Bagan - najkrajšia pamiatka sveta

Bagan - najkrajšia pamiatka sveta

Bagan sa o toto prvenstvo bije s Angkor Watom v Kambodži, Petrou na juhu Jordánska, Machu Picchu v horách Peru, Taj Mahalom v indickej Agre. Bagan je zo všetkých týchto TOP pamiatok najmenej navštevovaný. Keď som Bagan pre seba objavil v roku 1996, bol som v šoku. Nadšený. Nič som o Bagane dovtedy nevedel a o to viac ma prekvapil. 2000 pagod veľkých ako naše kostoly natesnané na malej ploche. Prechádzal som sa po pieskových cestičkách pomedzi ne, východy a západy slnka sú tu akosi krajšie, vyliezol som snáď na každú pagodu. V rokoch 1996, 97 a 98 som tu bol úplne sám a BUBO klienti objavili Bagan dlho dlho pred ostatnými turistami. Odvtedy sem chodíme pravidelne a do programu okrem zabehaných klasík pridávame novinky. Angkor či Bagan? Kambodžský Angkor zvíťazil ako najkrajšia pamiatka - “landmark” aj tento rok (napr. TripAdvisor), no u BUBO klientov sa aj tento rok Bagan dostal pred Angkor. Bagan nie je jedna pamiatka ako Taj Mahal, ale stovky, tisíce pagod. Ak chcete Bagan zvládnuť, musíte mať jasnú dramaturgiu s úvodom, jadrom a grandióznym záverom.   Ako odporúčam zorganizovať celodennú prehliadku dnes?   Východ slnka Ešte za tmy sa vydajte pozorovať východ slnka. Určite! Dobré hotely majú na izbe pre túto príležitosť baterky. Zoberte si taxík, či ak bývate v hoteli v Starom Bagane (Old Bagan), choďte peši. a) Prvou možnosťou je ísť k veži, ktorá je súčasťou hotelového komplexu, zaplatiť vstup 5 USD a vyviezť sa hore a potom ešte dve poschodia vyšliapať. Je to dosť blízko hôr a najlepší výhľad je na samotný hotelový komplex a pagody sú vzdialené. Vežu každý taxikár pozná. Na recepcii vášho hotela si dopravu zajednajte večer predtým. b) Druhou možnosťou je ísť na vyvýšené miesto, ktoré vybudovali ľudia. Poznám dve, ale chodí sa na také, čo sa podľa mňa neoplatí. Je to však zadarmo. c) Pre mňa je najlepšou možnosťou vyjsť na vlastnú pagodu. Po tom, čo v roku 2017 obézna Američanka pri selfie z pagody spadla a zabila sa, je výstup na akúkoľvek pagodu zakázaný. No ja som na pagodu vyliezol aj v roku 2018 – OK, policajti ma potom hnali dole a ledva ledva som sa vyhol pokute. Schody totiž zbúrali, respektíve ich zahradili železnými bránkami s ostňami. Poznám však tri pagody, na ktoré sa dá vyjsť a nemusíte nič preskakovať. Prejdite krížom cez asfaltku spájajúcu Starý a Nový Bagan a po 200 metroch z Anawrahta Road odbočte vpravo na hlinenú cestičku ku chrámu Gu Taw Thit, ku ktorému je to od odbočky iba 130 metrov. Za chrámom vpravo je menší chrám, na ktorý sa dá zozadu vyjsť. Vždy si vyzujte topánky! To je slušnosť… aj keď tu nikdy nikoho nestretnete. Potom sa z chrámu pozrite smerom na juhozápad a tam je 200 m od vás ďalší chrám, ktorý keď obídete, opäť sa na neho dá z východnej strany vyjsť. Schody sú schované, ale sú tam. Ďalší chrám, na ktorý sa dá aj dnes vystúpať, je v blízkosti Anandy. Chrám Lawkaoushaung vám musia otvoriť, ale je tu chatrč a chlapec vám výstup umožní – odporúčam dohodnúť večer predtým, aby ste zbytočne nevstávali. Všetko je to 5 minút peši od Gu Taw Thit. Odporúčam nájsť si svoj vlastný chrám a byť na ňom sám so sebou či so svojimi blízkymi. d) Let balónom. Na barmské pomery je 400-450 dolárov/osobu značne veľa, no napriek tomu sú lety dlho vopred vypredané. Najmenší balón je pre 6 osôb, najväčší pre 12 až 16 osôb. Samotný let trvá 45 minút. Áno, oplatí sa. Čas prehliadky: v letných mesiacoch vyrazte z hotela o 4.45, v zime stačí o 5.15. Raňajky v hoteloch sa začínajú často už od 6.00, ale vy sa vrátite zrejme až o 6.30. Zapíšte si vaše pocity. Možno napíšete prvú báseň v živote?   V Bagane sa v každom prebudí romantik   Ranný trh v Nyaung U Hneď po raňajkách o 9.30 vyrazte na trh v Nyaung U. Bagan sa delí na 3 mestá: Starý Bagan, Nový Bagan a Nyaung U a práve tu sa nachádza zaujímavý trh. Vojdete bránou z hlavnej ulice a vľavo je veľká krytá plocha trhovníkov. Je to stále veľmi autentické a trh sa oplatí vidieť. Viete zájsť aj po hlinenom námestíčku (tu sa do pick upov nakladá tovar a ľudia) viac dozadu a tam vojsť vľavo dovnútra trhu, trh je rozsiahly. Nenájdete tu kmene, ako napríklad v okolí jazera Inle, ale Barmčania sú aj dnes značne exotickí. Väčšina žien má na lícach a vlastne na celej tvári tanaku. Drevo tanaky na trhu režú, robia z neho prášok, predávajú ho tu. Nájdete tu čerstvé ovocie a každý sa naučí niečo nové, aj čo sa týka byliniek, ktoré sa používajú v lokálnej kuchyni. Pred trhom stáva vozík, kde vám pripravia šalát zo surovej papáje. Ten je tu menej štipľavý než v Thajsku či Laose. Dajte si pre seba zabaliť betel. Trh je plný betelových orechov (areca catechu), ktoré porciujú a v desiatkach stánkov predávajú a balia. Zabalený betel si vložte medzi zuby a líce a pomaličky žuvajte, červené sliny vypľúvajte. Ja osobne som to skúšal viac než stokrát a účinok je asi ako po cigaretke, či malom pive, väčšinou necítite nič. No tých, čo ráno vstávali pred piatou, toto povzbudí ako silná káva či čaj. Čas prehliadky: Z hotela sem cesta trvá 15 až 20 minút a na trhu strávite 45 minút.   Schwezigon (Švezigon) pagoda Začíname najdôležitejšou pagodou Baganu. Obchodníci a hlavne obchodníčky na motorkách sú už na vás prilepené a budú vás sprevádzať skoro celý deň. Z parkoviska už vidieť vrch zlatej pagody, vojdete do krytej chodby, kde sa vyzujete (vpravo a topánky vám postrážia. Nemôžete mať ani ponožky) a musíte mať zakryté ramená a kolená. Tu sa kontroluje, či máte zaplatený celkový vstup do Baganu (od roku 2018 sa päťdňový vstup zmenil na trojdňový). Veľký kráľ Anawrahta začal stavať túto pagodu v roku 1059 a tá sa stala prototypom pre všetky ostatné. Je dobré vedieť, že nikdy nebola pozlátená a dnešné pozlátenie je novinkou. Podľa legendy je postavená na mieste, kde zastal biely slon zo Srí Lanky, ktorý niesol Budhove pozostatky. V skutočnosti ju zakladateľ Baganskej ríše postavil na mieste, kde už chrám bol – chrám vzývajúci domorodých bôžikov - natov. Ten sa nachádza vpravo asi 50 metrov. Dá sa vojsť dovnútra stavby, ktorá je skôr podobná maštali, a pozrieť si gýčových bôžikov. Kráľ Anawrahta (toto je jediné meno, ktoré je vhodné si zapamätať) týmto chrámom predstavil nové štátne náboženstvo – theravádsky budhizmus. Tu pri budove pre 37 animistických bôžikov - natov si dáme rozchod a každý si vychutnáva prehliadku samostatne a o hodinu po príchode na parkovisko sa opäť stretneme v autobuse. Ako sa stať natom? Musíte byť za života slávny, musíte zomrieť násilnou smrťou. Iba vtedy váš duch dokáže pomôcť iným. Nájdite si zopár rozprávok o natoch –napríklad tú o vzniku Mount Popa. Dovnútra Švezigonskej pagody sa vojsť nedá, je to stupa. Švezigon je mysterióznou, živou a nádhernou pagodou! Prejdite sa dokola a nasajte tú atmosféru. Čas prehliadky: jedna hodina   Chrám Kubyaukgyi Je zo začiatku 12. storočia postavená v štýle chrámu Mahabodhi v Bodh Gayi v indickom štáte Bihar. Bol som aj v Bodgayi a môžem potvrdiť, že malá podobnosť tu je. Nazývaný tiež Gubyaukgyi. Nejde o pagodu ako pri Švezigone, ale o chrám, lebo sa dá vstúpiť dovnútra. Vstupujeme východnou bránou. Hneď vľavo po vstupe sú fresky z 13. storočia, čo je ohromná vzácnosť. Ide o malilinké obrázky zo života Budhu, spolu je ich 547. Tieto fresky sú originál, neboli neskôr premaľované ako v iných chrámoch, kde nájdeme fresky zo 16. a 17. storočia. Je tu prísny zákaz fotenia a ani mne (a to som nafotil teda hocičo) sa nepodarilo nafotiť. Fresky v Kubyaukgyi nie sú impresívne, sú vzácne. Pod freskami sú vysvetľujúce nápisy v starej monštine zapísané v pálí a toto je jeden z prvých zapísaných mjanmarských jazykov. Móni majú omnoho bližšie k Thajcom než k Barmčanom, ich jazyk je podobný kmérčine a unikátnosťou je, že nie je tonálny (ako veľká väčšina tejto oblasti). Ide o chrám pripomínajúci jaskyňu, vieme teda vojsť dovnútra na rozdiel od Švezigonu. Aj tu sú stánky so suvenírmi. Čas prehliadky: cesta zo Švezigonu je 5 minút a prehliadka 15 až 20 minút. Áno, opäť sa treba vyzuť a mať londži. Lacquerware Ešte pred obedom navštívte dielničku lacquerwareu a oddýchnite si na chvíľku od pagod. Odporúčam tú, kde fúzač Ever Stand s hrdosťou a verný tradícii predkov (taktiež boli fúzatí) udržiava tradičné remeslo. Ever výnimočnosť lacquerwaru vysvetľoval aj prezidentovi Barackovi Obamovi pri jeho návšteve Unie Mjanmarska, má dobrú angličtinu a zápal v očiach. Po prehliadke vám nalejú domáci zelený čaj zdarma, čo v tých horúčavách robí telu veľmi dobre. My v BUBO máme v našom Base campe na Dunajskej ulici na prvom poschodí už vyše 20 rokov vzácny stôl z lacqueru a stále vyzerá ako nový. Ide o umeleckú metódu, starú tisíce rokov, ktorá dnes nie je známa – no podľa nás opäť bude. Už Konfucius bojoval proti tomu, aby ľudia míňali všetky svoje úspory na nádherné diela z lacqueru. Technika je známa z Číny, Kórey, Japonska, Vietnamu. Bagan je jediným miestom v Barme, kde môžete ešte túto metódu vidieť, a podľa mňa ide o jedno z najlepších miest na svete. Je to aj vďaka veľmi kvalitnej surovine – živici, ktorá sa získava zo stromu Sa - nie z toxicodendron vernicifluum, ale z melanorrhoea usitata. Výrobky sú robené totálne ručne a sú vysokej kvality. Po zaparkovaní - sami túto dielničku nenájdete, je zastrčená – prejdete krížom cez obchodík a sadnete si na stoličky na dvore, kde je zároveň dielňa. Ever Stand sa pred vás postaví a vysvetlí vám (ak ste objednaná skupina) stručne, ale veľmi fajn za desať minút celý postup. Následne si tento postup môžete pozrieť naživo. Je tu asi 7 až 10 remeselníkov, ktorý každý robí tú svoju časť v náročnej výrobe. Je tu aj pivnica, kde výrobky z lacqueru sušia. Toto je manufaktúra, svetový šperk, metóda, ktorú sa naozaj oplatí vidieť. Nemusíte nič kúpiť... aj keď poháre z bambusu a konského vlasu z chvosta obalené lacquerom sú vcelku praktické. Podobne ako obal na cigary. Čas prehliadky: cesta sem je 5 minút a prehliadka 30 minút aj s fotografiami, čajom a krátkym časom pre tých, čo si chcú niečo kúpiť. Čas upravíte podľa času obeda   Obed v Nyaung U Na hlavnej ulici Thirpyitsaya, najväčšieho mestečka Baganu sú desiatky reštaurácii. Dáte hodinku rozchod a každý si nájde tú svoju, dá si jedlo a aj pivko Dagon (takto sa volal kedysi Yangon), Mandalay (druhé najväčšie mesto Barmy je bližšie) alebo ostanete verní pivu Myanmar. Reštaurácie nie sú v žiadnom prípade luxusné, no sú zvyknuté na turistov, varia rýchlo, slušne a hygienicky. Na raňajky aj na obed je bežné dať si polievku. Tie bývajú husté, buď s ryžou či slížami a zasýtia vás ako hlavné jedlo. Červené (štipľavejšie) či zelené kari sú taktiež v menu bežnou záležitosťou. Weather Spoon vyzerá jednoducho, no varia super a pivo majú vychladené. Pre deti majú kvalitné burgre. Wanderfull tasty je hneď vedľa, majú set menu (polievka, šalát, hlavné jedlo s ryžou) s nepálskym a indickým jedlom (tandoori a daal). Obe reštaurácie sú neuveriteľne lacné. Tip: ochutnajte šalát z čaju. Inde sa čaj iba pije, tu sa aj je. Čas: na obed si rezervujte hodinku.   Chrám Htilominlo Obrovský chrám vtipného mena so 4 sochami Budhov na každej strane. Je pôvodne postavený v 13. storočí, teda o 200 rokov neskôr než napríklad Švezigon. A tým pádom je zvonku krajší, s prepracovanejšími reliéfmi. V roku 1975 bol pri veľkom zemetrasení poškodený a následne prestavaný. Aj teraz vrchol chrámu opravujú. Má tri poschodia, je 46 m vysoký. Čas prehliadky: cesta sem je 10 minút a prehliadka 15 -20 minút aj s rozchodom na fotografie.   Chrám Ananda Prehliadku baganských chrámov končíme tým, ktorý je považovaný za najkrajší. Nechajte si viac času. Paralelné chodby a desaťmetroví stojaci Budhovia (ktorí už dosiahli nirvánu) sú špecialitou veľmi živého chrámu. Ak boli predchádzajúce chrámy skôr múzeami, v Anande podobne ako v Švezigone cítite mystiku. Takže pozorujete nielen umenie umelcov, ale aj život v chráme. Pokojný, decentný s hlbokým prežívaním. V chráme nájdete siete – lapače netopierov. Spojujúce chodby, ktorými viete preliezť z jedného okruhu do druhého. Vo vnútri je chrám, ktorý má napodobňovať svätú himalájsku jaskyňu, iný ako ostatné a preto zaujímavý. Kráľ dal vraj architektov sťať, aby už nikto nemohol nič tak úžasného a krásneho postaviť. Ananda je vysoká 51 m včítane pozlátenej vežičky a dáždnika hti, symetrická s pôdorysom v tvare kríža. Do chrámu prichádzame dlhou chodbou ako pri Švezigone, a tak si dobre pozrite, kadiaľ budete vychádzať, lebo vchody sú štyri a vy musíte nájsť opäť tento, ktorým ste vošli. Všetci štyria stojaci Budhovia sú podobní, ale každý má iné postavenie rúk = ide o inú symboliku. Fotiť vo vnútri môžete a tak si svojho Budhu nafoťte. Jeden z najkrajších chrámov bol postavený samotným kráľom Kyanzitthom na prelome 11. a 12. storočia. Čas prehliadky: cesta sem je 5 minút a prehliadka 30-40 minút.   Bagan na koňoch Drožky ťahané koňmi - to vyzerá ako turistická pasca. No ak si zavoláte drožky sem k Anande a skončíte pri vyhliadke... a kone pôjdu cestou, ktorú popisujem, môžete získať úžasný zážitok. Už je neskoré poobedie a slnko je ideálne. Drožky vyrazia od Anandy a všetky sa stretnú pri Nat Taung Kyaung, čo je kláštor z 18. storočia, úplne iný, než by ste v Bagane čakali. Celý z tíkového dreva, nádherne vyrezávaný je pod patronátom UNESCO. Nachádza sa pri dedinke Taung-bi a drožkári ho volajú Léja. Kláštor je bez mníchov, veľký 40x15 metrov a vnútorné ornamentálne vyrezávanie je z obdobia Kon-baung (1752-1885), asi až z 19. storočia. Pred vstupom do vnútra sa vyzujte, pozor na trčiace klince, a určite vás nadchnú drevené sochy jeleňov. Potom opäť nasadnete na drožky a vyrazíte asi desať minút na východ, prejdete cez dedinku a zastanete pod kopčekom. Vybehnete hore a naskytne sa vám úžasný výhľad. Vľavo ohromná rieka Irawady, pred vami pagody Nyaung –U, slniečko svieti zozadu. Nádhera. Následne s drožkami prejdete po hlinených a pieskových cestičkách až k ďalšej vyhliadke pri jazere Min Nan Thu. Tu je koniec. Buď ostanete pozorovať západ slnka tu, alebo budete pokračovať tak ako my na plavbu. Čas, cena prehliadky: 45 minút – 1h a cena cca 12 eur.   Plavba po Irawady Okolo prastarých hradieb sa dostaneme k provizórnemu prístavu. V období sucha musíte schádzať hlboko k vode, počas monzúnu iba krátko. Nasadnete na loď, držíte sa živého zábradlia a vyjdete na vrchnú palubu. WC je dole, také lodné jednoduché. Na hornej palube je aj strecha. Loď sa potom pomaličky plaví proti prúdu a potom sa otočí a letí späť. Slniečko zapadá, vy sa vyvaľujete v kreslách. Okúsite majestátnu rieku, ktorá pramení v Himalájach a tu pri Bagane je mnohonásobne širšia než Dunaj v Bratislave. Čas prehliadky: Na loď nastupujeme o 17.30 a plavba trvá 1h.   Večera s predstavením Na záver dňa stíhame ešte dve veci v jednom. Typickú baganskú večeru s umeleckým vystúpením. Áno, ide o turistickú atrakciu, no na druhej strane toto robia každý deň a ovládajú svoje umenie. Objednali sme si vopred šalát z čaju – toto je miestna špecialita. Ryžu nám doniesli vo veľkej noši. Potom curry, ako dezert flambovaný banán s horiacimi sviečkami. Popri tom bábkové divadlo, asi 9 vystúpení, príbehov z Ramajany a miestne legendy a potom aj vystúpenie živých tanečníc. Na záver si môžete zatancovať. Čas prehliadky: do reštaurácie vstupujeme o 19.30 a na hotel odchádzame o 2 hodiny.   Prehliadka navyše: Pagody: Bagan je o pagodách. Čo teda vidieť naviac? Pagody. Odporúčam si aj ďalší deň ráno privstať a nájsť si vlastnú pagodu. V období sucha je tu mnoho turistov, ale v medziobdobí je to stále možné. V Bagane je množstvo samozvaných sprievodcov, deti, “umelci”, “študenti”, ktorí za svoje služby požadujú bakšiš či aspoň, aby ste si kúpili ich dielo. Odporúčam profesionálneho sprievodcu! S ním pochopíte, na čo sa to pozeráte. Iba vyštudovaný profesionál vám dá veci do súvislostí. Požičajte si elektrickú motorku. A navštívte tieto pagody navyše. Dhammayangyi – najrozmernejšiu pagodu Baganu postavil kráľ, ktorý sa dostal k moci tak, že zabil svojho otca a brata. Thatbyinnyu – najvyššia postavená kráľom, ktorého zavraždil vyššie spomínaný syn Shwesandaw. Kedysi som sem chodieval pozorovať západ slnka. Sulamani Pagoda – smerom na východ, symetrická a opäť iná Mount Popa – barmský Olymp Dve hodiny od Baganu sa nachádza miesto, kam budhisti chodia vzývať bôžikov natov. Už samotná cesta kľukatou rozbitou cestičkou je zaujímavá. Každý deň ňou behával jeden z bratov, aby doniesol čerstvé kvety kráľovi do Baganu. Stretol tu krásnu dámu a zamiloval sa, mal s ňou deti a raz zaspal a kvety nedoniesol. Kráľ ho nechal popraviť. Teraz jeho duch býva na Mount Popa. Na vrchole hory teraz žijú barmskí natovia. Na vrchol a späť dokážete vyjsť za hodinu – čo sa spod hory zdá nemožné. V polovici sa musíte vyzuť a ísť naboso. Pozor na opice, dokážu byť agresívne. Od ich fekálií neustále utierajú dobrovoľníci schody a je slušnosť im za to niečo dať – vždy v objeme 10 centov. Mount Popa je skvelý s neuveriteľnou pútnickou atmosférou a stovkami opíc. Toddy cukor a alkohol Cestou do Mount Popa von z Baganu prechádzate okolo polí s búrskymi orieškami a okolo tisícov paliem. Zastavte sa tu, odtrhnite si buráky. Pozrite sa, ako sa z nich vytláča (s pomocou byvola chodiaceho dokola) olej. Pozrite sa, ako domáci vybehnú na palmu a ako z kvetov berú šťavu, z ktorej vyrábajú cukor. Ide o prastarú metódu. Zároveň zo šťavy, do ktorej pridajú kvasnice a ryžu, vyrábajú “lavórovicu”. Kúpili sme si fľašku za 2 eurá a nikto neoslepol. Plavba do Mandalay Väčšinou som sa plavil z Mandalay dole prúdom. No dá sa aj takto. Ide o celodennú plavbu po majestátnej tropickej rieke s vetríkom vo vlasoch. Na asfaltke to hádže, tu si v kresle na lodi vychutnávate krajinu. Môžete si prečítať Road to Mandalay od nositeľa Nobelovej ceny za literatúru od Rudyarda Kiplinga a počúvať Robbieho Williamsa a jeho rovnomennú skladbu. Nikto z nich v Mandalay nebol. Vyrazíte z Nyuang U Jetty, ktorá je 20 minút od Starého Baganu. Bicyklom Vyrazte z Myit Chay do Pakokku, čo je 43 km bicyklovania. Idete po pravom brehu Irrawady po zapadlých cestičkách. Naokolo tisíce paliem, políčka s arašidmi a zeleninou. Nápad pre tých, čo si dali rok voľna. Bicykle sú čínske. Pozor na šoférov. V Barme sa jazdí na pravej strane ako u nás, ale väčšina dopravných prostriedkov má volant tiež na pravej strane. No práve teraz sa volanty začínajú meniť a šoféri si musia zvyknúť. TOP 10 Baganu Nájdite si vlastnú pagodu Nájdite si vlastnú pagodu a iba si tak na pol hodinku sadnite a zamyslite sa nad životom, nad rodinou, odkiaľ pochádzate a ako chcete, aby váš život dopadol. Myslite na tých, čo váš život najviac ovplyvnili. Toto je ideálne miesto. Naozaj je veľká šanca, že budete sami pri pagode starej 800 rokov. Okolo vás ohromná krása, muselo to stáť ohromné peniaze a úsilie. A teraz ste tu sami. Bagan je stretnutie s večnosťou. Turistov na svete pribúda a byť niekde sám je najväčší luxus. Pritom každým rokom ide o exkluzívnejší tovar. Priznám sa, ja takéto miesta na našej planéte vyhľadávam a keď to čo i len jeden raz skúsite, ste v tom so mnou – ide o nádherný pocit – akoby osvietenie. V Barme ste v civilizovanom svete, je tu bezpečne a predsa si tento luxus – ktorý na Machu Picchu či Taj Mahale neexistuje- viete zabezpečiť. Toto je najväčšia výhoda Baganu. Využite ju. Východ a západ slnka Chce to energiu. Teraz sa dá do Yangonu priletieť veľmi rýchlo a v Bagane ste o dva dni. Takže ak vstávate na východ slnka o 4.30 je ako keby ste doma vstávali o polnoci. Polnoc máte stále vo svojej hlave a vstať teda nie je ľahké. Plus výsledok nie je zaručený. Ja som za 25 rokov nevidel napríklad v Bagane poriadny východ slnka. No opäť by som išiel. Práve kvôli bodu 1. Teraz ráno je príjemná klíma a aj keď sa obloha nesfarbí na červeno, tak desiatky pagod okolo vás postupne vystupujú z tmy a je to ohromne romantické. Západ slnka je ľahšou záležitosťou. Každý lepší hotel má na izbe baterku, práve pre tieto príležitosti. Cesty od pagod sú totižto pieskové, hrboľaté. Švezigon a Ananda Začnite prehliadku zlatou pagodou - stupou Švezigon, ktorú postavil kráľ Anawrahta a tým prijal za štátne náboženstvo Barmy theravádsky budhizmus. Ukončite prehliadku vraj najkrajšou pagodou - chrámom Ananda, kam na rozdiel od Švezigonu vojdete dovnútra. Okrem toho, že si uvedomíte rozdiely v pagodách, medzi stupou a chrámom, je to z dramaturgického hľadiska najlepšie. Obe pagody sú veľmi živé s množstvom pútnikov, ktorí sa sem denne prichádzajú pomodliť. Let balónom Ak si uvedomíte, že v krajine kde 25 veľmi slušných cigár z čistého tabaku stojí 9 USD za let balónom zaplatíte 400 až 450 dolárov a ste s tým OK, tak do toho. Balóny sú teraz nafotené na každom instagramovom profile, reklama prebila všetko. Lieta sa iba v suchej sezóne a to iba ráno (z hotela sa odchádza o 4.45). Pri monzúne sa všetci boja, že môže prísť cyklón a zaviať balón do Bangladéša. Ide o 45 minút čistého letu, na ktorý však budete dlho spomínať. Drožky s koňami Skopírujte BUBO trasu, choďte neskoro poobede, keď je slnko už nižšie a výhľady a fotografie sú omnoho krajšie. Zastavte sa na vyhliadkach a v drevenom vyrezávanom kláštore. Cena 10-12 eur je omnoho nižšia než pri balónoch a pocit je obdobný. Ranný trh v Nyaung U Mjanmarsko, to je množstvo kmeňov. Mjanmarsko, to sú nádherné pagody v Bagane, ale stále sú to aj neuveriteľne milí a exotickí ľudia. Muži nosia sukne (londži), ženy fajčia ohromné cigary a tvár majú natrenú zvláštnym mejkapom – tanakou. Všetci žujú betel. Toto všetko a omnoho viac uvidíte na exotickom domorodom trhu. Lacquerová dielnička Ide o neuveriteľne náročnú umeleckú metódu. Nájdete ju iba tu v Bagane a remeselníci si predávajú svoje remeslo z otca na syna, z matky na dcéru. Osobne som navštívil tucet dielničiek. Už 25 rokov mám doma či v BUBO Base Campe na Dunajskej ulici výrobky z lacqueru. Sú ako nové. No nejde tu o nakupovanie, ide o to, že je to veľmi zaujímavé, remeselníci sú fotogenickí a o pár desaťročí sa množstvo z ich know-how nenávratne stratí. Tak ako sa to deje u nás. Kvalitný obuvník či tesár u nás už prakticky neexistuje. Pozrite si výrobu, kým sa to dá. Hotel pri rieke V celom Bagane máme stovky ubytovaní, ale iba tri možnosti s výhľadom na Irawady. Ide o najluxusnejšie hotely, kde sa to nekončí výhľadom na rieku. Ak ste druh cestovateľa, ktorý hľadá na jednej strane dobrodružstvo a zároveň máte vkus, plesnite sa po vrecku. Z týchto hotelov máte pagody peši desať minút. Často je osemsto rokov stará pagoda aj súčasťou hotelového pozemku. Jedlo sa podáva vo vzácnych lacquerových nádobách, personál sa ukláňa a neustále usmieva. Zniesli by vám modré z neba. Večera s predstavením Ak máte v živote čo robiť a počas svojej cesty chcete vidieť viac, tak toto je tip ako zabiť dve muchy jednou ranou. Bábkové predstavenie a aj živí tanečníci. My si objednávame špeciálne menu pre nás, pozostávajúce zo šalátu z čajových lístkov a špeciálneho baganského curry – toto robia iba pre nás. Taktiež je dobré vedieť, o čom dané predstavenia sú – často príbehy z Ramajány. Ide o turistickú záležitosť, ale v rámci celého balíka (ak inde, napríklad na Inle predstavenie neuvidíte) vám to barmskú kultúru osvetlí lepšie. Plavba po Irawady Ide o prekvapujúco mohutnú rieku, širšiu než Mekong v Laose, mnohonásobne širšiu než Dunaj v Bratislave. Irawady bola od pradávna dopravnou tepnou Barmy. V jej delte sa v minulom storočí pestovalo najviac ryže na celom svete. Ak sa nebudete plaviť do Mandalay, tak dotknúť sa takto rieky, ktorá je akousi chrbticou Mjanmarska je fajn. Je to zmena, vetrík príjemne pofukuje a nad baganskými pagodami zapadá slniečko.   Fotografia: Vľavo ohromná rieka Irawady, pred vami pagody Nyaung-U, slniečko svieti zozadu. Nádhera  


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Marco Polo v Mjanmarsku
Prémiový blog

Prémiový blog Marco Polo v Mjanmarsku

Mjanmarsko je jedna z mojich najobľúbenejších krajín. Pritom je krajina bezpečná s dobrými hotelmi a jedlom. No hlavne jej ľudia sú úžasní. Marco…

Ľuboš Fellner 13 min. čítania
Bagan - na najkrajšej pamiatke sveta
Bagan

Bagan Bagan - na najkrajšej pamiatke sveta

Najkrajšia pamiatka sveta! Bagan sa o toto prvenstvo bije s Angkor Watom v Kambodži, Petrou na juhu Jordánska, Machu Picchu v horách Peru, Taj…

Ľuboš Fellner 17 min. čítania
Rangún - najšarmantnejšia metropola Ázie
Rangún

Rangún Rangún - najšarmantnejšia metropola Ázie

Bývalé hlavné mesto Barmy, únie Mjanmarska milujem. Zažil som tu nádherné chvíle ešte v čase, keď toto šesť- či sedemmiliónové mesto bolo hlavným…

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine: