Srí Lanka je známa nespočetným množstvom sviatkov, ktorých väčšina je oslavovaná počas splnu. Jeden z nich je Vap Poya, v jednoduchosti sa dá chápať a preložiť ako deň počas splnu mesiaca Október. Od nepamäti je Vap známy ako obdobie sejby. Najdôležitejšia kultivačná sezóna je známa ako "Maha", ktorá začína medzimonzúnovým dažďom okolo mesiaca október. Daždivé obdobie začalo pred tromi mesiacmi. Je známe ako "Vassana Kalo" a končí na Vap Poya (tento rok 24.10.) a Katina procesiou v budhistickom kalendári známou aj ako "Cheevara Masaya“. S príchodom "Cheevara Masaya-Katina" začínajú pútnici prinášať dary a látku na výrobu nového rúcha pre budhistických mníchov. Skutočnosťou zostáva, že na Katina Cheevaraya má nárok iba mních, ktorý pozoroval a podieľal sa na "Vas" od Esala (Augusta) po Vap (Október), môžeme to nazvať aj dažďové odmlčanie sa. Počas tohto obdobia mnísi zostávajú vo vnútri a vykonávajú náboženské obrady a sústreďujú sa na meditáciu a doručovanie kázní laikom. Procesia Katiny Cheevary je považovaná za záslužný čin pre budhistov. Preto je Vap Poya veľmi významný a dôležitý. Pútnici prinášajú Katinu Cheevaraya do chrámu. Slovo "Katina" znamená niečo nerozbitné (v tomto zmysle rúcho). Je to ako pevná skala a zásluhy, ktoré počas jeho darovania mníchom získate, nemožno otriasť. Predpokladá sa, že osoby, ktoré sa zúčastňujú na náboženských aktivitách počas Katina, majú toľko zásluh, že žijú už v tomto svete šťastným životom, ako keď raz prekročia za jeho hranice. História Srí Lanky zaznamenáva, že veľký kráľ Parakramabahu v období druhého kráľovského mesta Polonaruwa (11.-13. storočie) vykonával náboženské aktivity Katina vo veľkom meradle, s pompéznosťou a veľkým pôvabom. Tento obrad, len v menšom, je možné vidieť v úvodný deň nášho zájazdu počas návštevy Anuradhapury, kde pútnici z okolia nosia do daru niekoľko sto metrov dlhú látku, zvyčajne oranžovej farby, miestnym mníchom. Tento proces je doprevádzany hudobníkmi v tradičnom oblečení, ktorí hrajú na bubny, činely a píšťalky. Túto látku držia vo vzduchu a natiahnutú nesú k stúpe, okolo ktorej sa po obvode obviaže. V BUBO lovíme takéto zážitky veľmi radi, ešte keď vieme, že nám to zlepšuje aj karmu. Kráčame v sprievode, držíme látku spolu s pútnikmi, ktorý to s úsmevom vítajú. Sme súčasťou tradície. Bolo to práve v deň Vap Poya, kedy kráľ Devanampiya Tissa (v 3 storočí p. n. l.) oficiálne vyslal delegáciu náboženských vyslancov do Indie, aby sa stretla s veľkým cisárom Asokom. Kráľ Devanampiya Tissa sa opýtal ctihodného Mahindy Maha Thera - prvorodený syn Asoka, ktorý priniesol budhizmus na Srí Lanku -, či budhizmus získal na Srí Lanke hlboký koreň. Mních Mahina odpovedal, že bude pevne a hlboko upevnený, keď bude dieťa Sinhala vysvätený. A to sa stalo aj v deň Vap Poya. Pekný príbeh z histórie o vzniku budhizmu, ktorý si môžeme predstavovať, keď sa na boso prechádzame pomedzi pamiatky. Trošku cestujeme v čase a prenášame sa do obdobia prvého kráľovského mesta Anuradhapura, zmysly nám to umožňujú, a aj vďaka pretrvávajúcim sviatkom si to pri prehliadke približujeme a vychutnávame. Stačí vedieť ako na to.
Tipy a zážitky - Srí Lanka
- Oddych na pobreží Srí Lanky
- Suveníry zo Srí Lanky
- Najvyššia veža Srí Lanky - Colombo Lotus Tower
- Najkrajšie rána v Kandy
- Budhistická vlajka a jej symbolika
- Múzeum budhizmu v Kandy
- Hviezdna brána na Srí Lanke
- Srílanské makaky
- Dambulla - srdce Srí Lanky
- Srí Lanka - Pol Sambol
- Srí Lanka - slzy rajskej záhrady
- Srí Lanka - návrat do rajskej záhrady
- Arrack - tradičné pitie na Srí Lanke
- Srí Lanka - sloní raj
- Polonnaruwa - opičie kráľovstvo Srí Lanky
- Srí Lanka - Posvätný strom Bódhi
- Galle - Srí Lanka
- Pinnawala - domov sloních sirôt
- Srí Lanka sa otvára
- Srí Lanka - jaskynné chrámy v Dambulle