Čakajte prosím...

Fórum

611 príspevkov

12

15:10

jan

2019

Naša thajská BUBO rodina

Naša thajská BUBO rodina

Zážitky môžu byť rôzne. Môžu to byť fascinujúce miesta, mimoriadne udalosti, výborné jedlá, ale napríklad aj zaujímavé osobnosti. Nenájdeme ich na každom kroku, ale keď ich objavíme tak sa ich vždy pevne držíme. A práve jednu takúto zážitkovú osobnosť máme v talóne v najznámejšom thajskom letovisku, Krabi, Jeho občianske meno je Somruch, ale všetci kto s nami za posledných 15 rokov Thajsko navštívili ho poznajú pod menom Mr. Big. A nepoznajú ho len naši klienti. Keď sa spomenie jeho meno, tak každý, kto pozná miestne pomery zbystrí. Vlastní niekoľko hotelov a lodí a má vlastnú cestovnú kanceláriu. Je uznávaným podnikateľom a jeho meno doslova otvára dvere. Bolí Vás zub? Zajtra príde najznámejší zubár provincie, o 11tej máte vyšetrenie. Blíži sa tropická búrka? Máme informácie o jej pohybe priamo z ministerstva vnútra. Stratili ste telefón? Policajný kapitán volá priamo Bigovi. Proste vybaví všetko možné a aj pár vecí, ktoré možné nie sú. To sú všetko praktické prednosti, ale to by nestačilo aby nám tak neoddeliteľne prirástol k srdcu. Najlepší je nie, keď sa naťahuje s veliteľom prístavu aby nám pustili na výlet loď aj keď iných pustiť nechcú, ale keď dofrčí na svojom skútri na našu rodinnú základňu a začne sa všetkým venovať. „Ooo, doctor, doctor, I bring medicine“ (Oooo, som doktor, doktor, prinesiem lieky), vraví jednoducho angličtinou Big a pred Jara s oškretým kolenom postaví fľašu whisky. „To je pekná baba“ hovorí lámavou slovenčinou a ukazuje na okoloidúce thajské dievčatá a tľapká pritom Joža po ramene. Najpamätnejšie sú možno ale hudobné vystúpenia spojené s koordinovanými chorálmi „ó Macejko“ v slovensko-thajskej angličtine. V skratke ázijsko-slovenský mix aký nezažijete snáď nikde inde. Mr. Big je jednoducho našou predĺženou rukou v Thajsku a za 15 rokov spolupráce sa stal nie len našim partnerom a kamarátom, ale doslova našou thajskou rodinnou, na ktorú sa môžeme spoľahnúť v tom dobrom aj v zlom a bez ktorej si naše pôsobenie v krajine úsmevov ani nevieme predstaviť!  

T

Tomáš Kubuš a Samuel Klc z Bubo

11

03:04

jan

2019

Krabi a Smaragdové jazierko

Krabi a Smaragdové jazierko

Thajské Krabi má toľko miest, že vás zamestnajú pokojne aj na 2 či 3 týždne. Vozíme sa loďkami po opustených ostrovoch, šnorchľujeme, jazdíme kajakmi v mangrovníkových lesoch a môžete tu ísť aj na kurz varenia dokonalých thajských jedál, navštevovať chrámy či iné zaujímavosti. My sme sa tentokrát trochu netradične vybrali k smaragdovým jazierkam Emerald Pools. Média boli plné tropickej búrky Pabuk, ktorá sa nás takpovediac (okrem dažďu) netýkala, ale Thajci obmedzili plavby loďkami a tak sme vymysleli únik zo sveta do divočiny. Smaragdové jazierka Emerald Pools sú len cca hodinku cesty od Ao Nangu, kde je náš druhý domov. Odrazu sa ocitnete v strede ničoho a po dobrom thajskom obede sa vydáme naprieč novým zážitkom. Kráčame cestičkou a spoločnosť nám robia len neviditeľné cikády. Neskutočne dokážu zvyšovať frekvenciu až má človek pocit, akoby sa v lese preháňali motorové píly. Konečne je tu! Šup do plaviek a do vody. Veľké jazierko obklopené lesom, kde tu sa potôčiky vody predbiehajú medzi kmeňmi stromov a do toho sa kúpeme v príjemnej vode. Takto si média tropickú búrku Pabuk asi nepredstavovali. Krabi sa vlastne ani netýkala, preto sme hneď domov poslali video, aby si každý mohol pozrieť, že sa u nás nič nedialo. Mnohí sa v jazierku vybláznili a zostal čas aj na prechádzku k Blue Pool, teda k modrému jazierku. To je najkrajším bodom celej oblasti. Predstavte si, že kráčate lesom a prebíjate sa tropickým vlhkom, prekročíte niekoľko obrovských koreňových systémov a odrazu stojíte zoči voči jazierku tak krásnemu až si pretriete oči či je skutočné. Tie odtiene modrej, čistej, krásnej modrej až tyrkysovej sú ako z plátna. Tu sa našťastie nesmie kúpať a tak ho môžete len pozorovať. Thajská príroda je u nás stále tak neznáma! Okúpaní sa cestou nazad zastavíme pri známom Tiger Cave Temple, teda pri Tigrom chráme, kde nájdete jaskyne so sochami tigrov, no najväčším lákadlom je schodisko, ktoré vedie na vrchol kopca až k malej svätyni. Hore vedie „len“ 1237 schodov a tak sa mnohým zatočila hlava, no našli sa aj tí, čo si to poctivo odšliapali tam aj nazad a užili si výhľad na exotické Krabi. Zážitky tu ležia všade, stačí len prísť, vziať ich, pochopiť a užiť si ich. Večer sme už zaspávali v Ao Nangu po skvelom streetfoode v podobe morských plodov, grilovaných rýb a iných dobrôt. O chvíľku vyrážame znovu, tak sa pridajte!  

T

Tomáš Kubuš a Samuel Kĺč, BUBO

16

03:46

okt

2018

Ostrov Bamboo

Ostrov Bamboo

Dnes nás čekal výlet na ostrov Phi Phi, souostroví známé, nejen jako oblíbená turistická destinace, ale také vynikající místo pro potápění a šnorchlováni. Je možné zde vidět velkému množství ryb různých velikostí a zbarvení. Ostrov Phi Phi se asi nejvíce dostal do podvědomí lidí z celého světa v roce 2004, kdy většina staveb na něm postavených byla srovnána se zemí vlnou tsunami. V dnešní době by člověk už jen těžko poznal, že se tady něco takového stalo. V jeho blízkosti se též nachází známá Maya beach, kterou proslavil film Pláž a v něm hrající Leonardo DiCaprio. Od uvedení tohoto filmu začalo Maya beach navštěvovat stovky lidí denně, což má velký vliv na její současný stav. Z tohoto důvodu se současná vláda rozhodla pláž uzavřít pro turisty, aby příroda opět dostala možnost se vzpamatovat. Jak už je v Thajsku běžné, není přesně známo, kdy tato pláž bude opět otevřena. Některé zdroje uvádí několik let a jiné zase pár měsíců, proto se nechme překvapit, kdy to budeJ. Náš výlet jsme proto trochu časově upravili, abychom mohli strávit více času na ostrově Bamboo, který je součástí tohoto souostroví. Když jsem oznámil čas našeho odchodu (v 7:30L) moc nadšených pohledů jsem neviděl, ale zhruba v 8:15 všichni pochopili, proč to tak byloJ. Ostrov Bamboo byl 1,5 hod jen pro nás, krásné pláže, průhledná voda a nádherné prostředí. A nakonec přišel i varan mezi nás:)! 

J

Jirka Jobánek, BUBO

16

14:29

sep

2018

Najkrajšie trhy na vode

Najkrajšie trhy na vode

Plávajúce trhy sú neoddeliteľnou súčasťou kultúrneho priestoru juhovýchodnej Ázie. Väčšina miest, ktoré dodnes existujú, bola vystavaná na brehoch riek. Rieka bola nielen zdrojom vody, súčasťou zavlažovacích systémov, ale tiež dopravnou tepnou, ktorá spájala jednotlivé mestá v úžasne vyspelých, starých thajských kráľovstvách ako bolo kráľovstvo Ayutthaya, či miestom hlavnej ekonomickej aktivity- výmeny tovarov medzi miestnym obyvateľstvom a obchodníkmi z rozličných kútov krajiny. Pozdĺž toku Chao Phraye - jednej z najvýznamnejších thajských riek- tak vzniklo niekoľko lokalít, kde sa na pravidelnej báze konali plávajúce trhy. Plávajúce trhy slúžili nielen na obchod a výmenu jedla a tovaru, ale boli tiež miestom spoločenského kontaktu predajcov, obchodníkov, ktorí na dohodnuté miesto prichádzali v čase určeného lunárnym kalendárom. A pretrvali dodnes. I keď poľnohospodárske produkty vymenili turistické suveníry a na trhoch stretneme skôr zvedavých cestovateľov než miestnych. Tí sa najčastejšie sústreďujú okolo lodičiek, ktoré predávajú jedlá a pochúťky, ako sú kokosové palacinky a kokosová zmrzlina. Vyskúšame jeden z najznámejších trhov v regióne Ratchaburi- Damnoen Saduak. Samotná cesta k nim je zážitkom. Plavíme sa k nim ako miestni, na starých, dlhých, úzkych loďkách. Míňame drevené domčeky postavené na koloch, obrastené stromami ako mangovníky, banánovníky, kokosové palmy, vinič odrody Malacca alebo čínsky grapefruit. Vietor nám veje vo vlasoch a loďka naráža do maličkých vlniek, ktoré vytvorili okoloidúce člny. Ruch ako na križovatke veľkomesta, ale všetko je to akosi pospájané s nezvyčajne nádhernou prírodou a vysmiatymi Thajčanmi. Objavujeme kúsoček raja a po úžasnej plavbe sa chystáme ochutnať ovocie, ktoré sme pozorovali na stromoch okolo kanála. Kúpime ich- ako inak- z lode na plávajúcom trhu. 

K

Katarína Pivovarníkova z BUBO

15

15:59

sep

2018

Thajsko pod povrchom- Chiang Mai

Thajsko pod povrchom- Chiang Mai

Slávne mesto anjelov Bangkok patrí medzi najunikátnejšie svetové metropoly. Sídlo kráľa, a mesto, ktorého ráz do dnešných dní diktuje tok rieky Chao Phraya však nie je jediným klenotom exotiky menom Thajsko. Počas expedície Zadná India navštevujeme mesto Chiang Mai. V mnohých z nás zanecháva viac než dobrý dojem. Je to akási opomenutá duša Thajska. Nové mesto, ako sa Chiang Mai z thajčiny prekladá, v ktorom žije menej než 200 tisíc obyvateľov, je druhým najväčším mestom krajiny a metropolou severného Thajska. Stále je však ukryté pred masovým turizmom, ktorý kraľuje v časti pobrežia Andamanského mora, a okolitá džungľovitá krajina najvyššieho pohoria Doi Inthanon mu dáva príchuť jedinečnosti a akosi iného Thajska. K poznaniu tak rôznorodej krajiny akou je Thajsko je nevyhnutné navštíviť sever krajiny, kde tlčie duchovné a kultúrne srdce kráľovstva. Naše dobrodružné chúťky sú naplno uspokojené trekom cez thajskú džungľu. Neskutočný počet odtieňov zelenej, živé dedinky, v ktorých sa pestuje thajská káva a kvetiny na trh do veľkých miest, no najmä starobylé chrámy, ktoré objavujeme v starom meste Chiang Mai, nám vyrážajú dych. Viac ako 300 chrámov, a v nich takmer žiadni turisti, žiadne davy, iba ranná vlhkosť z okolitého pralesa a lesknúce sa sochy Budhu nám prezrádzajú, čo sa skrýva za úsmevom miestnych ľudí- pokora a princíp karmy. V BUBO milujeme budhistické krajiny, milujeme Áziu, rozumieme im, preto Vás pre ňu dokážeme nadchnúť úplne inak. 

K

Katarína Pivovarníkova z BUBO

16

08:06

apr

2018

Happy Songkran

Happy Songkran

Thajsko sa počas tohto víkendu mobilizovalo. Každý vyšiel do ulíc so zbraňou, aby sa mohol ubrániť. Nie však s reálnou, ale vodnou ;) Thajčania totiž oslavujú príchod Nového roka 2561. Podľa budhistického kalendára sa totiž nepočítajú roky od Krista, ako to máme my, ale od Budhu, ktorý bol 543 rokov pred Kristom. My sme akurát vystúpili z lodí po krásnom výlete po ostrovoch Andamanského mora- Bamboo a Phi. Prechádzame od pláže cez kompletne mokrú cestu. Ako keby po tropickej búrke. Kľučkujeme medzi autami, aby sme sa dostali na druhú stranu. Na korbe jedného pick-upu stojí skupinka mladých Thajčanov a rovno na nás lejú kýble plné vody, z ďalšej strany paľba z vodných pištolí... toto je Songkran. Než sme prišli na hotel, zrejme ani na jednom z nás nebola nitka suchá. Tanec, voda, radosť, zábava... plné, hlavne mokré ulice ľudí. Songkran pripadá na 13. apríla a veľká vodná párty bude celý víkend. Nielen tu, ale tento unikátny príchod Nového roka oslavujú aj v susednom Laose, Myanmar, Kambodži či v časti Malajzie. BUBO tradične Nový rok na Krabi oslavuje, ten “náš” s ohňostrojom a balónmi šťastia. Songkran je však úplne iný. Miesto ohňostroja, voda. A veeeľa vody. Podľa tradícií sa ľudia len symbolicky fŕkali svätou vodou s kvetmi. Tie sa však zmenili a dnes na to používajú kýble, hadice a vodné pištole. K tejto zábave patrí aj “patlanie” ľudí púdrom. Takže keď idete po ulici, nielen že dostanete sprchu, ale odnesiete si aj odtlačok niečej napudrovanej ruky. Toto vytvára unikátnu atmosféru niekoľkodenného sviatku. Songkran má samozrejme aj hlbší zmysel- návštevy príbuzných, ceremónie v budhistických chrámoch a obetovanie Budhovi. Voda tiež neslúži len na schladenie vo vyše 30 stupňových horúčavách, ale má aj symbolický význam. Songkran v preklade znamená zmenu. Podobne ako my mávame na Nový Rok predsavzatia, Thajčania vodou zmývajú zo seba zlé skutky, obracajú sa k lepšiemu a oslavami sa tešia na lepšie zajtrajšky. Tak Šťastný Songkran :) 

V

Veronika Hulíková, BUBO

02

15:48

feb

2018

Plavba na kajakoch, na ktorú tak skoro nezabudnete!

Plavba na kajakoch, na ktorú tak skoro nezabudnete!

Mnoho ľudí prichádza do Thajska za oddychom. No my v BUBO uprednostňujeme ten aktívny. Po náročnejšej úvodnej časti v Bangkoku a jeho okolí sme sa presunuli do oblasti Krabi, ktorá je známa Andamanským morom a jeho ostrovmi. Práve na nich nájdete jedny z tých najkrajších pláží celého Thajska. A tak pre mnohých prišla fáza vytúženého oddychu. No aktívna väčšina sa rozhodla, že jeden deň strávime inak ako iba oddychovaním na plážach a šnorchlovaním. Presunuli sme sa do oblasti Amphoe Mueang, kde sme absolvovali 3 hodiny kajakovania. Niektorí mali premiéru, iní, skúsenejší sa predháňali kto bude v prednej časti našej skupiny. Z miesta, kde sa rieka vlieva do mora, sme sa po vode presunuli do krásneho kaňonu tvoreného vápencovými skalami, ktoré sú známe pre túto oblasť. Fotogenicky porastené skaly nám dodali pocit objaviteľov, ktorí sa akoby dostávajú na miesta, kde po prvý krát vstúpila ľudská noha. No v tomto prípade kajak. V zákutiach sme objavili aj túto malú pláž, na ktorej sme sa vylodili, nasávali atmosféru a fotili si makaka, ktorý sa na nás prišiel pozrieť. Schválne, kto ho zbadá na fotke ako prvý? :) Celú plavbu sme si naplánovali počas prílivu, aby sme sa dostali aj medzi mangrovníkové porasty. Práve tu sme si najlepšie vyskúšali naše nadobudnuté schopnosti a zručnosti kormidlovať kajak. Miesta ako toto, kde sa zmiešava sladká voda so slanou, sú ideálnym prostredím pre rast týchto stromov. Práve ich vzdušné korene a husté konáre nás potrápili a dali nám zabrať pri návrate späť. No nakoniec sme to všetci zvládli a celé sme si to poriadne užili. 

Plavba na kajakoch, na ktorú tak skoro nezabudnete!

Robert Taraba, BUBO

08

06:00

nov

2017

Dobrodružstvo pod mangrovníkovými klenbami

Dobrodružstvo pod mangrovníkovými klenbami

Už ráno je cítiť, že to dnes bude krásny deň. Budím sa skôr ako inokedy, krátko po východe slnka a z okolitých zelených kopcov, ktoré tak dokonale obrástli vápencové skaliská sa sťahuje jemná ranná hmla. Prevaľuje sa podobne ako v škótskej čí srílanskej Vysočine, pohlcuje koruny stromov, štíhle palmy, chvíľku ich stratí a znovu vypustí, aby si užili slnečné svetlo. Vzduch je už zrána vlhký, lepkavý, no stále nie ako bude o pár dní v Singapure. Na raňajky super sladký ananás, ktorého tu jeme na kilá, papája pokvapkaná limetkou, malé honey banány a môžeme vyraziť. Sme na Krabi, v thajskom raji a dnes sa chystáme vydať sa do zátoky Ao Thalan, aby sme si užili kajakovanie v mangrovníkových lesoch. Takmer vždy patrí tento zážitok medzi tie najsilnejšie, ktoré tu spoločne ulovíme. Po dňoch, kedy prečesávame thajské chrámy, hľadíme do očí Budhom, kráčame ulicami alebo sa vozíme po vodných kanáloch odrazu vypneme a necháme sa pohltiť prírodou, podobne ako ranná hmla pohlcovala stromy. Je príliv, presne takto sme to chceli, aby sme mohli prejsť šesť či sedem kilometrový okruh. Zvládne to aj ten, kto nikdy nekajakoval či nesedel v kajaku. Stačí pár minút a každý sa do toho dostane. Vyvinie si vlastné tempo a odrazu sa teší ako mu to ide. Vydáme sa na kúsok otvoreného mora, kde cítime ako nás rozhúpali jemné morské vlnky. Sem tam okolo nás vyskočí ryba alebo dokonca celé stádo rýb. Zastavíme sa v tieni obrovského vápencového brala, ktoré sa dotýka vody jaskyňou. Je to krása, byť pri nej tak blízko, že sa jej môžeme dotknúť vystretou rukou priamo z kajaku. O chvíľku zakotvíme v malej, opustenej a skrytej zátoke. Inak ako po vode sem neprídete. Niekoľko metrové liany a korene stromov levitujúcich na skaliskách padajú až k nám a netrvá dlho, kým nás sleduje niekoľko párov očí. Bežne sa tu vyskytujú opice, makaky, ktoré majú tieto miesta rady, pretože práve tu chodia loviť malé, bahenné kraby. Za skalou chytíme jemný prúd a tak vypneme pádlovanie a necháme sa príjemne unášať až do tajomnej lagúny. Je tu také nádherné ticho. Pokoj, kľud, nikde živého človeka okrem nás a len okolitá príroda. Obrastené skaly, neskutočne veľké palmové listy. S trochou fantázie to okolo nás vyzerá ako by sme sa ocitli v dokumente o druhohorách. Toto sú tie unikátne miesta, pre ktoré je človek ochotný cestovať hoci aj tisíce kilometrov, aby s nimi na chvíľku splynul. Jemný prúd doznieva a my sa ocitneme na mieste, kde začínajú stovky mangrovníkových stromov. Je ich tu tak veľa až vytvárajú klenby pod ktoré vojdeme našimi kajakmi a necháme sa opájať nefalšovanou prírodou. Sem tam sa rozkýva konár, to vždy keď na neho skočí makak a kto sa pozorne pozrie občas uvidí malého či veľkého varana odpočívať na brehu. Cestičky pomedzi mangrovníky sú tak úzke, že niekedy má problém prejsť jeden kajak, no každý takýto prechod je dobrodružstvom za ktorým sme sem prišli. Po dvoch hodinách sme odrazu na brehu. Ruky trochu cítiť, ale hlava je tak plná zážitkov, že na to rýchlo zabudne. Tak čo, pôjdete si s nami zakajakovať?

Dobrodružstvo pod mangrovníkovými klenbami

Tomáš Kubuš z BUBO

19

13:29

okt

2017

Príprava na kráľovský pohreb v centre Bangkoku

Príprava na kráľovský pohreb v centre Bangkoku

Už tretí deň brázdime okolie thajského Bangkoku a užívame si krásne miesta, ktoré si pre nás Thajsko pripravilo. Vozili sme sa na loďkách kanálmi Plávajúceho trhu a ochutnávali exotické ovocie, sedeli na pontóne a užívali si výhľady na exoticky zelené kopce Kanchanaburi, aby sme sa napokon mohli prejsť azda najslávnejším mostom krajiny cez rieku Kwai a pod stupou Nakhon. Potom sme ochutnávali miestny streetfood. Videli sme ruiny kráľovskej Ayutthayi, rozpovedali sme si príbehy o jej živote aj páde a dnes sme sedeli v loďke a obdivovali svet kanálov, ktorý sa prepletá Bangkokom. Chrám Wat Arun už zo seba zhodil lešenie a svieti do diaľky svojou krásnou, takmer snehobielou farbou a nad Wat Pho bola dnes tak krásna obloha, že sa nedalo prestať fotiť. Na kvetinovom trhu sme obdivovali čerstvosť kvetov a hneď vedľa nakupovali ovocie a ochutnávali jackfruit či iné dobroty. Celé Thajsko a najmä Bangkok je však v týchto dňoch trochu iné ako zvyčajne. Krajina sa totiž pripravuje na obrovskú udalosť. Takú, akú si už nepamätá minimálne 70 rokov, pretože čoskoro, teda 26.októbra tu neďaleko nášho hotela bude prebiehať kráľovská kremácia. Pohreb panovníka menom Ráma IX., ktorý síce zomrel ešte minulý rok (13.10), ale až teraz bude končiť obdobie smútku a jeho telo konečne spopolnia v kráľovskom parku. Celé mesto sa na toto pripravuje a tak si môžete všimnúť ešte viac portrétov než zvyčajne a po krajine rastú malé oltáriky, ktoré sa budú využívať v deň obradu. Kráľovský palác a jeho najbližšie okolie je uzatvorené a tesne pri paláci vyrástla obrovitánska veža, kde bude celá kremácia prebiehať. Máloktorý obyvateľ Thajska si pamätá iného kráľa, pretože Ráma IX. Nastúpil na trón ešte v roku 1946 a vládol tejto krajine 70 rokov počas ktorých sa Thajsko dostalo tam kde je. Bude to veľké. Pripravujú sa záhony plné žltých kvetov (kráľova farba bola totiž žltá), sadia sa stromy, čistia ulice, natierajú sa obrubníky. Všetko musí byť tip top. Pred pár dňami bolo centrum na nohách, pretože stovky ľudí prišli na nácvik pohrebu a včera doobeda sa uzatvorila rieka. Trénuje sa už celé týždne, aby všetko klaplo na výbornú. Včera sme aj zahliadli kráľovskú rodinu ako sa z paláca vracala domov, tak na pár minút všetko v centre ustalo ako zvyčajne. Čaká sa, že do Bangkoku prídu desaťtisíce ľudí, pretože každý bude chcieť byť „pri tom“. Určite si pozrite v tie dni správy, nech máte predstavu aké šialenstvo sa tu rozpúta. Až po kremácii sa začnú prípravy na oficiálnu korunováciu kráľovho syna, nového kráľa Rámu X.

Príprava na kráľovský pohreb v centre Bangkoku

Tomáš Kubuš z BUBO

26

16:39

aug

2017

V Singapure jazdí SMRT

V Singapure jazdí SMRT

Po príchode do Singapuru sme sa najedli a šli na obľúbené miesto menom Clarke Quay. Domáci aj turisti sa sem chodia zabaviť, najesť alebo len tak stretnúť priateľov. My sem prichádzame hlavne kvôli plavbe loďkou po rieke a zátoke Marina Bay. Plavíme sa okolo koloniálnej štvrte, popod finančné centrum k hotelu Fullerton. Toto je hotel, kde chcete prespať, pokiaľ ste celebrita a ste na návšteve v Singapure. Alebo len chcete spať "dobre". Plavba pokračuje popod slávny hotel Marina Bay Sands, Art Science Museum v tvare lotosového kvetu, okolo Singapore Flyer - druhého najvyššieho ruského kola na svete, štadiónu na vode a koncertnej haly v tvare durianu. Odtiaľto sadáme do taxíkov a smerujeme do Gardens by the Bay, pozrieť na vysvietené Superstromy. Taxikárom v Singapure môže byť iba rodený Singapurčan. Spoločnosti s elektro taxíkmi svojich vodičov zamestnávajú. Ostatné spoločnosti (jednou z nich je SMRT) šoférom taxíky prenajímajú. Môžete si zvoliť prenájom na dennej báze, alebo dokonca na hodinovej. Podľa typu auta a spoločnosti zaplatíte za deň od 100 do 130 singapurských dolárov (65€-90€). Lacnejšie sú obyčajné, benzínové autá, hybridy sú drahšie lebo šofér šetrí na benzíne. Hodinový prenájom je zaujímavejší. Autá sú rozmiestnené rôzne po meste, zaparkované na uliciach a zamknuté s kľúčmi vo vnútri. Ak si chcete takéto auto prenajať, cez aplikáciu v mobile lokalizujete auto vo Vašej blízkosti. V appke zadáte požiadavku na prenájom, ak je potvrdená, prídete k autu, appka Vás cez satelit zaregistruje v blízkosti auta a odomkne ho na diaľku. Sadnete do auta a jazdíte podľa dohodnutého prenájmu. Za takéto auto zaplatíte 5 dolárov na hodinu (3,30€). Šikovné, he? Prichádzame k Superstromom. Sú pekne nasvietené a vyzerajú magicky. Prechádzame sa pod nimi, prejdeme na vyhliadky a vstupujeme do MBS (Marina Bay Sands hotel) a opäť sadáme do taxíkov a hurá na pivo neďaleko nášho hotela JEN Tanglin. Ráno opakujeme autobusom časť večernej cesty. Vyvážame sa výťahom na MBS a obdivujeme "šialenosť" menom Singapur zhora. Pešo prejdeme do Gardens by the Bay a všímame si detaily Superstromov za denného svetla. Prejdeme sa koloniálnou štvrťou k Raffles landing, miestu, kde sa v roku 1819 vylodil zakladateľ mesta. Vstupujeme do hotela Fullerton a podzemnou chodbou sa dostaneme k Merlion parku, kde je hlavná socha symbolu mesta, lev s rybím telom. V Chinatowne obdivujeme chrám relikvie Budhovho zubu a hinduistický chrám. Tí čo ešte nemajú dosť (vlastne všetci) idú na Sentozu do akvária. Niektorým sa podarilo stihnúť aj skleníky Flower Dome a Cloud Forest. Jednoducho, Singapur je jedinečný a je tu čo obdivovať. Nám tu padla sánka, mesto nás unavilo, ale aj ohúrilo. 

V Singapure jazdí SMRT

Martin Karniš

25

13:42

aug

2017

To je Merdeka, nie mobilizácia

To je Merdeka, nie mobilizácia

Včera večer sme boli pod nádherne vysvietenými najvyššími dvojičkami na svete, Petronas Towers (451,9m) a dosýta si ich užili. Na hotel sme spoločne išli metrom a monorailom. Len tak, kvôli zážitku. Tak ako vždy, aj dnes sme vyrazili na prehliadku Kuala Lumpur. Dnes ale máme iný zážitok. Prišli sme k Národnej mešite Masjid Negara z roku 1965 a nad hlavami zrazu začali lietať ťažké vojenské lietadlá, stíhačky a vrtuľníky. Nevedeli sme čo sa deje, ulice boli inak pokojné. Lietadlá neustále prelietavali nad nami. Nikto ani z miestnych netušil čo sa deje a vyzeralo to ako počas mobilizácie. Od mešity sme sa busom presunuli k hlavnému námestiu Merdeka. Na námestie nás nepustili, bolo plné vojakov v ľahkej zbroji. Najprv som si myslel, že to má niečo spoločné s prebiehajúcimi Hrami Juhovýchodnej Ázie 2017, čo je niečo ako olympiáda tohto regiónu. Tribúny a námestie plné vojakov bolo ale z dôvodu nadchádzajúcich osláv Dňa Nezávislosti 31.8. Ocitli sme sa na námestí v momente nácviku na tento dôležitý deň a práve začala hrať národná hymna, ktorú nasledovalo niekoľko jednohlasných výkrikov "Merdeka!!!". Merdeka znamená v malajčine "nezávislosť", a prvý premiér nezávislej Malajzie na tomto námestí toto slovo zakričal 31.8.1957. Obišli sme námestie dookola, pozreli sa na sútok riek Gombak a Klang a okolo starej mešity Jamek Masjid prišli k anglikánskej katedrále na opačnom konci námestia Merdeka. Ešte sme videli nástup vojakov v pozadí s kedysi najvyšším vlajkovým stožiarom na svete (95m) a odišli na KL Tower, čo je televízna veža s vyhliadkou, odkiaľ je pekný výhľad na mesto a Petronasky. Už nás čaká iba návšteva Petronas Towers cez deň, aby sme mohli vyraziť do Singapuru. Ďalšie zážitky nás čakajú tam. 

To je Merdeka, nie mobilizácia

Martin Karniš

24

09:00

aug

2017

Jinrikishou po George Towne

Jinrikishou po George Towne

Cesta do George Town na ostrove Penang nám ubehla rýchlo. Zdriemli sme si, pozreli filmy, ktoré nám pripomenuli miesta kde sme boli ešte pred pár dňami. Hladko a rýchlo sme prešli hranice a ocitli sa v ďalšom štáte na našej ceste. Po príchode na hotel sme len zložili veci na izbách a išli hneď ochutnať kačicu na miestny spôsob. Ešte sme ochutnali bravčové, nech máme predstavu, ako pripravujú slaninu v Malajzii. Po chutnej večeri sme nasadli na cyklo rikše a vydali sa na jazdu po nočnom meste. Rikša ako taká je ázijský vynález. Názov pochádza z japonského výrazu "jinrikisha", čo vo voľnom preklade znamená "človekom poháňané vozidlo" (jin=človek; riki=sila; sha=vozidlo). Pôvodne boli ťahané človekom. Neskôr boli zapriahané zvieratá. S príchodom bicyklov bol aj tento stroj do rikše zakomponovaný. Neskôr motorky a tak vznikli tuk-tuky. My ale v George Towne ideme na tradičných cyklorikšiach. Je to už len pozostatok z koloniálnych čias, kedy boli cyklorikše veľmi populárnym a lacným spôsobom dopravy. Dnešný rikšiari sú registrovaní v rámci akéhosi cechu a stali sa súčasťou kultúrneho dedičstva mesta. Buď si zháňajú vlastných klientov, alebo "veľké" objednávky zastreší práve cech. My sme teraz potrebovali 19 rikší. Je zábavné ísť v takejto kolóne. Autá tolerujú rikše a púšťajú ich aj keď nemajú prednosť. Celá kolóna ide potom pekne hladko cez mesto aj na červenú na semaforoch. Večer je mesto najkrajšie. Niektoré miesta sú krásne nasvietené, iné majú ponurú atmosféru. Každopádne je to zážitok, ktorý si na tomto mieste nenechajte ujsť. Po tejto jazde ešte väčšina z nás odchádza na pivo. Neochutnať čapovaného Tiger-a by bol hriech. A tak končíme v Beer Factory neďaleko hotela. Začiatok George Townu sa opäť vydaril. 

Jinrikishou po George Towne

Martin Karniš