Hutu a Tutsi. Rwanda. Burundi. Genocída. Toto si pamätá azda každý. Faktom ostáva, že Hutuovia a Tutsiovia sú viac než len jeden nedávny konflikt. Obaja spoločne obývajú tie isté krajiny a ich osduy su naviazené jeden na druhého. Hutuovia sam však prišli skôr. Teda, ale až po pygmejoch resp. Twa. Podme po poriadku. Slovo Hutu je názov kmeň žijúci v krajinách Rwanda a Burundi. Hutuovia majú veľa spoločného s Tutsi a Twa. Všetky tri skupiny/kmene hovoria rovnakým jazykom Bantu. Sociálne vzťahy v Rwande a Burundi boli ovplyvnené európskou vládou. Obe krajiny boli európskymi kolóniami v rokoch 1890 až 1962. Nemci vládli od roku 1890 do konca prvej svetovej vojny (1914–18). Uprednostňovali Tutsiov. Belgičania, ktorí ich nahradili tiež spočiatku favorizovali Tutsiov. V 50. rokoch však podporovali vodcov Hutuov, pretože Tutsiovia sa usilovali o nezávislosť. Rwanda a Burundi sa v roku 1962 vydali veľmi rozdielnymi cestami k nezávislosti. V Rwande vodcovia Hutu zvrhli mwamiho (kráľaTutsiov) a zmocnili sa moci násilím. V Burundi bola zmena režimu pokojnejšia. Mwami pomohol Tutsi a Hutu dosiahnuť dohodu. Mier však neskôr nevydržal. Hutuovia sa snažili získať moc silou a boli porazení. Vládi sa zmocnili Tutsiovia. V čase nezávislosti mali obe krajiny pod kontrolou opačné strany. Burundi Tutsiovia. V Rwande vládli Hutuovia až do roku 1994. Potom do krajiny vtrhli tutsijskí utečenci z Ugandy. Vláda bola zvrhnutá a tisíce Hutuov utiekli do susedných krajín. Mnohí sa od roku 1996 vrátili. Rwanda od roku 1994 tiež ovládajú Tutsiovia. Hutuovia, Tutsiovia a Twa hovoria rovnakým jazykom centrálnej bantusčiny. Volá sa Kinyarwanda v Rwande a Kirundi v Burundi. Obe verzie sa mierne líšia výslovnosťou. Niektoré slová sú tiež odlišné. Mnoho Rwanďanov a Burundiánov hovorí po francúzsky a má francúzske krstné meno. Hovorí sa aj svahilčinou, najmä pozdĺž tanzánijských hraníc a v mestách. Rwanďania a Burundiáni majú dlhé mená s jasným významom. Napríklad meno Mutarambirwa znamená „ten, kto sa nikdy neunaví“. Keď sa narodí dieťa, dieťa a matka zostanú v ich dome samy sedem dní. Siedmy deň sa koná obrad pomenovania. Zúčastňujú sa ho deti, ktoré žijú v blízkosti, a podáva sa jedlo. Manželstvá sú legálne až vtedy keď rodina muža vyplatí veno. Akceptuje sa dobytok, kozy a pivo.Áno aj peniaze. Smrť je poznačená modlitbami a rituálmi. Blízki členovia rodiny sa nezúčastňujú určitých činností. Po smrti nepracujú na poli alebo nemajú sexuálne vzťahy počas obdobia smútku. Keď rodina vyhlási, že obdobie smútku sa skončilo, usporiadajú rituálne hody.
Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO
Tipy a zážitky - Rwanda
- Kizito Mihigo vs. Paul Kagame a budúcnosť Rwandy
- Gorila horská, národný park Virunga, Rwanda
- Národný park Nyungwe forest, Rwanda - dažďový prales na brehu jazera KIvu
- Horské gorily v pohorí Virunga
- Magická hodinka s gorilami - tipy a triky ako správať v prítomnosti goríl
- Jazero Kivu - 460 metrov hlboké tajomné jazero
- Rwandský čaj a colobusy
- Najlepší hotel v Rwande - One and Only Nyungwe house
- Paul Rusesabagina - Hotel Rwanda a genocída