V Dánsku je bicyklovanie jednou z hlavných foriem dopravy. Za slnka, dažďa, krupobitia, snehu - na ceste do práce, do obchodu s potravinami alebo na spoločenské podujatia – už od prvého dňa nášho zájazdu Metropoly Škandinávie cyklistov stretávame skutočne všade. Bicykel je najlepším priateľom každého Dána, najmä vo väčších mestách, ktoré ponúkajú rozsiahlu sieť cyklotrás. Pomáha aj to, že terén krajiny je prevažne rovinatý. Veď najvyššia hora Møllehøj dosahuje "až" závratných 171 metrov.
Dáni jazdia na mnohých rôznych typoch bicyklov - od pretekárskych až po veľké nákladné bicykle, tzv. cargo bikes, trojkoliek, ktoré sa používajú na prepravu tovaru, nákupov aj detí. V čase dopravnej špičky môžu byť cyklistické pruhy v Kodani rovnako preplnené ako automobilová doprava v iných častiach sveta. Nie je nič výnimočné, že ak bývate mimo Kodane, kam však dochádzate za prácou, vlastníte rovno dva bicykle. Jedným sa doveziete z domu na stanicu vlaku, prvý bicykel tam zamknete, vlakom sa odveziete do Kodane a tam si pred stanicou vyzdvihnete bicykel číslo dva, ktorým sa už pohybujete v rámci Kodane.
Dánska cyklistická kultúra je stará ako bicykel sám. Prvýkrát tu bol predstavený v 80. rokoch 19. storočia, a od roku 1920 sa stal rozšíreným symbolom rovnosti a slobody. Ľudia všetkých spoločenských vrstiev začali jazdiť na bicykli vedľa seba - v mestách cestou do práce a na vidieku počas voľných dní.
Koncom 50. rokov 20. storočia sa zvýšila prosperita a niektorí Dáni nahradili bicykle mopedmi a automobilmi. Podobne ako inde vo svete, aj dánski urbanisti verili, že budúcnosť patrí osobným a nákladným autám a stále širším diaľniciam. Začiatkom 70. rokov však tento vývoj zastavila ropná kríza na Strednom východe. V Kodani boli zavedené „nedele bez áut“ a konali sa protesty, ktoré požadovali, aby sa mestom bez áut stala aj Kodaň. Dokonca aj Strøget, známa hlavná nákupná ulica v Kodani, sa v roku 1962 stala len pešou zónou, ktorou ostala dodnes.
Postupom času sa pre obavy zo znečistenia ovzdušia, klimatických zmien a dôležitosti pohybu bicykle vrátili na scénu. Svoj podiel na tom majú aj vysoké dane z benzínu a automobilov v Dánsku (za to, že oficiálne vlastníte auto, môžete zaplatiť od 25 do 150 percent z jeho ceny, podľa typu auta). Dochádzanie na bicykli je najrýchlejší, najjednoduchší, najzdravší a najekologickejší spôsob dopravy po dánskych mestách. Patrí skrátka k dánskej kultúre, a aj noví obyvatelia sú od začiatku povzbudzovaní k tomu, aby si tento spôsob dopravy osvojili čím skôr. Dánske deti sa zvyčajne naučia bicyklovať ešte pred nástupom do školy vo veku 6 rokov, a často aj oveľa skôr. Dovtedy sa vozia v malých sedačkách pripevnených na bicykli jedného z rodičov.
A aké sú výsledky tejto snahy? Kodančania, ktorí jazdia na bicykli, žiadajú o 1,1 milióna dní PN menej. Cyklisti znižujú emisie CO2 v priemere o 20 000 ton ročne. A - v neposlednom rade - v zdravom tele zdravý duch! V Dánsku plnom usmiatych ľudí sa presvedčíte, že je to naozaj tak.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Dánsko
- Scandic Reef hotel vo Frederikshavne
- Kattegat, centrum žralokov
- Legoland v Dánsku
- Grenen - najsevernejší cíp Dánska
- Jægersborg - park v Kodani
- Na bicykli po Kodani
- Zootopia Givskud, Dánsko
- Billund, Legoland
- Nyhavn v Kodani
- Najkrajšia zoo Európy
- Christiania, Kodaň
- Študovať v Kodani
- Hygge v Kodani
- Štát hipíkov v Kodani
- Zámok Rosenborg v Kodani
- Múzeum ARoS v Aarhuse
- Aarhus, Den Gamle By - Dánsko
- Kronborg - Hamletov hrad
- Eko kajaky v Kodani
- Amager Bakke