Klanový systém a voľby– Somálsko

Klanový systém a voľby– Somálsko informácie z praxe, to čo sa inde o Somálsku nedozviete

„Meníme všetko, dolláre, eura, francúzske franky, nemecké marky“ odpovedajú mi keď sa zastavím v „zmenárni“ na ulici, ktorá vyzerá tak, že je to stolík a na ňom 1m x 1m x 1m štósov bankoviek.  Mám zapnutú televíziu, je tu asi 200 programov, všetky z arabského sveta resp. s arabskými titulkami. Zrazu je film prerušený, nie reklamou, aké modlitbou, „Alahu akbar“ – Alah je veľký - spieva sa a premieta sa Salto Angel a po chvíľke Iguazú. Voda tu v púštnych krajinách je zázrakom. Ďalej „Slim patch“, predsa len reklama na chudnutie, nemusíte behať, stačia tabletky. Tak toto máme spoločne, hlúpe reklamy. Spíme v najlepšom hoteli v Berbera, prastarom meste na pobreží Adenského zálivu. Manager hotela nevie čítať. Ľudia sú neuveriteľné nevzdelaní.  Do školy nie je čas chodiť. Narábať so zbraňou vie naproti tomu každý. Sprievodcu som vymenil, Khalid je mladý priebojný chalan, ktorý sa vie správať. Pochádza z Mogadiša, kde sa jeho rodičia presťahovali. No prišla občianska vojna, jeho mama predávala kat a jedného dňa k nej prišiel muž a zastrelil ju. Khalid mal osem. Zobrala si ho k sebe teta aj s mladším bratom. Ten sa oženil do Švédska za Somálčanku, ktorá tam žije viď somálska diaspora. Teta žije v Somalilande a preto je Khalid tu.  Rodina a klan sa o Teba tu v Somálsku vždy postará. Klan má spoločnú líniu predkov a vie ju často až 20 či 30 generácií dozadu. Klan v Somálsku pôsobí ako politická jednotka a má tendenciu mať určitú územnú exkluzivitu, respektíve predkovia sa pohybovali so svojimi stádami tam  atam. Dnes však členovia klanu odvodzujú svoju identitu skôr od spoločného agnatického pôvodu ako od pocitu územnej spolupatričnosti. Inými slovami, klan predstavuje hornú hranicu politickej činnosti, má určité územné vlastnosti a často je vedený hlavou klanu, zostáva však bez centralizovanej správy alebo vlády. Najvýraznejšou zostupnou skupinou v klane je „primárna línia“, definovaná ako línia, v ktorej sa človek sám označuje ako člen (najčastejšie medzi 6 a 10 generáciami). Manželstvo je zvyčajne mimo primárnej línie a spája odlišné línie navzájom, čo vedie k zníženiu inak nekonečných sporov medzi primárnymi líniami. Raz som v bratislavskej Eurovea išiel s mladým Somálcom a stretli sme staršiu pani, ktorá bola Somálka. Nikdy ste na Slovensku nestretli Somálca? No keď budete veľa cestovať tak sa zrazu títo ľudia vynoria okolo vás... Stará pani ani nezaregistrovala, že ten mladík vedľa mňa je Somálec, ale ja som jej to povedal a vtedy sa úplne zmenila a premenila sa na čarodejnicu. Chytila oboma vráskavými rukami mladíka za lícne kosti. Musím povedať, že môj Somálec bol už tučnučký a vôbec sa nepodobal na týchto tu v domovine. A babička (oday) následne keď videla že lícne kosti sú už obrastené tukom chytila jeho ruku a neuveriteľne dlho, zdalo sa mi, že to bolo 5 minút v tichosti študovala jeho prsty, išla kostičku po kostičke, metacarp po metacarpe. Potom pomaly vzhliadla hore a opýtala sa ako sa volal dedo a keď odpovedal, tak iba prikývla áno, áno..a sama povedala ako sa volala mama a stará a prastará mama. Vysvitlo, že mladík je Darood, Harti  a Warsangeli a rodina pochádza z dnešnej časti Somalilandu. Mladík bol dovtedy veľký suverén, no teraz tu stál ticho ako pred popravou, ako v súdny deň kedy sa má všetko rozhodnúť. Vôbec si ma tých 5 minút nevšímali a v nákupnom komerčnom centre Eurovea zavládla na chvíľu akási božská atmosféra. Pozoroval som ich a vtedy som pochopil čo to klan znamená. Klan je všetko a až potom je človek. Mladík aj keď žil dlho v Európe sa ihneď zmenil a bolo jasné, že za klan by život položil- ihneď si spomenul čo je to xeer a kde sú jeho povinnosti. No poďme späť do Berbera, mesta, ktoré bolo kedysi súčasťou sultanátu Adal.„Skočíme teraz poobede do mesta?“ „No to sa neoplatí.“ Ľudia tu vstávajú o 5.00 ráno a o 10.00 majú všetko hotové a potom je aj tak príliš teplo. Tak začnú žuť kat a všetko v meste konci, na ulici nenájdete muža. Postavili nový štadión, ale nikto tam nie je, všetci žujú zelené mladé lístočky. Tak ideme na pláž. Pokiaľ dovidíme, asi 3km sme na pláži jediní. Teplé vlny Indického oceánu. Na tomto mieste sa veľa ľudí, nieto turistov nekúpalo. Ostávame v teplých vlnách ako deti až do západu slnka. More je očistou po drsnom dní. Nič také sa nedialo, no ten divný pocit je vo vzduchu. Skoro ráno na ťavom trhu za mnou prišiel chlapík, že čo som zač. Turista, odpovedám. A nič viac? Diví sa. „Neznášajú NGO, považujú ich skorumpované organizácie, ktoré robia v Somálsku podpultovú politiku.“ Vysvetľuje mi Khalid, že si mysleli, že sme nejaká taká organizácia. V tomto roku tu turisti ešte nie sú. Jednoduchí Somálci si taktiež myslia, že odfotíte človeka, prídete do Európy a dostanete za to peniaze. Myslenie Afriky je iné. V najznámejšej pamiatke Laas Geel, kt nie je v UNESCO iba preto lebo je v Somálsku sú asi 4000 rokov staré nástenné maľby (možno aj staršie ale opäť chýba dôkaz a vedci sa tu necítia zrovna bezpečne...). Domorodý strážca hovorí, že začínajú blednúť a že Francúzi, kt ich v roku 2002 objavili by s tým mali čosi robiť. Pritom platíme vstupné 25usd + poplatky ministerstvu turizmu včítane zložitej procedúry. Afrika nemá tu istú logiku ako Európa.  Maľby boli nádherné, Picassovske a bolo ich množstvo, jaskyne sú  položené na peknom vyvýšenom mieste. Musíte mať džíp a navyše ďalšieho domorodého strážcu s puškou. Prešli sme to v tom strašnom teplé a na záver som prichystal chalanom prekvapenie- púštny džús. Borkovi nešlo do hlavy ako to vyrábam z tých mogadišských banánov... Skutočnosť je taká, že som sem prepašoval sedmičku džinu a zriedil s tonicom. Aj Hemingway či Churchil pili v Afrike džin tonic. Somálsko je prísne " suchá" krajina, prísnejšia než Irán či Jemen, nedostanete tu ani kvapku. Takže púštny drink pôsobí  ako zázrak. Základné cesty sú fajn, vybudovali ich ešte Taliani. Keď sa blížime k akejkoľvek osade, všade " vianočná výzdoba" - pichľavé akácie plné farebných igelitových sáčkov. Nič sa nedá, nič nefunguje. „Aha ďalší politický míting, zastav, tak kurva zastav!“ Otváram dvere za jazdy. „Luboo nechoď tam, je to nebezpečné, nechoď včera hádzali do áut kamene, oni majú zbrane nechoď!“ „Khalid to nie pravda ja idem.“  Khalid kričí, ostaň vonku, nechoď do davu. Idem dovnútra, mám už tej buzerácie dosť. Áno domáci nemajú radi belochov, nazval by som ten pocit pocitom nekalej konkurencie. No na politickom zhromaždení je to naopak, pôsobíme tu ako vzácni pozvaní hostia. Mňa s Viktorom hneď vytisnú na pódium, do ruky mi strčia zelenú vlajku a mikrofón. Tancujeme a kričíme jednoduché hesla spoločne so šialeným davom pod nami- ženy, deti ( všetci muži sú zkatovani) a potom mám čosi povedať do mikrofónu a oni si to nahrávajú na zastarake kamery. " Prajem vám mier a prosperitu, celému Somálsku toto prajeme" a vtedy mi organizátor pošepne, nie Somálsku, ale Somalilandu, agenda tohoto kandidáta je odtrhnutie... No toto je nevýhoda zahraničných hostí, nie sme úplne zbehli v zákulisných témach =). No neukameňovali nás aj keď v Somalilande, Britskom Somálsku, ľudia anglicky vedia. Pre politika bolo základom, že mal na pódiu zahraničnú návštevu, čo je dnes v Somalilande ako návšteva Marťanov. A ako vyzerá demokracia v Afrike? Všade rovnako, volí sa vlastný kmeň. Tu v Somálsku však nebude každý voliť svoj kmeň, lebo Somálci majú rovnaký jazyk aj pôvod, ale každý bude voliť svoj klan. Somálsko je klanová spoločnosť. Hrdosť nadovšetko, aj nad život. Hrdosť by mohlo Somálsko do Európy vyvážať.  Foto: Ľ: Fellner, voľby   


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
E

Afrika  

Džibutsko, Somálsko, Eritrea, Sudán

27.11. → 14.12.

náročnosť

18 dní

Trvanie

10560
Bezpečnosť v cestovaní 2024 Prémiový blog

Prémiový blog Bezpečnosť v cestovaní 2024

Báť sa či nebáť sa? Ako rozlúsknuť Hamletovskú otázku o tom, kam cestovať? Možno sa pýtate, či je daná krajina, ktorá je vaším snom, bezpečná na…

Ľuboš Fellner 11 min. čítania
Somálsko - krajina pirátov a obrezaných žien Prémiový blog

Prémiový blog Somálsko - krajina pirátov a obrezaných žien

Symbol absolútneho chaosu, kde je 99% žien obrezaných a chlapi len žujú cat - ak neprepadávajú lode. Čo potrebuješ vedieť o tejto čudesnej krajine?

10 najmenej navštevovaných krajín sveta Prémiový blog

Prémiový blog 10 najmenej navštevovaných krajín sveta

Organizácia Spojených národov (UNWTO - UN World Tourism Organisation) vedie dlhé roky štatistiky počtu turistov v krajinách celého sveta. Najviac…

Ďalšie dovolenky do krajiny: