Vyberme sa hľadať zážitky za unikátnymi horskými kmeňmi. Ráno, ešte pred odchodom z Rangamati, sme sa zastavili na miestnom kmeňovom trhu. Množstvo stánkov so zeleninou, ovocím, mäsom a rybami. Každou minútou je tu viac a viac ľudí, ktorí si nechcú nechať ujsť príležitosť dobre nakúpiť alebo dobre predať. Ako turisti sme tu jediní a ruch ranného trhu nás strháva svojou atmosférou. Po tomto zážitku sadáme do nášho komfortného auta a vyrážame na niekoľko hodinovú cestu horskou oblasťou. Naším dnešným cieľom je mesto Bandarban. Po ceste zastavujeme na vojenskom checkpoint, sme predsa len v pohraničnej oblasti a tak isto v oblasti, kde občas dochádza k stretu armády s miestnymi obyvateľmi, ktorí na základe svojej etnickej príslušnosti požadujú iné veci ako zvyšok moslimskej krajiny. Napriek tomu, že nemáme pocit ohrozenia, práve naopak, potrebujeme mať vybavené špeciálne povolenie pre vstup do tejto oblasti. Predkladáme naše pásy a podpisujeme sa v knihe, ktorej vedú evidenciu návštev cudzincov. Všetko máme v poriadku a tak môžeme ďalej pokračovať v ceste za spoznávaním miestnej kultúry, ktorá je predsa len iná ako zvyšok krajiny. Krásne výhľady do údolí porastených džungľou a drobné dedinky. V niektorých z nich žije aj cez 60 ľudí. Okrem kmeňov Chakma a Tripura sme sa boli pozrieť aj do dediny kmeňa Mro. Je ich síce iba približne 1500, no výskyt tohto kmeňa v tejto oblasti je celkom početný. Väčšina z nich sú animisti, no časť tohto etnika konvertovala na budhizmus. Hlavou spoločnosti je muž - náčelník, no u niektorých kmeňov môžete naraziť aj na matriarchát, a to teda, že hlavou rodiny a komunity sú ženy. Zaujímavým, no opäť celkom plachým kmeňom bol aj Tanchangya. V oblasti medzi Rangamati a Chittagongom, plus v oblasti medzi Chittagongom a Bandarban ich žije niečo okolo 20 tisíc. Názov tohto kmeňa vznikol z označenia horskej odrody jum, ktorý tento kmeň pestuje. Tak isto to bol jeden z prvých kmeňov, ktorý v tejto oblasti začal kultivovať a pestovať horský druh ryže. Tento kmeň je budhistický a to sme videli aj na množstve budhistických amuletov, ktoré mali tí najmladší ovešané na krku. Tento kmeň je častokrát označovaný ako romantický, čo sa prejavuje v ich umení, zdobení šiat a hudbe. Ženy nosia na hlavách malé turbany, čo značí, že sú vydaté. Muži, ale aj ženy tu fajčia tabak cez malé drevené fajky, a tým sa jednoznačne odlišujú od najpočetnejšieho kmeňa Chakma, ktorý je známy fajčením vodných bambusových fajok. Neskutočne fotogenické a nikde žiadni turisti iba BUBO. Toto sú luxusné zážitky dneška!
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO