Fórum

35 príspevkov

29

23:12

dec

2019

Most Harryho Pottera Viac o krajine

Most Harryho Pottera

Most Harryho Pottera Na ľavej strane šoférujem dlho. Najradšej však v Škótsku. Vždy sa tam rád vraciam. Mám tu pár kamarátov a pár výziev, ktoré chcem splniť. Nie jedna generácia pozná príbeh Harryho Pottera. Cestou z ostrova Skye zastavujem na jednom odpočívadle. So mnou sa vezie rodina s asi dvanásť ročnou dcérkou. Zbožňuje Harryho. Berieme jedlo a ideme sa prejsť. Asi tak za desať minút nachádzame pod Glenfinnanským viaduktom miesto na opekanie s veľkým ohniskom a sedačkami. Pozerám na hodinky. Je čas. Nenápadne vyťahujem fotoaparát. „Mladá slečna zrazu počuje vlak. Otáča sa a s nemým úžasom na tvári nedokáže vydať ani hláska. Smejem sa v duchu. Vydarilo sa. Dalo to trošku práce naplánovať celú dnešnú trasu, tak aby slečna videla vlak prechádzajúci po „moste Harryho Pottera“ naživo. Skvelý nápad. Detské oči, čo na mňa hľadeli, hovorili za všetko. Zážitok nadovšetko.

25

18:20

aug

2019

Tá pravá Deanstonka Viac o krajine

Tá pravá Deanstonka

Tá pravá Deanstonka “Kto navštívil Škótsko a nebol v pravej škótskej pálenici, akoby tu ani nebol..”, zazneli slová užasnutého BUBO klienta, keď sme vychádzali zo súkromnej prehliadky Deanston Distillery. V celej krajine sa nachádza vyše 120 páleníc škótskej, my sme vybrali jednu z najlepších. Procesom spracovania, typom surovín a v neposlednom rade svojou históriou sa vám návšteva práve tejto bývalej fabriky bavlny istotne zapíše do pamäte. Prehliadka výroby sa koná každú hodinu pre verejnosť, my sme našim BUBO klientom vybavili súkromnú prehliadku! Lokálny sprievodca Stuart nám tak počas hodiny a pol prechádzkou po najtajnejších zákutiach pálenice, s jeho prirodzeným entuziazmom, ukázal a detailne, krok po kroku, vysvetlil výrobu ich kvalitnej škótskej whisky. Jačmeňom od lokálneho farmára, vodou z rieky Leith, tečúcou pozdĺž samotnej pálenice, a kvasinkami produkuje Deanston Distillery ročne desiatky miliónov litrov single malt whisky, z ktorých 20% produkcie skladuje v 45000 bareloch dubového dreva pochádzajúcich najmä z Kentucky v Spojených Štátoch. Zvyšných 80% putuje do ďalších páleníc, kde túto kvalitnú whisky predávajú do ďalších páleníc, vyrábajúcich miešanú whisky. Pri návšteve hlavnej miestnosti s uskladnenými sudmi sme si poklopali aj na autogramami podpísané sudy. Práve na tomto mieste sa totiž nakrúcal film Kena Loacha z roku 2012 - Anjelský podiel. Prečo anjelský podiel? Časť alkoholu v sudoch sa pri ideálnej teplote a vlhkosti vyparuje - hovorí sa, že ich pijú práve anjeli, ktorí tieto miesta poctivo, noc či deň, chránia. Čerešničkou na torte je luxusná degustácia, štrngneme si nabudúce aj s Vami?

25

18:18

aug

2019

Fringujeme v Edinburghu Viac o krajine

Fringujeme v Edinburghu

Fringujeme v Edinburghu Slovo “fringe” by sme z anglického jazyka mohli preložiť ako “nekonvenčný”, “alternatívny”, “inovatívny” alebo “ohraničený”. Toto slovíčko má mnoho rôznych významov, všetky z nich však jednoznačne zhŕňajú charakteristiku najväčšieho umeleckého festivalu na svete - The Fringe. BUBO zakončuje svoj vyše 1500 kilometrový okruh Škótskom v jeho hlavnom meste, Edinburghu, práve v čase konania tohto unikátneho festivalu. Pouliční umelci sú každoročne počas 25 dní v auguste na každom kroku, divadlá, predstavenia a zabávači všade navôkol. Spoločne prechádzame skrz Royal Mile, známu, 1.6 km dlhú ulicu v srdci centra, ktorá vedie od Holyroodhouse Palace (letné sídlo kráľovnej Alžbety II.) až k hradu. Svojím predstavením tu participovať môže každý umelec včas prihlásený. Pre predstavu - v roku 2018 tu v meste, počtom obyvateľov veľkom ako Bratislava, prebehlo 55000 predstavení skrz 3548 umelcov a súborov pôsobiacich na ulici a v ďalších 347 rôznych baroch, divadlách a kultúrnych podnikoch. Najzaujímavejšie sú však jeho začiatky. The Fringe sa koná od roku 1947, kedy sa 8 alternatívnych divadelných súborov neohlásene ukázalo na vtedy sa formujúcom Medzinárodnom festivale v Edinburghu, s cieľom obohatiť kultúrny život v Európe a rozjasniť tak umením povojnový život bežných ľudí. Organizátori im dali zelenú a tak mohli pokračovať aj iní umelci počas nasledujúcich 10tich rokov, až sa postupne sformovalo Združenie Fringu, ktoré generáciami existuje dodnes, a tento, vznikom nenápadný festival, každoročne rozvíja. BUBO zažíva najväčší umelecký festival na svete v najintenzívnejšom čase víkendu a v prostredí jedného z dlhodobo považovaných, najkrajších miest pre život.

09

14:45

júl

2019

Pátranie po Nessie Viac o krajine

Pátranie po Nessie

Pátranie po Nessie Legendárna príšera, o ktorej sú prvé záznamy už zo 6 stor. A údajných svedkov s prestávkami pribúda dodnes. Je vôbec reálna? Odpovede sme sa pokúsili nájsť v múzeu Lochnesskej príšery. Začiatok expozície spomína vznik jazera a prvé výpovede svedkov. Ďalšia časť trošku krotí prívržencov teórie o obrovskej príšere a skúša návštevníka drobnými testami pozornosti, napr., či je na videu kmeň stromu alebo Nessie. Osobne sa mi ale najviac páčila časť, ako koordinovane pátrala kompletná "Lochnesská flotila" v celom jazere po akejkoľvek známke tohto pravekého tvora. Žiaľ, a možno aj chvalabohu, neúspešne. Každopádne, jazero ma príbeh a stojí za to sa sem prísť pozrieť. Veď čo už je len tradičnejšie v Škótsku, než sa plaviť v sychravom počasí po jazere Lochness, pátrať po legendárnej príšere s pohárikom kvalitnej škótskej whisky a míňať hradby zrúcaniny hradu Urquhart? Neváhajte a poďte s nami do Škótska :)

16

15:11

jún

2018

Sukne, whisky, dáždniky Viac o krajine

Sukne, whisky, dáždniky

Sukne, whisky, dáždniky Famózna destinácia toto Škótsko. Vyrazili sme na týždennú dovolenku vďaka odporúčaniam a oplatilo sa. Neopísateľná príroda. Drsná, farebná, daždivá, okúzlujúca na každom kroku. Ľudia tu žijú v harmóní s prostredím už tisícročia, nezlomní a hrdí. Pasú ovce, stavajú kamenné medze, hrady, malé mestečná. Večer si hrajú na gajdy, popíjajú vyberaný alkohol a sušia kilty. Dážď ani vietor ich neodradí od práce. Prekvapila gastronómia, výborná tradičná kuchyňa. Ryby, mäso, omáčky a kráľovské raňajky každý deň. O whisky ani nebudem hovoriť, to treba zažiť, ochutnať a vychutnať. Na každom rohu krásne tartany miestnych klanov z vysočiny a ostrovov. No nechceme sa viac chváliť ale mali by ste sa sem vybrať. Škótsko má farbu, chuť, vôňu a atmosféru.

9

9 "Bubákov" zo Skotska

06

10:47

máj

2018

101 jeleňov Viac o krajine

101 jeleňov

101 jeleňov Škótska divočina je unikátna. Roztrhané mraky derúce okolité tmavé hory. Dúha sa objaví aj na niekoľkých miestach behom pár minút a doprevádza ju neopísateľné svetlo zapadajúceho slnka. Prechádzate popri jazerách plných rýb. Len sa pýtajú nachytať na večeru. Na svahoch rastú machy a lišajníky. Občas osamelá zakrpatená briezka. Tvrdé podmienky jej spomaľujú rast. Dožije sa ale úctyhodného veku. Míňate horské bystriny a sledujete okolie so zatajeným dychom. V horách stále žijú hlucháne, či hoľniaky. Stále preskočí cestou králik alebo snehuľa. Hop a zrazu na svahu pasúce sa stádo jeleňov. Krásne škótske a divoké. Na to si predsa pripijeme. Samozrejme, pravou škótskou whisky. Na výber je tu predsa 74 páliarní. Cesta sa kľukatí a niekedy prejde lesom, kým sa napojí zasa na civilizáciu. Tak, jeleňov bolo nakoniec viac. Toto divadlo sa dá zažiť jedine v Škótsku. 

31

23:24

aug

2017

Neskorý obed u Jamieho Olivera s Jamiem. Viac o krajine

Neskorý obed u Jamieho Olivera s Jamiem.

Neskorý obed u Jamieho Olivera s Jamiem. Edinburgh alebo Atény severu ako sa o ňom píše. Právom patrí medzi najhistorickejšie mesto v UK. Začali sme z ostra ešte pred davom turistov našou prvou zástavkou je Edinburgh Castle odkiaľ je úžasný výhľad na New Town aj záliv, prezreli sme korunovačné klenoty, Great Hall či väznicu, v ktorej ešte doteraz cítiť stredoveké časy. Pokračujeme Royal Mile zo zástavkou u Elephant cafe kde vznikol Harry Potter od známej spisovateľky J.W.Rowlingovej až prídeme na koniec tejto historickej ulici pred vchod Holyrood Palace kde keď zavíta kráľovská rodina do Edinburghu prespáva práve tu. Do cela sme vyhladli, tak som navrhol ísť na neskorší obed k Jamiemu Oliverovi do New Townu. Jedlo pripravili excelentne aj keď nie priamo od „Guru,, šéfkuchára, ktorý sa tu neukázal už 2 roky, čo nám manažérka povedala keď sme sa pýtali na samotného zakladateľa a zrazu hop... kto práve vošiel... jednej z jeho reštaurácií, ktoré má po svete? Jamie ! Pre našich Bubákov určite zážitok a skvelý záver putovania Škótskom. Haste ye back. 

30

13:29

aug

2017

Ikonický Eilean Donan Viac o krajine

Ikonický Eilean Donan

Ikonický Eilean Donan Hádam jeden z najikonickejších hradov škótskej vysočiny je Eilean Donan. Miesto kde natáčali film Highlander a Duncan MacLoad v podobe Christophera Lamberta za pomoci Seana Conneryho sa stal nesmrteľným hlavne na filmovom plátne. Hrad bol už v 6. storočí domovom mníchov. No po začiatku dobyvačnej politiky škandinávskych národov sa stal obrannou pevnosťou, kde sídlil klan MacRae až do doby Jakobitských povstaní. Po roku 1911 sa znovu dostal do rúk rodiny MacRae-Gilstrap, kde John so svojou ženou Isabellou, zvanou tiež Elle, hrad zrekonštruovali do súčasnej podoby. Stáli sme na miestach filmovania, ale aj v sieňach slávy. Videli sme množstvo starovekých zbraní a neďaleko hradu v malej zapadnutej krčme sme ochutnali aj miestnu whisky. Veľmi príjemne strávená časť zájazdu, kde si každý z našej malej skupinky prišiel na svoje. Dozvedeli sme sa aj množstvo nepísaných klebiet, ktoré však nebudem zverejňovať.

27

09:23

aug

2017

Na konci slávnej Británie Viac o krajine

Na konci slávnej Británie

Na konci slávnej Británie Keď sa povie koniec Británie, myslí sa tým najsevernejší bod Britských ostrovov a hneď sa v mysli každého patriota objavia dve mená miest. John O Groats, ako koniec britskej najdlhšej turistickej, cyklistickej a pútnickej trasy. Je dlhá iba 1410 km a vychádza v Cornwalle. Láka však turistov z celej Británie a okolia. Bubáci počas jazdy stretávali množstvo bicyklov a peších turistov. Skutočným najsevernejším bodom Britských ostrovov je však Dunnet Head. Vysoké útesy sa pýšia do výšky 91 metrov a sú domovom množstva druhov morských vtákov. Maják, týčiaci sa do výšky 20 metrov bol postavený v roku 1831, pre množstvo stroskotaných lodí v okolitých búrlivých vodách, obmývajúcich Orkneje aj Britániu. 

26

08:15

aug

2017

Hľadanie Nessie Viac o krajine

Hľadanie Nessie

Hľadanie Nessie Bol príjemný podvečer a bubáci sa práve dostavili do malého a rušného mestečka v škótskej vysočine, zvaného Inverness. Zhodili sme si veci na hotely a poď ho na prieskum neďalekého hradu Urquhart. Ten sa pýši nad jazerom Loch Ness. Tak opradenom legendami o prehistorickom živočíchovi, ktorý tam vraj žije už od piktského osídlenia. Hrad nikdy nedobili Vikingovia a neskôr sa stal významným opevnením a vstupnou bránou do škótskej vysočiny. Nessie sa tu vraj vyskytla aj v stredoveku. Potom o nej zmienky zasa utíchajú, až kým sa v 1933 nepostavila cesta. Tu už nachádzame prvé fotky- čo ich lovci príšer nazývajú Nessie. Čosi sa objavuje v polovici 20. tých rokov a potom zasa utícha. Nečudo tak starý tvor potrebuje aj oddych. Alebo musí migrovať, na hrade sme ale zažili krásny podvečer, ktorý ukončila fajnová večera s ochutnávkou whisky a miestneho piva v reštaurácii U Fidlikanta. 

19

12:52

apr

2017

SKYE, Glenfinman a alchýmia výroby whisky Viac o krajine

SKYE, Glenfinman a alchýmia výroby whisky

SKYE, Glenfinman a alchýmia výroby whisky Žiaden okruh Škótskom by nebol kompletný bez návštevy aspoň jedného z množstva ostrovov a preto nás dnes čaká ostrov drakov, najväčší ostrov Hebríd, Vyrazili sme z Fort Williamu na ostrov Skye a cestou sme museli opäť zastaviť pri Eilean Donan Castle, pretože sme si to jednoducho nemohli nechať ujsť. Na celý deň sme si naplánovali ostrov Skye a jeho zážitky. Prešli sme kontroverzným mostom Skye Bridge, naša druhá zastávka bola južná časť ostrovu a barokový zámoček Armadale, alebo teda jeho ruina umiestnená v príjemnej záhrade silného klanu MacDonaldovcov. Pozreli sme si ako vyzerá, navštívili múzeum, ktoré vyhralo cenu za najlepšie múzeum klanov v Škótsku. Ostrov Skye patrí k najväčším a rozhodne patrí medzi najznámejšie. Krajina narástla do výšky vďaka pohoriu Cuillin , sprevádzali nás krásne výhľady na okolité menšie ostrovčeky. Hlavné mesto ostrova Portree je malé mestečko, kde sme naplnili naše žalúdky a vyrazili smer juh, aby sme sa s prehľadom stihli nalodiť na trajekt nazad na škótsku pevninu. Plavba škótskym trajektom, takýto zážitok sme si nemohli nechať predsa ujsť, počasie prialo, dokonca prestalo aj fúkať, približujúca sa krajina ozdobená pár domčekmi, tak pôsobil Mallaig, kde sme pristáli. Pokračovali sme k pamätníku Glenfinman, ktorý vzdáva úctu všetkým padlým vojakom u poslednej veľkej bitke u Cullodenu v r.1746, vyrozprávali príbeh Bonnieho, dnes bolo presné výročie 270 rokov od udalosti a my sme si uctili pamiatku s vŕška, z ktorého bolo krásne vidieť aj viadukt z filmu Harry Potter. Ďalšie ráno sme vyrazili smer hlavné mesto, ešte predtým sme si počas cesty naprieč Škótskom jednoducho nemohli odpustiť návštevu tradičnej škótskej pálenice, kde sa vyrába unikátna škótska whisky a zastavili v Dalwhinnie distillery, v najchladnejšie položenej pálenici v Škótsku, kde sme si prešli celý proces. Škótska whisky, to nie je len nápoj, ale aj spleť striktných a dôležitých pravidiel, čo treba dodržať, aby sme stále mohli hovoriť o škótskej whisky. Tá musí byť podľa zákona vypálené len tu v Škótsku, musí tu dozrievať a takisto sa do nej musí dávať len a len škótska voda. Medzi najcennejšie patrí whisky single malt, alebo teda whisky vyrobená z jačmeňa bez ďalších prídavkov. Single malt whisky je unikátna pre každú pálenicu, pretože každá má vlastnú vodu, pôdu, sudy, vzduch a teda každý detail, ktorý napokon ovplyvní výslednú chuť. Single malt vo svojej chuti obsiahne esenciu regiónu, v ktorom vznikala a aj práve preto je jedinečná. Na západnom pobreží Škótska, kde sú známe whisky regióny Islay či Jura, má whisky drsnejšiu chuť vetra dofarbeného soľou roztrieštenou z morského príboja obmývajúci krajinu, no na východe má whisky zasa ovocnejšiu, či koreninovú chuť. Jačmeň treba nechať naklíčiť, aby pustil enzýmy, ktoré potrebuje, následne sa vysuší šokom, rozomelie na prášok a zatvorí sa do nádoby s tisíckami litrov vody. Voda je pri whisky extrémne dôležitá a hovorí sa, že tá najlepšia by mala pretekať cez vresoviská, brezové korene a rašelinu. Až vtedy dostane whisky chuť, akú si zaslúži. Voda s jačmeňom sa následne pretransportuje do kontajnerov na fermentovanie, odtiaľ do prvej destilácie, ktorá zvýši alkohol z deviatich na dvadsaťdva percent a následne do druhej destilácie, v ktorej skončí s osemdesiat percentným podielom alkoholu. Ročne sa jej tu vyrobia nespočetné litre v tej našej cez 2.2 milióna litrov. Musí dozrievať minimálne tri roky a jeden deň, iba tak sa môže whisky pýšiť prívlastkom škótska. Málokto ju však po troch rokoch stočí do fliaš, medzi najobľúbenejšie patria pätnásť ročné whisky, ktoré už nabrali farbu, chuť, vôňu sudov či dokonca esenciu sherry. Vyrobiť whisky je hotová alchýmia, no človek má niekedy pocit, že zlato by sa vyrobilo ľahšie. Zlatou bodkou je ochutnávka tejto živej vody. Piť originálnu, single malt whisky priamo v pálenici je neopísateľným zážitkom. Žiaden okruh Škótskom by nebol kompletný bez návštevy aspoň jedného z množstva ostrovov a preto nás dnes čaká ostrov drakov, najväčší ostrov Hebríd, Vyrazili sme z Fort Williamu na ostrov Skye a cestou sme museli opäť zastaviť pri Eilean Donan Castle, pretože sme si to jednoducho nemohli nechať ujsť. Na celý deň sme si naplánovali ostrov Skye a jeho zážitky. Prešli sme kontroverzným mostom Skye Bridge, naša druhá zastávka bola južná časť ostrovu a barokový zámoček Armadale, alebo teda jeho ruina umiestnená v príjemnej záhrade silného klanu MacDonaldovcov. Pozreli sme si ako vyzerá, navštívili múzeum, ktoré vyhralo cenu za najlepšie múzeum klanov v Škótsku. Ostrov Skye patrí k najväčším a rozhodne patrí medzi najznámejšie. Krajina narástla do výšky vďaka pohoriu Cuillin , sprevádzali nás krásne výhľady na okolité menšie ostrovčeky. Hlavné mesto ostrova Portree je malé mestečko, kde sme naplnili naše žalúdky a vyrazili smer juh, aby sme sa s prehľadom stihli nalodiť na trajekt nazad na škótsku pevninu. Plavba škótskym trajektom, takýto zážitok sme si nemohli nechať predsa ujsť, počasie prialo, dokonca prestalo aj fúkať, približujúca sa krajina ozdobená pár domčekmi, tak pôsobil Mallaig, kde sme pristáli. Pokračovali sme k pamätníku Glenfinman, ktorý vzdáva úctu všetkým padlým vojakom u poslednej veľkej bitke u Cullodenu v r.1746, vyrozprávali príbeh Bonnieho, dnes bolo presné výročie 270 rokov od udalosti a my sme si uctili pamiatku s vŕška, z ktorého bolo krásne vidieť aj viadukt z filmu Harry Potter. Ďalšie ráno sme vyrazili smer hlavné mesto, ešte predtým sme si počas cesty naprieč Škótskom jednoducho nemohli odpustiť návštevu tradičnej škótskej pálenice, kde sa vyrába unikátna škótska whisky a zastavili v Dalwhinnie distillery, v najchladnejšie položenej pálenici v Škótsku, kde sme si prešli celý proces. Škótska whisky, to nie je len nápoj, ale aj spleť striktných a dôležitých pravidiel, čo treba dodržať, aby sme stále mohli hovoriť o škótskej whisky. Tá musí byť podľa zákona vypálené len tu v Škótsku, musí tu dozrievať a takisto sa do nej musí dávať len a len škótska voda. Medzi najcennejšie patrí whisky single malt, alebo teda whisky vyrobená z jačmeňa bez ďalších prídavkov. Single malt whisky je unikátna pre každú pálenicu, pretože každá má vlastnú vodu, pôdu, sudy, vzduch a teda každý detail, ktorý napokon ovplyvní výslednú chuť. Single malt vo svojej chuti obsiahne esenciu regiónu, v ktorom vznikala a aj práve preto je jedinečná. Na západnom pobreží Škótska, kde sú známe whisky regióny Islay či Jura, má whisky drsnejšiu chuť vetra dofarbeného soľou roztrieštenou z morského príboja obmývajúci krajinu, no na východe má whisky zasa ovocnejšiu, či koreninovú chuť. Jačmeň treba nechať naklíčiť, aby pustil enzýmy, ktoré potrebuje, následne sa vysuší šokom, rozomelie na prášok a zatvorí sa do nádoby s tisíckami litrov vody. Voda je pri whisky extrémne dôležitá a hovorí sa, že tá najlepšia by mala pretekať cez vresoviská, brezové korene a rašelinu. Až vtedy dostane whisky chuť, akú si zaslúži. Voda s jačmeňom sa následne pretransportuje do kontajnerov na fermentovanie, odtiaľ do prvej destilácie, ktorá zvýši alkohol z deviatich na dvadsaťdva percent a následne do druhej destilácie, v ktorej skončí s osemdesiat percentným podielom alkoholu. Ročne sa jej tu vyrobia nespočetné litre v tej našej cez 2.2 milióna litrov. Musí dozrievať minimálne tri roky a jeden deň, iba tak sa môže whisky pýšiť prívlastkom škótska. Málokto ju však po troch rokoch stočí do fliaš, medzi najobľúbenejšie patria pätnásť ročné whisky, ktoré už nabrali farbu, chuť, vôňu sudov či dokonca esenciu sherry. Vyrobiť whisky je hotová alchýmia, no človek má niekedy pocit, že zlato by sa vyrobilo ľahšie. Zlatou bodkou je ochutnávka tejto živej vody. Piť originálnu, single malt whisky priamo v pálenici je neopísateľným zážitkom. 

14

23:30

apr

2017

Whisky za stotisíc libier a nekúp to. Viac o krajine

Whisky za stotisíc libier a nekúp to.

Whisky za stotisíc libier a nekúp to. Vstali sme do neobvykle slnečného dňa. Včerajšok patril magickému Lochneskému jazeru a hradu Urquhart, ktorý sme dnes vymenili za najväčší zámok vysočiny Dunrobin, ktorý patrí klanu Sutherlandovcov, ktorý tu dodnes žije, no najkrajšie komnaty ich zámku sa otvorili pre návštevníkov len nedávno a tak sme sa túlali ich miestnosťami. Tento malebný hrad prešiel niekoľkými prestavbami, tou najväčšou v polovici 19. st. architektom Charlesom Barrym (ktorý mimochodom bol architektom House of Parlament v Londýne), má 189 izieb, kde francúzsky vplyv siaha do záhrad, ale ešte predtým sme sa zastavili v jednej s viac ako 300 distilérií whisky v Dalmore, kde mali v zbierke 3 vzácne fľaše Trinitas, každá v hodnote stotisíc libier. Aj keď ich už vypredali niekoľko rokov dozadu, dozvedeli sme sa, že je na ceste ďalšia vzácna edícia. My sme samozrejme neodchádzali naprázdno a smädní, naši BUBO degustátori ochutnali 12,15 a 18 ročné a zhodli sa, že 15 ročná sa vydarila najlepšie. Naša cesta pokračovala na sever na úplný koniec Spojeného kráľovstva k Dunnet Head a do mestečka John O Groats, ktoré je najsevernejšie mesto krajiny a kde sa hlavný ostrov končí. Skalnaté útesy na severe padajúce desiatky metrov do chladného mora. Výhľady na zahalené Orkneje či hľadanie staručkých hrobiek roztrúsených po krajine. Každé odbočenie tu skrýva dobrodružstvo či zážitok... 

BUBO Covid garancia v cene

Preplatíme vám test aj domácu karanténu