Savaii - 3. najvacsi ostrov Polynezie

Savaii - 3. najvacsi ostrov Polynezie

Savai je po Novom zelande a Hawai najvacsim ostrovom Polynezie. Zaroven je to pre mna nadej na tej velkej ploche najst nieco vskutku pôvodne. Vacsina slovenskych cestovatelov nenajde nakoniec energiu vypravit sa sem. No ja citim, ze toto moze byt to unikatne  a je to dovod preco som ochotny pri cestovani trpiet. Vstavame este za tmy a po opulentnych ranajkach opustame  jediny 5hviezduckivy rezort Samoi, kde byvame  a mierime vonavou prirodou k trajektu. Tu sa nasli 3000 rokov stare džbany kulturi Lapita. Trajekt chodi kazdy den v inom case raz velky, raz maly pomaly. Nikto nevie cas, dokonca ani zastupcovia turistickeho ruchu Samoa. Davina Took ma pozyva ako riaditela cestovky na Samou, zadarmo, vsetko mi preplatia. Ja hovorim, nemusite mi platit, len mi dajte informscie. Kedy ide trajekt? Nevedia. V informacnom centre v Apii aj na letisku to iste. Dostal som casy no boli chybne. No pred 3 dnami som skocil do pristavu osobne a dozvedel som sa co a ako. Samozrejme co plati pred troma dnami nemusi platit dnes. No trajekt odchadza na sekundu a o 8.50 rano uz vystupujene v pristave v Salolonga. Toto ne najvacsie mesto ostrova? Hmm. Rozmiestnenie domcekov okolo trhu je komicke- kadibudky so zahradkou. Na trhovisku sa hra biliard, predavaju velmi slusne suveniri, ziadni turisti, skryta nadhera. Taxikar nas za 200 usd zoberie na lavove polia no ja to nechcem vidiet, to je turisticka atrakcia. Naskakujeme do dreveneho autobusuku s tym, ze chceme ist na  juhozapad ostrova, dlha trasa. No autobus sa vyda presne opacne, do prdele. No po tom co sa zastavi v depe, nabere na pumpe nahradnu naftu vyraza. Zvrtne sa v centre Salolongi vlavo a prechadza cez Maota do Palauli. Tu v kopcoch a dzungli ktora nas obostiera sa nachadza najvacsia staroveka struktura Polynezie- Pulemelei ( Tia Seu) a plazicka Aganoa. Popripade vodopad Afu ako prechadzka od cesty. No ja chcem viac. Chcem Savaii a jeho odlahlost spoznat. " autobus dnes ide tym smerom, no spat ide az zajtra, dnes spat uz nic nechodi" informuje ma majitelka restauracue na trhovisku. Hmm, nevadi risknem to, aj ked zajtra nam leti lietadlo na Fiji. A tak frcime smerom na Polela a okolo vodopadu Mu Pagoa dalej na zapad. Nadherna krajina, upraveny, čisty raj. Po vyše hodine jazdy bez prestavok vystupujeme v dedinke Taga (" Tanga") a vydane sa na prijemny treking dole svahom k pobrežiu. Neviem ci som pri mori niekedy videl cosi scenicky krajsie nez prilivove gejziri Alofaaga. Zelene palmy, tyrkysova obloha a cez vulkanicke diery vystrelujuci biely prud slanej energie do vysky petrzalskeho panelaku. Sedite a zirate na to hodinku ani sa nepohnem Teda pohnem.. Beriem dva kokosove orechy a hadzem ich dovnutra dieri a cakam ze to prud vymrsti no nemam spravny timing. Priliv vbehne do dier a ta sila vymrsti vodu do obrovskej vysky, zmeni ju na miliony mikrokvapociek ktora na mna padaju, som cely mokry a stastny. Buracanie oceanu, ach  toto je najvacsi ocean sveta. Sila. Ak existuje boh tak je to tu. to som uz spominal. Bud starnem, alebo je to fakt tak dobre. Je to dobre.  Autobus som prehovoril aby to dnes otocil ze zaplatime tolko ako sem- dali sme ako cudzinci dvojnasobok. Slubil mi to. Ked prichadzame do Taga vidim, ze sa cosi deje. Vratim sa preto trosku spat a zavitam do otvoreneho domceka nacelnika- šefovsky domček stretnuti.  - fale talimalo. "Podte prosim dovnutra, pozyvame vas na obed" vyzuvame sa a vchadzane dnu, vacsina mladych chlapov je vonku a vo vnutri su iba sefi - staršinovia a my. Dostavame tanier s rybou, bravcovym, lobdou pečeneho chlebovnika a v pohari nejaku tekutinu, myslim si ze je to citronada ale je to slane s cibulkou akokeby na podliatie toho bravcoveho, vynikajuce.  Ostatni sa zdrahaju no ja sa do toho pustim a citim ze je to chutne, bez zapachu, vonave. Na tomto cistom ostrove, cistejsom nez je Island si trufnem zjest hocico. Tak jeme vsetci. Je pravda ze je tu cisty sklenik a na trajekte ked sa nehybal z nas lialo ako z krhli, no aj tak, neurazime  predsa. Chuti mi to jem s vacsou chutou ako ranajky v Sheratone. Potom pride ku mne mladik, milo prehodi zopar slov odkial sme, so smiechom nas opravuje ze nemame stat ak starsinovia sedia, ze sa mame po dojedeni pekne podakovat- teda dodrziavat tzv. samojsku cestu a potom mane ist pod strom Ulu, aby oni mohli pokracovat v praci. Cela dedina totizto spolocne budeje dedinsky dom pre navstevu, ktora tu bude rok zit. Kto by sa nezucastnil zaplati za den pokutu 10 Tala. Musi prist teda kazdy. Mladi su vacsinou farmari a predavaju svoje produkty na trhu, tak ti najviac pracuju a aj vsetkototo  platia. Napriek tomu ostavaju vonku na slnku a nemozu ist dovnutra medzi starsinov. Takyto obed organizuje šef malo kedy. " mate stastie" hovori. Kto skuša, tvrdo maka ten ma nakoniec aj štastie, pomyslim si a som vskutku nadseny, som rad ano som rad ak ma nos nesklame. Pri " blowholes" ani nohy!,, ziadny turista a tu uz vobec nie. Toto bolo totalne prirodzene! A tak vstanem podakujem sa kazdemu sefovi zvlast za pohostinnost, uprimne, na oplatku im darujem asi 15 bananaov z Apia  co ich teda riadne pobavilo no peniaze nechcu, Potom vstaneme a s uklonom sa presunieme do  tieña pod strom chlebovnika (umu). Prvy raz v zivote mi chlebovnik chutil. A cakame na autobus, ktory slubil, ze to dnes otoci. Zatial meska iba 20 minut co je v pohode, no este stvrt hidinka a zmeskame trajekt.... No nas dreveny korab prisiel a ha yz sedim spat vo svojej izbe na Upolu, so svojej izby pozorujem nadhernu lagunu v pozadi so Savaii. Sem sa niekedy este vratim! Ako vznikol kokos? Fijijsky princ Tuna sa zamiloval do Savaiskej dievciny Sina, premenil sa na uhora a votrel sa do jej priazne. Ona si ho zobrala za domace zvieratko, no on sa  nevedel zdrzat, narastol do velkosti muza a kupal sa so Sinou v spolocnom bazene a bol zrazu doterny( iba verzia hovori o žiarlivosti snubenca) a tak utiekla zo Savaii na Upolu a on za nou. No miestni junaci ( neviem ci vzdy vyzerali ako zapasnici sumo!) ho chytili. No on prosil, predtym ako ma zabiju nech Sina odreze  uhoriu hlavu a zasadia pred svoj dom na plazi. Urobili tak a vyrastol strom a ked aj dnes odstranite obal z kokosoveho orecha a dostanete sa k škrupine ( v nasich supermarketoch to najdete uz taketo) tak tam vidite tvár uhora. Preto su Samojcana presvedceni ze " strom života" vznikol tu a potom sa rozsiril do celeho tropickeho sveta. Kokos dava tien, tekutiny aj obzivu, palmu spracuju Samojcania celu. Dobru noc. Aspon tu si ju prajem. Vy mate rano.


Ďalšie originálne cestopisy od profesionálneho sprievodcu BUBO

Tipy a zážitky - Západná Samoa

zobraziť viac
K

Austrália a Oceánia  

Americká Samoa, Západná Samoa, Austrália, Fiji


náročnosť

18 dní

Trvanie

6850
K

Austrália a Oceánia  

Americká Samoa, Západná Samoa, Tonga, Fiji


náročnosť

18 dní

Trvanie

5110
Juhovýchodná Ázia

Juhovýchodná Ázia

Od barmského Baganu, cez kambodžský Angkor až po mrakodrapy Singapuru…

Zobraziť
Cartagena - najkrajšie mesto Karibiku Cartagena

Cartagena Cartagena - najkrajšie mesto Karibiku

Cartagena je srdcom kolumbijského karibského pobrežia. Jedno z najstarších miest v Novom svete, mesto večného leta, rytmov, farieb a vôní,…

Ľuboš Fellner 34 min. čítania
Jarash: zabudnutá sestra Petry Jarash

Jarash Jarash: zabudnutá sestra Petry

Na severe Jordánska sa nachádza hneď niekoľko zaujímavých archeologických lokalít, no iba Jarash má vo svojom význame a rozlohe skutočne svetové…

Michaela Šimonová 10 min. čítania
Bahamy – krajina pirátov z Karibiku Prémiové blogy

Prémiové blogy Bahamy – krajina pirátov z Karibiku

Bahamy - to je jedno veľké meno, silná značka, ktorá dokáže konkurovať aj Havaju. „Mať Havaj“ sa zvykne hovoriť, keď si užívame totálnu pohodu. Čo…

Ľuboš Fellner 19 min. čítania

Ďalšie dovolenky do krajiny:

Viac informácií o krajine:

Cestuj vďaka čítaniu

Čítajte, rozširujte si obzor a zbierajte pri tom zľavové kódy na cesty s BUBO.