Čakajte prosím...

Fórum

619 príspevkov

19

05:58

mar

2019

Perla severu Thajska

Perla severu Thajska

Keď sa povie Thajsko, každému hneď napadnú pláže juhu. Thajsko je pritom krásna a rozmanitá krajina, ktorá skrýva rôzne nádherné miesta nielen čo sa týka prírody, ale aj čo sa týka kultúry a architektúry. Väčšina turistov prúdi z Bangkoku smerom na juh, my ale ponúkame možnosť vyraziť aj smerom na sever do menej známych thajských hôr. Práve tu sa chodí na túry, kúpať sa vo vodopádoch a užívať si tropické thajské lesy. A práve tu sa skrýva aj jeden z najkrajších chrámov celej krajiny úsmevov – Wat Phra That Doi Suthep. Teda „ skrýva“ je v tomto prípade nesprávne slovo. Wat Doi Suthep, ako ho skrátene volajú miestni podľa hory, na ktorej stojí, sa totižto už 700 rokov hrdo vypína na kopci nad hlavným mestom severného Thajska, Chiang Mai. Cesta z mesta nám trvá asi 40 minút po sérii impozantných serpentín, ktoré nás privádzajú pod samotný chrám. Z parkoviska je to do chrámu ešte 309 schodov. Podľa budhistickej tradície sú práve tie určené na meditáciu, aby si človek vyčistil myseľ, kým príde do chrámovej budovy. A tak šliapeme po schodisku lemovanom ochranným bohom hadov Nagom a očisťujeme si myseľ. Na konci schodov sa rozkladá kruhové nádvorie chránené pred slnkom exotickými ovocnými stromami. Tu si vyzúvame topánky a čaká nás srdce chrámu – hlavné nádvorie so zlatou stupou. Zámerne vchádzame západnou bránou. Návštevu som plánoval na podvečer, aby sme si užili odlesky lúčov podvečerného slnka na hlavnej budove, a tak treba vojsť vstupom, kde budeme mať hru svetla priamo pred nami. Efekt je úžasný. Hlavná stupa, zlatá zvonovitá budova vysoká 24 metrov, ktorá má pripomínať meditujúceho Budhu, vyzerá v podvečernom svetle ako malý zlatý vrch. Posledné lúče slnka sa lámu na zlatých plátoch a zažínajú aj fasádu okolitých modlitební, ktoré sú vykladané farebným sklom a napodobeninami drahých kameňov. Výsledný efekt je impozantný, a sochy Budhov všade okolo dodávajú chrámovému nádvoriu atmosféru miesta, kde už síce prenikol turizmus 21. storočia, ale stále je podradený silnej budhistickej tradícii, ktorá dominuje severu Thajska. Užívame si podvečerný pokoj chrámu, sledujeme vyhliadku na dolinu s mestom Chiang Mai pred nami a musíme uznať, že tento chrám, aj keď menší ako slávne svätostánky Bangkoku, má atmosféru, ktorú by ste márne hľadali v meste anjelov.  

S

Samuel Kĺč z BUBO

10

03:58

mar

2019

Malý kúsok raja

Malý kúsok raja

Slnko svieti a voda okolo nás je priezračne tyrkysová. Naša loď Nitcha brázdi vlny Andamanského mora. Smerujeme k ostrovu Phi Phi Leh, menšiemu ostrovu slávneho súostrovia Phi Phi. Tento ostrov je známy predovšetkým plážou Maya, kde sa natáčal film pláž. My ale nejdeme sem. Maya bay je zatvorená pre znečistenie turizmom, ale Phi Phi Leh skrýva aj iné nádherné zákutia. Naším cieľom je zátoka Pileh. Tento prírodný div je morská zátoka vytvorená eróziou a odplavovaním piesku z ostrova. Vyzerá ako morský priesmyk medzi obrovskými vápencovými skalami. Ako sa k zátoke blížime, tak voda naberá nové odtiene tyrkysovej a je čím ďalej tým priezračnejšia. Naša loď musí spomaliť. Vápencové skaliská sa otvárajú do ústia širokého asi sto metrov a pred nami sa otvára lagúna Pileh. Do vnútra vstupujeme úplne pomaly. Musíme si vychutnať atmosféru, keď sa plavíte popri majestátnych skalách Andamanského mora a vo vode všade okolo seba vidíte stovky koralov. Voda tu má len okolo dvoch metrov a je tak kryštálovo čistá, že vidíte každú rybičku. Keď je silný odliv, tak sa sem dokonca loďou ani nedá dostať. My to ale máme dobre naplánované a náš skúsený kapitán s prezývkou Big Man (je ozaj veľký na Thajčana) nás isto prevádza úskaliami koralových bariér. Po pár minútach prechádzame za koraly a dostávame sa do hlbšej časti lagúny. Nie je tu žiadna pláž ani miesto, kde by ste vystúpili z lode, ale aj tak je to dokonalé miesto na kúpanie. Loď parkujeme na kotve, vyliezame na provu a šup do vody! Šípku? Salto? Bombu? Predvedieme všetko! Voda má vyše troch metrov, dno je čistý piesok a okolo Vás sú po všetkých stranách obrovské hnedasté vápencové útesy. V spojení s teplým andamanským slnkom je toto miesto dokonalou idylkou a malým kúskom raja!  

S

Samuel Kĺč a Adam Chýlik z BUBO

28

16:54

feb

2019

Kráľovská rozprávka

Kráľovská rozprávka

Thajský národný epos Ramakien vychádza zo staroindického eposu Rámájana. Všetky krajiny juhovýchodnej Ázie majú vo svojej kultúre zakotvený príbeh vychádzajúci z Príbehu Rámovho života (=Rámájana). Kultúrny odkaz tohto starovekého diela je badateľný takmer v každom tradičnom chráme theravadského budhizmu, ktorý je v Thajsku dominantným náboženstvom. Najviac nám však „udiera na všetky zmysly“ v najdôležitejšej pamiatke Bangkoku, ktorú v rámci cesty po Thajsku navštívime. Kráľovský palác, do polovice 20.storočia naplno spĺňal svoj účel. Králi dynastie Chakri prezdobili svoje sídlo- svetské paláce i duchovné centrum kráľovstva postavami s tvárami z eposu Ramakien. Garudy, aponsi, yakšovia... pojmy, ktorým po návšteve veľkolepých chrámov rozumieme o niečo viac. Vrcholom je 176 obrazov, na ktorých je celý dej Ramakien-u zobrazený prostredníctvom fresiek, originálne pochádzajúcich z čias Rámu III., čo je takmer 200 rokov naspäť. Nepotrebujeme ani lúštiť popis v thajskom jazyku, príbeh je jednoznačný. Ako vo všetkých kráľovských príbehoch, aj tu nakoniec víťazí dobro nad zlom. Ramakien je neoddeliteľnou súčasťou thajskej kultúry. Aby sme ju pochopili, mali by sme spoznať aj Ramakien, a ten sa najlepšie vykladá priamo v centre Kráľovského paláca.  

K

Katarína Pivovarníková z BUBO

27

18:29

feb

2019

Thajská káva, suvenír s pridanou hodnotou

Thajská káva, suvenír s pridanou hodnotou

Thajská káva je suvenír, ktorý Vám v súvislosti s „Krajinou úsmevu“ nenapadne hneď na prvý krát. Keď však spoločne spoznávame súčasnú históriu Thajského kráľovstva , zisťujeme, že aj v oblasti exportu veľmi kvalitnej kávy, patrí Thajsku popredné miesto medzi ázijskými krajinami. O to viac sme sympatizantmi thajského zrna, keď zisťujeme, že pestovanie kávy je vlastne jedným z úspešných projektov predposledného kráľa, milovaného Rámu IX., ale ak chcete, kráľa Bhumibola Adulyadej-a zo 70.rokov 20.storočia. Pestovanie kávovníka v džungliach Zadnej Indie je alternatívnym zdrojom príjmov miestnych horských kmeňov, ktorí dovtedy pestovali ópium v oblasti známej ako Zlatý trojuholník. Najlepšie je ju ochutnať práve tam. Po prechádzke hustými pralesmi v okolí mesta Chiang Mai si ukazujeme kávové plantáže. Najviac aj tak fascinuje jednoduchý spôsob, akým horské kmene melú zrno a pripravujú nám povzbudivý nápoj. Thajská káva nás sprevádza aj v známejších lokalitách nášho cestovania bývalým Siamom. Avšak tam v tej hlbokej zeleni pralesov chutí inak, ozajstnejšie, káva od ľudí, ktorí vďaka projektu kráľa dostali druhú šancu. Odniesť si domov takúto kávu je viac než bežný suvenír. Tešíme sa na nádherné pláže na pobreží Andamanského mora, ale Zadná India je iné Thajsko, také, aké nečakáme a budeme si veľmi pamätať.  

K

Katarína Pivovarníková z BUBO

17

05:04

feb

2019

Andamanský sen

Andamanský sen

Na Slovensku zúri február. Podľa predpovedí počasia z domu sú 4 stupne a miestami sa už topí sneh. Je zvláštne čítať tieto správy tu, na pobreží Andamanského mora. Dnes bolo 36 stupňov, a na oblohe ani obláčik. More je pokojné a ovocie sladké. Až je ťažko uveriť, že sme na tej istej pologuli, ako naše zasnežené Slovensko. Dnes sa nám snehové scény zdali totálne nereálne. Deň sme začali kúpaním na nádherných thajských ostrovoch, konkrétne na jednej z najkrajších pláži Thajska, na ostrove Bamboo . Cesta nám síce trvala 40 minút rýchloloďou, museli sme sa prekúsať cez mierne vlnky, a kde tu nás ošpliechala vlna, ale náš cieľ stál zato. Práve tu vidíte pláže presne ako v katalógoch, alebo na propagačných materiáloch cestovných kancelárií. Márne by ste ich hľadali na pobrežiach, tam ich už ovplyvnil turizmus. Najkrajšie ostávajú suverénne tu, v srdci národného parku Phi Phi. Prichádzame ešte z rána, predtým ako príde väčšina skupín. Pláž je prázdna a piesok je posiaty drobnými stopami. Sú to stopy krabov, ktorým tento ostrov reálne patrí. My sem prichádzame počas dňa, ale večer ostrov všetci musia opustiť, a celú noc do rána tu vládnu práve kraby a iní zvierací obyvatelia. Nohami skúšame biely piesok, a prvé stopy ľudí, ktoré sa pripoja ku krabom, sú tie naše. More je pokojné a úžasne priezračné. Človek má pocit, že ho až volá kúpať sa. Okolo vládne pokoj a slnko svieti. Je to dokonalá dovolenková idylka. Nás čaká dnes ešte cesta na slávny ostrov Phi Phi a návšteva jeho zátok a fascinujúcich útesov. To ide teraz ale bokom. Teraz je čas na piesok, vodu a zaslúžený oddych. Teraz je čas užiť si ostrov Bamboo a na pár hodín snívať svoj Andamanský sen.  

K

Katarína Pivovarníková a Samuel Kĺč z BUBO

30

15:29

jan

2019

Bangkok: Dýchať alebo nedýchať?

Bangkok: Dýchať alebo nedýchať?

Témou číslo 1 v thajskom Bangkoku je v dnešných dňoch smog. Hovorí sa o ňom ráno, na obed aj večer a prakticky sa týka mnohých rozhovorov medzi domácimi o tom, či ho bolo viac včera alebo dnes. Všimli si ho aj zahraničné média a dnes prebleskla správa o tom, že situácia so smogom je tak kritická, že dnes sa v Bangkoku zatvorilo takmer 450 škôl. Smogové prázdniny potešili nejedno dieťa, no dospelým robí situácia viacero problémov. Guvernér Bangkoku Aswin Kwanmuang sa rozhodol, že školy nechajú zatvorené až do 3 alebo 4.februára, teda takmer do začiatku čínskeho nového roku. Čoraz viac sa predávajú rúška na tvár, a na mnohých miestach sú vypredané. Vláda sa snaží presviedčať ľudí, aby nechodili vlastnými autami a nepomáhali tak smogu preniknúť do každej škáry, ale zatiaľ sa im veľmi nedarí. My sme v Bangkoku trávili niekoľko predošlých dní, a z hľadiska a pohľadu turistov je smog prakticky neviditeľný. Netýkal sa nás bytostne, hoci tam niekde nad nami visel, ale necítite ho ani zdravotne, ani nijak inak, a preto sa netreba týchto správ báť, ak idete do Bangkoku na niekoľko dní. Ak by ste tu žili dlhodobo, určite by ste to pocítili. Paradoxne je smogu stále menej ako v indickom Dílli a čísla prekročili niekoľko čínskych miest, ale len dočasne. Potom sa všetko vráti do svojich koľají a na Bangkok sa zabudne. Včera sme dokonca kráčali slávnymi pamiatkami ako Wat Pho či Wat Arun a pochvaľovali sme si, ako je vonku krásne. To sú tie paradoxy. Čítajúc svetové správy, by ste si Bangkok predstavili ako mesto na ktorom sedí šedá, lepkavá hmla pohlcujúca všetko živé aj neživé, no na mieste by ste zistili, že tak krásna modrá obloha tu nebola tak dlho, že aj my sme vybrali fotoaparáty a Wat Pho sme si znovu nafotili. A to sa už po rokoch sprevádzania nestáva bežne. Zaujímavé je aj to, ako sa k problému so smogom stavajú Thajci. Do vzduchu vypustili dokonca viac než 50 dronov, ktoré rozprašovali vodu aj s „lapačom smogu“, aby tak pretrhali smog a ten mal padať na zem, aby ho vzápätí vyčistili. Dokonca sa tu skloňuje aj umelý dážď. Aj my sme taký pred necelými dvoma týždňami zažili. Nosí hrdý prívlastok „kráľovský“, a hoci sa mnohým nechcelo veriť, pretože umelý dážď či hrátky s počasím sú výsadou sovietskych vtipov, napokon uverili, keď videli zábery z toho, ako takýto dážď „vyrábajú“. Chystali sme sa na prehliadku, keď sa z jasnej oblohy z ničoho nič spustil dážď. Jemné popŕchanie sa zmenilo na krátku, intenzívnu prehánku a o pár minút bolo vonku zase pekne, teplo, sparno a bez jedinej kvapky. Toto všetko sa dá v Bangkoku zažiť, hoci sa predpokladá, že kritické čísla smogu sa budú znižovať a výstrahy sa opäť dajú do normálu. Ak plánujete cestu do Bangkoku, určite ju nerušte, pretože toto miesto si zamilujete.  

T

Tomáš Kubuš a Samuel Kĺč, BUBO

20

08:18

jan

2019

Thajská škola varenia alebo ako sa varia zážitky

Thajská škola varenia alebo ako sa varia zážitky

Voľný deň na Krabi sa dá využiť toľkými spôsobmi až by sme si mohli želať, aby sme mali voľný minimálne týždeň, ak nie dva. Niekto sa ráno vyberie na pláž, iní sa dlhšie vyspia, aby nabrali sily na zajtrajšiu Malajziu, no ide o oddych a ten padne dobre každému. Sformovali sme partiu a povedali si, že voľno využijeme aktívne v thajskej škole varenia. Za tých pár dní sme si thajskú kuchyňu a jej geniálne jedlá zamilovali a tak nie je čo riešiť. Ráno si pre nás príde auto a o dvadsať minút stojíme v typickom thajskom dome, ktorý je obklopený kaučukovníkmi, sem tam okolo rastie papája či guave. Krásna exotika. Privíta nás Tu a môžeme začať. „Oblečte si zástery“ a ideme na to! Thajská kuchyňa patrí medzi najlepšie na svete a mnohí jej čaru podľahnú túlajúc sa Thajskom. Toto je ten moment, kedy sa o nej dozvieme viac. Našimi rukami prejdú ingrediencie od galangalu (podobný zázvoru), cez limetky, kaffirove listy až po čerstvú kurkumu, cesnak, citrónovú trávu či zopár základných potravín. Naučíme sa vytvoriť si samotnú kari pastu a stačí minútka, dve a celým priestorom sa vinie podmanivá vôňa čerstvých thajských ingrediencií. Prečo ich nemôžeme mať aj doma? Po kari paste prichádza na rad polievka. Niekto z nás si vybral Tom Yum, iní Tom Ka Khai, teda kokosovú polievku s kuracím mäsom. Hríby, kúsky kuracieho mäsa, citrónová tráva, galangal, cibuľka, kaffirové lístky a čili. „Ak chcete obyčajné, vezmite si jednu čili papričku, ak medium zoberte dve a ak chcete mať „fun“ tak päť“ smeje sa Tu. Dve papričky sú také, že budete príjemne cítiť pikantnosť rozlievajúcu sa ústami, hoci mnohí siahnu po jednej. Krájame, rozprávame sa a človeku chodí po rozume to, že ako môže byť thajská kuchyňa tak jednoduchá? Veď v jednoduchosti je krása, tak na čo si to komplikovať? Naše polievky sú čoskoro hotové a vôňa kari sa odrazu premiešava s vôňou kokosového mlieka. Druhým chodom je Pad Thai, ryžové rezance s kúskami tofu aj zeleninou v omáčke, v ktorej sa stretne tamarind, ustricová aj rybacia omáčka, cukor aj soľ. Thajská kuchyňa miluje miešanie ingrediencií, ktoré akoby spoločne ani nesúviseli. Pod wokmi horí plameň a pomaličky všetko dostáva formu. Jemne orestovať, posunúť nabok a rozbiť vajce. Pekne jednou rukou ako profík z ulice. Všetko sa tu naučíme. Zjeme polievky, druhé jedlo, chvíľku oddýchneme a ideme na druhé kolo. Koľko krát ste jedli alebo videli jarné rolky? A koľko krát ste ich pripravovali sami? Presne o tom to celé je. Naučíme sa ako ich správne rolovať, ako pripraviť plnku a skúsime si aj čerstvé jarné rolky z ryžového papiera, ktorý sa namočí do vody a potom sa do neho všetko zabalí. Ochutnáme aj malé balíčky plnené kuracím mäsom, ktoré sa previažu pandánovým listom. Ako sa to do nás všetko zmestí? A to nekončíme! Ešte nás čaká papájový šalát Som Tam a drevený mažiar v ktorom sa premieša. Kari pastu sme si nepripravili len tak z dlhej chvíle. Teraz ju šupneme na wok, premiešame s olejom, zalejeme kokosovým mliekom s vodou, pridáme baklažány a iné drobnosti a o pár minút je všetko hotové. Naše zelené kari je voňavé a tak prenikavo zelené vďaka čerstvej thajskej bazalke, že strčíme do vrecka aj podniky v ktorých sme jedli. Tu v Thajsku sa varí z čerstvých potravín, žiadna chémia, hlúposti, nič len čerstvé veci. Iné by Thajci nezjedli. Veď jedia niekoľko krát denne, prečo by si mali kaziť deň? Zlatý klinec programu je dezert a tak sa naučíme pripravovať fritované banány v cestíčku, mango sticky rice a banánový dezert v kokosovom mlieku. Uff, najedení na prasknutie, hlava plná noviniek a duša tancuje pod náporom zážitkového dopoludnia. Tak čo, dáte sa nabudúce nahovoriť? Toto sú veci, na ktoré budete ešte dlho dlho doma spomínať.  

Thajská škola varenia alebo ako sa varia zážitky

Tomáš Kubuš, BUBO

19

15:48

jan

2019

Kapitán, ktorý zabudol na odliv

Kapitán, ktorý zabudol na odliv

Prišla sobota a tak sme sa vybrali na celodenný výlet brázdiť Andamanské more smer exotické ostrovy Phi Phi. Po tradičnej zastávke na Bamboo Island, ktorý by pokojne mohli vziať a položiť na Maldivy, kde sme sa kúpali v „katalógovej“ vode sme sa ocitli na dosah Phi Phi. Tieto ostrovy sú nádherné. Vždy tak silno priťahujú svojim vzhľadom. Divokosťou, opustenosťou (hoci turizmus je tu silný) a sú magnetom. Aj my sme zaparkovali v ukrytej lagúne s tyrkysovou vodou, okúpali sa a dokonca nazreli ako dnes vyzerá slávna Maya Beach, teda pláž z filmu Pláž. Určite ste aj doma zachytili, že ju pred mesiacmi zatvorili a jej uzatvorenie stále platí. Keď tak na ňu hladím z pár desiatok metrov, prebleskne mi hlavou, že je dobre, že je stále zatvorená. Maya Beach je krásna, ukrytá, obklopená vysokými skalami a zaslúži si mať chvíľku pokoj, pretože to čo si zažila za posledné roky prežila máloktorá oblasť Thajska. Dnes je na nej kľud, po jej piesku nekráča žiadna noha a vyžaruje krásny pokoj a exotiku. Finále nášho programu sa však ešte len blížilo. Odparkujeme našu loďku na väčšom z dvojice ostrovov, teda na Phi Phi Don v zátoke s plážou a poberieme sa na obed po ktorom máme voľno na kúpanie sa či potulovanie po mestečku. Z diaľky si všimnem, že naša loďka sa po obede akosi nevrátila na miesto, kde zakotví, ale zostala na brehu. Ono by to nebolo ničím prekvapujúce, keby ju nezastihol silný odliv a stojí vo vode po členky. „Bol som sa len najesť, a keď som prišiel, už tu nebola voda“ kajúcne oznamuje kapitán loďky. Kapitán, ktorý zabudol na to, že more má odliv. „Za pol hodinu je tu príliv“ hovorí, no aj napriek tomu, že sme suchozemci zo strednej Európy, tak sa to nikomu nezdá. Kaziť si náladu však nebudeme, no nie? Napokon sa ukáže, že príliv príde naozaj neskôr a tak sa vyberieme na vyhliadku nad Phi Phi. Takýto malý bonus nečakal naozaj nikto a partia, ktorá šliape do schodov sa trochu zapotí, no stojac hore na balvanoch, hľadiac dole na to ako sa takmer dotýkajú dve krásne zátoky Phi Phi stojí za tú námahu. Nadišiel čas nášho stretnutia, no loďka stále stojí v plytkej vode. Už nie po členky, už narástla o pár centimetrov vyššie, no stále bez pohnutia. „Skúsme ju roztlačiť“ vnuknem kapitánovi nápad a keďže nemáme čo stratiť, usmeje sa a ideme na to. Volám z brehu našu partiu čakajúcu na pláži a odrazu stojíme v zástupe, tlačíme loďku z plytčiny a ona sa hýbe! Teda potiahneme ju pár metrov a napokon narazíme na plytčinu číslo dva. Prejdeme dopredu, vezmeme lano, loďku popoťahujeme, kývame zo strany na stranu, tlačíme zo zadu a napokon opäť ťaháme lano. Loďka sa pohne a máme to! Všetci sme mokrí, sem tam sa noha porezala o koral, no naša uviaznutá loďka sa vďaka nášmu tímu lovcov zážitkov pohne a môžeme ísť ďalej. Tento zážitok išiel presne v našej koncepcii. Lovci, nie lovec. Sám by nikto tú loďku nepotiahol, no keď sme sa dali dokopy, pohli sme aj s horou a napokon si užívame šnorchlovanie v zátoke. „To bol zážitok! Najlepší deň zájazdu!“ sem tam sa ozve v skupinke, keď za odmenu popíjame Changa u nás na recepcii hotela s Bigom o ktorom sme nedávno písali príspevok.  

Kapitán, ktorý zabudol na odliv

Tomáš Kubuš, BUBO

12

15:10

jan

2019

Naša thajská BUBO rodina

Naša thajská BUBO rodina

Zážitky môžu byť rôzne. Môžu to byť fascinujúce miesta, mimoriadne udalosti, výborné jedlá, ale napríklad aj zaujímavé osobnosti. Nenájdeme ich na každom kroku, ale keď ich objavíme tak sa ich vždy pevne držíme. A práve jednu takúto zážitkovú osobnosť máme v talóne v najznámejšom thajskom letovisku, Krabi, Jeho občianske meno je Somruch, ale všetci kto s nami za posledných 15 rokov Thajsko navštívili ho poznajú pod menom Mr. Big. A nepoznajú ho len naši klienti. Keď sa spomenie jeho meno, tak každý, kto pozná miestne pomery zbystrí. Vlastní niekoľko hotelov a lodí a má vlastnú cestovnú kanceláriu. Je uznávaným podnikateľom a jeho meno doslova otvára dvere. Bolí Vás zub? Zajtra príde najznámejší zubár provincie, o 11tej máte vyšetrenie. Blíži sa tropická búrka? Máme informácie o jej pohybe priamo z ministerstva vnútra. Stratili ste telefón? Policajný kapitán volá priamo Bigovi. Proste vybaví všetko možné a aj pár vecí, ktoré možné nie sú. To sú všetko praktické prednosti, ale to by nestačilo aby nám tak neoddeliteľne prirástol k srdcu. Najlepší je nie, keď sa naťahuje s veliteľom prístavu aby nám pustili na výlet loď aj keď iných pustiť nechcú, ale keď dofrčí na svojom skútri na našu rodinnú základňu a začne sa všetkým venovať. „Ooo, doctor, doctor, I bring medicine“ (Oooo, som doktor, doktor, prinesiem lieky), vraví jednoducho angličtinou Big a pred Jara s oškretým kolenom postaví fľašu whisky. „To je pekná baba“ hovorí lámavou slovenčinou a ukazuje na okoloidúce thajské dievčatá a tľapká pritom Joža po ramene. Najpamätnejšie sú možno ale hudobné vystúpenia spojené s koordinovanými chorálmi „ó Macejko“ v slovensko-thajskej angličtine. V skratke ázijsko-slovenský mix aký nezažijete snáď nikde inde. Mr. Big je jednoducho našou predĺženou rukou v Thajsku a za 15 rokov spolupráce sa stal nie len našim partnerom a kamarátom, ale doslova našou thajskou rodinnou, na ktorú sa môžeme spoľahnúť v tom dobrom aj v zlom a bez ktorej si naše pôsobenie v krajine úsmevov ani nevieme predstaviť!  

T

Tomáš Kubuš a Samuel Klc z Bubo

11

03:04

jan

2019

Krabi a Smaragdové jazierko

Krabi a Smaragdové jazierko

Thajské Krabi má toľko miest, že vás zamestnajú pokojne aj na 2 či 3 týždne. Vozíme sa loďkami po opustených ostrovoch, šnorchľujeme, jazdíme kajakmi v mangrovníkových lesoch a môžete tu ísť aj na kurz varenia dokonalých thajských jedál, navštevovať chrámy či iné zaujímavosti. My sme sa tentokrát trochu netradične vybrali k smaragdovým jazierkam Emerald Pools. Média boli plné tropickej búrky Pabuk, ktorá sa nás takpovediac (okrem dažďu) netýkala, ale Thajci obmedzili plavby loďkami a tak sme vymysleli únik zo sveta do divočiny. Smaragdové jazierka Emerald Pools sú len cca hodinku cesty od Ao Nangu, kde je náš druhý domov. Odrazu sa ocitnete v strede ničoho a po dobrom thajskom obede sa vydáme naprieč novým zážitkom. Kráčame cestičkou a spoločnosť nám robia len neviditeľné cikády. Neskutočne dokážu zvyšovať frekvenciu až má človek pocit, akoby sa v lese preháňali motorové píly. Konečne je tu! Šup do plaviek a do vody. Veľké jazierko obklopené lesom, kde tu sa potôčiky vody predbiehajú medzi kmeňmi stromov a do toho sa kúpeme v príjemnej vode. Takto si média tropickú búrku Pabuk asi nepredstavovali. Krabi sa vlastne ani netýkala, preto sme hneď domov poslali video, aby si každý mohol pozrieť, že sa u nás nič nedialo. Mnohí sa v jazierku vybláznili a zostal čas aj na prechádzku k Blue Pool, teda k modrému jazierku. To je najkrajším bodom celej oblasti. Predstavte si, že kráčate lesom a prebíjate sa tropickým vlhkom, prekročíte niekoľko obrovských koreňových systémov a odrazu stojíte zoči voči jazierku tak krásnemu až si pretriete oči či je skutočné. Tie odtiene modrej, čistej, krásnej modrej až tyrkysovej sú ako z plátna. Tu sa našťastie nesmie kúpať a tak ho môžete len pozorovať. Thajská príroda je u nás stále tak neznáma! Okúpaní sa cestou nazad zastavíme pri známom Tiger Cave Temple, teda pri Tigrom chráme, kde nájdete jaskyne so sochami tigrov, no najväčším lákadlom je schodisko, ktoré vedie na vrchol kopca až k malej svätyni. Hore vedie „len“ 1237 schodov a tak sa mnohým zatočila hlava, no našli sa aj tí, čo si to poctivo odšliapali tam aj nazad a užili si výhľad na exotické Krabi. Zážitky tu ležia všade, stačí len prísť, vziať ich, pochopiť a užiť si ich. Večer sme už zaspávali v Ao Nangu po skvelom streetfoode v podobe morských plodov, grilovaných rýb a iných dobrôt. O chvíľku vyrážame znovu, tak sa pridajte!  

T

Tomáš Kubuš a Samuel Kĺč, BUBO

16

03:46

okt

2018

Ostrov Bamboo

Ostrov Bamboo

Dnes nás čekal výlet na ostrov Phi Phi, souostroví známé, nejen jako oblíbená turistická destinace, ale také vynikající místo pro potápění a šnorchlováni. Je možné zde vidět velkému množství ryb různých velikostí a zbarvení. Ostrov Phi Phi se asi nejvíce dostal do podvědomí lidí z celého světa v roce 2004, kdy většina staveb na něm postavených byla srovnána se zemí vlnou tsunami. V dnešní době by člověk už jen těžko poznal, že se tady něco takového stalo. V jeho blízkosti se též nachází známá Maya beach, kterou proslavil film Pláž a v něm hrající Leonardo DiCaprio. Od uvedení tohoto filmu začalo Maya beach navštěvovat stovky lidí denně, což má velký vliv na její současný stav. Z tohoto důvodu se současná vláda rozhodla pláž uzavřít pro turisty, aby příroda opět dostala možnost se vzpamatovat. Jak už je v Thajsku běžné, není přesně známo, kdy tato pláž bude opět otevřena. Některé zdroje uvádí několik let a jiné zase pár měsíců, proto se nechme překvapit, kdy to budeJ. Náš výlet jsme proto trochu časově upravili, abychom mohli strávit více času na ostrově Bamboo, který je součástí tohoto souostroví. Když jsem oznámil čas našeho odchodu (v 7:30L) moc nadšených pohledů jsem neviděl, ale zhruba v 8:15 všichni pochopili, proč to tak byloJ. Ostrov Bamboo byl 1,5 hod jen pro nás, krásné pláže, průhledná voda a nádherné prostředí. A nakonec přišel i varan mezi nás:)! 

J

Jirka Jobánek, BUBO

16

14:29

sep

2018

Najkrajšie trhy na vode

Najkrajšie trhy na vode

Plávajúce trhy sú neoddeliteľnou súčasťou kultúrneho priestoru juhovýchodnej Ázie. Väčšina miest, ktoré dodnes existujú, bola vystavaná na brehoch riek. Rieka bola nielen zdrojom vody, súčasťou zavlažovacích systémov, ale tiež dopravnou tepnou, ktorá spájala jednotlivé mestá v úžasne vyspelých, starých thajských kráľovstvách ako bolo kráľovstvo Ayutthaya, či miestom hlavnej ekonomickej aktivity- výmeny tovarov medzi miestnym obyvateľstvom a obchodníkmi z rozličných kútov krajiny. Pozdĺž toku Chao Phraye - jednej z najvýznamnejších thajských riek- tak vzniklo niekoľko lokalít, kde sa na pravidelnej báze konali plávajúce trhy. Plávajúce trhy slúžili nielen na obchod a výmenu jedla a tovaru, ale boli tiež miestom spoločenského kontaktu predajcov, obchodníkov, ktorí na dohodnuté miesto prichádzali v čase určeného lunárnym kalendárom. A pretrvali dodnes. I keď poľnohospodárske produkty vymenili turistické suveníry a na trhoch stretneme skôr zvedavých cestovateľov než miestnych. Tí sa najčastejšie sústreďujú okolo lodičiek, ktoré predávajú jedlá a pochúťky, ako sú kokosové palacinky a kokosová zmrzlina. Vyskúšame jeden z najznámejších trhov v regióne Ratchaburi- Damnoen Saduak. Samotná cesta k nim je zážitkom. Plavíme sa k nim ako miestni, na starých, dlhých, úzkych loďkách. Míňame drevené domčeky postavené na koloch, obrastené stromami ako mangovníky, banánovníky, kokosové palmy, vinič odrody Malacca alebo čínsky grapefruit. Vietor nám veje vo vlasoch a loďka naráža do maličkých vlniek, ktoré vytvorili okoloidúce člny. Ruch ako na križovatke veľkomesta, ale všetko je to akosi pospájané s nezvyčajne nádhernou prírodou a vysmiatymi Thajčanmi. Objavujeme kúsoček raja a po úžasnej plavbe sa chystáme ochutnať ovocie, ktoré sme pozorovali na stromoch okolo kanála. Kúpime ich- ako inak- z lode na plávajúcom trhu. 

K

Katarína Pivovarníkova z BUBO