredoveká tapiséria, cez samotné pagody so zlatenými vrcholmi, z ktorých dýcha história a mystická atmosféra, až po jazdu na konských povozoch, ktoré nás odviezli aj na miesta, kde vás bežný autobus neodvezie. V skratke, nádherný deň, na ktorý len tak ľahko nezabudnete. Korunu sme mu ale nasadili na matke barmských riek, Irrawaddy. Tento nádherný veľtok, pri ktorom Dunaj vyzerá ako potok, je životodarnou tepnou Myanmaru. Tiahne sa centrom krajiny v dĺžke 2100 kilometrov, a bez neho by krajina nebola nikdy tým, čím je dnes. My podvečer nasadáme na našu prenajatú loď a pokojným prúdom obrovskej rieky sa plavíme hore smerom k ostrovom, ktoré sú nad vodou len v období sucha. Okolo nás je pokoj, na brehu vidíme pagody staré stovky rokov a jediné čo nás môže vyrušiť je zvuk motorov miestnych rybárskych lodí. Naším cieľom je plytčina obnažená v prúde majestátnej rieky len teraz, keď je voda nízko. Tu máme pripravené sedenie a luxusný bufet. Dáte si Barmské víno Cabernet Saviougnon alebo Shiraz? Alebo radšej rum Mandalay a pivo Myanmar? Všetko máme! A tak sedíme v tieni tradičných barmských dáždnikov na mieste, ktoré vlastne ani neexistuje, ak je voda v Irrawaddy na bežnej úrovni, a pred nami je jeden z najkrajších západov slnka na planéte. Mlsáme kešu oriešky a popíjame barmský cabernet savignonon a oproti nám do veľtoku juhovýchodnej Ázie zapadá červená guľa, ktorá je slnkom. Okolo je ticho, už ani rybári nepremávajú po rieke. Atmosféra by sa dala krájať. Nádherný zážitok, ktorý sami sebe závidíme. Slnko sa pomaly skryje za hory okolo Baganu, a je čas ísť. Ale každému z nás je to ľúto, a na tento podvečer na nádhernej Irrawady len tak skoro nezabudneme!  

S

Samuel Kĺč z BUBO

11

14:41

apr

2019

V srdci zlatého barmského Budhizmu Viac o krajine

V srdci zlatého barmského Budhizmu

Pagoda Schwedagon, Yangon, Barma. Ak sa bavíme o najkrajších pamiatkach sveta, tak toto miesto nesmieme nikdy vynechať. Nepozná ho každý, ale kto tu bol, bude so mnou isto súhlasiť. My z BUBO sme tu pri tom ako doma. Ale i napriek tomu, že sa sem človek pozrie neraz, tak čistá úchvatnosť tejto 99 metrov vysokej stupy pokrytej 70 tonami zlata človeka zakaždým prekvapí. V lúčoch podvečerného slnka je tento div barmskej architektúry úchvatným pohľadom, ktorý človeku ostane pred očami až do konca života. V prvom rade je to ale posvätné miesto a jeho atmosféra čírej zbožnosti a rituály okolo vás, ktoré evidentne hlboko preciťujú pútnici prichádzajúci sem po stovkách, dostane každého. „Ktorý deň v týždni ste narodení?“ Pýta sa náš skúsený sprievodca Than. Schwedagon je jeho druhým domovom, pohybuje sa tu už od 13tich rokov, keď sa do Yangonu presťahoval z poľnohospodárskej dediny na centrálnych pláňach Myanmaru. Hneď viem, kam otázkou mieri: „Ja som v piatok, poďme nájsť oltárik!“ Okolo hlavnej pagody je totiž oltárik pre každý deň v týždni, kde môžu tí, ktorí sa v daný deň narodili, umyť sochu Budhu vodou, a tým symbolicky očistiť svoju dušu. Či ste Budhista alebo nie je v Barme jedno, miestni sú radi, ak ctíte ich zvyklosti, a tak prechádzame okolo stupy a nachádzame piatok. Rituál je nesmierne jednoduchý – do pripravenej misky naberiete vodu a niekoľko krát opláchnete Budhu a zviera, ktoré sa ku Vášmu dňu viaže. Preto opláchnem sochu aj morské prasiatko pod ňou, a hriechy zo mňa padajú skoro ako pot v horúcom barmskom počasí. Okrem duchovnej očisty rozdávam každému členovi našej výpravy aj plátok zlata a pripájame sa k pútnikom, aby sme ním polepili sochu Budhu v jednom z centrálnych chrámov. Práve vďaka tejto starodávnej zvyklosti je Barma známa ako krajina zlata a nájdete ho tu na každom kroku, a to aj v tých najchudobnejších oblastiach. V skratke, užívame si atmosféru najsvätejšieho miesta Barmy naplno, splývame s davom, ak nie vizuálne, tak minimálne čo sa týka našich aktivít, a preciťujeme exotiku, ktorú toto miesto stelesňuje. Schwedagon je jednoducho zážitkom pre každého!  

S

Samuel Kĺč z BUBO

09

10:20

dec

2018

Najkrajšia pamiatka sveta z vtáčej perspektívy Viac o krajine

Najkrajšia pamiatka sveta z vtáčej perspektívy

Barma je krajina, ktorú sa rozhodne oplatí navštíviť. Krásna príroda, milí ľudia a zachované pamiatky, ktoré ešte stále, po desiatkach rokoch izolácie počas vlády vojenskej chunty, nie sú preplnené turistami tak, ako je to v ostatných krajinách juhovýchodnej Ázie. Nehovoriac o tom, že sa tu nachádza jedno z najzaujímavejších a najmystickejších miest na svete. Na brehu rieky Ayeyarwady je vystavané starobylé mesto Bagan s viac ako dvomi tisíckami budhistických monumentov, veží a stúp, ktoré sú len tak roztrúsené v krajine okolo mesta. Medzi tie najznámejšie patrí chrám Ananda so zlatou stupou na vrchu z jedenásteho storočia, chrám Dhammayangi, Thatbyinnyu alebo pagody Shwezigon a Shwesandaw. Nádherné sú však aj tie menšie, mimo mesta, ku ktorým sa dostanete po kľukatých prašných cestičkách. My však vstávame skoro ráno a ideme si pozrieť túto krásu z vtáčej perspektívy. Ráno o 5:20 nás z hotela vyzdvihne staručký autobus a po pol hodine jazdy vystupujeme na obrovskej lúke, kde sa pripravujú teplovzdušné balóny. Náš pilot Barry, ktorý tu lieta už siedmu sezónu (v letnom období, počas veľkej migrácie odlieta do Serengeti v Tanzánii), nás poučí o bezpečnostných záležitostiach, najmä ako sa pripraviť na pristátie, ponúkne nás čajom alebo kávou a koláčikmi, a po štyroch v skupine nastupujeme do koša rozdeleného na päť sekcií. Štyri sú určené nám, návštevníkom a v strednej s ovládacími prvkami je náš pilot. Po niekoľkých sekundách zohrievania vzduchu pomaličky vzlietneme a vietor nás začne unášať ponad toto magické miesto. Barry dokáže točiť košom a tak máme všetci perfektné výhľady na pagody, chrámy, ale i okolité políčka na ryžu alebo arašidy. Barry nám ukazuje tie najzaujímavejšie stavby a rozpráva o nich tajomné príbehy. Ani nevieme ako, a naša trištvrte hodinka vo vzduchu ubehla a my pristávame na trávnatej ploche jedného z hotelov Nového Baganu. Barry nás pozýva ešte na tradičný pohár šampanského – podľa príbehu z osemdesiatych rokov osemnásteho storočia, kedy pri jednom z prvých úspešných vzletov vtedy ešte ohňom vyhrievaného balóna, tento pristal s posádkou na poli, kde si sedliaci, ktorí tam pracovali, mysleli, že im tam pristali démoni na drakovi (keďže by ich ani vo sne nenapadlo, že tam niekto priletí na balóne) a rozbehli sa ich zlynčovať. Piloti mali našťastie so sebou fľašu šampanského, ktorú si chceli vychutnať po úspešnom pristátí a tá im nakoniec, potom ako ju ponúkli vystrašeným sedliakom, zachránila život. Príjemná tradícia. Vychutnáme si teda náš pohárik, podebatujeme s Barrym a nastupujeme do autobusu, ktorý nás zavezie naspäť do hotela. Práve sme ulovili zážitok, na ktorý nikdy nezabudneme.  

Najkrajšia pamiatka sveta z vtáčej perspektívy

Maťo H. z BUBO

12

06:18

nov

2018

Mount Popa a duchovia Barmy Viac o krajine

Mount Popa a duchovia Barmy

Mjanmarsko vníma každý pred cestou ako budhistickú krajinu, mnohí scestovaní ju považujú za najbudhistickejšiu zem na svete. Percentá jednoznačne súhlasia, až 89% všetkých obyvateľov sa hlási k tradičnému théravadskému budhizmu. V rámci krajín juhovýchodnej Ázie sa tuná človek stretáva s podobizňou Budhu alebo pagodami asi najčastejšie. Jedinečnosť vo vyznávaní budhizmu je v Barme v jeho doplnení o prvky tradičnej viery v nebeských strážcov, či dobrých i menej dobrých duchov. Dejiny uctievania duchov, ktorí sa tu volajú 'náti', siahajú do obdobia staršieho než je budhizmus samotný. V hierarchii nátov existuje 37 hlavných duchov, ktorí boli historickými osobnosťami, prispeli k rozvoju spoločnosti a častokrát zomreli násilnou a predčasnou smrťou. Podobizne nátov sú v Barme súčasťou budhistických chrámov a vyjavujú sa tak ako svätci v kresťanskom ponímaní. Viera v nátov je medzi obyvateľmi veľmi silná. Skĺbenie s budhizmom znamená, že aj náti vyjadrujú rešpekt historickej postave Budhu. Po celej krajine vidíme obetinky i oltáre pre nátov vedľa budhistických monumentov. Najvýznamnejšie miesto pre vyjadrenie úcty k nátom je 700 m vysoká hora Mount Popa. Na jej úpätí je svätyňa s podobizňou všetkých 37 nátov, a hore krásne vybudovaný budhisticky chrám. Všetko presne ako má byť. 

K

Katarína Pivovarníkova z BUBO

ODPORÚČANÉ ZÁJAZDY